سایر منابع:
سایر خبرها
مردی که تا روز آخر عمر برای مداحان غصه خورد + تصاویر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ، این اولین محرمی است که علی آهی، پیشکسوت شعر آیینی و استاد و مرشد مداحی معاصر در میان ما نیست. او که بیش از 70 سال از عمر 87 ساله اش را در مسیر نشر معارف اهل بیت علیهم السلام به شاگردی علما و مراجع دینی همچون آیت الله میلانی و حاج شیخ جواد خراسانی، تربیت مداحان و ذاکران اباعبدالله علیه السلام در تهران، نقد و بررسی اشعار شاعران آیینی از نظر عقیدتی و حفظ و حراست ...
به تماشای این تئاترها بروید
، مرضیه نادری، فرزانه عاقلی، نگار میر فخرائی، سحر امیراقبالی، قاسم رحمتی، رویا مقیسه، مریم رحمانی، ثمین زاهدانی، صدف بیگدلی، رویا الماسی مهر، مهرنوش صادقیان، فاطمه هدهدی، هانیه کردکاظمی، ساحل صفا، مهلا پاکدامن هستند. باغ آلبالو آتیلا پسیانی از 22 مهرماه نمایشی با نام باغ آلبالو را در تئاترشهر به صحنه برده است که این اثر به نویسندگی محمد چرمشیر، برگرفته از نمایشنامه ی آنتوان چخوف ...
نمایش مستند عید شهادت در خانه هنرمندان ایران
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در برنامه این هفته انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند که سه شنبه، 5 آبان در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شود، فیلم مستند عید شهادت ساخته پناه برخدا رضائی به روی پرده می رود. این مستند، مراسم روز عاشورا در شهرهای مرکزی کشور را روایت می کند. علاقه مندان جهت تماشای این مستند می توانند ساعت 18 سه شنبه، 5 آبان به تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه کنند. حضور در این برنامه برای عموم آزاد و رایگان است. ...
تاریخچه تئاتر جهان
پیشنهاد شد و فن شعر ارسطو بعنوان اولین کتاب نقد تئاتر نوشته شد. قرون وسطی (476 م - 1400 م) قرون وسطی 476 میلادی (از سال سقوط امپراطوری روم غربی) آغاز و تقریبا تا 1400 میلادی (فتح قسطنطنیه) ادامه داشته و مجموعا به مدت حدود 10 قرن طول کشید. درام قرون وسطایی طی 600 سال به حیات خود ادامه داد و رفته رفته پیچیده و وسیع شد. از نمایشهای ساده عبادی و سرگرمی های رایج نمایشی در سده دهم به مجموعه ...
سیروس الوند و تجدید دیدار با یک بار برای همیشه
، به ارمغان آورد و در این جشنواره نامزد بهترین فیلم و فیلم نامه نیز شد. در این فیلم در کنار خسرو شکیبایی و فاطمه معتمدآریا بازیگرانی چون مرتضی احمدی، جهانگیر فروهر، بهروز رضوی، افسانه چهره آزاد، مهدی آریان نژاد، محسن قاضی مرادی، میرصلاح حسینی، و پرویز شاهین خو ایفای نقش کرده اند. داستان یک بار برای همیشه در مورد محمود، نقاش ساختمان است که می خواهد از همسرش طلاق بگیرد، و برای کار به ژاپن برود. این فیلم در روز دوشنبه چهارم آبان ماه در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران در ساعت 17:30 به روی پرده می رود. ...
کتابشناسی امام سجاد (ع)/ از روش تبلیغی و تربیتی حضرت زین العابدین (ع) تا سبک زندگی از منظر امام سجاد (ع) ...
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- ابومحمدعلی بن حسین چهارمین امام شیعیان ملقب و مشهور به سجاد و زین العابدین است. او فرزند امام حسین (ع) است. امام سجاد (ع) به هنگام حادثه کربلا در سال 61 هجری حضور داشتند اما به علت بیماری در جنگ شرکت نیافتند، و از این رو، زنده ماندند. آغاز امامت حضرت علی بن حسین(ع) از سال 61 هجری قمری آغاز شد و امامتش 35سال به طول انجامید. دوران امامت او توأم با اختناق شدید ...
آشنایی با 12 مستند برگزیده
به گزارش هنرنیوز ، ساعت 16 روز دوشنبه چهارم آبان مستند کیهان را روی آنتن می فرستد. این فیلم محصول 1980 است و مخاطبان در این مستند، توسط ستاره شناس کارل ساگان به تور آموزش ستاره شناسی برده می شوند. از فتحعلی بیگی تا سراج و چلیپا در هنر عاشورایی قسمت دوم هنر عاشورایی با موضوع واقعه کربلا از پنجره هنرهای تجسمی، نمایش و موسیقی ساعت 17 روی آنتن می رود. هنرمندان ایرانی برجسته در ...
فرهنگ در رسانه
رد هم نمی کنند که تکلیف مشخص باشد کلا دیگر کسی جوابگوی ما نیست همه چیز در سکوت پیش می رود. آرمان/ ناهید جایزه راجر ایبرت را گرفت در جشنواره شیکاگو فیلم ناهید ساخته آیدا پناهنده در حالی از جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو جایزه دریافت کرد که مایکل مور مستندساز برنده اسکار نیز یک جایزه از این جشنواره را به خانه برد. به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، در پنجاه و ...
چه کسی نگذاشت فردین به سینما برگردد؟!
، تئاتر غرب واقعی را به روی صحنه دارد. جمیله فردین؛ تنها خواهر محمد علی فردین سوپراستار سال های دور سینمای کشورمان، شنبه شب در هیاهوی عوامل صحنه تئاتر غرب واقعی قبل از شروع اکران ویژه هنرمندان با روی باز پذیرای مان شد و به سوالات مان پاسخ داد. در این میان، هر جا از نامهربانی هایی که در حق برادر صورت گرفته بود حرف می زد، بغض می کرد. آنجا که از خوبی ها و مهربانی و مرام منحصر به ...
رنگ الوان ،واحد صادر کننده نمونه سال 1394 شناخته شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران اتاق در این مراسم لوح تقدیر و تندیس صادر کننده نمونه ملی به علیخانزاده مدیر عامل شرکت رنگ الوان اهدا گردید. در این مراسم محمد جواد ظریف وزیر محترم امور خارجه حضور یافت . همچنین از سردیس دکتر محمد جواد ظریف به سبب کوشش ها و مداومت های وی در به ثمر رسیدن برجام از سوی معاون اول رئیس جمهور و رئیس مرکز توسعه صادرات پرده برداری شد. روز ...
جایزه جشنواره فیلم هنر سینما ایتالیا در دستان خانه و کلید
به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ فیلم کوتاه داستانی خانه و کلید (مال و کلیل) Home And Key به کارگردانی شوان عطوف و با حضور این هنرمند سرشناس سینما و تلویزیون اقلیم کردستان و عراق، در جدیدترین حضور بین المللی خود، ساعت 17 روز 25 مهرماه امسال (17 اکتبر 2015) در بخش رقابتی اصلی چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم هنر سینما Del Cinema D’Arte در شهر میلان در کشور ایتالیا روی پرده رفت و توانست جایزه ...
خواندنی از فریدون مشیری درپانزدهمین سالمرگ شاعرکوچه
و وقتی برگشت چشمانش پر از اشک بود . فریدون مشیری به یکی از انجمن های ادبی بنام انجمن آفتاب که خودش بنیانگذار آن بود علاقه بسیاری داشت و نخستین دوشنبه هر ماه در حال بیماری هم در جلسات آن حضور می یافت . صبح دوشنبه سوم آبان 1379 به خانم مخدره ضیایی که جلسات انجمن در منزل او برگزار می شد تلفن کرد و گفت پاهایم طوری ورم کرده که فکر نمی کنم بتوانم در جلسه شرکت کنم و با وجود این سعی خواهم کرد ...
سینمای تجربی و حر فه ای مز احم هم نیستند
ملاقلی پور، خسرو سینایی و... به نمایش د ر آورد .د راین برنامه که د ر محل خانه هنرمند ان و با مشارکت سینماتک خانه هنرمند ان برگزار شد ، ضمن نمایش فیلم ها، جلسه نقد و بررسی هم با حضور منتقد ان و عوامل فیلم ها برپاشد . فیلم های د ید ه بان (ابراهیم حاتمی کیا)، آخرین روزهای زمستان (محمد حسین مهد ویان)، کیمیا (احمد رضا د رویش)، مجموعه فیلم های کوتاه د فاع مقد س، سفر به چزابه (رسول ملاقلی پور) به نمایش د ...
گفته های احمدرضا درویش از نمایش چهره حضرت عباس و شبهات تاریخی مطرح شده تا جریان اعتراضی مشکوک به فیلم ...
موتورم روشن شد! او را به گونه ای دیدم که گویی فیلمش بر پرده اکران و در حال فروش بالایی است و حالا قرار است دلایل موفقیت فیلمش را به مصاحبه بنشیند. می گفت در اتفاقات اخیری که درباره فیلمش رخ داده درس ها و خیرات بسیاری را دیده و حالا امید بیشتری به ادامه مسیرش دارد. همین تناقض در تصوراتم شاید مسیر گفت وگو را تغییر داد. در ابتدا می خواهم بدانم رستاخیز چگونه شروع شد؟ -بعد از فیلم ...
تلاطم نظام هستی در شهادت امام حسین علیه السلام
بعثت نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در عرصه هستی رخ نمود، در بقایش ریزه خوار خوان قیام حسینی است. برای بررسی ابعاد عظمت این قیام، مسیرهای متفاوتی را می توان پیمود. اما آنچه اکنون در صدد آنیم، نگاهی است به گزارش های مربوط به گریه نظام هستی بر شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام ، به ویژه گریه آسمان. این گزارش ها، گوشه ای از گزارش هایی هستند که بر مجموعه ای از تحوّلات و رخدادهای عجیب ...
روز عاشوراست، کربلا غوغاست...
آخرین نشست از سری نشست های هفت گانه شب های شیدایی در ماه محرم در انجمن شاعران برگزار شد. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، در ابتدای نشست صوت قرآن سیدحسین موسوی بلده مطابق شب های گذشته آغازگر این جلسه بود. سپس برنامه با شعرخوانی غزل تاجبخش ادامه داشت و این شاعر غزلی از سروده های خود را خواند: روز واقعه شعله آهی سلامی بر دیاری کرد و رفت خاک ...
کتابشناسی عاشورا / از دعای عرفه امام حسین(ع) تا بر کدامین مصیبت باید گریست؟
...، 1000 نسخه. • بر کدامین مصیبت باید گریست؟ گزارش تحلیلی واقع عاشورا سیدمحمدتقی قادری ؛ ویراستار:ابوالفضل طریقه دار ؛ ویراستار:حمیدرضا قادری، نصایح، 432 صفحه، وزیری (سلفون)، چاپ 11 سال 1394، 1000 نسخه، 180000 ریال. • فاطمه عاشورا محمدرضا سنگری، نوید شیراز، 128 صفحه، رقعی (شومیز)، چاپ 1 سال 1394، 2000 نسخه، 30000 ریال. • زیارت عاشورا، دعای علقمه، زیارت ...
فردین صحرایی/تحلیل روان شناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی
فردین صحرایی -متولد 1356، کوهدشت -فارغ التحصیل مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379 -فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، 1392 -عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی سوته دلان ، پیام و همدلی متعلق به امور دانشجویی، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379-1377 -همکاری با هفته [...] فردین صحرایی -متولد 1356، کوهدشت -فارغ التحصیل مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379 -فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، 1392 -عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی سوته دلان ، پیام و همدلی متعلق به امور دانشجویی، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379-1377 -همکاری با هفته نامه ی سیمره و چاپ مطالب و مقالاتی پیرامون مباحث نقد ادبی و هنری و مسایل اجتماعی و سیاسی، 1392-1383 -انتشار مقاله ی رهیافتی پدیدار شناشانه به نظریه سینمایی اگزیستانسیالیسم با همکاری سرکار خانم مریم پیردهقان در ماهنامه ی فلسفه ی نو و پایگاه اینترنتی انسان شناسی و فرهنگ( www.anthropoloy.ir )، 1391 -انتشار مقاله ی نوای اساطیری مویه پیرامون نقد و بررسی موسیقایی آثار استاد ایرج رحمانپور، در کتاب دایره المعارف موسیقی لرستان ؛ تالیف رضا اقبالی 1392 و شماره ی اول هفته نامه ی سیمره 1383 -انتشار مقالات و مطالبی ، در هفته نامه سیمره و پایگاه های اینترنتی مختلف ، 1391-1390 تحت عناوین ذیل: - زیبایی نامکرر، نازیبایی مکرر - هویت بینامتنی و بینافرهنگیت هویتی - واکاوی یک فرهنگ - میر نامیرا - شورا پلکان قدرت یا حلقه ی مفقوده ی دولتشهر - خودنگاری شبه مدرن - خنیاگر زاگرس، راوی مقام های کهن - تحلیل روانشناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی - شناخت و بررسی ابعاد شخصیت علی میردریکوندی و مکاتبات با کتابخانه ی بادلیان دانشگاه آکسفورد انگلستان - تحلیل رمزی یکی از نقوش سنگ نگاره های میرملاس - صیرروت انسان در عصر مدرنیته در دست انتشار (مقدمه ای بر رهیافتی انسان شناختی به پارادیم مدرنیته انسان معاصر) -تالیف کتاب در دست انتشار با عنوان زیبایی شناسی آوازهای کهن هوره ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز با همکاری و مشاوره استاد علی اکبر شکارچی، 1394 -تالیف کتاب در دست انتشار تایپوگرافی نور و سایه ها با همکاری آقای سجاد همتی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد گرافیک دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران، 1393 - در حال ترجمه ی کتاب سفر اکتشافی گروه باستان شناسی هلمز به لرستان ، 1393 ؛ شرح سفر دکتر اریک فردریک اشمیت باستان شناس آمریکایی آلمانی الاصل و هیات همراه به لرستان در سالهای 1398-1934 -تشکیل اولین گروه موسیقی تلفیقی( پاپ-سنتی ) در کوهدشت و اجرای کنسرت موسیقی به مناسبت زلزله ی بم در سال 1382 -تدریس ساز گیتار برای اولین بار در اداره ی فرهنگ و ارشاد کوهدشت طی سالهای 1382-1388 -برگزیده اول جشنواره ی گرافیک و طراحی لوگو به مناسبت ایام قدر ماه رمضان در سال 1386، حوزه ی هنری استان لرستان، خرم آباد -انتشار سلسله گفتارهایی پیرامون مباحث فلسفی، روانشناختی و انسان شناسی تحت عنوان نهان نا آرام درون و شرح و تفسیر منطق الطیر عطار نیشابوری و مثنوی معنوی مولانا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی 1394-1390 -مصاحبه تصویری با خبرگزاری هنر ایران ( آرتنا ) پیرامون نقد و پژوهش در دانشگاه به مناسبت هفته ی پژوهش در آذرماه 1393 ( www.artna.org ( تحلیل روان شناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی مقدمه: علم روانکاوی و نمادشناسی و تحلیل رمزی نشانه ها و تصاویر هنری پیشینه ای به قدمت قرن اخیر و اوایل قرن بیستم دارد.گسترده گی،پیچیدگی وعوامل دخیل در سرنوشت و احوالات روانی و روحی انسان و پیامد های اجتماعی و رفتاری و ارتباطی آن همواره در ادوار مختلف دستمایه ی خلق آثار هنری و سوژه ی تفکر و اندیشه بسیاری از اندیشمندان،متفکران و هنرمندان بوده است.آدمی از آن رو که با ناشناخته های بسیاری از جمله خود،دیگری و امر متافیزیک و ماوراءالطبیعه مواجه است ، همواره در نهانگاه وجودی اش به این امور پرداخته و کنکاش نموده است.پایه گذار علم روانکاوی زیگموند فروید(1939-1856) روانشناس برجسته ی اتریشی است،نظریه ی وی در مورد ضمیر ناخودآگاه که وی آن را خاستگاه رفتارها و اختلالات روانی می داند از مشهورترین اندیشه های روانشناختی قرن بیستم است.در ادامه ی مباحث وی کارل گوستاو یونگ(1961-1875)روانپزشک و متفکر سوئیسی پایه های روانشناسی نوین را با ارائه ی نظریاتش در قالب روانشناسی تحلیلی و ضمیر ناخودآگاه جمعی و آرکی تایپ ها(کهن الگوها) بنیان نهاد. در این نوشتار نگارنده کوشش نموده تا با تحلیل روانشناختی و رمزی از منظری روانکاوانه- توصیفی وهنری به 4نمونه از نقاشی های کودکان کار خیابانی بپردازد. تصویر 1 الف:تحلیل روانشناختی: این تصویر ترکیبی از رنگهای اغلب گرم و بخش کوچکی رنگهای سرد است به گونه ای که قسمت اعظم تصویر مملو از رنگهای گرم شامل قرمز،زرد،نارنجی و صورتی و اندکی رنگ سرد آبی و خاکستری توام با قرمز است.رنگهای گرم بیشتر دلالت بر برونگرایی،مبادله،ارتباط،پویایی،تحرک و دیگرپذیری توام با نشاط و سرزندگی دارند که البته بر مبنای ترکیب بندی و چینش رنگها و خطوط و اشکال و سطوح آنها می توان به تفسیر های بسیار گوناگون دست یافت.دست یافتن به یک تحلیل جامع و کامل از شخصیت یک فرد بسیار سخت و پیچیده است و این گمانه زنی ها بی شک بر اساس قضاوت ها و پیش متن های شخصی روان تحلیلگر استوار خواهد بود.تمام سطح تصویر از رنگ پوشانده شده و جای خالی و خلایی در آن دیده نمی شود که این گویای شخصیت بسیط و فراگیر و برون گرای فرد است و نگرش به پیرامون،بیرون و جامعه و دیگران و شرایط در وی مشهود است.خطوط و حاشیه های مشخص و روشن و مرزهای واضح در این نقاشی به ندرت دیده می شود که می توان دریافت که فرد دارای گرایشها و تمایلات بسیار و در عین حال متزلزل و تعریف نشده ای است به این مفهوم که مفاهیم و دریافتهای حسی و عقلانی وی به مرحله ی بلوغ و تکامل نرسیده و مرز مشخصی و تعریف درستی از خود و جهان پیرامون ندارد.همچنین شاید مبین تشویشها،نگرانیها و اختلالات شخصیتی و یا تنش های ناشی از مواجهه با پدر یا مادر و نوعی گذار به مرحله ی استقلال شخص و تسلط بر اوضاع زندگی باشد.خطوط در اشکالی چون خورشید،درخت،خانه و پنجره ها،گل و گیاهان،پرندگان و میوه های درخت به خوبی قابل مشاهده است.فرد با برجسته نمودن و مشخص نمودن وضوح حدود و مرزهای اشکال فوق، اشاره ای نمادین به انگاره هایی چون نیل به دگرگونی و پیشرفت،ترس یا نیاز به پدر،نیاز به ارتباط و نوعی بلند پروازی و مفید بودن در جامعه دارد.تاکید بر خانه و درخت های سیاه،تیره توام با ترکیب رنگهای قرمز تیره و خاکستری وجوه پنهانی و درونی عجیب و شگفت آوری از شخصیت فرد را برملا می سازد به این معنی که ترسیم کننده از نوعی نامیدی،رنج و درد و افسردگی وروان نژندیهای بحران زایی سخت آزرده است این در حالیست که سطح رنگ آبی در بالای سمت راست تصویر در قیاس با سطوح رنگی تیره و سیاه و قرمز تند کمتر بوده و نمایان کننده این نکته است که عواطف،احساسات و روحیات شکننده و رویاها و تخیلات آرمانی فرد به شدت تحت شرایط بغرنجی تهدید می شود و به گونه ای کنار هم قرا گرفتن تصویر محو خورشید و لکه ی آبی در بالای خانه نشان از دور از دست بودن و ناامیدی فرد در رسیدن به آرزوها و رویاهایش دارد اما همچنان کورسوی امیدی فراسوی تیره گیها می بیند. ب:تحلیل رمزی: در این تصویر تنها خطوط و سطوح رنگی در یک بافت به غایت مشوش و تیره و تار با فضایی اندوه بار دیده می شوند و اشکالی به شکل سه بعدی و حجیم در آن دیده نمی شود که این گویای سنین قبل از نوجوانی و مرحله ی پیش از ورود فرد به جهان منطقی و عقلانیت است و هنوز شخص در مراحل کودکی و انگار ه های انتزاعی و سطوح رنگی ساده است. رمزگشایی این تصویر بدون اشاره به جنبه های نمادین سطوح و اشکال دو بعدی و اساسا” نوع آنها بی تردید ناقص و الکن خواهد بود.بدین منظور می توان با بررسی این سطوح و کمپوزیسیون آنها به جنبه هایی از روانشناسی شخصیت دست یافت.خورشید،ابر،خانه،گل و درختان و گیاهان،زمین،پرندگان و آسمان از تصاویر و سطوح مشخص و نمادین این نقاشیست.ترسیم بسیاری از اساسی ترین و بدیهی ترین نیاز های بشری و اشاره به بنیادی ترین پدیده ها ی پیرامونی انسان در این نقاشی در فضایی تیره و تار و سیاه و غم بار بیش از هر چیز نشانگر جهان و فضای ذهنی و نگرش شخصیتی است که جهانش سرشار از استیصال و نا امیدی و فروبستگی و تردید و هراس و وحشت است.او خواسته که با برون ریزی و بازنمود و بازنمایی درونیات و مکنوناتش پرده از زیست دردناک خود بر دارد و از نگاهی دیگر علاوه بر اشاره به زندگی و امید وآینده ی روشن آنها را در ترکیبی از رنگهای تیره به نمایش بگذارد تا این تضاد و دوگانگی ابدی ذات بشری را ترسیم کند.پرنده،درخت،خورشید و آسمان گرچه تیره ترسیم شده اند اما نمادی از امید و زایش و الوهیت و تعالی گرایی نیز هستند.همچنین خانه و زمین نمادهایی از خانواده و مادر هستند که پایبندی و وابستگی و رمزگانی از کهن الگوهای مادر و پدر هستند. تصویر2 الف:تحلیل روانشناختی: تنوع رنگ به نسبت کمی در این تصویر مشاهده می شود.رنگها تنها محدود به رنگهای سرد از جمله آبی و سیاه و خاکستری و رنگ گرم زرد و قهوه ای است.احاطه ی رنگهای سیاه و آبی بر فضای نقاشی و استفاده از خطوط شکسته و ضخیم نشانگر جنبه های درونگرا،عواطف و احساسات ظریف و شخصیت لطیف و شکننده ی فرد است.میل به تنهایی و گوشه گیری و انزوا احتمالا”از ویژگیهای رفتاری ترسیم کننده است.سطوح سمت چپ و گوشه ی بالایی تصویر پوشیده از رنگ سیاه با خطوط منحنی است که این نمایانگر فضای تیره و یاس آلود توام با مرارت های زندگی فرد است.شاید نیز اشارتی به احساسات و عواطف فرو کوفته و سرکوب شده توام با تهدید های روحی و اختلالات روانی وی باشد یا اینکه محرومیت از یک فضا و شرایط مطمئن و آرام و مهرورزانه باشد که اینگونه بروز می یابد.خطوط شکسته و تند و ناهمگون و ضخیم در خانه و درخت و تصویر موهوم و نامشخص رشته ی پرندگان در حال پرواز در بالای درخت،اشاره به نوعی نیاز به آغوش گرم خانواده و نیل به پیشرفت و نیاز به زندگی صلح آمیز دارند.آنچه در این نقاشی بیشتر مشهود است پر رنگتر بودن خانه ها و تعدد آنها و نیز رنگ زرد تند آنهاست که مبین نیاز به امنیت و آرامش و وابستگی به خانواده و پدر و مادر است . ب:تحلیل رمزی: نمادها در این تصویر در سطوح و بافت هایی از خانه،آسمان،درخت،پرندگان و زمین ترسیم شده اند.در اینجا نیز پیوند همیشگی فرد را با طبیعت از یک سو و خانواده(کهن الگوهای پدر و مادر)می بینیم.یعنی در واقع می توان خانه و پدر را نمادی از درون،آسمان،الوهیت،عواطف و احساسات و مرگ دانست و از سویی دیگر مادر و طبیعت را نمادی از زندگی،زایش و باروری،برون گرایی و زمین دانست ،که در این تصویر به شکل موجز و زیبایی ترسیم شده است. تصویر3 الف:تحلیل روانشناختی: این تصویر به شدت انتزاعی است ودارای دلالت ها،خوانش ها و مفاهیم بسیار و پیچیده وگسترده ایست.رنگ و بافت به تنهایی بر تمام سطح نقاشی غالب شده و از خط و شکل نشانی نیست.در واقع سطوح رنگی درهم و مغشوش همچون ابری گریزان و معلق در هم تنیده شده اند.توصیف وبیان روانشناختی این نقاشی بیش از سایرین تحریک کننده و برانگیزاننده و شورانگیز است.گویی درایجازی رازآمیز فرد خواسته که بیش از هرچیز شخصیتش را پنهان و مخفی نگاه دارد و ما را به بازی هراس آور هیجان و غلیان احساسات بر انگیزد.رنگهایی شامل زرد تیره و خاکستری و سرمه ای توام با تاشها و ضربه های نرم و گاه تند قلم مو در ترکیب بندی تیره و تار حکایت از روح و روانی درونگرا،آرام و عواطفی شدید و شکننده دارد.بخش اعظم تابلو سرشار از رنگهای خاکستری و تیره است که اشارتی به تیرگی حاکم بر زندگی فرد دارد.از نکات بارز این نقاشی فقدان حضور رنگهای اصلی در تابلوست و آنچه بروز می یابد در رنگهای ترکیبی و امتزاج رنگهای مخلوط است که این نیز به گمانم باز بیانگر درونگرایی شدید و انزواطلبی و تنهایی شخص است.در مرکز نقاشی رنگ زرد را در قالب یک انگاره ی موهوم انسانی می بینیم که البته شاید این تنها یک برداشت شخصی باشد که محوریت اثر را به سمت ترسیم کننده سوق می دهد.علیرغم گستره ی تیره ی تابلو، رنگ زرد در مرکز تابلو اشارتی ظریف به گشایش،درخشش،شادی و خوشبینی و میل به مشارکت و گرایش عمیق به پیشرفت در هیات پیکره ی انسانی نقاش دارد. ب:تحلیل رمزی: در این نقاشی به طور مشخص و موکد تصاویر یا اشکال و یا نمادهای مشهودی که دلالت های برون متنی داشته باشند وارجاعات فرا متنی و رمزی آن معلوم و قابل تفسیر باشد ،دیده نمی شود که این به معنی عدم خوانش و تحلیل رمزی و فقدان عناصر برون متنی در آن نیست،بلکه حتی جای بررسی و ارائه ی تحلیل ها و تفسیر ها و خوانش های متعدد را باز می گذارد.اینجا دیگر عناصر بصری و نمادینی چون زمین ،آسمان و درخت و انسان و گیاه و پرندگان و...گویی همگی حضوری مستمر و رمزآلود دارند و حتی چیزی بیشتر از همه ی اینها هم دارد چرا که همه ی پدیده ها ونمادها ادغام شده و مرز میان حقیقت و واقعیت،جهان واقعی و خیالی و رویا شکسته شده. این اثر به دلیل نوع پرداخت و ترسیم انتزاعی رنگها بسیار تفسیر پذیر و چند بعدی است.محوریت پیکره ی نامتعادل و نامشخص انسان در مرکز تابلو تنیده شده در رنگ زرد و ترکیب آن با فضای پیرامونی تیره نشانگر سرنوشت دهشت بار و پر رنج انسان و مواجهه ی وی با امور رازآمیز این جهان است. تصویر4 الف:تحلیل روانشناختی: آنچه که در این نقاشی با سایر نقاشی ها متمایز و متفاوت است،عدم پوشش تمام سطح نقاشی با رنگ است. به عبارت دیگر فضاهای خالی و سفید در تعادل و توازن با رنگهای سبز و قرمز و زرد و سیاه می باشد.نیز رنگهای سرد سبز و سیاه همین توازن را با رنگهای گرم زرد و قرمز دارند.اما پوشش غالب سطح اثر مملو از ترکیبات رنگی سبز در قالب درختان سبز بهاری و در پیوند با گیاهان و زمین سبز می باشند.همچنین تعداد درختان که هفت درخت دارای بار و سبز هستند خود دارای ارجاعات فرامتنی و رمزی هستند.رنگ سبز غالب شاید اشاره به شخصیت پویا و متحرک و شاد و با طراوت و ارتباط و دگرباشی شخصیت نقاش دارد.درختان در آرایشی منظم و در کنار هم به صورت هفت گانه ی مصوری کانون توجه و مرکزیت اثر را تشکیل داده است.خانه ی تاریک و با خطوط ضخیم سیاه در حاشیه ی پایین اثر نشان از تیرگی و اختلال در روابط خانوادگی و عواطف و احساسات سرکوب شده یا ترس و وحشت ناشی از مواجهه با والدین دارد.مقابل خانه رنگهای سیاه و قرمز به شکلی نامشخص در هم ادغام شده و سطوحی نامعین و نامعلوم از پیکره های انسانی را تشکیل می دهند که تیرگی و سیاهی بر وجودشان سایه افکتده.به لحاظ ترکیب بندی و کمپوزیسیون ،استقرار خانه ی ناقص سیاه و پیکره های نا معین انسانی تیره در قسمت تحتانی گیاهان و درختان سبز گویای بخش نهانی و درونی نا مطمئن وپر تردید و تیرگی فضای حاکم بر عواطف شخص است.در این نقاشی فضای سفید و خالی اثر نشانگر درونیات،ذات و ضمیر ناخودآگاه فر د است که در تعادل با برونیات وی قرار دارند ب:تحلیل رمزی: نمادهای معین و مشخص قابل رویت در این اثر شامل درخت،زمین،گیاهان سبز،خانه وپیکره های موهوم ودر هم پیچیده ی انسانیست.عنصر بصری کانونی و مرکزی اثر که محوریت هدف ترسیم کننده بوده،درخت می باشد و المان های فرعی و پیرامونی خانه،زمین و انسان هستند.شاید این تاکید عامدانه به درختان سبز هفت گانه بی ارتباط با تقدس عدد هفت در تمامی فرهنگها و جنبه ی رمزآمیز و نمادین آن در تشریح و توصیف پدیده ها و مقولات ناشناخته و رازآمیز بشری اعم از گردش کیهان و نجوم و ستارگان تا سرنوشت زیست بشری،نباشد.اگر حتی بر این گمان باشیم که نقاش عامدانه به ترسیم این هفتگانه نپرداخته و ضمیر ناخودآگاه وی در این امر دخیل بوده،باز نمی توان جنبه های رمزی آنرا در نظر نگیریم.تقابل زیبای خانه ی سیاه و درختان سبز و نحوه ی ترکیب بندی عناصر بصری ازجمله اسقرار درختان در مرکز و خانه ی سیاه و پیکره های انسانی در پایین و زیر زمین سبز حاکی از تقابل و تضاد و دوگانگی زندگی و مرگ و زایش و نابودی و هستی و نیستی دارد،اینکه در ضمیر ناهوشیار و نهان درونی ما این امور معنوی و الوهی حضوروپیوندی ذاتی و جدایی ناپذیر دارند.اما در نگاهی جزئی تر در مورد خالق این اثر می توان گفت گرچه خانه ی سیاه نشان از اختلالات روحی و روانی و پریشانی و افسردگی و تیرگی روابط دارد،اما در پس زمینه ی نا هوشیار ذهن وی دریچه و پنجر ه ای از روشنایی و امید و زندگی و پیشرفت به روی وی باز است و حتی این نیل به زندگی بر تمایلات و اختلالات روانی اش می چربد. درج شده توسط : سجاد همتی / دبیر پاتوق هنری " میرملاس " ...
محمود رحمانی از سرنوشت عجیب و غریب مُلفِ گند می گوید / وقتی سوژه فیلم را کارگردانی کرد
محمدرضا رستمی mrezarostami@ هم نام فیلم غریب است و هم نوع روایتش نفس گیر. همه چیز در مُلفِ گند ساده آغاز می شود، یک دوربین که پشتش کارگردان (محمود رحمانی متولد سال 1358 ایذه) نشسته و روبه رویش مردی جنوبی که شروع می کند به تعریف کردن خاطراتش از جنگ تحمیلی. هیچ چیز اضافه ای در صحنه نیست و هیچ تصویر دیگری جز محمد روی پرده. محمد می گوید و می گوید و مخاطب را همراه خودش می کند، دوربین ...
از سپتامبر 2001 تا سپتامبر 2015
هر کدام از این موضوعات خود نیازمند بحثهای مفصل و نگارش کتابها می باشد ، ولیکن ما در این مبحث مختصرا به گوشه ای از رخدادهای مشهود در سالهای اخیر خواهیم پرداخت تا شمه ای از این سیاستها و اهداف پشت پرده آنرا مورد نقد و بررسی قرار دهیم . قرن بیستم در شرایطی پایان گرفت که دنیا و بویژه کشورهای غربی و قدرتهای استعماری جهان تجربه های پرهزینه و مرگباری را پشت سر می گذاشتند ؛ تجربه هایی نظیر جنگهای ...
عاشورا بر بوم نقاشی
توجه به محدودیت های نقاشی در جهان اسلام، یافتن تصویری کهن از واقعه عاشورا مشکل به نظر می رسد. قدیمی ترین تصویر ثبت شده فاقد تاریخ است و سال دقیقی از ترسیمش در دسترس نیست. دوره قاجار و نقاشی قهوه خانه ای و اوج گیری هنر نقالی و تعزیه و شبیه خوانی، موجب می شود که عاشورا به شکل یک حماسه بر پرده ها جاری و ساری شود و نقل زبان نقالان شود. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، وضعیت هنر نقاشی ...