سایر منابع:
سایر خبرها
هیچ کسی حق مخالفت عملی با حکم ولایی ولی فقیه را ندارد
الهی است و لازمه این مسئله هم ایمان است. وی افزود: نتیجه این ایمان و تقوا سه چیز است؛ کفلین من رحمته، نور و غفران ؛ در اینکه چرا واژه کفلین (دو اجر) به کار رفته است، مرحوم طبرسی به نقل از ابن عباس گفته است که یکی اجر به خاطر ایمان به انبیاء قبل از پیامبر و دیگری اجر ایمان به حضرت محمد(ص) است که این قول را علامه طباطبایی با کمی تغییر در عبارت بیان کرده است. هادوی تهرانی بیان ...
الهیات اسلامی مبسوط به مسأله شُرور پرداخته است/ خرافه پرست کیست؟
دانشمند شیعی آمده ادعا کرده که ما باید تمام نیکوئی های غرب را کنار بگذاریم تمام تجربیات غرب را کنار بگذاریم؟ همه را انکار کنیم؟ در باب طب اسلامی هم برخی افراط کرده اند ولی نگاه آنها نگاه رایج حوزه های علمیه نیست. آنچه در حوزه های علمیه طرفدار دارد این است که در پارادایم دینی و در دستور العمل های دینی نکاتی برای درمان وجود دارد که فراوان است و نباید مورد غفلت قرار گیرد. *اگر نکته دیگری در ...
اندیشه تقریبی آیت الله بروجردی و حضرت امام، نیاز امروز جهان اسلام!
آن دوران فرا گرفته بود و بدلیل همین احاطه بر علوم و فقه مذاهب، در مسائل خلافی فقهی، به فقه مقارن ارزش ویژه ای قائل بود و در عمل، در حوزه تدریس خود در هر مسئله مهم خلافی، اهتمام خاصی به بررسی ادله مذاهب دیگر داشت و شاید در همین رابطه به تصحیح و تجدید چاپ کتاب الخلاف مرحوم شیخ طوسی اقدام نمود و حتی در بعضی از اوقات، این کتاب را همراه خود به حلقه درس فقه خود می آورد و با استناد به آن کتاب و نظرات شیخ ...
زندگی، خدمات و اندیشه های علی ابوالحسنی (منذر) بررسی شد
... این تاریخ پژوه، حیات و هویت ابوالحسنی (منذر) را دارای ابعاد و لایه های گوناگونی برشمرد که می توان از چند جهت مورد بررسی قرار داد: از نظر بینش ، دانش ، روش و منش . بنابراین باید به زوایای فکری، ابعاد علمی، آثار قلمی و امتیازات شخصیتی وی نظر کنیم. وی خاطرنشان ساخت: در بررسی افکار و آثار آن فرزانه فقید، باید ابتدا به منظومه فکری و جغرافیای معرفتی ایشان پرداخت؛ چرا که منذر از یک ...
پاسخ های رسول جعفریان درباره جایگاه علم در دانشگاه، حوزه و ذهن مدیران جمهوری اسلامی
و علوم جدید اعم از علوم انسانی و تجربی و... در بستر آن شکل گرفت و اگر مبنا چیز دیگری می بود و هستی شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی دیگری حاکم می بود جریان علم به سوی دیگر می رفت کسانی چون آیت الله جوادی و داوری اردکانی و گلشنی و... با وجود اختلافات نظری شان براین باورند که با تغییر این مبانی و روش ها شاهد خروجی متفاوتی خواهیم بود که منطبق بر غایتمندی عالم است. نظر شما در این باره چیست؟ ...
بنیاد تشیع، طریق و تفکر عرفانی است
بما هو فقیه عارف نیست چون فقه فهم احکام ظاهری دین است و عرفان فهم باطنی آن. ایکنا می خواهم بگویم افرادی نظیر آیت اللّه قاضی که می گویند عارف هستیم امّا خود را صوفی نمی دانند، آیا گذشته این افراد نیز به تصوّف بازمی گردد؟ جریان از این قرار است که بزرگان عرفانی ما قائل به تعالیمی هستند نظری و عملی؛ لذا هر کسی که این تعالیم را قبول داشت و به آن عمل کرد، می توانید بگویید که این فرد ...
آخرالزمان از نگاه شیعه و پاسخ مرحوم دولابی درباره غیبت
، آخرالزمان هم دوران نبوت پیامبر اکرم، صلی الله علیه وآله، تا وقوع قیامت را شامل می شود و هم دوران غیبت و ظهور مهدی موعود، علیه السلام، را. در دوران معاصر، عده ای از مفسران و متفکران مسلمان از قبیل: مرحوم علامه طباطبایی، استاد شهید مرتضی مطهری، سید قطب، محمد رشیدرضا، شهید سید محمدباقر صدر با اتکا به آیاتی از قرآن کریم (اعراف: 138، انبیاء: 105، صافات: 171 و 172)، خلافت انسان کامل در زمین، فرمانروا شدن ...
مروری بر رفتار محافل و چهره های مذهبی در دهه های 30 تا 50
بدنبال درگذشت ایشان برادر ارجمندم جناب آقای دکتر رسول جعفریان فرمودند مقاله ای بنویسم تا در یادنامه چهلمین روز درگذشت مرحوم خسوشاهی منتشر شود. توافق کردیم مقاله در باره محافل و اشخاصی باشد که در تاریخ 50-60سال اخیر صاحب اندیشه و نظر بوده اند. آنچه در زیر می آید همان مقاله است که در کتابی که به کوشش آقای جعفریان منتشر شد،به چاپ رسیده است. آغاز سخن دوستان پدرم او را به شوخی، " اهل کتاب" می خواندند و مرحوم مادر، همیشه حرص میخورد از این که چرا کتابی کنار پنجره یا ...
جهش تولید از ابزارهای قدرت است
انجام نمیدهند، سیاهی لشکرِ قلدرها و مستکبرین و پول دارها به دنبال آنها حرکت میکنند، یعنی آن مقصود نبوّتها حاصل نمیشود؛ لذا در قرآن میفرماید که ما اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله .(10) این مربوط به پیغمبر ما فقط نیست، مربوط به همه ی پیغمبران است؛ اینها باید بیایند در کشور مورد اطاعت قرار بگیرند، مردم از اینها اطاعت بکنند. لذا وقتی که از یثرب آمدند برای اینکه پیغمبر اکرم را دعوت کنند و ...