سایر منابع:
سایر خبرها
افلاطون در چنگ شما/ گام اول در شناخت فیلسوف یونانی
از تاثیر خانواده، جنگ، ملاقات با سقراط و ... بر افلاطون اشاره شده است که در جای خود قابل تامل است. در همین فصل آمده است: درواقع خانواده هایی مثل خانواده افلاطون با وجود داشتن ثروت و عقبه ای منسوب به اشراف زادگان حاکم تحت اصل حاکمیت قانون دموکرات به شدت ناراحت بودند. ظاهرا به اندازه کافی خوشبخت نبودند و بسیار افسوس گذشته را می خوردند، یعنی دورانی که بر همه امور تسلط داشتند و نه مثل مردمی که از ...
چالش های اندیشه فلسفی و خردگرایی در مسیحیت
عبارتی دیگر می توان گفت شکل گیری سنت راست کیشی در مسیحیت سده های نخستین، فلسفه را دو بار به کام مرگ فرستاد، و همین عامل، مرگ فلسفه را در اسلام سده های متاخر برای بار سوم رقم زد. از نظر طرابیشی نخستین مرحله شکل گیری سنت راست کیشی در اسلام از سوی احمد بن حنبل (د290ق/903م) پدیدار شد، و در دوران ابن تیمیه (728 ق/1327م). به عبارتی دقیق تر این مرحله با جنبشی که آن را اهل حدیث و گروه انبوهی از ...
دوره کانت و متافیزیک: انقلاب یا ضدانقلاب؟ برگزار می شود
، دوره آموزشی “کانت و متافیزیک: انقلاب یا ضد انقلاب؟ ” پس از ترسیم طرحی کلی از فلسفه نظری کانت، به ویژه با تمرکز بر دو اثر اصلیِ نقد عقل محض و تمهیدات، خواهد کوشید تا به این پرسش پاسخ دهد که کانت در کجا انقلابی ماند و در کجا به انقلابش خیانت کرد و از مواجهه با نتایج رادیکال ایدئالیسمش به هراس افتاد. در این معنا، می توان ادعا کرد که تمام فلسفه های بعد از او چه رادیکال چه ارتجاعی، واکنش هایی بودند به این هراس و نیز تلاش هایی بودند در جهت نقد انسدادهای نظام کانتی، البته با تکیه بر امیدهای خود کانت. ...
شماره 32 فصلنامه علوم انسانی صدرا منتشر شد
اعتبار در فرایند صدور کنش ازمنظر علامه طباطبایی / جواد طالبی طادی بازسازی دیدگاه شیخ اشراق دربارۀ کنش / سعید حسن زاده نگاهی به پایان نامه بررسی افعال ارادی انسان از منظر حکمت متعالیه و دلالت های آن در تحلیل کنش اجتماعی / مجید مفید بجنوردی نگاهی به کتاب واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی نظریه ای بنیادین در علوم انسانی/ دکتر سیدمحمدتقی موحد ابطحی ملاکِ ...
برای رهایی از نگاه کالایی، نیازمند معجزه هستیم
.../ یکی از پدیده هایی که مقارن با ظهور مدرنیته رد پای خود را در زندگی انسان مدرن نشان می دهد کالایی شدن است. در گذشته این نگاه کالایی محدود به اشیایی خاص بود اما امروزه به نظر می رسد انسان این نگاه خود را به تمام شئونات زندگی تسری داده است، تا جایی که در دهه های گذشته صحبت از کالایی شدن آموزش، فرهنگ، شهر و... بوده است. مثال های زیادی برای وجود این نگاه کالایی می توان مطرح نمود ...
دیگری هم به ما هویت می بخشد و هم می تواند هویت ما را از بین ببرد
نور از این دنیا می رود و خاموش می شود. نیچه در کتاب چنین گفت زرتشت از قول زرتشت می گوید کسی در روز روشن با چراغ می گشت و وقتی از او می پرسند که چرا چراغ در دست گرفتی؟ می گوید به دنبال خدا می گردم. البته نیچه گاهی هم حرف هایی را از قول زرتشت بیان می کند که بیشتر حرف های خودش است تا زرتشت. انسان باید با هستی گفتگو داشته باشد و به تعبیر هایدگر آهنگ هستی را بشنود. در دوران جدید هستی با انسان سخن نمی ...
معرفی کتاب سیمای زن در فرهنگ ایران ، اثر جلال ستاری
منفی حاکم بر فرهنگ، پیشینه تاریخی زنان در تمدن های گوناگون ایرانی به ویژه ایران باستان و عرب جاهلی بررسی و تحلیل کند. در پایان هر فصل، فهرست مفصلی از یادداشت ها و ارجاعات و توضیحات ضرور وجود دارد که نشان دهنده دقت نظر نویسنده و وسواس او برای نوشتن یک اثر ساده، اما علمی است. علاوه بر این، نویسنده کتاب تلاش کرده است تحلیل های جامعه شناسان و مردم شناسان را نیز به کتاب بیافزاید. اگرچه نمی توان در این ...
فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه
خبرگزاری شبستان ، گروه اندیشه : به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه اعلام شد . بنابر این گزارش، کنگره نخست با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه با محور امکان حکمت سیاسی متعالیه در سوم بهمن سال 1387 برگزار شد. این ایده امروزه تا حدود زیادی در مجامع علمی مطرح است و ادبیات تولید شده نشان دهندۀ آن است که نظر نخبگان ...
تفاوت روش و سلوک در چیست؟/تفاوت ماهوی فلسفه یونان و اسلامی
انسان اشاره شده است. امید آن دارم که به لطف حق بتوانم این مبحث را به صورتی مستوفی و در رساله ای مفرده بنویسم. (2) بحث عقل ادبار و عقل اقبال را به تفصیل در کتاب تأمّلی در فلسفهٔ تاریخ عقل ، آورده ام . ضمناً دلم می خواهد که نقد این کتاب را که توسّط دوست متفکّر و صاحب نظر ، بیژن عبدالکریمی صورت گرفته ، به همراه نقد نقد در مجموعه ای به نام آیینهٔ شفّاف نقد، بیاورم؛ ان شاءاللّه. (3) الاشارات و التنبیهات ، ج 1، صص 8 و 9. (4) ضمناً می توانید به بخش دوم از کتاب مفتاح فتوحات، رجوع کنید. *درآمدی به تاریخ فلسفهٔ اسلامی، صص 197- 225. کد خبر 4977938 ...
رنج، خیر است چون حرکت ایجاد می کند/ جایگاه هستی شناسی رنج
...> اگر بخواهید به این معنا در نظر بگیرید چه چیزی وجود و چه چیزی وجود ندارد، آنچه که وجود ندارد می شود رنج. ولی رنج نمی شود بلکه شر می شود. رنج جنبه انسانی دارد و به همین دلیل در ادراک انسان و در صورتبندی در عالم خیالی ریشه دارد. عرضم این است که رنج ماهیتی خیالی دارد. پندار و دروغ نیست و کذب نیست. رنج، واقعی است ولی در ساحت خیال شکل گرفته است، چون جنبه انسانی دارد. به محض اینکه چیزی جنبه انسانی ...
نقد لوازم یک تحول لازم
می توان گفت حسینی هاشمی اگرچه در پی محاسبه پذیر ساختن رفتار انسان است اما همزمان بر اختیار او تاکید دارد. فراتر از این، ضرورت محاسبه رفتار انسان و پیش بینی از نگاه او، ذیل ریاضیات اختیار، نتوانسته جامه عمل بپوشد و بعید به نظر می رسد روزی بشر قادر به این کار باشد و بعیدتر آن که بشر بتواند همزمان با تحقق محاسبه پذیری رفتارش، آزادی اش را حفظ کند. ...
کتاب فلسفه آموزشی بنگو بندو به چاپ رسید
. در فصل سوم اقدامات بنگو بندو برای ملی نمودن آموزش ابتدایی، ارزیابی معلمین و متخصصین بخش آموزشی، تشکیل کمیسیون اصلاح نظام آموزشی اعطای خود مختاری به دانشگاه ها و غیره مورد ارزیابی دقیق بوده است. در فصل چهارم نقل قول ها از بنگو بندو به همراه عکس های یادگاری، شناخت بنگو بندو بصورت پرسش و پاسخ، جدول زمانی زندگی نامه بنگو بندو و یک شعر بلند از نویسنده در مورد بنگو بندو جای گرفت ...
آیا علم دینی عبارتی پارادوکسیکال است؟
مثال فلسفه هنگام بحث از الهیات موضوعی واحد با دین پیدا می کند و یا دین هنگام سخن از نحوه آفرینش انسان؛ آسمان و زمین موضوعی واحد با علم پیدا می کند. از طرف دیگر هر دو به دنبال توصیف از واقعیت هستند اما با این شرایط ما شاهد توصیف های متفاوت از آن موضوع هستیم. از همین رو عده ای در جهان اسلام و جهان غرب قائل به تعارض این دو سبک از معرفت شدند و اقدام به تخطئه یکی از آنها به نفع دیگری کردند. 2 ...
شاملو؛ شاعر عصیان و عشق؛ سانسور حریفت نیست
اند از 50 یا 100 بیت تجاوز نکند. اگرچه می توان با اغماض شعر آن ها را هم حاوی نوعی دیدگاه خوش باشانه و منفعت طلبانه دانست، اما شعر خیام سراسر اندیشه است. شعر مولانا سراسر معناست و شعر حافظ سراسر اندیشه و معنا و رمز و موضع گیری سیاسی است و هر کدام نگاه خاص خود را به هستی و پدیده های آن دارند. خب این ها بر جامعه و فرهنگ قرن از پی قرن و نسل از پی نسل بر انسان و جهان بر زمان و زمانه تاثیر ...
مارشال مک لوهان؛ پیشگوی اینترنت و طراح دهکده جهانی
نشریه ای مهم به نام کاوش را به همراه ادموند کارپنتر منتشر کرد. سرانجام او در 31 دسامبر 1980 چشم از جهان فروبست. از جمله آثار تأثیرگذار او می توان به کهکشان گوتنبرگ: شناخت انسان چاپی، برای درک رسانه ها، "رسانه پیام است و جنگ و صلح در دهکده جهانی اشاره کرد. پیشگویی درباره اینترنت مارشال مک لوهان سه دهه قبل از شکل گیری اینترنت به عنوان یک شبکه عام جهانی، به وجود آمدن ...
مباحث معاصر علم و دین در اسلام
فرجامش از شناخت خداوند سرچشمه می گیرد؛ پیوند دقیق میان دانش و اخلاق؛ و سرانجام مسئولیت انسان که نماینده خداوند روی زمین است و بایستی از جهان به درستی بهره برداری کند و نه آنکه از آن سوء استفاده کند. افزون بر آن، شالوده معرفت شناسی و اخلاق متافیزیک، بر دیالکتیک ژرف امر مشهود[31] و امر غایب[32] بنیان نهاده شده است. پدیدارها نشانه های فعل الهی در کائنات هستند. در واقع، خداوند در جهان حضور دارد و ...
بهره مندی از ظرفیت خبرگزاری شبستان موجب اشاعه فرهنگ ناب محمدی است
، امید، آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در میان آحاد ملت را به عهده دارد. وی با بیان این مطلب که رسانه های دینی تربیت محور و ابزار تفکر هستند، تاکید کرد: دین از رسانه ها در راستای نشر و گسترش خود استفاده کرده است و بررسی های تاریخی نشان می دهد که رسانه ها به تقویت دینداری کمک کرده اند و با به کارگیری ظرفیت رسانه ها می توان به درک و شناخت انسان از جهان پیرامون خود معنا بخشید. ...
کتاب پیدایی و مستوری اثر جلال یقموری منتشر شد
. در بیان انتقادات کلی هگل، نقد وی بر استنتاج استعلایی و ایده الیسم استعلایی کانت به صورت مجزا بیان می گردد و در انتقادات وی بر مبنای درسگفتارها، انتقادات وی به قوه حسی، فاهمه، خرد، و مسائل نفس، جهان و خدا، توضیح می یابد . در فصل دوم با عنوان نقد دوم، ابتدا بیان مختصری از فلسفه اخلاق کانت ارائه می شود، سپس اخلاق هگلی و کانتی با هم مقایسه می گردد و پس از آن انتقادات هگل باز هم در قالب بیان کلی ...
دغدغه های هرمنوتیکی-فلسفی ریکور کتاب شد: شر؛ چالشی برای فلسفه و الهیات
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب شر چالشی برای فلسفه و الهیات عنوان سخنرانی پل ریکور در سال 1985 در دانشکده الهیات دانشگاه لوزان است که علاوه بر متن این سخنرانی دیباچه ای به قلم پیر ژیزل (استاد رشته الهیات و فسفه دانشگاه لوزان)، مقدمه ای مبسوط نوشته گراهام وارد (یکی از شارحان برجسته الهیات و فلسفه معاصر) نیز در آن آورده شده است. موضوع کتاب درباره این است که آنچه شر نامیده می ...
یادداشتی به قلم محمد زارع شیرین کندی: فیلسوفی پست مدرن که به توسعه می اندیشد
غرب و تجدد و علم و عقل و تکنیک مدرن و دیگر محصولات غرب بوده اکنون مدافع آنها شده است. اما او این دگردیسی را مخفی و پنهان می کند. همان طور که گفته شد نظر داوری در باب غرب و تجدد تغییر نکرده ولی او برای جبران عقب ماندگی جامعه اش چاره ای جز توسعه نمی بیند. اگر غرب و محصولات و دستاوردهای مدرن قابل نقد و انتقادند دلیلی بر این نمی شود که شاهد توسعه نیافتگی و آشفتگی و بدبختی و فلاکت یک جامعه در جای دیگر باشیم و چیزی نگوییم و ننویسیم. می توان متفکری پست مدرن بود و در عین حال به توسعه و مدرنیزاسیون اندیشید. ...
ترسیم چهره شر در یک داستان جنایی ایرانی
سرانجامی که در انتظار انسان است می پردازند و به مثابه زنگ هشدار جوامع مدرن عمل می کنند. در اینجا بی مکانی به داستانی جنایی سرایت کرده که خودش می تواند عاملی برای جذب مخاطب کنجکاو باشد. هوشیار محبوب درباره اینکه چرا مکانی جعلی را برای روایت داستانش برگزیده به مهر گفته: چون به لحاظ تماتیک شدیدا دستم را باز می گذاشت. نویسندگی در ایران، کار شاقی است؛ شاق تر از خیلی جاها. این تمهید اجازه داد بیشتر بتوانم ...
مدرنیته و دیگری آن در گفت وگو با حسین مصباحیان: باید روش اندیشیدن را بیاموزیم نه اندیشه ها را/ ما ...
بحث خود پیرامون مبانی فلسفه مدرنیته را با تکیه بر هگل پیش می برد. هگل از نظر او نخستین فیلسوفی است که مفهومی روشن از مدرنیته به دست داده است و یا به بیان دیگر، او نخستین فیلسوفی است که جهان مدرن را بر حسب مفهوم سوبژکتیویته فهمیده و تعریف کرده است. هابرماس بحث می کند که اساس دنیای مدرن آزادی سوبژکتیویته است، اصلی که بنیادِ سایرِ اصولِ این دنیای یکسر بی سابقه است. او از طریق بررسی انتقادیِ ایده ...
کفتربازها کرونا نمی گیرند
بیاید ، کبوتر گم شده در آسمان هیچ سرزمینی را بجز لانه و گنجه اش و جایی که دانه خورده و مهربانی دیده را سرزمین خود نمپندارد و هر طور شده و هر چقدر هم دور شده باشد به کُله ی خویش برمیگردد . و شاید بخاطر همین است که اولین شرط عشق؛ وفاست ! این وفا در انسان اَشکال مختلفی از قبیل خدمت به همنوع، وفا به وطن، مسوولیت مداری ،و ... داشته که لازم است در جای خود به آن پرداخته شود، اما خلاصه کلام اینکه: کفتربازها بیشتر وقتشان بجای انسان با پرنده و آسمان است ، باید برای این بازی در معرض انقراض معیار و هنجارهایی مدرن تعریف و آنرا بعنوان یک سرگرمی شادی آفرین بازیابی عاقلانه ای بکنیم. ...
بهشت، تجلی حقیقت انسان کامل است
اشاره ای به صفت جمال دارد و نه صفات جلال؛ چراکه در فرهنگ اسلامی بهشت یک حقیقت قطعی است، در حالی که صفات سلبی غیرحقیقی و در واقع نوعی نفی نفی است. وی در ادامه گفت: سوال بعدی این است که چرا تمام بهشت از طلا و نقره است؟ چون از نظر ابن عربی حقیقت بهشت چیزی نیست جز ولایت و رسالت و حضرت ختمی مرتبت مصداق اتم و اکمل این مرتبه است. پس بهشت چیزی جز حقیقت انسان کامل نیست. در روایات، طلا بر نقره مقدم شود. شاید تصور کنیم ارزش مادی طلا بیشتر از نقره است، در حالی که چنین نیست. بحث این است که طلا اشاره به ولایت دارد و ولایت حقیقت رسالت است و از این رو، طلا قبل از نقره آمده است. انتهای پیام ...
تجاری سازی فرهنگ ایرانی؛ واجبی که مغفول ماند/ مسئولین حسرت بازارهای بین المللی را به دل تولید گذاشتند!
بسیار موثر و کارآمد، مدام به جان انسان معاصر می ریزند و ژرفای وجود او را مسموم می سازند. سالاری گفت: استقبال دردناک مردم به ویژه نسل جوان، از برنامه های سرگرم کننده ای که محتوای پرخشونت و شهرت انگیز و رواج نمادها و الگوهایی که ضد معیارهای متعارف زیبایی و نیکی و خرد است؛ این نگرانی را دامن می زند که حاکم بودن مکانیسم بازار بر این رسانه ها، با سرعتی حیرت انگیز فرهنگی را بر جهان حاکم می کند که ...
اسطوره های آهنیِ مش اسماعیل
...، کار و روش مجسمه سازان نگاه کلی می کرد که یادآور دوران کودکی اش بود. وی در کارگاه مسگری پدرش از شکل دادن به اجسام و ابداع موجودات درک حضوری یافته بود. در دانشکده هنرهای زیبا در خلوت خود ایده های خودآموخته را در جوار اذهان آکادمیک بی آنکه تشخص خود را از دست دهد، پیش برد. او مجسمه های آهنی می ساخت که هر یک به مثابه بخشی از جهان اساطیری خاصی بود. کار وی سبک و سیاق یافت و به مرور زمان در ...