پاسخ علیرضا سبحانی به مطلبی در روزنامه اطلاعات / شریعت اسلامی فراگیر است
سایر منابع:
سایر خبرها
روش شناسی فقه حکمرانی در رسانه/ نباید در فقه رسانه، به فقه فتواییِ مرسوم، اکتفا کرد
فقه سیاسی یا حکومتی حیدری در پاسخ به این که فقه حکومتی یا فقه سیاست چه تفاوتی با فقه حکمرانی دارد؟ چنین اظهارنظر کرد که فقه حکومتی به معنی احکام خدا در عرصه حکومت می باشد، که به صورت قضیه کلّی است؛ و فقه سیاست نیز به معنی احکام شارع، در حوزه سیاست است. البته هر دو، جزء فقه فتوایی هستند؛ اما فقه حکمرانی، احکام جزئی در عرصه اجرا و تحقق است. روش شناسی فقه حکمرانی، دیدن عوارض ...
آیت الله العظمی مظاهری تشریح کردند: عوامل سقوط انسان/ روایت شنیدنی از پیامبر(ص) در خصوص ارزش کار
نداشته باشند، فعالیّت کند، به حیات طیّت در دنیا و حیات طیّب تر در آخرت می رسد. همۀ ائمۀ طاهرین سلام الله علیهم کار زراعی می کردند که روایات فراوانی در این باب وجود دارد، راوی می گوید: دیدم که امام صادق سلام الله علیه مشغول زراعت هستند و عرق از سرتا پایشان می ریزد. بعد امام صادق سلام الله علیه فرمودند: من به این کار و درآمد آن احتیاج ندارم، اما می خواهم خدا مرا ببیند که کار می کنم و آن هم ...
عدالت اجتماعی در حکومت علوی/ فلسفه حکومت دینی عدالت است
دارویی تلخ و غیرمطبوع، ضروری و لازم می پندارد در بیان حضرت امیر عدالت، زیبا و جذاب و دوست داشتنی است: ... و لو لم یکن فیها نهی الله عنه من البغی و العدوان عقاب یخاف، لکان فی ثواب اجتنابه ما لا عذر فی ترک طلبه؛[23] اگر خداوند برای ستم و بیداد کیفری که از آن بترسند نمی نهاد ثوابی که در پرهیز از ستم می باشد عذری برای نخواستن آن باقی نمی گذارد، زیرا عدالت جان جامعه و حیات قانون و رستگاری و ...
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم : امامت امام معصوم(ع) شعبه ای از ولایت خدا و توحید است
ولایت خدا و شعبه ای از توحید است و کسی نمی تواند مدعی باشد که من توحیدم کامل است و نسبت به ولایت و امامت بی طرف بوده و یا نظر مخالف دارم. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: معتقد نیستیم که در فقه باید چنین رفتاری باشد چون اگر فقه را جز اصول دین تلقی کنیم احکامی پیدا می کند و کسانی که ولایت و امامت را با باور شیعی قبول ندارند از جز مسلمانان خارج می شوند و این موضوع را فقه شیعه تحمل نمی ...
گزارشی از اولین گعده فقه سیاسی طلاب
ایتا آغاز شد و سپس یکی از طلاب شروع به تقریر نظر کرد، که چند نکته برجسته آن را از نظر می گذرانیم: ریشه یابی ما از مواجهه با تنگناها در فقه به 300 سال به بعد از هجرت بر می گردد تا آن زمان تمام فقه ما حدیثی بوده است بعد از آنکه با مسائل مستحدثه مواجه شدند و دیدند که روایات پاسخگو نیست، روش های دیگری به وجود آمد، اجتهاد قدرت گرفت و کم کم ثقلین به حاشیه رفت و پای عقل باز می شود. کتاب قطوری ...
عید غدیر برنامه زندگی عوض شود
دست راست دیگری می گذارد و می گوید: و اخیتک فی الله و صافیتک فی الله و صافحتک فی الله و عادهت الله و ملائکته و رسله و انبیائه و الائمة المعصومین (ع) علی انی ان کنت من اهل الجنة و الشفاعة و اذن لی بان ادخل الجنة لا ادخلها الا و انت معی. با تو در راه خدا برادر می شوم; با تو در راه خدا راه صفا و صمیمیت در پیش می گیرم; با تو در راه خدا دست می دهم و با خدا، ملائکه، کتاب ها، فرستادگان ...
زیارت غدیریه امام هادی(ع)؛ سند دفاع از ولایت امیر المومنین علی(ع)
(ع) نخستین فدایی در اسلام است. ابن ابی الحدید معتزلی که از اهل سنت است - درباره تفسیر این آیه معتقد است که حماسه علی (ع) در لیلهًْ المبیت - شب خوابیدن به جای رسول الله - مورد تایید همه است جز کسانی که مسلمان نیستند و افراد سبک مغز...، آن را انکار نمی کنند.(7) و)آیة تطهیر آیة تطهیر(سورة احزاب آیة 88)یکی دیگر از آیاتی است که به اثبات ولایت و عصمت برای اهل بیت می پردازد و امام هادی ...
قلب معنوی در سینه منطقه ای از تهران شرط ورود به حوزه علمیه الامام علی ابن ابی طالب دغدغه های طلبگی است / ...
توانسته خدمتی کند، همه خدمات خود را به نام امیرالمومنین مزین کرده بنابراین نام حوزه هم گذاشته الامام علی ابن ابی طالب. حضرت علی(ع) سر منشأ تمام علوم هستند وی اضافه می کند: از لحاظ اندیشه شیعی ما به شدت به این حدیثی که اتفاقاً هم شیعه و هم سنی نقل کرده، پایبند هستیم که رسول خدا فرمودند: أنَا مَدینَهُ العِلمِ و عَلیٌّ بابُها؛ من شهر علم هستم و علی دَر آن . فقط این نیست که ما اسم ...
شهید صدر تشیع را رهاورد طبیعی اسلام می داند/ رویکرد شهید صدر در اثبات امامت مبتنی بر فهم تاریخی است/ ...
جاهلی را به جامعه اسلامی دعوت کرد. این رهاورد بزرگی بود. بعد از وفات پیامبر باید استمرار پیدا می کرد و رسول الله هم به این نکته توجه داشت. پیامبر غیر از مقام عصمت و وحی به عنوان یک شخصیت تأثیرگذار اجتماعی به این توجه داشت که فرصت کافی برای حل تمام عیار این مسئله در زمان او وجود ندارد که جامعه جاهلی کاملاً جامعه اسلامی شود. این خودش را در حجه الوداع نشان داد. وی افزود: تمام ریشه ها و ...
استفاده شهید صدر از روش های سبر و تقسیم، استقراء و جریان شناسی/ با منطق توالد ذاتی می توان مطالعات ...
کرد و معرفی کرد، این بود که جامعه جاهلی را به جامعه اسلامی دعوت کرد. این رهاورد بزرگی بود. بعد از وفات پیامبر باید استمرار پیدا می کرد و رسول الله هم به این نکته توجه داشت. پیامبر غیر از مقام عصمت و وحی به عنوان یک شخصیت تأثیرگذار اجتماعی به این توجه داشت که فرصت کافی برای حل تمام عیار این مسئله در زمان او وجود ندارد که جامعه جاهلی کاملاً جامعه اسلامی شود. این خودش را در حجة الوداع نشان داد. ...
ادله مستقیمی برای حکومتی بودن حجاب نداریم / بیان 4 نظر در مورد حد حجاب
غریزه است و همه برنامه ها به این نیاز منتهی می شود؛ این تصویر کوچکی از انسان به عنوان خلیفة الله است، البته این به معنای نادیده گرفتن حجاب و بی ارزشی آن نیست. مهریزی با بیان اینکه نباید به صورت خام به این موضوع بنگریم، اظهار کرد: وقتی وارد بحث حجاب شدیم اولین پرسش این است که آیا حجاب امری دینی یا سیاسی و اجتماعی است؟ اهل سنت مطالعات بیشتری در این بحث نسبت به شیعه داشته و آثار متعددی ...
تشدید و تغییر مجازات فرزندکشی به راحتی امکانپذیر است
...، مدیر گروه مطالعات قضای اسلامی در دومین نشست تخصصی بررسی مجازات فرزندکشی در فقه اسلامی و حقوق ایران با ذکر این مقدمه گفت: این سه نظر قائل به امکان کشتن پدر از باب قصاص، حد یا تعزیر در صورت قتل فرزند است. اما اگر این سه دیدگاه را کنار بگذاریم – همانطور که اجماع فقیهان امامی بر آن است- و کشتن پدر را حرام بدانیم، تعزیر پدر مطرح خواهد شد که این خود به عنوان نظریه چهارم در فقه اسلامی از سوی صاحب ...
وصیت نامه علامه برای ادامه الغدیر
واقعه غدیر یکی از مسلمات تاریخ بوده، باید مشخص شود که چرا و چگونه واقعه غدیر از مسلمات تاریخ است؟ این متکلم پرآوازه استدلال می کند، نخست اینکه مبحث امامت حضرت امیرالمومنین علیه السلام قبل از واقعه غدیر مطرح بود. در واقعه غدیر اعلان عمومی صورت گرفت وگرنه شایسته بودن حضرت امیرالمومنین سلام الله علیه به عنوان خلیفه بعد از رسول الله(ص) در زمان حیات حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم و قبل از واقعه ...
پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی به اظهارات دانیال نمازی
موجبه کلیه قرینیت ندارد و در مباحث اصول این مطلب را به صورت مستدل بیان نمودهایم. در برخی روایات معتبر وارد شده است که چه بسا در یک آیه شریفه اول آن در یک موضوع و وسط آن در موضوع دیگر و آخر آن در موضوع سوم باشد. ب) مرحوم آیت الله فاضل در القواعد الفقهیه ص234 آورده اند: مجرّد المسبوقیه لا دلاله له علی الاختصاص وان المورد لا یکون مخصصاً، غایه الأمر أن المسبوقیه توجب تعمیم مفاد الآیه، إن الله تبارک ...
کرونا و آثار آن
همواره با انجام آنچه خداوند به عنوان صاحب مطلق خواستار آن است، مربای به تربیت الهی گردیده و به مقام قرب پروردگار نائل می گردد.[8] امام صادق علیه السلام فرمود: إذا رأیتَ الرَّجُلَ قدِ ابْتُلِی و أنْعَمَ اللّهُ علَیکَ فقُلْ: اللّهُمَّ إنّی لا أسْخَرُ و لا أفْخَرُ، و لکنْ أحمَدُکَ علی عَظیمِ نَعْمائکَ علَیَّ. فی عِلاجِ دائِهِ. هرگاه دیدی مردی به بلایی دچار است و خداوند به تو نعمت ارزانی داشته، بگو ...
نابودی اسرائیل قبل یا بعد از ظهور؟ / انتقام نسل کشی ایرانیان باستان در عید پوریم و شکست صهیونیسم چگونه ...
أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ... فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاکَ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هُمْ وَ اللَّهِ أَهْلُ قُمَّ (مجلسی، بحارالأنوار، ج 57، ص 216.)؛ در منابع اهل سنت نیز به خروج پرچم های سیاه مشرق از خراسان، قبل از ظهور امام مهدی تصریح شده است (معارف، بررسی سندی فقه الحدیثی احادیث رایات سود در منابع اهل سنت، فصلنامه مشرق موعود، ش 46، ص 57-62. جعفری، اشتراکات شیعه و اهل سنت در عقیده مهدویت ...
حراج پرده کعبه به نفع بیماران کرونایی ایران
به گزارش خبرگزاری برنا؛ پرده کعبه طبق رسم هر ساله در شب عرفه (9 ذی الحجه) تعویض می شود. ارتفاع پرده کعبه بیش از 14 متر است و حدود 700 کیلوگرم حریر در ساخت آن به کار می رود و در یک سوم قسمت بالایی آن، نواری از طلا و نقره منقوش به سوره توحید، عبارات لا اله الا الله محمد رسول الله ، سبحان الله وبحمده ، سبحان الله العظیم و یاحنان یا منان یا الله به خط ثلث با تزئینات اسلیمی است. این پرده ...
چشم نظر و بسته شدن بخت دختران
...، همه از یک در وارد نشوید؛ بلکه از درهای مختلف درآیید و من [با این سفارش] چیزی از [قضای] خدا را از شما دور نمی توانم داشت که هیچ کس فرمان روای عالم جز خدا نیست. من بر او توکل می کنم و باید صاحبان مقام توکل هم بر او اعتماد کنند. و قالَ یا بُنیَّ لا تَدخُلوا من بابِ واحِد و ادخُلوا مِن اَبوابِ مُتفَرِقَه... یکی از احتمالاتی که در تفسیر این آیه گفته شده، چشم زخم است. (مجلسی، 1404، ج69، ص34) از آن ...
چطور می توانیم سحر را باطل کنیم؟ / راهکار هایی برای ابطال سحر و طلسم
...: بِسمِ الله وَ بِالله سَنشُدُّ عَضُدَکَ بِأخیک وَ نَجعَلَ لَکُما سُلطاناً فَلا یَصِلونَ إلَیکُما بِآیاتِنا أنتُما وَ مَن اتَّبَعَکُما الغالِبون . محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام نقل کرده: جهت بطلان سحر، این دعا را بنویسید و همراه خود نگه دارید: قالَ موسی ما جِئتُم بِهِ السِّحر إنَّ الله سَیُبطِلُه إنّ الله لا یُصلِحُ عَملَ المُفسِدین و ...
جامعه اسلامی میدان مسابقه است نه منازعه
) در باب عدل اتکا دارد. حضرت در این حدیث در مقام پاسخ به سؤال پرسشگری که از افضل بودن عدل بر جود پرسیده بود، عدل را به دلیل آنکه هر چیز را بر جای خود می نشاند، فراتر از جود می داند. برداشت شهید مطهری از این حدیث آن است که حضرت عدل را نه به دلیل هم ردیف کردن و یک صف کردن مردم، بلکه به دلیل قرار دادن هر چیز بر جا و محل خود برتر دانسته است، فلذا پاسخ امیرالمؤمنین مبتنی بر آن است که مقتضای عدالت رعایت ...
پیشوای اول شیعیان از نگاه اهل سنت
...> خطبنا رسول الله(ص) یوم الجمعه فقال:"...یا ایّها الناس اُوصیکم بحبّ ذی اقربیها اَخی و ابن عمّی علیّ بن ابیطالب (ع) فاِنّه لا یُحِبُّه الّا مومن و لا یُبغِضه اِلّا منافق من اُحبَّه فقد اَحَبَّنی و من اَبغَضَه فقد اَبغَضنی و من اَبغَضنی عَذَّبَه الله عَزّ و جلّ" (ابن حنطب می گوید:) ... رسول خدا(ص) روز جمعه برایمان سخنرانی کرد. پس فرمود: "ای مردم! شما را به دوست داشتن خویشان و نزدیکان قریش ...
نگاهی گذرا به برخی مبانی و نوآوری های فقهی، اصولی، حدیثی و رجالی آیت الله سیستانی
این شأن نیز، ضرورت یکسان نپنداشتن همه روایات را روشن می سازد. این مورد در نگاه آیت الله سیستانی، یکی از ابزارهای حلّ تعارض میان روایات و همچنین شیوه ای در تبیین ابعاد ناظر به مشروعیّت یابی قوانین قانون گذار معتبر به شمار می رود. 3- توجّه به اهداف شریعت و نظریه روح شریعت (دست کم در مقام نظر): آیت الله سیستانی در مباحث علم اصول، به جایگاه اهداف شریعت و همچنین نظریه موافقت روحی ...
منع نقل حدیث از انگاره تا آگاهی/ محمدرضا جباران
بزرگ اهل سنت، در قرن دوم با اندکی تفاوت در عبارت نقل کرده است. کلینی از امام صادق(ع) و علی بن ابراهیم قمی از امام باقر(ع) و احمد بن حنبل از محمد بن جبیر بن مطعم نقل کرده که رسول خدا(ص) در جمع اصحاب در مسجد خیف در آخرین روز از ایام تشریق فرمود: نَضَّرَ اللَّهُ عَبْداً سَمِعَ مَقَالَتِی فَوَعَاهَا وَ حَفِظَهَا وَ بَلَّغَهَا مَنْ لَمْ یَسْمَعْهَا فَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ غَیْرُ فَقِیهٍ وَ ...
حج؛ نماد قدرت مسلمانان در برابر استکبار است
ماموستا "فایق رستمی"امام جمعه سنندج با تبریک عید قربان به تمام مسلمانان جهان به پیام مقام معظم رهبری اشاره و به خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب گفت: رهبر معظم انقلاب در پیام موسم حج امسال خطاب به مسلمانان فرموده اند حج امسال نمایش قدرت در برابر مستکبران جهان است. وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که "به حقیقت استکبار جهانی کانون و مرکز فساد و ظلم و تضعیف حقوق انسان ها هستند ...
کمک های مومنانه را جایگزین اطعام های غدیر کنیم/ کیفیت گرامیداشت دهه امامت و ولایت در شرایط کرونایی
در زمین مطرح می شود که خدا بعد از فرمان اقامه حج به حضرت ابراهیم خلیل الله(ع)، به ایشان مقام امامت هم اعطا می کند: إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً . این مسئله تا هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری ادامه یافت تا اینکه حضرت رسول(ص)، امیرمومنان امام علی(ع) را به مردم معرفی کردند نه تعیین، چراکه انتساب جانشین و خلیفه برای خدا در زمین دست خدا است: اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ . ...
مساجد پایگاه فرهنگ و شریعت هستند/ مسجد ستاد مقدسی برای تعلیم و تربیت شایسته است
قبال چنین وضعیتی تنها منحصر به عقلانیت پزشکی نیست و برای سیاست گذاری در قبال این مسئله باید تمام وجوه عقلانی مسئله توسط عقلا و متخصصین رشته های مختلف بررسی شود و مرجعیت و مدیریت عقلانی این مسئله منحصر در تخصص پزشکی نیست بلکه آریستوکراسی دینی باید نظر نهایی را ابراز دارد تا تزاحم ادله و انکارنمایی پیش نیاید و از طرفی نگاه اتوکرات در جامعه دینی قابل پذیرش نیست. وی با بیان اینکه عالمان اصولی ...
در برجام خسارت فراوان به ما وارد شد/ کنترل قیمت ها؛ مسئله فوری/ برای شکست تحریم، باید خط تحریف شکست بخورد
بِرَأسِ اَخیهِ یَجُرُّهُ اِلَیه ، حضرت این وضع را که دیدند، به شدّت خشمگین، ناراحت، متأسّف شدند، که در قرآن حدّاقل دوجا به این [موضوع] اشاره شده است، که لا تَکونوا کَالَّذینَ آذَوا موسی ؛ آزار بنی اسرائیل به حضرت موسی در اینجا ذکر شده؛ یک جا هم در سوره صف است که قالَ موسی لِقَومِهِ یا قَومِ لِمَ تُؤذونَنی وَقَد تَعلَمونَ أَنّی رَسولُ اللَّهِ إِلَیکُم ؛ این نشان دهنده آن است که اذیّت و آزار بنی ...