سایر منابع:
سایر خبرها
داعیه داری برای اسلام؛ تئوری پردازی برای جریان اصلاحات
نائینی و شیخ فضل الله سعی کردند این مواجهه مدرنیته با مفاهیم دینی را با تصرف در تفکرات مدرنیته و حفظ سیادت اسلام حل و فصل کنند. استاد حوزه علمیه اظهار داشت: بعد دوم شخصیت آقای فیرحی جنبه فکری ایشان است؛ وی تلاش می کند مفاهیم و مؤلفه های غربی را با چارچوب فقهی مورد تبیین قرار دهد و در مواجهه با کسانی که رویکرد فلسفی دارند مانند سروش و یا رویکرد ایران شهری دارند مانند طباطبایی، به این دلیل ...
آن چه در بزرگداشت مهدی محقق گفته شد
و کار گروهی انجام شود. میرباقری ادامه داد: امروز در حوزه آموزشی بحث بازنگری در نظام های آموزشی مطرح است. قرار است سیاست ها تنظیم شود. در علوم انسانی آسیب های جدی داریم که از مهمترین آن ها این است که در برون دادهای پژوهشی مشکل داریم. مهمترین مسائل جامعه ما مربوط به علوم انسانی است اما دانشگاه خودش را مکلف به این همه مشکل در جامعه نمی داند. امیدوارم بتوانیم چشم و دست استاد ...
نظریه فیرحی استخراج دانش جدید با رویکرد منتقدانه و مجتهدانه به فقه بود
به گزارش ایکنا، مراسم مجازی گرامیداشت حجت الاسلام و المسلمین داود فیرحی، شنبه شب، 24 آبان ماه، به صورت مجازی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، حجت الاسلام والمسلمین ناصر نقویان، و احمد نقیب زاده برگزار شد. در ادامه متن صحبت های حجت الاسلام فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید، را می خوانید که با موضوع رویکرد نقادانه دکتر فیر ...
فیرحی مردی در مسیر شدن با نگاه فقیهانه به سیاست بود
از اینکه فرزند دانشگاه باشد، یک فقیه حوزوی بود و قبل از اینکه کسوت دانشگاهی بر قامت او برازنده باشد، این لباس روحانیت و تعلق به حوزه برای او شایسته بود و تلاش می کرد که بین حوزه و دانشگاه آشتی برقرار کند. جمع اضداد در رساله دکتری فیرحی او با رساله دکتری خود یعنی دانش، قدرت و اندیشه سیاسی در اسلام از هرمنوتیک گادامری تا مطالب آخوند خراسانی را استفاده کرد و جمع بین این اضداد ...
گفت وگو با رضا نجف زاده درباره پروژه فکری حجت الاسلام داوود فیرحی: فیرحی منتقد هر سِنخی از رادیکالیسم ...
فرهنگ امروز/ خداداد خادم: امروز بیست و یکم آبان ماه متاسفانه اجتماع علمی ایران یک بار دیگر در سوگ یکی از اندیشمندان خود نشست، متاسفانه جامعه علمی داوود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران را از دست داد. فیرحی یکی از استادان دانشگاه تهران بود که علاوه بر تخصصی که درعلوم سیاسی داشت در حوزه علمیه نیز یکی از افرادی بود که تا سطح عالی در حوزه پیش رفت. ایشان کارهای مهمی در علوم سیاسی و تاریخ سیاسی ...
نقش حجت الاسلام فیرحی در مطالعات سیاسی اسلامی فراموش نشدنی است
عالم گرانمایه و صاحب نظر بزرگ عرصه علوم و اندیشه سیاسی اسلامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی را به حوزه و دانشگاه و جامعه علمی کشور و همه اساتید، همکاران و علاقمندان و دانشجویان و بویژه همسر و فرزندان محترم و بستگان تسلیت عرض می کنم. تلاش ها و گام های بلند و تأثیرات آن استاد فقید در عرصه فقه و فلسفه سیاسی و به طور خاص بررسی تحولات و تطورات قانون و قانون گرایی در ایران معاصر و نیز ...
استادی که فقه پویای شیعه را مفتاح تمدن و ترقی می دانست
شعار سال : زنده یاد دکتر داود فیرحی، پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام امروز 21 آبان 1399 به علت بیماری کرونا درگذشت. کارنامه گرانسنگ وی در حوزه فقه و سیاست حاصل سال ها تلاش و تحقیق ارزشمند اوست و کتاب های فراوان و با ارزشی که هر یک از آن ها گنجینه ای برای اندیشه سیاسی اسلام است، ارزش این آثار را دوچندان می کند. فیرحی در طول زندگی علمی خود آثار گرا نبهایی در این زمینه از خود به یادگار ...
مرحوم فیرحی معتقد بود فقه باید در خدمت کرامت انسان باشد
حجت الاسلام داوود فیرحی را می توان یکی از افراد نواندیش در حوزه فقه و اندیشه سیاسی دانست. مجموعه فعالیت های علمی او طی سالیان دراز و آثاری که نگاشت، نشان از نگاه او به تبیین دانشی کاربردی برای حل مسائل جامعه دارد. استاد فیرحی در سخنان خود دانش تزئینی را نقد و تلاش کرد از رهرو تمرکز بر فقه پویا دریچه جدیدی را به روی تمدن سازی از این منظر بازگشاید. درباره فعالیت ها و جایگاه علمی او در این حوزه گفت ...
احمد بستانی از ویژگی های علمی و شخصیتی مرحوم فیرحی گفت؛ فیرحی قرائتی انسانی تر و مدرن تر از فقه شیعه ...
شده و شاگردان ایشان مراکز پژوهشی این حوزه مطالعاتی را اداره می کنند. روحیات شخصی مرحوم فیرحی موضوع بعدی بود که بستانی به آن اشاره کرد و گفت: هرکس مرحوم فیرحی را دیده باشد می داند او بسیار انسانی متشخص، متساهل، اهل گفت وگو و متواضع بود؛ انسانی جویای علم و دانش و همیشه در طلب یادگیری بود. خلاء او برای رشته علوم سیاسی و به ویژه برای حوزه اندیشه سیاسی در اسلام به راحتی جبران شدنی نخواهد بود ...
آشنایی استاد محقق با قرآن و میراث اسلامی در روزگار ما کیمیاست
مه ها به سر رسیده است، اما در روزگاری هستیم که علم بسیار تخصصی شده و علما جزیی نگر شده اند. امروز ما شاهد علامه ای چون شما در روزگار خودمان در حوزه علم، ادب، طب سنتی، فق و اصول و ... هستیم. ایوبی ادامه داد: یکی از ویژگی های استاد محقق این است که حافظه بسیار خوبی دارد با این حال فریب حافظه اش را نخورده و همه آنچه را می داند، مکتوب کرده است. سخنرانی های استاد را نیز دیده اید که مانند سمفون ...
راه سوم فیرحی در میانه سنت و تجدد
به لحاظ حرفه ای از متعهدترین و دلسوزترین اساتید دانشگاه محسوب می شد و چندین بار به عنوان استاد نمونه دانشگاه تهران برگزیده شد. هر چند در فضای دانشگاه به دلیل دیدگاه های خاصی که وجود دارد مقبولیت اساتید معمم معمولاً به راحتی ممکن نیست اما مرحوم فیرحی نقطه مقابل این وضعیت بود و به گواه اساتید و دانشجویان کثیری، در زمره مقبول ترین و معتبرترین اساتید دانشگاه تهران محسوب می شد. از ویژگی های ...
اندیشمندی که مطالعات سیاسی اسلامی را رونق داد/بررسی چالش های فقهی
گره ی از مشکلات فکری جامعه را هم باز کند. او برای پیشبرد اهداف آزادی خواهانه خود، بدون سر و صدا، روی متون گذشته می اندیشید و افکار خویش را در دفاع از آزادی به صورت منظم با استفاده از آنها ارائه می کرد. محمد منصورنژاد از شاگران مرحوم فیرحی و استاد دانشگاه هم پس از درگذشت این نواندیش دینی یادداشت نسبتاً مفصلی نگاشت و در بخشی از آن آورد: فیرحی سعی داشت از اسلام روایت عقلانی داشته باشد. این ...
جایگزینی برای دکتر فیرحی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران نمی شناسم
.... این چنین نگاهی را مرحوم آیت اللّه عمید زنجانی، استاد فقید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم در حوزه فقه سیاسی داشت. اما تفاوت دکتر فیرحی با استادش و استادم این بود که فیرحی صرفاً از پایگاه سنت فقهی به مباحث نمی نگریست بلکه پای در سنت داشت و با توجه به این که دانش آموخته رشته علوم سیاسی بود، از زاویه این دانش به مباحث دانش سیاسی نگاه می کرد و البته از این منظر توانسته بود حرف های ...
در تکاپوی راه سوم/ سیدعلی میرموسوی
نمی داند و راه حل را در فرارفتن از افق فقه و بهره مندی از عقلانیت و دانش های جدید به ویژه علوم انسانی و اجتماعی تجو می کند. پروژه دکتر فیرحی در چارچوب رویکرد نخست امکان طرح می یابد و بر چند پیش فرض یا مقدمه استوار است: 1- تجدد صورت های گوناگونی دارد و آنچه در اروپای غربی محقق شد تنها یک صورت از آن است. 2- گذار به تجدد در چارچوب شرایط تاریخی و فکری هر جامعه ای و از ...
استبداد دینی برای فیرحی مفهومی غیرقابل درک بود
به آن اشاره کردند.همۀ اینها باعث این شد که بسیاری از ما به نحوی، یک تعلق خاطر نسبت به ایشان داشته باشیم. من سه حوزه را به صورت مشترک می بینم که اینها منظومۀ فکری استاد را تشکیل دادند، یکی علوم سیاسی به ویژه جامعه شناسیِ سیاسی و تاریخ، حوزه دوم مطالعات صلح بود، اطلاعات آقای دکتر واقعاً دلگرمی ای برای ما پژوهشگران این حوزه بود و بعد هم اندیشۀ سیاسی در اسلام و فقه سیاسی بود، در واقع این سه ...
بر مدار علم/ از بازخوانی میراث علامه طباطبایی تا وداع تلخ با استاد فیرحی
، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه، 21 آبان ماه، در نشست تأملاتی بنیادین بر تفکیک فقه از اخلاق در مؤسسه فقاهت، گفت: برخی معاصرین فکر می کنند علم اخلاق یک علم کاملا متمایز و با هویتی کاملا متفاوت از فقه در غایت و مبانی است، در موضوعات و محمولات تفاوت دارد و در مجموع تمایز همه جانبه در کار است؛ یعنی غایت فقه رسیدن به سعادت یعنی دوری از عقوبت است ولی اخلاق قصد دارد انسان را به بالاترین مراتب کمال انسانی ...
آیا علامه طباطبایی سیاست ورزی نمی دانست؟
دوران وجود داشت و با لطف خداوند، استعداد ذاتی، تلاش و کوششی که برای تحصیل حقیقت و دانش پیشه کرد، به درجات عالی علوم اسلامی رسید. وی در فقه و اصول صاحب نظر و مجتهد بود، در فلسفه جزو فلاسفه بزرگ اسلام، در تفسیر مفسر بزرگ قرآن و در عرفان هم شخصیت بسیار بالا و استاد مسلم قلمداد می شد. لذا این نکته برای همه ما درس آموز است که در سختی ها و مشکلات عقب نشینی نکنیم و نسبت به تحصیل و نشر علم جدیت ...
کرونا جان استاد را گرفت
لاله تهران درگذشت. او علوم دینی مقدماتی را در مدرسه علمیه زنجان گذراند و دروس سطح و خارج فقه و اصول را از سال 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم آموخت. آن مرحوم از سال 1366 در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکتری خود را با عنوان دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام در سال 78 اخذ کرد. ...
استاد فیرحی سنت و تجدد را در نظریه پردازی تلفیق کرد / روایت گری متناسب با زمانه
پرهیز از غرور و تکبر علمی رئیس مؤسسه فهیم با تأکید بر تواضع و پرهیز استاد فیرحی از غرور و تکبر علمی، تصریح کرد: فیرحی با وجود تلاش علمی در حوزه و دانشگاه در سطح عالی از نوشتن کتاب و تدریس و ... از جلسات عمومی مردمی هم غافل نبود؛ خصوصا در سال های اخیر فضای فکری را از فضای اندیشه سیاسی کمی به سمت سیره و تاریخ اسلام توسعه داد و به سخنرانی های ناب در عرصه سیره اهل بیت(ع) می پرداخت و حتی در ج ...
تسلیت آیت الله اعرافی به درگذشت استاد فیرحی
علمیه زنجان گذراند و سپس سطح و خارج فقه و اصول را از سال 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم آموخت. فیرحی از سال 1366 در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکتری خود را با عنوان دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام در سال 78 اخذ کرد. ...
نظام اندیشه دکتر فیرحی
خبر سنگین بود و سخت اندوهناک، اندیشمند فرزانه، روحانی نواندیش، استاد فرهیخته و انسان متخلق و متواضع، دکتر داوود فیرحی بر اثر بیماری ویرانگر کرونا رخ در نقاب خاک کشید و جان به جان آفرین تسلیم کرد. دکتر فیرحی در زمره اندیشمندانی بود که هرچه درباره اخلاق متواضعانه، دانش وسیع و گسترده در حوزه سیاست و حکومت، نواندیشی و طرح افق های آینده ساز در حوزه تحلیل تاریخ سیاسی اسلام و اندیشه ورزی خلاقانه در عرصه ...
استادی که همه از او می گویند
آثار حوزوی و متون دست اول اسلامی، شناختی کامل از این مباحث پیدا کند. استاد فقید اندیشه سیاسی ایران و اسلام، به خوبی درک کرد که صرف شناخت از مباحث حوزوی، برای پاسخ دادن به سوالات روز سپهر سیاسی ایران کافی نیست و از این رو همزمان با دروس حوزوی، تحصیلات خود در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران را آغاز کرد. فیرحی از سال 66 تا 78 دانشجوی دانشگاه تهران بود و در کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از ...
داود فیرحی اندیشمند، روشنفکر و روشنگر رخ در نقاب خاک کشید
ستاره صبح - اندیشمندی برآمده از حوزه و دانشگاه زنده دکتر داود فیرحی سال 1343 در زنجان چشم به جهان گشود. وی علوم دینی را تا پایان مقدمات در مدرسه علمیه شهرستان زنجان گذراند و سپس سطح و خارج فقه و اصول را از سال 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم آموخت. او همزمان از سال 1366 در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکتری خود را با عنوان دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام در سال 78 اخذ کرد. پیش از این دکتر فیرحی در دوره کارشناسی ارشد هم رساله اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه را نوشت. این رساله به اندیشه سیاسی فقیهان مشهور شیعه در دوره قاجار اختصاص دارد و کوشش می کند مهم ترین مکاتب فقهی-سیاسی شیعه را که در دوره قاجاریه بسط یافته و حضور خود را کماکان در تحولات مشروطه (1284/1905) و انقلاب اسلامی (1357/1979) به بعد در ایران حفظ کرده است، تحقیق کند. مختصری از پروژه فکری شیخ الاسلام محمدحسین نائینی ، مرجعی نام آشناست که نام او با دفاع از بنیان نظری و کیا ...
داوود فیرحی به خاک سپرده شد
سیاسی دانشگاه تهران و پژوهشگر روز چهارشنبه براثر ابتلا به کرونا در 56 سالگی در بیمارستان لاله تهران درگذشت. او علوم دینی را تا پایان مقدمات در مدرسه علمیه زنجان گذراند و سپس سطح و خارج فقه و اصول را از سال 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم آموخت. فیرحی از سال 1366 در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکترای خود را با عنوان دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام در سال 78 اخذ کرد. مرحوم دکترفیرحی که از وی به عنوان اندیشمند نوگرا یاد می شد، عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بود. ...
میراث علمی فیرحی راهگشای مسیر تفکر دانشجویان است
مین آقای دکتر فیرحی موجب تآسف و تآثر فراوان گردید. مجید انصاری افزود: او با دانش وسیع و درک عمیق از حقیقت و جوهره دین و نقش آن در زندگی سیاسی و اجتماعی انسان با تآلیف دهها کتاب و مقاله و تدریس معارف ناب اسلامی، خدمات بس ارزنده ای به ساحت علم و دین ارزانی داشت و با الهام از مکتب فکری و سیاسی امام خمینی (س) با تحجر و کج اندیشی دینی مبارزه کرد. وی ادامه داد: زمانه ما سخت نیازمند چنین عالمان متعهد و بصیر است. مصیبت فقدان آن عزیز سعید را به خانواده و بستگان معزز، دوستان، شاگردان، جامعه علمی و پژوهشی کشور تسلیت می گویم و از خداوند منان برای آن مرح ...
دکتر فیرحی: روشنفکری مُصلح
علی قربانپور (دشتکی)، دانش آموخته دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان دکتر فیرحی: روشنفکری مُصلح به بهانه ی درگذشت داود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه ی اندیشه سیاسی نوشت: دکتر داوود فیرحی، استاد فقه سیاسی دانشگاه تهران، متاسفانه قربانی موج اخیر کرونا شد و دار فانی را وداع گفت و به سوی حضرت حق پرکشید و آسمانی شد. از آنجا ...
به دنبال راهِ سوم، در میان جریان های تجددگرا و سنت گرا بود
در اسلام ( نشر نی، 1384)، نظام سیاسی و دولت در اسلام ( سمت، 1384)، تاریخ تحول دولت در اسلام ، در دست انتشار تدوین یا منتشر شده است و نیز30 مقاله از وی هم در حوزه اندیشه سیاسی اسلام در مجلات و کنفرانس های علمی به چاپ رسیده است. وی از سال 1378 عضو هیأت علمی و دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران شد و دروس اندیشه سیاسی در ایران معاصر و اندیشه سیاسی در اسلام معاصر در دوره دکتری، فقه سیاسی ...
مروری بر دغدغه ها و دستاوردهای استاد فیرحی به روایت دوستان
نظام های دانش را که فقه است از صورت بندی های مؤید استبداد سیاسی نجات دهد و سعی می کرد بین فقه، حاکمیت و دموکراسی ارتباط برقرار کند. این استاد دانشگاه گفت: دوره سوم حیات فکری ایشان، به صدر اسلام برمی گردد که تلاش کرد با بازخوانی حیات پیامبر(ص) و ائمه(ع) نشان دهد که آن سرچشمه از آلودگی های یک استبداد دینی تا جایی که به شخص پیامبر(ص) مربوط به می شود به دور است و ایشان منابع صدر اسلام را ...
روشنفکری دینی و دکتر فیرحی/ علی صارمیان
روشنفکر ما با حوزه برون دینی شود وگرنه آن روشنفکر دینی که به جای نقد و روزآمد کردن دین، با عقل تطبیقی دینی که 1400 سال تسلط، زاویه با آموزه های نو ایجاد می کرد، به ستیز برمی خاست و توان گفت وگو و نقد سنت دینی را جز با جواب تکفیر از اهل فقه، پاسخی نیافت. بازگشت به فقه نوین و پیوندش با روشنفکری، دغدغه فیرحی بود، از این رو تجدد به اندازه سنت مورد نقد قرار می گرفت. نهال روشنفکری دینی اگرچه نتوانست توسط نام آوران بعد از شریعتی، ملافاتی بین دینداری و روشنفکری برپا کند، اما بی شک یکی از نهادهای آینده پژوهشگرانی چون فیرحی خواهد بود تا توان جوابگویی جامعه دینی و متجدد را بیابد. ...