دکتر فیرحی: روشنفکری مُصلح
سایر منابع:
سایر خبرها
یادی از دکتر داود فیرحی+تصویر
به گزارش خبرنگار ایلنا، چهار روز از درگذشت داود فیرحی (نویسنده، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) گذشت. پیکر این استاد و پژوهشگر علوم سیاسی روز پنجشنبه در قم تشییع و به خاک سپرده شد. مراسم تشییع و خاکسپاری او در کمال سادگی و با حضور خانواده و برخی از دوستان و همکارانش برگزار شد. از داود فیرحی آثار ارزشمندی چون: قدرت دانش و مشروعیت در اسلام، دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی ، نظام ...
در تکاپوی راه سوم/ سیدعلی میرموسوی
شبکه اجتهاد: پروژه فکری مرحوم استاد دکتر فیرحی که در مجموع آثار وی بازتاب یافته است را به اختصار می توان گونه ای نواندیشی دینی دانست که نظریه پردازی در باره دولت و ارائه تفسیری دموکراتیک از دین با بهره بردن از امکانات فقه در کانون آن قرار دارد. او در این پروژه کوششی بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر در نقادی سنت فقهی موجود و ارائه تفسیری سازگار با ارزش های جهان جدید از فقه، به انجام رساند. فهم و بررسی ...
داود فیرحی اندیشمند، روشنفکر و روشنگر رخ در نقاب خاک کشید
ستاره صبح - اندیشمندی برآمده از حوزه و دانشگاه زنده دکتر داود فیرحی سال 1343 در زنجان چشم به جهان گشود. وی علوم دینی را تا پایان مقدمات در مدرسه علمیه شهرستان زنجان گذراند و سپس سطح و خارج فقه و اصول را از سال 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم آموخت. او همزمان از سال 1366 در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکتری خود را با عنوان دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام در سال 78 اخذ کرد. پیش از این دکتر فیرحی در دوره کارشناسی ارشد هم رساله اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه را نوشت. این رساله به اندیشه سیاسی فقیهان مشهور شیعه در دوره قاجار اختصاص دارد و کوشش می کند مهم ترین مکاتب فقهی-سیاسی شیعه را که در دوره قاجاریه بسط یافته و حضور خود را کماکان در تحولات مشروطه (1284/1905) و انقلاب اسلامی (1357/1979) به بعد در ایران حفظ کرده است، تحقیق کند. مختصری از پروژه فکری شیخ الاسلام محمدحسین نائینی ، مرجعی نام آشناست که نام او با دفاع از بنیان نظری و کیا ...
جایگزینی برای دکتر فیرحی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران نمی شناسم
.... این چنین نگاهی را مرحوم آیت اللّه عمید زنجانی، استاد فقید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم در حوزه فقه سیاسی داشت. اما تفاوت دکتر فیرحی با استادش و استادم این بود که فیرحی صرفاً از پایگاه سنت فقهی به مباحث نمی نگریست بلکه پای در سنت داشت و با توجه به این که دانش آموخته رشته علوم سیاسی بود، از زاویه این دانش به مباحث دانش سیاسی نگاه می کرد و البته از این منظر توانسته بود حرف های ...
درگذشت دکتر فیرحی؛ اندیشمند تاریخ دین و مشروطه خواهی
پرداخته است.رساله دکترای وی هم دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام نام داشت که با الهام از روش شناسی فوکو و هرمنوتیک گادامر تنظیم شده است. وی استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. دنیای اقتصاد سال گذشته در قالب پروژه بررسی تاثیر افکار اقتصادی و اجتماعی متفکران غربی بر ذهنیت رهبران مشروطه گفت وگویی با دکتر فیرحی انجام داد که بخشی از آن در اینجا از نظرتان می گذرد: ...
به دنبال راهِ سوم، در میان جریان های تجددگرا و سنت گرا بود
ببرد و برداشتی سازگار با اقتضائات و الزامات دولت مدرن ارائه کند. میرموسوی همچنین گفت: او این پروژه را در چند مرحله دنبال کرد؛ در مرحله اول با بهره بردن از روش فوکویی، پیوندی بین دانش سیاسی مسلمانان و ساختار و روابطِ قدرت برقرار کند و وجوه اقتدارگرایانه سنت را تحلیل کرد و نشان داد که سنت چگونه در چارچوب شرایط تاریخی وجه اقتداری پیدا کرده است. در مرحله بعد بانگاهی به تاریخ تحول دولت در ...
چرا این روزها همه از فیرحی می گویند؟
سیاسی مدرن و علوم حوزوی داشت؛ شناختی که به تصریح تمام اساتیدش در سطح کمال، رشد کرده بود. فیرحی معتقد بود فقه در تاریخ ایران، مبنایی بسیار مهم برای قانون گذاری و تبیین امور مردم و جامعه بوده و اگر بناست امروز راه حلی برای پیدا کردن سوالات اندیشه سیاسی ایران باشد، باید به فقه بازگشت و اصول موجود در آن را به بررسی گذاشت. در چنین فضایی بود که نخستین کتاب فیرحی که تز دکتری او بود با نام قدرت ...
فیرحی، نظریه پردازی نواندیش در علوم سیاسی
بنیادینی چون دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام پرداخت. بحران اندیشه و سیاست در ایران معاصر و بیان دینی از آزادی، دموکراسی و دولت مدرن هم چنان دغدغه ی ذهنی و مساله او بود. بر همین مبنا، او بر این باور بود که تنبیه المله در مرکز مناقشات معاصر ما، درباره استبداد و مردم سالاری از یک سوی، و نوگرایی مذهبی و سکولار از سوی دیگر نشسته و در این چهارسوق، هم زمان موردتوجه علاقه مندان به مذهب، سیاست، تاریخ و ملیت قرار ...
استبداد دینی برای فیرحی مفهومی غیرقابل درک بود
دکتر محمدجواد غلامرضا کاشی، دانشیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست یادبود دکتر فیرحی گفت: یعنی آن چیزی که برای ایشان به عنوان یک روحانی عاشق و علاقه مند به دین و فرهنگ اسلامی، غیر قابل فهم و غیر قابل باور بود، مسئله استبداد دینی بود. اینکه دین عامل استبداد سیاسی شود برای ایشان قابل فهم نبود . به گزارش عطنا ، نشست یادبود مرحوم دکتر داود فیرحی، اندیشمند و استاد ...
فیرحی مردی در مسیر شدن با نگاه فقیهانه به سیاست بود
کاری کارستان است که آقای فیرحی اندک اندک در این مسیر پُرخطر قدم نهاد و داشت بین این نحله ها و گفت وگوها و مسلک هایی که به ظاهر با هم متضاد بود تناسب ایجاد می کرد و فقه را از اینکه نگاه حقوقی خاصی داشته باشد، از دل حوزه ها بیرون می کشید و به جامعه سرایت می داد و سیاستی را که به استبداد کشیده می شد نیز می آورد و می گفت که حکومت نه یک امانت، بلکه حقی از مردم و برای مردم در دست حاکمان است و حاکمانی ...
داود فیرحی در نگاه اندیشوران
اختصاصی شبکه اجتهاد: خبر درگذشت عالم و اندیشمند فرزانه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی، استاد و پژوهشگر برجسته اندیشه سیاسی اسلام برای همه جامعه اندیشه ای کشور ضایعه ای تأسف بار بود. فیرحی، پژوهشگری ممتاز در عرصه نواندیشی دینی بود. او با شجاعت از مردم سالاری دینی دفاع می کرد و از باورمندان به نواندیشی دینی بود و در عین حال مرزی روشن با روشنفکری دینی سکولار داشت. او به بازخوانی ظرفیت های فقه شیعه آن چنان اهتمام داشت و امیدوار بود که بسیاری از اسلام گرایان منتقد نواند ...
لزوم تناسب بین کتاب و خواننده/ خاطرات جنگ جذاب و انسان ساز هستند
آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، به مناسبت 24 آبان؛ سالروز رحلت علامه طباطبایی و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: علامه طباطبایی به عنوان یکی از نویسندگان قرآنی ما در قرن اخیر مطرح است؛ یعنی تقریباً بعد از قریب به 10 قرن یک اثر تفسیری جدید در عالم اسلام پیدا شد و آن المیزان این بزرگوار است. استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان و امام جماعت ...
چاپ مجموعه دو جلدی به سوی نور در نشر سروش
علامه طباطبایی نیز شرکت می کرد، البته با مرحوم علامه طباطبایی انس بیشتری داشت و به طور خصوصی در زمینه فقه، اصول و اخلاق بهره ها برد. مرحوم آیت الله علی احمدی میانجی(ره) عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که از اساتید اخلاق حوزه و جزو اساتید شناخته شده در سطوح عالی به شمار می رفت. همچنین او نماینده سه دوره مجلس خبرگان رهبری از استان های آذربایجان شرقی و غربی بود. مواقف شیعه، مالکیت خصوصی ...
علامه طباطبایی و باور به مرجعیت قرآن در علوم انسانی
. او در ابعاد علمی جامعیت داشت و دانش او منحصر به فقه و اصول، تفسیر یا فلسفه نبود بلکه او شخصیتی چند بعدی داشت که در تمام ابعاد جزو سرآمدان عصر خود بود؛ یعنی از جوانب مختلف به هر مسئله ای ورود پیدا کرده و آن را بررسی می کرد. امدادهای غیبی و ملکوتی هم به دلیل جهات معنوی و اتصال به عالم بالا همیشه به کمک ایشان می آمد. وی ادامه می دهد: معمولاً مرحوم علامه طباطبایی(ره) را به فلسفه و تفسیر می ...
نکوداشت استاد مهدی محقق، چهره ماندگار کشور
که همیشه دلسوزان جامعه را نگران افراط و تفریط کرده بود. آقای حداد عادل گفت: در این دهه هایی که دانشگاه ها در کشور تأسیس شدند، به خصوص دانشگاه تهران و دانشکده ادبیات، یک نسل از استادان نقش مهمی داشتند که قبل از اینکه با علم آشنا شوند، تحصیلات اولیه خود را در حوزه علمیه داشتند و پس از آن وارد دانشگاه شدند و توانستند دوگانه سنت و تجدد را یگانه کنند. رییس فرهنگستان زبان و ادبیات ...
آیا علامه طباطبایی سیاست ورزی نمی دانست؟
دوران وجود داشت و با لطف خداوند، استعداد ذاتی، تلاش و کوششی که برای تحصیل حقیقت و دانش پیشه کرد، به درجات عالی علوم اسلامی رسید. وی در فقه و اصول صاحب نظر و مجتهد بود، در فلسفه جزو فلاسفه بزرگ اسلام، در تفسیر مفسر بزرگ قرآن و در عرفان هم شخصیت بسیار بالا و استاد مسلم قلمداد می شد. لذا این نکته برای همه ما درس آموز است که در سختی ها و مشکلات عقب نشینی نکنیم و نسبت به تحصیل و نشر علم جدیت ...
تمام حرکت ها و رفتار های علامه طباطبایی درس بود
. مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: براساس بررسی ها اطلاعات ایشان یک بخش منابعی است که در المیزان اسم نیاورده، ولی در کل آن تاثیر دارد و یک بخش هم منابعی است که علامه گاهی اندک و بدون ذکر نام از آن ها استفاده کرده یا مورد نقد قرار داده است. او تصریح کرد: یک بخش هم کتاب هایی است که در اختیار عامه مردم نبوده و علامه به آن ها دسترسی داشته و در نگارش المیزان استفاده کرده ...
گفت وگو با رضا نجف زاده درباره پروژه فکری حجت الاسلام داوود فیرحی: فیرحی منتقد هر سِنخی از رادیکالیسم ...
معاصر ایران انجام داد، از مهم ترین رویکردهای وی در مطالعات علمی اش رویکرد میانه ای بود که در پیش گرفته بود به تعبیری ایشان منتقد رادیکالیسم بود در عین حال محافظه کار هم نبود. به مناسبت درگذشت این استاد فرزانه با رضا نجف زاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت وگو کرده ایم که در ادامه آمده است. مهم ترین پروژه فکری دکتر فیرحی در سال های اخیر تأکید بر فقه به مثابه دانش سیاسی کلیدی در تمدن ...
نظریه فیرحی استخراج دانش جدید با رویکرد منتقدانه و مجتهدانه به فقه بود
می گفتند که نمی توانید این سازگاری را به وجود آورید. مثلاً هیچ کلمه ای در اسلام و سنت نیست که در آن دموکراسی مطرح شده باشد. فقه منتقدانه و فقه مجتهدانه ایشان معتقد بود که باید فقه را درست بشکافیم، این نیست که بگوییم این مفاهیم در فقه بازیابی نمی شود، بلکه فقه یک دانش است. این دانش هم قدیم و جدید دارد، همانند فلسفه و طب که طب بوعلی سینا مورد عمل نیست، اما دانشی بوده که بشر از ...
مروری بر دغدغه ها و دستاوردهای استاد فیرحی به روایت دوستان
نظام های دانش را که فقه است از صورت بندی های مؤید استبداد سیاسی نجات دهد و سعی می کرد بین فقه، حاکمیت و دموکراسی ارتباط برقرار کند. این استاد دانشگاه گفت: دوره سوم حیات فکری ایشان، به صدر اسلام برمی گردد که تلاش کرد با بازخوانی حیات پیامبر(ص) و ائمه(ع) نشان دهد که آن سرچشمه از آلودگی های یک استبداد دینی تا جایی که به شخص پیامبر(ص) مربوط به می شود به دور است و ایشان منابع صدر اسلام را ...
دانشگاهیان در سوگ 2 استاد علوم انسانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: حجت الاسلام دکتر داود فیرحی، استاد اندیشه سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که اوایل هفته گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در بخش آی سی یو بیمارستان بستری شده بود، چهار شنبه هفته گذشته درگذشت. فقه و حکمرانی حزبی، جریان های اسلامی معاصر؛ با نگاهی به تحولات خاورمیانه، آستانۀ تجدّد، فقه و سیاست در ایران معاصر؛ تحول حکومت داری و فقه حکومت اسلامی، دین و دولت در عصر ...
داود فیرحی کیست و چه می گفت؟/ از ترک حوزه علمیه تا جدال با سیدجواد طباطبایی
رضا اسدآبادی: روز گذشته ویروس کرونا گریبان داود فیرحی استاد شناخته شده علوم سیاسی دانشگاه تهران را در دهه پنجم زندگی خویش (یعنی در 56 سالگی) گرفت و جامعه علوم سیاسی ایران از حضور وی محروم شد. فیرحی پیش از این نیز خود با یک دوره طولانی بیماری دست به گریبان بود و این زمینه غلبه ویروس بر او را بیش از پیش فراهم کرده بود. اما باوجود این ضایعه، هنوز هم امید می رود که در حوزه دانش سیاسی و ...