درجات بهشت به اندازه معرفت انسان به خداوند است
سایر منابع:
سایر خبرها
دعای 60 قاف چیست؟
سفر از کرم خدا روزی می طلبند و برخی در راه خدا به جنگ و جهاد مشغولند، پس در هر حال آنچه میسّر و آسان باشد به قرائت قرآن پردازید و نماز به پا دارید و زکات مالتان (به فقیران) بدهید و به خدا قرض نیکو دهید (یعنی برای خدا به محتاجان احسان کنید و قرض الحسنه دهید)، و هر عمل نیک برای آخرت خود پیش فرستید (پاداش) آن را البته نزد خدا بیابید و آن اجر و ثواب آخرت (که بهشت ابد است، از متاع دنیا) بسی بهتر و بزرگتر است، و دایم از خدا آمرزش طلبید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. ...
مخالف حصر بوده و هستم
وحی منزل بود و غیر از آن هیچکس را به طور مطلق قبول نداشتند، امام را هم که قبول نداشتند. بارها و بارها می شنیدیم به طور غیرمستقیم از اینها که ماها را مسخره می کردند و می گفتند اینها دنباله روهای آقای خمینی اند. و خودشان را دارای اندیشه های مذهبی و دینی منتها حالا می توانم بگویم لائیک تعریف می کردند. بارها در زندان مثلا گفته بودند که ما تفکرمان شبیه تفکر یاسر عرفات است. نماز و اینها می خوانیم اما کاری ...
تمایل به رؤیت انسان کامل از دلایل بی نهایت جویی بشر است
بردگی بر روی خود و دگران مفتوح و مقدور نمی یابد، و لکن آنان که به چیستی شناختی فطری و طهارت باطنی و ظاهری، از انسان کامل به معرفت شناختی نفس در میلاد انسان کامل در نیمه شعبان پیوسته مزین شده اند، و همچنین از سرچشمه وحی آب زلال فکر و فطانت عقلی را چشیده اند، بر باور دیگری هستند و آن این است که با پیوند به ولایت امام زمان(عج) به مقامی دست می یابیم که شعار ما می توانیم را در برابر تمامی هیمنه، استکبار و ...
مروری بر تسبیح کوثر ؛ موسوعه تسبیح حضرت زهرا(س)
پرهیزگاران است و فرمود ما عاقبت و فرجام هستیم ای سعد و اما مودت و دوستی ما از آن پرهیزگاران است و این فرمایش خداوند است: خجسته باد نام پروردگار شکوهمند و بزرگوارت پس ما جلال خدا و کرامت اوییم که به بندگان به واسطه اطاعات از ما اکرام فرموده است. اما تعظیم جلال الهی ایشان از لحاظ مرتبه بشریت چنین می شود: مقام امامت کبری مرتبه ظاهری و منصب بشری ایشان است که هدایت آحاد رعیت، قائم و منوط به ...
امام رضا(ع) پایه گذار مکتب محبت و احسان است
پس از عدالت در قرآن آمده صحبت کرده و گفته اند احسان رتبه اش از عدالت بالاتر است. یکی از کسانی که این سخن را به دقت باز کرده، خواجه نصیرالدین طوسی در اخلاق ناصری است که اشاره می کند عدالت خیلی وقت ها مطلوب همه ذائقه ها و آدم ها نیست و اجرای عدالت خیلی ها را به واکنش های منفی می کشاند، چرا که خیلی ها مایل نیستند بحث عدالت اجرا شود، ولی همه انسان ها گرایش به احسان دارند و احسان با گرایش های باطنی ...
چه کنیم تا از گروه غافلان نباشیم؟
باقر علیه السلام روایت شده : هر کس هر شب پیش از خواب سوره واقعه را قرائت کند، در حالی خداوند را دیدار می کند که چهره اش مانند ماه شب چهاردهم می درخشد. امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس به بهشت و ویژگی های آن مشتاق است، سوره واقعه را قرائت کند. امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس در هر شب جمعه سوره واقعه را بخواند، خداوند وی را دوست بدارد و نیز دوستی او را در دل همه مردم ...
درس هایی از صلوات شعبانیه
...، هر عملی اگر فاقد هر یک از این اجزای ثلاثه باشد قدر و قیمت واقعی خود را نداشته تأثیرگذاری موردانتظار در عامل آن و بر جامعه ای که این عمل در آن واقع شده (اثر وضعی) را درپی خواهد آورد. صلوات مبارک شعبانیه، این سه جزء را، به خوبی و روشنی گرچه به شکل اختصار معرفی و تبیین نموده است: الف) معرفت و شناخت: در این بخش که هر عبارت با ذکر نورانی صلوات بر محمد و آل محمد (ص ...
اجرای وصیت بر مبنای قرآن موجب عاقبت بخیری است / مراد از رؤیت خدا در قیامت
دل طلب جام جم از ما می کرد / وآنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد زیاد می خواند؛ خلاصه خدا در درون انسان یافت می شود و باید با معرفت نفس به معرفت خدا برسیم و بتوانیم با خدا مأنوس شده و با او حرف بزنیم. روایت زیاد از وهابیت نقل شده که مؤمنین خدا را در قیامت خواهند دید. استاد سطح خارج حوزه علمیه تصریح کرد: در آیه 103 بقره، فرموده: لَا تُدْرِکُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصَارَ ...
در تسخیر هستی برای انسان، نشانه های زیادی برای اهل فکر وجود دارد
چون انسان وجدان این معنی کرد، لذات این عالم از نظرش بکلی بیفتد و از تمام دنیا و زخارف آن متنفر گردد و گریزان شود. و این خود ترقی از مقام دوم است به مقام سوم تقوی. پس، راه سلوک إلی الله سهل و آسان شود و طریق انسانیت برای او روشن و وسیع گردد، و قدم او کم کم قدم حق شود و ریاضت او ریاضت حق گردد، و از نفس و آثار و اطوار آن گریزان شود و در خود عشق به حق مشاهده کند و به وعده های بهشت و حور و قصور ...
اخلاق سکولار فاقد معناست
علمی که تزکیه مقدمه آن است. علم شریعت هادی انسان به طریق تزکیه است: وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَهَ وَ یُزَکّیهِم... (سوره بقره، 129). علم حکمت ، غایت قصوای تزکیه است. معرفت متعالی و حکمت ربانی متجلی در عقل و قلب نمی شود، الا از طریق سلوک الی الله که تزکیه نفس است: ...وَ یُزَکّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَهَ... .(سوره آل عمران: آیه 164؛ سوره جمعه: آیه 2) ایکنا راهکارهای ...
شیوه های علامه سیدحیدر آملی در تفسیر قرآن
سید حیدر آملی در مورد تفسیرش میگوید علم تأویل از بزرگترین و اعظم علوم است؛ یعنی، مقام و مرتبتی بالاتر از فلسفه و کلام و سایر علوم رایج در معارف اسلامی برای آن قائل است. پس اعظم علوم است و به معنای حقیقی یک علم است و به همین جهت چون علم است، به گزارش نباء خبر،علامه سید حیدر آملی(1) با آن همه عظمت علمی و با آن همه اخلاص و قرب درگاه الهی و طهارت نفسانی هنوز ناشناخته مانده است. گنجینة ...
نقدی بر دیدگاه مصطفی ملکیان در مورد تعبد در دین
است که مدرنیته، آتوریته را یا اصلا نمی پذیرد یا به حداقل می رساند. این نحوه سخن گفتن که “من فلان چیز را می گویم پس تو قبول کن! ” واقعا برای انسان مدرن پذیرفتنی نیست. یادم می آید که مدتی قبل، یکی از آقایان گفتند: آقای رئیس جمهور یعنی آقای خاتمی گفته اند باید پی حرف آقای فلانی بروید. پس چرا حالا که آقای فلانی بهمان چیز را فرموده اند، او قبول نکرده است؟! من وقتی این مطلب را شنیدم به رفقا ...