سایر منابع:
سایر خبرها
از مولایمان درس بگیریم/ برخورد امام علی(ع) با مدیران فاسد چگونه بوده است؟
هنگام که دیدی روزگار بر پسر عمویت سخت گرفته، و دشمن به او هجوم آورده، و امانت مسلمانان تباه گردیده، و امّت اختیار از دست داده، و پراکنده شدند، پیمان خود را با پسر عمویت دگرگون ساختی، و همراه با دیگرانی که از او جدا شدند فاصله گرفتی، تو هماهنگ با دیگران دست از یاری اش کشیدی، و با دیگر خیانت کنندگان خیانت کردی. نه پسر عمویت را یاری کردی، و نه امانت ها را رساندی. گویا تو در راه خدا جهاد نکردی و برهان ...
علی علیه السلام؛ یگانه معلم عشق، ایثار و حق طلبی
علیه السلام هرگز از مسیر عدل و عدالت عدول نکردند و حتی برای عقیل برادر خود سهمی از بیت المال را نبخشیدند. طرز حکومت و خلافت مولا علی بهترین شیوه ی حکومتداری در تاریخ است. علی به حق و احقاق حق اندیشید و هرگز مصلحت اندیشی های زودگذر را مقدم بر احقاق حقوق مسلمانان و حتی غیر مسلمانان ندانست. پیکار علی با عمرو ابن عبدود و عدم استفاده از خشم شخصی بارزترین نشانه ی حق طلبی در سیره ی علوی است ...
روش خوارج تکفیر بدون حجت و برهان است
رد می کردند، امام علی(ع) مطرح فرمودند مجازات، امر شخصی است و به پدر و مادر و فرزند قابل تعمیم نیست، حتی فرمود اموال چنین افرادی هم نباید مصادره شود، زیرا برای خانواده او هست؛ ولی اینها همه را از دم تیغ می گذراندند، آن هم به بهانه اینکه کسی فرزند و همسر کسی است که مثلاً گناه کبیره مرتکب شده است. خوارج دستگاه حکومتی نداشتند، ولی با همان شمشیری که در اختیار داشتند، جنایات زیادی مرتکب شدند. ...
عدالت واقعی در رفتار و گفتار حضرت علی(ع) نمایان است
تأسیس و امیر المومنین علی (ع) در دوران تثبیت اسلام خلافت می کردند و لذا آنچه در دوران حکومت حضرت علی (ع) به عنوان حقوق شهروندی پذیرفته و اجرا می شود ریشه در دین اسلام و احکام شریعت دارد. طاووسی با اشاره به اینکه خواست، اجماع و اکثریت مردم دلیل بر مشروعیت یا حقانیت چیزی نیست یادآور شد: حقوق شهروندی چیزی است که شریعت و مجری آن یعنی امام (ع) به رسمیت شناختند و این شامل بر جمیع افرادی که به ...
بررسی فضائل حضرت علی(ع) از دیدگاه قرآن، پیامبر (ص) و اهل سنت
.... در واقع رافت و مقام علمی ایشان به قدری بالا است که هیچ کس به کنه و باطن مقام حضرت علی (ع) نمی تواند برسند. وی با بیان اینکه با شهادت علی (ع) عالم یتیم شد؛ افزود: از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمود: أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه؛ من و علی دو پدر این امّت هستیم. . همچنین در مقدمه کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) از علامه شهید مطهری در مورد شخصیت علی (ع) از ابن شهر آشوب مازندرانی ...
سلیمانی هویت ماست/ نشانه های بی نشان فهرست اصلاح طلبان
مولا و آینده نگری حضرتش و فداشدن به خاطر ماندگاری اصل اسلام و البته مورد ظلم قرار گرفتن علی (ع) این جانشین بر حق و بلافصل رسول خدا نیست پس نشانه چیست؟! و آیا صف آرایی و نواختن طبل جنگ توسط اهل جمل در مقابل جانشین پیامبر (ص) که پس از 25 سال خانه نشینی به اصرار مردم، عنان خلافت را به دست گرفت، ظلمی دیگر در حق علی (ع) و بلکه ظلم به اسلام و امت اسلام نیست؟! و آیا لشکر آرایی ...
قدر شب های نزول قرآن/ لیله القدر از نگاه امام موسی صدر، علامه طباطبایی، شهید مطهری و دکتر شریعتی
... اگر مقصود همان نزول قرآن و بیان احکام و معارف به وسیله قرآن باشد، همین طور که فرمود: انا انزلناه فی لیله مبارکه ما در شب پر برکتی قرآن را فرود آوردیم، بعد هم باید بفرماید: و در آن شب که قرآن فرود آمد هر امر حکیمی به وسیله قرآن بیان شد همین طور که در مورد نزول قرآن معنی ندارد گفته شود: در هر شب قدر قرآن نازل می شود ; قرآن در یک شب قدر نازل شد. پس اگر مقصود از فیها یفرق کل امر حکیم تفصیل معارف ...
جلوه هایی از عدالت و احسان در سیره امام علی(ع)
، انگشتان دست او را به عنوان دزدی، قطع کرد. (8) 2- بی عدالتی های عثمان در مصرف بیت المال در عصر خلافتش، باعث شد که مسلمانان به او اعتراض شدید کردند؛ در راس آنها، ابوذر غفاری، بسیار اعتراض کرد. سرانجام عثمان دستور داد تا ابوذر را به سرزمین داغ و بد آب و هوای ربذه تبعید کنند؛ روزی که او را از مدینه به سوی ربذه می بردند، حضرت علی(ع) او را بدرقه کرد و به او فرمود: یا اباذر، انک غضبت لله فارج من غضبت ...
رمضان آن سال ها
...، به شیوه گفته شده، باید از بزازی که نامش محمد یا علی بود و فروشگاهی رو به قبله داشت، پارچه را می خریدند و در فاصله نماز ظهر و عصر روز بیست و هفتم ماه رمضان در مسجد می بریدند و می دوختند و بعد از نماز به تن می کردند. همچنین گفته شده، برخی از کسانی که قصد دوختن این رخت را داشتند، از شب نیمه شعبان، چله کشی پارچه را انجام می دادند و در شب بیست و چهارم ماه رمضان آن را از کارگاه بیرون می بردند و در روز بیست و هفتم پارچه را می دوختند. آنان معتقد بودند اگر بیماری با اخلاص کامل از این رخت استفاده می کرد، بهبود می یافت و اگر بسته بخت بود، گره از اقبال فروبسته اش گشوده می شد. ...
10 اصل اخلاقی حاکم بر زندگی حضرت علی(ع)
بیت المال اشاره کرد و افزود: بعد از این تصمیم امیرمؤمنان زمزمه های مخالفت بلند شد؛ طلحه، زبیر، فرزندان او، بنی امیه و حتی خواهر حضرت علی (ع) با این مسئله مخالفت کردند اما حضرت ایستادگی کردند، مدتی گذشت و توطئه هایی علیه امیرمومنان شکل گرفت برخی از اصحاب حضرت نزد ایشان آمدند و پیشنهادی دادند و گفتند عده ای که به دریافت سرانه های کلان عادت کردند و اگر این سرانه از آنها دریغ شود حکومت را به هم می ریزند ...
بررسی نقش خوارج در شهادت امام علی(ع)
...، امام حسین(ع)، محمد بن حنفیة و فرزند برادرش عبد الله بن جعفر به غسل پیکر مطهر امیر مومنان(ع) مشغول شدند و پیکر امام(ع) را کفن نمودند. امام حسن بن علی مجتبی(ع) بر پیکر پدر والا مقامش نماز خواند و هفت تکبیر گفت. آنگاه امام المتقین(ع) را در تاریکی شب به سوی منطقه ی غَریّ که امروز آن را نجف می خوانند، برده و به خاک سپردند. (الفصول الهامة فی معرفة الأئمة، ص194) خلافت امام علی بن أبی طالب ...
وظیفه شیعیان الگوبرداری از شیوه و روش امام حسن مجتبی(ع) است
را اگر ببینی، خواهید دید که دامن همت بالا زده و منافقان را از صحنه دور می کنند. وی گفت: در جایی معاویه باز به امیرالمومنین توهین کرد. امام حسن فرمود که: معاویه از علی به من بد گفتی. تو معاویه هستی و من حسن ام. پدر من علی است و پدر تو ابو سفیان. جد من پیامبر است و جد تو حرب مادر من فاطمه است و مادر تو هند. مادر بزرگ من خدیجه است و مادر بزرگ تو قبیله. خداوند لعنت کند کسی را که آن کسی که ...
شب قدر در نگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری
به وسیله قرآن باشد، همین طور که فرمود: انا انزلناه فی لیلة مبارکة ما در شب پر برکتی قرآن را فرود آوردیم، بعد هم باید بفرماید: و در آن شب که قرآن فرود آمد هر امر حکیمی به وسیله قرآن بیان شد همین طور که در مورد نزول قرآن معنی ندارد گفته شود: در هر شب قدر قرآن نازل می شود ; قرآن در یک شب قدر نازل شد. پس اگر مقصود از فیها یفرق کل امر حکیم تفصیل معارف و احکام به وسیله قرآن باشد، باید گفته می شد که در آن ...
گونه های تجلّی آیات قرآن در مثنوی معنوی
مرد خدا را بود بند همچنین بادِ اَجل با عارفان نرم و خوش همچون نسیم یوسفان آتش ابراهیم را دندان نزد چون گُزیدة حق بوَد چونش گزَد؟ ز آتش شهوت نسوزَد اهلِ دین باقیان را برده تا قعر زمین (دفتر اول/ ب: 857 به بعد) شاهد مثال دیگر با عنوان تفسیر ما شاءَ اللهُ کان این همه گفتیم لیک اندر بسیج بی عنایات خدا هیچیم، هیچ ...