سایر منابع:
سایر خبرها
زینب کبری (س) فلسفه کربلا را احیاء کرد
قیام سالار شهیدان و سرور آزدگان در صحرای کربلا همیشه زنده خواهد ماند اما از زر و زور قاتلان فرزند رسول خدا (ص) که به ظاهر پیروز شدند به جز مشت خاکی دیگر هیچ اثری نمانده است. رییس ستاد اقامه نماز استان یادآوری کرد: یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) اقامه نماز و ترویج آیین اسلام و احکام الهی بود که حتی در روز عاشور در برابر تیرهای دشمن نماز خود را اقامه کرد. ضیایی نماز را تمسک محکم بین ...
احکام جدید احمدی نژاد/ مشایی از دفتر رئیس جمهور رفت
حتی به ظاهر مذهبی عبور کند و اصل فطرت الهی خود را دریابد و خدا را در آیینه وجود خویش متجلی ببیند.تحقق این هدف اصلی از آفرینش جهان و انسان نیازمند آن است که یگانه پرستی، عدالت، عشق و آزادی در سراسر زمین مستقر گردد.و این نخواهد شد مگر اینکه اولاً انسانها الهی و جهانی بیندیشند و عمل نمایند و ثانیاً حاکمیت جهانی صالحان، عدالت خواهان و گل سرسبد هستی، انسان کامل یعنی بالاترین تجلی خداوند و عینیت توحید ...
حضرت زینب را در 14 جمله بشناسیم
حصنِ حصینِ نبوت و خاندان والا مقامِ ولایت و امامت تربیت یافت. از لبان آموزگار وحی، دانش اندوخت و در دامان کرامت، پرورش یافت و از تربیت خمسه طیبه، ادب آموخت. یگانه پرستی زینب علیها السلام حضرت زینب در دوران طفولیت در دامان پدر می نشست و حضرت علی علیه السلام با لطف و مهربانی، به او سخن گفتن می آموخت. روزی امام به دختر عزیزش فرمود: بگو یک . گفت: یک. فرمود: بگو دو زینب ساکت ماند ...
خیرین پروژه های گلپایگان تجلیل شدند
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدرضا اسماعیلی در حاشیه برگزاری آیین روز که صبح امروز با حضور جمعی از خیرین امور مدرسه سازی در سالن اجتماعات هنرستان دخترانه بانو قائدی گلپایگان برگزار شد، اظهار داشت: امروز دو مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب (س) میراث دار امامت و ولایت و سالروز تولد دانشمند بزرگ ایران اسلامی مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی بود که به نام روز مهندس نامگذاری شده است، در جمع خیرین و ...
فلسفه علم موجود غرب از دین گرفته شده است
تسلیم و خلافت است و اگر از تمدن صحبت می کنیم، یعنی بروز خلافت الهی در زمین. این حرف زیبایی است. می خواهم صحبت ایشان را تکمیل کنم. به نظرم بحث وقتی زیباتر و نافذتر می شود که آن را امتداد دهیم. به نظر بنده، باید فلسفه ی تاریخ جدیدی را مبتنی بر این بنیان فکری ارائه کنیم. بر اساس آن، جامعه شناسی و انسان شناسی و تلقی جدیدی نسبت به علم و تولید آن اعلام کرده و ساز و کار جدیدی در تمدن سازی ...
نقش باورداشت غیبت در پویایی حیات علمی و فکری شیعیان
جز تشیع دوازده امامی را نتوان یافت که موعودش الزاماً بایستی امام باشد. گو این که مفهوم امام با ابعاد و ویژگی های خاصی که در تشیع دوازده امامی مطرح است، در دیگر ادیان و مذاهب مطرح نیست. (موحدیان عطار، 1388: 463) با در نظر گرفتن این حقیقت و با بررسی ویژگی ها و خصوصیات امام در تفکر شیعی چون مقام هدایت گری، خلیفۀ خدا بودن، حجت الهی و نور خدا بر روی زمین، به اصل ترین و اصلی ترین رسالت و ...
تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ
الله و خلافة الرسول ... الإمام امین الله فی خلقه و حجته علی عباده، خلیفة فی بلاده. (کلینی، 1385: 1 / 116) جایگاه امامت در مذهب شیعه متکلمان امامیه باتوجه به آیات قرآن و سنت، بحث امامت را از مباحث مهم کلامی و اصولی می دانند و معتقدند امام از ناحیه خداوند سِمَت ولایی و هدایت گری امت را عهده دار است. آنها ضرورت وجود امام را همانند ضرورت وجود نبی براساس قاعده لطف واجب دانسته ...
فقه حکومتی؛ نرم افزار نهایی مدیریت جامعه در فرایند تکاملی انقلاب اسلامی
ارتباطی کلی در نظر می گیرند؛ معتقدند که فقه در کل با زندگی اجتماعی و مدیریت آن ارتباط دارد. آنها اصل ارتباط معیشت و فقه، و فقه و جامعه را می پذیرند، اما نقش فقه را در برنامه ریزی اجتماعی و سرپرستی تکامل معیشت و هدایت تکامل زندگی اجتماعی بی اثر می دانند. به عبارت دیگر معتقدند فقه فقط جنبه نظارتی دارد، نه جنبه برنامه دهی، برنامه ریزی و مدیریت، بلکه انسان با مدد از توانایی هایی که خدا به وی عطا کرده، از ...
رهبری اخلاق مدار، ثمره پارادایم مدیریت اسلامی
بررسی گسترده در مورد تشابه و تمایز موجود در ادبیات موضوع در حوزه مدیریت اسلامی و توجه به اینکه در تئوری پردازی و بسط علوم انسانی اسلامی، توجه به خلقت و شناخت انسان بنیان کار محسوب می شود، به تبیین پارادایمی جامع در حوزه مدیریت اسلامی پردخته شده است. سپس براساس این پارادایم و با بهره گیری از فلسفه اخلاق اسلامی و همچنین نظر خبرگان حوزه اخلاق، به تعریف و تبیین مفهوم اخلاق کاربردی پرداخته شده است. در ...
زینب سلام الله علیها آفتاب عفت
ودایع بی شماری شده، ذخایر عظیمی از ناحیه امام عصر او بدو سپرده شد که تا به آخر رسالت خود، می بایست در حفظ آنها بکوشد. ودایعی که جانمایه آدمی هم در صورت لزوم می بایست در مسیر حفاظت از آنها سپری گردد. گوهر لازم این امر، به تشخیص ولی عصر او در زینب(س) وجود داشت. اولین و مهمترین این ودایع، امام سجاد(ع) و مروارید دریای امامت بود.تاریخ نگاران عاشورایی آن مقداری که در توان داشتند از این ...
ورود شفقنا به چهارمین سال فعالیت؛ ارزیابی وزارت ارشاد همراه با انتقادها و پیشنهادهای کارشناسان و خبرگان
بین برادران اهل سنت و شیعه قدم بردارد. دعایی با یادی از امام موسی صدر گفت: ایشان در سال هایی که فعالیت چشمگیری در لبنان داشتند، در ترجمه ی آثار دکتر شریعتی این حساسیت را داشتند که مبادا حب اهل بیت دکتر شریعتی در کتابهایش باعث شود به برادران اهل سنت بربخورد. وضعیت آن زمان لبنان در حال حاضر در عراق وجود دارد و می توانید از شیوه ی امام موسی صدر در ایجاد وحدت بین شیعه و سنی استفاده کنید. ...
اتمام حجت روحانیت با سکولارها
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی: پیام تاریخی امام خمینی(ره) خطاب به طلاب و حوزه های علمیه به نام منشور روحانیت بعد از گذشت 10 سال از انقلاب اسلامی در سوم اسفند1367 حاوی فهرست دغدغه ها و نگرانی های ایشان درباره این قشر مؤثر جامعه است که نگاه امام راحل را نسبت به گذشته، امروز و فردای حوزه های علمیه و روحانیت، به اجمال و اختصار ترسیم می کند. امام راحل در این پیام، آخرین توصیه ها و هشدارها را به نسل های آینده حوزه ه ...
خواجه نصیرالدین طوسی؛ پلی میان دانش پیش و پس از دوران مغول
واپسین خلیفه عباسی، از نظرهای خواجه توسی تاثیر گرفته است. پس از شکست خلیفه عباسی توسط هلاکوخان نقش سیاسی وی را در تشویق خان به قتل آخرین خلیفه عباسی دانسته اند. خواجه نصیر الدین طوسی در آیینه علمای معاصر حضرت امام خمینی (ره ) درخصوص خواجه گفته است که شما میدانید این را که خواجه نصیر در این دستگاهها وارد می شد نمی رفت وزارت کند می رفت آنها را آدم کند نمی رفت برای اینکه درتحت ...
جوانان ایران توانسته اند انرژی هسته ای را در راه صلح آمیز مسخر کنند
.../12/5 - 13:28 442024 به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان امروز (5 اسفند) در دیدار جمعی از فرماندهان و افسران مجتمع امام علی (ع) با بیان این که انسان ها در زندگی خود سه نوع مسئولیت دارند، گفت: اولین مسئولیت انسان خودسازی است به طوری که هر فردی مسئول است که مراحلی را طی کند و در راه خود سازی گام بردارد. اولین اصل در خودسازی ایمان به خدا و ...
حضرت زینب (س) حماسه آفرین است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار فرماندهان و افسران مجتمع امام علی (ع) با اشاره به مسئولیت خودسازی انسان اظهار کرد: هر انسانی وظیفه دارد که در مسیر خودسازی گام بردارد، خداوند این دنیا را برای تکامل قرار داده تا مراحل مختلف را طی کند. وی گفت: انسان از مسئولیت اجتماعی برخوردار بوده، بنابراین باید در نظر داشت که هر شغلی مسئولیت آفرین است. ...
نماد ما می توانیم روزت مبارک
یکی از علمای اسلام است و بلاشک یکی از برجسته ترین علمای تاریخ است که جا دارد انسان به وجود کسی مثل خواجه نصیرالدین مباهات کند. علامه طباطبائی (ره) معتقد بود که قرن هفتم اوج شکوفایی و گسترش و اقتدار عرفان و تصوف است و می گوید: رابطه بین عقل و شرع از بیانات دو فیلسوف بزرگ ابونصر فارابی و ابن سینا است که جامع فلسفه یونان بوده اند؛ و پس از آن ها شیخ شهاب الدین سهروردی میان ذوق و برهان را جمع ...
زینب و احیای دین؛آیت الله حسین مظاهری
این جهت، اسلام مرهون زحمات آن بانوی بزرگوار است. البته در این میان نباید از نقش اساسی امام سجّاد(علیه السلام) غافل شد؛ چرا که آن حضرت در مدت سی و چهار سال بعد از شهادت امام حسین(علیه السلام)، برای احیا و پرورش حرکت حسینی تلاش کرد و تشیع را در بین مردم جا انداخت و باعث شد که شجره طیبه قرآن به بار بنشیند. حضرت زینب(سلام الله علیها) در دوران اسارت، قافله سالار کاروان اسرا بود و زیر نظر امام ...
خواجه نصیر، امام را جامع حکمت و فکرت می داند
خودش آن را نوشته و نکاتی که می گوید درست نقطه مقابل غزالی است. او می گوید از کودکی علم آموخته و استادی توانا داشته بر خلاف غزالی که می گوید استادی نداشته است. اعوانی با اشاره به اینکه خواجه نصیر حکمت را علم شریف و بسیار پرفایده می دانسته افزود: او سه فرقه را یکی می کند. عرفان از نظر او در نزد امام است اما اشکالی که مطرح است این است که او می گوید اقوالشان درباره خدا متناقض است. امام از لحاظ ...
برگزیده سرمقاله های روزنامه های صبح سه شنبه
طغیانگر خود می گذارد و نفس سرکش را لجام می زند. - کسی که از خواب شیرین سحرگاهی صرف نظر کرده و برای راز و نیاز با خدا بستر را ترک می کند. همه نتیجه حسابگری است و البته این حسابگری هم برای رسیدن به منفعت و لذت است. اما منفعت در افقی عالمانه، و لذت در دنیایی متفاوت و سرشار از بهجت و نشاط روحی. فلسفه زندگی انسان در این دنیا، تعیین سرنوشت مبتنی بر اختیار بین خیر و شر براساس حسابگری و معیار فطرت ...
اگر خواجه نصیر نبود کلام شیعه در شیخ صدوق متوقف می ماند
.... این گرفتاری جوامع بشری است که بین هست ها و بایدها را تشخیص نمی دهد. این محقق و نویسنده فلسفه اظهار کرد: سئوال اینجاست آنچه باید هست یا آنچه هست باید؟ برای روشن شدن بحث مثالی می زنم آیا ما هرچه که می بینیم هست یا آنچه که هست می بینیم؟ خداوند تبارک و تعالی برعکس ماست. آنچه می بیند هست. خدا بعد از اینکه خلق کرد ما می بینیم اما قبل از آنکه آن را بیافریند می بیند. هنوز که نبود و خدا ...
حضرت زینب (س) پاسدار حجاب و ولایت مداری بود
سبیل الله باعظم اجراً ممن قدر فعف یکاد العفیف ان یکون ملکا من الملائکه(11)؛ مجاهد شهید در راه خدا، اجرش بیشتر از کسی نیست که قدرت دارد اما عفت می ورزد،- یعنی قدرت انجام گناه را دارد ولی از آن دوری می کند- نزدیک است که انسان عفیف فرشته ای از فرشتگان باشد. یحیی مازنی روایت کرده است : (( مدتها در مدینه در خدمت حضرت علی (ع) به سر بردم و خانه ام نزدیک خانه زینب (س) دختر امیرالمؤ ...
آب زنید راه را دختر عشق آمده
و پرستاری از حضرت زین العابدین را به عهده گرفت و پس ازآن چه زیبا در خطبه هایی آتشین از حریت امام حسین به پهنه آسمان و زمین حمایت کرد. حضرت زینب (س) بزرگ بانوی جهان اسلام، بیدادگر و ادامه دهنده حادثه عاشورا و دارنده دانش های دوجهان و به گفته امام سجاد (ع): " دانای بدون آموزگار و فهمیده بدون فهماننده " بود. الگوی راستین وی، بانوی دوجهان, حضرت فاطمه (س) مادر وی بوده است. زینب (س) در دامان ...
راز جمع فاطمه ثانی و محبوبه المصطفی (ص) در واژه ای به نام زینب (س)!
مجمع تمام صفات عالیه بشری بوده اند وقتی می رسیم به حضرت زینب (س) می بینیم صدیقه صغری نامیده شده اند این یعنی خلاصه مادر بوده اند از نظر کرامت، شجاعت و ... همچنین، حضرت زینب (س) عصمت صغری نام گرفته اند و نیز ولی خدا یا الراضیه بالقضاء ، چراکه اگر زندگانی حضرت زینب (س) به ویژه در ماجرای کربلا و بعد از آن در مدینه و مصر یا شام را مرور کنیم همانند امیرمومنان (ع) و امام حسین (ع) راضی به ...
با دو بال وحی و عقل/ نگاهی به زندگی و آثار خواجه نصیرالدین طوسی و آن چه درباره او نگاشته اند
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آسمان دانش ایران زمین با ستارگانی درخشان آذین یافته است که سال ها چشم به رصد آثار ستارگان دین و دانش بوده اند و اکنون ما رصدکنندگان حیات و آثار درخشانشان هستیم. یکی از این ستارگان پرفروغ ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی است که آسمان نجوم، حکمت، فلسفه، منطق و کلام ایران اسلامی از درخشش او روشن است. به بهانه پنجم اسفندماه روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، نگاهی ...
خواجه نصیر بایک دهم درآمداوقاف چه کرد/ احیاگرحیات عقلی جهان اسلام
...، باب الحوائج الی الله، از این معقل و پناهگاه بیرون نبرید و در عیبه به خاک بسپارند و روی قبر در پیشگاه امام هفتم؛ مثلاً نوشته نشود، آیت الله، علامه و ... این امام است، حجت الله است. قرآن ناطق و امام ملک و ملکوت است. روی قبر من بنویسید: وَکَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ . این عالمی است صاحب این همه کتاب در حکمت، فلسفه، عرفان، ریاضیات، فقه و اصول، علوم غریبه، معماری و ...
معنای حق در نگاه اندیشمندان اسلامی
...، باری تعالی، قرآن، امر مقضی و انجام شده، اسلام، موجود ثابت،[4] الواجب الموجود، یقین بعد از شک،[5] صلاحیت،[6] قطعی، پابرجا، مصدر، کار حتمی و قطعی و واقع شدنی،[7] نقیض باطل،[8] گفتار حق و مطابق با واقع،[9] مفرد (واحد) حقوق،[10] امر نبی(ص)، صفت خدا، رؤیا.[11] روشن است از نظر لغت، معانی متعددی برای واژه حق به کار رفته است. اما از میان معانی فوق، معانی مطابق با واقع بودن ، سلطنت ، ثبوت و همچنین ...
نظریه امر الهی در جهان اسلام و فلسفه غرب
متدینی را در نظر می گیریم که باور دارد خدا وجود دارد و او عادل و نیک خواه است. از سوی دیگر معتقد است که امر الهی در یکی از موارد بی عدالتی است؛ در چنین مواردی ممکن است حداقل طبق امر الهی عمل نکند. برای نمونه، از نظر اشعریان مسلمان اطاعت از حاکم اسلامی به طور مطلق، حتی اگر جایر باشد، دستوری الهی است؛ اما در تاریخ جهان اسلام موارد فراوانی هست که قیام هایی از سوی متدینان اشعری علیه حاکمان ...
قرائت دانشمندان غرب از آموزه قانون طبیعی در عصر جدید
که انجمنی مشترک میان آنها تشکیل می شود و در سایه این انجمن، لذت و رضایت خاطر به وجود می آید. فینیس XE "نامها:فینیس، جان" معتقد است: ارتباط دوستی، به روابط میان انسانها محدود نمی شود. معیار دوستی می تواند در رابطه میان انسان و خدا نیز وجود داشته باشد (Finnis, 1983, p.123-4, 148-9). وی می گوید: هرچند کسی نمی تواند برای سعادت خدا کاری انجام دهد، اما می تواند برای رضایت او کار کند (I bid, p ...
مکتب زینب سلام الله علیها
چون حسین بن علی(ع) و یاران فداکارش و اسارت اهل بیتش و همه ناگواری ها، گوارا و شیرین و زیباست. این جهان بینی مؤمن است که هر آنچه از سوی خدا به او می رسد، همه را خیر و زیبا می بیند زیرا که خداوند برای بندگانش جز خیر نمی خواهد و این نگرشی توحیدی و زیبا به تمام پدیده های جهان هستی است و به قول خواجه حافظ شیرازی: منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن منم که دیده نیالوده ام به بد دیدن وفا ...
آیا انجمن حجتیه می خواهد فساد زیاد شود؟
مردم را، مال مردم را، به کسی که گناه نکند. به کسی که خطا و اشتباه نکند و خلاصه به کسی که معصوم باشد ... انشاءالله تعالی به یاری خدا و به لطف خدا آن حاکم اسلامی، آن حاکم الهی که معصوم از هر خطا و اشتباه است و معصوم از هر گناه است، حضرت بقیهالله الاعظم ولی الله الاعظم امام زمان(ارواحنالِتُراب مَقدَمِه الفداء) او تشریف بیاورند، جان مان را قربانش می کنیم. چنان که از این عبارات به روشنی پیداست ...