سایر منابع:
سایر خبرها
آورد که بخشی از آن ناموسی است. قرار نیست که متهم در جلسه اول دادرسی، مقتول را مهدور الدم بداند و افزون بر این، نیاز به این لفظ هم ندارد بلکه اگر مدعی شود که فانی مستحق مرگ بود، کفایت می کند. رهانی تأکید کرد: متأسفانه خلأ ما در اینجا است که ربطی به فقه ندارد، بلکه قانونگذار محترم در ماده 612 قانون مجازات اسلامی می گوید که اگر قتل عمدی صورت گرفت و به هر علتی، قصاص نشد، مجازات 3 تا 10 سال ...
درباره مطالعات جدید دربارۀ مرگ (Death studies) نشریات و انجمن ها و بنیادها و انستیتوهایی در جهان به وجود آمده که به شکل علمی و جامع به مطالعات مرگ شناسی می پردازند، و یکی از بهترین نشریه ها و معروفترین آن ها متعلق به انتشارات معروف “راتلیج” است که “Journal of death studies” نام دارد. استفاده از اصطلاحات فرنگی برای این است که این مباحث در بین ما به صورت آکادمیک مطرح نبوده و این اصطلاحات حاصل مطالعات علمی جدید است و آنها به زبان خود این اصطلاحات را ساخته اند و ما ناگزیریم برای آدرس دادن به منظور مطالعات بیشتر و هم برای نشان دادن عمق و ژرفای علمی این مباحث از آن اصطلاحات بهره بگیریم. ...
اقتصاد24 - فاجعه دردناک سر بریدن زن هفده ساله توسط همسرش و با آن سر دور افتخار در اهواز زدن شایسته بررسی بیشتر است تا از تکرار آن در آینده جلوگیری شود. چند نکته قابل ذکر است: 1- در فقه اسلام شروط ازدواج دختر و پسر یا مرد و زن را عقل و بلوغ و رشد ذکر کرده اند و می گویند طرفین باید عاقل و بالغ و رشید باشند. از مشکلات جامعه ما این است که به شرط سوم یعنی رشید بودن توجه لازم نمی شود. رشید برای ...
نیست که آن را به سطح کنشگران تقلیل دهیم، البته رابطه معناداری بین دینداری فرد و دست زدن به قتل وجود ندارد؛ گاهی در این طوایف و قبایل چنین پدیده هایی رخ می دهد در حالی که افراد آن دیندار هم نیستند، یعنی ریشه این پدیده ها مسائل عاطفی، عصبیت قبیله ای و ... است لذا بی انصافی است که بخواهیم آن را به ناکارآمدی فقه و حقوق نسبت دهیم. ولی وقتی ما از دین سخن می گوییم باید از دین زیسته سخن بگوییم و استناد ...
قرار می دهد، حضرت فرمودند: طلقها (طلاقش بده)؛ فرد گفت که من او را دوست دارم و پیامبر(ص) فرمودند پس او را نگهدار. به نظر بنده ما می توانیم از ظرفیت دین و فقه برای کاهش خشونت و قتل های ناموسی استفاده کرده و بگوییم که اگر کسی متشرع است شریعت چنین اجازه ای به انسان نمی دهد که دست به چنین جنایتی بزند و کسی را بکشد. برهانی با بیان اینکه ممکن است کسانی بگویند ما با شریعت کاری نداریم و جامعه ...
به آنها گفت: می دانید چرا امتهای گذشته هلاک شدند؟ دلیلش این بود که در این گونه مسائل تبعیض روا داشتند. اگر مجرمی که دستگیر شده بود وابسته به یک خانواده بزرگ نبود و شفیع و واسطه نداشت او را زود مجازات می کردند. ولی اگر مجرم شفیع و واسطه داشت، در مورد او قانون کار نمی کرد. خدا به همین سبب چنین اقوامی را هلاک می کند. من هرگز حاضر نیستم در حق هیچ کس تبعیضی قائل شوم. مطهری داستان دیگری را هم ...
و سیاست مدن و قانون منطبق بر نوامیس الهی، مانند امور عبادات و احکام و کیفیت عقود و ایقاعات و اقامت حدود و سیاسات بر مرتکبان جرایم و جنایت . در این صورت، بر وی لازم بوده است تا آن را از عرب سوی عجم نقل الفاظ کند و را به کسی که وی را حیدر ثانی خوانده تقدیم گرداند.[26] فرمان مالک اشتر در دوره صفوی که حکومت به دست شاهان شیعه مذهب افتاده، مورد توجه قرار گرفته و به تدریج، و بارها به فارسی ...