سایر منابع:
سایر خبرها
...، اجتهاد دارای روش شناسی است و پیشرفت محیرالعقول بشری در ابعاد مختلف آن را متمایز می کند. عضو هیئت علمی جامعة المصطفی به نظریه ی منطقة الفراغ شهید صدر اشاره و عنوان کرد: بر اساس نظریه ی شهید صدر خلو وقایع از حکم شرعی نیست بلکه وجود ظرفیت در فقه اسلامی برای پاسخگویی به مصادیق است. حجت الاسلام حبیبی در ادامه به راهکارهایی که در برابر فقیه در مواجهه با مسائل مستحدثه برای اظهار ...
مربوط می شود. به هرحال، فارغ از درست یا غلط بودن مبانی علمی و روش شناسی این دستگاه فقهی، ادعای آنها در باب مکتب امام(ره) خلاف فکر و عمل اصحاب فقه خوارجی است. امام خمینی(ره) در دهه اول انقلاب که وضع اقتصاد و معیشت مردم به مراتب از امروز بدتر بود، جهاد و مبارزه را تعطیل نکردند. ایشان باوجود فشار سیاسی و رسانه ای لیبرال ها بحث ولایت مطلقه فقیه و افزایش اختیارات ولی فقیه را مطرح کردند و ...
برای آن منطق و توجیه دست وپا کنیم. این مطابق دستورات دینی نیست. در روش، در حوزه فقه حکومتی با چنین اصول فقهی مواجه هستیم که باید بر آن اساس رفتار کنیم. مثلا برخی می گویند در تجمعات و اغتشاشات، کسانی که علم نداشتند و نمی دانستند را باید از کسانی که عامدانه اقدام کرده اند تفکیک کنیم و دسته اول را مجازات نکنیم. در رویکرد حکومتی هرکس جاهلانه یا آگاهانه از چراغ قرمز رد شود، مشمول جریمه است ...
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین علی الهی خراسانی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی، شامگاه اول اسفند ماه در کرسی علمی، ترویجی روش قاعده سازی در مسائل مستحدثه که از سوی پژوهشگاه فقه معاصر برگزار شد، گفت: کسانی مانند شهید صدر و برخی اندیشمندان دیگر در دهه های اخیر به بحث قواعد فقهی جدید پرداخته اند هرچند با این عنوان یعنی روش قاعده سازی شهرت نیافته است. ادله ...
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی در نشست علمی کارکرد علوم انسانی در موضوع شناسی فقهی که در محل مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) برگزار شد، با بیان اینکه در فرآیند اجتهاد از جمله عوامل مهم در یک اجتهاد منضبط دستگاهواره و پویا، شناخت موضوع افزون بر احاطه و اشراف بر منابع و ادله اربعه است، اظهار داشت: شناخت موضوع به عنوان معروض احکام ...
خمینی(ره) شکل بگیرد. این مکتب اصولی و قواعدی دارد، مثل بحث خطابات قانونیه در اصول، مثل بحث ولایت فقیه، حکم حکومتی، قاعده حفظ نظام، قاعده مصلحت و... در فقه که اگر چهارچوب قواعد فقهی و اصولی این فقیه، مورد توجه و تنقیح قرار گیرد، مکتب فقهی را شکل می دهد که فقه حکومتی و نظام ساز است. این همان متفکرمحوری مطلوب ماست، البته در سطح تولید علم اسلامی! همین موضوع در سطح حل مساله هم می تواند دنبال شود. ...