سایر منابع:
سایر خبرها
صربستان آماده برگزاری جشنواره بین المللی فیلم های باستان شناسی سومترا
هفدهمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم های باستان شناسی صربستان سومترا با حضور فعال رایزنی فرهنگی ایران از 12 تا 16 فروردین در موزه سینمایی کینوتکا بلگراد، برگزار خواهد شد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این دوره از جشنواره که کشورهای ایران، ایتالیا، آلمان، صربستان، اسپانیا، بلژیک، یونان، ترکیه، مونته نگرو و قبرس، حضور دارند، دو فیلم ...
عصبانیت محمد خاتمی از یک اردوی مختلط
غلامرضا خواجه سروی گفت: وقتی سال 84 وزارت علوم را تحویل گرفتیم، چیزی غیر از یک فضای سیاسی شکست خورده در دانشگاهها به چشم نمی خورد که خیلی از کسانی که در دانشگاهها در حال فعالیت بودند به خاطر افراط در عمل سیاسی و تندروی های بی مورد، جامعه دانشگاهی آنها را منزوی کرده بود. به گزارش میدان72, تفاوت های سیاسی و فرهنگی دولت نهم و دهم با دولتهای پیش از خود، اتفاقا در زمینه دانشگاه نیز ظهور و بروزهای خاص خود را به همراه داشت؛ تفاوت هایی که به مرور و بعد از گذشت تنها چند ماه از آغاز به کار دولت نمایان شد. دگرگونی فضای دانشگاه، تغییر مسیر و سکوت جنجال های به پا شده، کارهای سیاسی صرف، تغییر آهنگین صدای نا متوازن فضای دانشجویی وقت و مواردی از این دست که در ادامه مطلب بدان اشاره خواهد شد، بنایی شد تا با غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری دولت دهم و از عناصر تاثیرگذار در همین معاونت در دولت نهم به گفتگو بنشینیم و دورنمای واضح تری از مسائل فوق را ترسیم کنیم. وی در این گفتگو از دوران حضور خود در معاونت فرهنگی وزارت علوم گفت و ارزیابی خود را وضعیت وزارت علوم فعلی می گوید. در ادامه مشروح گفتگوی خبرنامه دانشجویان ایران ؛ با وی را می خوانید: * زمانی که معاونت فرهنگی وزارت علوم را تحویل گرفتید، چه شرایطی داشت و تحلیل شما از شرایط آن روز چیست؟ خواجه سروی: از زمان ورودم به معاونت فرهنگی وزارت علوم؛ چون از سال 84 تا 88 قائم مقام معاونت فرهنگی بودم و از سال 88 تا 92 نیز معاونت فرهنگی بودم. به هر حال آن زمان آقای دکتر خرمشاد حدود دو ماه زودتر از بنده آمده بودند و من به وزارت علوم رفتم؛ اگر بخواهیم خیلی وارد فضای اداری و مالی و ... نشویم و فقط به فضای دانشگاهی بپردازیم، شرایطی که آن زمان حاکم بود، از سال 84 و بعد از روی کار آمدن دولت نهم، کلا یک جو بسیار سیاست زده ای در دانشگاهها حاکم بود و تا جایی که اغلب نیروهای سیاسی حاضر در دانشگاهها از بس که فضا از سیاست و کار سیاسی اشباع شده بود، یک حالت دلزدگی و پس زدگی در فضای سیاسی ایجاد شد و علاوه بر آن، هر چیزی رنگ بوی سیاسی به خودش گرفت. بهت دانشگاه از فضای سیاسی در بن بست فرهنگ آن زمان چیزی غیر از سیاست در دانشگاهها به چشم نمی خورد؛ آن هم یک فضای سیاسی شکست خورده که خیلی از کسانی که در دانشگاهها در حال فعالیت بودند به خاطر افراط در عمل سیاسی و تندروی های بی مورد، جامعه دانشگاهی آنها را منزوی کرده بود و جایگزینی هم نداشتند؛ به نظر می رسید که خیلی از تشکلها در حالت سردرگمی و بهت و حیرت در این فضا به سر می برند. من یادم هست که یکی از چیزهایی که به عنوان شاخصه این فضا آن زمان بحث می شد این بود که بالاخره باید دانشگاه سیاسی داشته باشیم، دانشجوی سیاسی کیست، و می گفتند که دانشجویان برای فعالیت های سیاسی نیاز به منشور دارند یا ندارند و حتی یادم بود که بحثی تحت عنوان اخلاق و منشور اخلاقی اساتید و دانشجویان و حتی منشور اخلاقی کارکنان در آن زمان حتی روی آن کار شد و به تمام دانشگاهها ابلاغ شد اما به نظرم در حوزه دانشجویان و اساتید دیگر شکل نگرفت. آن زمان چیزی غیر از سیاست در دانشگاهها به چشم نمی خورد؛ آن هم یک فضای سیاسی شکست خورده که خیلی از کسانی که در دانشگاهها در حال فعالیت بودند به خاطر افراط در عمل سیاسی و تندروی های بی مورد، جامعه دانشگاهی آنها را منزوی کرده بود و جایگزینی هم نداشتند؛ به نظر می رسید که خیلی از تشکلها در حالت سردرگمی و بهت و حیرت در این فضا به سر می برند. به دنبال این بهت و حیرت و سردرگمی که در فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها وجود داشت تقریبا همه فکر می کردند که فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاهها به بن بست رسیده است و مثل یک لشکر شکست خورده است و دیگر راهی جلوی پای آن نیست. جاهای اصلی نیز در دست کسانی افتاده بود که در واقع نقیض تاسیس تحکیم بودند؛ تحکیم شیراز هم که تشکیل شده بود، جمعیت کمی بودند که هنوز در موضع ضعف بودند. حتی کارکنان وزارت علوم که دلسوز بودند، آن زمان وقتی ما می رفتیم بازدید، می گفتند که آیا شما برنامه ای دارید؟ چه کار می خواهید بکنید؟ خلاصه اینکه فضای بسیار سخت و سنگینی آن زمان بود؛ بالاخره از زیر فشار هشت ساله یکسری سیاست های افراطی که به دانشگاهها وارد شده بود مثل کسی که یک پتک محکم توی سرش زده باشند و گیج باشد؛ این فضای دانشگاهی کشور بود. مصوبه ای که معاونت فرهنگی وزارت علوم را منحل کرده بود وجود چنین فضایی حتی به حدی بود که یادم است دو مصوبه در آن زمان از شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدم که معاونت فرهنگی وزارت علوم را حذف کرده بود! اگر اشتباه نکنم، این مصوبه برای سال 78 بود، دقیقا بعد از حوادث کوی دانشگاه. در آن دوران دو حرکت خیلی چشمگیر بوده است؛ یکی اینکه آن زمان به شوخی می گفتیم به سمت تفریحات سالم می روند. خاطرم هست که یکی از اعضای معمم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای من تعریف می کرد که بعضی از کارهایی که با حمایت معاونت فرهنگی وزارت علوم آن دوره می کردند، شورای انقلاب فرهنگی راسا دخالت می کرد و آنها را تعطیل می کرد. عصبانیت سیدمحمد خاتمی از یکی از اردوهای مختلط در کنار دریاچه ارومیه برای مثال، اینکه گفتم به سمت تفریحات سالم پیش می رفتند، یک اردوی فرهنگی در کنار دریاچه ارومیه برگزار کردند که ویژگی های خاصی داشت که که دیگر خون اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله رئیس جمهور وقت که آقای خاتمی بود را به جوش آورد، اختلاط و رقص و آواز بود؛ این یکی از شاخصه های فضای آن زمان بود. یک اردوی فرهنگی در کنار دریاچه ارومیه برگزار کردند که ویژگی های خاصی داشت که که دیگر خون اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله رئیس جمهور وقت که آقای خاتمی بود را به جوش آورد، اختلاط و رقص و آواز بود؛ این یکی از شاخصه های فضای آن زمان بود. شاخصه دیگر این بود که بحث های سیاسی در فضای دانشگاهی به سمت افراط و خروج از نظام رفتند که در پی اینها، شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده و بود طی دو مصوبه، معاونت فرهنگی وزارت علوم را منحل کرده بود و بخش های مختلف آن نیز پراکنده شده بود و افرادش جای دیگری بودند. بر همین اساس بود که معاونت فرهنگی وزارت علوم در دولت نهم، مجددا با مواقت و دستور رئیس جمهور احیا شد و بعدا آن مصوبات را خود به خود لغو کردند و کارهای مهمی انجام شد معاونت فرهنگی در ساختار بماند و الان تبدیل به قانون شده است و شرح وظایف و دستورالعمل دارد و باید ارزیابی شود؛ آن زمان قانون نبود. از زمانی که ما به وزارت علوم آمدیم، شعاری مطرح شد تحت عنوان “ما می خواهیم به سوی دانشگاه تمدن ساز اسلامی حرکت کنیم” و آن هم به هرحال مبتی بر مقدمات بود؛ مقدمات هم این بود که چالش های آموزش عالیآ زمان را از راه به کار بردن روش شناسایی تهدیدها و فرصت ها و نقاط قوت و ضعف، شناسایی شد و برای آن برنامه ای تنظیم و تدوین شد که برآیند و خروجی آن می شد تمدن سازی. از منابع آن هم می شود به کتاب “دانشگاه تمدن ساز اسلامی” اشاره کرد. این شروع تازه ای بود و باعث شد تا دانشگاه ها تا حد زیادی تکلیف خودشان را بدانند و چشم انداز تمدن سازی را قرار بدهند؛ آن هم تمدن سازی نوین ایرانی اسلامی که به این ترتیب در آن بن بست یک دریچه ای باز شد و افق نویی پیش روی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی قرار گرفت. به نظرم در آن زمان این شعار و برنامه خیلی خوبی بود که آن مشکلات را پشت سر گذاشت و یکی از ویژگی های این برنامه تقسیم کار بود. تمام تشکلهای دانشجویی، هیئت های، کانون ها و ... _ که در زبان خارجی NGO_ نامیده می شوند، کار سیاسی می کردند؛ حتی شوراهای صنفی دانشجویی، همه کار سیاسی می کردند؛ یا حتی مثلا این نشریات دانشجویی که تخصصی بودن خیلی هاشان کار سیاسی می کردند. تمام تشکلهای دانشجویی، هیئت های، کانون ها و ... _ که در زبان خارجی NGO_ نامیده می شوند، کار سیاسی می کردند؛ حتی شوراهای صنفی دانشجویی، همه کار سیاسی می کردند؛ یا حتی مثلا این نشریات دانشجویی که تخصصی بودن خیلی هاشان کار سیاسی می کردند. به اسم کار فرهنگی فقط کار سیاسی می کردند حتی نهادی درست کرده بودند تحت عنوان “مجامع کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاهها” که جالب بود آن هم کار سیاسی می کرد. برای اینکه این فضا بشکند و این معضل حل شود، کاری که انجام شد و مدنظر قرار گرفت، اصل تقسیم کار بود. هر کسی مبتنی بر شرح وظایف خودش فعالیتش را در دانشگاه انجام دهد. من خاطرم هست که شوراهای صنفی یکی از کارهایی که آن زمان می کردند و خودشان را در انجام این کارها صاحب حق می دانستند، نامه می زدند به وزارت علوم که رئیس یک دانشگاهی را عوض کند و جالب این است خودشان هم یک رئیس پیشنهاد می دادند. یا مثلا بعضی از دانشجویان هویتی یا مذاهب اقلیتی خواسته هایی داشتند که بدون در نظر گرفتن خوب یا بدی آن، جایش در دانشگاه نبود؛ مثلا بعضی از دانشجویان کرد در یکی از دانشگاهها درخواست می کردند که می خواهیم در فلان دانشگاه، نماز جمعه اهل سنت برگزار کنیم؛ درست است که دانشگاه مسجد دارد و نماز جماعت هم دارد، اما نماز جمعه حساب و کتاب دارد. بعضی شهرها در کشور است که هم نماز جمعه اهل سنت دارد و هم نماز جمعه خودمان. اصلا بحث روی درست و غلطی آن نیست، حرف این است که اینها از جایگاه خودشان خارج شده بودند؛ شورای سیاست گذاری ائمه جمعه را اصلا برای همین گذاشته اند، این موضوع خیلی به دانشگاه ارتباط پیدا نمی کند. این در خواست ها تا حدی عجیب و غریب بود که من به اینها می گفتم آئین نامه ای که تحت آن فعالیت می کنید را بیاورید تا من ببینم که کجای آن نوشته است که شما می توانید رئیس دانشگاه را تعیین کنید! شما باید مسائل صنفی دانشجویان را حل کنید. البته دانشجویان در تعیین رئیس دانشگاه می توانند نظر بدهند اما نه اینکه برای وزیر تعین تکلیف کنند! البته در آن فضا اینطور صحبت کردن و شنیدن نظرات آنها خیلی جرات می خواست چون خیلی از آنها حکومتی برای خودشان در دانشگاه داشتند. البته به این مسائل به تشکل های همسو نیز برمی خورد؛ مثلا دوستان ما در جنبش عدالتخواه دانشجویی بعضا ما را متهم به محافظه کاری می کردند و ما چاره ای نداشتیم که این راه را ادامه دهیم. ویژگی دیگری که طرح “دانشگاه تمدن ساز ایرانی اسلامی” داشت، این بود که سطح دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران را یک پله از اینکه بیاید و احتیاجات کشور را حل بکند،-باتوجه به اینکه دانشگاه مسئول تامین نیازهای جامعه است- سطحش را ارتقا می داد. نتیجه آن هم تبدیل دانشگاه به دانشگاهی در طراز انقلاب اسلامی بود. اگر به انقلاب اسلامی هم نگاه کنیم می بینید که آمده است هم انسان نویی بسازد و هم تمدن نوینی درست کند و بدون این دو هم نمی تواند زنده بماند. بعد از مدتی که این شعار در فضای دانشگاهی مطرح شد و افراد آن را دیدند و مطالعه کردند و به ابهامات آن پاسخ داده شد و به هرحال یک مقدار فضای آن در دانشگاهها دیده شد، دانشگاهها احساس بالندگی کردند و سرعتشان را بیشتر کردند. به همین خاطر هم یکی از مسائلی که خیلی مورد توجه قرار گرفت، توسعه انجمن های علمی دانشجویان بود وقتی که آمدم تعداد این تشکلها تقریبا 660 تا بود که در هنگام تحویل، نزدیک به 8 هزار دفتر بودند. در بخش های دیگری هم رشد داشتیم اما چون قرار شد بر محمل علم کارهایمان را جلو ببریم، این قسمت مورد توجه قرار گرفت، هم مخالفین و موافقین به ما ایراد می گرفتند که سابق معاونت فرهنگی وزارت علوم با کار سیاسی می کرده است و شما هم کار سیاسی کنید. و این مسئله همین آقایون تحکیمی قدیم از ما ایراد می گرفتند، و خیلی از این افراد عین رفاقت از ما فاصله گرفتند و در جلسات شرکت نکردند، تا الان هم ناراحت هستند. هم مخالفین و موافقین به ما ایراد می گرفتند که سابق معاونت فرهنگی وزارت علوم با کار سیاسی می کرده است و شما هم کار سیاسی کنید. و این مسئله همین آقایون تحکیمی قدیم از ما ایراد می گرفتند ولی آن برنامه برنامه موفقی بود بطوری که در برنامه “دانشگاه تمدن ساز”، دانشگاه در حوزه علمی شروع به فعالیت کردند و زمانی که ما وزارت خانه را تحویل گرفتیم عدد مقالات 3300 عدد بود، تحویل دادیم نزدیک به چهل هزار مقاله شد. می آیند و میگویند نفت انقدر بوده است و...، این در حالی است که همه می دانند که بودجه کشور یک چیز معینی است، اصلا شما بگو نفت بشکه ای 300دلار، بودجه که یک چیز معینی است، و در بودجه دانشگاه ها هم همین مسئله بود، که ما با همان بودجه توانستیم کار را جلو بردیم، جشنواره های فرهنگی برگزار کردیم، نشریات دانشجویی را سازماندهی کردیم. به نظرم میرسد یک آرامشی همراه با نشاط در دانشگاه بوجود آید و باید هم همین مدلی باشد، دانشگاه ما ناید مرده باشد و اتفاقات دوره آقای خاتمی نباید در آن اتفا بیافتد. در همان سال، هیات مذهبی، انجمن های صنفی و فرهنگی و سیاسی بوجود آمد، بطوری که انجمن های سیاسی از عدد 123 انجمن به 260 انجمن در آن 8 سال رسید. که به دلیل سرخوردگی که شده بود، تجدید حیات این تشکل ها، کار سختی بود. * یکی از ایرادات اصلی به دولت آقای احمدی نژاد همین مسئله بود که در آن زمان تعداد تشکل های اصلاح طلب در دانشگاه کم شد و همین مسئله باعث بی رمق شدن فضای سیاسی دانشگاه ها شد؟ این مسئله چطور با افزایش تشکل ها درست است؟ خواجه سروی: من این مسئله را بگویم، همین آقای دکتر پزشکیان وزیر بهداشت، آقای توفیقی وزیر علوم و آقای قمی نیز رئیس نهاد رهبری بودند، اینها معین هستند، اینا در سال 83 یک مصوبه گذراندن در هیات نظارت مشترک علوم و بهداشت، آنجا تحکیم علامه را غیر قانونی اعلام کردند؛ وقتی این طیف غیر قانونی اعلام شده، تمام دفاتر تحکیم مشخص می شود عدد آنها پایین می آید، دوره ما هم همان ها هم که از خط خارج شده بودند، اتفاقا ما نگهشان داشتیم، اما خودشان روی مواضع خود پافشای کردند، و این مسئله فقط فحش به نظام و جمهوری اسلامی نبود. مصوبه ای ما تصویب کردیم در سال 87 یا 88، که من معاون نبودم و به عنوان کارشناس بودم، که وزیر، نهاد و نماینده شورای عالی و یک استاد دانشگاه، حق رای داشتند، آنجا یک پرونده ای از همین بقایای تحکیم، که جالب بود پرونده بود که این افراد در حمایت از اسرائیل بیانیه داده بودند؛ این واقعا جالبه، اگر به جمهوری اسلامی فحش می دادی آدم دلش نمی سوخت، اما چرا از اسرائیل حمایت می کنید. این اتفاقات افتاد که میگن چرا تعداد تشکل ها کم شد! جالب بود پرونده بود که این افراد در حمایت از اسرائیل بیانیه داده بودند؛ این واقعا جالبه، اگر به جمهوری اسلامی فحش می دادی آدم دلش نمی سوخت، اما چرا از اسرائیل حمایت می کنید. این اتفاقات افتاد که میگن چرا تعداد تشکل ها کم شد! من شاهد بود که همین نهاد رهبری و وزیر از مدافعان این تشکل ها بودند، ولی ببینید چه اتفاقی افتاد که این تشکل ها غیرقابل تحمل شدند. این کاهش برای این مسائل است؛ همین انجمن فرهنگ و سیاست شیراز است که چندین شعبه دارد، در زمان ما هم بود که کسی کاری با آن نداشت؛ اتفاقا با آقا دکتر زاهدی در دانشگاه شیراز با همین افراد جلسات متعددی داشتیم. یا انجمن ترقی خواه که طرفداران آقای معین هستند کسی جلوی آنها را گرفت. انجمن تهران خیلی مشکلات داشت اما تحمل شد؛ به نظرم این چیزی که دوستان می گویند یک بهره برداری است. در صورتی که این یک مصوبه قانونی است. اما من اینجا بگویم انجمن های اسلامی که مواضع نزدیک به آنها داشتند اما از مواضع افراطی این تشکل ها، مثل حمایت از اسرائیل یا ضدیت با ولایت فقیه تبری جستند، حتی مورد حمایت نهاد رهبری و ما نیز بودند. اما عدد آنها به 20 تشکل نمیرسید و جالبتر اینجا بود که همین تعداد نیز در درون با هم مشکل داشتند. تقاضای مجوز نیز در همین اواخر که اصلا از این طیف نیز نبودند، تقاضا هم نداند. از خود آقای پزشکیان سوال کنید یا نهاد که مصوبه این جلسه است، که آقای توفیقی نیز امضا کرده، آنجا آمده است. دانشگاه ها یکم مخالفت می کردند اما سعید می کردند قانون را رعایت کنند. با این حال عددی که ما اعلام کردیم نشان میدهد ما رشد داشتیم، در زمان ما هم تشکل هایی که تقاضا اعلام موجودیت میکردند، دانشگاه ها نیز طبق قانون به آنها مجوز می دادند. * فضای فرهنگی در این دوره وزارت علوم چگونه بود؟ خواجه سروی: من هشت سال در وزارت علوم بودم و حداقل به اندازه یک کارشناس جز سر در میارم، و با وزارت بهداشت وبقیه جاها ارتباط داشتیم، و حتی رئیس جمهور سابق. یک اصل اساسی در دولت یازدهم است، و آن هم این مسئله است که آموزش عالی در اولویت نیست. اگر این فکر باشد، صحبت درباره مسائل جزئی آموزش عالی چه فایده ای دارد. بعضی از دانشگاه های ما در ایران روسای آنها بعد از دوسال و نیم، مشخص نیست، این بالاخره نباید به مسئول قوه مجریه که رئیس جمهور است بر بخورد؟ این نشان می دهد که دانشگاه در اولویت دولت نیست، دیگه حرف زدن از معاونت فرهنگی و... فایده ندارد. وزارتی که نزدیک به پنج میلیون نفر دانشجو و استاد دارد، بعد می روند از وزارت بهداشت برایش وزیر می آورند، این یعنی چه؟ وزارتی که نزدیک به پنج میلیون نفر دانشجو و استاد دارد، بعد می روند از وزارت بهداشت برایش وزیر می آورند، این یعنی چه؟ آموزش عالی از اولویت های حاکمیت است اما در دولت فعلی اولویت نیست امروز دانشگاهیان ما خیلی مورد توجه نیستند و توجه کردن به معنای سخنرانی و تعریف و تمجید نیست، بلکه باید عملا اتفاق بیافتد. مثلا بودجه بدهند و کار راه بیاندازند. و این را تمام وزرای علوم انجام داده اند و مقام معظم رهبری از آن خوشحال بودند و فرمودند که شما کاری را که می گفتند نمی شود را انجام دادید و کشور به شما افتخار خواهد کرد. ما به شخص وزیر کار نداریم اما آموزش عالی خیلی در اولویت دولت نیست. دانشگاه در اولویت حاکمیت و نظام هست اما در اولویت دولت و قوه مجریه نیست. در اولویت بودن یعنی دانشگاه بر محور علم حرکت کند و خروجی داشته باشد. البته نکته ای در این دولت اتفاق افتاده و آن این است که وزارت علوم تشکل های منحله را احیا کرده است و با آن ژست می گیرد و برای رسیدن به اهداف خود از آنها استفاده می کند و آنها را پیاده نظام خود قرار داده است. در کل دولت یازدهم دانشگاه را خیلی جدی نمی گیرد. بعضا افرادی که اتاق فکر دولت و وزارت علوم هستند این پیشرفت ها را پیشرفت نمی دانند. آقای معین قبل انتخابات در دانشگاه شیراز گفتند کی ما پیشرفت کرده ایم؟ . فرهادی وقت کافی برای اداره وزارتخانه را ندارد حالا وقتی دانشگاه در اولویت دولت باشد وزیری را می گمارند که او فارغ البال باشد. وزیر علوم باید در تمام جلسات هیات امنا شرکت کند و وقت کافی در اختیار ندارد. و آقای فرهادی علی رغم ویژگی های مثبت سابقا در وزارت بهداشت مجموعه گسترده ای را اداره نکرده است. وزارت علوم بسیار پیچیده تر از وزارت بهداشت است. بنابراین خمودگی در تمام بخش های وزارت علوم دیده می شود و گاها کارهایی هم انجام می شود. اتاق فکر وزارت علوم در دست فتنه گران است وزارت علوم را دو دسته اداره می کنند که یکی از آنها اتاق فکری است که افراد فتنه گر هم در آنها هستند و یک بخش آن هم دولتی ها هستند که از مجموعه نگهبانی می کنند. البته معاونت فرهنگی هم گاها راه را برای سوء استفاده های آن اتاق فکر باز کرده است. من چون معاونت فرهنگی را به خوبی می شناسم می دانم که این کارها و سواستفاده ها مربوط به آنها نیست. این کارها مربوط به دوره آقای ظرییفیان و همکارانش است. البته این سواستفاده ها با حمایت انجمن تهران که در وزارت علوم مستقر شده اند انجام می شود. در سال 84 که ما آمدیم یکی از اسناد فراموش شده سند دانشگاه اسلامی بود که احیا شد و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نسخه های آن را در دانشگاه ها توزیع کرد. این سند در عمل معطل مانده و اجرا نمی شود و شیوه قوه مجریه ما هم همین است که در ظاهر به این اسناد پایبند هستند اما در عمل به آن را قبول ندارند. الان کسی کدهای اظهارات آقای رئیس جمهور دربیاورد متوجه می شود که نظر نظام چیز دیگری است. من برای اینکه سند دانشگاه اسلامی را پیاده کنم کمیته کارشناسی را تشکیل دادم و کلی جلسات تشکیل دادیم. حالا برجام یک و دو را مطرح کردند. خاتمی قانون حجاب و عفاف را ابلاغ کرده بود حجاب و عفاف قانون دارد و نظر شخصی نیست شواری عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرده است. یکی از آنها را در دهه 60 ویکی از آنها سال 77 و زمان آقای خاتمی تصویب شده است و سال 85 شورای انقلاب فرهنگی تغییراتی در آن انجام شد و هرگز مساله حجاب و عفاف سلیقه ای نیست. در دولت احمدی نژاد در اینکه چگونه انجام شود اختلاف سلیقه وجود داشت و برخی معتقد بودند که در دانشگاه ما باید کلاس های دختر و پسر را جدا کنیم که اجرایی هم شد. یک برداشت دیگر این است که دولت باید تلاش کند اقدامات لازم را برای اجرای این قانون فراهم کند یعنی باید برای آن روش پیدا می کردند. مثلا امکان اینکه یک دانشگاه دخترانه و یک دانشگاه امیرکبیر پسرانه را داشته باشیم را فراهم کند. قانون حجاب و عفاف باید تفهیم شود همیشه وقتی این دولت آمده از روش اعتدال استفاده کند دچار افراط وتفریط شده است. من معتقد بودم باید این قانون را ابتدا تفهیم کرد زیرا الان اکثر افراد نمی دانند چنین قانونی داریم. این را باید در مراسم جدید الورودها تفهیم کنند. مثلا اگر مامور حراست به پوشش یک دانشجو ایراد می گیرد، دانشجو ابتدا فکر می کند ایراد گرفتن حراست قانونی نیست ولی وقتی قانون را به او نشان می دهیم می گوید اگر من می دانستم چنین قانونی وجود دارد هرگز آن را انجام نمی دادم. بعضی از فعالین دانشجویی فعال خودشان به من گفتند: که ما قبل از دولت آقای خاتمی به دانشگاه رفته بودیم. مثلا سال 86 هم به همان دانشگاه رفته بودیم. اصلا باورمان نمیشد این همان دانشگاه باشد. البته این روشی که ما میگفتیم که حوصله نمی کشد و وقتمان تمام شده است. اگر خواستید یک مصاحبه دیگر را بگذارید این بحث حجاب و عفاف را حداقل کار هایی که ما کردیم حداقل گزارشش را برای ثبت در تاریخ بدم. که چه اتفاقاتی افتاد. ولی اون روشی که ما به جلو رفتیم اتفاقا باعث شد که عدد دانشجویان با حجاب بیشتر بشود. من نمیدانم این مسئله حل شد یا نه، ولی عدد بدحجاب های ما کاهش پیدا کرد طوری که تقریبا آدم های حساس جامعه منهای علی مطهری مثل همیشه که همه یک چیزی می گویند ایشان چیز دیگری می گوید، تقریبا آدم های حساس در جامعه ما روی این مسئله خیلی حساسند به این نتیجه رسیدند که وضع عفاف و حجاب در دانشگاه بهتر از وضع عفاف و حجاب در جامعه است. این کد از حاج آقای علم الهدی –امام جمعه مشهد- است که ایشان بالاخره در این زمیه ها سخت گیر و با کسی هم شوخی ندارند و خیلی آدم های دیگر. ما بدون اینکه در دانشگاه شناخت ایجاد کنیم و افراد را متقاعد یا توجیه کنیم به اجبار می توانیم کارهایی انجام دهیم ولی شکست میخوریم. آخر دانشگاه خواه ناخواه محیطی است که شما با افرادی طرف هستید که از شما استدلال می خواهند باید متقاعدشان کنید. باید در پرده قرار بگیرند باید بفهمند فوایدش در چیست مضراتش کجاست و اتفاقا قانون عفاف و حجاب هم همین را میگوید. تندروی هایی که در این زمینه شده است را واقعا هیچ وقت طرفدارش نبودم، بالاخره روش کاری من نشان داده است که طرفدار کندروی هم نبوده ام. اتفاقا سر همین مسائل بود که بحث ازدواج دانشجویی را خیلی جدی گرفتیم. یعنی اگر می خواهیم که مثلا مشکل عفاف و حجاب حل شود باید در مورد فضاهای ایجابی دوران جوانی و دانشجویی باید فکر کنیم باید برنامه بدهیم. از این طرف که دانشجو باید چکار کند، کمیتش لنگ است دیگر! بالاخره غریضه و شهوت و دوست داشتن زیبایی و ارتباط با جنس مخالف و این ها را که خدا در وجود آدم ها قرار داده است. اتفاقا آن زمان یک سنجشی شد از دانشگاه ها، 52 درصد از کسانی که بد حجاب بودند گفته بودند که یا ما در سن ازدواج قرار داریم یا از سن ازدواجمان گذشته است، درصد کمی گفته بودند که برای دهن کجی به مسئولین دانشگاه ما این کار را می کنیم. اتفاقا بعدا هم مقام معظم رهبری در بجنورد فرمودند که این ها نشانه عناد با نظام نیست بیخودی این چیز ها را نگویید. فرمایش ایشان هم مبتنی بر تحقیق و شناخت هست همینجوری نگفتند. حتی من بنظرم استنباط شخصی خودم کار تحقیقاتی درست است. آن روالی که ما داشتیم جلو می رفتیم افراط و تفریط در آن اتفاق نمی افتاد نتیجه اش بهتر بود. ولی ببینید عفاف و حجاب یک بحثش بالاخره باید این بحث ایجابی های زندگی جوانان و دانشجوها را باید راه برایش بگذاریم. نمی شود به افراد بگوییم که شهوت به تو فشار می آورد روزه بگیر. حالا بالاخره آدم های مومن و متدین مثل امثال جنابعالی یا بنده که در دانشگاه امام صادق(ع) درس میخواندیم. فکری به حال خودمان کردیم، بقیه که اینجوری نیستند این ها باید راهی برایشان پیدا کرد. اگر راهی برایشان پیدا نکنیم خودشان برای خودشان راه پیدا میکنند راهی که آن ها پیدا می کنند همین است. اتفاقا من یکی از ان چیز هایی که در ان دوران دنبال کردم این بود که باید بحث ازدواج دانشجویی که ایده اش برای نهاد است و فقیرانه و غریبانه برگزار می کند باید مورد حمایت قرار بگیرد. اتفاقا آن زمان حالا که وزارت ورزش و جوانان نبود، می گفتیم سازمان ملی جوانان باید از این حمایت، حتی رفتیم مجلس گفتیم که باید کمیسیون عمران مجلس برای ساخت. خوابگاه های متاهلی بودجه برای دانشگاه ها بگذارد. مکاتباتی که آن زمان با کمیسیون کردم و دعواهایی که کردم هست، حتی نهاد هم شریک بود در پیگیری این کار. نمی شود پدیده های اجتماعی را یک جانبه ببینیم و حکم صادر کنیم، این غلط است. افرادی که مثلا مثل کاندیدای ریاست جمهوری یا بعضی تشکل ها یا کسانی که می خواهند رای بیاورند یا مثلا الان در مسند قدرتند و نمی توانند عملکرد خود را گزارش خوب از آن بدهند چون می خواهند خود را توجیه کنند یا فضاسازی کنند، مثلا حمله می کنند این ها کارهای مختلفی انجام شده و هم در حوزه سیاسی و هم در این حوزه ها که بالاخره ما کارهای خیلی مختلفی انجام دادیم. عفاف و حجاب قانون دارد که قانون خوبی هست و در مبنای مسلک اعتدال هم اتفاقا نوشته شده است و همین دولت هم اگر بخواهد می تواند اجرا کند. نه کند هست نه تند! باید مسولین فرهنگی کشور خیلی حوصله شان زیاد باشد که نتیجه بدهد. به کارهای فرهنگی حداقل ده سال باید زمان بدهیم تا جواب بدهد. ما مثلا یک درخت پسته می کاریم می گوییم که 12 سال بعد بار می دهد، طوری نیست. بعد یک آدم بی حجاب را می خواهیم با حجاب کنیم، امروز میگوییم پس چه شد این پولی که به تو دادم خرج شد چرا نشد؟ چرانشد؟ بالاخره باید دوازده سال پایش بایستیم. کار مهمی است این مسائل. * یک کاری در این مدت که شما مسئولیت داشتید پیگیری شد، بحث تدفین شهدای گمنام در دانشگاهها بود که مخالفین و موافقینی داشت. در این باره مختصری توضیح بدهید. خواجه سروی: ببینید ما که آمدیم وزارت علوم اوایل مثلا در حدود یک سال، بعضا گروه های سیاسی که مشخصا همه انجمن های اسلامی تحکیم، شاخه علامه و بقای آنها با تدفین شهدای در دانشگاه ها مخالفت می کردند. در دانشگاه شریف حتی کتک کاری شد و شیشه ماشین رئیس دانشگاه را شکستند. سرش زخمی شد. دانشگاه لرستان مثلا چنین دعوایی شد در دانشگاه های مختلفی این دعواها شد. دوره ما حدودا یکسالی این دعواها بود بعد تمام شد. تمام هم که شد به لحاظ این بود که خود دانشگاه سوابقشان در وزارت علوم هست در بایگانی ها هست که نامه های متعددی از دانشجوها و اساتید و حتی هیئت رئیسه دانشگاه و شورای دانشگاه های مختلف وزارت علوم می نوشتند که این نشان دهنده این بود که تمایلی وجود دارد برای این کار که شدای گمنام در دانشگاه ها دفن شوند و میتوانم بگویم که این یک عشق به شهدا و عشق است. این پدیده شهید و شهادت و فرهنگ ایثار و یک قدردانی ناچیز از به کسانی است که بهترین سرمایه شان را در راه خدا و پیشرفت این کشور به هرحال هدیه کردند و ارزانی داشتند. به هرحال این دیگر تمایل دانشگاهیان را نشان می داد. جوابی هم که آن زمان به دانشگاه ها میدادیم دستوری از بالا نیست در اختیار خودتان است البته من صراحتا می گفتم من طرفدار این حرف هستم و ما هم تمایل داریم این اتفاق بیفتد غیر از بحث قدردانی از شهدا و دینی که ما به همه شهدا داریم که باید به آنها احترام بگذاریم و به هرحال در بهترین مکان هایی که می توانیم که آنها را ارج بنهیم و دفن کنیم. بارگاه و مزار شهدا را یک منبع الهام منبع تربیت و منبع معنوی برای کار فرهنگی می دانیم. غیر از این مسائل که جزء اعتقادات هست و بخشی هم تعلیم و تربیت هست، این الهام دهنده هست. به هرحال یک پدیده جهانی هست یعنی در تمام کشور ها سربازان گمنامشان را در بهترین مکان ها دفن می کنند و جالب است برخلاف ما که خیلی هم به آن نمی رسیم، آنجا را آب و جارو می کنند، دسته گل می گذارند، عزیز ترین مهمان ها و هیئت ها بلند پایه شان را به آنجا می برند و ادای احترام می کنند. هرکسی پیرو فرهنگ غرب باشد این در فرهنگ غرب هست، اگر پیرو فرهنگ شرق باشد آنجا نیز هست اگر پیرو فرهنگ ژاپن باشد، هست، هند باشد، هست. یعنی هیچ کجای دنیا را پیدا می کنید که این نباشد. بنابراین در کشور ما معنی ندارد که مخالفت کنیم، حالا چه در دانشگاه و منتقدین که مکان بسیار مقدسی است، جایگاهش اتفاقا والاست و یک مکان های تربیتی است نکته اش دراین است بالاخره همه ما در مرقد ائمه اطهار می رویم. یا امامزاده ها، یا مسجد و حسینیه می رویم. حالا غیر از بحث های نماز و ... یک منبع تربیتی برای خودمان می دانیم که اتفاقا بهترین تناسب را با دانشگاه ها دارد و اتفاقا در دوره ما. به ما می گفتند بسیج نیروی نظامی است، چرا در دانشگاه ها هستند درحالی که چه کسی گفته بسیج نیروی نظامی هست؟ بسیج همه جا حضر دارد، در دانشگاه هم همچنین. این ها را من قبلا هم گفتم بعد گفتند که این بسیجی ها که جایشان در پادگان است. این ها حالا میخواهند شهدا را هم بیاورند؛ چه ربطی شهدا به ما و دانشگاه دارند؟! اتفاقا ربط دارد، آن وقت به دانشگاه ها گفتیم که دانشجویان را ببرید توجیه کنید؛ بنا شد که برای اینکه کامل بشود در تمام دانشگاه ها، برای شهدا بنایی را درست کنند که حالا دیگر اسامی را خود دانشگاه ها متفاوت گذاشتند. می گفتند این ها ادامه کار نیروی های نظامی خودشان را می خواهند ماندگار کنند. می خواهند خودشان را بچسبانند به اجساد شهدا در این محیط یک بهانه ای برای ماندن داشته باشند. این استدلال باطل است اصلا سیاسی می دیدند و می خواستند حوزه نفوذ رقیب را کم کنند. * در سال 95 توصیه شما به بخش فرهنگی وزارت علوم چیست؟ خواجه سروی: اگر کسی خواسته باشد یک سند افتخار به جا بگذارد ما یک کاری شروع کردیم که ناتمام ماند، آن هم تاسیس دفاتر دانشجویی در دانشگاه ها بود که بعدا متوقف ماند که نهاد نمایندگی هم درجریان کار بودند؛ اگر این کار را جدی بگیرند خیلی خدمت بزرگی کردند به نسل کنونی که متاسفانه خیلی گرفتاریش زیاد هست. کد مطلب : سایر اخبار ...
زیارت و توریسم چه تفاوتی دارند؟
...، فرهنگ و نظریه ی اجتماعی (ص 25-45). تهران: نقش جهان. 2) تامپسون، جیمز (1387). تاریخ اصول کتابداری (محمود حقیقی، مترجم). تهران: مرکز نشر دانشگاهی (نشر اثر اصلی 1977). 3) دیکسون کندی، مایک (1385). دانشنامه ی اساطیر یونان و روم (رقیه بهزادی، مترجم). تهران: طهوری (نشر اثر اصلی 1998). 4) شایگان، داریوش (1382). آسیا در برابر غرب. تهران: امیرکبیر. 5) ملاصالحی، حکمت الله (1384). جستاری در فرهنگ، پدیده ی موزه و باستان شناسی. تهران: مؤسسه ی تحقیقات و توسعه ی علوم انسانی. ...
پرویز پرستویی شاخص ترین هنرمند سال 94/ ایام نوروز فعالیت نیروهای هلال احمر را عکاسی می کنم/ کاهش سفرهای ...
عکاس پیشکسوت درخصوص علت ناامنی شغلی و اجتماعی گفت: به خاطر کم رونقی فضای فرهنگی در جامعه و همچنین متهم شدن به غارت و دزدی این ناامنی ها وجود دارد؛ ضمن اینکه بعد از سفرهای استانی، جای مناسبی برای انتشار عکس ها وجود نداشت. انتشار کتاب های عکس وی با اشاره به اقدامات سال 94 یادآور شد: سال گذشته یک جلد کتابچه با عنوان نفت و آفتاب برای معرفی شهر باشت و شهرستان گچساران استان کهگیلویه و ...
ارس اولویت سفرهای نوروزی ایرانیان
رواج دارد و جشنواره نقاشی روی تخم مرغ های نوروزی با هدف ترویج این فرهنگ سنتی برگزار شد. وی به تولید 19 المان شهری از تخم مرغ های منتخب این جشنواره و نمایش آنها در سطح ارس اشاره کرد و گفت: 540 طرح از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند تا ارس میزبان تخم مرغ های نقاشی شده ایرانی باشد. وی افزود: در نوروز امسال مجسمه های مومی موزه سن پترزبورگ مربوط به برخی از مشاهیر برجسته دنیا و انسان های عجیب الخلقه ...
سفر به تاریخ در موزه های استان سمنان/دنیایی ازرسوم کهن زیر یک سقف
به خانه لطفی ها قرار دارد و دارای بخش های متنوعی ازجمله ابزارها، البسه، سبک زندگی، عکس های تاریخی، کتب خطی و ... است و در نوروز همه روزه میزبان مسافران خواهد بود، ازجمله دیگر موزه های این استان است که می تواند در نوروز میزبان خیل عاشقان به فرهنگ، هنر و تاریخ باشد. و درنهایت موزه تپه حصار دامغان است که در مراحل ساخت و بهره برداری قرار دارد که امیدواریم مراحل تحقیقاتی و درنهایت بهره برداری از آن به زودی به اتمام برسد. ...
درخت نوروز در خرد و دانایی ایرانی ریشه دارد
درواقع میوه آن در فرهنگ ادبیات، هنر ایرانی و ... بروز کرده است. * رابطه آئین را با اقلیم و تاریخ چگونه ارزیابی می کنید؟ این دو به هم پیوسته است. جغرافیا همیشه بستر و زمین گهواره بوده است. تاریخ در بستر جغرافیایی خودش به دست می آید و جغرافیای ایران زمین در شکل گیری هویت ایرانی ها بسیار بسیار تاثیرگذار بوده است. فلات و دشت ایران همیشه چهار راه تمدن های بسیار بوده، تمدن هند، خراسان ...
نوروز در فرهنگ مردم کرمانشاه؛ دالگ اول وهار به خانه ها سر می زند
را برای پذیرایی از مهمانان خود آماده می کنند. در فرهنگ کرمانشاه به هنگام فرا رسیدن عید دیدوبازدیدها حتی از اقوام عزادار نیز انجام می شود و به این مراسم نوعید فردی که از دنیا رفته می گیرند گفته می شود. در روستاهای استان کرمانشاه اما عیدی گرفتن در شب های عید حال و هوای دیگری داشته و رسمی به نام قاشقزنی که بیشتر کودکان و نوجوانان به آن می پردازند وجود دارد تا از اهالی روستا عیدی ...
رحیمی: کاروان صلح تجلی هم زیستی مسالمت آمیز اقوام ایرانی است
...: برگزاری جشنواره نوروز و صلح از مصوبات سفر دولت به مازندران بوده است که در مرکز استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد. مسئول خانه سرباز صلح ایران تجلیل از کهنه سربازان را از دیگر برنامه های این جمعیت خودجوش و مردمی دانست و گفت: 21 هزار رزمنده در آزادسازی خرمشهر نقش داشتند که از این تعداد 19 هزار رزمنده سرباز بودند و این تشکل مردمی از کهنه سربازان دوران دفاع مقدس ...
استان هزار رنگ ایران را بیشتر بشناسید
نقش مهمی در شکوفایی و تمدن ایران اسلامی داشته است. با توجه به موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و جنس خاک، استان گلستان از پوشش گیاهی متنوعی از قبیل جنگل انبوه، چمنزار و استپ بر خوردار است. مجاورت دریای خزر و رشته کوه های البرز سبب شده است که به تبعیت از آب وهوا در دامنة شمالی البرز از خط ساحلی دریای خزر تا قلل مرتفع بر حسب افزایش ارتفاع، پوشش گیاهی متنوعی به صورت نوارهای مشخصی بوجود آید ...
حقیقت پنهان آیین ها
روز و شبی است که به سوی روشنایی گرایش پیدا میکند. در شرایطی که جهان دستخوش انواع افراط یگر یها و تندرو یهای مخرب است نوروز میتواند جشن اعتدال و میان هروین یزباشد. میتواند مبدأ طرد گرو ههای افراطیب اشد که زندگی در صلح و آرامش را برای انسان معاصر به مخاطره انداخت هاند و بیشتر نشان از زمستان و پایان ناامیدی، جنگ، گسست و خشونت دارند. نوروز اگر به یک فرهنگ و گفتمان تبدیل شود با خود ...
144 هزار بروشور و نقشه اردبیل ویژه گردشگران نوروزی توزیع شد
چاپ و توزیع کتابچه معرفی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی برای اولین بار در نوروز امسال خبر داد و گفت: در این بروشورها اطلاعات گردشگری شهرستان های استان از جمله جاذبه های تاریخی ، طبیعی ، میراث معنوی و صنایع دستی و سوغاتی های شهرستان ها گنجانده شده است. او افزود: علاوه بر بنرها و بروشورهای چاپ و نصب شده توسط دستگاه های عضو ستاد 70 بنر نیز با محتوای نقشه ، اطلاعات مراکز شهرستان ها ، شماره ...
طنین موسیقی اقوام در ساری
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، در نخستین برنامه این جشنواره کارناوال نوروز خوانی از میدان ابن شهر آشوب ساری بسمت سالن سید رسول حسینی حرکت کردند. معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: هنرمندان موسیقی اقوام ایران زمین در این جشنواره موسیقی فولکلور و نمایش های آئینی اقوام را اجرا می کنند. زارع با بیان اینکه این جشنواره تا امشب ...
جشنواره نوروزی اقوام ایران زمین در مازندران آغاز شد
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری ، جشنواره نوروزی اقوام ایران زمین با هنرنمایی چهره های مطرح موسیقی ایران عصر امروز سالن سید رسول حسینی ساری آغاز شد. فردا نیز این جشنواره در محمود آباد برگزار خواهد شد و قبل از برگزاری این جشنواره، کارناوال نوروز خوانی از میدان ابن شهر آشوب ساری به سمت سالن سید رسول حسینی انجام شد. عباس زارع, معاون ارشاد اسلامی مازندران در گفت وگویی با اشاره ...
برگزاری جشنواره اسباب بازی به رونق گردشگری قزوین کمک می کند
حسین غیاثوند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: در ایام نوروز برنامه های متنوع فرهنگی و تفریحی برای شهروندان قزوینی تدارک دیده شده و پنجمین جشنواره بین المللی بازی و اسباب بازی کودکان دیروز و امروز که هم اکنون در قزوین برپاست یکی از این برنامه هاست که توانسته شادی و نشاط را به مخاطبین خود از استان قزوین، سراسر کشور و میهمانان خارجی هدیه کند. وی افزود: جشنواره بازی و اسباب بازی بزرگترین ...
بردباری هندوئیسم
متداول بوده و ظاهراً مدتها پیش از آمدن سکنه ی دره ی سند معمول بوده. گویا همین موضوع در باب عبادت درخت هم صدق داشته... پرستش حیوانات هم که میان اقوام ابتدایی جاریست در هند قدیم و سایر جاها رواج داشته و به زمانهای خیلی قدیم می رسیده (6) معبودهای گوناگون مانند پیکرهایی در حال چمباتمه، ناگه ها یا افعی ها، درخت انجیر، بعضی حیوانات مانند گاو میش و فیل و کرکدن به نظر می رسد گرچه امروز کرگدن دیگر در دره ی سند ...
فضای خانه را به شکل موزه طراحی کرده ام/ چالش سبز کردن هسته های لیموترش برای هفت سین!
عیدی ها مربوط به دهه 50 است. روز اول عید در ایام کودکی چگونه برگزار می شد؟ ایام نوروز و روز اول عید با جمع شدن در منزل مادر بزرگ آغاز می شد. همه اعضای فامیل حضور داشتند ما بچه ها هم به دنبال این بودیم که چه کسی قرار است به ما عیدی دهد. موفق هم می شدید؟ بله. البته کسانی که قرار بود به ما عیدی بدهند افراد زرنگی بودند (با خنده) زیرا این عیدی دادن منوط می ...
استقبال مسافران نوروزی از موزه های استان مرکزی
به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محمد حسینی اظهار کرد: با توجه به اینکه اداره کل میراث فرهنگی به عنوان متولی امور موزه ها در استان به منظور فراهم آوردن امکان آشنایی و شناساندن اقشار جامعه با موزه ها و اماکن فرهنگی، تاریخی است، در این راستا به منظور حفظ فرهنگ و تمدن این مرز و بوم و معرفی آن به نسل های آینده، اقدام به ...
گذری بر حمام تاریخی قجر/ شناخت قزوین با موزه هایش
فاطمه زهرا (س) کوچه ای وجود دارد که در ابتدای آن موزه مردم شناسی قجر خودنمایی می کند، مکانی که در سال 1057 هجری قمری به دستور شاه عباس صفوی و توسط امیر گونه خان قاجار یکی از سرداران دربار ایران ساخته شد و ازآن پس، یعنی بیش از 300 سال به عنوان یکی از بزرگ ترین گرمابه های قزوین به فعالیت پرداخته و امروزه در جهت اهداف گردشگری شهر چهار انبیاء روزگار می گذراند . درب چوبی مکانی که روزگاری ...
موزه میاندوآب، در انتظار نگاه گردشگران/سفری به عمق تاریخ و تمدن
به گزارش اروم نیوز به نقل از زرین خبر ، موزه ها، گنجینه های تاریخ بوده و به عنوان مراکزی برای حفظ و حراست از یادگاران نسل گذشته و در واقع فرزندان هنر و تاریخ هستند. موزه ها همان وظایفی را بر عهده دارند که کتابخانه ها در قبال کتاب برعهده دارند و نقش هر دوی اینها در جوامع بشری نقشی بدیع و ماندگار به منظور بهره مندی آیندگان از آنها است و در کنار آن نیز موزه ها به عنوان یک مکان مهم برای ...
موزه روستایی گیلان توصیه ویژه "مرد طبیعت" برای نوروز + تصاویر
ای نیز درباره موزه میراث روستایی گیلان ساخته است در زمان حیات خود در تسنیم در اواخر پاییز سال 94 توصیه ای برای ایرانگردی علی الخصوص در ایام نوروز برای بازدید از موزه روستایی گیلان کرده بود و معتقد بود برای بازدید از این موزه خاص کشورمان باید چند روز زمان گذاشت. موزه میراث روستایی گیلان جلوه ای از فرهنگ و تمدن روستایی گیلان موزه میراث روستایی به عنوان گنجینه ای گران بها جلوه ای ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
پخت آن را برعهده می گیرند. کودکان هم برای نوروز از چند روز قبل آماده می شوند و شعر و ترانه های نوروزی می خوانند تا در روز جشن هنر خود را به اهل ده نمایش بدهند. تایلند؛ جشن سه روزه آب عید نوروز در تایلند سانگ ران نام دارد و در روز 13 ماه آوریل یا 25 فروردین هر سال برگزار می شود، جشنی سه روزه که به جشنواره آب مشهور است. سانگ ران که در زبان تایلندی به معنای حرکت است، فرصتی را ...
پهلوانی، نتیجه قدیمی ترین تربیت سنتی و اجتماعی ایرانیان است
آینده تربیت می شد و از سوی دیگر، به مجموعه اعمال و کردار فردی، چنان رنگ و جلای فضایل مذهبی می زد که همه اعمال و فنون صیغه ای از دیانت و فرهنگ می گرفتند. به عبارت دیگر میان فرهنگ عمومی جامعه ایرانی و صورت های مختلف حیات مدنی و اجتماعی، نوعی وحدت و یکپارچگی به وجود می آورد. *ایرانیان باستان چه نگرشی به ورزش و تربیت بدنی داشتند؟ در واقع هدف شان چه بود؟ هدف غایی از تربیت مردان ...
در نیمه دوم نوروز به علایق فرهنگی خود برسید پیشنهادهای اهالی فرهنگ برای تعطیلات
نیمه اول و نیمه دوم. برای خیلی ها نیمه نخست نیمه دید و بازدیدهاست و شاید چندان فرصت مطالعه و دیدن فیلم و بازدید از اماکن دیدنی دست ندهد. از این رو در نیمه دوم فراغت بیشتری حاصل می شود تا به علایق عیدانه خود برسند و ما برای این روزهای فراغت، از اهالی فرهنگ و ادبیات و هنر، پیشنهادهایی برایشان گرفته ایم که تنوع این پیشنهادها در نوع خود جالب است. رضا کاظمی؛ شاعر و رمان نویس از ...
معرفی کاخ سفید یا کاخ موزه ملت
شهر تاریخی آمل به دنبال توسعه صنعت گردشگری
دانش آموزان این استان به منظور ترویج فرهنگ هویت ملی و تاریخی این شهرستان، در ایام نوروز با اجرای راه اندازی تور رایگان مسافران نوروزی شاهد بازدیدکنندگان روزانه بیش از یک هزار است. به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری آمل در این شهر 13 خانه قدیمی و تاریخی وجود دارد که به دوره های قاجاریه و پهلوی برمی گردد.محمدرضا شیدفر عنوان کرد: تاکنون پنج خانه از سوی میراث فرهنگی و شهرداری آمل ...
جشن نوروز در سراسر جهان برگزار شد
نقاشی دانش آموزان، لباس، پارچه، صنایع دستی، کتاب، از جمله برنامه های این جشنواره بود. تاجیکستان (دوشنبه) در حالی که جشن نوروز سال 1395 در تاجیکستان از سوی دولت این کشور و در آستانه 25 سالگی استقلال تاجیکستان با حضور مردم، دولت و میهمانانی از کشورهای حوزه نوروز در حال برگزاری است، جمع زیادی از ایرانیان، تاجیک ها و افغانستانی های مقیم تاجیکستان نیز در برنامه ای که در عصر روز دوم ...
دو شهر میزبان یک جشنواره
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، این جشنواره با عنوان کاروان هنری صلح اقوام ایران زمین فردا و پس فردا به میزبانی دو شهرستان محمودآباد و ساری برگزار می شود . جشن بزرگ اقوام ایران زمین در قالب سربازان صلح ، عصر فردا در سالن شهید سیدرسول حسینی ساری و پس فردا در سالن جهان پهلوان توکلی محمودآباد برپا می شود . اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های ...
بیش از دو میلیون تردد در راههای ارتباطی استان اردبیل ثبت شد
، آستارا و بالعکس به عنوان پرترددترین محور و محور اسالم به عنوان کمترین محور تردد در مدت مذکور گزارش شده است. به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، وی اظهار کرد: با وجود نبود دستگاه تردد شمار در 10 محور استان در مقایسه با سال گذشته ، تردد خودروهای مسافران و گردشگران نوروزی به استان سه درصد در مدت یاد شده سال جاری افزایش داشته است. او با اشاره به 58 هزار و 865 نفر جابجایی مسافر ...
روان جاودان جهان
یهودیت و مسیحیت داشته و مغرب زمین با آن آشنا است. تمدن انسان پرورانه ی چین زیر تأثیر شدید عقاید دینی هند به خصوص مذهب بودایی بوده. ولی از نظر هند علیرغم معایب و تناقضها و تفرقه و انحطاط دین مهم ترین علاقه روحی و چراغ راه و مقدمه و اساس تمدن و نیروی سوق دهنده ی فرهنگ و مظهر حیات خداپرستانه بوده است. در مغرب زمین حتی در دوستانه ترین نقاط آن فکر هندی به همه جهت مورد احترام است. ولی احترام از دور نه ...