سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به سیره سیاسی و سیره رفتاری حضرت زهرا(س) در خانواده
به گزارش خبرگزاری دانا، حضرت مهدی(عج) که جهان را با ظهور و احکام نورانی خود متحول می کند و عدالت را در تمام زمین حاکم گرداند، فرموده اند: دختر رسول خدا برای من سرمشق و الگوی نیکویی است. حضرت مهدی(عج) حضرت فاطمه زهرا را الگو و اسوه خود در رفتار و برنامه حکومتی خود می داند. * الگوهای رفتاری حضرت زهرا(س) در خانواده از مهم ترین شیوه های تعلیم و تربیت، روش الگوگیری است. اسلام هم ...
مادران شهدا، غرس کنندگان نهال شهید؛ همسران شهدا، بارورکنندگان
علمی و سیاسی در کشور هستند و فرزندان آنها هم با الگو گرفتن از پدران شهید خود در شکوفایی کشور سهیم شده اند. این مادران و همسران از نسل جدید و بانوان کشور انتظار رعایت عفت و حجاب خود را دارند و انتظار دارند تا هنگام ظهور حضرت ولی عصر(عج)، انقلاب، که امانت ارزشمندی است، به نحو شایسته ای با اطاعت از ولایت و حرمت خون شهدا حفظ و نگهداری شود. اگر ایثار و شهامت، شجاعت، صبر و استقامت ...
توصیه های هشت گانه آیت الله سیستانی به جوانان
اجتماعی را فراهم نسازد، بلکه باید برای همه مردم به صورت یکسان کار کند و از کار خود به عنوان وسیله ای برای رسیدن به منافع یا نزدیک شدن به افراد استفاده نکند؛ چراکه دست یابی به حقوق خاص از طریق کاری که وظیفه انسان است جایز نیست و اگر هم انسان مجبور بود میان مراجعان خود یکی را ترجیح دهد باید فرد ضعیف تر را ترجیح دهد، چون آن فرد چاره و حامی دیگری جز خداوند متعال برای رسیدن به حق خود ندارد. ...
فاطمه، محور عالم خلقت/ تکریم و منزلت زن، شعبه ای از کرامت حضرت زهرا است
. حجت الاسلام حسناتی با اشاره به دیگر القاب حضرت زهرا گفت: زهرا نور خالص عالم وجود است که شیعیانش را از آتش جهنم دور می کند، لیله القدر و کوثر و خیر کثیر این عالم است که هر کس به دریای وجود زهرا متصل شد، در سایه شناخت و معرفت زهرا است و هر کس در دنیا و آخرت به جایی رسید در پرتو معرفت و اطاعت این خاندان است و اطاعت نهایت کار است که ما را به مقصد نورانی که سعادت دنیا و آخرت ما در آن است، می ...
حضرت زهرا (س)، در سخن و رفتار معلّم حجاب بود/حضرت فاطمه (س)، در تمام عرصه ها نمونه و الگوست
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ موج رسا ،گاهی شکوه بانوی بزرگ جهان، چنان دل و جان را لبریز می سازد که توان سخن گفتن را از انسان می گیرد، جایگاه رفیع فاطمه اطهر (س) خیره کننده دیدگان هر بیناست. آری، برخی در شناختن و شناساندن این بانو، که مادرِ عصمت و آینه عفاف است، به دامن روایات و آیاتی پناه می برند که گویای شأن والای اوست. در شأن فاطمه (س) آیات بسیاری نازل گشته و روایات نیز همچون ...
خطبه ای معیار برای حکومت اسلامی
با دقت این خطبه را بخوانند تا بفهمند که دین اسلام برای همه جهان و بشریت برنامه و نظام خردمندانه دارد و در این حال بی نیاز از ایدئولوژی غربی و شرقی است. باید این خطبه را در همه ادارات نصب العین قرار دهیم و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران همواره از ان درس بگیرند. حضرت زهرا (س)، حجت خداوند متعال برای ائمه علیهم السلام است و برکت وجود ایشان بر همه ارکان هستی مستولی است. ...
فاطمه اطهر (س) الگوی بی بدلیل نسل ها و عصرها
او همواره در اطاعت و فرمان برداری خداوند به سر می برد. جایگاه و مقامات دختر مکرّم پیامبر اعظم(ص) ، حضرت فاطمه زهرا(س) نزد پروردگار از نزول "آیه ی تطهیر، آیه ی مباهله، آیه ی مودّت و سوره ی الکوثر" به دست می آید. شخصیتی که بر طبق آیه ی تطهیر از هرگونه ناپاکی، منزّه هست و بر طبق سوره کوثر، منبع و مصداق خیر کثیر(ارزش فراوان). النهایه این برگی از درخت تناوری است که به اختصار تقدیم گردید . از خداوند بزرگ می خواهیم، توفیق شناخت بیشتر آن حضرت و الگو گیری از راه و رسم و سیره و زندگی ایشان را به همه، به ویژه بانوان عزیز مسلمان عنایت فرماید. ...
بازتاب آموزه های قرآنی در حکمت فاطمی
لازم دانسته اند: حرم الله عز و جل الشرک اخلاصا له بالربوبیة . می توان دریافت که ایمان از نگاه آن حضرت راهی است که انسان را هم از شرک در عبادت و هم از شرک در اطاعت رها ساخته و او را به توحید ناب و اخلاص در ربوبیت رهنمون می سازد، به گونه ای که کسی جز خدا را در امور مؤثر نمی داند. بدون چنین ایمانی انسان در دایره شرک قرار می گیرد. شرک، آسیبی بود که جامعه عرب جاهلی تازه مسلمان با آنان روبه ...
95: سال نوآوری و رشد و شکوفایی
...، نباید ایده آن را رهاکنیم بلکه فقط باید در آن اصلاحاتی ایجاد کنیم. خلاصه اینکه ما به نهادهایی اقتصادی نیاز داریم که مروج عملکردهای نوآورانه بخش قبل توجهی از انسان های جهان باشند. این نهادها نباید دستخوش بنگاه گرایی شوند و تحت قیومیت یک نفر قرار گیرند، بلکه باید قدرت خود را از جریانی از عملکردهای یک توده مدرن از افراد به دست آورند. برخی از این عملکردها باید روال های قبلی را در هم شکند ...
روز ولادت حضرت فاطمه (س)؛ روز احیای عفت و پاکدامنی
چنان به قله عظمت و کمال عروج می کند که دیده عقل دیده وران را خیره می سازد و به حیرت و تعجب وامی دارد. فاطمه علیهاالسلام معنی متعالی و حقیقت والایی است که در واژه ها و کلمات در نمی گنجد و در قید عبارت در نمی آید. او حقیقت بلندی است که هنوز با همه گستردگی از ترسیم شخصیت او قلم ها و زبان ها عاجزند. امام خمینی رحمه الله در این باره می فرمایند: یک زن به دنیا آمد که نمونه انسان است، یک زن به دنیا آمد ...
حجت الاسلام شجاعی: بواسطه وجود حجت خدا، آسمانها و زمین ثابت هستند+گزارش تصویری
. هیچ بعد از وجود انسان نیست که از امر و دین خداوند متعال خارج باشد و ظهور و بروز این قاعده در دین اسلام وجود دارد. در جزئی ترین امور مباح انسان مثل راه رفتن و مسائل دیگر تا کلی ترین حقیقت و کمال انسان را برایش تشریح کرده. هیچ دینی مثل اسلام کامل نیست که همه ی ابعاد مملکت وجودی انسان تحت جامعیت قرار بگیرد. عبودیت از اوج کمالات انسانی شروع شده و تا پایین ترین مرتبه ی انسانی وجود دارد. اگر ...
بهترین زنان از دیدگاه حضرت فاطمه (س) + گلچین مولودی
مرا آزرده است." از طرفی دیگر، قرآن کریم پیامبر (ص) را از هر سخنی که منشأ آن هوای نفسانی باشد، به دور دانسته و صراحتاً بیان می دارد که هر چه پیامبر(ص) می فرماید، سخن وحی است. پس می توان دریافت که این همه تجلیل و ستایش از فاطمه (ع)، علتی ماورای روابط عاطفی مابین پدر و فرزند دارد. پیامبر اکرم (ص) نیز خود به این مطلب اشاره می فرمود. گاه در جواب خرده گیران، لب به سخن می گشود که خداوند مرا به این کار ...
فاطمه(س) در کلام معصومین علیهم السلام
...، قبر، صراط و میزان است. (6) امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس فاطمه را آنسان که حق معرفت اوست شناخت، همانا که لیله القدر را ادراک کرده است. علامه حسن زاده آملی در شرح حدیث فوق می فرماید: مراد از یک لیلة القدر وجود ذی جود فاطمه زهرا، حقیقت ام الکتاب است که از او یازده قرآن ناطق و حجة الله نازل شده است؛ لذا حضرت زجاجة الوحی و ثمرة النبوة، فاطمة العارفة بالاشیاء را ام الائمه نامیده اند ...
برای سنگ قبرم یک جمله طنز در نظر می گیرم/ می خواهم زنده بمانم!
شما باز کردید ادامه دهیم. برای مثال شمشیر کشیدن در سینما همیشه یک مدل جذاب است و صدای درآمدن شمشیر از نیام در تمام فیلم های سینمای جهان و ایران تکرار شده است ولی همه اینها در فیلم های تاریخی و جنگی و افسانه ای یک طرف و یکبار هم این شمشیر کشیدن را در فیلم محمد رسول الله(ص) می بینیم که شمشیر ذوالفقار حضرت علی (ع) از نیام بیرون می آید و می بینیم در زمان خودش و حتی الان چه تاثیر متفاوتی روی تماشاگر و ...
فاطمه (س) مصداق آیات
) درباره او ثمر داد و کوشش های خود او نیز عاملی مهم در رشد او بحساب می آمده است فاطمه (س) انسان است ولی تعبیرات رسول خدا (ص) درباره او تعبیر فرشته ای است در صورت انسان. رسول خدا (ص) فرمود : "فاطمة خلقت حوریة فی صورة انسیة یا فاطمه، ان الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین " ای فاطمه (س) خدای ترا برگزید و مطهرت گردانید و ترا بر زنان جهان برتری داده و ...
واژه ی حیا در قرآن
: حیای عقل و حیای حماقت؛ حیای عقل، همان علم است و حیای حماقت، جهل و نادانی. تنها چیزی که این جا می توان گفت این که حیا در این حدیث مشتق از حیات است؛ چون در قوای مخصوص حیوان- یعنی حس و حرکت- تأثیر می گذارد. پس معنای حدیث این است که، حیات عقل به علم است و حیات حماقت به جهل، همچنین می توان گفت که، صاحب عقل شرم دارد از این که عقلش مسخر غیر علم و نشر آن گردد و احمق به طبیعت خود عمل می کند و جهل و حماقت ...
عقلانیت سبک زندگی را مقابل ویروس های فرهنگی واکسینه می کند
به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان ، از مجموع آیاتی که در شناساندن انسان در قرآن مجید آمده، استفاه می شود که کتاب الهی انسان را موجودی عاقل و مکلف معرفی می کند. تکالیفی که بر عهده هر انسانی قرار می گیرد، به مقتضای عقل است و این عقل و مسئولیت است که آدمی را به بسیاری از آفریده های حق برتری می دهد. آنان که به درک این دو واقعیت نائل آیند، یعنی به مسئله عقل و مسئولیت توجه کنند، برای شکوفا کردن ...
واژه ی حیات در قرآن
خاطر ذکر کامل مطالب این رساله، به اختصار ولی جامع به آن بسنده می کنیم. حیات برای هر کسی دوست داشتنی است و مطلوب هر موجود با احساس است. موجودی است زنده با شرایط درونی و بیرونی اش، این حیات بنا به اعتقاد ابوحیّان ده قسم است: هشت قسم آن، که انسان برای تفاوت بین دو موجود زنده بهره مند است؛ و دوقسم دیگر که علم به آن جز به طور کلی مشکل است و جز تسلیم شدن مراد آن مشخص نیست، عبارتند از: حیات ...
واژه ی ذکر در قرآن
...... ظاهراً إطلاق ذکر از ذکر لفظی از این قبیل است، چون سخن گفتن از چیزی از آثار ذکر آن به صورت قلبی است. در قرآن آمده است: قُلْ سَأَتْلُوا عَلَیکُمْ مِنْهُ ذِکْرًا (19). و نظایر آن فراوان است. اگر ذکر لفظی، ذکر حقیقی باشد باز از مراتب ذکر است، چون منحصر به آن است. در هر حال ذکر مراتبی دارد. چنانکه در قرآن آمده است: أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (20)؛ وَاذْکُرْ رَبَّکَ فِی ...
ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر مبارک باد + پیامک
به گزارش گلستان ما، به ناگاه دربهای آسمان گشوده شد ، سپهری از سوی خدا فرود آمد در سرزمین ابطح، آری جبرئیل با بالهای گسترده از شرق تا غرب عالم و این حبیب خداست که در جمع اصحاب نشسته جبرئیل ندا بر آورد: هان ای محمد ، خداوند بزرگ بر تو درود میفرستد و تو را فرمان میدهد که چهل شبانه روز از خدیجه دوری گزینی عقل کل از کل هستی شد جدا تا چهل شب کرد خلوت با خدا این چهل شب در سرش شور ...
ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی علامه مصباح
.... این نوع مالکیت از نوع مالکیت رایج در جامعه نیست که بر اساس قرارداد شکل گرفته باشد بلکه مالکیتی حقیقی است. ازآنجاکه این نوع مالکیت حقیقی است و همه انسان ها ملک حقیقی خداوندند و از طرف دیگر عقل حکم می دارد که تصرف در ملک دیگران کاری ناروا و ناپسند است. بنابراین هیچ انسانی را نسزد که بی اذن خداوند نه در خود و نه در دیگران تصرف نماید. حکومت نیز از این جهت که از جنس حکم و اطاعت است لذا ...
اشعارویژه ولادت حضرت زهرا (س)
، امر تو را جان تراست جلوه گه صورت جانان تراست انس پیمبر به وجود تو بود سینه او طور شهود تو بود شمعی و خوبان همه پروانه ات کعبه دلها، رخ جانانه ات پردگیان حرم کبریا بسته کمر خدمت امر تو را سیر رسل اوج به معراج توست کعبه دلدار ز منهاج توست کوثری و چشمه فیض خدا از تو زند جوش زلال بقا ...
نئولیبرال ها تحقق عدالت اجتماعی را ناممکن می دانند
به گزارش بینا؛ پژوهش درباره عدالت و به ویژه عدالت اجتماعی از جمله مقولاتی است که به رغم برخورداری از تاریخ طولانی و کهن هنوز هم تازگی خود را حفظ کرده است؛ به گونه ای که در حال حاضر به مهم ترین مسئله فلسفه سیاسی مبدل شده است. در واقع گره خوردن موضوع عدالت اجتماعی با مباحث مختلف ارزشی، اخلاقی و حقوقی، سیاسی، انسان شناختی و معرفت شناختی بر دشواری عدالت پژوهی افزوده است و آن را با رشته های ...
جمهوری اسلامی، عینیت نظریه ی امامت-امت
. بنابراین، جهان با همه ابعاد و در همه سطوح دارای روابط منظم است که این امر از یک طرح حساب شده حکایت می کند. تا آنجا که انسان ها از طریق مشاهده، تجربه، اندیشه و محاسبه دریافته اند، جهان را منظم دیده اند، بدان گونه که بین عناصر و پدیده های عالم، روابط قاطع و سنت های ثابت حاکم است و معمولاً هدف آزمایش ها و تحقیقات علمی کشف این روابط است. (بهشتی، 1390: 60) سومین ویژگی جهان هستی از دیدگاه ...
آیت الله قرهی:بی بی دوعالم؛مرکزولایت هستند!
، علم الحروف داریم و این ترکیب علم الحروف و علم الاعداد را شیخ العجائب، شیخ بهاء در خیلی از کارهای خود به کار بردند. کسی می تواند ادّعای ولایت کند که همه چیز متعلّق به او باشد لذا خیلی مهم است که ولایت از الله صادر شده است. اللّه ولیّ الذین آمنوا ، این را هم خدا در انسان قرار داد. چه کسی؟ انسان کامل. لذا در سوره احزاب، آیه ششم فرمود: النبی أولی بالمؤمنین من انفسهم ، نبی بر مؤمنین ...
نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح
و اطلاق و یا محدودیت آن است. حضرت آیت الله جوادی (مدظله) در این خصوص آزادی را وصفی از اوصاف نفسانی انسان می دانند که با تعدّد و تفاوتانسان شناسی ها، معنا و مفهوم آن متعدد می یابد. ایشان ادامه می دهند: هستی شناسی و جهان بینی هر شخص، انسان شناسی او را تحت تأثیر خود قرار می دهد و هر انسان شناسی خاص، مفهوم ویژه ای از آزادی به ما عرضه می کند. ازاین رو، آزادی از نظر اسلام با آزادی مورد نظر مکاتب ...
اشعار آیینی ویژه ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها
...> خبر حضرت جبرییل به سرعت پیچید که خداوند به پیغمبر خود مادر داد خبر آمد که خبرهای جهان ناچیزند باید از نو خبری در دو جهان بر پا کرد و خدا خواست علی مشتری زهره شود که چنین رو به زمین مشت خودش را وا کرد همه دیدند و شنیدند که شد بعد از آن کهکشان مست و جهان مست و ملائک سرمست قدسیان نیز فرود آمده و می گفتند ...
واژه ی حب (دوستی- عشق) در قرآن
چه منفعل که فعل آن را دوست دارد و به سوی آن کشیده می شود و این به خاطر آن است که افعال آن کمال او هستند و نقص و نیاز طبیعی آن به واسطه ی آن کامل می گردد. از جمله مال دوستی، علاقه به مال و علم؛ در همه اینها انسان نقص خود را کامل می کند و نیازهای از دست رفته اش را می جوید. راغب می گوید، محبت؛ یعنی اراده ی آنچه را که می بینی و یا می پنداری خیر است. به نظر او، محبت از اراده برتر است؛ پس هر ...
ناگفته های رضا رشیدپور مجری تبریزی از دوران مجری گری اش+ تصاویر
که احتمالا می دانید، نشد اما آن 30 درصدی که محقق شد، چیست؟ اینکه چند جوان با امکانات ساده فنی در خیابان جردن تهران می توانند برنامه ای بسازند که مورد توجه مردم قرار بگیرد و حامی مالی جذب کند. این، آن 30 درصد نتیجه ای است که ما به آن رسیدیم و البته در آن زمان یک نقد کاملا پرکتیکال و عملگرایانه به سازمان صدا و سیما بود؛ تقابل سازمانی با 38 هزار و 500 نفر پرسنل و این همه امکانات فنی، این طرف هم پنج ...
تیشه رو بردار و تبر، برو به جنگ شانه سر
در اسامی و لغات و اختلافی است که در این باره میان ادیبان و طبعا میان متکلمان در باره کاربرد کلمات در باره خدا یا انبیاء یا غیره مطرح بوده است. آیا معانی حقیقی آنها مراد است یا معانی مجازی، و این که اساسا آیا وجود معنای مجازی قابل قبول است یا همه معانی حقیقی هستند. در اینجا مرحوم فیض کاشانی بر این باور است که معانی صرفا حقیقی هستند و معنای مجازی برای آنها معنا ندارد. در این باره استدلال ...