سایر منابع:
سایر خبرها
نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح
اخلاقی دامن می زنند، تطهیر و تعدیل کنند (جوادی آملی، 1385: 2/261) 1-2- نگاه به نسبت میان فرد و جامعه نظر به آنکه نحوه نگرش انسان در باب هستی جامعه در نظریه های اجتماعی تأثیرگذار است و هر نظریه ای از تفسیری که نظریه پرداز آن در باب وجود اعتباری و یا حقیقی جامعه داشته باشد اثر می پذیرد، لذا تمامی کسانی که در مسائل اجتماعی نظریه پردازی کرده اند، آشکارا یا ضمنی، پیرامون وجود جامعه ...
جایگاه و ارزش بهداشت در آموزه های قرآنی
فرماید که حرام شمردن مواهب پاکیزه سالم و سازگار با طبع انسان، افترا به خداوند است که از سوی برخی مطرح می شود: قل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق؟ خداوند در آیه 157 سوره اعراف حکم به حلال بودن چیزهای پاکیزه و سالم و سازگار با طبع انسان و تحریم ناپاکها را از وظایف پیامبر(ص) بر می شمارد که این مطلب خود گواه صادقی است که شریعت اسلام هرگز با بهره گیری از امور ناپاک و غیربهداشتی ...
دل نوشته معنوی علی لاریجانی
متن رییس مجلس به این شرح است؛ در روایت آمده قلب المومن حرم الله قلب مومن حرم الله است و در آن، غیر خدا راه ندهید. نکته پر اهمیت این است که خداوند قلب مومن را از آن خود می داند که باید متناسب این جایگاه، توسط مومنین صیانت شود و ساخته شود. بله ساخته شود چرا چون نفس آدمی، ظرفی نیست که از قبل خلق شده باشد و با ادراکات انسانی پر شود، بلکه براساس آنچه توسط ...
با آرزوی مرگ، فرصت دنیا را برای آباد کردن آخرت از دست ندهیم
زندگی فرصتی است که انسان آخرت خود را آباد کند از طرفی آرزوی مرگ نوعی شکایت از خداوند متعال است. وی ادامه داد: حضرت علی علیه السلام به صحابه خود توصیه می کنند که به زندگی افرادی که از لحاظ مادی و دنیوی از تو پایین تر هستند نگاه کند زیرا اینکار باعث شکرگزاری تو می شود و احساس رضایتمندی تو را بالا می برد. حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در پایان گفت: این امام همام خطاب به حارث ...
دلایل عقلی و روانشناسی استفاده از حجاب
نیست که اگر توافق زن و مرد بر این رابطه نامشروع وجود داشته باشد و راضی هم باشند، خدای متعال هم راضی باشد. بحث حجاب هم این گونه است؛ هم حق الناس است و هم حق الله. حجاب از آن مسائلی است که وقتی رعایت می شود هم حقوق مردم رعایت می شود و هم حق خداوند و کسانی که بی حجابند، حق مردم را ضایع می کنند و به نظام اجتماع و به خانواده ها و به عفت ها و به آزادی فکر ضربه می زنند و هم حکم خدا را زیر پا ...
نقش امت در شکل گیری حکومت دینی/ رای با بیعت تفاوت دارد
اینکه بتواند به توسعه کامجویی از دنیا برسد و متبهج به دنیا باشد، با سنجش و محاسبه و خردورزی، بهترین راه را برای رسیدن به همان مقاصد انتخاب می کند! سنجش ها برای رسیدن به مقاصد هستند. اگر مقصد، توسعه ارضای نفس و توسعه ابتهاج به ماده شد، طبیعتاً خردگرایی هم بستر توسعه هوی خواهد بود. در نهایت، این رأی، اعلام هوای اجتماعی و تجسد دنیاپرستی اجتماعی است، نه تجسد خردگرایی اجتماعی. در مقابل این نظام، نظام ...
فرهنگ پیشگیری از بیماری را در جامعه نهادینه کنیم
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیت الله ناصر مکارم شیرازی شب گذشته، 15 فروردین در دیدار مدیر و کادر درمانی مرکز جامع توانبخشی مداین قم اظهار کرد: شکی نیست که سلامت جسم انسان در تمام مسائل و ابعاد زندگی بشری حرف اول و آخر را می زند؛ چرا که تا انسان سالم نباشد نمی تواند درسی خوانده و کاری انجام دهد و تحرّکی سازنده در جامعه داشته باشد. وی ادامه داد: اگر به عمق همه مسائل توجه داشته ...
توبه پیش از ورود به وادی سلوک
زنده کند. توبه برگشت به خداوند متعال است. توبه یعنی از غیر به حق تعالی رجوع کردن و در ادامه خدا هم بر او برمی گردد و در این مرحله توبه تکامل می شود. وقتی که قلب تجلیات الهی را مشاهده کرد، توجه به این آیات الهی، با توجهات خاص حضرا حق توبه اش قبول می شود و مشمول فیوضات حضرت حق خواهد شد. انسان پس از ندامت قلبی عزم بر ترک معصیت نموده و به اولین مرتبه از مراتب توبه که همان توبه عام است وارد می ...
انواع قبض و بسط در سلوک
دوری نکنند . در زمینة تأثیر همسفر در نشاط سلوکی در بخش همسفران سفر توضیحاتی دادیم. 4. برخورد با نفسی پلید انسان به شدّت از دیگران تأثیر نفسی می پذیرد. حافظ گوید: نخست موعظة پیر صحبت این حرف است که از مصاحب ناجنس احتراز کنید برخورد با نفس خبیث، برای سالک قبض ایجاد می کند، به خصوص برای سالک نوپای تازه به راه افتاده. سرّ دستور عُزلت برای سالکان اگرچه به ...
نباید از فقر و تنگدستی در مسیر ازدواج ترسید
نیکوکارتر هستند. پس کسی که به خداوند و روز آخرت ایمان و توجه نداشته باشد، از معنا و هدف و غایت زندگی غفلت ورزیده و راه را گم کرده. از این رو هرکدام از شما باید ببیند این اعتقاد او چگونه است و به آن اهمیت بسیار بدهد و تلاش کند این اعتقاد را در جان خود تقویت نماید و همواره به آن متوجه باشد و نسبت به آن بصیرت داشته باشد که نتایج پر برکتی خواهد داشت. اگر انسان در دوره ای از جوانی خود دچار ضعف در ...
الگویی حسنه در حوزه عمل و اقدام اقتصادی
موثر دیگر به نتیجه فوق العاده تربیت فرزندان با اعتماد به نفس و خودباوری بالا بر اقتصاد جامعه اشاره کرد. نیروی کار با اعتماد به نفس بر خلاقیت خود تکیه داشته و به قدرت درونی خود و کشورش ایمان دارد لذا با کارآفرینی و جدیت و تلاش مضاعف و امید به آینده همواره به دنبال کشف راه های جدید برای ارائه محصولات و خدمات با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر خواهد بود. چنین نیرویی بدون هراس از هرگونه تهدید و تحریمی در جهت ...
بیانیه بسیج جامعه زنان خراسان رضوی به مناسبت هفته زن
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گوهرشادنیوز، سازمان بسیج جامعه زنان استان خراسان رضوی به مناسبت ولادت بانوی دو جهان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و هفته گرامیداشت مقام زن بیانیه ای را به شرح زیر منتشر نمود. بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر ثمرة سدرة المنتهی، کلمة الحسنی، یگانه دخت ذات التُقی، بنت خدیجه الکبری، سلام بر کشتی نجات روی آورندگان، بانوی نهرهای ...
نقد و بررسی رساله الولایه اثر علامه سید محمدحسین طباطبایی
نزدیک ترین راه ها برای رسیدن به مقصود همانا روش معرفت نفس است و اینکه راه معرفت نفس نیز اعراض و دوری جستن از غیر خدا و توجه کامل به خداوند پاک است. در ادامه علامه طباطبائی دلیل هایی از کتاب و سنت ذکر می کنند. فصل پنجم: این فصل همچون توضیحی است برای مطالبی که در فصل دوم گفته شده و علامه در این فصل توضیح می دهند که کمال آدمی همان رسیدن به اقسام سه گانه “فنا” یا به عبارت دیگر رسیدن به مقام ...
واژه ی فطرت در قرآن
اقرار به وحدانیت و ایمان به رسالت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم). ابن ابی الحدید در شرح این سخن حضرت که فرمود: قلبها به فطرت خود، بد و خوب، فرود می آیند می گوید: فطرت، خاتمی است که خداوند انسان را بر آن آفریده، یعنی آن را خالی از آرا و ادیان و عقاید و هواها خلق نموده که عقل محض آن را اقتضا می کند؛ یعنی توحید و عدل. امّا آدمی به خاطر دیدگاه بدش آن را برمی گزیند که به بدبختی منجر می شود. و ...
واژه ی صبر در قرآن
این مقدار در قرآن نیامده است. سهل می گفت: صبر بر سلامت سخت تر از صبر بر بلاست. و لذا مسلمانان صدر اسلام وقتی دنیا را فتح کردند و به رفاه رسیدند می گفتند: به فتنه ی تنگدستی دچار شدیم و صبوری کردیم، ولی به فتنه ی رفاه دچار شدیم و نتوانستیم صبر کنیم؛ و آزمون به رفاه و خوشی و تنگدستی را بزرگ داشتند. و صبر بر سلامتی که در راه مخالفت نرود و صبر بر ثروت که در راه هوای نفس مصرف نکند و صبر بر نعمت که از آن ...
واژه ی ظلم در قرآن
بنگرد توان خارج شدن از آن را ندارد. هر کسی که نسبت به آن ناآگاه باشد و بر مرکب هوای نفس خود سوار شود، آن را ضایع خواهد کرد و دچار خسران خواهد شد، امّا از دایره خارج نمی شود، بلکه از حدود الهی تجاوز نموده، چون به خود ظلم کرده است. راغب به نقل از برخی از حکیمان نقل می کند که ظلم سه نوع است: 1- ظلم بین انسان و خداوند، که بزرگترین آن کفر و شرک و نفاق است. لذا فرمود: وَالْکَافِرُونَ هُمُ ...
گزارش چهارمین دوره مسابقات اروپایی قرآن کریم در مرکز اسلامی هامبورگ
است که باید بدن و چشم و گوش و دست و پا را مدیریت کند و این روح است که اصالت دارد و بدن را می راند و این روح است که باقی می ماند. لذا بیش از هر چیز باید به حیات روح و بالندگی معنوی عنایت داشته باشیم نه اینکه خدای ناکرده به خاطر پرداختن به لذت بدن و آسایش جسم، از پرورش روح و تقویت نفس غفلت داشته باشیم. قرآن کریم به ما می آموزد که نگاه ما به زندگی چگونه باید باشد. خداوند در قرآن می فرماید ...
واژه ی عدل در قرآن
(علیه السلام) در وصیتی طولانی و جامع انواع معانی باشکوه و زیبا می فرماید: ای فرزندم! تو به تقوای الهی و لزوم تبعیت از فرمان او و آبادانی قلبت به ذکر او و دست یازیدن به ریسمان او سفارش می کنم؛ و کدام رشته محکمتر و استوارتر از رشته ی بین تو و خداوند است، اگر آن را برگیری. این که می فرماید: قلبت را به موعظه زنده کن، و به زهد ورزیدن بمیران، و به یقین قوی ساز، و به حکمت نورانی کن، که این کار به یاد کردن ...
دین مانع پیشرفت علم و توسعه تکنولوژی نیست
.../1/15 - 15:02 533605 حجت الاسلام احمد صادقی ظهر امروز ( 15 فروردین ) به خبرنگار شبستان گفت: انسان فطرتا با کلیات خوبی ها و بدی ها آشنا است، اما در تشخیص مصادیق هر کدام نیاز به یک نوع پاکی و تزکیه نفس از پلیدی ها و پلشتی ها دارد که این نیز از جمله وظایف بندگان برگزیده خداوند متعال است. وی افزود: راهنمایانی که از جانب خداوند برانگیخته می شوند تا انسان را در تشخیص درست ...
راه درمان افسردگی در قرآن
بچه دار می شود، از این طریق، آن کمال از وی سلب شده و اتهام بی عفتی به وی زده می شود. پس گمان نباید کرد که حضرت مریم(س) محزون است چون بعدها کمالی چون پاکدامنی را با اتهام از دست می دهد، بلکه چون کمالی را از دست داده که همان عفت دوشیزگی در دختران است. از این روست که در هنگام زایمان این مطلب بر او آشکار شده و فشار روحی را موجب می شود و محزون می شود و خداوند به وی می گوید که محزون نباشد. به ...
ولایت فقیه رکن بنیادین جمهوری اسلامی
به عبارتی، روح و ماهیت جامعه را فرهنگ و معانی موجود در آن به وجود می آورد. از همین رو معلوم می شود که واحد تحلیلی امام خمینی (ره) فرهنگ است نه اصالت جامعه یا فرد. حال اندیشه هستی شناختی امام خمینی، بر اساس مطلب مذکور (یعنی معانی انسان و ارتباط آن ها با خداوند به عنوان منبع فیض معرفت) به ساختار اجتماعی می رسد و سعی می کند که بر اساس بنیان فکری خود، الگوی مردم سالاری دینی را تبیین نماید ...
واژه ی عقل در قرآن
چیست؟ فرمود: آن است که به واسطه ی آن خداوند پرستش می شود و بهشت کسب... . پس خداوند به وسیله ی عقل پرستش می شود و به وسیله ی عقل شناخته می شود و وسیله ی کسب و وارد شدن در بهشت است و انسان عاقل قادر بر تحمّل سختیها و صبر بر ناملایمات در زندگی دنیاست و به واسطه ی عقل به یقین می رسد که دنیا فانی است و عبور، و آخرت باقی و جاویدان و محل بقا و ماندگار است، ولذا باقی جاوید را بر فانی گذرا ترجیح می دهد ...
لذت باید برد از زیبایی ها
ادامه یادداشت به این شرح است: زمین در نوروز به سلام بهار می رود و در بهار جشن زیبایی می گیرد و زیبا می شود، زیبا هم در چشم ها می نشیند چون زیبایی را دوست دارد. باور دارد و به رفتار در می آورد لذا شاهد جوشش چشمه ها و شکوفا شدن درخت ها و ... کلی زیبایی دیگر هستیم. هم خود لذت می برد و هم بستر لذت بردن برای همه را هم فراهم می کند و این درسی است برای انسان تا در یابد که چرا از زیبایی لذت ...
خدا هیچ مسلمان و کافری را گرفتار بانک ها نکند
وارش نیوز: حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید با بیان اینکه خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را گرفتار بانک های ربوی نکند،گفت: درآمدی که از طریق بانک های ربوی کسب می شود، حرام است. وی عصر چهارشنبه در دیدار استاندار و شهردار قم با بیان اینکه پول و مال به اندازه کشور وجود دارد اما در بانک های ربوی است، اظهار کرد: این بانک ها کمر شکن هستند و خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را ...
تا دل را نتکانیم، باطن بهار را درک نمی کنیم
معناست که انسان با پُر کردن وجود خود با فضایل و ارزش ها جلوه حضرت حق شود، چنانکه در بهار جلوه های حق را مشاهده می کنیم، انسان، بینش ها، ارزش ها، روش ها کشش و کوشش هایش می تواند در ساختار مشخص به صورت تمام عیار تجلی حق باشد، مگر عرفان جز آن است که انسان به اسمای حسنی خدا و صفات اولیای الهی آراسته شود؟ بنابر این، مراحل تحولات فقهی و اخلاقی ما را به این مرحله رهنمون می شود و زمینه ای فراهم می ...
واژه ی رقیب در قرآن
عزل مالکیت از او گردد، و به معنای زوال و بطلان مالکیت او نیست. معنای رقیب به معنای شهید، وکیل و حفیظ محدود نمی شود، بلکه به معنای حسیب هم می باشد؛ یعنی کسی که به تشخیص و محاسبه ی اعمال هم می پردازد. شاهد این سخن آیه ی: فَأَشْهِدُوا عَلَیهِمْ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا (17) می باشد. انسان هم در مراقبت و محافظت نقش دارد. یعی نفس خود را وانگذارد تا به هوای خود عمل کند و به حلال و حرام، طاعت ...
واژه ی رؤیا در قرآن
نامیده می شود، عیناً در خواب، رؤیا نامیده می شود. اما این جا حالت دیگر و زاید بر حال بیداری وجود دارد، چون قوای نفس هنگام تعطیلیِ حواس در رؤیا زیاد می شود و همچنین اشیای آینده را در زمان مستقبل می بیند؛ چه رؤیای آشکار و چه رؤیای پنهان؛ مثل نقاشی. وی سپس، به ارائه ی تعریف دقیقی از رؤیا می رسد که تشنگی ابوحیان را برطرف می سازد، می گوید: امّا رؤیا، مشاهده ی صورتهای اشیاء به شکل مجرد از مواد آن در هنگام ...
از شکوفا شدن اخلاق فطری تا قانونمداری
دانست و افزود: قوانین ایجابی و سلبی ما محصول تفکر مجریان قانون برای کنترل جوامع است اما مبانی وجدانی و فطری در فطرت همه انسان ها وجود دارد. متاسفانه به جای اینکه ما داشته های درونی کودکان را تثبیت و تقویت کنیم آنها را از بین می بریم؛ به تعبیر حضرت رسول(ص) این پدر و مادر هستند که ارزش های نهادینه و داشته های درونی و خدادادی کودک را از بین می برند و طفل را یهودی، مسیحی و... می کنند. در حالی که طفل با ...
واژه ی سِحر در قرآن
.... گاهی در امر ممدوح و پسندیده؛ یعنی سحر حلال هم به کار می رود. حضرت [محمد] (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: بعضی از بیانها سحر است. این که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برخی از بیانها را سحر می نامد، به خاطر آن است که صاحب سحر امر مشکل را توضیح می دهد و با بیان نیکو و عبارت لطیف از حقیقت آن پرده برداشته، در زیبا نمودن این امر زشت و زشت نمودن زیبا تواناست. گاهی به خشم می آورد و بدترین ...
واژه ی سر (راز) در قرآن
داده نشد و لذا فاعلان آن در پنهانی به آن می پردازند. این کلمه در عصر جاهلی به معنای تماس با زن آمده است. متون در این باره زیاد است که تنها به شعر امرؤالقیس اکتفا می کنیم: وَ قَد زَعَمت بَسباسَةُ الیَومَ أنَّنی *** کَبرتُ وَ ألا یُحسنُ السّرَّ أمثالی (8) به معنای روح و نفس هم آمده است: یَومَ تُبلَی السَّرائِرُ (9). پیداست که جمع سریرة است و محل نگهداری راز در انسان و جایی که آدمی ...