سایر منابع:
سایر خبرها
تمام فیلم های نوروزی تلویزیون
یوزو آساهارا آن را کارگردانی کرده و در آن آیا یتو، کنگو کورا، و کیمیکو یو بازی کردند. در خلاصه داستان این فیلم خانوادگی آمده است: هارو دختر جوانی است که در یک عمارت اربابی به عنوان آشپز و پیشخدمت کار می کند. او بسیار باهوش است و استعداد ویژه ای در آشپزی دارد. یک سامورایی آشپز به نام دنای از هارو برای پسرش یاسونوبو خواستگاری می کند. هارو قبول می کند و پس از ازدواج به شهر یاسونوبو نقل مکان می کند ...
چه کسانی کمر امیرالمومنین را شکستند؟
به گزارش "سپاس"، آیت الله سبحانی در آخرین درس خارج فقه خود در سال 93 که در شبستان سوم مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به اینکه بر اساس حدیثی از امام علی(ع) دو گروه جاهل متنسّک، و عالم متهتّک کمر حضرت را شکستند، اظهار داشت: عالم متهتک، فردی است که در ظاهر عالم است، اما برخلاف شرع رفتار کرده و به علمش عمل نمی کند. وی افزود: عالم ظاهرگرا سبب می شود مردم از دین خارج شوند و مثال این موضوع در ...
ناگفته های صادق خرازی: سعید امامی علیه من پرونده سازی کرد
مبارزین و انقلابیون با خانواده ما در ارتباط بودند و از سوی دیگر از قریب به 60 سال پیش با کار ها و اقدامات عام المنفعه رابطه و حمایت مستقیم داشتند. جالب است بدانید هنگامی که مدرسه علوی تهران را قرار شد تاسیس کنند مرحوم آیت الله طالقانی، مرحوم مهندس بازرگان و جمعی دیگر از بزرگان علم و روحانیان و بازاریان به منزل پدربزرگ من مرحوم حاج سید مهدی خرازی رفت وآمد داشتند. در تاسیس بیمارستان ها و درمانگاه ها ...
مطیع رهبری؛ همان قدر که مطیع امام بود/ حاج احمد چگونه خبر سرنگونی هواپیمای فرماندهان ارتش و سپاه را به ...
اشرف به جمع حامیان ایشان پیوستم. قبلاً اخبار مبارزات حضرت امام علیه رژیم منفور شاه را از جد بزرگوارم مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالله موسوی شیرازی و نیز از پدر بزرگوارم مرحوم آیت الله العظمی سید محمد باقر شیرازی شنیده و شیفته شخصیت استثنایی امام خمینی شده بودم. آن موقع تقریباً 13 سال داشتم و کوچک ترین معمم حوزه نجف اشرف بودم. فرزند ارشد حضرت امام، مرحوم شهید حاج آقا مصطفی همواره در کنار ایشان ...
پنج شنبه آخر سال در قطعه هنرمندان/ یادی از درگذشتگان عرصه سینما در سال 93
صحرارودی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون پس از تحمل 2 سال بیماری در روز9 تیر ماه درگذشت. زنده یاد باقر صحرارودی متولد سال 1321 شهر فسا در فارس بود. او تحصیلات خود را در دانشکده ادبیات فسا، شیراز و دانشکده ادبیات و دانشکدهٔ هنرهای زیبای تهران به انجام رسانید. وی از سال 1334 فعالیت هنری خود را آغاز کرد و از آن هنگام در حرفه هنری خود که بخش اعظم آن شامل کارهای تلویزیونی بود در مقام بازیگر ...
گذری بر تاریخ ایلام با سنگ نوشته ها و کتیبه های تاریخی
حسب الفرمایش جناب مستطاب اجل اکرم افخم اعظم آقای امیر جنگ والی کل لرستان فیلی به سبب غرث این باغ قباله نمود با حدودات ملکی که از طایفه عالی بیگی ابتیاع نمود به فرزند خود اشرف الملک هدیه نمود. از حسینقلی خان ابوقداره پدر غلامرضاخان ابوقداره یک سنگ نوشته وجود دارد. این سنگ نوشته در شمال شهر ایلام و روبروی پارک آزادی، بر نمای جنوبی قطعه سنگی حجیم نگارش ...
امام چه روزی توسط پسرش سانسور شد
از این بالاتر که هر مراسمی در بهشت زهرا یا حسینیه جماران داشته باشیم و از شما درخواست کنیم، می آیید، بچه های شهدا را نوازش و برایشان سخنرانی می کنید. می گفت، خیر، این چیزها مرا اشباع نمی کند. می خواهم بروم شخصاً به خانواده شهدا خدمت کنم. من چند جور به ایشان پیشنهاد کردم که متناسب با شأن ایشان باشد و همه را می گفت، خیر! اینها به درد من نمی خورد. کاری بگو که بیایم خدمت کنم. انگار می خواست بگوید بگو بیایم جایی را جارو بکشم، لباسشان را بشویم. از این نوع خواسته ها داشت. • با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. ...
سربازان جبهه جهانی مستضعفین در انتظار فرمانده
خیر بود و در عین ساده زیستی قرض نیازمندان را با زیرکی متقبل می شد. بسیجی های لشکر داوطلبان عراقی نقل شجاعت هادی را به خانواده اش رسانده اند. او 2سال و اندی میان بچه های سپاه بدر که بسیج مردمی هم در کنار آنها تشکیل شد، خدمت می کرد و تنها خواسته اش پذیرش در لیست مدافعان مردمی حریم اهل بیت بود. شجاع دلان لشکر بدر به شهید گفته بودند: ما نسبت به شما مسؤولیم و نمی توانیم به این راحتی شما را اعزام کنیم ...
نگرشی بر معماری غیراسلامی مسجد ولی عصر(عج) +تصاویر
خدواند خانه خود را، محل قیام انسان ها (جعل الله الکعبه قیاماً للناس) قرار داده است و در سنت اصیل و ارزشمند ما، همه ساختمانها از زمین قیام نموده اند و در آسمان شکفته می شوند، به خصوص ساختمانهای مذهبی و زیارتی. مانند پیکر خود انسان، که کف پای او بر زمین قرار می گیرد، بدن از زمین قیام می کند و سر انسان در آسمان، شکوفا می شود. 4- طراحی مسجد جدید، در مجموع دارای هندسه ای سیال و موجی است، هندسه ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
آیت الله وحید خراسانی:احیای فاطمیه گوشه ای از اجر رسالت پیامبر اسلام است
دلائلی از جمله آیۀ مباهله از منابع اهل سنت به اثبات این حقیقت می پردازد. در این راستا اعترافات اندیشمندان بزرگ اهل سنت از جمله فخر رازی، زمخشری و بیضاوی را در مورد فضل و شرافت حضرت زهرا سلام الله بیان می کند. وی در تبیین روایت شریفه (... انما سمیت فاطمة لأنّ الخلق فطموا عن معرفتها...) می فرماید: منظور از خلق،کل مخلوقات اعم از انسان، جن و ملک و ... است که از معرفت و شناخت ...
ویژگی های مادی و معنوی خانۀحضرت زهراء
برای آنها در نظر گرفته بود، وارد کرد. سپس هنگام خروج از خانه، در حالی که دستگیره در را گرفته بود، فرمود: خداوند شما و نسلتان را پاک گرداند .[1] 2. تنها منزلی که درش به مسجد بسته نشد از دیگر ویژگی های خانه حضرت فاطمه (سلام الله علیها)این بود که خدا به پیامبرش فرمان داد تا همه درهایی که به مسجد باز می شد، جز درِ این خانه را ببندند: أَمَرَ بِسَدِّ الْابْوابِ إلّا باب علیّ ؛ این حدیث را ...
همه برنامه های نوروزی تلویزیون در یک نگاه+ جدول
. یکی از اهالی که به این بندر به عنوان زادگاهش علاقه دارد، تلاش می کند تا دوباره رونق گذشته را زنده کند. برای این منظور هیچ راهی ندارد جز این که مسئولان را برای احداث یک کارخانه ترغیب کند و... چمدان / 11 فروردین کارگردان: مانی حقیقی خلاصه داستان: چمدان داستان پدر و پسری است که سال ها یکدیگر را ندیده اند. پسر در نوجوانی به اصرار پدر عازم آلمان شده و هم اکنون آنجا ...
روزی که کشتی نوح بر کوه جودی آرام گرفت
سنت های مراسم نوروز در زمان او نیز برگزار می شده است. بیرونی در کتابش می نویسد: مردم هفت نوع دانه را در هفت ستون می کارند و از رشد آنها پیش بینی می کنند که آیا آن سال زراعی، برای کاشت و برداشت سال خوبی خواهد بود یا خیر. مردم ایران در دوران باستان، روز اول نوروز را به عنوان روزی ویژه و فرخنده گرامی می داشتند و به ویژه سپیده دم آن روز برایشان فرخنده ترین ساعت روز و سال بود. آنها پدیدار شدن آتش یا ...
اصفهان در سالی که گذشت / امید به احیای زاینده رود در سفر روحانی
السیر اصفهان - تهران اعلام کرد و وعده داد که این پروژه ها در 2 سال آینده اجرایی و راه اندازی شود. رییس جمهوری همچنین صبح پنجشنبه 16 بهمن ماه سالجاری با آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید و رییس حوزه علمیه اصفهان دیدار و گفت وگو کرد. در این سفر 15 عضو کابینه و معاونین رییس جمهوری کاروان تدبیر و امید را همراهی کردند و با سفر به شهرستان های مختلف استان اصفهان ضمن ابلاغ سلام گرم وی و دیدار ...
حوزویان تعطیلات را به مطالعه بگذرانند
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت الله العظمی جعفر سبحانی صبح امروز در آخرین درس خارج فقه خود در سال 93 که در شبستان مسجد اعظم برگزار شد، با انتقاد از تعطیلات بیش از حد در حوزه، گفت: با این شکل از کلاس ها و این همه تعطیلات که بیش از نیمی از سال در حوزه تعطیل است نباید انتظار پرورش بزرگانی چون شیخ انصاری را داشت. وی افزود: مدیران حوزه برای تعطیلی های حوزه فکر کنند؛ زیرا به ...
سرنخ افراط و خشونت کجاست؟
بطوریکه درهای رحمت حق به روی او گشوده شده و او را به پیش رانده است تا آنجا که درب سلامت است و بارانداز اقامت است... این فرمایش مولا علی (ع) یک درس بزرگ معرفت شناختی برای همه رهروان مکاتب آسمانی بویژه مسلمانان است زنده کردن عقل و توجه عمیق به این نیروی فکری و الهی باعث مرگ نفسانیت های حیوانی و رهایی از شهوت و غضب است چیزی که برای حفاظت از دین و خط مشی دینی یک مسلمان ضرورتی انکار ناپذیر ...
مراسم نکوداشت امام جمعه اوز برگزار شد
: در زمان سالگرد آیت الله العظمی آیت اللهی(ره) مقاله ای را تحت عنوان حاکم قلب ها نوشتم، چرا که ایشان در دل مردم منطقه جا گرفته بود و این به خاطر صداقت و منش بالای آیت اللهی بود. وی ادامه داد: هر وقت مردم از اقصی نقاط کشور به دیدار آیت الله آیت اللهی(ره) می رفتند، گمان می کردند که ایشان فقط زیاد ساده زیست و مردم دار است اما علاوه بر این خصوصیت، مردی باهوش بود و کل منطقه لارستان بزرگ و جنوب ...
توصیه آیت الله وحید درباره دهه فاطمیه
به گزارش فرهنگ نیوز، حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد به تبیین فضائل و مناقب حضرت صدیقه زهرا(س) پرداخت. این مرجع تقلید حضرت زهرا(س) را اسوه زنان برشمرد و بر لزوم الگو گیری بانوان از آن حضرت تاکید کرد. حضرت آیت الله وحید خراسانی در ادامه با بیان مسائل و حوادث تاریخی، مصائبی که از سوی برخی افراد در حق آن حضرت روا داشته ...
حدس هایی درباره ی سی سال بعد: چشم انداز تغییرات دینی در ایران
...، در اینجا می کوشم صرفاً به توصیفِ حتی الامکان غیرارزش داورانه ی مجمل، ساده و فهرست وارِ حدس هایم درباره ی محتمل ترین آینده ی دین در ایران در سال 1423 بپردازم. از منظر باورها و ارزش های شخصی ام – به عنوان مسلمانی که شکوفایی روزافزونِ روایتی خردپسندانه، در چارچوب اخلاق و معنوی از اسلام را آرزو می کند - پاره ای از این تغییرات مطلوب و پاره ای دیگر نامطلوب اند، اما در اینجا صرف نظر از باورها و داوری ...
پیام حضرت آیت الله وحید خراسانی به مردم ایران: هیئات عزاداری به وساوس شیطانی گوش ندهند/ همه بیرون بیایند ...
.... به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم اظهار داشت: کلام محقق اردبیلی به تمام وجوه بیان شد. بحث با این محقق در دو مقام است: یکی مقتضای دلیل؛ یکی مقتضای قاعده و اصول؛ چون ایام فاطمیه در پیش است این بحث برای بعد. او ادامه داد: شیخ مفید روایتی نقل می کند از ابان بن تغلب، عن أبی عبد الله-علیه السلام. سه جمله در این روایت است: جمله اولی: نفس المهموم ...
عیدی خوب فقط پول است؟!
عیدی دادن رسمی قدیمی است و معمولا بزرگ ترها به مناسبت آغاز سال جدید هدیه ای به کوچک ترها می دهند؛ در سال های نه خیلی دور پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، پدرها و مادرها اسکناس های نو و تانخورده را لای قرآن می گذاشتند و سر سفره هفت سین و بعد از سال تحویل به کوچک ترها می دادند تا این پول متبرک شده به قرآن هدیه ای باشد به بچه ها به این نشانه که زندگی شان در سال پیش رو پررونق باشد. ...
بزرگداشت آیت الله جبل عاملی در خمینی شهر
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملی فرزند مرحوم ملا محمد ابوترابی درسال 1321 هجری قمری مطابق با 1283 هجری شمسی در خمینی شهر متولد شد. پدر و اجداد وی همه جزو علما و روحانیون سر شناس بودند. نسبت ایشان از طرف مادر به عالم بزرگ شیعه مرحوم محقق کرکی صاحب کتاب جامع المقاصد یکی ازفقهای بزرگ زمان صفویه می رسد. وی تمام عمر خود را صرف تحصیل و تدریس کرد، در 27 سالگی به ...
وجود تبلیغات وهابیت در سیستان و بلوچستان شایعه و جنبه تبلیغاتی دارد: گفت وگوی شفقنا با مشاور رسانه ای ...
مستقیما بگویید، پشت یک کلمه معنا و مفهوم را پنهان می کنند. *چگونه می توانید استنباط کنید که منظور بلوچ های اهل سنت هستند؟ چون ما در اینجا وهابیتی را به آن معنا نمی شناسیم. *چرا می گویند وهابیت این کارها را انجام می دهد؟ به نظر شما ترورها را چه کسانی انجام می دهند؟ چون می خواهند با زدن برچسب ها برخی را متهم و اختلافات را بیشتر کنند؛ یعنی جامعه شیعه را بیشتر ...
احمد شهید به طور رسمی با تروریست ها همکاری دارد
.... ناگفته نماند که یک سال دیگر از زمان گزارشگری احمد شهید درباره ایران باقی مانده است. * در این خصوص موضع سازمان ملل درباره ایرادات ایران نسبت به گزارش احمد شهید چیست و آیا درخواستی برای تعویض گزارشگر در این زمینه ارایه داده اید؟ ما برای خانم ناوی پیلای کمیسیونر عالی سابق حقوق بشر سازمان ملل این اشکالات را نوشتیم و در یک جلسه ای بسیار صریح با او صحبت کردیم. وی شجاعانه گفت ...
دری نجف آبادی: اقتصاد مقاومتی در سایه توجه به سرمایه های داخلی محقق می شود
صرفه جویی و مدیریت مصرف استفاده کرده و همکاری لازم با دستگاه های مربوطه را داشته باشند. نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: توجه ویژه به تولید مهم ترین راه بالا بردن نرخ بهره وری بوده و مسئولان و مدیران صنایع باید استفاده از همه ظرفیت های موجود را در دستور کار خود قرار دهند. آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: برای بالا بردن تولید ناخالص ملی و ...
آیت الله مکارم شیرازی: اسلام با سرگرمی های سالم مخالف نیست
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، وی روز چهارشنبه در آخرین جلسه درس خارج فقه خود در سال 93 در مسجد اعظم قم ، با ابراز تاسف از حوادث دردناک چهارشنبه پایان سال، تصریح کرد: آسیب دیدن بیش از هزار نفر در این حوادث که بسیار وحشتناک است واقعا جای هیچ گونه توجیهی ندارد. آیت الله مکارم شیرازی افزود: عده ای از خارج مردم را تشویق می کنند که سنت ها را زنده نگه دارید! ما ...
ابراز امیدواری آیت الله مکارم شیرازی نسبت به حل عزّت مندانه مذاکرات هسته ای
.../12/27 - 11:58 447320 به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، وی امروز در ابتدای آخرین جلسه درس خارج فقه خود در سال 93 که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایاتی به بیان نکات اخلاقی و تبیین مساله رزق مذموم پرداخته و گفتند: باید مراقب باشیم زرق و برق دنیا انسان را از آخرت غافل نکند. ایشان با تاکید بر این که هیچ کس بدون تلاش به ...
مدیران برای تعطیلی های حوزه فکری کنند
آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید گفت: مدیران حوزه برای تعطیلی های حوزه فکر کنند؛ چرا که به هیچ عنوان نباید تعطیلی بر ما غلبه کند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، این مرجع تقلید روز چهارشنبه در آخرین درس خارج فقه خود در سال 93 در مسجد اعظم، با انتقاد از تعطیلات بیش از حد در حوزه، گفت: با این شکل از کلاس ها و این همه تعطیلات که بیش از نیمی از سال در ...
هیئات عزاداری به وسواس شیطانی گوش ندهند
الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله فی الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین کلام محقق اردبیلی به تمام وجوه بیان شد. بحث با این محقق در دو مقام است: یکی مقتضای دلیل؛ یکی مقتضای قاعده و اصول؛ چون ایام فاطمیه در پیش است این بحث برای بعد. شیخ مفید- اعلی الله مقامه- روایتی نقل می کند از ابان بن تغلب، عن أبی ...