سایر منابع:
سایر خبرها
بازیگر جنجالی سینما : مدت ها کسی جرات ساخت فیلم اجتماعی نداشت
این نبود که اینقدر فیلم بازی کنم، در حقیقت بعد از دربند تا زمستان پارسال فیلمی بازی نکردم اما ناگهان همه دوستانم که قرار بود نخستین فیلم های شان را بسازند از جمله مصطفی احمدی (نزدیک تر)، علی احمدزاده (مادر قلب اتمی) و امیر عزیزی (موقت) تصمیم گرفتند که فیلم شان را جلوی دوربین ببرند و این گونه شد که پرکار شدم! البته خدا را شکر، فکر کنم سینما جان دوباره ای گرفته باشد چرا که اولا یادم نمی آید تا به ...
تنها راه خلاصی از مشکلات اطاعت از ولایت است
به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، حجت الاسلام لطف الله دژکام در خطبه های نماز جمعه امروز شهر جهرم با اشاره به 29 اسفند سالروز ملی شدن نفت در ایران اظهار کرد: درسی که از این واقعه تاریخی گرفتیم این بود که کاری را که ملت شروع کرد باید کامل کند بود، همان گونه که در مورد صنعت نفت پس از کودتای 28 مرداد سال 32 که انگلیس جای خود را به آمریکا داد و دوباره کار به دست بیگانگان افتاد و مردم در سال 57 کار ...
اعتراف آمریکا به خطای نظامی بعد از 200 هزار کشته در سوریه تأسف آور است
جنگ اعتراف به اشتباه کرد، اما جای تأسف است که هیچ سیستمی در دنیا قدرت خون خواهی مظلومان را ندارد و سازمان ملل در این زمینه کاملاً عقیم مانده و جهان در انتظار مصلح کل و منتقم حقیقی است. خطیب جمعه اردبیل گفت: از روایات معلوم می شود که تحولات و حوادث بسیار مهم بشریت در نوروز واقع شده یعنی تحول طبیعت مقارن با تحولات عظیم زندگی بشر بوده است، مانند میثاق خداوند با بندگان و استوا کشتی نوح در ...
همه برنامه های تلویزیون در نوروز 94
سفر پیروزی خود را آغاز کنند،کتنیس از امتحان سختی که پشت سر گذاشته است، بدون زخم های عمیق احساسی رهایی نیافته است. او که از علائم اختلال اضطراب پس از واقعه رنج می برد، بعضی اوقات در انجام کارهای خود دچار مشکل می شود. چیزی درون کتنیس شکسته است.... ** گهواره ای برای مادر گهواره ای برای مادر فیلمی به کارگردانی پناه بر خدا رضایی و نویسندگی حسین مهکام ساختهٔ سال 1391 است. ...
علّامه ملا محمد باقر بالک (مدرس کردستانی)
.... آنگاه به قریه چۆر رفته و برای نخستین بار در آنجا سمت امام جماعت مسجد را بر عهده گرفته است و در مدت اقامت شش ساله اش در روستای چۆر از کتابخانه و علمای خاندان سادات آنجا بهره فراوانی برده است و پس از آن به روستای بالک مریوان نقل مکان کرده و تا پایان عمر (قریب 50سال) در آنجا به تدریس و تألیف و خدمات دینی مشغول بوده است. ماموستا ملا باقر عالمی بزرگ و مشهور بوده و اکثر علمای ...
مخاطبان نوروزی تلویزیون چه فیلم هایی را در شبکه های سیما خواهند دید؟ از چ و سربه مهر تا هابیت 2 و جنون ...
.... او که از علائم اختلال اضطراب پس از واقعه رنج می برد، بعضی اوقات در انجام کارهای خود دچار مشکل می شود. چیزی درون کتنیس شکسته است.... گهواره ای برای مادر گهواره ای برای مادر فیلمی به کارگردانی پناه بر خدا رضایی و نویسندگی حسین مهکام ساختهٔ سال 1391 است. الهام حمیدی، چکامه چمن ماه، غزل صارمی، فرحناز منافی ظاهر، افسر اسدی، هایده حائری و مهران رجبی بازیگران این ...
اخلاق نیکوی شهید ذوالعلی سبب جذب جوانان به یادگیری قرآن بود
) گفت. وی عاشق امام حسین(ع) و اهل بیت بود و در عاشورا که همیشه عزدارا اباعبدلله بود، همیشه از خدا می خواست که به فیض شهادت نائل شود که به آرزویش نیز رسید و در راه ولایت شهید شد. در ادامه این جلسه مرضیه شعبانی، مادر شهید ذوالعلی نیز در سخنانی بیان کرد: پسرم در سال 1365 به دنیا آمد و در زمان شهادت تنها 23 سال داشت، اما خوشحال هستم که وی به آرزویش رسید و در راه ولایت جان خود را فدا کرد و به ...
دست به دامان پاک و مطهّر و نورانی حضرت زهرا (س) / قصور بزرگ ما در قبال مادران شهدا
واقعه کربلا یعنی بر سر دست گرفتن طفل شش ماهه از سوی امام حسین(ع) ،می توان این ارتباط معنا دار را دریافت و اقتدای سرور و سالارشهیدان امام حسین به ام الشهیدِه و شهاده اهل بیت علیهم السلام را تفسیر کرد! آنگه که امام حسین (ع) در کربلا فرمودند: الگوی من مادرم زهرا (س) است و حتی امام سجاد (ع) در مسجد شام در خطبه اش گفت من افتخار می کنم مادرم زهرا است؛ این افتخاری است که تمامی امامان معصوم(ع ...
برخی رجال جرات نمی کنند اعتراض خود را بگویند!!
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد از برنامه های مدیران جامعه تعلیمات اسلامی این بود که در ایام تابستان سمینار و گردهم آیی در تهران با شرکت روساء و معاونان مدارس تعلیمات اسلامی سراسر ایران برگزار می کردند و از سخنرانان، نویسندگان، گویندگان توانا و روحانیونی چون شهید آیت ا... دکتر سیدمحمد بهشتی، شهید استادمرتضی مطهری، شهید دکتر محمدجواد باهنر، استاد محمدتقی جعفری، دکتر غلامعلی حداداد عادل، دکتر صاحب الزمانی، دکتر صافی و... دعوت می کردند تا در زمینه های مختلف تعلیم و تربیت اسلامی تدریس، گفتگو و سخنرانی نمایند. زنده یاد حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباسعلی اسلامی و دکتر علی قائمی نیز که از مسئولان و گردانندگان آن جامعه بودند جلسات همایش را اداره می کردند و در موقعیت هایی پیرامون آموزش و پرورش اسلامی مطالبی بیان می نمودند هنگامی که نوبت به مرحوم عباسعلی اسلامی بنیانگذار تعلیمات اسلامی می رسید با بیانات و جملاتی سیاست های دولت را مورد انتقاد شدید قرار می داد و برنامه های رایج وزارت آموزش و پرورش را نه تنها به نقد می کشید بلکه مواردی از آن را به سخره می گرفت به ویژه وقتی به مناسبتی از خانم دکتر فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش رژیم یاد می کرد تندترین عبارات را درباره شخص او و برنامه ها و عملکردش به کار می برد. نگارنده این سطور که در سالهای 1353 و 1354 در آن سمینارها شرکت می نمود به یاد ندارد عده ای از عوامل دولت وقت به مدرسه و سالن و محل برگزاری جلسات حمله نموده و یا همایش را به تعطیلی بکشانند ولی بارها شاهد بود و یا می خواند و می شنید که در سال های 56 و 57 عده ای از ماموران امنیتی و ساواک منحله به مساجد و حسینیه ها و مکان های عمومی حمله می کردند و سخنرانی های مذهبی یا ضد حکومت شاه را به هم می زدند و عده ای از گویندگان را دستگیر، زندانی و یا تبعید می نمودند و شرکت کنندگان در مراسم را مورد ضرب و شتم قرار می دادند و یا آنان را وادار به ترک محل می کردند این اتفاقات و حوادث نه تنها اعتراض فعالان سیاسی و مذهبی را در پی داشت بلکه انقلابیون و مخالفان دستگاه حاکمه در محافل و مجالس گوناگون و دانشگاه ها و مدارس و حوزه های علمیه از ستمگری های حکومت با شدت بیشتر یاد می کردند و به دنبال آن اطلاعیه هایی از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و یا نامه ها و اعلامیه هایی از سوی بعضی از مراجع و علما و روشنفکران مذهبی در شهرها و استان های مختلف حتی از زندان و تبعیدگاه صادر می گردید و ضمن محکوم کردن عوامل دست نشانده دولت وقت، سردمداران رژیم و حامیان وی و استعمارگران را مورد سرزنش و انتقاد قرار می دادند و مردم را تشویق و ترغیب به ادامه مبارزه علیه ستمگری های طاغوت می کردند و از آزادگی و آزاد منشی و دموکراسی بر پایه دستورات اسلام سخن می گفتند و مژده تاسیس آن را به مردم می دادند و خواست و آرزوی خود را مکرراً بدین شرح بیان می کردند! حکومت اسلامی حکومتی است که اولا صددرصد متکی به آرای ملت باشد به شیوه ای که هر فرد ایرانی احساس کند که با رای خود سرنوشت خود و کشور خود را می سازد و.. .. ما امیدواریم که ایران اولین کشوری باشد که به چنین حکومتی دست می یابد. حکومتی که کوچکترین فرد ایرانی بتواند آزادانه و بدون وجود کمترین خطر به بالاترین مقام حکومتی انتقاد کند و از او در مورد اعمالش توضیح بخواهد. حکومتی که پول و ارزش های پوچی که به وسیله پول ساخته می شود سرنوشت این حکومت را تعیین نکند بلکه ارزش های عالی اسلامی حاکم باشد. 1 شهید آیت ا... استاد مرتضی مطهری حدود یک دهه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حسینیه ارشاد اظهار می دارد: امیر المؤمنین با خوارج در منتهی درجه آزادی و دموکراسی رفتار کرد. او خلیفه است و آنها رعیتش، هر گونه اعمال سیاستی برایش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیه آنان را از بیت المال قطع نکرد، به آنها نیز همچون سایر افراد می نگریست. این مطلب در تاریخ زندگی علی(ع) عجیب نیست اما چیزی است که در دنیا کمتر نمونه دارد. آنها در همه جا در اظهار عقیده آزاد بودند و حضرت خودش و اصحابش با عقیده آزاد با آنان روبرو می شدند و صحبت می کردند، طرفین استدلال می کردند، استدلال یکدیگر را جواب می گفتند. شاید این مقدار آزادی در دنیا بی سابقه باشد که حکومتی با مخالفین خود تا این درجه با دموکراسی رفتار کرده باشد. 2 بعد از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی فرزند همین شهید با موضع گیری های آزاداندیشی و آزادمنشی به عنوان نماینده ای آگاه و شجاع ملت که نظریات خود را بدون واهمه بیان می کند در سفر به شیراز مورد حمله عده ای به اصطلاح خودسر قرار می گیرد، زخمی می شود، شیشه های خودرو حامل او را خرد می کنند، به وی دشنام می دهند و ساعت ها در کلانتری شیراز در محاصره موتورسواران متوقف می شود و در نهایت بدون حضور در دانشگاه و سخنرانی به تهران بر می گردد و شگفت انگیز آنکه بعضی از نشریات و صاحبان تریبون های رسمی او را مقصر می دانند!! آیا این که 40 سال پیش آیت ا... مرتضی مطهری در لباس یک روحانی حامی امام خمینی(ره) و مخالف رژیم وقت و به عنوان استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران امکان حضور و سخنرانی در انجمن اسلامی مهندسین و انجمن اسلامی پزشکان را داشت و احدی متعرض او نمی شد -و مجموعه این سخنرانی های متعدد و مستمر به صورت کتاب جمع آوری و منتشر شده- اما فرزند او در نظامی که پدرش ایدئولوگ آن بوده و خود وی هم نماینده مجلس آن است و مسوول مستقیم حفظ و نشر آثار پدرش نیز هست امکان سخن گفتن نمی یابد، جفا به جمهوری اسلامی و بیشترین خدمت به متهم کنندگان نیست؟ 3 بسیاری از مردم این سرزمین در بیست ماهه اخیر شاهد بر هم زدن جلسات و همایش ها و برنامه هایی که مجوز تشکیل آن از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است بوده اند. به عنوان نمونه در یزد دارالعباده عده ای ناظر بودند و دیدند چند دقیقه قبل از حضور یکی از فعالان سیاسی در محلی که با مجوز بر پا شده بود افرادی وارد شدند هنگام نماز یکی از این برهم زنندگان جلسه به عنوان امام جماعت می ایستد، نماز را بر پا می دارند و زمینه ای آماده می کنند که مراسم مورد نظر برگزار نگردد به دنبال آن عده ای پیروزمندانه و بعضی هم نگران و ناراحت چون زحمات چند روزه و یا چند هفته خود را بر باد رفته می دیدند محل را ترک می کنند. بنابراین در حوادث اخیر به صرف احضار استاندار شیراز به تهران اینگونه مسائل و مشکلات در جامعه قابل حل و فصل نیست بلکه لازم است علاوه بر اجرای دستوری که از جانب رییس جمهور برای رسیدگی به این موضوع صادر شده است وزیر کشور و رییس جمهور در جلسه سراسری استانداران تذکرات لازم را بدهند، و موضوع را تا رسیدن به نتیجه که برابر با قانون و ضابطه باشد پی گیری کنند و فیلم بخش هایی از درخواست های مردم در انتخابات 92 به معرض نمایش گذاشته شود، قول های داده شده دیگر بار تکرار گردد و بعد هم مجدانه از نمایندگان عالی دولت در استان ها بخواهند مجری قانون باشند و بعضی از مصلحت اندیشی هایی را که عموم مردم و رای دهندگان به دکتر حسن روحانی قبول ندارند کنار بگذارند. اما آن چه که به نظر نگارنده بیشتر قابل توجه و تعمق و در عین حال نگران کننده است اینکه عده ای از دولتمردان و رجال مذهبی و سیاسی در این گونه موارد و نظایر آن جرات نمی کنند اعتراض خود را بیان کنند.!! علی مطهری می گوید: این چه آرامشی است که برخی رجال جامعه هم به حصر اعتراض دارند ولی جرأت نمی کنند بگویند. در محافل خصوصی، بسیاری می گویند حرف های شما را قبول داریم ولی نمی توانیم بگوییم. این که فایده و ارزشی ندارد که بترسند و نتوانند نظر خودشان را بگویند. حرف من این است که حصر در شرایط ویژه و اضطراری اشکالی ندارد که وقتی کشور در حال آشوب است، فردی را یک مدتی جدا از جامعه قرار می دهند تا فضا آرام شود. اما بعد از اینکه جامعه آرام شد یا باید آزاد شود یا محاکمه. اگر بنا است حصر ادامه پیدا کند باید با حکم قضایی باشد. از آزادی آنها نباید بترسیم. به عنوان نمونه آیت الله منتظری آزاد شد، هیچ اتفاقی هم نیفتاد. اگر نمی خواهند این افراد را محاکمه کنند، آزادشان کنند. همین چهار پنج سالی که در حصر بودند که بدتر از حبس است به عنوان مجازاتشان محسوب شود. هیچ اتفاقی نمی افتد. فرض کنید 10 روز، عده ای برای دیدن اینها بروند و بعد هم هیچ خبری نمی شود. مگر آقای منتظری آزاد شد اتفاقی افتاد؟ اگر بعد از آزادی به فرض محال بخواهند آشوبی ایجاد کنند اولین کسی که در مقابل آنها خواهد ایستاد خود من هستم. خود آنها پیغام داده اند که ما به دولت کمک می کنیم. 4 نمونه ای از این دست را باید در اظهارات سخنگوی دولت درباره حکم ممنوع التصویری ریس دولت اصلاحات دید خبرنگاری در مورد نظر دولت در راستای موضوع ممنوع التصویر بودن رییس دولت اصلاحات سوال کرد که وی در این باره گفت: در این مورد باید بگویم که من این موضوع را از سخنگوی محترم قوه قضاییه حضرت حجت الاسلام و المسلمین اژه ای شنیده ام که ایشان شخصیت قانونمندی است و اگر مطلبی بگوید حتما مستند قانونی دارد. خبرنگاری دیگری پرسید: گفته شده که شورای عالی امنیت ملی در این باره نظر دادند و آیا آقای روحانی به عنوان رئیس شورا موافق این موضوع بودند نوبخت در این باره گفت: من هم عضو این شورا هستم و به خاطر ندارم در جلسه ای مصوبه ای در این مورد داشته باشیم بنابراین مسئله مطرح شده با موضوعاتی مرتبط می شود که سخنگوی قوه قضاییه بیان فرمودند. 5 آیا این گونه سخن گفتن به معنای پذیرفتن مطلبی که گوینده بدان اعتقادی ندارد و نمی خواهد صریحاً اظهار نظر کند نیست؟ بدان امید که مقامات سیاسی و اداری این کشور در تمام مناطق و شهرها بتوانند بنا به گفتار و اظهارات دکتر سیدمحمد احمدی استاندار شیراز جامه عمل بپوشانند و خود وی نیز عامل به وعده ها و دقیقاً اجراکننده دستورالعمل دکتر روحانی در این زمینه باشد: نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر ارسال گزارش کامل اتفاقات شب گذشته در شیراز به شورای عالی امنیت ملی گفت: وقتی هنوز سخنرانی صورت نگرفته و اتفاقی نیفتاده عجیب است که برخی قاضی می شوند و حکم قبل از ارتکاب می دهند. اینجانب به عنوان استاندار فارس ضمن دلجویی از فرزند برومند شهید مطهری و اتفاقات ناگواری که برای ایشان افتاده بار دیگر خواهان برخورد قاطع با همه مسببین حادثه تعرض به نماینده شریف مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می شوم و اجازه نخواهم داد این اتفاقات در سومین شهر حرم اهلبیت که مامن مومنین است تکرار شود. 6 حسن ختام مقاله به فرازی از فرمایش حضرت رسول اکرم (ص) و مولای متقیان حضرت علی(ع) اختصاص می یابد آنگاه که آن حضرت طی فرمانی به مالک اشتر می فرماید: من از رسول خدا (ص) بارها شنیدم که می فرمود: ملتی که حق ناتوانان را از زورمندان بی اضطراب و بهانه ای باز نستاند، رستگار نخواهد شد. پس درشتی و سخنان ناهموار آنان را بر خود هموار کن و تنگ خویی و خود بزرگ بینی را از خود دور ساز تا خدا درهای رحمت خود را به روی تو بگشاید و تو را پاداش اطاعت ببخشاید. آنچه به مردم می بخشی بر تو گوارا باشد و اگر چیزی را از کسی باز می داری با مهربانی و پوزش خواهی همراه باشد. 7 مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- بخشی از مصاحبه امام خمینی (ره) با خبرنگار روزنامه لیبرال چاپ توکیو و اوزاکا مورخ 24 دی ما 1357 برابر با 15 ماه صفر 1399 قمری در پاریس 2- جاذبه و دافعه علی(ع) ، شهید مرتضی مطهری، صفحه 143 و 144، از انتشارات حسینیه ارشاد چاپ 1349 ه.ش 3-سایت عصر ایران، 20/12/93 4- سایت نسیم، 10/12/93 5- آیینه یزد، شماره 404، صفحه 4، 20/12/93 6- روابط عمومی استانداری فارس، 19/12/93 7- نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتی(ره)، نامه 53، صفحه 415 ...
مسجد ولی عصر(عج)؛ مکانی برای عبادت خدا یا سجده بر الهه های یونان؟ +تصاویر
] . إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ، مساجد خدا را تنها کسانی آباد می کنند (می توانند آباد کنند) که ایمان به خدا و روز باز پسین داشته باشند . (سوره: التوبه، آیه: 18) [3] [4] . پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: اَلْعِلمُ إمامُ الْعَمَلِ وَالْعَمَلُ تابِعُهُ یُلهَمُ بِهِ السُّعَداءُ وَ یُحْرَمُهُ الأْشقیاءُ دانش پیشوای عمل و عمل پیرو آن است. به خوشبختان ...
رخدادهای استان فارس در سالی که گذشت/ فزونی موفقیت ها بر نارسایی ها
و به ویژه شهر شیراز یک واقعه تلخ رقم خورد و آن، درگذشت آیت الله سیدمحمد مهدی دستغیب تولیت سابق آستان شاهچراغ (ع) و برادر شهید محراب آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب امام جمعه شهید شیراز بود که در شامگاه دوشنبه چهارم فروردین 93 در نجف اشرف دعوت حق را لبیک گفت. همچنین در نخستین روزهای سال 1393 و در تعطیلات نوروز، استان فارس و به ویژه شهر شیراز سومین حرم اهلبیت (ع) پذیرای تعداد قابل توجهی از زائران ...
نامه شهید مدافع حرم به همسرش
است و اگر نتوانیم از پسش برآییم، شرمنده و خجل باید به حضور خداوند و نبی اش و ولی اش برسیم، چرا که مقصریم. کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا و بقول سید مرتضی آوینی این یعنی اینکه همه ما شب انتخابی خواهیم داشت که به صف عاشوراییان بپیوندیم یا از معرکه جهاد بگریزیم و در خون ولی خدا شریک باشیم. ان شاءالله در پناه حق و تا [تحقق] وعده الهی و یاری دولت ایشان خواهیم جنگید. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیماً ان شاءالله . ...
رادمردانی از جنس آفتاب
ولایتمداری را درسی واقعه عاشورا به جهانیان بیان کرده بود. نظری از اهالی رسانه و قلم خواست تا با بازنویسی حماسه سازی های دلیرمردان هشت سال دفاع مقدس درس عشق بازی به نسل امروز بیاموزند. شهید غریب نظری سال 1341 در شهرستان کهگیلویه دیده به جهان گشود. این آلانه سرخ فام در چهارم تیر سال 1362 در منطقه عملیاتی زبیدات شربت شیرین شهادت نوشید. زیارتگاه این کبوتر خونین بال در گلزار شهدای شهر دوگنبدان میعادگاه عاشقان است. شهرستان 120 هزار نفری گچساران جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد 360 شهید تقدیم ارزش های ایرانی و اسلامی کرده است. 8143/6162/1352/ ...
خراسان رضوی 93 در یک نگاه
خراسان رضوی در قابل توجه ترین رخداد سال 1393 میزبان رییس جمهوری و اعضای هیات دولت یازدهم در شهریور ماه و همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) در قالب سفری استانی به خطه خورشید بود. حاصل این سفر سه روزه که با حضور معاونین و وزار به نمایندگی از رییس جمهوری در شهرستانهای خراسان رضوی انجام شد 131 مصوبه نشست هیات دولت در مشهد بود که سپس در قالب 108 مصوبه شامل 818 زیرپروژه جمع بندی شد. ...
مجالس فاطمی امسال بسیارپررونق خواهدبود
، می بینید که در تاریخ آمده است که بعد از سقیفه عده ای از یکی از قبایل اطراف مدینه که معروف به درنده خویی و خشونت بودند و در این اواخر نیز مسلمان شده بودند در ایام بیمار بودن و رحلت پیغمبر خدا (ص)برای تهیه ما یحتاج خود به شهر مدینه آمده بودند، بنا بر پیشنهاد و توصیه خلیفه دوم در مدینه ماندن و با دستور خلیفه بعد از رحلت پیغمبر به هر کسی که می رسیدند می گفتند که با خلیفه رسول الله بیعت کن و اگربیعت ...
ناگفته های صادق خرازی: سعید امامی علیه من پرونده سازی کرد
مذهبی بودید؟ بله، خانواده ما خیلی سنتی و مذهبی بوده و هستند و ریشه های سنت هم در بازار و هم در روحانیت وجود داشت. خانواده من از جانب پدربزرگم از تجار و بازرگانان مشهور در بازار تهران بودند و از جانب پدر مادرم از رجال علمای برجسته تهران بودند، همچنین پدرم از علما و فقهای برجسته قم هستند. پدر مادرم هم از علما و رجال برجسته حوزه علمیه تهران بوده و تبارشان به سید بحرالعلوم بازمی گردد. ایشان از ...
صدای پای نوروز در سطرهای تاریخ
که اسکندر ملعون چهره این خاک را به خون ملت ما رنگین کرده بود و در کنار شعله های مهیبی که از تخت جمشید زبانه می کشید، همان جا و همان وقت، مردم مصیبت زده ما نوروز را جدی تر و با ایمان سرخ رنگ، خیمه برافراشته بودند. نوروز همه وقت عزیز بوده است؛ در چشم مغان، در چشم موبدان، در چشم مسلمانان و در چشم شیعیان مسلمان. همه نوروز را عزیز شمرده اند و با زبان خویش از آن سخن گفته اند. حتی فیلسوفان و دانشمندان ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
کاروان های راهیان نور درجهت ترویج فرهنگ ایثاروشهادت برگزارمی شود
(عج) با بیان اهمیت برگزاری راهیان نور گفت : برگزاری اردوهای راهیان نور برای بهره گیری از نور شهدا جهت پیمودن راه شهدا است تا راه را گم نکنیم. وی با تشریح زمینه نهضت عاشورا گفت: لحظه لحظه ی حوادث عاشورا برای بشریت درس است و شهیدان عزیز ما دانش آموختگان مکتب سرخ حسینی هستند. حجت االاسلام متین افزود : دفاع مقدس تابلویی تمام عیار از رشادت های فرزندان این مرز و بوم است که در امتداد ...
اینک حسین آینه زندگی و نگاهی جدید به سیره سیدالشهدا(ع)
.... برای او قیمت زندگی در بندگی خدا، عشق به همه انسان ها و دفاع از حقوق انسانی همه آدمیان معنی می یافت و در نگاه حسین، زیباترین جلوه های تجلی خدا در زمین، آزادی، عدالت، فضیلت و دفاع از حرمت انسانی بود. خون حسین، لبریز از چنین پیامی است. به گفته نویسنده کتاب، نوع دینداری امام حسن (ع) گونه ای طراحی شده است که با بی عدالتی و جور و جفا در حق انسان ها ناسازگار است و جانی در نزد خدای او شریف ...
انتقاد آیت الله مکارم از آمارمرگ تصادفات نوروزی
.... وی تصریح کرد: به فردی گفتم چرا در هنگام عبور از اتوبان قم تهران جریمه شدی؛ در پاسخ گفت علت این بود جای دوربین ها را نمی دانستم کجاست. این مرجع تقلید شیعیان در ادامه با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) مبنی بر اینکه دنیا نباید انسان را از آخرت غافل کند، اظهار داشت: حضرت تأکید می کنند رزقی که خدا ضمانتش را کرده است، نباید مانع از اعمال واجب انسان شود. وی با ...
حدس هایی درباره ی سی سال بعد: چشم انداز تغییرات دینی در ایران
محمدرضا جلایی پور، پژوهشگر جامعه شناسی دین در دانشگاه هاروارد در مقاله ای به تحلیل چشم انداز تغییرات درینی در 30 سال آینده پرداخته که پیش از این در مجله سخن ما منتشر شده است. به گزارش شفقنا، جلایی پور در این مقاله که در اختیار شفقنا قرار داده، نوشته است: سی سال بعد وضعیت دین و دینداری در ایران چگونه است؟ پیچیدگی و غنای واقعیت های دینی و تغییرات آن در ایران چنان زیاد و ادبیات ...
ابوحامد های دیگر در راهند و این راه به آزادی قدس منتهی می شود
بود و به تمام معنا لایقش بودند. ما هم خدا را شکر می کنیم. شخصا به عنوان همسر شهید امیدوارم بتوانم لیاقت این را داشته باشم که راه این عزیزان را ادامه دهیم. از خدا می خواهیم که با زحمات و پشتکار دوستان، چه آقایان مسئولان و چه بچه های فاطمیون خون این عزیزان ارج نهاده شود و راه این عزیزان ادامه داده شود. درست می گویید، ما متوجه زحمات شبانه روزی این شهید بودیم. شهید واقعا ثانیه ای آرامش نداشت ...
بایسته های تمدن اسلامی در اندیشه شهیدمطهری
، تمدن صرفاً به معنی شهرنشینی نیست، اگرچه انسان متمدن از مرحله زندگی بدوی عبور کرده و وارد مرحله شهرنشینی شده است. می توان گفت وقتی فرهنگ عمومی به حد معینی برسد، فکر زراعت تولید می شود و تنها تمدن است که انسان را به فکر ایجاد مدینه و شهر می اندازد (سعیدیان، 1384، ج 2: 18649). استاد شهید مطهری (ره) در تعریف تمدن چند نکته را برجسته تر می دانند: الف) ثمره زندگی اجتماعی و وابسته به علوم و فنون ...
تاریخ همدان از باستان تا کنون
تویسرکانی ، که یکی از منبت کارانِ برجستة زمان خود بوده ، ساخته شده است . ترجمة خطوط عبری روی صندوقِ متعلق به بانو اِستر ، که بانی صندوف را معرفی می کند ، چنین است: " امر کرد به ساختن این صندوق ، بانوی عفیفه صادقه ، جمال الدوله یوحرقیا و جمال الدوله یشوعا و یشعل ، که هر سه نفر برادر خانم جمال ستام هستند . "بر بالای دیوار مقبره نیز ، کتیبه ای به زبان عبری و به صورت برجسته گچ بری شده است . خطوط عبری روی ...
جنوب شرق کشور در سالی که گذشت/ از ترور فرهنگیان در بلوچستان و اهدای جایزه به مولوی تا آزادی 4 مرزبان و ...
موجب شد تا بخش اندکی از حق ایران که در پشت موانع و سدهای بتنی انباشته شده بود به لطف خدا در مسیر هیرمند سرازیر شود. آزادی قهرمان شمشیر بازی، پایان ماجرای گروگانگیری 26 مرداد ماه با اقدامات پیچیده اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) و ره گیری گروه های اشرار و ضدانقلاب در شرق کشور، تعدادی از عوامل شرور دستگیر و حامد صداقتی شمشیر باز ایرانی و مهدی حسینی که توسط این گروه ها به گروگان ...
حدود شرعی از دیدگاه داعش و ناصبی ها!
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ماسال نیوز ، علامه حسن فرحان المالکی (اندیشمند برجسته عرب) طی یادداشتی ضمن بررسی ریشه های تاریخی جنایات داعش واقعیاتی متفاوت از این گروه افراطی تروریسی را به تصویر کشیده است. این یادداشت توسط اسلام ملکی معاف ترجمه و پاورقی نویسی شده است. توضیح مهم مترجم: این یادداشت به طور خاص خطاب به حنبلی های افراطی و وهابیهای عربستان سعودی و ناصبی ها ...
نوروز از نگاه اسلام/ درسی برای خداشناسی و معادشناسی
نگاشته است: با توجه به روایاتی که درباره نوروز رسیده است، معلوم می شود، نوروز پیش از اسلام روزی مورد توجه پیامبران و رهبران الهی بوده است و از ابتدا شادی و سروری که در این روز می شده است به خاطر امور معنوی و حوادث مذهبی که در این روز اتفاق افتاده بوده است، ... ولی همان گونه که در اثر مرور زمان بسیاری از واقعیت ها وارونه شده و بسیاری از حقایق تحریف گردیده، نوروز هم به صورت یک روز ملی و باستانی ...
خطر فتنه 88 بسیار جدی تر از جنگ تحمیلی بود/ سپاه یک نهاد انقلابی است
؛ حتی اگر به صدر اسلام هم نگاه کنیم بعد از 10 سال تشکیل حکومت اسلامی در عربستان و مدینه و بعد از رحلت پیامبر، یک وضعیت دیگری غیر از آنچه که خداوند متعال و پیامبراکرم(ص) ترسیم کرده بودند، پیش آمد. وی با اشاره به این مسئله که استمرار انقلاب دنیا را شگفت زده کرده است، تصریح کرد: همان جهت گیری که حضرت امام خمینی (ره) پایه گذاری کردند، همان خط امروز بعد از 35 سال، دنبال می شود و این نکته شگفت ...
اعتقاد به منجی، بر اساس ضمیر ناخودآگاه جمعی یونگ
پیامبرگونه دارد. این ارتباط بی شباهت به ارتباط جبرئیل (فرشته وحی) و پیامبران نیست. شبیه داستان پرورش کودک بی پناه توسط سیمرغ در مورد جبرئیل در فرهنگ اسلامی وجود دارد. جبرئیل نگه دارنده کودکان بنی اسرائیل است که مادرانشان آن ها را از ترس فرعون در غارها پنهان کرده اند. مشابه عمل التیام بخشی زخم های رستم توسط سیمرغ را در فرهنگ اسلامی در واقعه شکافتن سینه رسول خدا در ارتباط با واقعه معراج ...