سایر خبرها
صدای پای نوروز در سطرهای تاریخ
...> لازم به ذکر است، جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن که این جشن را به جمشید منسوب می کند، یادآور می شود که (نوروز را جمشید عید گرفت؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود.) جشن نوروز از برجسته ترین و با شکوه ترین یادگاری های ایرانیان است که سال های زیادی را پشت سر گذاشته است و یکی از جشن های بسیار کهن جهان به شمار می رود. نوروز در دربار پادشاهان هخامنشی و ...
ماجرای ازدواج رهبری/ خطبه عقد را چه کسی خواند؟
درکتاب شرح اسم خاطره جالبی از ازدواج رهبری نقل شده است . شرح اسم" عنوان همان کتابی است از زندگینامه رهبر معظم انقلاب از سال 1318 تا 1357 که توسط هدایت الله بهبودی به رشته تحریر در آمده و توسط موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی به چاپ رسید. در باره این خاطره نوشته شده است: مدتی از بازگشت به مشهد نمی گذشت. بانو خدیجه که در اندیشه ازدواج پسر دومش بود، دست به کار شد و دختری را که در خانواد ه ...
گزارش آسوشیتدپرس از سر صحنه فیلم محمد (ص) رسول الله
کشورهای دیگر، پوسترها، پلاکاردها، جواهرآلات و حتی سرکلیدها حاوی تصاویر علی [ع] پسرعموی محمد [ص] هستند که توسط شیعیان به عنوان جانشین به حق پیامبر مورد احترام قرار دارد. آیت الله فقید روح الله خمینی که رهبری انقلاب اسلامی 1979 ایران را برعهده داشت و سپس رهبر عالی این کشور شد، بر اساس گزارش ها حتی تصویری شبیه به جوانی محمد [ص] را برای سال ها در اتاقش نگه داری می کرد. در فیلم 190 دقیقه ای ...
هفت سین پیشنهادی به بانوی اول آمریکا
جمهور آمریکا همسرش را مأمورِ پهن کردن سفره ی هفت سین و برگزاری جشن خانگی و دعوت میهمان می کند، وقتی گروهی زن و دختر ایرانی برای برگزاری مراسم رقص! به کاخ سفید دعوت می شوند - تا آئین نوروز ایرانی البته به شیوه ی باستانی و سلطنتی برگزار شود[4] - و وقتی خودش در پیام نوروزی به حافظ خوانی و نوبهار است در آن کوش که خوش دل باشی متوسل می شود و برخلاف روال سال های پیش عمداً نام رهبر و رئیس جمهور ایران را ...
کتابشناسی 36 سال زرتشتی پژوهی در ایران / به بهانه آیین 6 فروردینِ هموطنان زرتشتی
: نادر میرسعیدی، ققنوس، 248 صفحه، وزیری (شومیز)، چاپ 1 سال 1381، 2200 نسخه، 25000 ریال. • شاه پری خواهر خوانده زرتشت ماجده مطلبی، نشر آنیش، 78 صفحه، رقعی (شومیز)، چاپ 1 سال 1381، 2200 نسخه، 7000 ریال. • علایم ظهور حضرت مسیح در کتب زرتشتی (به زبان فارسی، عربی، انگلیسی) داریوش فغانی، مفتون همدانی، 20 صفحه، رقعی (شومیز)، چاپ 1 سال 1381، 500 نسخه، 2500 ریال. ...
نشانه های منافقین
در سومین شب برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه مصادف با پانزدهم اسفندماه، حجت الاسلام مهدوی نژاد در ادامه مبحث عبرت های فاطمیه به موضوع تبیین نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. در ذیل خلاصه ای از سخنان قابل تأمل وی را می خوانید: دروغگویی و سوء استفاده از مقدسات یکی از مهمترین ویژگی های نفاق و اهل نفاق، دروغ و دروغگویی است، اصلاً مایه اصلی نفاق، دروغ است. نفاق یعنی دوگانگی ظاهر و باطن و خدا در قرآن به دروغ گویی منافقین شهادت داده است. یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق این است که از مقدسات استفاده ابزاری می کنند. می فرماید: اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ [1] از نام خدا، مقدسات، عناوین موردقبول و اعتماد مردم، مذهب، دین، شخصیت های مذهبی و در رأس آن خدای متعال استفاده می کنند، قسم می خورند و حرفشان را می زنند ولی این قسم سپر و پوششی است برای این که مردم را از راه خدا بازدارند. منافق از پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و مقدسات هزینه می کند تا بتواند کارهایش را پیش ببرد، اهداف شومش را محقق کند و باور مردم را به خودش جلب نماید. ظاهر فریبنده و جذاب منافق یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق آرایش ظاهری آن هاست. وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ [2] ؛ وقتی منافقین را نگاه می کنید ظاهر آراسته ای دارند. منافقین آدم های زشت و ژولیده ای نیستند و ظاهرشان جلب کننده، فریبنده و جذاب است. وَإِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ [3] وقتی حرف می زنند مایلید به حرف هایشان گوش دهید چون خوش سخن و سخنورند. ویژگی های اهل نفاق کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ [4] ؛ مثل چوب های خشکی که به دیوار تکیه داده شده اند، هر ندایی از گوشه ای بلند می شود علیه خودشان می پندارند، این ها دشمن اند. از این ها حذر کنید! خدا این ها را بکشد. خصوصیت دیگر منافقین این است که تا کسی حرفی می زند تصور می کنند که علیه آن هاست، حتی گاهی مخالف سازی هم می کنند. ممکن است کسانی حرفی زده باشند که ربطی هم به این گروه نداشته باشد ولی جبهه سازی می کنند و آن افراد و حرف ها را در طرف مقابل خود قرار می دهند تا خودشان را بزرگ کنند. البته این رفتار آنها نشانه ترس هم هست؛ آن قدر نگران هستند که مبادا رسوا شوند هر جا حرفی زده شود سریع عکس العمل نشان می دهند تحمل مخالف را ندارد. کبر و غرور، نشانه دیگر اهل نفاق از نشانه های دیگر اهل نفاق کبر و غرور است. شخصی علی الظاهر ایمان آورده بود اما از دستورات پیامبر(ص) تخلّف کرد. اصحاب به او گفتند: برو در محضر پیامبر(ص) عذرخواهی کن. گفت: گفتید ایمان بیاور و اطاعت کن، اطاعت کردم حالا از من می خواهید بر او سجده کنم؟ او عذرخواهی را مترادف با سجده کردن و پرستش معنا کرد و این کار را انجام نداد. آیه نازل شد: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَکْبِرُونَ [5] ؛ هرگاه به آن ها گفته می شود بیایید تا پیامبر(ص) برایتان استغفار کند، گردنشان را بالا می گیرند و هنگاهی که نگاهشان کنید، متوجه خواهید شد که چه کبری دارند! خُب چرا گردن کشی می کنی؟! فتنه ای به پا کرده ای و جامعه ای را به هم ریخته ای، برو از پیامبر(ص) عذرخواهی کن. اما می بینی کبر آنها اجازه بازگشت به آنها نمی دهد بعد خدا می فرماید: سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ [6] ؛ فرقی نمی کند تو(ای پیامبر) برای این ها استغفار کنی یا نکنی، هرگز خدا این ها را نخواهد بخشید. خُلف وعده در روایات و آیات نشانه های فراوانی برای اهل نفاق بیان شده است؛ مثلاً خلف وعده در روایات از نشانه های اهل نفاق است. روایت می فرماید: منافق وعده می دهد، خلف وعده می کند. [7] البته نه این که اگر یک نفر یک بار وعده ای داد و تخلف کرد این منافق می شود، نه بلکه کسی که [خلف وعده] شیوه و عادتش شده است. وعده هایی می دهد که نمی تواند یا نمی خواهد انجام بدهد و فقط وعده سر خرمن می دهد که خرش از پل بگذرد. منافق هنگام بی نیازی طغیان می کند وإذا استَغنی طَغا ؛ [8] وقتی بی نیاز می شود یا موقعیتی پیدا می کند و نعمتی به او می رسد، طغیان می کند یعنی به جای این که نعمت و موقعیت را از خدا بداند و شاکر خدا باشد، تصور می کند اندیشه، فکر، مال و راه او، دیگران را جذب کرده است و باعث موفقیتش شده است. نمی داند دل ها دستِ خداست و دنیا عرصه امتحان است. وقتی مردم به بنی صدر رأی دادند، مدام اعتماد مردم به خودش را بیان و تکرار می کرد، بعد کارش به جای رسید که طغیان کرد و جلو امام هم ایستاد! منافق شک دارد وإذا تَکَلَّمَ لَغا ؛ [9] منافق، زمانی که حرف می زند، حرف هایش لغو و بیهوده است. مؤمن در هر مکان و مجلسی ذکر خدا می گوید. منظور از ذکر خدا فقط سبحان الله گفتن و اذکاری از این قبیل نیست بلکه ذکر می تواند یک حدیث یا یک نکته معرفتی هم باشد. اما منافقین حرف لغو می زنند. اگر دو ساعت کنار یک منافق بنشینید هیچ چیز از او یاد نمی گیرید و گاهی حرف های ضد و نقیض می زند. منافق در حق و حقیقت شک دارد و این شک در عمل او مشاهده می شود. المنافقُ مَن یُری شکَّهُ فی عَمَلهِ [10] موقع عمل که می رسد، منافق نمی تواند به شعارهایی که داده عمل کند، معلوم می شود که به آن [شعارها] شک داشته است. عوامل شکل گیری نفاق در انسان گاهی ریاست طلبی و جاه طلبی باعث نفاق شخص می شود. مثلاً می خواهد به پست و مقامی برسد راست و دروغ را به هم می بافد، حق و ناحق می کند، ظاهر و باطنش دوتا می شود و به نفاق می افتد. گاهی به خاطر خودبرتربینی یا تخریب دیگران است. خودش را خیلی تحویل می گیرد دیگران را هم آدم حساب نمی کند. این خود برتربینی باعث ایجاد نفاق در او می شود. از نشانه های خودبرتربینی هم این است که دیگران را تحقیر و مسخره می کند. قرآن می فرماید: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ [11] ؛ هرگاه به این ها گفته می شود که ایمان بیاورید مثل بقیه مردم(که پای حق، دین، خدا، ولایت، اسلام و شهدا ایستاده اند) می گویند ما بشویم مثل این آدم های نادان؟ این ها که عقل و شعور و سواد ندارند! بعد خدا می فرماید: اَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِن لَّا یَعْلَمُونَ [12] ؛ این ها خودشان نادان هستند، ولی نمی دانند. ضعف ایمان یکی از عوامل دیگر در شکل گیری نفاق، فقدان شخصیت، ضعف ایمان و روحیه است. فرمود: نفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ یَجِدُهُ فی نَفسِهِ [13] . انسان به دلیل ذلت و خواری که در نفس خود احساس می کند، به نفاق می افتد. آدم عزیز که فیلم بازی نمی کند، آدم مؤمن که دو رنگ نمی شود و ظاهر و باطنش یکی است. آدمی که از درون احساس حقارت دارد، شخصیتش ناقص و ایمانش ضعیف است و به دروغ و دورنگی متوسل می شود. اقتدار مؤمنین: سبب شکل گیری نفاق در جامعه اقتدار مؤمنین در جامعه سبب شکل گیری نفاق می شود. وقتی حق، حاکمیت پیدا کرد باطل دیگر فرصت، توان و جرأت جولان پیدا نمی کند و زیر پوست حق مخفی می شود و اینگونه نفاق شکل می گیرد که البته این امر، نشانه حقانیت و اقتدار حق است نه ضعف حق. یعنی حق این قدرت را داشته که باطل را از اعلان رسمی و تظاهر علنی به زیر بکشد و او را به مخفیگاه ببرد. البته خطراتش باقیست. داشتن تکیه گاه: یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه، وجود چهره هایی است که می توانند تکیه گاه منافقین باشد. منافقین به خودی خود می ترسند و زیر پوست حق مخفی می شوند ولی اگر کسانی را پیدا کنند که موجّه و مورد اعتماد اجتماع و ساده لوح باشند، به آن ها تکیه می کنند و معمولاً حول چنین شخصیت هایی جریان نفاق شکل می گیرد. عبدالله بن اُبی شخص ثروتمندی بود که روابط خاص سیاسی و اقتصادی با یهودی ها داشت و آنقدر در بین مرد موجه بود و به ظاهر اعتماد عموم را جلب کرده بود که در بین دو قبیله اوس و خزرج که جنگ های طولانی باهم داشتند، به عنوان حکم انتخاب شد. اما بعدها بخشی از جریان نفاق بعد از ظهور اسلام و حکومت پیامبر(ص) توسط همین مرد اداره شد. نمونه دیگر، ابوعامر است که قبل از اسلام زهدفروشی می کرد و برای خود بین مردم اعتباری کسب کرده بود. بعد از حضور پیامبر(ص) در مدینه به مکه فرار کرد و در آن جا، شروع به سازماندهی مخالفین پیامبر(ص) کرد و رئیس جریان منافقین شد و فتنه مسجد ضِرار نیز توسط او هدایت شد. ابوعامر پشتوانه مالی و انسانی شکل گیری نفاق بود به طوری که طلحه و زبیر از ابوعامر تجهیزات و شتران فراوانی برای جنگ جمل و مقابله با امیرالمؤمنین(ع) گرفتند. مثلث مخالفان در صدر اسلام 1. مشرکین مکه 2. منافقین مدینه و 3. یهودیان، سه ضلع مثلثی بودند که جریان نفاق در صدر اسلام، توسط این مثلث شکل گرفته و هدایت می شد. این ها عناصری بودند که جریان نفاق را در حکومت پیامبر(ص) دامن می زدند و توسعه می دادند. اقسام نفاق در یک تقسیم بندی باید نفاق را به دوسته تقسیم کنیم: 1. نفاق قدیم یا اکبر 2. نفاق جدید یا اصغر. وقتی می گوییم نفاق، قدیم و جدید ناظر به عنصر زمان است؛ یعنی زمان در تعریف این نوع نفاق دخالت دارد. اکبر و اصغر به نوع نفاق برمی گردد. نفاق قدیم(اکبر) نفاقی است که مسبوق به کفر است؛ یعنی سابقاً شخص کافر بوده و به دلایلی علی الظاهر اظهار اسلام می کند و اسلام می آورد ولی اصلاً ایمان در قلبش راه پیدا نکرده است. چون قبلاً و قدیماً کافر بوده، نفاقش خیلی بزرگ است. نفاق جدید(اصغر) نفاقی است که مسبوق به ایمان است. شخص ایمان آورده، سپس تغییر کرده و دیگر آن ایده ها و نظرات و اعتقادات قبلی را ندارد یا فقط به بعضی از آن اعتقادات ایمان دارد. چون فرد قبلاً مؤمن بوده و جدیداً به جرگه منافقین پیوسته است، نفاقش را نفاق جدید یا اصغر گویند. کسانی که بعد از ایمان، به نفاق می افتند نفاقشان یکسان نیست. بعضی عمیق تر و بعضی کمتر به نفاق می افتند. نفاقی که در بین مؤمنین زیاد دیده می شود ثعلبه در مدینه آدم فقیری بود که مرتب به پیامبر(ص) التماس می کرد، دعا کنید که خدا به من مال و منال بدهد. پیامبر(ص) هم دعا نمی کردند و می فرمودند: به مصلحتت نیست. بالاخره آن قدر اصرار کرد تا پیامبر(ص) برایش دعا کردند. خدا مال زیادی به او داد و او صاحب یک گله بزرگ شد چون در مدینه جا نبود، به بیرون مدینه رفت و آن جا مرتع بزرگی تدارک دید. آیه زکات نازل شد: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً [14] ؛ ( ای رسول ما) برو از کسانی که اموالی دارند زکات بگیر. مأمور پیامبر(ص) پیش ثعلبه رفت تا تعدادی از گوسفندانش را به عنوان زکات بگیرد. او هم ناراحت شد که من این قدر زحمت کشیده ام، حالا مفت مفت بدهم برود؟! این که همان جزیه است و جزیه برای کفار است نه مسلمان ها. لذا زکات نداد. پیامبر(ص) وقتی شنیدند چند مرتبه فرمودند: وای بر ثعلبه! بعد آیه نازل شد فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ [15] ؛ وقتی خدا این ها را از فضل خودش بی نیاز می کند، بخل می ورزند، به خدا پشت می کنند و از ادای حق اعراض می کنند. فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ [16] لذا خدا نفاق را در قلب این ها می اندازد. یعنی کار این ها یک نوع نفاق است. این فرد دعای پیامبر(ص) را قبول داشت اما دستور زکاتش را قبول نکرد و این نشانه نفاق است. این نوع نفاق در بین مؤمنین زیاد رخ می دهد. منافقین زمان پیامبر(ص) بر همین اساس، منافقین زمان پیامبر(ص) طبق آیات قرآن به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام به سطحی از نفاق گرفتار بودند. 1. کسانی که در هنگام ورود پیامبر(ص) به مدینه، قلباً اسلام نیاوردند بلکه تظاهر به اسلام کردند و حتی با پیامبر دشمنی هم داشتند؛ مثل ابوسفیان. روایت داریم ابوسفیان یک لحظه هم ایمان نیاورد ولی گفت: أشهد ان لااله الاالله و انّ محمداً رسول الله . 2. کسانی که جزء مؤمنین بودند، هیچ نشانه ای از نفاق هم در آن ها نبود، اتفاقاً مجاهدت هایی هم کرده بودند، سابقه خدمت در اسلام هم داشتند ولی در طول مسیر، عوارضی پیدا کردند. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) خراشی در دین آن ها وارد شد که اصلاح نکردند. کم کم این افراد به عناصر مزاحم، منافق و مخالف در جامعه اسلامی تبدیل شدند. این دسته از منافقین، حب جاه داشتند یا دنبال ثروت بودند؛ قبلاً مجاهدت ها کرده بودند ولی حالا طلبکار بودند و چون صحابی پیامبر(ص) بودند، می خواستند موقعیت بهتر و مال و منالی داشته باشند. بعضاً به دنبالش هم رفتند به خیلی از این اموال هم رسیدند؛ مثل طلحه و زبیر که وقتی از دنیا رفتند شمش های طلایی را که در خانه این ها بود با تبر می شکستند و تقسیم می کردند. هزار کنیز، هزار غلام، خانه های متعدد از چوبِ ساروج و... داشتند. آن وقت همین افراد که دنبال دنیاطلبی بودند وقتی امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسیدند، محضر ایشان رسیدند و گفتند: آقا ما در خدمت حکومت اسلامی هستیم. آقا اینها را تحویل نگرفتند. این ها رفتند و از مخالفین شدند. مواظب دنیاطلبی تان باشید مواظب دنیاطلبی تان باشید. گاهی حرص زدن، بخل، دنیادوستی و دنیاپرستی بذر کوچکی در دل ماست، که آنها را دور نمی ریزیم و هر دفعه که حرص می خوریم و حسادت می ورزیم، این درخت رذیله و شجره ملعونه، در وجود ما بزرگتر و وقتی سنی از ما گذشت، دیگر نمی توانیم آن را از ریشه بیرون بیاوریم و این نفاق باعث می شود که حتی در مقابل امام حق هم می ایستیم. منافقین امروز نشانه گروه دوم که مهمترین گروه در دسته های منافقین هستند و می تواند آن ها را برجسته کند و ما نیز می توانیم آن ها را شناسایی کنیم، همراهی کردن با دشمن است. این دسته از منافقین در زمان ما وجود دارند. کسانی که سابقه خوبی داشته اند، خدمت و مجاهدت کرده اند، ولی به خاطر عوامل مختلفی از جمله دنیاپرستی، حسادت، حب جاه، مقام و ریاست و... ناراحت شدند و به دلیل عدم خودسازی به عناصر مزاحم، منافق و مخالف تبدیل شدند. بعضی از آن ها کاملاً از ایمان توبه کرده اند و بعضی هنوز مختصری ایمان دارند. دشمن برای منافقین کف می زند زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شناخت این دسته از منافقین بسیار سخت بود ولی الان سخت نیست؛ چون در صدر اسلام دشمن خارجی به معنای جدی وجود نداشته یا بروز و ظهور نداشته است و مردم نمی فهمیدند. طبق دیدگاه حضرت امام(ره) اگر دیدی دشمن دارد برایت کف می زند بدان به خودی گل زده ای. با این شاخص راحت می توانیم این دسته از منافقین را بشناسیم. دسته سوّم دسته سوم منافقینی بودند که به قول امروزی ها تازه به دوران رسیده بودند، جدید الاسلام ها و جدیدالعهدها. یعنی کسانی که در زمان حکومت پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند و آن جا اسلام آوردند. چه شد که این دسته منافق شدند؟ به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) این ها دچار لغزش های مؤمنانه شدند [17] . اینان خود را اصلاح نکرده و از خود مراقبت نکردند بعد کم کم کارشان به جایی رسید که با همفکران خود در منطقه بماند گروهی را علیه پیامبر(ص) تشکیل دادند. لغزش های مؤمنانه لغزش های مؤمنانه؛ یعنی لغزش هایی که هر مؤمنی ممکن است پیدا کند.، مثل غرور، حسادت، لجبازی و... . البته این رفتارها آثاری دارد و اگر لجبازی کنی شیطان و نفست تو را می برد. اگر فهمیدی که اشتباه کرده ای، زود جبران کن وگرنه گرفتار می شوی. خداوند در عالم قواعدی دارد و می گوید اگر طبق این قواعد عمل کنید، هدایت می شوید و اگر طبق فلان قواعد عمل کنید، گمراه خواهید شد. اگر کسی با اختیار خودش به قواعد گمراه کننده عمل کرد، به ضلالت می افتد. وقتی می گویند خدا او را به ضلالت انداخته است، منظور چنین چیزی است. روش اهل نفاق مسئله بسیار مهمی که امروز با آن مواجه هستیم و باید از تاریخ صدر اسلام و ایام فاطمیه درس بگیریم، روش ها و شیوه هایی است که اهل نفاق برای مقابله و معارضه با پیامبر(ص) استفاده می کردند. یکی از این روش ها استفاده از شعارهای عامه پسند است. منافقین از شعارهای عامه پسند که عموم مردم و متدینین بپذیرند و بپسندند برای فتنه انگیزی استفاده می کردند. خونخواهی؛ شعار عامه پسند منافقان مثلاً شعار خونخواهی خلیفه سوم(عثمان)، برای عموم مردم شعار مورد قبولی بود. خوانخواهی عثمان یعنی این که حقی ضایع شده است و می خواهیم آن پرونده را را دوباره به جریان انداخته و حق را احیا کنیم. ابن ابی الحدید معتزلی از مورخین معتبر اهل سنت نقل می کند که طلحه سرسخت ترین آدم در جریان قتل عثمان بود و بعد از او زبیر بود. یکی دیگر از مورخین اهل سنت می گوید وقتی مردم خلیفه سوم را محاصره کرده بودند، طلحه برای این که خلیفه زودتر به قتل برسد راه ارسال نان و آب را بر وی بست؛ که آن جا امیرالمؤمنین(ع) غضب نمودند و توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای عثمان آب فرستادند. حالا سال ها گذشته و این طلحه و زبیر و معاویه خونخواه خلیفه سوم شده اند! خونخواهی عتمان، شعاری بود که اگر 25 سال قبل از آن یکی از اینها چنین شعاری می داد مردم چپ چپ به او نگاه می کردند! امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید: او (طلحه) عَلَم خون خواهی عثمان را برداشت؛ چون می ترسید زودتر خون عثمان از او مطالبه شود. خودش قاتل بود. طلحه عَلَم مخالفت با امیرالمؤمنین(ع) را برداشت و برای این که علی(ع) را زمین بزند یک شعار عامه پسند (خونخواهی عثمان) سر داد و زبیر را هم دنبال خود کشاند. حضرت(ع) فرمودند: إِنَّهُمْ لَیَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ [18] ؛ این ها حقی را طلب می کنند که خودشان ضایعش کرده اند، خون خواه خونی شده اند که خودشان ریخته اند. اصلاح طلبی؛ شعاری منافقانه یکی دیگر از شعارهای عامه پسند، شعار اصلاح طلبی است. نه این که حتماً بخواهند بگویند ما اصلاح طلب هستیم. می خواهند بگویند ما آن کسی هستیم که کار را درست می کنیم. قرآن می فرماید: و اذا قیل لَهُم لاتُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ [19] ؛ (خطاب به منافقین) در زمین فساد می کنند و می گویند ما اصلاح می کنیم. می گوییم ارزش ها را خراب کردید! می گویند: ارزش ها چه ربطی به کاری که ما انجام می دهیم دارد؟! ما داریم عزت و آبرو را حفظ می کنیم! برای شما تلاش می کنیم. منافقین و شعار عقل گرایی و راستگویی یکی دیگر از شعارهای عامه پسند خردورزی و عقل گرایی است. ادعای خردورزی می کنند ولی قرآن می فرماید: أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ [20] همه بدانید این ها مفسد هستند، خودشان هم نمی فهمند و فکر می کنند که درست رفتار می کنند. این ها خودفریبی می کنند؛ شعار عقل گرایی و خردورزی می دهند، اما خود، عقل ندارند. یکی دیگر از شعارهایی که منافقین سرمی دهند، شعار راستگویی است. قرآن می فرماید: إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ [21] ؛ وقتی منافقین پیش تو می آیند شهادت می دهند که ما خدا را شاهد می گیریم که تو رسول ما هستی و خدا می داند که تو پیامبر(ص) مایی. والله! خدا شهادت می دهد که این ها دروغ می گویند و تو را قبول ندارند. تمام این ها ظاهرسازی است. این ها ادعای راستگویی دارند، ولی دروغ می گویند. قرآن و روایات، مجموعه عبرت آموز قرآن و روایات برای این است که ما از تاریخ، آیات و روایات عبرت بگیریم و مبتلا نشویم. اگر کسی فکر کند که این قرآن با این عظمت فقط برای این نازل شده است که از روی آن بخوانیم و ثواب ببریم، باید فاتحه اسلام خواند! عربستان الان مرتب قرآن چاپ می کند و داعشی ها مرتب قرآن می خوانند اما سرِ شیعه، سنّی، مسیحی و... هم می برند. باید قرآن را بفهمیم و از این فهم برای کسب بصیرت و شناخت امروز جامعه خود استفاده کنیم، چرا که حق و باطل همیشه وجود دارد. شبهه-مکرو و حیله امیرالمومنین (ع) فرمودند: شبهه را از این جهت شبهه نامیدند که شبیه به حق است و تنها مومن با نور یقینش از آن نجات پیدا می کند. یکی از روش هایی که اهل نفاق برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می کنند، استفاده از شبهه و مکر و حیله است، مثل نسبت دادن امور غیرواقع به پیامبر(ص). در صدر اسلام نسبت های ناروا و دروغ به پیامبر(ص) می بستند تا کار خود را پیش ببرند. در خطبه 210 نهج البلاغه آمده، شخصی نزد حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: این قدر روایات عجیب و غریب و ضد و نقیض از پیامبر(ص) نقل شده است و ما نمی دانیم کدام درست و کدام غلط است. حضرت فرمودند: کسانی که حدیثی برای تو نقل می کنند، چهار دسته هستند که پنجمی ندارند. نخست منافقی است که اظهار ایمان می کند و خود را مسلمان نشان می دهد؛ نه احساس گناه می کند و نه از معصیت دوری می جوید؛ بلکه از عمد به رسول خدا(ص) دروغ می بندد که اگر مردم بدانند که او منافقی دروغگوست، حدیث را از او نمی پذیرند و سخنش را راست نمی شمارند. ولی می گویند او یار پیامبر(ص) است. رسول خدا(ص) را دیده، از او حدیث شنیده و از او فراگرفته است. از این رو سخن او را می گیرند و از او می پذیرند. خداوند در قرآن ویژگیهای آن ها را بیان فرموده و اوصاف آنها را به روشنی برایت بازگفته. اینان پس ار پیامبر(ص) باقی ماندند و خود را با دروغ و بهتان و نیرنگ به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش دوزخ نزدیک ساختند. آنان نیز امور مملکت را به این منافقان سپردند و زمام امور مردم را به دست ایشان دادند و به این وسیله آن ها دنیا را خوردند. بی شک مردم در کنار حاکمان و قدرتمندان و در پی دنیایند؛ مگر کسی که خداوند حفظش نماید این منافق یکی از آن چهار نفر است که احادیث پیامبر(ص) را نقل می کنند . مواظب باشید! ممکن است طرف صحابه پیامبر(ص) باشد اما منافق نیز باشد. صحابه پیامبر(ص) که معصوم نیست! او هم ممکن است خطا کند. صحابه هم ممکن است ناصالح باشد. آیا امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بودند؟! آخر وصیتنامه حضرت امام(ره) هست که در زمان حیات من نسبت های ناروا به من می دادند و حرف هایی که من نزدم را به من نسبت می دادند؛ پس از من ممکن است بر حجم آن افزوده شود ولی ملاک و معیار برای شما صدای من یا خط و امضای من هست. هر حرفی را قبول نکنید. مثلاً می گویند: فلانی یار امام(ره) بوده است پس فرد خوبی است. این حرف که حجیت ندارد! بنابراین باید سند ارائه شود. گفتند امام(ره) با مرگ بر آمریکا مخالف بودند. چطور چنین چیزی ممکن است؟! امام(ره) حتی در وصیت نامه شان هم مرگ بر آمریکا گفتند! فدک و نسبتی ناروا به پیامبر(ص) یکی از احادیث دروغی که بر پیامبر(ص) بستند و در تواریخ هم نقل شده، این بود که پیامبر(ص) فرمودند ما انبیا ارث به جا نمی گذاریم و اگر چیزی بعد از خود جا بگذاریم صدقه است. با همین دلیل ده روز بعد از رحلت پیامبر(ص) فدک را از صدیقه طاهره(س) مصادره کردند. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش، نقل می کند به اعتبار این حدیثی که دو سه نفر گفتند و ادعا کردند که از پیامبر(ص) شنیده اند، فدک برای مسلمین بوده است که پیامبر(ص) سهمی از آن را برای ذوی القربای خود کنار می گذاشته بقیه را به فقرا می داده اند. درحالی که این طور نبوده و اصلاً مشهور بوده که پیامبر(ص) فدک را به امر الهی به دخترشان بخشیدند و ایشان هم فقرای مدینه را با آن رسیدگی می کردند و برای خود چیزی نمی گذاشتند. کجای قرآن نوشته که انبیا ارث برجا نمی گذارند؟ حضرت زهرا(س) با اذن امیرالمؤمنین(ع) به مسجد آمدند با خلیفه صحبت کنند که فدک ارث من است. حضرت فرمودند: این چه حدیثی است که من یا فرد دیگری نشنیده؟! این چه حدیثی است که با قرآن مخالف است؟! مگر نگفتید کتاب خدا معیار است؟ کجای قرآن نوشته انبیا ارث به جا نمی گذارند؟! قرآن می فرماید: وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ [22] ، یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ [23] چه طور انبیای دیگر ارث ببرند آن وقت به پیامبر آخرالزمان که رسید ارث به جا نمی گذارد؟! این که مخالف آیات قرآن است! ابن ابی الحدید می گوید: وقتی حضرت زهرا(س) فرمودند فدک برای من است خلیفه سوم گفت شاهدی هم دارید؟ بی بی فرمودند: بله دو تا شاهد دارم. یکی علی بن ابیطالب(ع) که برادر و پسرعمّ رسول خدا و جانشین اوست و اولین کسی است که اسلام آورد و دوم ام ایمن که زنی است که پیامبر(ص) فرمودند او(ام ایمن) راستگوست و اهل بهشت است. خلیفه گفت ام ایمن که زن است و شهادت یک زن هم که قبول نیست. علی بن ابیطالب(ع) هم که ذی نفع است (شوهر توست) شهادتش قبول نیست. بعد حضرت زهرا(س) احتجاجاتی کردند. ابن ابی الحدید می گوید: خلیفه سوم بعد از احتجاجات حضرت زهرا(س) روی منبر نشست و نستجیر بالله این عبارت را گفت: این حرف روباه ماده ای بود که شاهدش دُمش بود! [24] قصه آن چنانی شد که می دانید حضرت زهرا(س) با چشم گریان از مسجد برگشتند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: چه شد؟ حضرت زهرا(س) ماجرا را بیان نمودند. دو - سه مرتبه رفت و آمدهایی به مسجد شد. در مرتبه آخر امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: امروز تنها برو و به یادشان بیاور این کلام پیامبر(ص) را که فرمودند فاطمه(س) پاره تن من است. رضایت فاطمه رضایت خداست، غضبش غضب خداست. آیا فاطمه ای که رضایت و غضبش، رضایت و غضب خداست خلاف شرع عمل می کند؟ بی بی به توصیه امیرالمؤمنین(ع) رفتند و حرف خود را زدند و بالاخره خلیفه قلم و کاغذی برداشت و قباله فدک را پس داد. خلیفه دوم پیش خلیفه اول رفت و گفت قباله فدک را نوشتم و به فاطمه(س) برگرداندم. خلیفه عصبانی شد و داد و فریاد کرد. به هرحال دنبال حضرت زهرا(ع) به کوچه آمد. قباله دست بی بی بود و به خانه برمی گشتند. طبیعتاً با آن حالت نقاهت و بیماری که حضرت داشتند به سرعت راه نمی رفتند؛ در مسیر بودند و در آن کوچه ای که منسوب به کوچه بنی هاشم است. ناگهان مقابل بی بی ایستاد و گفت این چیست در دست تو؟ فرمود: این نامه فدک است که خلیفه برای من نوشته است. گفت: این نامه را بده من تا ببینم. بی بی استنکاف کردند و ندادند. اصرار کرد که بگیرد، اما بی بی ندادند. جلو رفت تا قباله را بگیرد و بی بی عقب تر رفتند. بالاخره قصه آن چنانی شد که می دانید. یک وقت مشاهده کردند که بی بی به روی زمین افتاده است و پاره های قباله فدک را باد به این طرف و آن طرف می برد. بی بی به سختی از روی زمین بلند شدند. حسنین(ع) زیر بغل های مادر را گرفتند. قبل از این که بی بی وارد منزل شوند، بچه ها در زدند. زینب(س) در را باز کرد و شاید اولین چیزی که توجهش را جلب نمود آن چادر خاکی بود.... [1] . منافقون، 2. [2] . منافقون، 4. [3] . همان. [4] . همان [5] . منافقون، 5. [6] . منافقون، 6. [7] . نهج الفصاحة، ص156. آیة المنافق ثلاث، إذا حدّث کذب و إذا وعد أخلف و إذا ائتمن خان . [8] . منتخب میزان الحکمة ، ص 566؛ تحف العقول، 212؛ المُنافِقُ إذا نَظَرَ لَها، وإذا سَکَتَ سَها، وإذا تَکَلَّمَ لَغا، وإذا استَغنی طَغا . [9] . همان. [10] . شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج2 ، ص 544 ، ح3551؛ إنَّ الْمُؤْمِنَ مَن یُری یَقینُهُ فی عَمَلِهِ، وَ الْمُنافِقُ مَن یُری شَکُّهُ فی عَمَلِهِ . [11] . بقره، 13. [12] . همان. [13] . تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 458، حدیث 10485. [14] . توبه، 103. [15] . توبه،76 . [16] . توبه، 77. [17] . بیانات در جمع سپاهیان و بسیجیان لشکر 10 سیدالشهداء؛ ؛ 1377/07/26دسته ی سوم از منافقین آن کسانی هستند که در یکی از آیات قرآن، از آنها اسم آورده شده است: و ما لکم فیالمنافق فئتین واللَّه ارکسهم بما کسبوا اتحبون ان تهدوا من اضل اللَّه ؛ که این، آن منافقینی هستند که مدینه آمدند و ایمان آوردند. بعد دچار همان لغزشهای مؤمنانه شدند، خودشان را حفظ نکردند؛ این لغزش ادامه پیدا کرد و کارشان به آن جا رسید که به یمامه رفتند و با پیغمبر اعلان جنگ دادند - یعنی منافق محارب - این دسته ی سوم است . [18] . خطبه 137 نهج البلاغه. [19] . بقره، 11. [20] . بقره، 12. [21] . منافقون، 1. [22] . نمل،16. [23] . مریم، 6 [24] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 212. ، ص 212. ...
چرا مرحوم منتظری عزل شد؟
می خوانید: * قائم مقامی آیت الله منتظری چه مقدمات و زمینه هایی داشت؟آیاانتخاب ایشان به قائم مقامی رهبری ناشی از تلاش اطرافیان آقای منتظری بود یا نه؟ به نظر من بحث قائم مقامی آقای منتظری برمی گردد به یکی دو سال اول انقلاب و به خصوص بعد از اینکه حضرت امام در زمستان سال 58 -یعنی بطور دقیق تر بهمن سال 58- هنگامی که در قم حضور داشتند دچار سکته قلبی شدند. در آ ن موقع ...
مراسم ترحیم والده دکتر روحانی در قم برگزار شد
مراسم ترحیم والده حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری شامگاه چهارشنبه با حضور مراجع معظم تقلید، علما، فضلا، طلاب و شمار زیادی از مردم قم در مسجد اعظم این شهر برگزار شد. ،در این مراسم که از سوی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و جامعه المصطفی العالمیه و جمعی از نهادهای فرهنگی و حوزوی برگزار شد، شماری از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، اعضای مجلس ...
بزرگداشت خواهر رهبر انقلاب و والده رییس جمهوری در رشت
به گزارش خبرنگار پانا،در پی رحلت خواهر گرامی رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین والده رییس جمهوری، مجلس بزرگداشتی ساعت 16 امروز (پنجشنبه) در بیت امام جمعه رشت برگزار و بدین وسیله از عموم مردم متدین استان برای حضور در این مجلس بزرگداشت دعوت می شود. بانو سیده فاطمه حسینی خامنه ای خواهر گرامی آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، اول فروردین ماه در یکی از بیمارستان های تهران در ...
همدلی و هم زبانی دولت و ملت تحقق اهداف نظام را سرعت می بخشد
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم ، حجت الاسلام سید مرتضی صالحی خوانساری شب گذشته در مراسم ترحیم والده رئیس جمهور که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به جایگاهی که خداوند در دین اسلام برای زنان قرار داده است، اظهار داشت: مودت و رحمت در خانواده به واسطه حضور زن ایجاد می شود. استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه خداوند و پیامبر اکرم (ص) در مورد جایگاه زن فرمایشات بسیاری دارند، افزود: این ...
پیام تسلیت وزیر علوم به رهبر معظم انقلاب
وزیر علوم تحفیفات و فناوری به مناسبت درگذشت خواهر مومنه و بزرگوار رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کرد. متن پیام دکتر محمد فرهادی که روابط عمومی وزارت علوم آن را در اختیار رسانه ها قرار داده بدین شرح است: انالله و انا الیه راجعون رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی درگذشت همشیره مکرمه بانو سیده فاطمه حسینی خامنه ای ...
حضور رئیس جمهور در مراسم ترحیم والده گرامی در قم
به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور عصر چهارشنبه وارد قم شد و پس از زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، در مراسم ترحیمی که از سوی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و جامعة المصطفی العالمیه و جمعی از نهادهای فرهنگی و حوزوی به مناسبت درگذشت بانو سکینه پیوندی در مسجد اعظم قم برگزار شده بود، شرکت کرد. آیت عظام نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و نمایندگان بیوت ...
مشکلات کشور با همدلی و همزبانی حل می شود/ اطاعت از پیام رهبری بر همه واجب است
مسجد ارگ تهران، ابراز داشت: محور سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین روحانی در خصوص خدا و حضرت ابراهیم(ع) بود که آیات را با شیوه ای فنی به بنیان گذار انقلاب اسلامی مرتبط و برای نخستین بار لقب امام را عنوان کرد. وی افزود: حجت الاسلام والمسلمین روحانی خدمت بسیاری به انقلاب داشته است. این خطیب توانای حوزه با اشاره به نام گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان دولت و ملت، همدلی و ...
مرور تصویری خاطرات تلخ و شیرین رهبر معظم انقلاب در سال 93
سعی شده است که وقایع و اتفاقات مهم سال پوشش داده شود. ** اولین دیدار رسمی رهبر انقلاب در هرسال، دیداری است که در حرم مطهر امام رضا (ع) و با حضور صدها هزارنفری مردم برگزار می شود. آیت الله خامنه ای در این دیدار نقشه راهی برای سال پیش رو ترسیم می کنند و مهم ترین برنامه های نظام اسلامی تشریح می کنند. در فروردین 93 نیز رهبر انقلاب به تبیین اقتصاد مقاومتی و نقش فرهنگ در نظام اسلامی پرداختند و ...
مراسم ترحیم والده دکتر روحانی در قم برگزار شد
حوزه علمیه قم، در ابتدا این مراسم به ذکر مباحثی پیرامون اهمیت خانه و خانواده و در نهایت به ذکر سجایای اخلاقی بانو سکینه پیوندی پرداخت. حجت الاسلام والمسلمین سید احمد صالحی خوانساری گفت: ایشان بانویی بود که لفظ مادری در شان و حق ایشان کاملا صادق است و باید ایشان را به عنوان یک الگو معرفی کرد،ایشان مادر کسی بودند که عمر خود را برای انقلاب و اعتلای نهضت امام راحل گذراند. خانم ...
موزه های تهران را بشناسیم+ تصاویر
و سبک وی در این معماری تلفیقی از سبک های مدرن، التقاطی، ایرانی و غربی بوده است. نمونه ی دست خط امام خمینی (ره ) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص ثبت تلفن منزل ایشان به اداره ی تلفن شهرستان قم در سال 1341 یکی از اسناد این موزه است. *** موزه پول و سکه عاشقان پول و سکه بشتابند تا ببینند این پول هایی که در زمان حاضر در دست دارند، در زمان قدیم به چه شکلی بوده ...
مراسم ترحیم والده رئیس جمهور/گزارش تصویری
مراسم ترحیم بانو سکینه پیوندی والده رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه با حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.
کدام شهید مدافع حرم ایرانی نبود؟
الله علیها) بر پیکر این شهید والامقام نماز خواند و هم چنین سردار مهدوینژاد، فرمانده سپاه حضرت علیبنابیطالب (علیه السلام) استان قم و جمعی از طلاب و مردم شهیدپرور قم نیز در مراسم خاکسپاری شهیدان شرکت کردند. این شهید از مهاجران افغان بوده و در ایران سکونت داشت و در درگیری با وهابیون تکفیری و سلفی به شهادت رسید . سیدعلی حسینی (افغانستان) ماجرای عشق و ارادت و علاقه افغانستانی ها ...
دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان درگذشت همشیره مکرمه رهبرمعظم انقلاب را تسلیت گفت
جزیل برای خاندان معظم از درگاه ایزد منان مسئلت می نمایم. بانو سیده فاطمه حسینی خامنه ای خواهر گرامی رهبر معظم انقلاب اسلامی، شنبه شب گذشته در یکی از بیمارستانهای تهران در سن 89 سالگی درگذشت. *** دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان همچنین طی پیامی به دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران درگذشت والده ایشان را تسلیت گفت. دراین پیام، آمده است: خبر درگذشت والده ماجده جناب عالی در ...
گزارش تصویری(4) حضور آیت الله آملی لاریجانی در مراسم ختم والده رئیس جمهور
مراسم ترحیم بانو سکینه پیوندی والده رئیس جمهور صبح امروز با حضور حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و عده کثیری از مقامات لشگری، کشوری و مردم در مدرسه عالی شهد مطهری برگزار شد.
گزارش تصویری(3) حضور دکتر لاریجانی در مراسم ختم والده رئیس جمهور
مراسم ترحیم بانو سکینه پیوندی والده رئیس جمهور صبح امروز با حضور حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و عده کثیری از مقامات لشگری، کشوری و مردم در مدرسه عالی شهد مطهری برگزار شد.
نماز دولتی نشود، دولتی ها نمازی شوند
.../1/5 - 18:00 447887 حجت الاسلام عباس بابائیان، امام جمعه بابلکنار امروز(5فروردین) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان پیرامون چهار شاخصِ نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ترجمان و شاخص های شکل دهنده هندسه نظام اسلامی ، اظهار داشت: بیانات بسیار مهم و ارزشمند مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جمع زائران حرم مطهر رضوی درخصوص تبیین هندسه نظام اسلامی منبعث از آیه قرآن است ...
شخصیت سازی کودکان در دستور کار مسوولان فرهنگی قرار گیرد
...، قم نیز گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به درستی بارها اشاره کردند که دشمنان هم می خواهند وحدت بین ما به هم بخورد و هم ما مصرف کننده کالاهای آنها باشیم. این فعال فرهنگی بیان کرد: درست است که در بعضی کالاها آنها تجربه بهتری از ما دارند اما در بسیاری از کالاهایی که به اسم کالای خارجی به شهرهای داخل می آید، در قشم و کیش تولید می شود و مارک می خورد. الماسی عنوان کرد: متاسفانه جنس ایرانی ...
پهپاد پیشرفته خارجی شبیه سازی شد اما کیفیت خودروهای داخلی ارتقاء نیافت
محبوب می شوند، البته مهم این است نیت خدایی باشد. به طور مثال امام خمینی و رهبر معظم انقلاب در دل مردم جای دارند و برای همه الگو هستند. وی درباره ترکیب مجلس آینده افزود: در مجلس آینده معتدلان هر جریان می توانند بیایند مردم از افراط و تفریط خسته شده اند، البته شورای نگهبان باید تندروی های هر دو طرف را به خاطر مصالح نظام کنار بگذارد. اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد، موفقیت برای دولت حاصل ...
پیام تسلیت دبیرکل مجمع متخصصین ایران به رهبر انقلاب
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا خسرو نصیرزاده دبیرکل مجمع متخصصین ایران در پیامی درگذشت خواهر گرامی رهبر معظم انقلاب را تسلیت گفت. متن پیام خسرو نصیرزاده به شرح ذیل است: محضر مبارک امام خامنه ای (مدظله العالی) با سلام و تحیات اینجانبان از طرف خود و هیات رییسه مجمع متخصصین ایران و بیش از ده میلیون از دانش آموختگان و نخبگان، متخصصین، دانشجویان و اساتید محترم ...
آیا حضور آیت الله خامنه ای در مراسم ختم مادر روحانی کم سابقه بود؟
مراسم ترحیم بانو سکینه پیوندی والده رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه با حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد به گزارش ظهور 12 ؛ حضور رهبر انقلاب در این مراسم که بازتاب زیادی هم در رسانه های داخلی و خارجی داشت باعث شد تا اظهار نظراتی در این رابطه صورت بگیرد. برخی سایت های مدافع دولت با کم سابقه خواندن این اقدام رهبری اینگونه نوشتند ...
برای تحقق اهداف شعار سال باید خودخواهی ها و عدم تحمل یکدیگر را کنار گذاشت
سرویس سیاسی بی باک ؛ بخش مجلس: به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، مراسم ترحیم والده حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور با حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقام های ارشد کشوری و لشکری و مردم در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد. در مراسم ترحیم والده رئیس جمهور که امروز چهارشنبه برگزار شد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ...
آیات مورد استناد رهبر معظم انقلاب در سال 1393
به گزارش گلستان ما، رهبر معظم انقلاب در سالی که گذشت، در 45 مراسم سخنرانی کردند که اولین آن طبق سنت هر ساله در جمع زائران حرم مطهر رضوی در اولین روز سال و آخرین آن مربوط به دیدار اعضای خبرگان رهبری در بیست و یکمین روز از آخرین ماه سال بود. رهبر معظم انقلاب در این دیدارها به نکات مختلفی در حوزه های داخلی و خارجی اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اشاره داشتند که همراه با استناد به ...
تصاویر حضور آیت الله وحید خراسانی در ختم همشیره امام خامنه ای
به گزارش عصر امروز، مراسم ترحیم همشیره رهبر معظم انقلاب سه شنبه شب(سوم فروردین) پس از نماز مغرب و عشا با حضور مراجع عظام تقلید، طلاب و روحانیون و مردم قم در مسجد اعظم حرم کریمه اهل بیت (س) برگزار شد. در این مراسم آیات عظام وحید خراسانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، سبحانی، نوری همدانی،آیات شاهرودی، سعیدی، حسینی بوشهری و مصباح یزدی حضور داشتند. آیات عظام بروجردی، خرازی، امینی، فقیهی، نمایندگان بیوت مراجع، فرزندان رهبر انقلاب، حجج اسلام والمسلمین شهرستانی، ربانی، گلپایگانی و جمعی از مسئولان استانی و کشوری، اساتید حوزه و جمعی از مردم قم از دیگر حاضران در این مراسم بودند. ...