سایر منابع:
سایر خبرها
نشست نظریه اخلاق هنجاری اسلام بین تکلیف گرایی و نتیجه گرایی
فلسفه نظری بوده و نتوانسته اند نظام اخلاقی اسلام را بشناسند. وی در ادامه به رابطه فلسفه اخلاقی و علوم اجتماعی پرداخت و افزود: علوم اجتماعی از دلِ فلسفه اخلاق (moral philosophy) متولد شده است؛ و مراد از اخلاقی در این موارد، مسائلی است که مرتبط با رفتار انسان به معنای عام آن است و نه راجع به فضائل و رذایل انسانی. وی در پایان به نقد ادله نتیجه گرایی اشاره کرد و با استناد به آثار ...
زبان فهم تسبیح اشیاء چگونه محقق می شود؟
از این حقایق ببریم و جایش در این حوزه هاست. باید تلاش عمیقی در حوزه ها بشود، و انسان غیر از علوم متعارف دنبال علوم دیگری هم باشد و هر یک از این علوم شرایط و تلاش خاصی لازم دارد. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَا مُضَادَّ لَهُ فِی مِلْکِهِ وَ لَا مُنَازِعَ لَهُ فِی أَمْرِه حاکمیت حق متعال در عالم چگونه است؟ ستایش مطلق برای خداوند است که در حاکمیتش ضدی ندارد، و منازعی در ...
فضائل فراموش شده هنر اسلامی
به محضر الهی راه یابد (نصر، ص49) و غایت آمال و آرزوهای وی رسیدن به فنای در حق است و در آنجاست که انسان به آیینه ی صفات حق مبدل می گردد. یعنی انسان با صیقل دل از زنگار گناه به عاملی برای ظهور حقیقت مبدل گشته و اهل حسن و هنر می شود . فضیلت در فرهنگ های گوناگون معانی و تعاریف بسیاری دارد. در فرهنگ یونانی فضائل اربعه (اخلاق یونانی) را عفت، شجاعت، حکمت و عدالت دانسته اند که البته همه این ...
چه زمانی خداوند بنده را به حال خودش رها می کند؟
بیش از 46 بهار از زندگی اش نگذشته بود به دیار باقی شتافت. گزیده ای از شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان را در ادامه می خوانیم: اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَ لا تَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ وَ زَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَ اَیادیکَ یا مُنْتَهی رَغْبَهِ الرّاغِبینَ ؛ خدایا در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت ...
آثار اجتماعی روزه داری
...> تردیدی نیست که پرسشی خود را بر همه تحمیل می کند: اگر روزه انسان و جامعه را از نظر ایمان به آمادگی می رساند و اراده آن را تقویت کرده و در برابر شهوات آزاد می نماید، پس چرا همین افراد یا جوامع روزه دار، خارج از روزه داری، در باقی امور زندگی خویش عزم، صبر، صلابت و تدبر لازم را ندارند و این جوامع همچنان در مسیر تبعیت، خضوع و مصرف گرایی قرار دارند؟ حال آن که روزه داری یکی از بارزترین ابزارهای قدرت ...
چگونه مشکلات بر انسان آسان می شود؟!
را می فرستد تا نسیانی در نفس این شخص ایجاد کنند تا آن مصیبت بر او آسان بشود، در مسئله موت نیز این چنین است، کسی که عزیزش را از دست می دهد، روزهای اول بی قراری می کند بعد کم کم این احساسات فروکش می کند البته روحیات مختلف است و برخی افراد خیلی لطیف هستند و کم ظرفیت، لکن فرموده اند: باید عقلانیت انسان در زندگی حاکم باشد و زمام زندگی را به احساسات و عواطف ندهیم، لذا بررسی امور و تحلیل امور یکی از جنبه ...
اقتصاد مقاومتی؛ ترجمان جهاد کبیر در عرصه اقتصادی
وَ جٰهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا ؛ آیه شریفه ای است که مفهوم جدیدی را در ادبیات سیاسی کشور از سوی رهبر معظم انقلاب خلق کرد؛ جهاد کبیر ، عدم تبعیت از دشمن در همه حوزه ها و تحقق استقلال همه جانبه کشور. براین مبنا جهاد کبیر در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و علمی به فراخور مقتضیات هر یک دارای اهداف مختلفی است که می توان به واکاوی آن پرداخت. در عرصه سیاسی و به ویژه سیاست خارجی، جهاد کبیر ...
منطق مقابله با آدم بی منطق زور است
: شرط پذیرش آیات قرآن آن است که انسان نورافکن درون خود را خاموش یا کم سو نکرده نباشد. لله علی الناس حجتین . برای انسان دو حجت وحی و عقل قراردادیم. عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به ابزار شناخت که در اختیار نوع بشر قرار داده شده است گفت: ابزار شناخت را خداوند به همه داده است. سمع و بصر و فؤاد. این ابزار را خدا به همه داده است. برخی این ابزار را از کار می اندازند. اگر این شد نتیجه ...
تدبیر سیاسی برای آشتی اجتماعی
، صاحبخانه با مستأجر، کارفرما با کارگر یا به تعادل نداشتن میان اخلاق افراد جامعه و افراط و تفریط میان بیبندوباریهای اخلاقی و اخلاقگرایی، مادیگرایی و زهدگرایی، تخصصگرایی و انقلابیگری یا اصولگرایی و اصلاحطلبی سخن گفته میشود. این بیتعادلیها در جامعه ما بیشمارند و همه عرصههای حیات فردی، اجتماعی، اخلاقی، دینی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی، علمی، فرهنگی و... را دربر گرفتهاند. ما بیتناسبی و ناهماهنگیهایی داریم که ...
شبیه سازی موجودات از نوع خلقت نیست
اعتبارات عقل ماست، وقتی که حق تعالی را درک می کنیم این امور را به او نسبت می دهیم، مانند علم ذات حق به خودش. لَا شَرِیکَ لَهُ فِی خَلْقِهِ خداوند در خلقتش شریکی ندارد عبارت لَا شَرِیکَ لَهُ فِی خَلْقِهِ در مفهوم متعارف این است که اگر کسی از فاعل های طبیعی بخواهد چیزی بسازد شریکی لازم دارد، این معنا در صورتی است که خلق را به معنای ایجاد کردن بگیریم، لا شریک له در ایجاد ...
با زبان اهانت به مقدسات نمی توان با دنیا مفاهمه کرد
اجازه سلطه پذیری را نمی دهد. در این خطاب ابتدا قانونگذار اسلامی به یک اصل مشترک اشاره می کند و آن اصل حفظ موقعیت انسانی – اسلامی و نفی شرک سیاسی وعدم سلطه پذیری در گفتمان است. یعنی حفظ مقدسات هر ملتی برای سایر ملل لازم است . این یک امر عقلایی است که خلاف آن قبح جهانی دارد. همه اقوام وملل از باورها و مقدساتی مورد احترام برخوردارند و منطق اسلام از کسانی که دین شان هم اسلام نیست دعوت می کند که حول محور ...
رمضان برای چه کسانی ماه عذاب است
مهربان تر هستم. لذا پروردگار عالم مناسبت هایی از جمله شب جمعه قرار می دهد تا انسان ها برگردند؛ چون خودش بندگانش را دوست دارد. ما مع الأسف امکان دارد که خدا را دوست نداشته باشیم، چون اگر دوستش داشتیم، او را اطاعت می کردیم؛ امّا پروردگار عالم نمی شود ما را دوست نداشته باشد و این یک قاعده است. چون ما هر چه باشیم، مخلوق او هستیم و او ما را خلق کرده است. بارها مثال زدم، مانند پدر ...
رذایلی که بعد از سال ها عبادت بروز می کند/ اجر همنشینی با حضرت ابراهیم(ع)
...: فلانی اصلاً چیزی نداشت، ما آن موقع دست او را می گرفتیم و ... . اوّلاً اینکه همه را خراب کردی، بعد هم که این، نامردی می شود. حالا مگر مال من و تو بوده؟! من اگر چیزی هم به کسی بدهم، برای من که نبوده، پروردگار عالم مرحمت فرموده، از این دست به آن دست شده است. بدبختی ما این است که فکر کردیم که واقعاً خودمان داریم. اگر باورمان شود، هیچ چیزی برای ما نیست و همه چیز متعلّق به پروردگار عالم ...
شماره چهل و ششم فصلنامه حقوق اسلامی منتشر شد
...؛ ولی تا زمانی که شرایطی خاص و ویژه وجود نداشته باشد، فرض اولی (ظاهر حال) اطلاع وی بر احکام است. با توجه به ماهیت اعتباری این فرض و ارزش اثباتی آن و مطابق قانون مجازات اسلامی، فرض اطلاع نسبت به امور حکمی در سه مورد نقض می گردد: مورد نخست: جهل به مقررات غیرکیفری مانند مقررات مدنی یا اداری، که در توصیف و تحقق جرم مؤثر باشد، در این صورت موجب زوال رکن معنوی می شود. مورد دوم: زمانی که ...
دین را به برخی اخلاقیات، احکام و امور معنوی محدود کرده ایم/باید به زندگی برگردیم/تقسیم مردم به دو گروه ...
موضوع زندگی شروع می کنند، آگاهی هایی از این دست که من چگونه زندگی کنم؟ چگونه در این زندگی بیشترین بهره را ببرم؟ چگونه بهتر زندگی کنم؟ این وضعیت اکثر آدم هاست و نمی شود این را تقبیح کرد. زندگی اکثر مردم این طور نیست که فیلسوف مآبانه رفتار کنند و از اساس، مباحث معرفت شناسی، خداشناسی و انسان شناسی و دین شناسی را طی کنند تا از این روش، راه خودشان را پیدا کنند. البته نظام های آموزشی معمولاً با مقدمات ...
یک دعای کوتاه در ماه دعا و چند نکته
را به زیبایی هرچه تمام تر می آراید و به عاریتی دینی همه ی امور را سطحی پنداشته و آنقدر هم از ناحیه ی محیط پیرامونی تشویق می شوند که به یک خود انگاره واقعی میرسند که نتیجه ی آن ترویج فرهنگ رفتاری مزورانه ریا و چاپلوسی ، دمدمی مزاجی و تلون عمل وهزار چهره بودن به نیاتی این دنیوی ودر مقابل مظلوم واقع گشتن حجب و حیاء و ترس از بروز رفتار کاملا دینی صادقانه در تعاملات سیاسی و اجتماعی میان افراد می باشد ...
ضعف بشر در تدوین برنامه جامع اخلاق است
عقیق :حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در ادامه سلسله نوشتارهای خود درباره ماه مبارک رمضان ، آورده اند : رمضان، برنامه تسلیحات اخلاقی اسلام است که اسلام، این برنامه تسلیحات اخلاقی عمیق را از چهارده قرن پیش به اجرا گذارده و اگر همه با هم همکاری کنند تا این برنامه از هر لحاظ اجرا شود، سطح اخلاق فاضله به میزان بی سابقه ای بالا خواهد رفت. متن نوشتار معظم له به این شرح است : در این ...
آشنایی مردم با فرهنگ قرآنی، راهکار رفع نگرانی رهبری و مراجع است
ساز و پاسخگوی همه ابعاد وجودی انسان باشد، قرآن در هر دوره متناسب با شرایط زمان نقش هدایت بخش خود را در اندیشه انسان ها ایفا کرده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مضامین قرآنی بهترین شاهد معجزه بودن قرآن است، عنوان کرد: یکی از رموز زنده ماندن قرآن آمیختگی آیات آن با استعدادهای انسان ها است، این ظرفیت قران سبب شد که مسلمانان طی چندین قرن مشعل فروزان علم را در زمینه هستی ...
استقلال اقتصادی؛ لازمه کسب اِعداد قوه از منظر قرآن
اهمیتی دوچندان پیدا می کند. برای بررسی بیشتر مفهوم و محتوای استقلال اقتصادی از منظر قرآن، با حجت الاسلام والمسلمین امیر خادم علی زاده، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، گفت وگویی انجام داده ایم که متن این مصاحبه در ادامه می آید: به عنوان سؤال اول بفرمائید که از دیدگاه قرآن، منظور از استقلال اقتصادی چیست و موضوع خودکفایی اقتصادی در دین مبین اسلام تا چه اندازه ...
همسران خود را چگونه در ماه مبارک از تماشای ماهواره بازداریم؟
درست انجام نشود شناخت مورد نظر به دست نمی آید. به طور قطع یکی از مشکلات و چالش های زن و شوهر میزان پایبندی به امور مذهبی است. *تحقیر و آبروریزی ممنوع! امور مذهبی ای که انجام دادن آنها سفارش شده به دو دسته ای واجبات و مستحبات تقسیم می شوند و واجبات در چهارچوب حدود و قوانین الزامی الهی قرار می گیرند. بنابراین اگر در انجام آنها کوتاهی شود، زندگی مبتنی بر سبک اسلامی را دچار تزلزل می ...
بازگشت به قرآن ؛ رمز سعادت و اصلاح سبک زندگی/ هنرمندانه معارف قرآنی را برای نسل جوان تبیین کنیم
فردی و اجرایی اش احساس نماید و بدین گونه انسان، رفتار و گفتارش همواره رنگ و بوی الهی و معنوی داشته باشد . حقگویی و حق پذیری ؛ شاخصه ایمان قرآنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: عامل مهم دیگر در این خصوص، ناظر بر حق پذیری و حق گویی فرد است. در آیه 169 سوره مبارکه اعراف ، این گونه می خوانیم که با خدا عهد و پیمان بسته ایم که جز حق نگوییم و جز حق نپذیریم. اگر می خواهیم ...
وزیر فرهنگ در آیین گشایش نمایشگاه قرآن کریم: از - هنر - به تأسی از قرآن کریم به نفع تعالی جامعه به
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن سخنرانی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به شرح زیر است: قرآن کریم معجزه ابدی اسلام و تنها کتاب معتبر آسمانی است. تنزل آن از عالم غیب به عالم ناسوت و ازمقام قرب به جهان مادی در ماه مبارک رمضان سبب شرافت و عظمت این ...
فضائل فراموش شده هنر اسلامی
. سنت یک دور است که از خدا و مبدأ وحی آغاز می شود و سراسر تاریخ وجود را با راهبری انبیاء پی می گیرد و غایتش نیز به خدا باز می گردد. این اصل در همه فرهنگ های اصیل و دینی مطرح است که پایان تاریخ هنر سنتی رجوع به مبدأ اوست و از این حیث مبدأ، ملاک قضاوت و سیر در امور است. بر این اساس سنت، امانت الهی می شود که نسل به نسل و سینه به سینه، دست به دست شده و حرکت خود را برای تداوم تاریخ در جوامع بشری ...
مشق شیدایی در بوستان فرهنگ دینی
به همهمه ای در میان اجتماع گرم و صمیمی ایرانیان تبدیل شود و صدایی بلند در اعلام همبستگی و اخلاص برای کمک به یکدیگر، تا جامعه ای بهتر رقم زنیم و فردایی روشن تر داشته باشیم. دعوت از زوج هایی هنرمند و ورزشکار که زندگی آنها بیش از سایرین زیر ذره بین قرار دارد، یکی از نقاط قوت این برنامه محسوب می شود و این که انسان به ذات آدمیت خود، با دیدن الگوهایی از جنس خودش، بهتر و بیشتر به سمت خوبی ها ...
نقش کج اندیشی ها در بروز آسیب های اجتماعی (بخش سوم)
سرمایه داخلی و عدم جذب سرمایه خارجی و ایزوله شدن اقتصاد ناتوان کشور از گردش اقتصاد بین المللی، رکود و تورم ،بیکاری و پایین آمدن ارزش پول ملی و.... همه همه بطور مستقیم و غیر مستقیم دستاورد سیاست های خارجی ماست. 3_ جدا انگاشتن اخلاق و فرهنگ از اقتصاد : امروزه با درهم تنیده شدن مسایل اقتصادی و سیاسی که مانند چتری همه شهروندان را زیر سایه خود گردآورده است، شاید نتوان از اخلاق و ...
فلسفه قرائت قرآن، دانستن و عمل است
البته واژه حمل در اینجا می تواند مفهوم عامی هم داشته باشد و مردم مانند افراد مست هستند. وی افزود: بعد از نفخ صور اول همه انسان ها می میرند و بعد از آن دمیدن دوم و بعد از آن همه مردم دنیا زنده می شوند و صحنه قیامت آغاز می شود. هادوی تهرانی با اشاره به مجادله مردم درباره خدا ادامه داد: آیات نفرموده که مردم درباره قیامت با هم مجادله می کنند بلکه درباره خدا مجادله می کنند زیرا اینها در مورد ...
روابط عمومی و رسانه باید به اصل مسوولیت اجتماعی پایبند باشند
اخلاق حرفه ای در روابط عمومی و رسانه با حضور دکتر صدیقه ببران برگزار شد. آشنایی دکتر صدیقه ببران دکتر صدیقه ببران دکترای ارتباطات – روزنامه نگاری از دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیئت علمی و استادیار این دانشگاه است. برخی از سوابق شغلی و حرفه ای که دکتر ببران در کارنامه خود دارد عبارت است از: مدیریت گروه آموزشی علوم ارتباطات دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی ...
برای داشتن حضور قلب در نماز چه کنیم؟
به گزارش فرهنگ نیوز، حضور قلب روح و مغز عبادات است. در آموزه های دینی بر این مسئله به ویژه در نماز تأکید شده است. در نماز که أهمّ امور است باید انسان در حضور قلب به خدا منقطع باشد و هیچ خاطره ای و اندیشه ای از ذهن عبور نکند چون حضور قلب و خشوع و خشیت مقصود کلّی از نماز است، آیات و اخبار بسیار در ترغیب بر آنها و فضیلت و ستایش اهل آنها و مذمّت غفلت و دل مشغولی در امور دنیا و وسوسه های باطل در حال ...
وقتی آزاداندیشی، آزادی را منع می کند
حضور ندارد بلکه آمال و آرزو های دور و دراز، حبّ و بغض و کینه توزی های غالباً کور و بی اساس، گرایش های عقلانی و غیرعقلانی، تعلّقات نفسانی و ذهنیت های ایدئولوژیک و از همه مهم تر جهالت های مرکب در عالم درون حضور فعّالی دارند. همه این امور به هنگام آزاداندیشی، من را به سوی خود جلب می کند. غلبه با هر کدام باشد؛ آزاداندیشی من رنگ و بوی همان را پیدا می کند. بنا بر این، خیلی اوقات گمان می کنیم به ...
راه و روش دهه "هشتادی ها" برای زندگی
افراد پیرامون خود احراز می کنند، قدرت تحلیل و تفسیر رویدادهای فرهنگی و اجتماعی را هم کسب می کنند و در این میان به قدرت تشخیص قبول یا رد پدیده ها دست می یابند. به بیان دیگر در این پروسه مستقل، توانمند و نفوذناپذیر می شوند؛ از این رو، ضرورت تلاش برای شناساندن هویت نوجوانان و جوانان در هر جامعه ای آشکار می شود. دهه هشتادی های خودمان را اگر بخواهیم در این قاعده هویت شناسی قرار دهیم، تشخص طلبی ...