سایر منابع:
سایر خبرها
رویارویی پدیده اصولگرایان با کاندیدای واحد اصلاح طلبان در انتخابات 96
کاندیدای بالقوه برای ریاست جمهوری است، سوی دیگر برخی رقبای پیشین او قرار دارند. افرادی چون سعید جلیلی که این روزها انتقادات هسته ایش از دولت را اوج بخشیده است و صریحا مذاکره کنندگان را به باد انتقاد می گیرد. برخی معتقدند که او می تواند کاندیدای نهایی طیف تندروی اصولگرا در انتخابات پیش رو باشد. آیت الله سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اما معتقد است افراد کارآمد تر از جلیلی نیز وجود دارند ...
وزیر دولت احمدی نژاد: کاندیدای ما روحانی نیست
نظام در مجموعه قوه مجریه صورت می گیرد؛ لذا طبیعی است که احزاب و تشکل ها از حالا به فکر انتخاب گزینه مناسب برای این جایگاه باشند. وی در همین زمینه، یادآور شد: لازمه انتخاب درست، تحلیل شرایط فعلی جامعه است که با چه مشکلات و چالش هایی روبه رو است و برای برون رفت از وضع موجود و متحول کردن اوضاع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، با چه برنامه ها و طرح هایی می توان وارد صحنه شد و مسلماً ارائه ...
انتقاد رهبر انقلاب از مسائل فرهنگی چقدر در دستور کار ارشاد قرار گرفته؟
به گزارش شبکه خبری فرهنگ و هنر؛ مدتی است که بعد از فرمایشات رهبری در حوزه فرهنگ جمله ای نقل محافل شد با عنوان ولنگاری فرهنگی که شاید این روزها مجموعه ای که این نقد به آن وارد شده است کمترین توجه را به آن داشته است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت رفع مشکلات فرهنگی و یا اقدام سریع همواره نوش دارو پس از مرگ سهراب بوده است. گویا سخنان رهبری و نقدی که به فرهنگ داشتند در اولویت دولت قرار نگرفته چرا ...
کی خسته است یک سوال آرمانی است نه احساسی
کسی خسته است؟ سوالی احساسی است در حالی که این سوال کاملا آرمانی است. وی افزود: برای فرد مومن و آرمان گرا خستگی معنایی ندارد و برای این افراد از دل هر تلاشی، تلاشی جدید ساخته می شود. رئیس جمهور سابق در ادامه ضرورت انقلاب اسلامی و تبیین آن، نکاتی درباره دولت قبل و نکاتی هم درباره آینده را سه محور سخنرانی امروز خود در جمع مردم مشهد عنوان کرد. گزیده ای از اظهارات احمدی ...
وزیر سابق اطلاعات: سه سال گذشته در مورد برجام فقط شاهد وعده بودیم/نظام اشرافی گری برای دوام خود تمایل به ...
شاهد تعطیلی کارخانه ها و بیکاری افراد هستیم. مصلحی با اشاره به تمایل یک عده در کشور برای ایجاد فضای اشرافی در جامعه و سرمایه گذاری بر اشرافی گری افزود: نظام اشرافی گری و سرمایه داری برای دوام خود این سیاست را دنبال می کند که عده ای باید در جامعه فقیر بمانند. وزیر سابق اطلاعات با اشاره به دیگر طراحی های دشمنان برای ایجاد اشتباه محاسباتی عنوان کرد: یکی از کارهای مهمی که دشمن برای ...
جلوی بدبختی انار و جنایت علیه نسل آینده را بگیرید
این مالکان پروانه چاه صادر کرده اند به این اندیشده اند که چه خیانتی در حق این مردم و این خاک کرده اند؟ دزدی و دست درازی به منافع عمومی و بیت المال فقط اختلاس و دزدی و زمین خواری نیست بلکه اجازه دادن به یک عده برای حفر چاه های متعدد آب و مصرف بیش از اندازه از آب و فروش و به دست آوردن ثروت برای عده خاص و خالی کردن سفره آب های زیرزمینی و نابودی آیندگان هم یک نوع دست درازی به بیت المال است ...
رضاشاه چگونه بدون جنگ چوب حراج به خاک ایران زد
خاک مملکت را به همسایه ها می بخشد؟ نه با تضعیف ارتش، بلکه با تضعیف نیروی مردم، با تضعیف دموکراسی، با تضعیف ایلات و عشایر و با تضعیف قدرت مردم. شاید هم بدون اینکه قصدی داشته باشد اما این کار را کرده بود و به صورت ناخواسته این گونه می شود. در مورد اول که رضاخان در مقابل خارجی ها سر تسلیم فرود می آورد. بر خلاف آن تصویری که از او ترسیم شده که به عنوان یک قهرمان ملی، چکمه به پایش ...
احمدی نژاد: اشتباه محاسباتی کردم!
.... اصرار برخی از افراد عادی برای حضور در جلسه باعث شد، دست اندرکاران برگزاری مراسم اجازه دهند عموم مردم در طبقه دوم محل برگزاری مراسم حضور یابند. سفری بدون استقبال طرفداران سابق در جریان سفر محمود احمدی نژاد به مشهد و جلسه اش با حلقه طرفدارانش، آن چیزی که بیشتر از همه به چشم می خورد، عدم حضور طرفداران و حامیان مشهدی رئیس جمهور سابق است. محمود احمدی نژاد ...
علت اظهارات بی پشتوانه معاون وزیر بهداشت چیست
به گزارش دولت بهار به نقل از باشگاه خبرنگاران تسنیم پویا ؛ رضا منتظر، پزشک، مؤلف و پژوهشکر طب سنتی پیرو اظهارات اخیر معاون تحقیقات وزارت بهداشت درباره عوامل ابتلا به هپاتیت C و همردیف هم قرار دادن دو عمل حجامت و خاکوبی به عنوان عوامل ابتلا به هپاتیت در سطح کشور توسط این مسئول، یادداشتی اختصاصی برای تسنیم ارسال کرده است و به نقد این دیدگاه غیرعلمی و تامل برانگیز معاون وزیر بهداشت پرداخته است؛ متن ...
قدردانی رهبری پشتوانه خوبی برای ثریا است/ دستمریزاد به سازندگان یک برنامه غنی
روشنگری پاره ای کم کاری ها یا سوءاستفاده ها را ندارند. قائم مقام وزیر علوم در دولت نهم ادامه داد: به هر حال ساخت برنامه ای که با واقعیت سر و کار دارد و منافع و مصالح عده ای با آن گره می خورد کار ساده ای نیست. هم باید پژوهش لازم صورت گیرد و هم در بیان نقاط قوت و ضعف انصاف و عدالت رعایت شود و تنها ذکر مصیبت نباشد بلکه روزنه امیدی گشوده شود که علیرغم معضلات و موانع، اگر عزم و اراده ای باشد راه ...
سهم اندک سیاست در سینمای ایران
...، کار نمی کنند و این نوعی قهر فرهنگی است که در آینده به هنرمند و عرصه فعالیت او آسیب می رساند. احزاب سیاسی هم با جانب داری از افراد و تفکرات خاصی به این مسئله دامن می زنند. بعد از حوادث سال 88 هنرمندان واکنش های مختلفی از خود نشان دادند و دولت هم با برخوردهای خود این واکنش ها را بی پاسخ نگذاشت و نتیجه اش ادامه یافتن قهر برخی از سینماگران، کناره گیری اجباری عده ای دیگر و رخوت و ناامیدی بود که هنوز ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
هویت اصلاح طلبی | یادداشت دریافتی
تواند اعتماد عمومی را خدشه دار و اصلاحات را دچار دگرگونی و قلب واقعیت کند لذا تا دیرتر نشده بهتر است این شورای شتر گاو پلنگ تعطیل و در برنامه های اصلاح طلبان برای حضور در صحنه و به دست آوردن رای مردم تجدیدنظر شود. هم اینک در مجلس اتفاقاتی در حال رخ دادن است که گرچه قضاوت در مورد آنها زود است اما به نظر می رسد آقای لاریجانی به فردا می اندیشد! و خیالاتی در سر می پروراند، هر چند که از دولت ...
دوبله، یعنی درک بهتر فیلم
های خودکانه آدولف هیتلر و بنیتو موسولینی از دیالوگ های موجود در فیلم ها وحشت داشتند، چون چنین دیالوگ هایی ایده ها و ایدئولوژی هایی را مطرح می کردند که مخالف رهبران این حکومت ها بودند. این دیالوگ ها می توانستند در اختیار توده کم سواد مردم قرار گیرند و چنین موضوعی خطرناک بود. این امر مشکلاتی را برای صنعت فیلم آمریکا ایجاد کرد، چون بسیاری از کشورهای اروپایی قوانینی علیه هر نوع مولفه خارجی وضع ...
چرا اصلاح طلبان از حقوق نجومی مدیران دولتی حمایت می کنند؟/ مدیر اگر درآمد بالا نداشته باشد تعهدی به کار ...
انگیزه لازم را برای خدمت به دولت از دست می دهد. در رابطه با مسئله میزان درآمد مدیران بر اساس تخصص و دشواری کار باید از سوی دولت تدابیر بیشتری اندیشیده شود و از سویی این باور عمومی باید در جامعه به وجود آید که میزان دریافتی مدیر توانا و متخصص بالاست"[1] همسو با اظهارات ذکر شده بایزید مردوخی مشاور ربیعی نیز اظهار داشته "نباید سمت های مهم دولت، نظام بانکی و بنگاه های دولتی از افراد صلاحیت ...
صف آرایی ارتش هالیوود علیه سپاه پاسداران
پاسداران است. در واقع محور قرار دادن انقلاب برای داستان سپتامبرهای شیراز بهانه ای است تا نیروی سپاه را که بر آمده از بطن مردم و مهمترین دست آورد انقلاب است هدف نیات سوء خود قرار دهد. نگاه خصمانه به سپاه در این فیلم نشانگر این نکته است که دولت های متخاصم غربی و در رأس آن آمریکا تا چه میزان از این نیروی انقلابی و اسلامی هراس دارد و قصد دارد که چهره صلح طلبانه آن را تا این حد وحشی و جنگ طلب ...
آقایان مبادا شهدای گمنام غریب تر از فکه و طلائیه بمانند
می کنند. همه می آیند، این بار هم کمتر فضای شهر را بوی شهید و شهادت گرفته است، اما مردم آماده استقبالی بزرگ هستند. ای کاش می گذاشتند شهدا در همان بیابان های خشک و بی آب و علف می ماندند. قبول نکردن مهمان بهتر از میزبانی بد از اوست. شاید مردم از شهدایی که این سال ها به شهرمان آورده اند کمتر خبر داشته باشند. چند سالی است که رسم شده شهدا را در جاهایی دفن می کنند که دیگر حال و هوای قبل را ندارد. دیگر گذر ...
زن مظهر خلاقیت الله
زَوجَها وَبَثَّ مِنهُما رِجالاً وَ نِساء... [9] ؛ ای مردم از مخالفت پروردگارتان بپرهیزید همان کسی که همه شما را از یک انسان آفرید و همسر او را نیز از جنس او خلق کرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانی (بر روی زمین) منتشر ساخت . به طوری که از کتاب لغت استفاده می شود، نفس شیء، عین آن است؛ مانند: جائنی فلان نفسه و عینه اگرچه مصداق استعمال این دو کلمه مختلف است، ولی هر دو در یک معنا به کار برده می ...
قانون مداری را از خودمان شروع کنیم/ دور زدن در خیابان های شلوغ آران و بیدگل ممنوع است!
آشکار مسئولین حکومت ، دو مورد از مبنایی ترین مواردی است که باعث می شود مردم جامعه نیز به سمت قانون گریزی تمایل داشته باشد. همه از قانون می گریزیم! خیلی وقت ها افراد منتقدی را دیده ایم که به خاطر هر مسأله ای به همه بد و بیراه می گویند و هر مسئولی را در هر پست و مقامی متهم به رانت خواری و سوءاستفاده از قدرت می کنند. ولی همان ها همین که به مشکل می افتند، بدون توجه به حرف هایی که ...
فیش های نجومی شکاف طبقاتی را عمیق تر می کند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛حجت الاسلام علم سپاهی در گفت و گو با خبرنگار با مهرستان با اشاره به حقوق نجومی برخی از مدیران دستگاههای دولتی، گفت: وجود فیش های حقوقی با رقم های نجومی نشان از تجمل گرایی مدیران است. وی افزود: با توجه به اینکه احاد مردم در شرایط سخت اقتصادی به سر می برند و حتی برخی از افراد جامعه برای نان شب محتاج هستند وجود این گونه بی انضباطی های مالی زیبنده دولت و ...
اعتراض 15 عضو شورای اصلاح طلبان گلستان به صدور بیانیه های انفرادی علیه استاندار
باید بر مردم حکومت کند و دراین راستا تلاش کرده اند با درک صحیح از نیازهای واقعی جامعه، بیانگر آمال و آلام سرزمین خود باشند و نقشی موثر در توسعه و پیشرفت داشته باشند. اکنون در شرایطی که دولت تدبیر و امید با درآیت جمعی اصلاح طلبان کار خود را آغاز کرد و توانست اقدامات گسترده ای را در طول 3 سال گذشته صورت دهد. بنظر می رسد همانگونه که در سطح ملی عده ای تلاش دارند عملکرد دولت را زیر سوال ...
جنگ قوانین برای عارضه فیش های حقوقی/ پرداخت های نامتعارف در نطفه خفه می شوند!
بود و این قانون نیز در کشورهای بسیاری نیز جواب داده است در همین راستا نیز عده ای دیگر معتقدند که اگر سقفی برای درآمدها تعیین شود کار ساز خواهد بود. پرداخت های نامتعارف بر اساس قانون تعدد قوانین مختلف باعث شده بود که عده معدودی از مدیران دولتی با سوء استفاده و در نظر نگرفتن موازین شرعی و اخلاقی حقوق ها آنچنانی برای خود واریز کنند، به همین جهت دولت در این زمینه ورود پیدا کرده ...
تمام سرمایه مان یک نقطه در ورزش را نشانه رفته است/ مسئولین وزارت ورزش و جوانان به مصاحبه بسنده نکنند
خواهد ساخت. رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران سهم ورزش در سریال های پر مخاطب تلویزیونی را ناچیز خواند و تصریح کرد: قطعا اکتفا صرف به پخش برخی رشته های ورزشی و غفلت از دیگر حوزه ها در سوق جامعه به انجام ورزش موثر نبوده و تنها پروش مخاطب را به دنبال خواهد داشت و این در حالی است که مهمترین استراژی و سیاستگذاری دولتمردان جهت برون رفت از شرایط آسیبهای ...
نشست خواب آور سران عرب، صهیونیست ها را کامروا کرد/ مسئله فلسطین دیگر اولویت اعراب نیست
، لیبی، تونس و جیبوتی مواجه شد. موریتانی که میزبان نشست سران عرب بود، دولت سوریه به ریاست بشار اسد را به رسمیت می شناسد، و نماینده ای از سوریه و کاردار آن در مقر سفارت سوریه در نواکشوت مستقر هستند. "مولای ولد محمد الاغظف" نخست وزیر اسبق موریتانی آخرین مسوول عرب بود که با بشار اسد رئیس جمهور سوریه اندکی بعد از تعلیق عضویت آن در اتحادیه عرب دیدار کرد. اگرچه سعودی ها ...
آیا برنامه ای برای اشتغال و درآمد پایدار مرزنشینان کُردستان وجود دارد؟
2 بار هم در مجلس رد شد و اغلب کارشناسان اقتصادی و نمایندگان معتقدند تاثیرچندانی در توسعه کردستان ندارد از جمله کارهای نمایشی دولت است. مدیران دولت در کردستان برای مانور نمایشی در سال آخر دولت و نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری 96 به دنبال تبلیغات و کسب رای با تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان هستند در حالیکه بسیاری از مردم می دانند که این طرح دولتی ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. ...
20 هکتار از مراتع سیاه دره در آتش سوخت
حسین کرکوندی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در فریدن اظهار داشت: متأسفانه عصر دیروز 3 نفر از افراد ناشناس اقدام به آتش زدن گسترده مراتع سیاه دره دامنه کردند که این آتش سوزی باعث از بین رفتن بیش از 20 هکتار از مراتع این منطقه شد. وی در پاسخ به اینکه آیا این منطقه محافظت می شود یا خیر تصریح کرد: با وجود غرق بندی، عده ای و به صورت عمدی اقدام به آتش زدن این مراتع نمودند که تلاش ها برای ...
تقویم روز ارتباطات/ مشکل جاری بشریت، بوروکراسی بد و یکطرفه بودن کار رسانه ها است
کاسته نشده است و در این حرفه، سردبیری را خیلی خوب نمره می دهند که در تحریریه اش و انتخاب مطالب و ماموریت دادن به خبرنگار و نویسنده دیکتاتوری بیشتری اعمال کند. جهت اصلاح کار، این نظریه پارکینسون اینک در دانشگاه میسوری (گروه ژورنالیسم) تحت بررسی است تا راه حل به دست آید. آخرین انتقاد پارکینسون از بوروکراسی، اجباری شدن بی منطق کمربند ایمنی، به وجود آمدن کارت شناسایی (کارت ملی) در انگلستان ...
عرضه البسه منقوش به علائم گروه های فاسد و منحرف، جرم است
پیش آمده ناشی از عدم نظارت آن ها بر واحدهای صنفی، از مردم عذرخواهی نمایند ، اظهار کرد: چرا در جمهوری اسلامی لباس هایی عرضه شود که ترویج کننده فساد، انحراف باشد و اتحادیه ها از مقابله با آن ها اظهار عجز نمایند. دادستان تهران عرضه البسه منقوش به علائم گروه های فاسد، منحرف یا را مطابق واحد وصف مجرمانه دانست و گفت: عرضه پوشاک معضلی است که مردم متدین را به گلایه وا داشته و برخی افراد سودجو در ...
زیبا سازی فرهنگی لازمه پذیرش یک هنجار اجتماعی است
تأسف از کم توجهی دولتمردان و سیاسیون نسبت به مسائل فرهنگی جامعه، ابراز داشت: به نظر دولتمردان نسبت به مسائل فرهنگی و حتی غیر فرهنگی، هم و غم چندانی ندارند اینکه جوان بتواند به موقع ازدواج کند یا درس بخواند تا برسد به اینکه به فکر تهیه خوراک فرهنگی آنها باشند. این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه اعمال قانون به تنهایی بازدانده نیست، افزود: در مورد حجاب و پوشش باید کار روانشناسی انجام شود. ...
شهردار تهران فعلاً قصد کاندیداتوری در انتخابات را ندارد/ قبول دارم که قالیباف و رسانه های وابسته به او ...
ای شدن رئیس دولت یازدهم تأکید کرد: نباید به جای نقد، نیت تخریبی نسبت به دولت داشته باشیم زیرا تخریب دولت در تضاد با فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی است، ایشان بارها فرمود ه اند که باید از دولت تدبیر و امید حمایت کنیم. این فعال سیاسی اصولگرا افزود: قبول دارم آقای قالیباف یا رسانه های وابسته به وی انتقادات تندی نسبت به آقای روحانی و دولت وی داشته اند، اما انتقاد شهردار تهران دلیل بر اعلام ...