سایر منابع:
سایر خبرها
بیماری ایدز چگونه وارد ایران شد
متافتامین ها که منجر به رفتارهای جنسی مهار گسیخته ای می شوند، درصد موارد ابتلا به علت تماس جنسی به ویژه در جوانان رو به افزایش است و به شروع موج سوم همه گیری ناشی از تماس جنسی دامن زده است. در صورت عدم توجه به مشکل اعتیاد به مواد محرک های جدید مانند آمفتامین ها و متافتامین ها، به علت افزایش روابط جنسی پرخطر بویژه در جوانان، این نگرانی وجود دارد که در طی چند سال آینده موج سوم همه گیری اچ آی وی و ...
سونامی ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانی/شهرستان البرز منطقه ممنوعه برای تردد، اقامت و اشتغال اتباع ...
قانون خانواده، ثبت شرعی و رسمی اینگونه ازدواج ها در دفاتر ازدواج (بدون طی مراحل قانونی) ممنوع بوده و مرتکبین به 1 تا 3 سال زندان محکوم خواهند شد. مدیر کل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین در ادامه با اشاره به وجود 15 هزار تبعه خارجی در استان قزوین گفت: این آمار بیانگر تراکم وجود اتباع خارجی در استان قزوین بوده و بر اساس کنوانسیون 1951 سازمان ملل متحد این افراد برای حضور ...
اقدام زشت وغیر انسانی پسر جوان در اتاق خواب
قضایی وارد شور شد و با توجه به مدرک های موجود در پرونده ، عصمت را به قصاص و محسن را طبق ماده 91 قانون مجازات اسلامی جدیدکه امتیازی نسبت به قانون پیشین برای محکومان زیر 18 سال که ماهیت جرم انجام شده ویاحرمت آن را درک نکرده اند ویا درکمال عقل آنها شبهه وجود دارد در نظر گرفته است، به پرداخت دیه و 5 سال زندان محکوم کرد. روناک نیز به اتهام معاونت در قتل به 3 سال زندان محکوم شد. این حکم در دیوان عالی کشور ...
اعمال محدودیت ترافیکی در جاده های منتهی به شمال از فردا - مسافران جاده چالوس به ساعات یک طرفه شدن
عادی جریان دارد. طی شبانه روز گذشته کل تردد ثبت شده براساس آخرین اطلاعات دریافتی از 1721 دستگاه ترددشمار فعال در محورهای برون شهری، نسبت به روز قبل 7.3 درصد افزایش نشان می دهد؛ در همین مدت همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین در ترافیک راه ها 15 درصد ، اوج تردد بین ساعات 19 الی 20 و کمترین تردد بین ساعات 4 الی 5 صبح صورت پذیرفته که هموطنان با آگاهی از این موضوع می توانند ساعات مناسب تری را برای ...
مروری بر موارد مطروحه در گفتگوی ویژه خبری؛ با حضور دکتر حسن موسوی چلک
موضوع لزوم مدیریت مقابله با آسیب های اجتماعی در گفتگوی ویژه خبری (شبکه دوم سیما | مورخ 95/5/7) با حضور مسئولین مربوط به این حوزه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتاعی ایران ؛ رضا محبوبی در برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه دو سیما، به طور مثال به وضعیت و آمار خودکشی در کشور اشاره کرد گفت: جایگاه ایران در مورد وضعیت این معضل اجتماعی صد و ششم در جهان است. ...
طعم تلخ فقر مالی در مقابل فیش های کثیف مدیران بی کفایت
.... شهر کوچک اسدآباد که بیکاری و فقر در آن بیداد میکند جوانانش تنها بدلیل نبود شغل حتی با حقوقو کم مجبورند به شهر های دیگر کوچ کنند و یا شغل پراز خطر رانندگی را به دست بگیرند. مردی که جانش را کف دستش گرفته و سوار بر کامیون دل به جاده میزند و جوانی اش را در این کار طاقت فرسا و پر زحمت میگذارد انتظار دارد اما دریغا که خواسته اش برآورده نمیشود که هیچ بلکه بعد از چندین سال خفت ...
اعمال محدودیت ترافیکی در جاده های منتهی به شمال
/05/10 ممنوع است. ممنوعیت تردد به دلیل شرایط فیزیکی راه محور رودان-بندرعباس (مسیر رفت) واقع در استان هرمزگان از مورخ 12 فروردین 95 تا اطلاع بعدی به دلیل ریزش کوه مسیر مسدود و هدایت بار ترافیکی از مسیر برگشت به صورت دو طرفه امکان پذیر است. محور سی سخت - بیده واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد از مورخ 25 آبان 94 تا اطلاع بعدی با توجه به کوهستانی و برف گیر بودن و نبود ...
جزئیات تشکیل سازمان مقابله با آسیب های اجتماعی/ رئیس انجمن مددکاری: سال ها جرات حرف زدن نداشتیم
داند طلاق چیست. باید جامعه شاد و سلامتی داشته باشیم ولی هیچگاه سلامت اجتماعی دغدغه مدیران نبود. اگر روی این بخش سرمایه گذاری کنیم بدون شک جامعه سالمتری خواهیم داشت. محبوبی: این سازمان موضوع امور آسیبهای اجتماعی نباید باشد بلکه سازمان امور اجتماعی باشد باشد و مسایل فرهنگی را نیز در دستور کار قرار دهد. 47231 ...
روستاهای محروم استان یزد زیر پوشش طرح اردوهای جهادی قرار گرفتند
، رحمت آباد ، توتک و مبارکه برگزار شد. سرهنگ سید حسین راسخی افزود: اجرای کلاس های آموزشی ، صنایع دستی شامل کار با چرم ،خیاطی،بافتنی، تابلو سازی سه بعدی ، آرایشگری، فرهنگی، نقاشی، سرود، شعر خوانی، نوحه خوانی،کاردستی ، عقیدتی ، احکام و قرآن خوانی انجام گرفته است . وی هدف از اجرای این دوره های آموزشی را در روستاهای استان یزد ، بالا بردن سطح مهارت و آگاهی جامعه هدف در جهت ایجاد اشتغال در منزل ...
قرآن را حفظ می کنیم، در حالیکه حافظ اصلی ما قرآن است
اساتید در سطح بالایی قرار دارند که در این میان می توان به تهران و مشهد اشاره کرد که از نظر صوت و لحن با دانش اموزان خود خوب کار کرده اند و از استان ما بسیار برتر بودند. قداح با بیان اینکه سال گذشته در مسابقات قرآن آموزش و پرورش موفق به کسب رتبه دوم حفظ در استان شدم، اضافه کرد: من کار خود را از کودکی با آموزش های پدرم آغاز نمودم ایشان به عنوان استاد و مرد قرآنی مشوق و راهنمای من در این مسیر ...
اجرا در حوزه های مختلف نقطه ضعف نیست/ در شیدایی نماینده مجردها بودم
این برنامه همچنین میهمانانی داشتیم که مجرد بوده و هنوز ازدواج نکرده بودند ولی از آنها هم در مورد ازدواج سوال می کردیم و سعی داشتیم از هر قشری میهمان داشته باشیم؛ مثلا کسی که سنش بالا رفته و هنوز مجرد است، شخصی که در سن پایین ازدواج کرده، زوج هایی که در سنین بالا ازدواج کرده بودند و ... و من هم با توجه به اینکه هنوز تشکیل خانواده نداده ام نماینده کسانی بودم که درمورد ازدواج سوال داشتند و می ...
دهه شصتی ها چرا تن به ازدواج نمی دهند؟
پیشرفتهای امروزی جامعه، مدیون تلاشهای بچه های همین نسل و البته نسلهای قبل و بعد است. دهه شصتی ها علی رغم مشکلاتی که تحمل کرده و می کنند، نسل موفق و تکرار ناشدنی هستند. همان نسلی هستند که چالشها، کاستی ها و مسایل را با موفقیت پشت سر گذاشتند و نقشه راه روشنی پیش روی والدین و صاحب نظران این نسل قرار داده اند. شاید خیلی از تصمیمات خوب و به جایی که برای کودکان، نوجوانان و جوانان این دوره گرفته می شود، در جبران مشکلات جدی بود که دهه شصتی ها متحمل شدند. قدر دهه شصتی ها را بیشتر بدانیم. منبع: تبیان انتهای پیام/ ...
مساجد محفلی برای تشکیل مشاوره های تخصصی به جوانان و خانواده ها باشند
به گزارش برنا آذربایجان غربی، سیدتقی کبیری اظهار داشت: می توان از مساجد به عنوان محلی برای تعلیم و آموزش که از عبادت هم والاتر است، استفاده کرد و مسجد وقتی زنده خواهد بود که با تعلیم همراه باشد. کبیری، فرهنگ سازی ارزش های دینی و اسلامی را از دیگر کارکردهای مساجد برشمرد و تصریح کرد: برنامه های مختلف فرهنگی مانند اجرای مسابقات کتابخوانی را می توان در مساجد برگزار کرد. نماینده ...
فضای مجازی عامل اصلی طلاق!
برشمرد و اظهار کرد: سن مصرف مواد مخدر در افراد جامعه به سنین کمتر شیوع یافته و همین مواد مخدر نه تنها آینده جوانان را به سمت تباهی می کشد بلکه زنگ خطری برای جوامع اسلامی است. رئیس دادگستری شهرستان اهر با تأکید بر اینکه مردم در هنگام بروز حتی یک تصادف همدیگر را تحمل نکرده و درگیر می شوند، اضافه کرد: نزاع و درگیری از جمله پرونده هایی است که دستگاه قضایی با این مسائل دست و پنجه نرم می کند در ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
"هدایت تحصیلی رشته ها" بازنگری می شود
عمل بود، اما در دوره جدید نمرات پایه هفتم، هشتم و نهم، همچنین آزمون های استعداد و رغبت و بررسی های مشاوره ای ملاک عمل است که در مجموع 100 امتیاز را در برمی گیرد. وی با اشاره به اعتراض برخی دانش آموزان و اولیای آن ها، گفت: از آبان ماه سال گذشته که کار را به صورت جدی دنبال کردیم، خانواده ها و دانش آموزان بحث هدایت تحصیلی را خیلی جدی نگرفتند، اما خوشبختانه در حال حاضر بیش از 80 درصد از دانش ...
ازدواج سفید سم مهلک تشکیل خانواده است
این نوع ارتباط اظهار کرد: هر دو طرف در این نوع ارتباط نادرست دچار بحران های روحی و روانی هستند و این بحران در مواردی میان مردان دیده می شود. وی افزود: چنین ارتباطی بحث وجود فرزندان را تحت الشعاع قرار داده و در نهایت به وجود فرزندان بی سرپرست در جامعه منتج می شود، چرا که تربیت و شخصیت فرزندان در بستر خانواده و ارتباطی معقول و مشروع محقق می شود. این جامعه شناس در آخر دور شدن جامعه از اقتصادی شکوفا را نیز از دیگر تبعات ارتباط هم باش های سیاه دانست و گفت: چنین جامعه ای حتی در انتقال میراث فرهنگی خود نیز ناتوان است. ...
افزایش 192 درصدی آموزش های مهارتی در گنبدکاووس/ شعار ما هر گنبدی یک مهارت و هر خانه یک کارخانه است
تأکید بر اینکه کلاس های مرکز فنی حرفه ای شهرستان گنبدکاووس با هدف ایجاد اشتغال و به صورت کاملا هدفمند برگزار می شود، اضافه کرد: 70 درصد فارغ التحصیلان دوره های فنی و مهارتی مرکز فنی وحرفه ای شهرستان امروز وارد بازار کار شده اند و توانسته اند از مهارت کسب شده خود درآمدزایی داشته باشند. رئیس مرکز فنی وحرفه ای شهرستان گنبدکاووس از افزایش 192 درصدی عملکرد آموزشی این مرکز در یک سال اخیر خبر ...
زن مظهر خلاقیت الله
ربانی زن فعال گردد. و از ذات و فطرت خویش برخوردار شود و نشاط خود را در انجام اوامر الهی به دست آورد. در غیر این صورت شوهران از عهده عاشروهنَ بالمعروف بر نیامده و صداق معنوی آنان نپرداخته و صداقت خود را نسبت به آنان اظهار ننموده اند، تا چه رسد به نحله زیرا آنچه هر کسی را به حقوق حقه اش می رساند، شناخت معارف الهی از اصول و فروع دین است که: یا ایُّها الّذینَ امَنوا قُوا أنفُسَکُم وَ أهلیکُم ...
قانون مداری را از خودمان شروع کنیم/ دور زدن در خیابان های شلوغ آران و بیدگل ممنوع است!
دوره های تاریخ ایران قبل و بعد از اسلام این گونه بوده است. یکی از مثل های معروف در این مورد، عبارت حکم نادری است؛ این عبارت از آنجا باب شد که هرچه نادرشاه می گفت، باید انجام می شد و به بیانی دیگر، حکم نادری، قانون بود! در چنین جامعه ای، طبعاً هیچ یک از آحاد جامعه تمایلی به اطاعت از قانون نخواهد داشت و هرجا که فرصتی باشد، تلاش خواهد کرد از قوانینی که در واقع اوامر شاهان مستبد بوده، فرار کند. در واقع ...
ضعف ها و قوت های انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان - علی حبیبی*
ها به ندرت می تواند آینده خوشایندی برای فرد رقم زند و به همین دلیل برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب به کمک دیگران نیز نیازمند است. دانش آموزان در این دوره سنی علاوه بر نگرش های خود در مورد زندگی و آینده، دائم تحت فشار افکار، ایده ها و آرزوهای والدین قرار دارند که می خواهند فرزندانشان رشته های مورد علاقه آنان را انتخاب کنند. در این خانواده ها، والدین و اطرافیان بدون توجه به علائق، انگیزه ...
افرادی که پیش از سال 75 خون دریافت کرده اند آزمایش هپاتیت بدهند/رشد 40درصدی کبد چرب در جامعه
شود و مبتلایان می توانند با رعایت شرایط در کنار خانواده به سادگی به زندگی ادامه دهند. رئیس شبکه هپاتیت ایران بر گسترش نظارت بر آرایشگاه ها و مراکزی که به صورت غیر بهداشتی فعالیت کرده و سبب انتقال این بیماری می شوند تاکید کرد. وی با اشاره به رونمایی از تمبر ریشه کنی هپاتیت C تا سال 1410در کشور در مراسمی در اول مرداد ماه بیان کرد: امیدواریم در 15 سال آینده جشن ریشه کنی هپاتیت ...
جایگاه ویژه آموزش برای زنان هلال احمری
خصوص نقش زنان در ارتقای شاخص های کیفیت زندگی در جهت ارتقای سلامت اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده ، گفت: در این حوزه مصمم هستیم تا پروژه های ملی متعددی را با کمک متولیان امر هر چه زودتر اجرایی کنیم. رافع سازماندهی و بهره مندی از توان زنان خانه دار با تاکید بر برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه به دلیل عدم حمایت از زنان، آنان قادر نیستند تا کار ...
بغض حافظ ناظری در جشن تولدش +عکس
آهنگساز و خواننده به نام کشورمان در این برنامه بود. وی پس از این که در جایگاه مهمانان حاضر شد ابتدا از 16 سال زندگی در خارج از کشور گفت و اظهار کرد که از 19سالگی این هجرت را انجام داده است. ناظری در مورد دلیل اینکه توانسته این هم سال از کشور و خانواده اش دور بماند، گفت: وقتی انسان هدفی داشته باشد همه چیز را برای رسیدن به آن تحمل می کند. من در این 16 سال 10 سال ایران نیامدم و ...
از تیر اندازی به دختر 14 ساله و ربودن وی تا بازداشت 30 زن به جرم فعالیت در شبکه های اجتماعی
همراه بوده است . اعتراضات و تجمعات مردمی و درگیری ها همچنان در بیشتر روستاها و اردوگاه های آوارگان و شهرهای مختلف در سرزمین های اشغالی ادامه پیدا کرده است. نکته قابل توجه در این انتفاضه این است که موتور محرک اصلی آن نسل پس از توافق نامة اوسلو است، یعنی نسلی که بعد از دهه نود قرن گذشته میلادی متولد شده و امروز مرکزیت انتفاضه را در دست گرفته است . انتفاضه به صورت مستمر در استان الخلیل ...
فرهادی؛ روایتگر بدیعترین سبک واقعگرایی در سینما
، کارگردانی را با فیلم سینمایی رقص در غبار که مورد استقبال عمومی قرار گرفت، شروع کرد. این فیلم، جایزه های گوناگونی را چون بهترین کارگردانی از جشنواره آسیا پاسیفیک در سال 2003، بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر در سال 1381 و بهترین فیلمنامه از جشن خانه سینما، دریافت کرد. دومین کارگردانی فرهادی با فیلم سینمایی شهر زیبا (1382) ادامه یافت. این فیلم، داستان خود را از دل جامعه وام گرفته است و درونمایه ...
زنان حماسه سازان گمنام دفاع مقدس بودند/ خاطرات و اسناد فعالیتهای بانوان در دفاع مقدس ثبت و ضبط شود
زنان در جنگ و هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: برای ماندگاری و جاودانه کردن آثار به جا مانده از دلاوریها و رشادتهای زنان در طول سالهای جنگ و حتی قبل از آن نیاز به همکاری نمایندگان تمام نهادهای ذیربط هستیم. مسئول کمیته بانوان دفاع مقدس آذربایجان غربی اظهار کرد: در استان آذربایجان غربی نیز زنان حماسه آفرینی همچون نویسنده کتاب دا، من زنده ام و دختر شینا بسیار هستند ولی متأُسفانه تاکنون ...
از نبردهای چریکی در افغانستان تا رقص عاشقی بر قله های ماؤوت
رزمندگان و خانواده شهدا نشسته و بدون دخل و تصرف در متن، بیانات ارزشمند خانواده های معظم شهدا را در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار داده است که در ذیل بخش دیگری از این خاطرات که با سیری بر پرونده سرگذشت پژوهی سرلشکر شهید حاج حسین بصیر قائم مقام لشکر ویژه 25 کربلا به رشته تحریر درآمده است، از نظرتان می گذرد. * فرزند محمدحسن و سیده خانوم آن روز بعد از ظهر قتیل غاز (فلامینگوی بال قرمز ...
شهیدی که از شهادت خود اطلاع داشت/ پخش شیرینی قبل از آسمانی شدن
وصیت نامه های این عزیزان، رسالت خطیری است که بر دوش همه مردم و مسئولان احساس می شود و هر کس در این زمینه کوتاهی کند، باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشد. وی با اشاره به انتظار خانواده معظم شهدا برای ادامه یافتن راه و مسیر شهدای انقلاب اسلامی بیان داشت: خانواده معظم شهدا چیزی جز ادامه یافتن راه و مسیر انقلاب اسلامی و شهدا را از مسئولان و مردم نمی خواهند و باید این موضوع مورد توجه همگان قرار ...
تازه ترین شایعه ها با مضمونی زشت درباره ترانه علیدوستی و همسرش
است که کمتر زندگی خصوصی اش در دایره رسانه ها افتاده! با اینکه هر ازدواجی ممکن است به طلاق منجر شود اما امیدواریم که این خبر شایعه باشد. ترانه علیدوستی در زمان ازدواج نیز نسبت به برخی از شایعاتی که درباره همسرش و ازدواجش در فضای مجازی منتشر شده بود واکنش تند نشان داده و گفته بود: چند هفته ای در سفر بودم و به تازگی متوجه شدم در غیابم متن بالابلندی در رابطه با زندگی خصوصی من در رسانه ها منتشر ...