سایر منابع:
سایر خبرها
دشمن؛حذف میکند!
صهیونیستی کنترل می شود. تلفن های همراه نسل جدید (یعنی دارای سیستم عامل اندروید)، درست در زمانی وارد کشور شد که ایران تحت ظالمانه ترین تحریم ها قرار داشت؛ به نحوی که حتی داروهای بیماران سرطانی نیز وارد کشور نمی شد. پس از موفقیت ورود تلفن همراه هوشمند به جامعه ی اسلامی ایران، نوبت به تبلت با جذابیت فن آوری نوین ارتباطی رسید. البته نسل سوم و چهارم اینترنت نیز کامل شد تا سنگرهای معنوی توسط ...
آمار طلاق توافقی روز به روز در حال افزایش است
حضور داوران باعث شود اعضای یک خانواده بازهم در کنار هم قرار بگیرند همانطور که در سوره نساء آیه 35 آمده است. طالبی افزود: متأسفانه بحث داوری در طلاق امروز مورد غفلت مردم و مسئولان جامعه قرارگرفته است و به یک امر صوری و فورمالیته تبدیل شده است متاسفانه عده ای در ازای دریافت پول، داور طلاق می شوند و مبالغی را به دلخواه اعلام می کنند و بدون این که شناختی از طرفین داشته باشند داور صوری طلاق ...
علائم ایدز , پیشگیری از ایدز , درمان ایدز و همه چیز در مورد ایدز
درمان ایدز امیدهای بزرگی را بوجود آورده است. ویروس HIV با قدمت سه دهه ای خود مدتهاست به جان برخی از افراد افتاده و گاهی هم آنها را از پا در آورده است. خوشبختانه با روش های درمانی تازه کشف شده امیدهای زیادی به درمان این بیماری حاصل شده است. در روش اول که بر یک گروه 12 نفره انجام شده یک نوع آنتی ویروس را به بدن افرادی که تازه حدود 10 هفته است این عفونت در بدن آنها شروع شده وارد می ...
آیت الله مشکینی به جایگاه ریاست مجلس خبرگان رهبری اعتبار بخشید
...:اینگونه انسان های بزرگ و نقش آفرینان ستگر دیگر یک فرد نیستند، یعنی دیگر به یک خانواده و قبیله و قوم خاص متعلق نیستند و سعه وجودی آنها، همه انسان و همه بشریت را زیر پوشش خود قرار می دهد و مردم نیز در طول تاریخ و پس از حیاتشان از برکات وجودی آنها بهره مند می شود. تقوی تصریح کرد: این افراد گاهی یک نفر هستند ولی به اندازه یک امت بزرگ هستند؛ قرآن کریم در خصوص حضرت ابراهیم(ع) بیان می دارد که ابراهیم یک ...
چرا پوشش کاروان المپیک ایران مهم شد؟
المپیک 1976 مونترال کانادا و 1988 سئول ایجاد شده بود. پرچم ایران در سال 1988 در سئول در حالی به اهتزاز در می آمد که ایران تازه از جنگ تحمیلی رهیده بود و طبیعی بود که در شرایط پساجنگ فکر و ذکر مردم کوچه و خیابان، معاش باشد تا نوع و رنگ لباس ورزشکاران المپیکی. دهه شصتی ها لابد به خاطر دارند که منبع تامین لباس هایشان برادر یا خواهر بزرگ تر بود یا با اندکی تسامح لباس ها با چند ...
دهه شصتی ها چرا تن به ازدواج نمی دهند؟
فرهنگی زیادی در جامعه ایران شده اند و می شوند. دهه شصتی ها را گاه نسل سوخته خطاب می کنند چرا که نسلی که تجربه جنگ را پشت سر گذاشت، پشت میزهای سه نفره و چهار نفره درس خواند، کلاسهای شلوغ را تجربه کرد، کارتونهایی غم انگیز نگاه کرد، با امکانات حداقلی تربیت شد و پرورش یافت، زیاد پشت کنکور ماند تا شاید بتواند وارد دانشگاه بشود، مدت زیادی بیکار ماند تا شاید شغلی بیابد و بعد هم ازدواجش بیش از هر ...
بدعهدی آمریکا در برجام غیرقابل انکار است/ وضعیت کسب و کار مهمترین مشکل مردم/صنایع دستی ملایر، میراث ...
در مسائل مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وجود دارد. وی مجلس دهم را مجلسی را در اوج دانست و بیان کرد: در کمیسیون ها نیز با توجه به نوع مسئولیت وزرا به مجلس آمده و گزارش ها را داده و مهندسی نظارتی خوبی در مجلس دهم ایجادشده است. وی با اشاره به تنگناهای معیشتی موجود در کشور بیان کرد: هنوز گشایش معیشتی متأثر از برجام در زندگی مردم حس نشده و هم دولت مردان این امر را پذیرفته اند. ...
چرا برخی از جشن سینمایی حافظ عصبانی شدند؟
در سیمای جمهوری اسلامی برنامه ندارد؟ یا بهترین دستاورد هنری را فیلم ابد و یک روز دانستند. همان که در جشنواره فیلم فجر نیز بیشترین سیمرغ ها را گرفت. یا از جمشید هاشم پور تقدیر شد که به قاعده کسی نباید اعتراض داشته باشد. یا جایزه بهترین فیلم نامه تلویزیونی به نویسنده کیمیا اختصاص یافت که هر شب از تلویزیون پخش می شد. جایزه ویژه را هم سامان مقدم گرفت که دردانه سریال های تلویزیونی است. ...
یادواره شهدای سلطان آباد برگزار شد/رونمایی از کتاب سرداران
به گزارش خبرنگار مهر ، پنجشنبه شب در این آیین که با حضور مردم و مسئولان برگزار شد، مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس فارس با اشاره به اینکه شهدا در حفظ و حراست انقلاب اسلامی کوشیدند، تاکید کرد: شهدا با خون خود نهال انقلاب اسلامی را آبیاری کردند که امروزبه درختی تنومند تبدیل شده است. سردار پاسدار خداداد ابراهیمی با تاکید بر اینکه زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از کاری که ...
همه مردم ایران خانواده شهدای گمنام محسوب می شوند/ کادرسازی اسلام بزرگترین و برجسته ترین اقدام امام ...
حضرت معصومه(ص) روز نخست ولات ذی القعده را به عنوان روز دختر در نظر گرفته شده است. نماینده ولی فقیه در استان گلستان به هفته کرامت اشاره کرد و ابراز داشت: با توسل به حضرت معصومه(س) امیدواریم کرامت اخلاقی، عملی را در جامعه دارا باشیم. همه مردم ایران خانواده شهدای گمنام محسوب می شوند نورمفیدی به حضور شش شهید گمنام در مراسم نماز جمعه این هفته شهرستان گرگان اشاره کرد و گفت ...
فرصت ها و تهدیدهای گردشگری فرهنگی و میراث
به زوال فرهنگ دانسته اند. عزت نفس اجتماعی و غرور فرهنگی غالبا از طریق گردشگری تقویت می شود، زیرا مردم محلی قادر خواهند بود عناصر برگزیده قومی خود را به سایرین عرضه کنند. به همین شکل، اشکال مرغوب نوین هنری که بازتاب رسوم و ارزش های جوامع مدرن هستند، به اجتماع معرفی می شوند. بیشتر پیامدهای اقتصادی گردشگری فرهنگی و میراث با سایر اشکال گردشگری یکسان یا مشابه است. با وجود این، افزایش درآمد ...
نظارت بر فعالیت مهدهای خصوصی و روستامهدهای زنجان
رسول سیدی فر در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که به علت حساسیت نوع کاری که مهدهای کودک و روستامهدها دارند، بحث نظارت بر فعالیت این مراکز یکی از اولویت این اداره در شهرستان ایجرود بشمار می رود، افزود: با توجه به این که بحث تغذیه صحیح کودکان همواره به عنوان یکی از دغدغه های این اداره محسوب می شود، در همین راستا پارسال نسبت به توزیع 750 قوطی شیر خشک یارانه ای در میان کودکان محروم از شیر مادر ...
خودکشی چرا؟
سنتی به جامعه صنعتی وگذرهای فرهنگی و اعتقادی ،دگرگونی اقتصادی،بالارفتن تورم وبیکاری وسست شدن روابط خانوادگی و اجتماعی وازیادبردن آداب و سنن پیشین زمینه سازاین نوع خودکشی است. دراینجا یک پرسش به میان می آید: چراازمیان افرادی که درشرایط یکسانی قرارمی گیرند،برخی دست به خودکشی می زنند و برخی دیگر دست به چنین کاری نمی زنند؟ پاسخ “دورکیم”این است که ظرفیتهای روانی افراد گونه گون ...
تغییر نام جبهه النصره حرکتی راهبردی برای نجات تروریست ها است
توجه را داشته باشند که بهترین الگو برای آنان حضرت فاطمه معصومه (س) است نه برخی بازیگران غرب زده که اعمال انان و و نوع پوشش انها موجب شرمساری است حجت الاسلام جوکار همچنین به اتفاقات جشن حافظ اشاره کرد و گفت: در این جشن عده زیادی بازیگران زن دعوت شده اند و در آن از بازیگران درخواست شده است که با لباس های متنوع حاضر شوند. وی افزود: با کمال تاسف نوع پوشش در این جشن رواج بی حجابی ...
مبنا و معنای ملاکات قانون گذاری در شریعت
ایمان و حذف شرک کرده و توحید را مستقر کرده است، اما چگونگی های زندگی اجتماعی و سیاسی آن مردم را تعیین نکرده است. شبستری این گونه ادعا می کند که: ” پیامبر مشخص نکرد که چه کسی از چه کسی باید اطاعت کند، و اینکه زندگی های عمومی و اجتماعی شان را چگونه تنظیم کنند و اینکه زن در داخل خانواده از شوهر اطاعت کند و اینکه برده ها از صاحبان تبعیت کنند و اینکه معنای کنیز و غلام چیست و اینکه کجا باید جنگ کرد و ...
در محدوده 100 میلیون تومان نیسان تینا یا هیوندای آزرا ؟
رفاهی و ایمنی برخوردار است متقاضیان را در انتخاب آزاد گذاشته است. کمپانی "هیوندای" با توجه به نیاز مشتری و درک جامعه مصرف کننده مدل "آزرا" را با همین نام در بازار "آمریکا و کانادا" با پیشرانه 3.8 لیتری (موتور جنسیس و وراکروز) و در اروپا با نام Grandear و پیشرانه های 3.3 لیتری و 2.2 لیتری عرضه می کند. همچنین تفاوت های دیگری نیز با توجه به شرایط محیطی در عرضه این محصول در کشورهای مختلف وجود ...
ضعف ها و قوت های انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان - علی حبیبی*
ها به ندرت می تواند آینده خوشایندی برای فرد رقم زند و به همین دلیل برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب به کمک دیگران نیز نیازمند است. دانش آموزان در این دوره سنی علاوه بر نگرش های خود در مورد زندگی و آینده، دائم تحت فشار افکار، ایده ها و آرزوهای والدین قرار دارند که می خواهند فرزندانشان رشته های مورد علاقه آنان را انتخاب کنند. در این خانواده ها، والدین و اطرافیان بدون توجه به علائق، انگیزه ...
ارزشهای دینی وانسانی توسط مستکبران موردهجوم وتخریب قرار گرفته است
سرویس استانها جوان ایرانی ؛ بخش شرقی: به گزارش جوان ایرانی به نقل از مهر، حجت الاسلام جعفر رحیمی در خطبه های نماز جمعه شهر ابهر، با بیان اینکه دشمن بوسیله تمام عده و اوده خود نظام خانواده را مورد هدف قرار داده اند و می خواهند حریم مستحکم خانواده را بشکنند، افزود: آنها می خواهند جوانان ما را لاابالی به بار بیاورند و مع الاسف از این مرزها نفوذ می کنند و انواع مواد مخدر و مشروبات را وارد ...
رئیس انجمن مددکاری: سال ها جرات حرف زدن درباره آسیب ها را نداشتیم
متعددی را با حضور مسئولان داشتیم. در طول بعد از انقلاب 112 شورا تشکیل دادیم و 50 شورا مربوط به مسایل اجتماعی بوده ولی عمیق وارد نشده اند. تحت عنوان شورای جوانان، خانواده، سالمندان، تامین اجتماعی و مانند آن شورا تشکیل داده ایم ولی جدی نبوده. در مجلس دهم مسئولان زیادی را دعوت کردیم و منویات مقام معظم رهبری را در این جلسات بیان کردیم. کارشناسان مرتبطی را دعوت کردیم و آقای موسوی نیز دعوت شده است. ...
کمتر از 10 روز مانده به المپیک، خیاط دست به کار شد
کاروان ایران ********************** در این بین علاوه بر انتقادات رسانه ها و اهل فن ، واکنش های ورزشکاران اعزامی و حتی خانواده های آنها نیز دیدنی و قابل تامل است به طوریکه دست مایه رسانه ها نیز قرار گرفت . البته انتقاد پذیری کمیته ملی المپیک در نوع خود جای تقدیر و تشکر دارد چرا که درپی انتقادات صریح و بعضا طعنه و کنایه ها از جانب اقشار مختلف بویژه هنرمندان و ...
عبدالله اسکندری قالب صورت مدیری را به موزه دورهمی اهدا کرد/ 22، عدد شانس افسانه چهره آزاد
جوان ؛ دورهمی این قسمت از برنامه خود را به موضوع زوج های جوان پرداخت و این هفته هم عبدالله اسکندری گریمور و افسانه چهره آزاد به عنوان مهمان حضور داشتند. بنابر این گزارش؛ بعد از اجرای استندآپ کمدی مهران مدیری با موضوع زوج های جوان و دعوت از چند زن و شوهر تازه جوان، از مهمانان این برنامه دعوت کرد. مهران مدیری عبدالله اسکندری را بهترین چهره پرداز تاریخ سینمای ایران توصیف کرد و ...
ویزیت رایگان مهاجرین افغان
.... وی درباره نوع خدماتی که در اردوگاه سلیمان خانی به مهاجرین افغانستانی ارائه می شود، گفت: در روزهای چهارشنبه خدمات مشاوره ای توسط مشاوران افغانستانی ارائه می شود این خدمات شامل تحصیل، ازدواج، مشکلات روحی و روانی و روانکاوی است. این مشاوران در زمینه ازدواج 10 آیتم بین المللی را در نظر دارند که مرتبط با فرهنگ مردم افغانستان است. وی ادامه داد: حتی این مشاوره ها به ازدواج هایی که از 2 جامعه ایران و افغانستان انجام شده نیز خدماتی ارائه می شود تا کمتر مشکلات فرهنگی بوجود آید. ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
ازدواج سفید سم مهلک تشکیل خانواده است
یک جامعه شناس گفت: باید با جدیت تمام در سطح جامعه در راستای جلوگیری از اشاعه فرهنگ نادرست ازدواج سفید از کاربرد این کلمه خودداری کرد و به جای آن از ترکیب هم باش های سیاه استفاده کرد. دکتر امان الله قرایی مقدم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: ازداوج دارای تعریف مشخصی ست که درباره آن مستندات بسیاری در دست است. به گفته وی ازدواج نوعی پیوند شرعی، عرفی و قانونی میان زن و مرد است و ...
زن مظهر خلاقیت الله
کریم در این باره می فرماید: یا بَنی آدَمَ لا یَفتِنَنَّکُمُ الشَّیطانُ کَما اَخرَجَ اَبَوَیکُم مِنَ الجَنَّه [10] ؛ ای فرزندان آدم، شیطان شما را فریب ندهد، همان طور که پدر و مادر شما را از آن بیرون کرد . بنابراین، آیه در مقام این است که بفهماند شما در اصل و حقیقت انسانیت یکی هستید و فرقی بین زن و مرد و کوچک و بزرگ و توانا و ناتوان شما نیست و نباید به یکدیگر اجحاف نمایید و افراد ...
افرادی که پیش از سال 75 خون دریافت کرده اند آزمایش هپاتیت بدهند/رشد 40درصدی کبد چرب در جامعه
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از کیش پرس ، سید موید علویان رئیس شبکه هپاتیت ایرانن و رئیس مراکز بیماری های کبد خاورمیانه در همایش عمومی بیماری های کبد در مرکز همایش های بین المللی کیش با بیان اینکه هپاتیت C یک نوع ویروس است و شایعترین راه انتقال آن از راه فراورده های خونی است از کسانی که پیش از سال 75 در جنگ حضور داشته و از آن ها خون گرفته شده است بهتر است برای انجام آزمایش هپاتیت C ...
والدین شهدای مفقود الاثر هر روز چشم انتظار دیدن فرزندشان هستند
کشورمان در بعضی از برنامه های خود به این موضوع توجه ندارد و زنان بدحجاب را در معرض دید عموم قرار می دهد شایسته نیست. وی بر نظارت همگانی و انجام امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و گفت: مردم نسبت به مسائل جامعه امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند و بی توجه نباشند. امیدواریم مردم و مسئولان به زندگی این خانواده ها و مطالبات آن ها توجه کنند و انتظاراتشان را که انتظارات حقی است، برآورده سازند. پایان پیام/ 128 ...
فرهادی؛ روایتگر بدیعترین سبک واقعگرایی در سینما
...> این کارگردان، در سال 1389 جدایی نادر از سیمین را ساخت. وی در این فیلم زندگی زن و شوهری را به تصویر می کشد که پس از جدا شدن، مسیرهای متفاوتی را انتخاب می کنند که به اختلاف و تاثیر بر زندگی یک خانواده دیگر منجر می شود. این فیلم به دلیل نوعِ نگاه ویژه و بهره گیری از عناصر واقعگرایانه (رئالیستی)، افزون بر استقبال داخلی و فروش بالا، 58 جایزه از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرد که مهمترین آن ها ...
معبری که خدمات اسلام را شاخص و دزدان علم را رسوا می کند
...> به حد کافی کتاب وجود داشت با توجه به اینکه چاپخانه وجود نداشت معمولی ترین افراد نیز شوق و ذوق مطالعه و کسب علم داشتند هر علمی که برای مردم مفید بود مسلمانان می آموختند شوق و علاقه که بود فرهنگ قرانی را گسترش و در کنار ان فضای علمی رشد و به هر نوع علمی پرداختند و پیشرفت ایجاد می شد. با این اوضاع بود که دانشجویان اروپایی برای کسب علم به سمت کشورهای اسلامی و پادشاهان آنها برای ...
جام جم نشینان جم را جدی بگیرند!
، امری بدیهی در شبکه های تلویزیونی است و با هدف طولانی مدت می تواند روی فرهنگ جامعه ما تاثیرگذار بوده و لطمات غیر قابل جبرانی را بر پیکره فرهنگ و رفتار اجتماعی و در راستای آن خانواده وارد کند. این گره با دست باز خواهد شد. با نگاهی اجمالی به چند مورد که در ذیل می آید می توان به کورسوی امید هر چند ناچیز برای نجات از شرایط موجود دست یافت. 1) مردم ما کماکان به رسانه ملی اعتماد دارند و علاقه مندند ...