سایر منابع:
سایر خبرها
پیام تسلیت معاون سیما در پی درگذشت داوود رشیدی
به گزارش جام جم آنلاین ؛ معاون سیما در پی درگذشت زنده یاد داوود رشیدی، پیام تسلیتی صادر کرد. متن کامل پیام مرتضی میرباقری به شرح زیر است: هوالباقی با تأثر فراوان خبر در گذشت یکی از قدیمی ترین هنرمندان فاخر عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما استاد داوود رشیدی را دریافت کردم. بی شک ایشان خالق یکی از تأثیرگذارترین و ماناترین آثار نمایشی در این سرزمین بوده است. ویژگی های بارز شخصیتی آن عزیز در وجه هنری ایشان به روشنی جلوه گر بود. اینجانب فقدان آن استاد را خدمت همسر فداکار و خانواده هنرمند ایشان تسلیت عرض می کنم و امیدوارم جامعه شاهد پرورش هنرمندانی شایسته همچون او باشد. سید مرتضی میرباقری معاون سیما ...
برگزاری بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوان در کردستان
به گزارش کردپرس مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در گفتگو با خبرنگاران از برگزاری بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوان در کردستان خبرداد و اظهار داشت: برای این جشنواره که از تاریخ 14 الی 18 شهریور ماه جاری در سنندج برگزار می شود 2 هزار 759 اثر به دبیرخانه ارسال شده و در این دوره از جشنواره 719 هنرمند با هم رقابت می کنند. حجت الاسلام رحیم جعفری، افزود: بیست و سومین جشنواره ملی ...
صنایع دستی استان همدان به 20 کشور جهان صادر می شود
به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان شب گذشته (4 شهریور) در مراسم جشن جهانی شدن لاله جین اظهار کرد: شهر لالجین با 17 هزار نفر جمعیت و در بین 19 شهر جهانی به عنوان کوچکترین شهر معرفی شده است. وی افزود: 22 هزار کارگاه صنایع دستی با فعالیت 6 هزار هنرمند در استان همدان فعال می باشند که 6 درصد شاغلان مربوط به بخش صنایع دستی است ...
هنرهای سنتی ایران مغفول مانده است/ حراجی ها حلقه مفقوده تولید فرش های ایرانی هستند
های مؤثر دارد. در صنعت فرش نیز اهمیت دادن به المان ها و ابزارهای مدرن مانند حراجی های بین المللی برای معرفی آثار فاخر می تواند یکی از گزینه های مهم باشد. وی اضافه کرد: تمام جهانیان بدانند که سالانه به عنوان مثال در تهران و تبریز به عنوان نمونه بزرگترین گردهمایی فرش جهان برگزار می شود که ضمن رونق بخشی به اقتصاد فرش به اصالت و هویت ملی اسلامی ما نیز کمک می کند. روحانی یادآور شد ...
رویکرد دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران مدرسه صنایع قدیمه است
اما نحوه انجام آن را نمی دانند و بسیار برایشان این شیوه جذاب بود. ارائه صحیح این هنر در دنیا به ما بستگی دارد. دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر زمستان سال جاری برگزار خواهد شد. محمود فرشچیان، مجید مهرگان، محمدباقر آقامیری، اردشیر مجرد تاکستانی، محمدعلی رجبی، عبدالله محرمی، عبدالرحیم سیاهکارزاده (رییس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر) اعضای شورای سیاستگذاری دوسالانه هستند و مجید ملانوروزی رییس شوراست. ...
شخصیت های بزرگ ایران چقدر بین المللی شده اند؟
سراسر جهان در اصفهان بود. اله یاری به ثبت اصفهان در یونسکو به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و هم چنین پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق جهان اشاره نمود و گفت: در سال جاری اجلاس شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان برگزار می شود. در استان اصفهان 199 رشته صنایع دستی وجود دارد که این مقدار، دو سوم صنایع دستی ایران و یک سوم صنایع دستی جهان را شامل می شود. ضمن این که اصفهان در زمینه گردشگری نیز یکی از 10 ...
مسجد حکیم نمونه ای از بناهای جوهر گراست
باشد وگرنه نمی توانیم معماری مدرن داشته باشیم. اگر معمار و معماری در اثر ارتباط با خودش باشد آنگاه اندیشه وی در معماری او ظهور پیدا می کند. حال اگر مسجد حکیم اصفهان برگرفته از این اندیشه و مرز و بوم اصفهان باشد می توانیم بگوییم دارای یک معماری خلاق است. نشانه شناس و تخیل شناس بنام ایرانی خاطرنشان کرد: معمار ایرانی مسلمان و ملی گرا است و هنر وی بر گرفته از اندیشه خاص ایرانی و غیر غربی است. در ...
آنچه درباره "تنهایی" نمی دانستید!
...، نه مسابقۀ قایق سواری و نه ویلای باواریا. ژوزفین فقط کسی را می خواست تا با او حرف بزند. یک روز غروب، اواخر تابستان، اعتراف کرد و دیگر پیدایش نشد. دیگر زنگ هم نزد. تنهایی مفهومی جدید در ادبیات دانشگاهی است که در نیمۀ دهۀ 1960 رایج شد و پس از انتشار اثر مهم رابرت ویس جایگاه برجسته ای یافت: تنهایی؛ تجربۀ انزوای عاطفی و اجتماعی3 (1973). ولی تا سال 1978 شیوۀ یکنواخت و استواری برای مطالعۀ ...
سروده های اخوان ثالث؛ حاصل تحول و نوگرایی در شعر فارسی
دانشگاه های تهران، تربیت معلم و شهید بهشتی به کار مشغول بود و در تمام این سال ها با عشق و علاقه وصف ناشدنی به سرودن شعرهایی پرداخت که از جان او مایه می گرفت و با نگارش های ادبی و تاثیرگذار خود بسیاری از علاقه مندان به شعر و ادب را مجذوب خویش ساخت. مجموعه شعر زمستان که در 1335 خورشیدی به چاپ رسید، از نگاه بسیاری از اهل ادب ارزشمندترین اثر این فرهنگ دوست است که آغاز حرکت تازه ای در عرصه فرهنگ و هنر ...
برترین های یک سال تئاتر مشخص شدند/ مقام اول برای تئاتر علی رفیعی
حضور محمود دولت آبادی نویسنده معروف معاصر، از سه نمایش برتر سال 94، که با رای اعضای انجمن از میان 600 نمایش اجرا شده انتخاب شدند تقدیر صورت گرفت. نمایش خاطرات و کابوس های یک جامه دار علی رفیعی، نمایش اسم لیلی رشیدی و نمایش داستان های میان رودان علی شمس برگزیده های این بخش بودند. همچنین از سه کارگردان به پاس مسوولیت پذیری توسط کیومرث شریفی از صندوق اعتباری هنر، امیر روشن و ...
زبان رسانه ای باید ساده و همه فهم باشد/ راه یابی 8 اثر به بخش نهایی مسابقه
به گزارش خبرگزاری فارس ، فیلومنا پراگاسام مدیر برنامه موسسه توسعه رادیو و تلویزیون های آسیا - اقیانوسیه و عضو هیأت داوران AIBD گفت: 30 اثر تلویزیونی و 25 اثر رادیویی راه یافته به بخش مسابقه AIBD هرکدام در دو بخش بررسی و در نهایت در هر حوزه چهار نامزد انتخاب شدند. عضو هیأت داوران AIBD با تاکید بر توجه به خط روایی داستان و انسجام در بیان محتوا از اثاری نام برد که توانسته اند در کنار ...
راهبردهای AIBD در برابر شبکه های اجتماعی
به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، اجلاس سالانه موسسه توسعه رسانه های آسیا و اقیانوسیه در اولین نشست تخصصی اش در قالب نشست گروه برنامه راهبردی (SPT) با بررسی اهداف و راهکارهای مناسب، راهبردهای این موسسه را برای آینده تدوین کرد. مدیرکل امور بین الملل صداوسیما و مسئول اجرایی این نشست با اشاره به ضرورت بررسی مسیرهای اطلاع رسانی نوین گفت: این نشست که سی و ششمین نشست گروه برنامه راهبردی (SPT) است،با حضور نمایندگان رادیو و تلویزیون 17 کشور عضو برگزار شد و بررسی فضای برودبند و شبکه های اجتماعی از مهمترین بخش های آن بود. عباس ناصری طاهری تصریح کرد: هم اکنون جضور شبکه های اجتماعی و تاثیر فضای مجازی بر مخاطب به دغدغه ای برای رسانه های برودکست تبدیل شده و بخش مهمی از مباحث این نشست به برخورد با این چالش جدید اختصاص داشت. وی با تأکید بر تجمیع نظرات و همراهی نمایندگان رادیو و تلویزیون های عضو افزود: دسترسی مخاطب به رسانه های مچازی تاکید ما را بر برودبند (پهن باند) بیشتر کرده است و نقطه عطف این نشست در ارائه برنامه هایی در حوزه برودبند بوده است. مدیرکل امور بین الملل صدا و سیما این نشست را فرصت مغتنمی برای ارائه راهکارهای مناسب برای همکاری ها دانست و آن را گام مهمی در بهبود روابط اعضای اتحادیه ارزیابی کرد. ایران میزبان چهل و دومین نشست سالانه و پانزدهمین همایش عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا – اقیانوسیه AIBD است و این گردهمایی تا ششم شهریور ادامه خواهد داشت. دکتر علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما عصر امروز با سخنرانی خود در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما، رسما این نشست بین المللی را افتتاح می کند. موسسه توسعه رادیو و تلویزیون های آسیا - اقیانوسیه در سال 1977 میلادی و تحت نظارت سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد. این موسسه سازمانی منحصر به فرد و بین دولتی است و به کشورهای عضو کمیسیون آسیا - اقیانوسیه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد خدمات ارائه می دهد. دولت مالزی میزبان این موسسه و دبیرخانه آن در شهر کوالالامپور است. در مراسم افتتاحیه این اجلاس قرار است آثار برگزیده مسابقه رادیو وتلویزیونی این اتحادیه با اهدای جوایز به برگزیدگان معرفی شوند. ...
لاله جین جزو 19 شهر جهانی است
معرفی کنیم و عنوان جهانی را کسب کرده و جزو 19 شهر جهانی باشیم. وی به فرآیند جهانی شدن لاله جین اشاره کرد و گفت: این طرح از نیمه دوم سال قبل کلید خورد و در ابتدای امسال تصویب شد. مالمیر با بیان اینکه امیدواریم سال به سال شاهد رونق کسب و کار در لاله جین باشیم، بیان کرد: ایجاد موزه سفال از برنامه های خاص است و اختصاص اعتبار از سوی استاندار نیز مد نظر است که رئیس سازمان میراث ...
وضعیت انجمن های ادبی شهرستان نامطلوب است/صله رحم شاعرانه وضعیت بدی دارد/ از هنر برای جذب پول و اعتبار ...
سیریک گفت: تاکنون اثر خاصی تولید نکرده ام ولی در زمینه شعر دو اثر آماده چاپ دارم و در زمینه طراحی پوستر و عکس نیز آثار هنری دارم. شاعر سیریکی بیان کرد: مسولان ادارات در سرفصل هایشان از روش های مختلف حمایت دارند اگر از این اعتبارات که سرفصل هنری دارد برای هنر وهنرمندان استفاده نکنند دیگر چه کاری می خواهند انجام دهند اما در شرایط فعلی این امکان کمرنگ شده است ولی شرایط حاد نیست و هنر در جریان ...
میزبانی نمایشگاه های هنرهای تجسمی در شهریور ماه
خواهد بود. این گالری روزهای شنبه تعطیل است. گالری نقش و خط مجموعه ای از آثار خوشنویسی جواد بختیاری برپا می شود. به گفته ی این هنرمند آثار نمایشگاه مسند مستانگی حاصل حدود هفت ماه مستانگی او با خوشنویسی است. در این نمایشگاه 35 اثر به نمایش درمی آید. افتتاحیه نمایشگاه مسند مستانگی چهارم شهریور در گالری نقش و خط از ساعت 16 تا 20 برگزار می شود. این نمایشگاه تا 15 ...
عملکرد معاونت هنری ارشاد در دولت یازدهم
پاسخ به نیازهای هماهنگ و مأنوس با فرهنگ ایرانی اسلامی مخاطبان و اقشار مختلف در سطح جامعه ،توجه به موسیقی اصیل و دستگاهی کشور مبتنی بر هویت ملی و پی ریزی ساز و کار صیانت از این موسیقی به عنوان میراث معنوی کشور،راه اندازی بازار هنر توسط مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و حضور ایران برای نخستین بار در سه سالانه دیزاین میلان، حمایت از اقدامات و فعالیت های فرهنگی هنری با موضوع اقتصاد مقاومتی از قبیل صدور ...
اهدای 44 اثر چاپی هنرمند آلمانی به موزه هنرهای معاصر تهران
فارس در شیراز و نمایش این آثار در موزه امام علی (ع) در تهران (اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری) و همچنین نمایش این آثار در شهر دوسلدورف آلمان ، این آثار توسط این هنرمند به موزه هنرهای معاصر تهران اهداء شد. گونتر اوکر؛ هنرمند 82 ساله آلمانی از هنرمندان گروه زیرو است که تمایلات شرقی و عرفانی در آثار او مشهود است و در زمان حضور در ایران تحت تاثیر فرهنگ و هنر ایران و از جمله حافظ قرار گرفت و وقتی ...
جشن 10 سالگی تصویرگران/ بازار هنر برپا می شود
نشانی خیابان شریعتی، سیدخندان، خ جلفا با حضور هنرمندان تجسمی برگزار می شود . نمایشگاه در آن سوی در نگارخانه لاله نمایشگاه گروهی با عنوان در آن سوی ̋ به انتخاب مرتضی اسدی در نگارخانه لاله برگزار می شود . این نمایشگاه شامل بیش از 30 اثر نقاشی از 7 هنرمند است که هر یک با رویکرد به انسان و محیط اطراف سعی در ارائه تجربیات تجسمی و جهان زیسته خود داشته اند . مرتضی اسدی، ابراهیم ...
صدایی که از متن شنیده می شود
به گزارش نخست نیوز و به نقل از ایلنا : حسین نصرالله زنجانی در نقدی که بر کتاب یاران موافق شامل خاطرات آیت الله سیدمرتضی مستجابی از امام موسی صدر نوشته؛ به چهار ویژگی مهم این کتاب اشاره کرده و آنها را به عنوان ارزش های اثر برمی شمارد. کتاب یاران موافق که دربرگیرنده بخشی از خاطرات آیت الله سیدمرتضی مستجابی است؛ به تازگی از سوی انتشارات موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر منتشر شده است ...
هفته ای رنگارنگ با هنرگردی در گوشه و کنار شهر
...، صدرا میرشریفی، نیلوفر نادری، ستاره نژادی، حسین واحد، عماد یزدی زاده، علی حسن یکتایی با موضوع و سبک های متفاوت ازساعت 14 تا 20 در گالری شماره یک ارسباران برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می شود. افتتاحیه این نمایشگاه جمعه 5 شهریور از ساعت 17 تا 21 در گالری هنر یک این فرهنگ سرا با حضور هنرمندان تجسمی برگزار می شود. کتاب خانه است نمایشگاهی با عنوان کتاب خانه است در ...
وقتی خواننده های پاپ سراغ موسیقی مذهبی می روند
این اثر مذهبی از محسن چاوشی، اشک ریخته است. پس از این آلبوم گروهی، در سال 89 آلبومی دیگر این بار با هشت خواننده و با نام "هشت" در وصف امام رضا (ع) منتشر شد که در این مجموعه موسیقی مذهبی نیز محسن چاوشی و رضا صادقی حضور داشتند. دیگر خواننده های این آلبوم را رضا یزدانی، علی اصحابی، حمید حامی، علیرضا شهاب، امین رستمی و بابک جهانبخش تشکیل می دادند. اخیراً هم گروه تولیدی "دلصدا" اخیر در حال تهیه و ...
دوستی و اتحاد در ماهی بادکنکی
اگر چه این انیمیشن با تکنیک سه بعدی ساخته می شود، اما فضایی فانتزی و تخیلی دارد و از رنگ های شاد و جذاب در گرافیک و طراحی بصری آن استفاده شده است. نی نی بال (خواهر کوچک ماهی بادکنکی)، اره ماهی (مجسمه ساز و هنرمندی مودب)، جیز ماهی (همیشه دنبال کشف اجسام)، سبیل ماهی (با نمک و چاق) و دیو ماهی (برادر غول ماهی) از دیگر شخصیت های کارتونی این مجموعه هستند. در این انیمیشن، پدر سبیل ماهی، پلیس است و پدر نی نی بال نیز در نقش آتش نشان ظاهر می شود. فست فودها و بازی های رایانه ای سلمی افکاری، کارگردان و تهیه کننده این انیمیشن به جام جم گفت: به 90 قسمتی که در حال ساخت است، شخصیت ها و فضاهای جدی اضافه شد ه اند. برای مثال، چون آغاز سال تحصیلی نزدیک است در یک فصل به مدرسه می پردازیم یا در قسمتی دیگر به بحث فست فودها و بازی های رایانه ای اشاره می کنیم. وی معتقد است: در مجموعه هایی که برای کودکان ساخته می شود، باید مواظب باشیم دیالوگ ها کودکانه باشد و حد وسط را در همه امور رعایت کنیم تا برای کودک بی مزه نباشد. از این رو، گاهی در فیلمنامه ماهی بادکنکی مجبوریم جملات را تغییر دهیم. افکاری بیشترین مشکل حوزه انیمیشن را مالی دانست و عنوان کرد: افراد هنرمند و کاربلد زیاد داریم، ولی بیشتر وقت ها به آثاری ارجحیت داده می شود که می توانند واقعی باشند و لزومی ندارد در قالب انیمیشن ساخته شوند. می توان به کارهای فانتزی بیشتر بها داد و هزینه ها را طوری تقسیم بندی کرد که به همه موضوعات و تکنیک ها اختصاص یابد. در این صورت انیمیشن کشور ما در وضعیت بهتری قرار می گیرد. این کارگردان ادامه داد: انیمشن سازان ما از نظر تکنیکی پیشرفت خوبی داشتند، اما مشکلات مالی باعث افت آنها می شود. این اتفاق باعث شده، خیلی ها این شغل را کنار بگذارند. عده ای فکر می کنند انیمیشن هنر و تفریحی بیش نیست اما برای ما شغل است و با آن زندگی می کنیم. آموزش کارگروهی به کودکان رامین کرمی، نویسنده ماهی بادکنکی درباره روند نگارش فیلمنامه توضیح داد: نگارش فصل سوم یعنی 39 قسمت به پایان رسیده و خلاصه فیلمنامه در 26 قسمت تهیه شده است. این نویسنده ادامه داد: ماهی بادکنکی در مرکز پویانمایی صبا، برای گروه سنی کودک و پخش از شبکه کودک و نوجوان تولید می شود. این اثر جنبه آموزشی دارد و هدف از ساختش دوستی و اتحاد است. در این مجموعه، ماهی بادکنکی قهرمانی نیست که به تنهایی بتواند کاری انجام دهد. اگرچه سرگروه است و از همه باهوش تر و قدرت رهبری اش بیشتر، ولی اگر دوستانش به او کمک نکنند نمی تواند موفق شود. ما قصد داریم در این انیمیشن قدرت کار گروهی را به کودکان آموزش دهیم. کرمی معتقد است: کسی که می خواهد فیلمنامه انیمیشن بنویسد، باید کودک درونش زنده باشد، شیطنت های کودکان را در نظر بگیرد و با روحیات آنها آشنا باشد. در ایران، بیشتر فیلمنامه هایی که برای انیمیشن نوشته شده، باید در قالب رئال تولید شوند چراکه بخش تخیلی شان خیلی کم است. آنچه انیمیشن را از حوزه های دیگر جدا می کند، تخیل است. فضای فانتزی با حس و حال کودکانه محمد میروهابی، کارگردان هنری انیمیشن ماهی بادکنکی نیز عنوان کرد: در گرافیک کار سعی کردیم به سمت رئال پیش نرویم و بتوانیم حسی را که برای یک کار فانتزی لازم است، داشته باشیم. خودمان را محدود به تکنیک و قابلیت هایش نکرده ایم. وی ادامه داد: وقتی اثری با تکنیک سه بعدی ساخته می شود خیلی ها تمایل دارند به سمت واقعیت و زیاد کردن جزئیات پیش بروند، اما ما این وسوسه را کنترل و سعی کردیم این مجموعه حس و حال کودکانه داشته باشد. این کارگردان هنری بیان کرد: من مخاطب انیمیشن را کودک می شناسم؛ اما هرچه کار واقعی تر و پویانمایی به واقعیت نزدیک تر شود، سن مخاطبش می تواند بالاتر برود. در این اثر، شخصیت ها ماهی هستند، اما به آنها حس انسان گونه دادیم؛ یعنی صحبت می کنند و به جای این که باله داشته باشند، چیزی شبیه دست دارند. صحبت کردن با زبان خیال وی در پاسخ این پرسش که تخیل چقدر از میزان باورپذیری می کاهد، تصریح کرد: باورپذیری و همذات پنداری دو مقوله جدا هستند. اگر به زبان کودکان صحبت کنیم، برایشان قابل قبول تر و تاثیرگذارتر است تا این که بخواهیم آنچه را که واقعی است، به آنها نشان دهیم. باید به زبان خودشان که زبان خیال، بازی و فانتزی است، با آنها صحبت کنیم و ما نیز تلاش کردیم این مورد را در کارمان لحاظ و رعایت کنیم. میروهابی درباره ناقص بودن فیلمنامه و تاثیر آن بر ادامه تولید اظهار کرد: در آثار واقعی وقتی فیلمنامه آماده نیست، می توانند فی البداهه عمل کنند یا در صحنه تصمیماتی بگیرند و در نهایت کار انجام شود، ولی در انیمیشن این اتفاق نمی افتد چراکه باید همه چیز مشخص باشد و سپس اجرا شود. بنابراین آماده و کامل نبودن فیلمنامه این اختلال را ایجاد می کند که ما مجبور می شویم کار را متوقف کنیم. فانتزی کارمان خیلی زیاد است کرمی، نویسنده انیمیشن: یک روز به محل کار یکی از دوستانم رفته بودم. او آکواریوم خیلی بزرگی داشت. در مدت زمانی که منتظر آمدن دوستم بودم، به آکواریوم نگاه می کردم و برای ماهی ها غذا می ریختم. ایده داستان از آنجا به ذهن من رسید. ما در این مجموعه، فانتزی کارمان خیلی زیاد است، سعی کردیم تخیل در آن زیاد باشد به طوری که پدر یکی از ماهی ها آتش نشان است؛ یعنی زیر آب آتش سوزی رخ می دهد و آنها آتش را خاموش می کنند. تمام اتفاقاتی که در دنیای خارج از آب رخ می دهد، با شکلی متفاوت و جدید در زیر آب روایت می کنیم. شبنم قدمی ...
پریا روایتی روشن و گویا از ایدز
...، یکی از این موضوعات است که با وجود پرداختن به آن در چند اثر سینمایی و تلویزیونی از دهه هفتاد تا به امروز، بسیاری از جنبه های حقیقی آن مغفول مانده و بدرستی معرفی نشده است. سریال آخرین ستاره شب، ساخته منوچهر پوراحمد را می توان نخستین نمایش جدی ایدز در قاب تصویر دانست. پس از آن در مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی دیگری نظیر داستان یک شهر، خط قرمز، بهشت پنهان، غوغا و پابرهنه در بهشت، می توان رد پایی از این بیماری را مشاهده کرد. این حجم از روایت ها در مقایسه با هزینه ها و آسیب هایی که ایدز به جامعه تحمیل می کند ناچیز است؛ خصوصا این که در برخی آثار به دلایل گوناگون، شاهد نمایش نه چندان صحیح این بیماری یا پرداختی کوتاه و گذرا به آن هستیم. ادامه این روند معیوب باعث شده است سوژه ای جذاب که لزوم پرداخت صحیح به آن همچنان احساس می شود، نه مانند گذشته بکر بماند و نه آنچنان تاثیرگذار باشد. قصه آدم های این روزگار حال دوباره این بیماری، دستمایه اصلی یک سریال تلویزیونی قرار گرفته است. پریا در دل قصه ا ی خانودگی و اجتماعی مشخصا به بیمازی ایدز می پردازد و برخلاف آثار پیش از خود بی پرده سخن می گوید. تلویزیون با انبوهی از مخاطبان خود، بستری مناسب برای آگاهی رسانی درباره ویروس اچ آی وی است، زیرا این بیماری نه یک مساله بهداشتی و پزشکی صرف، بلکه یک معضل فرهنگی اجتماعی قابل پیشگیری است که در خلال یک اثر نمایشی در قاب همه گیر تلویزیون می تواند بهتر معرفی شود و تاثیرگذارتر باشد. ناگفته نماند، این تاثیرگذاری در صورتی است که اثر به جنبه های نمایشی و جذابیت های مخاطب پسند وفادار بماند و وظیفه آگاهی رسانی صرف را بر عهده برنامه های آموزشی و مستند قرار دهد. در سریال پریا این مهم تا حد زیادی رعایت شده، اما درست در آنجایی که پای نمایش در شیوه انتقال اطلاعات لغزیده، بیشترین آسیب را به یکدستی اثر وارد کرده است. برای مثال، نویسنده پریا در جای جای سریال، اطلاعاتی از راه های انتقال و ابتلا به ویروس اچ ای وی و تبدیل آن به ایدز به مخاطب ارائه می دهد. این اطلاعات اغلب از طریق دیالوگ های میان خواهر و شوهر خواهر کیوان و همچنین در راهنمایی های پزشک به گوش مخاطب می رسد. اطلاعات تازه از نقاط قوت و وجه تمایز کار است، اما اجرای نه چندان ظریف آن در برخی سکانس ها، آن را از یک اثر نمایشی هنرمندانه به برنامه ای آموزشی تنزل می دهد. اگر این اطلاعات که به قصد آگاهی دهی در دیالوگ ها نشسته اند، کمی هنرمندانه تر در تار و پود قصه تنیده می شدند، به قصه گویی سریال ضربه کمتری وارد می شد. ساختارشکنی خلاقانه تمایز و جذابیت در آخرین ساخته حسین سهیلی زاده برای مخاطب ایرانی کم نیست؛ نمونه آن پرداخت روشن به بیماری ایدز، شکل گیری رابطه ای عاشقانه اما غریب با عرف جامعه و همچنین ارتباط احساسی میان پدر و مادر دو شخصیت اصلی است که پیش از این در قاب تلویزیون کمتر دیده شده . در کنار این همه تازگی، همچنان شاهد تلاش بی ثمر برای نمایش خانواده ای آرمانی و بی نقص در روابط کلیشه ای خانواده خواهر کیوان با بازی کمند امیرسلیمانی و امیررضا دلاوری و همچنین شخصیت مددکار اجتماعی به عنوان حلال مشکلات و همراه همیشگی هستیم. از سوی دیگر، سریال گاه در ایجاد روابط علت و معلولی برخی اتفاقات سهل انگارانه عمل کرده است؛ برای مثال شخصیت کیوان به واسطه تزریق از طریق سرنگ آلوده گرفتار این بیماری می شود، اما این رخداد بسیار ساده انگارانه رقم می خورد و همین می شود که چینش برخی اتفاقات در قاب تصویر مستدل و منطقی از کار در نمی آید. ریتم سریال نیز در یک طیف در حال نوسان است. این اتفاق بیش از اجرا از فیلمنامه نشأت می گیرد و اغلب ناشی از تزلزل شخصیت ها در واکنش به حوادث و تعلل آنهاست. شخصیت پریا که نام سریال نیز از او گرفته شده، یک قهرمان بی تقص نیست و تردید او در تصمیم گیری درباره ازدواج، فرزندانش یا واکنش به بیماری همسرش باعث می شود روند داستان به کندی پیش برود؛ روندی که مدتی است با بروز روحیه جنگندگی پریا در مقابل بیماری ضرباهنگ تندتری به خود گرفته است. این ویژگی انسانی موجب نزدیکی بیشتر مخاطب به شخصیت اصلی می شود، اما گاه توالی اتفاقات را از ریتم می اندازد. شخصیت های آشنا با دغدغه های امروزی آنچه پریا را این روزها بر سر زبان ها انداخته، علاوه بر سوژه حساسیت برانگیز آن، شخصیت های آشنا و بادغدغه های امروزی است. بروز این بیماری در خانواده ای معمولی که نمونه آن را اطراف خود سراغ داریم و پیوندش با روابط عاطفی و خانوادگی به تاثیرگذاری قصه و درگیر کردن احساسات مخاطب کمک شایانی کرده است. همان طور که گفته شد در گذشته از ایدز و بیماران درگیر با آن تصویری مبهم ارائه می شد. باید پذیرفت که برخی ملاحظات و در لفافه سخن گفتن ها اقتضای زمان ساخت این آثار بوده است؛ اما امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی و همچنین نگاه جدی تر به این بیماری، بیان کهنه یا الکن هیچ تاثیری بر مخاطب نخواهد داشت. پریا تا به امروز روشن ترین نگاه و گویاترین زبان را نسبت به مبتلایان ویروس اچ آی وی در میان آثار تلویزیونی داشته است. سریال در ضمن به تصویر کشیدن داستان یک زندگی، با دستمایه قرار دادن یک بیماری سخت، چندین شخصیت را وارد ماجرا می کند که هر کدام با مسائل و مشکلاتی، دست و پنجه نرم می کنند و سرنوشتشان به یکدیگر گره خورده است. با این میزان از گره افکنی به سرانجام رساندن شخصیت ها با پایانی رضایتبخش که درخور این قصه متفاوت باشد، مشکل به نظر می رسد. باید به تماشا نشست و دید سعید فرهادی این کلاف سردرگم را چگونه باز می کند! تمایزهای جذاب پریا تمایز و جذابیت در آخرین ساخته حسین سهیلی زاده برای مخاطب ایرانی کم نیست؛ نمونه آن پرداخت روشن به بیماری ایدز، شکل گیری رابطه ای عاشقانه اما غریب با عرف جامعه و همچنین ارتباط احساسی میان پدر و مادر دو شخصیت اصلی است که پیش از این در قاب تلویزیون کمتر دیده شده است. آنچه پریا را این روزها بر سر زبان ها انداخته، علاوه بر سوژه حساسیت برانگیز آن، شخصیت های آشنا و با دغدغه های امروزی است. بروز این بیماری در خانواده ای معمولی که نمونه آن را اطراف خود سراغ داریم و پیوندش با روابط عاطفی و خانوادگی، به تاثیرگذاری قصه و درگیر کردن احساسات مخاطب کمک شایانی کرده است. نوشین مجلسی ...
تخریب اموال فرهنگی به مثابه یک جرم جنگی
صحرای بزرگ آفریقا واقع شده است، شهر نسبتا کوچکی است که در محاصره یک منطقه وسیع کویری واقع شده است. به همین مناسبت، آن را الماس کویر نیز نامیده اند چرا که در بستر کویر و نبود تمدن انسانی، شهری شد که در دوران طلایی خود در قرن 15 و 16 میلادی به یکی از پایتخت های معنویت و عقلانیت در آفریقا مبدل گردید. این شهر به دلیل موقعیت استراتژیک خود به یکی از شاهراه های تجارت فرا قاره ای در آفریقا و به مرکز تجارت ...
چند صد ملیون هزینه، روی دست بیماران سرطانی
بیماری و نوع سرطان دارد. جایگاه بیمه ها و بیمارستان ها در حمایت از بیماران سرطانی یکی از مشکلات بیماران خاص در کشور که بیماران سرطانی نیز شامل آن ها می شوند، تهیه و هزینه های مربوط به داروها است. هزینه های درمان هر بیمار سرطانی در کشور چند صد میلیونی است. عاطفه که مادر خود را در اثر بیماری سرطان روده از دست داده است در ارتباط با هزینه های درمان به ابتکار می گوید: مجموعاً مبلغی حدود 150 ...
چهره ها
. مهدی اخوان ثالث بر شاعران معاصر ایرانی تأثیری عمیق داشته است. هنر اخوان در ترکیب شعر کهن و سبک نیمایی و سوگ او بر گذشته، مجموعه ای به وجود آورد که خاص او بود و اثری عمیق در هم نسلان او و نسل های بعد گذاشت. اخوان ثالث چهل روز پس از بازگشت از خانه فرهنگ آلمان در چهارم شهریور ماه سال 1369 در تهران از دنیا رفت. وی در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده است. جمال میرصادقی، داستان ...
صحبت های اخیر وزیر ارشاد مغایر با سخنان رئیس جمهور نیست/نسخ خطی هویت فرهنگی ملت ایران است
صنفی مطبوعات و سینما و هنر تقویت شدند. نسخ خطی، هویت فرهنگی ملت ایران است صالحی امیری سپس به اقدامات کتابخانه ملی در دو سال گذشته اشاره و بیان کرد: در کتابخانه ملی چند اتفاق بزرگ شکل گرفت. اولین اتفاق تبدیل کتابخانه ملی به یک مرکز فرهنگی پویا در کشور بود. 551 نشست فرهنگی طی دو سال گذشته در کتابخانه ملی برگزار شد و هر روز بدون استثنا بیش از یک تا دو نشست برگزار می شود که شامل ...
دستاوردهای معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سه سال دولت یازدهم
(مبتنی بر پایلوت شهرری) 4-تهیه و ارائه بسته سیاستی – اجرایی اشتغال پایدار زنان به شورای عالی اشتغال با تأکید بر دختران فارغ التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار و اقدام به تدوین بسته جامع حمایتی زنان شاغل با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور 5-ترویج و تقویت همکاری های شبکه ای میان جامعه مدنی و دولت در حوزه زنان و خانواده از طریق برگزاری 8 نشست منطقه ای ...
فصل شیدایی و حرفهایی که به ما می گوید!
محوریت توسل به پنج تن آل عبا(ع) را روایت می کند. نمایش کشتی حضرت نوح(ع) در اندازه ای نزدیک به واقع، بارش باران و ... نیز از دیگر جاذبه های بصری فصل شیدایی به حساب می آیند. یکی دیگر از جاذبه های شکلی و محتوایی توامان فصل شیدایی ، تناسب 30 تا 40 درصد داستان با مختصات جغرافیایی محل نمایش است! تناسب بخش معاصر و تغییر مختصات اجرای آن با موضوعات بومی شهر محل اجرا، خلاقیتی است که بر جذابیت اثر برای مخاطب ...
رهبری گفتند شبیخون فرهنگی ؛ برخی گفتند توهم توطئه است/ وقتی فهمیدیم که دیگر خاکریزی برایمان نمانده
روزهایی که مصاحبه های رسانه ای اش صراحتی بیشتر از گذشته دارد. اما درباره این اثر سینمای خود، درست مانند همان قهرمان امروز ترجیح نسبی بر سکوت می دهد و کمتر درباره آن حرف می زند و درباره مسائل دیگر سخن می گوید. حالا با گذشت چند سال و تولید چند فیلم که تم اجتماعی پررنگ تر و قابل فهم تری برای مخاطب نسبتاً کم حوصله و هیجانی پسند امروز سینمای ایران دارند، سید رضا میرکریمی را به عنوان یک فیلم ...