سایر منابع:
سایر خبرها
قدر مفاخر فرهنگی خراسان را نمی دانیم
دور هم جمع شویم و چنین مراسمی برگزار کنیم، بلکه باید در دانشگاه ها رساله های دکتری و کارشناسی ارشد درباره اخوان ثالث نوشته شود، باید پژوهشکده هایی به نام اخوان ثالث راه اندازی شود و اقدامات دیگری از این دست؛ درست مانند کارهایی که در تبریز برای شهریار انجام شده است. وی افزود: چرا خانه پدری اخوان ثالث در ایستگاه سراب مشهد موزه نمی شود در حالی که خانه او در تهران مرمت و موزه شده است؟ ما در مشهد ...
اظهارات مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در میان اهالی رسانه/تبعیدی
فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آن را درد و دل عنوان می کرد؛ ولی بیشتر به یک دفاعیه و توجیه می ماند. مهدی حقیقی در این نشست با اشاره به برخی صحبت ها مبنی بررفتن یا ماند او در استان مرکزی حضور خود در اراک را یک تبعید دانست زیرا به اعتقاد او، یک مدیر ستادی بوده که حالا یک مدیر استانی شده است. وی گفت: این که دغدغه بسیاری از شما مدیر بومی است بسیار طبیعی است؛ ولی گاه برخی مناسبات در این انتخاب ...
نگاهی به حمله مغولان به ایران و عراق، بر اساس یک متن تازه یاب
درآمد ممکن است تصور کنیم با داشتن منبع با ارزشی چون تاریخ جهانگشای جوینی یا بخش مغول از کتاب مهم جامع التواریخ رشیدی، و با توجه به جزئیاتی که در باره مغولان در اختیار ما می نهند، نیاز به منبع دیگری نداریم، اما می دانیم که انبوهی ازمنابع فارسی دیگر مانند طبقات ناصری ، آثار حافظ ابرو و همینطور آثار عربی و دیگر زبانها وجود دارد که در در روشن کردن تاریخ مغول نهایت اهمیت دارد. یک گزارش اجمالی توسط اشپولر در باره منابع مغول در مقدمه کتاب تاریخ مغول در ایران [1] آمده که همچنان جالب و خواندنی است. وی در آنجا به تحلیل و نقد آثار فار ...
این چرخ فلک که ما در او حیرانیم...
بعد از این در جهانِ داستان، تصویر و نمایش هرچه بگویند تکرار مکررات و بازگوکردن شنیده هاست. آنها معتقدند فقط می توان به زبان و نگاه خلاقانه خالق اثر به سوژه ای تکراری امیدوار بود، اما در مقابل این باور هنوز آثاری تولید می شوند که مثال نقض این تفکر هستند و در برهوت قصه گویی راه و رسم کار خویش را بخوبی بلدند. این آثار نوید می دهند که همچنان می توان قصه آدم هایی را گفت که زندگیشان دیدنی و شنیدنی است؛ آدم هایی از جنس این روزگار، با دغدغه هایی ملموس و افکاری مانوس که در بزنگاه حادثه، کردارشان قهرمانانه و گاه جالب و غریب است؛ و همین قرابت و غریبی توامان و جزئیات خوش آب و رنگ است که به قصه آنها عمق و جذابیت می بخشد. سریال چرخ فلک از آن دست آثار است که در محتوا حرف تازه ای برای گفتن دارد و در ساختار برای مخاطب ایرانی بدیع و تماشایی است. هر داستان از دل داستان دیگر می آید و شخصیت هایش که سوار بر چرخ فلک روزگارند، گاه از کنار یکدیگر عبور می کنند و گاه دانسته و نادانسته بر سرنوشت هم اثر می گذارند. این شیوه قصه گویی سبب می شود نویسنده به زندگی طبقات مختلف اجتماعی نقب بزند و چشم دل بیننده را به روزگار آدم هایی که احتمالا هر روز از کنارشان رد می شود روشن کند تا مخاطب خود را جزئی از این نمایش تصور کند. این قصه های تودر تو اما ساده را علیرضا طالب زاده به رشته تحریر در آورده؛ کسی که هر بار فیلمنامه ای نوشته، به یکی از آثار موفق قاب جادویی تبدیل شده است. در بخش کارگردانی نیز دو نسل متفاوت حضور دارند و همکاری این گروه سه نفره نه تنها به یکدستی مجموعه ضربه نزده بلکه به آن ضرباهنگ بهتری بخشیده است و نشان می دهد برخلاف انتظار، کار گروهی در ایران نیز نتیجه مثبتی دارد. عزیزالله حمیدنژاد کارگردان گزیده کار سینما که اشک سرما را به عنوان یک اثر به یادماندنی و موفق در کارنامه دارد یکی از اعضای این گروه سه نفره و سازنده برخی قسمت هاست. در کنار او بهرام عظیم پور کارگردان سریال بیداری نیز عهده دار کارگردانی چند اپیزود است و نیروی جوان و تازه نفسی همچون احسان عبدی پور نیز این گروه را کامل کرده است. بازی های رئال و یکدست در کنار داستان هایی سرراست و با ساختی محکم، چرخ فلک را به مجموعه ای خوش ساخت تبدیل کرده که با وجود اپیزودی بودن از پس همراه کردن مخاطب سربلند بیرون آمده است؛ به گونه ای که هر اپیزود را با کمی اغماض می توان فیلم سینمایی مستقل، با همان میزان جذابیت در نظر گرفت. این نتیجه حرفه ای حاصل کار فیلمنامه نویس و کارگردانان کاربلدی است که برای جذب مخاطب به هر کاری تن نداده و هر سخن و رخداد کم مایه را برای ایجاد هیجان و کشش دستاویز قرار نمی دهند. راویان این سریال زبان تصویر را بخوبی می شناسند و همین است که از زیاده گویی پرهیز می کنند و تا جایی که امکان دارد جای دیالوگ های پرطمطراق و طولانی را به تصاویر گویا می دهند؛ تصاویری که جزئیات، با مهارت در تار و پود آن تنیده شده است. به همین دلیل فرم کارگاه به آثار سینمایی طعنه می زند و به جای پرگویی و آدرس دقیق به مخاطب دادن، لذت کشف بسیاری از ناگفته ها را به هوش بیننده می سپارد. و مسلم است سازنده جایی خطر می کند که می داند در جذب مخاطب آنقدر موفق عمل کرده است که تماشاچی اش انگیزه و انرژی لازم را برای مداقه و پیگیری در تک تک پلان های به نمایش درآمده دارد. طالب زاده با فضاسازی واقعی در متن، طراح صحنه و لباس با شناخت واقعی شخصیت ها و ظاهر آنان در اجرا و کارگردانان با مسلط بودن به فیلمنامه و آنچه می خواهد بگوید تصویری روشن و باورپذیر از جامعه امروز نشان می دهند؛ تصویری که از پس هر قصه مقابل چشمان بیننده نقش می بندد. هر آنچه رفت مبین این نکته است که ماحصل تلاش گروه چرخ فلک به سریالی متفاوت و جذاب مبدل شده است. ممکن است به نظر بیاید ساخت چنین اثری با فرم خاص و کمتر دیده شده برای مخاطب ایرانی که انتظار دارد سریال های هر شبی طولانی را با شخصیت هایی ثابت به تماشا بنشیند ریسک باشد، اما آنچه سبب شده این پیش بینی درست از آب درنیاید عمق شخصیت های داستان و ابعاد تازه آنهاست که بدرستی و با ظرافت در فیلمنامه گنجانده شده اند. شخصیت هایی که جان دارند و به همین سبب مخاطب را پس از دو قسمت حضور در سریال ...
چخوف هم می تواند عده ای را دلواپس کند
! بلکه به این دلیل که ببینم چخوف تا چه حد می تواند سیاسی- اجتماعی شود؟ که آن چند روز تأخیری که شورای نظارت و مدیر وقت خانه هنرمندان در سال 90 بر این اجرا تحمیل کرد، حداقل داشته اش این بود که چخوف هم می تواند عده ای را دلواپس کند. پسیانی: درحالی که همه می گویند چخوف چقدر سیاسی- اجتماعی است، اما تابه حال چخوف خطرناکی ندیده ایم! چخوف را معمولا درنهایت می شد از منظر روان شناختی دید ...
صداوسیما به عمد می خواهد زن ایرانی را عقب نگاه دارد
روی زنان جامعه پرداختند. علاوه بر اشتغال دختران فارغ التحصیل بیکار و بیمه زنان خانه دار موضوع سالمندی زنان مبحثی بود که 3ه عضو کمیسیون فرهنگی درباره آن صحبت کردند. اما بخش قابل توجهی از این بحث به انتقاداتی که این سه عضو کمیسیون فرهنگی در به تصویرکشیدن نقش های زنان در صدا و سیما اختصاص داشت. پروانه سلحشوری که دکترای جامعه شناسی دارد دراین باره تأکید کرد: این برداشت از رفتار صدا و سیمای ...
گردش فرهنگی پنجشنبه های عصرایران/ از نمایش تصاویر کویر ایران تا چند کنسرت و یک محفل شاعرانه
، سوزان قربانی، عباس بابایی، امین جمشیدیان، پوپک داداش زاده، سعید راستی، رضا قاسمی، علی میری، رضا نوفرستی تا 31 شهریورماه هر شب ساعت 20:30 در فرهنگسرای نیاوران به نشانی خیابان پاسداران، بعد از سه راه اقدسیه، روبروی پارک نیاوران، خیابان فرهنگسرا اجرا می شود. درها و دیوارها در خانه هنرمندان نمایش درها و دیوارها به کارگردانی بهار رضی زاده و با بازی مرضیه بدرقه، مهدی حسینی نیا، شوکا ...
باهنر:به طور قطع، نامزد ریاست جمهوری سال 96 نخواهم شد/از نامزدی آقای روحانی حمایت می کنم ولی شرط ...
مالیات ندهد. قانون مالیاتی کشور اصلاح شده و تمام نهادهای وابسته به ارگان ها که فعالیت اقتصادی می کنند مالیات بر درآمد خود را می دهند. به طور مثال اگر آستان قدس رضوی کار اقتصادی می کند صددرصد باید مالیات آن کار را بدهد و می دهد. اما یک موقع است که می گوییم بیاییم ببینیم مردم چقدر پول و غیره نذر آقا امام رضا(ع) می کنند و از آن مالیات بگیریم طبیعی است چنین چیزی درست نیست. پس اکنون این قانون اجرا می شود و تمام نهادها مالیات فعالیت های اقتصادی خود را می پردازند؟ خیلی وقت است این اتفاق دارد می افتد. ...
/ در سینما و تئاتر چه خبر است؟/
دو نمایش "فصل بهار نارنج" به کارگردانی غلامرضا عربی و "احساس چوبی" به کارگردانی سید محمد رضوی در بخش ویژه تئاتر توان یابان پنجمین جشنواره تئاتر شهر اجرا میشوند. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره تئاتر شهر، این بخش ویژه برای اولین بار و با هدف حمایت از گروه های تئاتر معلولان و با تاکید بر توانایی های ویژه این افراد در جشنواره تئاتر شهر برگزار می شود. نمایش ...
خوجه ممد به شبکه دو می رود
به گزارش جام جم آنلاین فیلم داستانی پسر فیل بان به کارگردانی بن بونلوئریت، پنجشنبه 11 شهریور ماه ساعت 8 صبح از شبکه دو سیما پخش می شود. در خلاصه داستان فیلم آمده است: پدر سینک مرد میانسالی است که همراه سه فیلش در روستایی مشغول به کار چوب بری و حمل الوار است. او و همکارانش بر حسب یک اشتباه در جنگل هایی که تحت نظر یک گروه خلاف کار است، وارد می شود. خلافکاران به آنها حمله می کنند و آنها را تا خانه هایشان تعقیب می کنند. پدر سینک که زخمی شده، از سینک که پسر کوچکی است می خواهد که به همراه فیل ها به شهر رفته و مادر و خواهرش را پیدا کند. سینک بدون پول و آب و غذا راهی شهر می شود و چون آدرسی نیز از مادر و خواهرش نداشته، آواره و سرگردان خیابان ها می شود. تا اینکه ... همچنین فیلم سینمایی نبرد جبار به کارگردانی تتسو شینوهارا، پنجشنبه 11 شهریور ماه ساعت23:00 از شبکه دو سیما پخش می شود. داستان با نقش آفرینی میتسورو فوکیکوشی و یوشیکونی دوچینی درباره ایزومی کوراموتو دختری است که نامه ای را دریافت کرده است. او نمی داند که این نامه چیست فقط می فهمد که مربوط به پدربزرگش است. او یکی از هم دوره ای های پدربزرگش به نام آقای سوزوکی را پیدا می کند و از او می خواهد که ماجرا را برای او توضیح دهد. سوزوکی می گوید که تاکایوکی پدربزرگ ایزومی، یکی از فرماندهان برتر نیروی دریایی ژاپن بوده که در سال آخر جنگ جهانی دوم در جایی که همه نیروی نظامی این کشور بجز زیردریایی تحت فرماندهی تاکایوکی از بین رفته بودند این فرمانده با درایت و شجاعت خود باعث شده تا همه به او افتخار کنند. او در مبارزه رو در رو با یک کشتی آمریکایی در ابتدا به زیر دریا می رود و ... به علاوه فیلم تلویزیونی گردنه به کارگردانی سعید پورشعبانی، جمعه 12 شهریور ماه ساعت 08:00 از شبکه دو سیما پخش خواهد شد. در خلاصه داستان این فیلم با بازی علی اوسیوند، کیومرث ملک مطیعی و جواد انصافی آمده است: دانش آموزی به نام علی چند وقتی است هول و هراس دارد، درسش افت کرده و با همکلاسی هایش هم بازی نمی شود، در خانه اشتهایش کم شده است. پدر علی راننده ماشین سنگین است و برادرش هم به دلیل اینکه درس نخوانده است در کارواش کار می کند. پدر و مادر علی نمی خواهند پسر کوچکشان به سرنوشت برادر بزرگتر دچار شود و از او می خواهند درس بخواند ولی همه معلمان از افت تحصیلی او نگران هستند و یک موضوع معلمان را کنجکاو تر کرده است و آن موضوع این است که روزی علی به دوستش می گوید که مواظب پدرت باش که اسیر ناپدری نشوی که ... همچنین فیلم سینمایی شیلات به کارگردانی رضا میرلوحی، جمعه 12 شهریور ماه ساعت 17:30 از شبکه دو سیما پخش خواهد شد. در این فیلم خواهیم دید: اقدام های افشاگرانه خوجه ممد که فرزندش را در مبارزه با رؤسای شیلات از دست داده است، منجر به خودکشی رئیس شیلات می شود و ...زنده یاد داوود رشیدی، عباس قاجار، حسین شهاب، احمد قدکچیان، زنده یاد مهین شهابی، زنده یاد کیومرث ملک مطیعی در فیلم سینمایی شیلات هنرنمایی کرده اند. به علاوه فیلم سینمایی پس از جشن عروسی به کارگردانی سوزان بیر، جمعه 12 شهریور ماه ساعت 23:00 از شبکه دو سیما پخش خواهد شد. در خلاصه داستان این فیلم با بازی مدس میکلسن، تانیا شرما، سوئینی خارا و هیتش کوتاک آمده است: ایلش مردی خیر خواه است که در هند زندگی می کند. او در مناطق فقیر نشین هند به خدمت رسانی مشغول است. تمام سرمایه و توان خود را صرف آنها کرده است. اما پس از مدتی تصمیم می گیرد از کمک مالی یک سرمایه گذار به نام یورگن بهره گیرد. یورگن می خواهد بعد از مذاکره با ایلش قرارداد را منعقد کند. وقتی ایلش به دفتر کار او می رود؛ بنا به دلایلی مذاکرات آنها در روز اول به نتیجه نمی رسد. فردای آن روز جشن عروسی دختر یورگن است. از این رو او ایلش را دعوت می کند که در این مراسم شرکت کند. وقتی ایلش در این جشن شرکت می کند ؛ متوجه می شود که مادر عروس، همسر برادر متوفی اش می باشد که ... ...
بی بی چلچله به شبکه یک می آید
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما، فیلم سینمایی گویاتر از کلام به کارگردانی آنتونی فابیان، پنجشنبه 11 شهریور ماه ساعت 22:00 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم با بازی دیوید دوچوونی، هوپ دیویس، تیمونی هاتن، زندر برکلی، کری ویلمز آمده است: ماریا دختر نوجوان خونگرم و صمیمی است که در کنار خانواده خود در کمال خوشبختی زندگی می کند. او دو خواهر و یک برادر دارد و مادر و پدرش مهندس عمران و معماری هستند که در کار خود بسیار موفق می باشند. ماریا همه حرف ها، احساسات و آروزهایش را در دفتر خاطرات کوچکش ثبت می کند. تا اینکه روزی او بیمار و در بیمارستان کوچک شهر بستری می شود. پس از انجام آزمایشات متعدد پزشکان متوجه نوعی بیماری هاری در ماریا می شوند که بر اثر گازگرفتگی خفاش در خون او نفوذ کرده است. پس از اندک مدتی ماریا می میرد. پس از مرگ ماریا خانواده دچار افسردگی و از هم گسیختگی می شوند. مادر سعی می کند دوباره افراد خانواده را در کنار یکدیگر جمع کند اما ... همچنین فیلم سینمایی بی بی چلچله به کارگردانی کیومرث پوراحمد، جمعه 12 شهریور ماه ساعت 16:00 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم با بازی داوود رشیدی، علیرضا شجاع نوری و آرش میراحمدی آمده است: مجید با مادرش در خانه ناپدری، که دائم او را می آزارد، زندگی می کند. مجید مخفیانه سوار کامیون جواد آقا می شود، اما جواد آقا او را سرزنش می کند و گوشمالی می دهد. مجید به جواد آقا کینه می ورزد و عهد می کند که او را بکشد. برای آماده کردن خود نزد پهلوانی شاگردی می کند و در اوقات فراغت برای درختی درددل می کند. جواد آقا متوجه کمبودهای عاطفی مجید می شود و در اندک مدتی رابطه ای عمیق میان آن دو برقرار می شود. مجید که ناپدری اش او را در کارگاه چوب بری به کار گمارده است از خانه می گریزد و از جواد آقا می خواهد که او را به عنوان پسرخوانده از ناپدری اش بخرد اما..... ...
باهنر: اگر قرارباشد روحانی رای بیاورد ان شاالله باید مرحله اول کار تمام شود
...! هیچ نهادی در کشور نیست که مالیات ندهد. قانون مالیاتی کشور اصلاح شده و تمام نهادهای وابسته به ارگان ها که فعالیت اقتصادی می کنند مالیات بر درآمد خود را می دهند. به طور مثال اگر آستان قدس رضوی کار اقتصادی می کند صددرصد باید مالیات آن کار را بدهد و می دهد. اما یک موقع است که می گوییم بیاییم ببینیم مردم چقدر پول و غیره نذر آقا امام رضا(ع) می کنند و از آن مالیات بگیریم طبیعی است چنین چیزی درست نیست. ** ایرنا: پس اکنون این قانون اجرا می شود و تمام نهادها مالیات فعالیت های اقتصادی خود را می پردازند؟ باهنر: خیلی وقت است این اتفاق دارد می افتد. ...
نقدهای دلسوزانه یا اغراض سیاسی ؟/قضاوت باشماست
، گفت: در استانی که سرانه ی فضای فرهنگی آن بسیار ناچیز و هنرمندان رشته های مختلف از نداشتن مکان مناسب برای آموزش و برگزاری کارگاه رنج می برند چرا باید برای ساخت یک مرکز فرهنگی این گونه حاشیه سازی کرد؟ حال خانم معصومه علی حسینی در مطلبی تحت عنوان "ایا تغییر کاربری قسمتی از پارک ملت حاشیه است؟ با پافشاری بر خواسته خود درپاسخ به مطلب منتشره درتابناک اینچنین نوشته اند" خدا را شاکرم ...
داستان ملکه کاه تووِی
زن اوگاندایی باشد که عنوان زن نامزد استاد بزرگی را از آن خود می کند. اولین پله از نردبام استاد بزرگ شدن . بعد او اولین سفرش را به آمریکا انجام داد تا کتابی درباره اش نوشته شود: ملکه کاه تووِی فیونا در حال آموزش شطرنج در اینجا بود که معلوم شد چقدر او الهام بخش است، وقتی داستان زندگی اش را برای بچه های 9 ساله یک کلاس تعریف می کرد، همه سکوت کرده بوند. فقط دو نفر از کلاس 20 نفره ...
فرهنگ استان مرکزی در وضعیت خوبی قرار ندارد
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک ، مهدی حقیقی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی که با حضور جمعی از خبرنگاران استان در اداره ارشاد استان برگزار شد با اشاره به وضعیت فرهنگ استان مرکزی اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ استان مرکزی در شرایط مطلوبی قرار ندارد و قطار فرهنگ استان سالها است که از ریل و مسیر واقعی خود خارج شده که برای استانی با این ظرفیت های فرهنگی و هنری و مفاخر بسیار جای تاسف است و این مهم باید مورد ...
قطار فرهنگی استان مرکزی مدت هاست که از ریل خارج شده
به گزارش خبرگزاری بین لمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مهدی حقیقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، امروز 10 شهریورماه در نشست خبری گفت: به عقیده بنده در بسیاری از مواقع کارهای فرهنگی نیاز به پول بسیار و بودجه کلان ندارد، رونمایی از کتاب، دیدار با نخبگان عرصه های مختلف و دلجویی و رفع مشکلات آنها در قالب یک دیدار دوستانه انجام شدنی است. وی تصریح کرد: واگذاری مراکز فرهنگی که توسط ...
بازگشت کیدمن به سرزمین مادری
به گزارش جام جم آنلاین ، مضمون اصلی این فیلم در باره هویت و بحران های مربوط به آن در جامعه استرالیا است. در داستان فیلم، کیدمن در نقش مادر خانه دار دلسوزی بازی می کند که باید به پسر جوان خود، در باره هویت واقعی اش توضیح دهد. پسر خوانده او اصلیتی هندی دارد، که سال ها قبل به صورت اشتباهی سوار قطاری به مقصد استرالیا شده است. نقش پسر نوجوان کیدمن را در این درام پرتنش اجتماعی و خانوادگی، دیو پاتل به عهده دارد. او با میلیونر زاغه نشین تبدیل به چهره ای مطرح شد. به نوشته ورایتی، گارت دیویس با شیر اولین ساخته سینمایی خود در مقام کارگردان را ارائه می دهد. او طی دو سال قبل، با مجموعه تلویزیونی برفراز دریاچه همکاری داشته و اپیزودهای آن را با همکاری جین کمپین کارگردانی کرده است. آشنایی او با کیدمن هم سرصحنه فیلم برداری همین مجموعه پدید آمد. کیدمن یکی از بازیگران اصلی این درام دلهره آور بود. گارت دیویس سر صحنه فیلم برداری این مجموعه، با کیدمن در باره فیلم سینمایی خود صحبت کرد و بازیگر، موافقت خود برای بازی در آن را اعلام کرد. فیلم نامه اقتباسی شیر با نگاهی به نوول پرخواننده راه طولانی تا خانه سارو بریرلی نوشته شده است. هنوز زمانی برای نمایش عمومی فیلم تعیین نشده است. اما قبل از اکران عمومی فیلم، چند جشنواره بین المللی میزبان آن خواهند بود. ...
از شکست سنگین پروژه پرسروصدای بازگشت بزرگان سینما تا آلبالوهایی که سازمان سینمایی را شرمنده کرد!
جشنواره فیلم فجر منصوب کرد بلافاصله طی حکمی عجیب رضا میرکریمی مدیرعامل وقت خانه سینما را به عنوان دبیر اولین جشنواره بین المللی فیلم ایران منصوب کرد. صدور این حکم اعتراض گسترده نمایندگان مجلس، فعالیت فرهنگی و رسانه ها را در پی داشت چرا که همه بر این موضوع تاکید داشتند که اعتبار اصلی جشنواره فیلم فجر به نام آن است که هرساله در ایام جشنواه فجر برگزار می شود و حذف عنوان فجر از این جشنواره ...
صدای شش دانگ آواز ایرانی به همایون شجریان تعلق دارد
...، این رنج را تحمل نمی کنند که به دانشجویشان آموزش بدهند که از درون شاهنامه، نمایش های مختلفی را بیرون بکشند به کار دانشجویی اشاره کردید؛ نظرتان درباره ابداعاتی که این روزها کارگردانان جوان تئاتری در این حوزه دارند چیست؟ به نظر می رسد حرکت به سوی فرم و قالب های نوی تئاتری، منجر به دوری از قصه شده است؟ تحت تاثیر قرار گرفتن و نوشتن چیزی براساس شاهنامه منعی ندارد یعنی می ...
̋هملت ̋ پیتر بروک از ̋هملت ̋ شکسپیر جلوتر است؟!
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ در شب پایانی هفته فیلم پیتر بروک، یکشنبه 7 شهریور فیلم "هملت" در تالار استاد شهناز به نمایش در آمد. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور رامتین شهبازی و مهرداد پورعلم برگزار شد. در ابتدای این نشست شهبازی به نقش بروک در فلسفه قرن بیستم اشاره کرد و گفت: در قرن بیستم بسیاری از فلاسفه رساله فلسفی نمی نویسند، بلکه به آثار هنری روی آورده و از ...
ورود حنجره طلایی ها به دنیای دوبله
مسلما دوبلورها هم مثل بقیه آدم ها شاید بر اثر یک اتفاق، حرفه و مسیر زندگی شان را برای آینده انتخاب و یک نفر صدای طلایی آنها را کشف کرده باشد. همین موضوع بهانه این گزارش شد تا خوانندگان در جریان ماجرای ورود پیشکسوتان و بزرگان به دنیای دوبله قرار گیرند. شخصیت های ماندگار وقتی نام بهرام زند شنیده می شود، مخاطبان به یاد سریال های پربیننده شرلوک هلمز، ناوارو، جنگجویان کوهستان و خیلی دیگر از آثار ماندگار می افتند. او فعالیتش را در دنیای دوبله از سال 1352 آغاز و از سال 1358 مدیر دوبلاژی را تجربه کرد. بهرام زند تا امروز در فیلم ها و سریال های متعددی به جای شخصیت های گوناگون صحبت کرده است. علاوه بر مدیریت دوبلاژ آثار خارجی، در کارنامه زند مدیریت دوبله سریال های ماندگار تلویزیون همچون امام علی(ع)، مدار صفر درجه، پهلوانان نمی میرند و روشن تر از خاموشی هم به چشم می خورد. زند در آثاری همچون پدرخوانده (جیمزکان)، شجاع دل ( مل گیبسن)، گتسبی بزرگ (بروس درن)، تسخیرناپذیران (رابرت دنیرو)، رونین (رابرت دنیرو)، قطار افسارگسیخته (جان وویت) و... صحبت کرده است. مرحوم مانی (از دوبلورها پیشکسوت) کسی بود که هنگام ورودش به حرفه دوبله، بهرام زند را راهنمایی کرده و پس از آن بوده که دوران آموزشی اش در اتاق های تاریک دوبله آغاز شده است. یعنی مدت ها به لب و دهان بزرگان نگاه کرده تا مجوز گفتن کلمات و تک جمله های کوتاه در دوبله را بگیرد. نقش پدر در دنیای دوبله ناهید امیریان سال 1338 توسط پدرش که در کار دوبله و تئاتر فعالیت داشت به این عرصه وارد شد. قبل از این که وارد این عرصه شود هم در زمینه تئاتر و پیش پرده خوانی در کنار پدرش فعالیت می کرد. زمانی که وارد هنر دوبله شد هنوز خواندن و نوشتن نیاموخته بود، به همین دلیل دیگران دیالوگ ها را می گفتند و او حفظ می کرد و می گفت، حتی از آنجا که قدش به میکروفن نمی رسید، چند قوطی فیلم زیر پایش می گذاشتند. در دوران کودکی در فیلم ها و کارتون های زیادی صحبت کرده است. دلیل این که هنوز هم با عشق و علاقه کارش را انجام می دهد این است که از کودکی در این کار بوده و ظرافت های دوبله را یاد گرفته است. امیریان از دوبلورهای پیشکسوتی است که در کارتون های سندباد (سندباد)، پسر شجاع (خرس مهربون)، هاچ زنبورعسل (هاچ)، نل (نل)، پینوکیو (جینا)، بچه های کوه آلپ (آنت)، مهاجران (لوسی می)، سنجاب کوچولو (بنر)، الیور توئیست، بامزی و خانواده دکتر ارنست (فلن) و... صحبت کرده است. تست دوبله بدون هماهنگی ناصر نظامی، سال 1346 به طور اتفاقی وارد عرصه دوبله شد؛ همان سال ها برادرش که 1110سال از او بزرگ تر بود در دوبله به کار مشغول شده بود. یکی از روزها او با برادرش قرار می گذارد همراه یکدیگر به جایی بروند. قرار آنها در استودیو پاسارگاد، یکی از پرکارترین استودیوها در آن زمان بود. وقتی او منتظر اتمام کار برادرش می شود، صاحب استودیو از ناصر نظامی هم تست صدا می گیرد. نظامی بدون آمادگی قبلی بخشی از متن یک روزنامه را می خواند. زمانی که برادران نظامی می خواهند از استودیو بیرون بروند، صاحب استودیو از ناصر می پرسد چند سال دارد و کجا مشغول به کار است. او هم پاسخ می دهد 20 سال دارد و در جایی مشغول نیست. صاحب استودیو بعد از شنیدن این جمله، خطاب به ناصر می گوید شما از فردا صبح در این استودیو استخدام هستید. از آن روز به بعد او مشغول کار دوبله می شود. نکته جالب این است که چند ماه بعد برادرش در شهرداری استخدام می شود و دوبله را رها می کند! اما نظامی به این حرفه ادامه می دهد. از آثار نظامی می توان به فیلم طلسم (آتیلا پسیانی)، المرگنتری (آرتورکندی)، مرد (ریچارد بون)، پاپیون (مرد جذامی)، دیوانه از قفس پرید (کریستوفر لوید)، سریال مرد شش میلیون دلاری ( لی میجرز)، کارتون دور دنیا در هشتاد روز (آقای فاگ)، ای کیو سان (شینسه)، افسانه دوقلوها (راوی) و... اشاره کرد. ترجمه یک شعر از شکسپیر داوود نماینده از مدیران باسابقه دوبلاژ است که سلطان مستند کمترین لقبی است که می توان به او داد. صدای او در فیلم های مستند شاخص است. نماینده صدای خاصی دارد و با توجه به گونه مستند صدایش را تغییر می دهد. مخاطب وقتی صدای او را در یک مستند حیات وحش می شنود با زمانی که در یک مستند اجتماعی حرف می زند، تفاوت زیادی احساس می کند. صدای نما ...
اتفاق خیلی خوبی در انتخابات اخیر مجلس در تهران افتاد/ خیلی اوقات گرایش های سیاسی واقعی نیست و نردبانی ...
کار اقتصادی می کند صددرصد باید مالیات آن کار را بدهد و می دهد. اما یک موقع است که می گوییم بیاییم ببینیم مردم چقدر پول و غیره نذر آقا امام رضا(ع) می کنند و از آن مالیات بگیریم طبیعی است چنین چیزی درست نیست. پس اکنون این قانون اجرا می شود و تمام نهادها مالیات فعالیت های اقتصادی خود را می پردازند؟ خیلی وقت است این اتفاق دارد می افتد. منبع: ایرنا ...
کویر در موزه /مسافر ژنو و نیویورک
به گزارش صبحانه پرس : به نقل از سرویس تجسمی هنر آنلاین: نمایشگاه "آهنگ آفتاب" با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان به هنرهای تجسمی عصر روزگذشته 9 شهریورماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد. در این مراسم که افرادی همچون منوچهر انور، مجید مولانوروزی، محمدرضا اصلانی، سودابه فضایلی، قطب الدین صادقی و تنی چند از هنرمندان عرصه تجسمی حضور داشتند از مجموعه عکس های محدرضا جوادی که طی سال ...
دنیای برسون ربطی به سینمای ژانر ندارد
در نشست نقد فیلم پول عنوان شد: در ادامه برنامه های سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 8 شهریور در تالار استاد ناصری برگزار شد، فیلم پول به کارگردانی روبر برسون به روی پرده رفت. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور یاشار نورایی و حسین عیدی زاده برگزار شد. به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ابتدای این نشست نورایی به شیوه های مواجهه با سینمای برسون پرداخت و گفت ...
یاد گرفتم سخت نگیرم و نق نزنم / ما ایرانی ها مدل خاصی هستیم
سپند امیرسلیمانی در برنامه خندوانه در بخش استندآپ کمدی با این برنامه همکاری دارد و طنز های بانمکی را تعریف می کند. این بازیگر که از بچگی در سینما، تلویزیون و تئاتر فعالیت داشته، آهسته و پیوسته پیش می رود. در کارهای طنزی مانند خوش نشین ها، مرد دوهزار چهره، شب های برره و کارهای جدی از جمله نرگس، بگذار آفتاب برآید، آسمان همیشه ابری نیست و... بازی کرده است.با او هم صحبت شدیم و او صادقانه تقریبا همه زندگی اش را با لحنی طنز و جدی برایمان تعریف کرد. می دانیم پسر سعید امیرسلیمانی یکی از بازیگران و کارگردانان قدیمی هستید و خواهرتان کمند هم بازیگر است، بقیه اش را خودتان برایمان بگویید؟ حدود 39 سال قبل بعد از کمند در تهران، سمت میدان توحید متولد شدم. پس تصور این که پدر شما بازیگر بوده و باید از بچه های بالا شهر باشید، زیاد درست نیست؟ نه تنها بچه بالا شهر نیستم بلکه خانه ای که در آن زندگی می کردیم اجاره ای بود! پس شما هم در یک خانواده طبقه متوسط بزرگ شدید؟ پدر و مادرم هر دو حقوق بگیر بودند. البته این را هم بگویم تا 1510 سال قبل بازیگران دستمزدهای بالایی نمی گرفتند. دستمزد آنها به اندازه ای بود که بتوانند زندگی روزانه را بگذرانند. چند سالی است که دستمزدها بالا رفته اما باز هم فرقی نکرده؛ آن سال ها دستمزد کم بود اما می دادند اما الان زیاد شده اما نمی دهند ! مادرتان کارمند کجا بودند؟ مرکز توسعه صادرات کار می کردند. من به همراه خانواده ام تا سوم راهنمایی محله توحید زندگی می کردیم بعد رفتیم به منطقه ولنجک! پس عاقبت به بالاشهر نقل مکان کردید؟ بله ! از طرف اداره مادرم خانه ای در محله ولنجک به ما دادند. یعنی از طریق بازیگری پدرم نبود که خانه ای در شمال شهر بخریم. راستش من از بچگی علاقه مند به بازیگری نبودم، هر چند پدر و خواهرم بازیگر بودند. اما زمانی که بازیگری را به شکل حرفه ای شروع کردم کم کم به این حرفه علاقه مند شدم. ریسک بزرگی است که آدم وارد حرفه ای شود که به آن علاقه ای ندارد؟ با حرفه بازیگری آشنا بودم چون در خانواده ای بزرگ شده ام که شغلشان بازیگری است، وقتی بچه بودم چند نقش هم بازی کرده بودم. اما گاهی سرنوشت جوری پیش می رود که با برنامه ریزی هایت همخوانی ندارد. سوم راهنمایی را که تمام کردم برای ادامه تحصیل در هنرستان موسیقی ثبت نام کردم اما از شانس بد من از همان سال اعلام کردند که از اول راهنمایی هنرجو می پذیرند. من باز هم ناامید نشدم و رفتم هنرستان صداوسیما رشته موسیقی ثبت نام کنم، گفتند که رشته موسیقی حذف شده است! من هم رفتم و رشته برق ثبت نام کردم. بعد از گرفتن دیپلم در رشته هنر کنکور دادم تا موسیقی بخوانم اما بازیگری قبول شدم! یعنی کاملا سرنوشت می خواست من بازیگر شوم. طنازی در پدر و خواهرتان کمتر دیده می شود احتمالا باید از مادرتان به شما رسیده باشد؟ مادرم اهل بگو و بخند است اما خودم هم زیاد مشکلات را جدی نمی گیرم. نمی خواهم این را بگویم که آدم قوی هستم اما می دانم زندگی سختی و آسانی و بالا و پایین دارد... واقعا نگرشتان همین طوری است؟ چون خیلی از ما فقط حرفش را می زنیم اما پای عمل که می آید، نمی توانیم زیاد دوام بیاوریم. به نظرم زندگی خیلی کوتاه تر از این است که ما بخواهیم با غصه خوردن برای مشکلات ریز و درشت، همین عمر کوتاه را هم تباه کنیم. البته من هم گاهی اوقات کم می آورم و مسلما بی حوصله می شوم . زیر سایه اسم پدر و خواهرتان هم بودید؟ اوایل کارم بله و خیلی ها می گفتند به واسطه پدر و خواهرم وارد این حرفه شده ام. طبیعی هم هست چون آنها خیلی زودتر از من وارد حرفه بازیگری شده و شناخته شده بودند. اما این موضوع اذیتم نمی کرد چون پدر و خواهرم بازیگرهای موفقی بوده و هستند. شما فقط از راه بازیگری امرار معاش می کنید؟ متاسفانه، بله ! این روزها خیلی از بازیگران از کم کاری یا بدقولی تهیه کننده ها برای پرداخت دستمزد گلایه مندند، با این اوضاع شرایط زندگی سخت نیست؟ من هیچ وقت فکرش را هم نمی کردم که کار به اینجا بکشد و ...
اولین کوزت ایران هستم/ امیدوارم مردم بعد از رفتنم مرا فراموش نکنند
بعد از چند بوق، زنی غریبه جوابم را می دهد. پرستارش است. خودم را که معرفی می کنم، می گوید: صبر کنید ببینم بیدارند یا نه! و بعد صدایش، بی حال اما هنوز مهربان گوشم را پر می کند: جانم مامان جان؟! قرار بود به روال همیشه روزنامه جام جم ، میزبان یکی دیگر از چهره های هنری کشورمان در آستانه روز تولدش باشیم؛ اما این بار این ملکه رنجبر بود که میزبانمان شد و به خانه پرمهرش دعوتمان کرد؛ خانه ای در یکی از محلات شمالی تهران که پنجره اش رو به رودخانه ای باز می شود و در و دیوار داخلی اش همه از عکس های روزگار جوانی این بانوی بازیگر پر شده است. یادگار روزگاری که دیگر برنمی گردد و حسرت هایی که قطعا بجاست. رنجبر آهسته آهسته با عصایی در یک دست و آلبومی سنگین در دست دیگرش وارد می شود و برایمان از داستان زندگی اش می گوید. تولد در خانواده ای پر هنر فصل نامه ای را ورق می زند که وزارت ارشاد در سال 77 با موضوع تئاتر منتشر کرده و تصویر پدرش را نشانمان می دهد. برایمان تعریف می کند: ما اولین خانواده ای بودیم که تئاتر را به ایران آوردیم. پدرم عبادالله رنجبر از اولین بنیانگذاران تئاتر است که 120 سال قبل از قفقاز به ایران مهاجرت کرد و در شهر رشت ساکن شد. او در این مسیر خانواده اش را هم با خود همراه کرد؛ من هم همراه چهار خواهرم از همان روزهای اول در مسیر تئاتر بودم و روی صحنه و در طول نمایش ها بزرگ شدم. البته آنها در تئاتر ماندند و فقط من به سینما راه پیدا کردم. در این راه فدا شدیم. جانمان را برای تئاتر گذاشتیم. اولین کوزت ایران من اولین کسی بودم که روی صحنه تئاتر نقش کوزت را بازی کردم. هفت یا هشت سالم بود و خاطره زیادی از آن نمایش در خاطرم نیست. بعدها وقتی که سینما به ایران وارد شد، 15 ساله بودم که در فیلم محکوم بی گناه جلوی دوربین رفتم و بعد از آن کم کم مخاطبان غیرتئاتری هم چهره ام را شناختند و برای خودم معروف شدم. همچنین از اولین کسانی هم بودم که وقتی تلویزیون افتتاح شد به صورت زنده در آن مراسم حضور یافتم و تصویرم پخش شد. در یکی دیگر از عکس ها جلوی انبوهی از پاکت های نامه دیده می شود. می گوید: آن زمان طرفداران برایمان نامه می نوشتند و ما هم چند خطی در جوابشان نوشته یا نامه ها را امضا می کردیم. بعد از انقلاب اما مدتی از این فضا دور افتادم و رفتم پیش پسرم در انگلیس زندگی کنم اما طاقت نیاوردم. وقتی که برگشتم، روزنامه ها تیتر زدند: بازگشت ملکه رنجبر به ایران . پس از آن بود که کارگردان ها دوباره به من پیشنهاد همکاری دادند. من جوانی ام را در این راه گذاشته بودم؛ برای هنر مملکتم زحمت کشیده بودم. با دست خالی کجا می رفتم؟ کشورم اینجاست. در قاب خاطرات با او آلبومش را ورق می زنیم. یکی از عکس های قدیمی، تصویر دخترکی با قیافه ای روستایی و یک چادر گلدار بر سر است که در آغوش رنجبر نشسته و غریبانه به دوربین نگاه می کند. رنجبر برایمان توضیح می دهد: من این بچه را در حالی پیدا کردم که پدر و مادرش را گم کرده و بی کس به حال خود رها شده بود. من به کلانتری تعهد دادم و مدتی از او نگهداری کردم تا پدر و مادرش پیدا شوند؛ حتی شب ها با خودم به تئاتر می بردمش. هنوز هم دورادور از او خبر دارم. در ایران زندگی نمی کند اما هر از گاهی با من تماس گرفته و تلفنی حالم را می پرسد. آن زمان ها در خیریه ها هم حضور فعالی داشتم. می رفتم و برای بچه های بی سرپرست و سالمندان تبلیغ کرده و پول و کمک جمع می کردم. به آلبوم دیگری که با لوح های تقدیر و سپاس پر شده، اشاره می کند. مدتی را هم عضو هلال احمر بودم. به زندان ها می رفتیم و برای بچه های زندانی که درگیر دیه بودند،کمک جمع می کردیم. وقتی که زلزله بم اتفاق افتاد به مدت 15 روز در میدان ولیعصر زیر باران ایستادم و برای زلزله زده ها پول و کمک جمع کردم. هر کس مرا می دید می گفت در آن سرما مریض می شوی؛ اما من پاسخ می دادم که برایم مهم نیست و می خواهم کمک کنم. یادی که در خاطر است حالا که به عمر رفته نگاه می کنم، می توانم ادعا کنم که به حد اعلا برای هنر کشورم زحمت کشیده ام و با این حال گاهی اوقات پشیمان می شوم. با خودم فکر می کنم ای کاش من هم مثل خیلی های دیگر همان موقع ازدواج کرده و بچه ام را تر و خشک می کردم و درگیر این همه سختی و مشکلات ...
دعوت برای دیدن عکس هایی از بهترین سرزمین دنیا
شعار سال: سیدمحمد بهشتی در نشست نمایشگاه عکس های محمدرضا جوادی با عنوان آهنگ آفتاب (کویر ایران، کانون تمدن) که هفتم شهریورماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، اظهار کرد: کهن ترین متنی که امروز درباره ایران در دسترس است، از دوره اردشیر بابکان، موسس سلسله ساسانی باقی مانده و از آن زمان تا پایان نیمه اول قاجار، تمام متونی که درباره ی ایران نوشته شده، از ایران به عنوان بهترین سرزمین جهان یاد شده ...
رمضانی: گاهی به پشت سر نگاه کن / مطالعه جریان نمایش نامه نویسی دنیا، پراهمیت است
، شروع به سنگ اندازی می کنیم، در حالی که اگر به گذشته این هنر در کشورمان نگاه کنیم، داشته های خودمان و کمیت و کیفیت آن را خواهیم دید و بر همان مبنا، چنین تخریب هایی را انجام نمی دهیم. مسئله این است که در تاریخ تئاتر ایران، گفت وگو جایگاه چندانی نداشته است؛ منظور من از گفت وگو، صحبت بین نمایشنامه نویسان مختلف، هنرمندان این عرصه با مخاطبان، منتقدان با گروه های تئاتری و منتقدان با مخاطبان ...
زیر آسمان فیروزه ای
پیش فروش نمایش براساس دوشسِ مَلفی از 10 شهریور شرق: پیش فروش بلیت سه روز نخست نمایش براساس دوشسِ مَلفی ، تازه ترین کار گروه تئاتر خانه ، به کارگردانی محمد رضایی راد، از چهارشنبه 10 شهریور، ساعت 12 ظهر با 30 درصد تخفیف روی سایت Tik8 آغاز می شود.نغمه ثمینی و محمد رضایی راد متن این نمایش را بر اساس نمایش نامه دوشسِ مَلفی ، اثر جان وبستر، نوشته اند. باران کوثری، رضا بهبودی، احمد ساعتچیان، میلاد ...
مرعشی: سرقت های ادبی، دلسردکننده است/ ساکی: طنزنویس پشت فضای مجازی پنهان نشود
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، صد و یکمین نشست دگرخند با موضوع بررسی طنز در فضای مجازی با اجرای مهدی فرج اللهی دوشنبه 8 شهریورماه 1395 در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. در این برنامه، شخصیت های ادبیات و طنز همچون رضا ساکی، مسعود مرعشی و علی روح الامین که در رسانه ها و فضاهای مجازی نیز حضوری فعال دارند، به نقد و بررسی این بخش از طنز کشور ...