سایر منابع:
سایر خبرها
برنامه خبری صرفا جهتِ زد و بند!
شهرداری داده اند؟ او درباره این موضوع که شرکت بهره برداری مترو نیز کتاب منتشر شده توسط ک. ن را در سال گذشته به قیمت 480 میلیون ریال خریداری کرده، خاطرنشان کرد: اگر تا به حال مترو این کتاب ها را خمیر نکرده باشد هنوز در انبار مترو وجود دارد. گویا ک.ن بعد از مراجعت اجباری ناشی از دیپورت شدن به کشور؛ کتابی نوشته و منتشر می کند که علی رغم تمام خریدهای هدف دار توسط چندین نهاد و موسسه و ...
خسرو معصومی: سینما جای تفنن و شهرت نیست
معصومی را باید از زمره کارگردانان باسواد سینمای ایران دانست و با او درباره خیلی چیزها صحبت کرد. در فیلم های شما قصه های واقعی دیده می شود، آیا این داستان ها ریشه در رویا هایی دارد که شما در کودکی داشتید؟ هیچ موضوعی نیست که نشات گرفته از رویاهایمان نباشد. از همان بچگی سینما برایم یک رویا بود، رویایی که دستیا بی به آن خیلی سخت بود اما با علاقه و تلاش توانستم به آن برسم. البته نه به صورت کامل! به رویاهایم رسیدم اما به سرانجام نه! علاقه به سینما چگونه در شما شکل گرفت آن هم در دهه 30؟ بهشهر در دهه 30 که من به دنیا آمدم دو تا سینما داشت، یکی به نام شهنا و دیگری سینما کاپری. این خیلی مهم بود که در یک شهر کوچک کارگری دو تا سینما فعال باشد. تماشاچی سینما آن سا ل ها خیلی زیاد بود. یادم هست مردم ساعت ها در صف می ماندند تا بتوانند یک فیلم را تماشا کنند، همه اینها باعث شد تا سینما برایم مهم شود چون بخش زیادی از رویاهایم را در فیلم ها می دیدم. یعنی سینما زمینه خیال پردازی را در شما تقویت می کرد؟ بله! موتور خیال پردازی ذهن مرا روشن می کرد. برای رسیدن به دنیای سینما رویا پردازی می کردم. مدام فکر می کردم باید چکار کنم که کارگردان سینما شوم. در آن دوره فیلم های سینمایی نقش زیادی در انتخاب های ما داشت و علاقه ما را به برخی چیزها زیاد و کم می کرد، سینما و کتاب انگیزه زیادی به ما می داد. بخصوص برای ما که در شهرستان بودیم و امکانات زیادی نداشتیم. امکانات کم بود اما به نظر می رسد آدم ها عمیق تر فکر می کردند. بخشی از آن مربوط به دنیای فناوری است که در آن زمان نبود. تلفن تنها ابزار ارتباطی مردم با هم بود آن هم به شکل محدود. آن زمان حتی تلویزیون هم کم بود. یادم می آید در شهر ما چند خانواده که دستشان به دهانشان می رسید، تلویزیون داشتند. برای همین سینما برای مردم خیلی جذاب بود چون داستان های خیالی خود را بر پرده سینما می دیدند. اما الان گوشی های موبایل حکم سینمای کوچکی را دارد که همیشه همراه آدم هاست. فیلم های کوتاه در گروه های اجتماعی منتشر می شود که برخی از آنها آن قدر خوب است که مثل یک فیلم مناسب بیننده را راضی می کند. اما در دوره ما سینما دست نیافتنی بود. به نظر می رسد همین دست یافتنی بودن، بیشتر چیزها را دم دستی و سطحی کرده است. من با این نظر موافق نیستم. بچه های امروزی خیلی باهوش تر هستند و جوان ها نگاه عمیقی به پیرامون خود دارند. در گذشته اخبار خیلی دیر به دست ما می رسید و ما بیشتردر بی خبری زندگی می کردیم. اما الان هر اتفاقی که در هر گوشه دنیا رخ می دهد بسرعت به گوش همه مردم دنیا می رسد و این خیلی خوب است. اما اگر به فیلم های سینمایی نگاه کنیم آثاری که مثلا در 15 10 سال قبل ساخته می شد، داستان هایی را بازگو می کرد که تلنگری بود به ذهن تماشاچی اما الان داستان های سینمایی خیلی عادی شده است. کارگردانانی که در بخش هنر و تجربه فعال هستند، فیلم های خیلی خوبی می سازند. زاویه دید ها خیلی تغییر کرده و کارگردانان امروزی خیلی راحت حرف هایشان را به تصویر می کشند. از نظر فنی و امکانات هم که خیلی بهتر از گذشته است. اما نسل من با نسل جدید یک تفاوت دارد و آن سختکوشی است. ما خیلی تلاش می کردیم که فیلم بسازیم اما اکنون فیلمسازی اصلا سخت نیست. با دوربین موبایل هم می توان فیلم ساخت. اما آن زمان ما باید ماه ها پولمان را جمع می کردیم تا می توانستیم نگاتیو هشت میلی متری بخریم و با آن چند دقیقه فیلم بسازیم. باید خیلی دقت می کردیم که خراب نشود چون اگر خراب می شد همه زحمت های ما هدر می رفت. اکنون همه چیز دیجیتال شده است، می توان بارها فیلم گرفت، پاک کرد و دوباره ضبط کرد بدون صرف هزینه و... این آسان شدن، مضراتی دارد که مهم ترین آن پایین آمدن دقت است. سختی کار باعث می شد که ما در تجربه اول به خیلی چیزها برسیم که جوانان امروزی شاید بعد از ساخت 10 فیلم به آن می رسند. فضای کارگری را در فیلم هایتان خوب و تاثیرگذار به تصویرمی کشید، آیا تجربه ها و دیده های خود را در سینما بازگو می کنید؟ من در کنار آدم های فیلم هایم زندگی کرده ام ،گرفتاری ها و علاقه مندی های آنها را می شناسم. شخصیت های فیلم هایم کسانی هستند که به زندگی آنها کاملا اشراف دارم. به نظرم در سینما باید سراغ آدم هایی رفت که آنها را می شناسی، ا ...
برنامه های سرای اهل قلم در هفته سوم شهریورماه اعلام شد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ، سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب نشست تخصصی با موضوع نقد کتاب نقد عقل محض و نقد و بررسی کتاب پیشینۀ زیباسازی شهر تهران را برگزار می کند. سخنرانان و ساعت برپایی این نشست ها به شرح زیر ارائه می شود. روز تاریخ ساعت موضوع نشست سخنرانان شنبه 15 شهریور 16 تا 18 ...
ورزش و جوانان استان مرکزی آماده استقبال باشکوه از رییس جمهور است
مدیرکل ورزش و جوانان گفت: برنامه ریزی لازم در حوزه ورزش و جوانان برای استقبال باشکوه از دولت تدبیر و امید انجام پذیرفته و این افتخار را داریم که در خانه ورزشکاران میزبان رییس جمهور خواهیم بود. به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی عصر روز گذشته در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی سفر هیات دولت به استان مرکزی که با حضور روسای هیات های ورزشی و سمن های جوانان استان ...
معاونان رییس جمهور در هفته دولت کجا بودند؟
سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر نیرو، رییس آژانس انرژی اتمی ایران، رییس سازمان ملی استاندارد و و معاونان وزارتخانه های مرتبط در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. آغاز بهسازی ابنیه تاریخی کرمان با حضور سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای بازدید و افتتاح طرح های هفته دولت و شرکت در چند نشست از جمله شورای اداری به کرمان سفر کرد. مسعود ...
کنسرت، علم الهدی و دفاع ریاکارانه دولت از آزادی
داد سخن داده اند و با ایستادن در موضع موافقت همه جانبه با کنسرت ها، طرف مقابل و طیف منتقدان خود را در جایگاه مخالفان هنر و موسیقی نشانده و به آنها تاخته اند. درباره این مسئله چند نکته را می توان اشاره کرد: 1 اگر موضع آیت الله علم الهدی صراحتاً علیه کلّیت موسیقی و حتی نفس برگزاری کنسرت بود، حداقل نگارنده این سطور ابایی از نقد این مواضع نداشت، با این حال مرور دیدگاه های آقای علم الهدی نشان ...
پذیرایی با شیشلیک جهادی تا تقدیر از ژنرالی با اشعار خدمت رسانی
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اسماعیل احمدی در مطلبی، نخستین شب شعر جهادی را که در پاتوق خبر خبرگزاری بسیج برگزار شد، اینگونه توصیف کرده است: وارد شدم ... تفاوت را از همان درب ورود می شد مجسم کرد که با اماکن دیگر، از سالن همایش تا اتاق جلسات متفاوت است. هر گام که جلوتر می رفتم زیبایی های در و دیوارش عیان تر می شد. هر گوشه ی این 100 متر مربع که اگر چه متراژش کم بود امّا آنگونه ...
نگاهی به حمله مغولان به ایران و عراق، بر اساس یک متن تازه یاب
اجمالی توسط اشپولر در باره منابع مغول در مقدمه کتاب تاریخ مغول در ایران [1] آمده که همچنان جالب و خواندنی است. وی در آنجا به تحلیل و نقد آثار فارسی، عربی، سریانی، ارمنی، روسی و مغولی پرداخته و از هر کدام به کوتاهی امّا نسبتاً دقیق سخن گفته است. آنچه در اینجا مرور می کنیم گزارش تازه یابی در باره مغولان و حمله آنان به ایران و بغداد است که اگر چه به زبان عربی نوشته شده، اما دو ویژگی مهم دارد ...
قفل پروژه های کهگیلویه و بویراحمد همچنان زنگ می خورد
مدیران دستگاه های دولتی در یاسوج برگزار شد. بنا بر این گزارش، در این نشست برخی از مدیران دستگاه های دولتی به مشکلات اعتباری پروژه های ادارات مربوطه خود اشاره کردند. همچنین در این نشست مطرح شد که 35 پروژه قابل واگذاری به بخش خصوصی داریم که از این تعداد 25 پروژه استانی و 15 پروژه ملی است. رضا دهبانی پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه گفت ...
لیلا رجبی: اگر خارجی نبودم بی غیرت خطابم نمی کردند/ پشیمانم در المپیک مسابقه دادم!
این حال رئیس فدراسیون به صراحت اعلام کرد که مربیان 10 دوومیدانی کار اعزامی به المپیک باید پاسخگوی نتایج ضعیفی که کسب شد باشند؟ پیمان: این هم از آن حرف هایی است که انسان از شنیدنش شاخ در می آورد. وقتی من مربی هزاران کیلومتر دورتر از ورزشکارم هستم و اصلا از شرایط او خبر ندارم چطور می توانم او را راهنمایی کنم گه حالا هم بخواهم جوابگوی آقایان باشم. به عنوان مثال تیم ملی فوتبال را برای اعزام ...
پایان کار ایران در نمایشگاه کتاب پکن
خبرگزاری قرار گرفت که مربوط به برگزاری مراسم روز ایران در سومین روز از برگزاری این نمایشگاه بود. به این ترتیب، در سومین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب پکن، مراسم روز ایران به همت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در سالن سوم نشست های این نمایشگاه، برگزار شد. تفویض ممیزی به برخی ناشران یکی از مسائلی که چندی است در حوزه ...
شهرداری ها عوارض می گیرند اما گزارش نمی دهند
حفاظت محیط زیست افزود: یکی از فعالیت های اثرگذار در زمینه کاهش آلودگی هوا، حذف آلاینده های خطرناک نظیر بنزن نسبت به سال های 91 و 92 بود که 20 برابر کاهش پیدا کرده است. با تکمیل طرح کهاب در همکاری وزارت نفت نیز این میزان آلایندگی به حد استاندارد خواهد رسید. وی ادامه داد: میزان غلظت مونوکسید کربن در تمام شهرهای بزرگ ما که بیش از استاندارد بود، در حال رسیدن به وضع پاک است و از سالم نیز فراتر رفته ایم ...
احداث بلوک زایمانی در بیمارستان شهید رجایی آران و بیدگل
آران و بیدگل نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان اظهار داشت: از شروع طرح تحول نظام سلامت تاکنون بیش از یک میلیون مراجعه کننده از خدمات ویزیت سرپایی در کلینیک های ویژه دانشگاه در قالب برنامه ارتقاء ویزیت بهره مند شده اند. با جذب 11 پزشک فوق تخصص و 40 پزشک متخصص در کلینیک های ویژه دانشگاه از ابتدای طرح تحول ...
شب شعر' لمبو چری' در رودان برگزار شد
به گزارش پنجشنبه ایرنا' در این محفل ادبی که با هدف پاسداشت فرهنگ کهن، غنی و گویش محلی رودانی برپا شد شاعران؛ اشعار و سروده های خود را در قالب غزل، رباعی، دو بیتی، شعر نو و سپید با موضوع آداب و سنن و محصولات کشاورزی بویژه لیموترش؛ به علاقمندان شعر و ادب؛ پیشکش کردند. رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی رودان در حاشیه این آئین و محفل ادبی؛ استقبال شهروندان رودانی از شب شعر 'لمبو چری' را کم نظیر توصیف ...
خلا قانونی در سرقت کاشی های تاریخی/ آژانس ها نمره قبولی گرفتند
خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ: در این هفته همزمان با هفته دولت، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران یک نشست خبری برگزار کرد و در آن از چندین قطعه کاشی سرقت شده که مشخص نیست متعلق به کدام بنای تاریخی است و در چه زمانی به سرقت رفته است، رونمایی شد. در این برنامه، رجبعلی خسروآبادی ضمن عذرخواهی از قصورات پیش آمده در حفاظت از میراث فرهنگی تهران گفت: تشکیلات و اعتباراتمان در استان تهران فراخور مطالبات نیست ...
ماجرای عجیب دفن ناخواسته یک مطرب در حرم امام رضا(ع)/ رضا کیانیان: من نوه مطرب هایی هستم که مردم را شاد ...
کتاب نامبرده با حضور اصغر همت، مدیرعامل خانه تئاتر، داود و رضا کیانیان رونمایی شد و این هنرمندان پوستر مربوط به برنامه را به یادگار امضا کردند. رضا کیانیان در کنار امضای خود نوشت: مطرب رضا کیانیان .
وقت آزاد مرد آهنی
به نوشته رسانه های جمعی، با اعلام خبر همکاری تازه این دو هنرمند، منتقدان و تماشاگران رسانه کوچک، چشم انتظار کاری قوی و محکم همچون کار قبلی مشترک تلویزیونی آنها هستند. همکاری مشترک تازه داونی جونیور و پیزولاتو با نام موقت وقت آزاد جلوی دوربین می رود. شبکه تلویزیونی اچ بی او که تا به حال چندین مجموعه پرطرفدار را تولید کرده، تهیه کننده کار جدید رابرت جونیور است. این شبکه امیدوار است، وقت آزاد بتواند موفقیت کلان مجموعه بازی تاج و تخت را برای آنها تکرار کند. از آن جا که این درام تاریخی سال آینده آخرین فصل خود را به نمایش خواهد گذاشت، مدیران شبکه اچ بی او باید یک کار جایگزین مقبول و پرسروصدا برای آن داشته باشند. تا به حال، اطلاعات زیادی در باره مجموعه تازه اچ بی او ارائه نشده است. از یک سو گفته می شود، این مجموعه در مراحل مقدماتی تولید است و به همین دلیل، خبر زیادی در باره اش موجود نیست. از سوی دیگر گفته می شود سازندگانش قصد دارند این سریال را در سکوت خبری تهیه کنند. تا این جای کار مشخص شده که مجموعه، یک کار درام خواهد بود و داونی جونیور در کنار تهیه آن، نقش اصلی داستان را به عهده خواهد گرفت. از داخل شبکه اچ بی او هم خبر می رسد که او در قالب کاراکتر مرد مرموزی ظاهر می شود که گذشته ای تاریک و پررمز و راز دارد، اما این که گذشته او چه بوده و حالا قصد انجام چه کاری را دارد، موضوعی است که باید صبر کرد و دید، تهیه کنندگان مجموعه چه اطلاعاتی در اختیار علاقه مندان قرار می دهند. شبکه اچ بی او قصد دارد در قدم اول، یک فصل 13 اپیزودی از وقت آزاد را تولید کند. در صورت موفقیت این فصل و استقبال خوب تماشاگران، تولید فصل های بعدی در دستور کار سازندگان قرار خواهد گرفت. با توجه به توصیفات اندکی که از حال و هوای مجموعه شده، به نظر می رسد استقبال تماشاگران خوب خواهد بود. اپیزود آزمایشی مجموعه که قسمت اول آن خواهد بود، تا دو ماه دیگر جلوی دوربین می رود. این اپیزود به صورت یک فیلم سینمایی 70 دقیقه ای تولید می شود. در حالی که هنوز کارگردان و فیلمنامه نویس این اپیزود آزمایشی انتخاب نشده، زمزمه هایی شنیده می شود که پل فیگ آن را کارگردانی می کند. فیگ از فیلمسازان سرشناس دنیای سینما و از دوستان نزدیک داونی جونیور است. نیک پیزولاتو در این باره می گوید: معمولا این گونه مواقع، گمانه زنی ها شروع می شود، اما یک نکته را به علاقه مندان یادآوری کنم. خود ما بیشتر از هر کس دیگری نگران مجموعه ای هستیم که می خواهیم تولید کنیم. به همین دلیل، مطمئن باشید بهترین های دنیای سینما و تلویزیون را دعوت به همکاری خواهیم کرد تا یک مجموعه سطح بالا و با کیفیت در معرض دید تماشاگران کنجکاو و نکته سنج قرار گیرد. مهبد آستانی - جام جم ...
فرهنگ سازی در زمینه حجاب و عفاف را وظیفه خود می دانیم
از مأموریت های آموزش و پرورش ترویج این فرهنگ در بین نسل جوان است. حسین دریابکی افزود: همایش امروز در راستای فرهنگ حجاب و عفاف برگزار شد و در حاشیه این مراسم تلاش کردیم فرهنگ ازدواج آسان ترویج شود. وی تصریح کرد: اینگونه فعالیت های فرهنگی در سطح جامعه تاثیرات مثبتی خواهند داشت لذا امیدوارم سلسله نشست های حجاب و عفاف بشری در بندرانزلی تداوم داشته باشد. به گزارش ...
نامه هایی برای جان اسمیت
این کتاب که سال 1912 برای نخستین بار به چاپ رسید در طول بیش از یک قرن محبوبیتی دور از انتظار پیدا کرد و اکنون یکی از رمان های پرفروش در جهان است. به بهانه پخش مجدد مجموعه انیمیشن بابالنگ دراز از شبکه کودک و نوجوان به این سریال خاطره انگیز و دیدنی نگاهی داریم. شادی های کودکی غمگین شخصیت اصلی این داستان جذاب جروشا ابوت یا جودی ابوت است که در نوانخانه ای غم انگیز به نام جان گریر زندگی می کند. او استعداد خوبی در نوشتن دارد. یکی از نوشته های او مورد توجه یکی از بانیان نوانخانه قرار می گیرد. این فرد با نام مستعار جان اسمیت، قیمومیت جودی را تقبل می کند و او را به بهترین دبیرستان شبانه روزی می فرستد. جودی موظف است در ازای این لطف قیم خود هر ماه به او نامه ای بنویسد و وی را از اتفاقات و پیشرفت های درسی اش با خبر کند. جودی درزندگی جدید خود در حالی که بسیار خوشحال است، اما غمی سنگین نیز دارد. او مجبور است هویتش را پنهان نگه دارد و همین موضوع رنجش می دهد. در دبیرستان، جودی با سالی مک براید و جولیا پندلتون هم اتاق می شود. سالی دختری خجالتی، اما شیرین است و پس از مدتی رابطه دوستی عمیقی بین او و جودی برقرار می شود. در مقابل، جولیا دختری مغرور و افاده ای است که مدام سعی دارد سر از کار جودی درآورد. جولیا عمویی به نام جرویس پندلتون دارد که آدمی سرشناس و پولدار است؛ اما در عین حال مردم گریز و تا حدی عجیب است که از روش های خانواده متمول خود دوری می کند. در طول داستان، شاهد ملاقات های گاه به گاه جرویس پندلتون و جودی هستیم و کم کم جودی به جرویس علاقه مند می شود. داستان زمانی به اوج می رسد که متوجه می شویم قیم جودی آقای جان اسمیت همان جرویس پندلتون است. داستان علاوه بر وجود جنبه های سرگرم کننده و توجه به عواطف و احساسات لطیف انسانی مثل بخشش، کمک به همنوع، نوع دوستی، صبر، پایداری و... جذابیت هایی دارد که همه را در هر سنی جذب خود می کند. اگرچه در ظاهر این داستان برای نوجوانان نوشته شده، اما سبک نگارش به گونه ای است که مخاطبان بزرگسال را نیز شیفته خود می کند و به همین دلیل این کتاب یکی از آثار ماندگار ادبی جهان به شمار می آید. کتاب بابالنگ دراز از نظر نگارش نیز سبکی بدیع و خلاقانه دارد. این کتاب در اصل در قالب نامه هایی است که از زبان جودی برای قیم خود که او، وی را بابالنگ دراز می نامد نوشته می شود. باز هم شرکت نیپون مجموعه انیمیشن بابالنگ دراز که اکنون شاهد پخش آن هستیم سال 1990 توسط شرکت معروف انیمیشن سازی نیپون ژاپن ساخته شد و به نمایش درآمد. این دومین اقتباس ژاپنی ها از این داستان معروف جین وبستر بود. سال 1979 نیز انیمیشن دیگری با اقتباس از این داستان ساخته شده بود. این مجموعه سه سال از زندگی جودی ابوت را از زمان ترک نوانخانه جان گریر تا زمان اتمام دوران دبیرستان به تصویر کشیده است. در این نسخه انیمیشن، جودی نسبت به اصل داستان جوان تر است و به جای کالج به دبیرستان می رود. این مجموعه 40 قسمتی با موفقیت به نمایش درآمد و بسیاری از شبکه های معروف در اروپا و آمریکا آن را نمایش دادند. در ژاپن تحت تاثیر نمایش این انیمیشن، بنیاد خیریه ای برای کوکان یتیم با نام بنیاد بابالنگ دراز تاسیس شد. استودیوهای انیمیشن سازی نیپون در توکیوست. این شرکت فعالیت خود را از اواسط دهه 1970 با تولید مجموعه هایی چون هایدی و بچه های مدرسه آلپ و نیکو آغاز کرد. یکی از دلایل محبوبیت و شهرت این شرکت انیمیشن سازی ساخت مجموعه هایی است که براساس رمان ها و کتاب های معروف ادبیات جهان شکل و قوام می یابد. خالق ماندگار جودی ابوت جین وبستر، نویسنده و نمایشنامه نویس آمریکایی (1916 1876) با کتاب مشهورش بابالنگ دراز در جهان ادبیات چهره ای شناخته شده دارد. مادرش از نزدیکان مارک تواین، نویسنده معروف آمریکایی بود و پدرش نیز یک موسسه انتشاراتی داشت که برخی از کتاب های مارک تواین توسط این موسسه به جاپ رسید. کتاب بابالنگ دراز ابتدا در قالب پاورقی در نشریه ای با موضوع زنان به چاپ رسید و در اکتبر 1912 به شکل کتاب وارد بازار شد. اختلاف شدید طبقاتی در آمریکا و تفاوت رفتار کادر آموزشی در مدارس با بچه های فقیر و پولدار، مهم ترین انگیزه او در نگارش این کتاب بود. استقبال از کتاب، جین وبستر را ...
عاشق پیشه نیستم!
امیرمحمد زند در رشته سینما تحصیل کرده، یک فیلم بلند به نام یک آن اشتباه را ساخته و بازی در چند فیلم سینمایی از جمله اتوبوس شب ، تقاطع ، رخ دیوانه و سریال هایی چون ستایش ، زمین انسان ها ، سری دوم عملیات 125 ، ما چند نفر ، هزاران چشم ، او یک فرشته بود و چرخ فلک را در کارنامه دارد. با این بازیگر جوان که این روزها مشغول بازی در سریال ملکا است، گفت وگویی داریم. دوست نداشتید نقش محمود در سریال چرخ فلک ، بلندتر باشد؟ به نظرم کوتاه نبود؛ اپیزود هستی سه قسمت داشت و چند نقش اصلی که یکی از آنها نقش من بود. یک نقش خوب و چالش برانگیز، احسان عبدی پور به عنوان یک کارگردان جوان اما کاربلد و توانا بعلاوه قصه جذاب، بازیگران خوب و مواردی از این دست باعث شد که بازی در این نقش را دوست داشته باشم. ضمن این که حسن کارهای اپیزودیک این است که بازیگر خیلی درگیر نمی شود مثلا بعد از 20 روز کار تمام شده و می شود سراغ پروژه های بعدی و کارهای دیگر رفت. این روزها نقش های متعدد و متنوع را به بازی در سریال های بلند ترجیح می دهم. من نقش های اصلی سریال 26 قسمتی به دنیا بگویید بایستد را به عهده داشتم، همین طور سریال زمین انسان ها و سریال عملیات 125؛ درنتیجه برای من خیلی مهم نیست که ایفاگر نقش های طولانی و اصلی باشم؛ برایم مهم این است که نقش را خوب بازی کنم و پروژه و نقش اجازه بدهد کارهای تازه ای ارائه کنم. مثل نقش محمود که متفاوت بود؛ البته دوست داشتم متفاوت تر از چیزی می شد که دیدیم اما نشد. دوست داشتید چطور باشد؟ اگر توضیح بدهم؛ می شود گلایه کردن و من نمی خواهم این کار را بکنم. یکی از دشواری های نقش این بود که می توانست براحتی تبدیل به تیپ بشود، اما از پس کار برآمدید. من بازیگر تیپ سازی نیستم و این کار را اصلا بلد نیستم. دوست دارم به ویژگی های شخصیتی نقش نزدیک بشوم تا کلیشه های ظاهری. حتی به گریم و لباس هم خیلی تکیه نمی کنم و می کوشم به لحاظ روحی خودم را به شخصیت نزدیک کنم که توان لازم را داشته باشم. البته این نقش هم از یک زاویه به بیشتر شخصیت هایی که بازی کرده اید شباهت داشت و آن هم عاشق پیشگی است؛ نگران نیستید که در این نقش کلیشه بشوید؟ از همین بابت نقش محمود چالش برانگیزتر از نقش های دیگرم بود. نمی دانم متاسفانه یا خوشبختانه، نقش آدم های عاشق پیشه زیاد به من محول می شود! در حالی که خودم در زندگی واقعی آدم عاشق پیشه ای نیستم؛ اما چالشی که این نوع نقش ها برای من ایجاد می کند برآمده از تفاوت نگاه آدم ها به عشق است. آدم های مختلف با شخصیت های متفاوت به شکل های گوناگون عاشق می شوند. بنابراین تلاش کردم در این سریال، روی بوم کوچک این نقش، تصویری خلق کنم که عاشقی هایش با آدم های دیگر کمی متفاوت باشد. عاشقی محمود چه تفاوتی با بقیه داشت؟ سادگی و نوعی کودکی در عشق او دیده می شود. جوان هایی که معمولا خودشان را بچه های پایین خطاب می کنند، این صداقت و صمیمت و بکری را در عشق دارند. یکی مثل محمود ممکن است چک هم نقد کند، اما خیلی نگاه های محجوب و ماخوذ به حیایی دارد. کدام ویژگی او را بیشتر دوست داشتید؟ محمود آدم مسئولی بود و مسئولیت پذیری را می فهمید و عواقب کارها و انتخاب هایش را می پذیرفت. مثلا مسئولیت بیماری پدر، نگهداری مادر و خواهرش، عشقی که دچارش شده و مسئولیت کاری که با رفیقش کرده بود. از جایی که محمود ناخواسته دوستش آرش را مصدوم می کند و او را ته چند قدمی مرگ می فرستند، من سعی کردم کاراکتر را بشکنم و با این شکاندن و برون ریزی حسی نشان بدهم که جوان لات و مغروری مانند او وقتی احساس قصور و اشتباه می کند به عجز و زاری می افتد ؛ چون کسی این عجز را تجربه می کند که آدم مسئولیت پذیری باشد. شاید اگر محمود شخصیت دیگری داشت در آن لحظه که آرش به دلیل ضربه به سرش بیهوش می شود، من در ایفای این صحنه سکوت می کردم یا بهت زده می شدم یا به هر شیوه دیگری احساسات محمود را نشان می دادم اما بر اساس مسئولیت پذیری او ترجیح دادم که این طوری باشد. این واکنش ها را شما به عنوان بازیگر انتخاب می کنید یا در فیلمنامه ذکر می شود؟ جنس بازی به انتخاب بازیگری است. البته که من همیشه موارد را با کارگردان ها هماهنگ می کنم و می کوشم که ذهنیت خودم و کارگردان را به هم نزدیک کنم، اما معمولا این که دیالوگ ها چگونه بیان شود، چه حس و حالی داشته باشد و در چه فضایی ادا شود به خود بازیگر بر می گردد. برنامه ای برای آینده کاری تان دارید؟ در زمانه ای زندگی می کنیم که نمی توان برای زندگی پیش بینی یا برنامه ای داشت؛ هیچ کسی واقعا مطمئن نیست فردا قرار است چه بکند! از طرف دیگر، وقتی شغلی بدون امنیت داریم، تکلیف مان را نه خودمان می دانیم و نه دیگران. با این حساب یعنی اصلا برنامه ریزی نمی کنید؟ در کار هنری نمی توان برنامه ریزی کرد، اصلا در کار هنری هیچ هدف غایی نمی توان تعیین کرد؛ چون هنر غایت و نهایت ندارد. مثل این است که شما در حال شنا کردن در دریا باشید و بگویید من می خواهم یک متر یا ده متر جلوتر بروم! در حالی که ممکن است موجی بیاید و شما را پنج کیلومتر جلو بیندازد یا بادی بوزد و شما را پنج کیلومتر عقب ببرد، یا گردابی شما را غرق کنند یا حتی شکار کوسه بشوید. یعنی هیچ استراتژی مشخصی نمی توان داشت؟ من بعید می دانم بشود. حداقل بازیگر مستقلی مثل من که عضو هیچ دار و دسته ای نیست و همیشه از شروع کارش بر اساس توانایی خودش، کمک خدا و محبت مردم کار کرده است، نمی تواند استراتژی مشخصی داشته باشد. بازیگری می تواند استراتژی داشته باشد که رقم کلانی در یک فیلم سرمایه گذاری می کند و نقش اول آن را به عهده می گیرد. من فقط می توانم چیزی را که می دانم و می توانم و تا به حال انجام داده ام پیاده کنم و این که اجازه ندهم تبدیل به کلیشه بشوم. هیچ ژانری را در نظر نمی گیرم و در انتخاب هایم به این توجه دارم که هر نقش با نقش ...
ابلاغ تسهیلات جدید برای بیمه خبرنگاران/افزایش 3 برابر بودجه ادارات ارشاد شهرستان ها
به گزارش خبرنگار ایمنا در شهرستان شهرضا، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان شهرضا که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: استان اصفهان در سال گذشته با برگزاری 11 جلسه شورای فرهنگ عمومی به عنوان بهترین استان کشور در این زمینه شناخته شد. وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت و توان بالای فرهنگی این استان، مقرر شد که اصفهان به عنوان اولین استان ...
مسجد جامع اصفهان، کلکسیونی از انواع سبک های معماری
خانه میراث(خانه تاریخی دهدشتی) واقع در خیابان باب الرحمه، کوچه روبروی مسجد باب الرحمه و با حضور نماینده میراث فرهنگی شهرستان برخوار، نماینده میراث فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه و همچنین جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه مرمت و معماری برگزار شد. شایان ذکر است که نشست اول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با عنوان قنات ها و روند جهانی شدن با سخنرانی فریدون اله یاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، نشست دوم با عنوان بررسی فرهنگ و تمدن ایران در عصر صفوی با تکیه بر معماری و نگارگری و با حضور میهمانانی از کشورهای لهستان، آلمان و قزاقستان برگزار شد. ...
گردشی از جنس رنگ و هنر در روزهای آخر هفته
جوان ؛ این هفته گالری ها و نگارخانه ها در این هفته نیز طبق روال همیشگی شان میزبان هنرمندان و آثار نوینی از آن ها می شوند. یکی از این مجموعه ها گالری کارگاه هنر است که از 12 تا 24 شهریور نمایشگاهی از آثار کامیار و پرویز شاپور را برگزار می کند. در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی و کاریکاتور از این دو هنرمند به نمایش در می آید که برای بازدید از آن می توانید تا تاریخ مذکور به ...
این چرخ فلک که ما در او حیرانیم...
بعد از این در جهانِ داستان، تصویر و نمایش هرچه بگویند تکرار مکررات و بازگوکردن شنیده هاست. آنها معتقدند فقط می توان به زبان و نگاه خلاقانه خالق اثر به سوژه ای تکراری امیدوار بود، اما در مقابل این باور هنوز آثاری تولید می شوند که مثال نقض این تفکر هستند و در برهوت قصه گویی راه و رسم کار خویش را بخوبی بلدند. این آثار نوید می دهند که همچنان می توان قصه آدم هایی را گفت که زندگیشان دیدنی و شنیدنی است؛ آدم هایی از جنس این روزگار، با دغدغه هایی ملموس و افکاری مانوس که در بزنگاه حادثه، کردارشان قهرمانانه و گاه جالب و غریب است؛ و همین قرابت و غریبی توامان و جزئیات خوش آب و رنگ است که به قصه آنها عمق و جذابیت می بخشد. سریال چرخ فلک از آن دست آثار است که در محتوا حرف تازه ای برای گفتن دارد و در ساختار برای مخاطب ایرانی بدیع و تماشایی است. هر داستان از دل داستان دیگر می آید و شخصیت هایش که سوار بر چرخ فلک روزگارند، گاه از کنار یکدیگر عبور می کنند و گاه دانسته و نادانسته بر سرنوشت هم اثر می گذارند. این شیوه قصه گویی سبب می شود نویسنده به زندگی طبقات مختلف اجتماعی نقب بزند و چشم دل بیننده را به روزگار آدم هایی که احتمالا هر روز از کنارشان رد می شود روشن کند تا مخاطب خود را جزئی از این نمایش تصور کند. این قصه های تودر تو اما ساده را علیرضا طالب زاده به رشته تحریر در آورده؛ کسی که هر بار فیلمنامه ای نوشته، به یکی از آثار موفق قاب جادویی تبدیل شده است. در بخش کارگردانی نیز دو نسل متفاوت حضور دارند و همکاری این گروه سه نفره نه تنها به یکدستی مجموعه ضربه نزده بلکه به آن ضرباهنگ بهتری بخشیده است و نشان می دهد برخلاف انتظار، کار گروهی در ایران نیز نتیجه مثبتی دارد. عزیزالله حمیدنژاد کارگردان گزیده کار سینما که اشک سرما را به عنوان یک اثر به یادماندنی و موفق در کارنامه دارد یکی از اعضای این گروه سه نفره و سازنده برخی قسمت هاست. در کنار او بهرام عظیم پور کارگردان سریال بیداری نیز عهده دار کارگردانی چند اپیزود است و نیروی جوان و تازه نفسی همچون احسان عبدی پور نیز این گروه را کامل کرده است. بازی های رئال و یکدست در کنار داستان هایی سرراست و با ساختی محکم، چرخ فلک را به مجموعه ای خوش ساخت تبدیل کرده که با وجود اپیزودی بودن از پس همراه کردن مخاطب سربلند بیرون آمده است؛ به گونه ای که هر اپیزود را با کمی اغماض می توان فیلم سینمایی مستقل، با همان میزان جذابیت در نظر گرفت. این نتیجه حرفه ای حاصل کار فیلمنامه نویس و کارگردانان کاربلدی است که برای جذب مخاطب به هر کاری تن نداده و هر سخن و رخداد کم مایه را برای ایجاد هیجان و کشش دستاویز قرار نمی دهند. راویان این سریال زبان تصویر را بخوبی می شناسند و همین است که از زیاده گویی پرهیز می کنند و تا جایی که امکان دارد جای دیالوگ های پرطمطراق و طولانی را به تصاویر گویا می دهند؛ تصاویری که جزئیات، با مهارت در تار و پود آن تنیده شده است. به همین دلیل فرم کارگاه به آثار سینمایی طعنه می زند و به جای پرگویی و آدرس دقیق به مخاطب دادن، لذت کشف بسیاری از ناگفته ها را به هوش بیننده می سپارد. و مسلم است سازنده جایی خطر می کند که می داند در جذب مخاطب آنقدر موفق عمل کرده است که تماشاچی اش انگیزه و انرژی لازم را برای مداقه و پیگیری در تک تک پلان های به نمایش درآمده دارد. طالب زاده با فضاسازی واقعی در متن، طراح صحنه و لباس با شناخت واقعی شخصیت ها و ظاهر آنان در اجرا و کارگردانان با مسلط بودن به فیلمنامه و آنچه می خواهد بگوید تصویری روشن و باورپذیر از جامعه امروز نشان می دهند؛ تصویری که از پس هر قصه مقابل چشمان بیننده نقش می بندد. هر آنچه رفت مبین این نکته است که ماحصل تلاش گروه چرخ فلک به سریالی متفاوت و جذاب مبدل شده است. ممکن است به نظر بیاید ساخت چنین اثری با فرم خاص و کمتر دیده شده برای مخاطب ایرانی که انتظار دارد سریال های هر شبی طولانی را با شخصیت هایی ثابت به تماشا بنشیند ریسک باشد، اما آنچه سبب شده این پیش بینی درست از آب درنیاید عمق شخصیت های داستان و ابعاد تازه آنهاست که بدرستی و با ظرافت در فیلمنامه گنجانده شده اند. شخصیت هایی که جان دارند و به همین سبب مخاطب را پس از دو قسمت حضور در سریال ...
بفرمایید چند درجه هیجان!
حال تلاش کرده ایم همچنان با انرژی به کار ادامه دهیم و این سختی ها سد راهمان نشود. وی بر این نکته هم تاکید می کند که ما در تمام قسمت های برنامه توصیه های ایمنی و نکات لازم را در قالب زیرنویس هایی به مخاطبان گوشزد می کنیم و خطرها را یادآوری می کنیم. همچنین سری سوم برنامه هم در حال ساخت است و می کوشیم در مجموعه جدید باز به شکلی تخصصی تر به بسیاری از این رشته ها و ورزش ها بپردازیم. ...
نمایش نقاشی های صدابردار فقید سینما/ آرش بر بوم نشست
نمایش در موزه هنرهای معاصر تهران نمی دانند. دومین کارنمای پژوهشی نقاشان زیر 40 سال در خانه هنرمندان دومین دوره کارنمای پژوهشی نقاشان زیر 40 سال (ویژه اعضای پیوسته و وابسته انجمن هنرمندان نقاش ایران) در خانه هنرمندان برگزار می شود. این دوره از کارنما با نمایش آثار 48 هنرمند از 12 تا 21 شهریورماه در نگارخانه های خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. انجمن ...
موسیقی، زیر پوست مشهد
ندانم؟ بنده در سال گذشته 120 قطعه انقلابی برای شهرداری مشهد ساختم، پنج ترانه برای حضرت امام رضا (ع) ساخته ام که بارها و بارها از سوی تک خوان ها و گروه های مختلف در محافل مختلف در سطح شهر اجرا شده است. پس آیا موسیقی در ضدیت با شأن والای حضرت رضا (ع) است؟ خراسان همواره مهد بزرگان موسیقی بوده است. شهیرترین هنرمندان موسیقی از این دیار برخاسته اند. می شود اینها را انکار کرد؟ رامین میلانی ...
مروری بر کارنامه گروهک تروریستی منافقین
است و به این صورت می گفتند بنگاه های معاملات ملکی چون نسخه سوم دارند، (در نسخه سوم مشخصات فرد اجاره کننده خانه و قرارداد نوشته شده است) رژیم از این کانال به خانه های تیمی دست پیدا می کند و در نتیجه آنها با رژیم همکاری می کنند. حال با این تحلیل و خط کلی، این می ماند که چه بنگاه هایی به این کار مبادرت می کنند. چون هیچ کانالی نداشتند، پیرو همان خط کلی که هر مغازه ای که عکس امام و دیگر رهبران مذهبی و ...
چخوف هم می تواند عده ای را دلواپس کند
! بلکه به این دلیل که ببینم چخوف تا چه حد می تواند سیاسی- اجتماعی شود؟ که آن چند روز تأخیری که شورای نظارت و مدیر وقت خانه هنرمندان در سال 90 بر این اجرا تحمیل کرد، حداقل داشته اش این بود که چخوف هم می تواند عده ای را دلواپس کند. پسیانی: درحالی که همه می گویند چخوف چقدر سیاسی- اجتماعی است، اما تابه حال چخوف خطرناکی ندیده ایم! چخوف را معمولا درنهایت می شد از منظر روان شناختی دید ...
استان اصفهان پایلوت اجرای طرح صیانت از خانواده شد
به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی اظهار داشت: در ابتدای امسال بر اساس چشم انداز 1404، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 10 حوزه را برای عملکرد خود مشخص کرده که سینما، موسیقی، نمایش و موسسات فرهنگی و کانون های قرآنی از آن جمله هستند. وی افزود: با نظر هنرمندان و اندیشمندان هر حوزه چالش ها و ضعف های آن حوزه را توسط کارشناسان مشخص و برای رسیدن به سال 1404 برنامه ریزی کردیم و ...