سایر منابع:
سایر خبرها
درگذشت استاد مطرح هندی تبار حوزه زبان فارسی
سال در دانشگاه تهران به تحصیل و تحقیق پرداخت. سرانجام، در سال 1971م، به أخذ مدرک دکتری زبان و ادبیّات فارسی از دانشگاه تهران نایل آمد. پایان نامه دکترای وی، درباره رامایانا کتاب مقدس هندوان بوده و بنیاد فرهنگ ایران ، آن را در دو مجلّد به چاپ رسانید. پروفسور عبدالودود اظهر دهلوی پس از بازگشت به هند، با سمت دانشیاری در دانشگاه جواهرلعل نهرو ، دهلی نو به تدریس زبان فارسی مشغول شد. او ...
سرای محله چهلتن میزبان شهروندان منطقه دو رشت
صحبت با توریست هایی است که در بافت مرکزی شهر حضور پیدا می کنند . وی ادامه می دهد: کلاس خیاطی، پرورش قارچ، گل های زینتی ، کارگاه های کاشت پیاز و حسابداری مقدماتی نیز از دیگر کلاس های این سرا است . جعفری ادامه می دهد برخی از کلاس ها به پایان رسیده و دوباره با تقاضای شهروندان می تواند تشکیل شود . علاوه بر کلاس های مهارتی زمانی نیز برای کلاس های شعر و ادب در نظر گرفته ...
شاعر خلق روس؛ شاعر شعرهای ایرانی
کامل و جفت وجور نشده در یاد داشته باشی. بعد از اینها، متن را برای خودت می خوانی، بارها و بارها می خوانی، باید به دقت نوای درونت را گوش کنی و دوباره تصحیح کنی و تصحیح... و تازه بعد از این همه است که چیزی می نویسی. این سرگی یسِنین است؛ شاعرِ روسِ شورایی؛ شاعری که تنها 30 سال زیست و یکسره خود را وقف سرزمینش کرد... این سرگی یسِنین است؛ نقاشِ تصاویرِ ژرفِ روانِ انسان و نمادِ زبانِ خلق ...
سفر به قاره سیاه، مفهومی سه گانه از ثروت، استعمار و فقر
... ریاست سازمان البته وقتی متوجه شدند در این مجموعه کتبی به زبان فارسی و یا در مورد ایران وجود ندارد قول دادند که این مجموعه را از ایران برای کتابخانه ملی ارسال نمایند. بازدید از خزانه، بخش اسناد، مرمت کتب، سالن مطالعه و ... نیز بخش دیگری برنامه بود که البته فاصله فراوانی با آنچه در کتابخانه ملی کشورمان محقق شده داشت. 9. سفر به کیپ تاون سه شنبه 16 شهریورماه روز ...
اشعار شب سوم محرم - حضرت رقیه(س)
سرویس شعر آیینی عقیق: ب ه مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عقیق تعدادی از اشعار آیینی را به منظور استفاده ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر می کند. مهدی رحیمی : ابر هی در صورت مهتاب بازی می کند باد دارد توی زلفت تاب بازی می کند لب ز چوب بی حیای خیزران پاره شده مثل آن ماهی که با قلّاب بازی می کند ...
محتوای مدایح بسیار مهم است /طارق4 با عنوان "شبیر" به زودی رونمایی می شود
چهارمین آلبوم آن تولید شده و به زودی رونمایی خواهد شد. وی در بیان نام و ویژگی آلبوم های گروه تواشیح طارق، یادآور شد: طارق 1 به عنوان اولین آلبوم گروه ما، مجموعه و آرشیوی از آثار بوده، طارق 2 با نام "قانلی شفق" در سال 92 تولید و در سال 93 نیز توزیع شده است، این آلبوم شامل "مدایح اصیل آذری" برای ماه محرم است. وی افزود: سومین آلبوم گروه طارق، "ولایت" نام دارد که به زبان ترکی ...
خاقانی خیلی خودش را فریاد می زند
، برخی از شعرها در حوصله هایی از گفتمان اخلاقی و پند و نصیحت و شکل هایی از عرفان درونی و اخلاقی و باورهایی از خردورزی سروده می شوند. این گونه شاعران می خواهند مفهوم و اندیشه ای را به مخاطب ابلاغ کنند. بنابراین گفتمانی وجود دارد که می توانیم آن را پند و نصیحت نام بگذاریم که در آن منِ شاعر پیدا نیست و شاعر از خودش نمی گوید. در این عرصه، زندگیِ شخصی شاعر مطرح نمی شود و گویا شاعر از دریچه ای بیرون از ...
آلبوم صوتی ترکی نواهای عاشورایی شبیر تولید شد
.... وی ادامه داد: آلبوم فوق شامل 8 قطعه به زبان ترکی آذری است که با آهنگسازی و اجرای گروه بین المللی طارق ضبط و تنظیم شده است. میلانی خاطر نشان کرد: قطعات آلبوم شامل زینب عزاسی، طور سینا، شبه پیغمبر، عطش ماجراسی، امداده گل، هجران، لب عطشان و لبیک می باشد. وی با بیان اینکه از شعر شاعران بنام مدایح اصیل ترکی آذری در تولید این آلبوم استفاده شده است، اضافه نمود: از اشعار شاعرانی چون شهاب، طوری ...
سوگواره عاشورایی بر آستان اشک به اتمام رسید
هوایی متفاوت قرائت کرد و گفت: حتماً این شعر را با صدای گرم غلامعلی کویتی پور شنیده اید. هادی جان فدا شاعر و ترانه سرا علاوه بر یکی از اشعار تازه سروده خود، شعری در رثای سید و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) برای مردم عزادار خواند که به این شرح است: تو ای شور نهان در رقص پرچم ها تبت سوزان ترین تب ها غمت شیرین ترین غم ها تو را میخواهد ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا [...] محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشوی الحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9) ؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی (11) ؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . پی نوشت: مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : سرویس خبر و رسانه " میرملاس " ...
باکی نداریم اگر که بر حق بمیریم
...: ای پدر آیا ما بر حق نیستیم؟ فرمود: فرزندم ما بر حقیم و بازگشت بندگان به سوی خداوند است، او عرضه داشت: پس ای پدر مهربانم باکی نداریم اگر که بر حق بمیریم! امام از کلام علی اکبر خوشحال شد و دعایش کرد. [3 ] وقتی صبح شد کاروان حسین نماز صبح را خواندند و حرکت کردند . پی نوشت ها : [1]. شیخ مفید، الارشاد، چاپ اول، قم، آل البیت، 1414، ج2، ص 77 78 . [2]. شیخ مفید، همان، ص 82 . [3]. شیخ مفید، همان، ج2، ص 83 - 84 . منبع: ...
کتابخانه هایمان را به رنگ عاشورا آذین کنیم/ نوای محرم در ادبیات
، بچه های خط اول ، ستاره ها و چش به راه و قصیده هوای کعبه است. کتاب عشق علیه السلام اولین بار توسط انجمن شاعران ایران در سال 84 منتشر شد ولی با اظهار علاقه مندی قزوه، تجدید چاپ آن به سوره مهر واگذار شد که با شکل و شمایل جدید از سوی این ناشر منتشر شد. همچنین از علیرضا قزوه کتاب من می گویم، شما بگریید مجموعه ای از مرثیه های عاشورایی مرثیه سرایان توسط سوره مهر منتشر شده است. گفتنی است از ...
سلسله نشست عصر شعر البرز برگزار می شود
زیبا جوانان را با اشعار و افکار بلند نسل های قدیم و جدید آشنا کنند لذا زبان شعر از دیر باز در ایران کهن قدمتی تاریخی و تاثیری هزاران برابر دارد که با برگزاری جلسات هفتگی عصر شعر سعی در توانمندی شاعران استان و تربیت شاعران نسل نو دارد. این برنامه روز دوشنبه 12 مهر ماه ساعت 15 بوده است. از همه شاعران و اهالی ادب و هنر جهت شرکت در این نشست ادبی دعوت به عمل می آید؛ ضمناً حضور برای همه علاقمندان به شعر و ادب فارسی آزاد است. ...
کتابچه قهرمان کوچک تولید شد
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در کتابچه قهرمان کوچک نوجوانان گروه سنی 9 تا 12 سال با حضرت عبدالله بن الحسن المجتبی (ع) یکی از قهرمانان خردسال حماسه عاشورا آشنا می شوند. کتابچه قهرمان کوچک که شاعر آن شهره یوسفی و به تصویرگری مهدیه قاسمی است، روایت حضرت عبد الله ابن حسن (ع) را به زبان شعر بیان می کند. گرامی داشت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ...
تجلیل از شاعر یزدی در اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی
کنند . تلاش در عرصه شعر آئینی و سرودن اشعار و نوحه های عاشورایی، برگزاری شب شعر عاشورایی با تجلیل از شاعران حسینی، برپایی مسابقه و نمایشگاه عکس عاشورایی، اجرای نمایش با موضوع عاشورا، نمایشنامه و فیلمنامه با مضامین حماسه حسینی از جمله اقدامات و خدمات این شاعر پیشکسوت در دوران تصدی مسئولیت در حوزه هنری یزد است . کتاب "آسیب شناسی مرثیه خوانی" اثر غلام حسن رفیعا و مجموعه شعر ...
باز این چه شورش است که در خلق عالم است
در حاشیه خیمه ها است تاریخی که در حاشیه خیمه یکی از حسینیه های زرقان بافته شده است یکصد و پنجاه سال گذشته را نشان می دهد که این خیمه با تزیینات دوخته شده و اشکال شیر و شمشیر و سرو و اشعار رنگی مزین شده است و پنجره های مشبک آن مقاومت چادر را در مقابل باد دوچندان می کند. این خیمه متعلق به خاندان شهیر قوام السلطنه از بزرگان شهر شیراز و مربوط به حسینیه مشیر شیراز بوده است که حدود 50 سال قبل از ...
گودرزی: دیگر چاپ کتاب درباره ادبیات کودک خوشحال کننده نیست/ کاشفی خوانساری: به امثال گودرزی ها نیاز داریم
کتب نوشته شده در این زمینه همین اهل ذوق بودن مولف آن است و می دانستم که از سال ها پیش مشغول کار کردن روز این اثر بوده است و روی این کار حساسیت داشت تا اطلاعات این کار دقیق باشد. او پا به پای شاعران کار خود را پیش برده است. وی افزود: بعد از مطالعه این کتاب نکاتی به ذهنم رسید که می خواهم عرض کنم در این کتاب نگارنده درمورد اشعار لالایی توضیحاتی دادند و از دیرباز تاکنون به آن پرداخته شده ...
سرانه مطالعه در نسل جدید روس ها پایین است
مخصوص رئیس جمهور فدراسیون روسیه در زمینه همکاری های فرهنگی بین المللی، اشاره کرد: ما یکدیگر را خوب نمی شناسیم. در حالی که در همسایگی یکدیگر زندگی می کنیم. شویدکُی پیشنهاد کرد، ادبیات ملی تاتاری، باشقیری و ... بخشی از برنامه دبستانی باشد. وی اعلام کرد: باور کنید، این مسئله وفاق بین ملت ها است و پیشنهاد کرد که درباره ساخت آوازهای عامه پسند برای اشعار شاعران ملی فکر شود. ...
از پیام عاشورا و منظومه عشق تا سیره و حکمت های حسینی و سبوی کربلا
این گزارش به معرفی بسته کتاب هایی با محوریت و شناخت واقعه عاشورای حسینی به سوگواران و دوست داران ادب پارسی که توسط به نشر به چاپ رسیده، پرداخته شود که به آن می پردازیم. ترویج فرهنگ حسینی با گذشت قرن ها از واقعه عاشورا نیاز به ترویج فرهنگ حسینی حتی پس از گذشت قرن ها از واقعه عاشورا از سوی نهادهای فرهنگی احساس می شود تا عاشورا و وقایع قبل و بعد آن را به طور صحیح و مطابق واقع به ...
کم رنگ شدن نوآوری در اشعار دفاع مقدس/ ادبیات و شعر دفاع مقدس نیاز به تقویت دارد/ با نگاه امروزی به ...
همزمان با آغاز جنگ تحمیلی متولد شد. نخست اشعار و سرودهایی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای تبلیغ حماسه آفرینی های رزمندگان اسلامی پخش می شد. از ویژگی های بارز شعر این دوره باید به نمود یافتن مضامین مختلف مربوط به جنگ در آن اشعار اشاره کرد. در آن دوره، شاعر تصاویر ذهنی خود را از واقعیت ها می گرفت و کمتر به کنایه و تصاویر مخیل و سمبلیک توجه نشان می داد. در شعر این دوره، بیشتر توجه شاعران به تشبیه ...
دانی که چرا خانه حق گشته سیه پوش؟
نیشابوری چندین شعر به یادگار مانده و سال های سال است عاشقان سیدالشهداء(ع) آن را زمزمه می کنند. یکی از این خیل و سیل، غزل درخشان و پرمحتوای زیر است: عالم همه محو گل رخسار حسین است/ ذرات جهان در عجب از کار حسین است دانی که چرا خانه حق گشته سیه پوش/ زیرا که خدای تو عزادار حسین است ژولیده 41 اثر از خود باقی گذاشته که حجم وسیعی از آن درباره امام حسین(ع) است. عشق ژولیده به حضرت ...
روضه حضرت مسلم(ع) در شعر آئینی قم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شب و روز اول ماه محرم از دیرباز، به نام سفیر امام حسین(ع)، حضرت مسلم بن عقیل(ع) و شهادت مظلومانه ایشان است و شاعران آئینی قم هم در این مناسبت سوزناک اشعار متعددی دارند. یکی از این شاعران، اعظم سعادتمند است که در شعر خود و از زبان حضرت مسلم بن عقیل(ع)، چنین می سراید: با اینکه روزی داشتی کاشانه در این شهر اینجا نیا، دیگر نداری خانه در این ...
آلبوم موسیقایی خاتون رونمایی شد
نیمایی است، گفت: از بافت کلاسیک و خاطره انگیز موسیقی اصیل آیینی در اثر استفاده شده است و برای ذهن نسل های اول و دوم نیز خاطره انگیز است. مجموعه ای از نوحه های مشهور اصیل نیز در بافت اثر از نوحه های فاطمیه تا محرم بازخوانی شده اند تا به یاری موسیقی که زبان امروز مخاطبان جهان است ماندگار شود. بر احصای شیوه های خادمی اصیل اهل بیت (ع) در لباس مداحی و هیئت داری در متن شعر تاکید شده است. آلبوم ...
یک اثر هنری اگر جامع باشد هیچ وقت به یک جنسیتی خاص مختص نمی شود
. دیگری گزیده ی داستان های شیل سیلور استاین که چاپ شده اند و هم اکنون آنتولوژی شعر معاصر ترکیه و نیز آنتولوژی شاعران زن آذربایجان و نیز مجموعه دوم شعرهای خودم را در دست انتشاردارم. *شما تا چه حد سعی کرده اید مشکلات جامعه و جوانان، خصوصاً مسئله ی بیکاری را در اشعارتان انعکاس بدهید؟ آثار من بیشتر اجتماعی هست و اجتماع نیز پر از مشکل، پس خواه یا نا خواه این مشکلات نیز در آثارم بروز و ...
یک عمر می توان سخن از زلف یار گفت
اندازه اقامه نماز برای مردم واجب نباشد، اما هر کسی این امر را بر خودش واجب می داند. پس وقتی هر کسی به نوبه خودش همت می کند تا به امام حسین(ع) اظهار ادب و محبت کند، طبیعی است که شاعران هم در این عرصه بیکار نمی مانند و با سرودن اشعاری در مدح و منقبت، عشق و علاقه خود را به آن حضرت و یاران باوفای ایشان اظهار می کنند. نکته قابل توجه در شعر عاشورایی آن است که می دانیم اتفاقات و جریان هایی که مربوط ...
این ترانه سراهای ایرانی چه زود به شهرت رسیدند
دولتی تجربه کرده است. همچنین سابقه 10 سال ریاست حوزه هنری استان تهران، رییس مرکز موسیقی حوزه هنری، عضو شورای عالی شعر سازمان صدا و سیما را نیز در کارنامه خود دارد. آثار نظری جوایز فراوانی در کشور برده است و برخی آثارش نیز در کشورهای فارسی زبان منتشر شده. حسین صفا متولد 1359 زمان شهرت: 27 سالگی نام حسین صدا در اذهان علاقه مندان موسیقی گره خورده با محسن چاوشی ...
"محوی" صاحب منتقدترین و صوفیانه ترین اشعار کُردی
محوی به روش عروضی و در انواع بحور مختلف سروده شده است و او همچنین به زبان فارسی نیز اشعاری را سروده است. محوی تنها شاعر کُردیست که با همه اوزان و در همه قالب ها و بحور شعر سروده است و همچنین محوی بر زبان های عربی، فارسی و ترکی کاملا تسلط داشته و اشعار نغز و پر مایه ای هم به این زبان ها سروده است. محوی در به کار بردن لغات آهنگین و سنگین تبحری بسیار داشته است و نیز یکی دیگر از ...
تدارک گسترده شبکه های رادیویی برای ماه محرم
واقعه برای زندگی امروز ،برکات قیام عاشورا برای حفظ دین اسلام،پوشش مراسم شام غریبان،روایت تاریخ اسلام و شهدای عاشورا،امر به معروف و نهی از منکر-اشاره به نماز به عنوان بالاترین معروف در نهضت عاشورااشاره به اندیشه های امام حسین ( ع) با استفاده از آیات قرآن،اخبارفرهنگی مرتبط با دهه محرمانعکاس حضور ایرانیان در این مناسبت ها،مستند تاسوعای وعاشورای حسینی،شاعران و اشعار مرتبط با ماه محرم وصفر،فرهنگ ایثار و ...
علامه امینی جرعه نوش غدیر
الله خلاصه می گردد و مسلمین زمانی خواهند توانست به عزت از دست رفته خود درست یابند که به آیه و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا بدید عمل بنگرند و بدان عمل کنند در فصل چهارم، حکایات و کراماتی از علامه امینی بیان شده است و در فصل پنجم، به علامه امینی و الغدیر در آینه شعر و قلم، نگاه شده است. در این رابطه، سخنانی از بزرگان و علما، درباره ایشان ذکر شده است که از آن جمله اند: محمد غلاب، صفا خلوصی ...
تنهاترین مسافر شبگرد کوفه بود ...
خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ: شب اول ماه محرم، یادآور مظلومیت سفیر حضرت سیدالشهداء (ع) و نخستین شهید قیام حسینی، حضرت مسلم بن عقیل (ع) است که شهادت مظلومانه اش، در اشعار شاعران آئینی هم نمود دارد. یکی از این شاعران، قاسم نعمتی است که مصیبت منظومش از زبان حضرت مسلم بن عقیل (ع) چنین است: هیچکس مثل من اینگونه گرفتار نشد با شکوه آمده و بی کس و بی یار نشد حال و روز ...