سایر منابع:
سایر خبرها
محمود دولت آبادی:هیچ وقت از جامعه بیگانه نبوده ام
های دیگرتان از کلیدر تا جای خالی سلوچ و... همیشه نقشی از اقتدار یک پدر حضور داشته است، اما در این اثر و چند داستان دیگر این مجموعه پدر مقتدر دیگر وجود ندارد، به خصوص در داستان چوب خشک بلوط کاملا اضمحلال این پدر را می بینیم. این تغییر از کجا آمده؟ از جامعه؟ اصلا آگاهانه نیست. من در مبادلات اجتماعی به این نتیجه می رسم. الان خانواده ها را نگاه کنید، می بینید که تقریبا طبقه متوسط در جامعه ما ...
انگشت اتهام به سمت یکدیگر نگیریم؛ فرد خاصی مقصر نیست/ ایجاد 41 هزار فرصت شغلی با اجرای طرح تکاپو
سمن سراها خبر داد. وی با اشاره به حادثه جان باختن 5 نفر در چاه 160 متری در سبزوار و انتقاد از عملکرد دستگاه های مجری تصریح کرد: حادثه رخ داده در سبزوار حادثه تلخی بود که هرچند ستاد بحران و دستگاه ها تلاش کردند راهی برای خروج اجساد پیدا کنند و حتی از بخش خصوصی امکانات اجاره و با کرمان و یزد هم تبادل نظر کردند تاکنون موفق به بیرون آوردن اجساد جان باختگان نشده اند و در واقع نمی توان گفت فرد ...
ضرورت نهادسازی برای بهره برداری از ظرفیت های علمی و فنی
تجهیزات موردنیاز برای صنعت نفت و ترغیب وزارت نفت به کاهش خریدهای خارجی و جایگزین کردن تولیدات داخلی به جای واردات تجهیزات است. دو ملاحظه اساسی در این راهکار عبارتند از: الف) تولید داخلی تجهیزاتی که نیازمند فناوری های متوسط یا پیشرفته است سرمایه گذاری های سنگینی را می طلبد و لذا سرمایه گذاران بخش خصوصی بایستی نسبت به بازار فروش محصولاتی که هنوز تولید نکرده اند اطمینان خاطر داشته باشند ...
سیانور ضرورتی دیگر برای افشای ماهیت منافقین
تقی شهرام است، در ذهن ها ماندگارمی شود: وقتی اسلحه به دست می گیری، اول باید یاد بگیری که به طرف چه کسی نباید شلیک کنی. مضمون: فیلمنامه و به طبع آن فیلم سیانور، با وفاداری به تاریخ، سعی کرده است که نگاه منصفانه و بی طرفانه ای نسبت به روایت قصه خود داشته باشد. نگاهی که با قرارگرفتن وقایع مورد روایت درکناروقایعی سالهای بعدی که اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین بخصوص درسالهای ...
جدال لفظی روی آنتن زنده
به نظر از حرف های نعیمی بر افروخته شده بود گفت: پشت این جمله ها مخفی نشو. عرضه یعنی توان! توان این را نداشته است. تو با ادبیات خودت برداشت کن. بجای آنکه ناراحت شوی و استرس بگیری، به نقد فیلمت پاسخ بده. نعیمی نیز در پاسخ به انتقادهای تند منتقد برنامه گفت: حرف من این است که مسعود فراستی که به همه فیلم ها از فروشنده تا سایه های موازی نقد می کند، آیا جرات دارد وارد مسائل دیگری مثل فساد مالی و ...
کارت های اعتباری قربانی می گیرند
اقتصاد داریم که هریک تقویت می شود دیگری را تحت تاثیر قرار می دهد. ما گاهی نقدینگی را کنترل می کنیم رکود به وجود می آید. گاهی تورم را کنترل می کنیم که نقدینگی رشد می کند. البته دکتر نتایج باید در این خصوص صحبت کنند اما آنچه که من به عنوان یک تولیدکننده مواجه با مسائل اقتصادی در کشور تجربه کرده ام این است که ما همیشه یا چهلستون هستیم یا بیستون . پس با این توصیف می توان گفت هنوز کارت ...
کمال تبریزی: با موضوع مداحی می شود فیلم کمدی بامزه ساخت
.... این یعنی نباید افرا دگمی باشیم و باید تا جایی که می شود با قواعد روز پیش رفت. طبقه حساس انتقادات زیادی به همراه داشت اما شما اعلام کردید که متفاوت ترین فیلم تان بوده است این فیلم راجع به آدم هایی است که وابسته به یکسری از اعتقاداتند و حالا شما می خواهید این وابستگی را مورد نقد قرار دهید.به نظرم دلیل اقبال مخاطب از این فیلم هم همین است.واقعیت فیلم ارتباط میان زن و مرد است ...
اصلاحاتی که شهید بهشتی دنبالش بود
همان دوره تجربه می کند. اگر گزارش سرشماری سال 85 را با سال 90 مقایسه کنید، در حالی که نزدیک به 700 میلیارد دلار در اقتصاد ترزیق شده خالص فرصت های ایجاد شده در بخش صنعت منفی 415 هزار نفر است. خالص فرصت های شغلی ایجاد شده، جمع فرصت های ایجاد شده و از بین رفته است. ما 700 میلیارد دلار پول تزریق کردیم و 415هزار شغل از دست داده ایم؟ در ازای این پول فرصت های شغلی در مشاغل غیرقابل طبقه بندی مانند مشاغلی ...
هوشنگ امیراحمدی: سخنان جواد لاریجانی درست بود، احمدی نژاد دنبال حل مسئله هسته ای از طریق مذاکره مستقیم ...
به این جریان نگاه می کنم، نه از دید آقای شریعتمداری یا زیباکلام، از دید منافع ملی من جسم برجام را حدود 90درصد باخت و 10درصد برد می بینم. برای اینکه من اعتقاد دارم حق ایران را از او گرفتند. ما یک حقی داشتیم که میلیاردها دلار برایش خرج کرده بودیم، دانشمند شهید داده بودیم و ... اینها را از دست داده ایم. خیلی چیزهای نمادی گرفته ایم. این که چند تا سانتریفیوز داریم و چند تا نداریم مهم نیست اگر بخواهم ...
حمید مرداویسی: رئالیستی ترین نمایش ها هم نسبتی با جامعه ندارند
... کارگردان نمایش گور به گور تشریح کرد: اینطور شد که در چند بازنویسی، سه اپیزود به یک صحنه تبدیل شد اما نه اینکه صرفا ادغام شوند بلکه هماهنگ کردن این صحنه ها خیلی کار سختی بود که بخشی از آن در حین تمرین ها درآمد. یکسری نشانه های کوچک، جزئی و دقیق در کار داریم که مخاطب به جای اینکه برای خودش قصه بسازد با یک موقعیت مواجه است. از نظر انتخاب شکل و فرم اجرا می توانم از کارم دفاع کنم که بهترین انتخاب ...
سرخط ...
اجرایی کشور اذعان به بزرگ بودن مشکل بیکاری دارد و رفع آن را نیاز مند حرکتی بزرگ می داند، قابل تقدیر است، اما تاکید بر این که رفع این معضل بیش از هر چیز معطل جذب سرمایه است، موضوعی قابل نقد است. اگر بخواهیم این سخن رئیس جمهور را بررسی کنیم باید به وضعیت فعلی بازار اشتغال کشور نگاهی بیندازیم. هم اکنون اقتصاد ایران با موج فزاینده ای از جمعیت جوان بیکار مواجه است. براساس آخرین آمار نرخ بیکاری در بهار ...
معضل اشتغال و آدرسی که درست نیست/ جای خالی تدبیر
برنامه های جدی در دستور کار خود قرار داده اند. ونزوئلا و امریکای لاتین یک بازار بزرگ اقتصادی برای ایران به شمار می آید. کشوری که می تواند بازار هدف خوبی برای صدور خدمات فنی – مهندسی ایران باشد. اگرچه ونزوئلا در شرایط کنونی در غبار یک بحران اقتصادی فرو رفته است اما حفظ مراودات سیاسی، ادامه رایزنی های اقتصادی و بالفعل کردن ظرفیت های اقتصادی نهفته ونزوئلا می تواند تسهیل کننده دست یابی دو کشور به اهداف ...
مرجع امنیت سیاسی افراد در فقه امامیه
کنند یا خیر و به چه میزان این مشارکت پذیرفته شده است. به عبارت دیگر، چنانچه شهروندان این حق را داشته باشند تا آزادانه، حاکمان جامعه خود را برگزینند و بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم باشند، به گونه ای که هیچ قدرت خارجی نتواند اخلالی در حق انتخاب آنها به وجود بیاورد، از این جهت احساس امنیت خواهند کرد و در امنیت سیاسی به سر خواهند برد. وجود چنین مسئله ای از دیرباز در کتب فقهی و با عنوان بیعت ...
اِسناد روایات ترتیب نزول
فراتر رفته اند و سلسله سندی کاملاً جدید اختراع کرده اند که با اِسنادهای موجود شباهت بسیار داشته باشد و در نام ابن شهاب زُهری آن طرق را قطع کنند (و با آنها مشترک شود). به این ترتیب، ابن شهاب توانسته است بی هیچ دخالتی، حلقه مشترک روایتی شود که دو نسل بعد از وی جعل شده است. چنین تبیین و تفسیری از پدیده حلقه مشترک که آن را نتیجه جعل سندها می انگارد، چندین اشکال اساسی دارد: نخست آنکه این گونه جعل صرفاً ...
عاشورا و نقد نمادین قدرت
...، نقش اساسی و محوری داشته است. منبر، فرهنگ شفاهی و نقد قدرت با بررسی ویژگی های منبر در تاریخ اسلام، می توان آن را رسانه ای عمومی خواند. منبر در جامعة اسلامی همواره به مثابه یک نظام تشکیلات یافتة ارتباطی عمل کرده است. وعظ و خطابه، از ابتدا با مسجد همراه بود. سخنرانی دربارة مسائل روز جامعه، و البته صحبت دربارة مسائل مذهبی و دینی، رکن جدانشدنی منبر در تمام دوران تاریخ اسلام ...
بن بستی به نام فراستی!
، قابلیت فیلم کردن ندارد و مدیومش ادبیات است اما با فیلمی طرف هستیم که نه فیلمنامه دارد و نه کارگردانی. فیلمنامه عقیقی، به حدی بی معنی است که اصلا شخصیتی ساخته نمی شود؛ عقیقی، عرضه این را نداشته است که شخصیت بسازد. اگر نعیمی الان درباره شخصیت هایش توضیح نمی داد، من ابدا اینها را در فیلم ندیده بودم. جملات شعاری فیلمنامه، باید به شخصیت و کاراکتر تبدیل شود که نمی شود. اصغر نعیمی، پس از این حرف ...
از التقاط تا الحاد
اردیبهشت 1354 بیشتر رهبران سازمان که هنوز آزاد بودند به پذیرش مارکسیسم و مارکسیست لنینیست شدن سازمان رأی دادند. کادر رهبری سازمان در جزوه ای با عنوان بیانیه اعلام مواضع ایدئولوژیک اعلام کرد که پس از 10 سال زندگی مخفی، چهار سال مبارزه مسلّحانه و دو سال بازاندیشی ایدئولوژیکی گسترده، به این نتیجه رسیده که نه اسلام، بلکه مارکسیسم، فلسفه انقلابی راستین است زیرا اسلام ایدئولوژی طبقه متوسط است، ولی مارکسیسم ...
هوگوی نقره ای جشنواره شیکاگو برای فروشنده
... نقد و تحلیل محتوایی فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی هیات داوران جشنواره فیلم شیکاگو درباره فروشنده نوشتند: فیلمی که به ما نگاهی منحصر به فرد درباره مشکلات برخاسته از اتفاقی همچون تعدی جنسی و برخورد جامعه با آن می دهد. در عین حال، فیلم، داستانی بسیار قدرتمند و جهان شمول را درباره انتقام روایت می کند که در این فیلم به شیوه ای واقع گرایانه روایت می شود و یک دو راهی و سردرگمی بسیار ...
کارگردان سایه های موازی : در شأن من نیست با فراستی وارد مکالمه شوم +ویدیو
ثابت هفت، مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نعیمی در اقدامی ارزشمند در ابتدای صحبت هایش، درگذشت رضا رستمی روزنامه نگار باسابقه عرصه فرهنگ را تسلیت گفت و از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به خصوص سازمان سینمایی خواست به بررسی محسن سیف، منتقد و نویسنده سینمایی توجه ویژه ای داشته باشند، چرا که ظاهراً وضعیت درمانی مناسبی ندارد. او درباره سایه های موازی نیز گفت: این فیلم یک فیلم اقتباس غیر ...
سید شهاب الدین حسینی در قیصر چه می کند؟
براساس آنچه فیلم به ما می دهد، مجبوریم بپذیریم محکمه و قاضی را می توان با پول خرید و اگر بشخصه حقت را نگیری، وا می مانی. عماد: در دهه 90 زندگی می کند؛ در روزگاری که تهران از نظر شهری و فرهنگی جزء بلاد توسعه یافته است. عماد از نظر مادی پایین تر از متوسط قرار می گیرد اما از نظر فرهنگی جزء طبقه بالای جامعه است. خانه اش را در محله ای معمولی انتخاب کرده اما می توان حدس زد عماد در اندیشه کوچ ...
آیا روشنفکران ما کاریکاتوری از روشنفکران غربی هستند؟
هستید؟ شاید دکتر داوری بر اساس تشابهات میان سنت های روشنفکری در غرب و ایران، چنین ارزیابی دارند. واقع این است که تشابهاتی میان روشنفگری ایرانی و غربی وجود دارد. نسل اول هر دو گروه به شدت ضد دین هستند و سنت های خودشان را انکار می کنند. از دنیای جدید سخن می گویند که اساساً این دنیای جدید منطق و افق دیگری دارد. ولی به تدریج در غرب، با روشنفکرانی مواجه می شویم که خروچ رادیکال از منطق درونی ...
نعیمی: فراستی نفرت پراکن است!/ انتقاد فهیم از استعفای دیرهنگام جنتی از وزارت
بری من را و فیلم مرا سخیف کنی، من ناراحت می شوم. فراستی در پاسخ به جنجال های نعیمی گفت: پشت این جمله ها مخفی نشو. عرضه یعنی توان! توان این را نداشته است. تو با ادبیات خودت برداشت کن. بجای آنکه ناراحت شوی و استرس بگیری، به نقد فیلمت پاسخ بده. نعیمی ادامه داد: حرف من این است که مسعود فراستی که به همه فیلم ها از فروشنده تا سایه های موازی نقد می کند، آیا جرات دارد وارد مسائل دیگری ...
' این همانی فروشی '
فیلم فروشنده روایت زن و مردی هنرمند به با تاکید بر کاراکتر تئاتری است که ناخواسته زن خانواده با بازی ترانه علیدوستی مورد تعرض حریمی یک پیرمرد فروشنده قرار می گیرد. داستان خطی و روایت تخت فروشنده اصغر فرهادی در این فیلم می تواند به نوعی جذابیت کار را برای مخاطب عام افزایش دهد اما آنچه سینما را ماندگار می کند تصویر و ایماژهاست که خاستگاه اصلی سینماست. تلفیق و این همانی داستان فروشنده با ...
6 میلیارد دلار؛ هزینه زایش داعش
برود که در زمان تحریم نیز دنیا به آن نیاز داشته باشد. امرالله امینی، اقتصاددان هم به جام جم گفت: ریشه اقتصاد مقاومتی در تولید است و برای این که بتوانیم صادرات قابل قبولی در کارنامه تجاری شاهد باشیم باید توان داخلی و تولید را بالا ببریم. روزنامه جام جم با انتشار عنوان هشت و نیم دقیقه سرنوشت ساز در فصل پاییز، آورد: با فرارسیدن ماه پاییز و بازگشایی مدارس، هر یک از شبکه ها می کوشند به نوبه خود ...
نمایشگاه کتاب تبریز فرصتی برای آشتی مردم با کتاب و کتابخوانی است
تنهایی در عرصه کتاب و کتابخوانی مؤثر واقع شوند. وی با بیان این که تعداد مراکز فرهنگی موجب توزیع و پراکندگی بودجه فرهنگی کشور شده است، گفت: باید متولی واحد فرهنگی در کشور داشته باشیم تا کارها بای وحدت و انسجام و هماهنگی بیشتری پیگیری شود، در این صورت می توانیم تنها از یک نهاد متولی فرهنگ نسبت به نقاط ضعف و قوت انتظار داشته باشیم. جبارزاده ادامه داد: هم اکنون بیش از 70 مرکز ...
سلوک تماشاگر در فیلم فروشنده
جلوی خانواده اش همسو با عماد به راحتی رضایت دهد و این نقطه سلوک نهایی است که تماشاگر از پرسشگری پیشین خود به موقعیتی می رسد که از محکوم کردن عماد و رعنا و حتی پیرمرد فیلم عاجز می ماند و همه این سلوک در بطن یک درام کاملا رئالیست رخ می دهد که نشان از بحرانیست که همواره فریاد فرهادی را در فیلم هایش از مناسبات طبقه متوسط جامعه ایران به صدا در آورده است. آری تماشاگر فیلم فروشنده پس از خروج از ...
چرا آمریکا به جنگ نیاز دارد؟
...، مسکو به دلیل ناسازگاری با قدرت برتر آمریکا، که به لطف بمب اتم انحصاری خود سرشار از اعتماد به نفس بود، چیزی برای از دست دادن نداشت. البته، آمریکا- آمریکای شرکتی و بسیار ثروتمند- جهت فراهم آوردن هزینه های هنگفت استحکامات دفاعی و حفظ چرخ های اقتصادی کشور- حتی کشور پس از جنگ- و حفظ حدود ضروری و مطلوب منافع، و حتی افزایش آن، فوراً نیازمند دشمنی جدیدی بود. از اینرو در سال 1945 جنگ سرد نَه توسط ...
وقتی آبرو خوب می فروشد؛ عدم کنش و واکنش قهرمانان “فروشنده” نسبت به خط قرمزها /بررسی محتوای فیلم فروشنده
. فروشنده احتیاج به شخصیت پردازی قوی تر زوجین فیلم دارد و نقاط ضعفی از سوی هر دو زوج، که بتوان به خاطر آن قیصریه را به آتش کشید! پیرنگ کار و چون و چراهایی که باید فیلم بر آن استوار باشد گاه چنان سست است که عام ترین تماشاگر را هم عصبی می کند. دو قهرمان فیلم چنان منفعل هستند که داستان بدون کنش و واکنش آن ها پیش می رود. افتتاحیه فیلم نشان از یک فاجعه دارد. آن هم افتتاحیه ای که خود یک سکانس ...
آسیب شناسی سینمای ایران با تمرکز بر سینمای محسن مخملباف و اصغر فرهادی
هم بسیاری از آن ها جزء هنرمندان مهم در عرصه های مختلف هنری هستند و آثارشان هنوز در عرصه ها و فضاهای مختلف قابل ملاحظه و توجه است. هرچند نمی توان نادیده گرفت که برخی از این چهره ها مثل محسن مخملباف بعدها مسیر خود را از جریان اصلی فرهنگ انقلابی و اسلامی جدا کردند و با رحل اقامت افکندن در خارج از ایران، مسیر متفاوتی را در روند فعالیت هنری خویش آغاز نمودند. به هرحال سینمای دهه ی اول انقلاب ...
تعدی ناآگاهانه
تجاوز احتمالی پیرمردی از قشر بسیار سنتی جامعه، به حریم یک زن جوان بازیگر تئاتر (ترانه علیدوستی) به عنوان زنی از طبقه متوسط و قشر ظاهرا مدرن جامعه که می تواند حاوی معنایی نمادین هم باشد، همگی به نظر مفاهیم تأمل برانگیز اجتماعی و اخلاقی فیلم را شامل می شوند... و البته نان های باگت و شیرینی های زبان و شیرینی های بامیه داخل مغازه نان فانتزی فروشی و حتی سوئیچ اتومبیل وانتی که در منزل زوج جوان جا ...