سایر منابع:
سایر خبرها
ملک الشعرای بهار، بهارِ فرهنگ ایران
از دنیا رفت، اظهار نظری از او درباره مصدق و ملی شدن صنعت نفت هست؟ نه چیزی نیست. اصلاً آن موقع این مسائل نبود و صحبت ملی شدن و اینها نبود. چون پدرم در اوایل سال 1330 فوت کرد. اوج این قضایا از سال 1331 به بعد شروع می شود. البته اینها در مجلس هم با هم بودند اما صمیمیت و دوستی نداشتند. راجع به مصدق چیزی نگفته بود. آیا مادر شما، پدر مرحوم بهار، جناب صبوری را دیده بوده است؟ ...
شعرخوانی سلمان هراتی از رادیو فرهنگ
آثارش را با صدای وی خواهند شنید. سلمان هراتی از شاعران بنام عصر انقلاب است که زبان و اندیشه و دیدگاه نوینی در اشعارش جلوه گر است شعر سلمان با تصاویر بدیع از طبیعت و حالات درونی انسان ارتباط با خدا ، ویژگی خاص و لحن مختص به خود است . سردبیر و تهیه کننده: مرتضی صداقت گو، گوینده: سکینه ارجمندی، نویسنده: ضیاءالدین خالقی عوامل این برنامه اند که از ساعت 16 تا 16:45 روزهای دوشنبه از رادیو فرهنگ پخش می شود. ...
الف یا بلندگوی شاعرانی است که تریبون ندارند
سوئیسی با او مصاحبه ای انجام دادند و گفتند که شما بهترین روانشناس هستید و کتاب های شما به زبان های مختلف ترجمه می شود و اندیشه تان در غرب و شرق روان است. با این همه، چقدر خود را مؤثر می دانید؟ جواب داد که من بعد از 90 سال زندگی و بیش از 60 سال کار مستقیم و مستمر در حوزه روانشناسی و خدمت به مردم، اگر حال یک نفر را به اندازه 5 درصد بهتر کرده باشم، خودم را آدم موفق و روانشناسی کاردان می دانم. ما همین ...
پیام برای درگذشت چهره ورزشی، سکوت در قبال درگذشت سیف
سوال پیش می آید که تکلیف افرادی مانند محسن سیف که می خواهند حیات فرهنگی را بدون شو راه انداختن ادامه دهند، چیست؟ طوسی با اشاره به فعالیت های محسن سیف در دهه چهل عنوان کرد: او در دهه چهل در دو نشریه مهم و پرطرفدار آن دوران مطالبی می نوشت و حتی با نام های مستعار در حوزه ادبیات کودکان پرکار بود که ممکن است برخی از دوستان و همکاران این موضوع را ندانند، اما با این وجود باید پرسید چرا باید در ...
جهانگیر الماسی: در 30 سالگی برای خودم اسباب بازی می خریدم
فیلم هایی مانند پدربزرگ، تنوره دیو، شبح کژدم، آنسوی آتش، نارونی، نقش عشق، پایان کودکی و... برخی از فیلم هایی هستند که الماسی درآنها بازی کرده است البته به این آثار باید سریال های هزاردستان، در چشم باد، پس از باران و... را هم اضافه کرد. خودش می گوید این روزها مشغول نوشتن فیلمنامه است و روی سه سناریو همزمان کار می کند که یکی از آنها درباره حضرت زینب(س) است. با الماسی درباره زندگی اش هم صحبت شدیم. تاکنون مصاحبه های زیادی از شما منتشر شده که در آنها درباره آثارتان توضیح داده اید اما کمتر درباره دوران بچگی و خانواده تان صحبت کرده اید. برایمان از کودکی تان بگویید؟ در تهران خیابان امیریه، کوچه قلعه وزیر، پلاک شماره هفت در یک منزل استیجاری از پدر و مادری که هر دو آذری زبان و اهل زنجان بودند، متولد شدم. پدرم کارمند راه آهن بود و مادرم خانه دار. آنها چندین سال بود که ازدواج کرده بودند اما بچه دار نمی شدند و پس از یک دوره دعا، نذر و نیاز عاقبت با توسل و عنایت حضرت معصومه(س) من به این دنیا مُشرف شدم. پس چقدر عزیز بودید برای پدر و مادرتان؟ بله! به همین دلیل سپاسگزارم از عنایت حضرت حق که پیکری به من داد که روحم در آن آرام گرفت و امیدوارم با همین آرامش به سوی خداوند برگردم. تک فرزند هستید؟ نه! سه تا خواهر و برادر بعد از من به دنیا آمدند. خواهرم دو سال بعد از من متولد شد و 9 سال بعد یک خواهر و برادر دوقلو خداوند به پدر و مادرم داد اما متاسفانه خواهرم به دلیل ذات الریه درگذشت. آن زمان کشور ما از نظر بهداشتی خیلی وضعیت بدی داشت. دوران کودکی ام را به یاد می آورم که پر از بیماری هایی مانند تراخُم، کچلی، فلج اطفال، دیفتری و... بود. حتی در تهران؟ چون اینجور بیماری ها آن هم با این وسعتی که شما می گویید در تهران کمتر از شهرستان ها بود؟ من در شهرستان بزرگ شده ام، پدرم کارمند دولت بود به همین دلیل در شهرهای مختلف سکونت داشتیم؛ در قزوین، زنجان، اندیمشک، اهواز، تبریز. یادم می آید وقتی پنج ساله بودم آب لوله کشی حتی برای خوردن نداشتیم. باید از آب انباری که پنجاه، شصت پله می خورد و به زیرزمین می رفت آب آشامیدنی می آوردیم. حمام هم که بیشتر عمومی بود و کمتر خانه ای حمام داشت. البته ما حمام خانگی داشتیم که آبگرمکن آن یک بشکه دویست و بیست لیتری بود که با هیزم آب آن را گرم می کردند و با لوله به اتاقکی کاشیکاری شده که حمام بود می رساندند. والدینم در آن دوره همه تلاش خود را می کردند تا ما از بیماری های مُسری در امان بمانیم. یعنی شما هم به نوعی فقر را هم تجربه کرده اید؟ پدرم کارمند بود و ما به طبقه متوسط تعلق داشتیم نه مرفه بودیم و نه فقیر! البته در دوره ای از زندگی سختی زیادی را تحمل کردیم؛ در خردادماه سال 43 پدرم از زنجان به اندیمشک منتقل شد و مجبور شد ما را هم با خود ببرد و تغییر دمایی که ما در آن سال تجربه کردیم بسیار وحشتناک بود و بسیار ما را آزار داد. یادم هست، اولین خانه ای که در اهواز اجاره کردیم، دیوار به دیوار یک نانوایی بود و گرما را برای ما غیرقابل تحمل کرده بود.در آن زمان کولر نبود و ما برای خنک شدن از بادبزن های دستی استفاده می کردیم. این انتقال یکی از سخت ترین دوره های زندگی ما بود. و شما هم که بچه عزیز! چطوری این همه سختی را تحمل می کردید؟ عزیز بودن کلی دردسر برایم داشت! مدام مراقبم بودند که قاطی بچه های دیگر نشوم، هر کسی هر مشکلی داشت مرا می برد یک کاموا می داد دستم تا آن را باز کنم تا مشکل شان برطرف شود! توی عروسی ها، باید اسپند می بردم، هر کی خانه می خرید باید آینه، قرآن می بردم و... یعنی از همان بچگی توی چشم بودید و به شما توجه می شد؟ اصلا بچگی نکردم! برای همین در سی سالگی برای خودم اسباب بازی می خریدم و همه کارهایی که در کودکی انجام نداده بودم را در سی تا سی و پنج سالگی انجام دادم ! در بزرگسالی هم که به چهره معروفی تبدیل شدید و شهرت نگذاشت زندگی راحتی داشته باشید؟ شهرت هیچوقت اذیتم نکرده است. وقتی تکلیفت با خودت روشن باشد، حضور مردم در کنارت لذتبخش می شود. از خانواده ، مردم و اساتیدم یاد گرفتم، خشوع و فروتنی بخصوص در مقابل مردم بهترین لذت دنیاست. هیچ وقت به مردم نه نمی گویم. در صحبت هایتان گفتید، مُشرف شدم به دنیا ! این کلمه را بیشتر برای اماکن مقدس استفاده می کنند... حیات و دنیا مقدس است! ما آدم ها خرابش کرده ایم. دنیا بهشت قابل رویت و خیلی ارزشمند است. با همه سختی هایی که در آن وجود دارد؟ همین سختی هاست که ما را می سازد. خداوند با یک توجه کوچک می تواند همه مشکلات ما را حل کند، چرا نمی کند؟ چون می خواهد ما با درک و شعور، گذشت و احساس رشد کنیم و به درجات بالا برسیم. اندیشمندان دینی ما همیشه به این نکته اشاره می کنند که اگر حجاب ها برداشته شود، متوجه می شویم که زندگی و حیات چه موهبت بزرگی است. از بهشت هبوط می کنیم تا بعد از طی مراتبی دوبار ...
قوت گرفتن ولنگاری با به حاشیه رفتن فرهنگ
رصد شده و طبق برنامه ای هدفمند و با زمان بندی منظم در طول سال به آنها پرداخته شود که امید است با قرارگیری سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این امور مهم مورد توجه بیشتری واقع شود. در همین رابطه با رضا اسماعیلی، مدرس ادبیات دانشگاه تهران که کارشناسی خود را نیز در رشته علوم اجتماعی به پایان رسانده است و همین موضوع در شناخت بهتر جامعه و کمک رسانی به حوزه ...
آواربرداری از لایه های تاریخی شاهنامه
. یعنی روی رستم نامه ها کار کردید؟ خیر، رستم نامه نیستند. در فارسی امروزه متأسفانه به آنها حماسه های ثانوی می گویند. یعنی حماسه هایی که بعد از سروده شدن شاهنامه به شعر درآمدند از جمله گرشاسب نامه و بهمن نامه و فرامرزنامه و... علاوه بر شاهنامه فردوسی، حماسه های دیگری وجود دارد که آنها هم مانند شاهنامه فردوسی از داستان هایی استفاده کرده اند که پیشینه های کهن تری نسبت به زمان سروده شدنشان ...
روزنامه های شنبه
نویسندگان باشد. این روزنامه در تیتر یک با انتخاب عنوان جاده یک طرفه ارتباط سیاست و رسانه، آورد: برخی در کشور معتقد به وجود ارتباط تنگاتنگی بین فعالیت های سیاسی و فعالیت های رسانه ای به عنوان رکن چهارم دموکراسی هستند. این تعبیر در حالی بیان شده است که رسانه ها به عنوان چشم ناظر و حلقه اتصال بین مردم و دولت عمل کرده و همچون واسطه ای انتظارات و اخبار این دو را به یکدیگر انتقال می دهند ...
10 پیشنهاد برای سری چهارم خندوانه
خودم یک بار مهمانشان بوده ام و می دانم که برنامه خوبی است. مردم رامبد جوان را دوست دارند. او چهره خوبی دارد و خوب هم حرف می زند. حیف است که تلویزیون این چهره هایش را از دست بدهد. در آن برنامه ای که من مهمان خندوانه بودم، با هم از تاریخ حرف زدیم و برنامه از طنز به تاریخی تبدیل شد. با این حال مردم آن برنامه را پسندیدند و ثابت کردند که به این نوع موضوعات هم علاقه دارند. اگر می خواهیم برنامه موفقی بسازیم ...
قدم زدن دردنیای کودکی
با یک سبک زندگی خاص و انواع و اقسام تجربه های هیجان انگیز و کم نظیر در زندگی! وی اجرا، نویسندگی، کارگردانی و حتی صداپیشگی را تجربه کرده است. کسی که برای کودک از جان و دل مایه گذاشت و اثرش را دید. دوران کودکی شما چگونه و در چه حال و هوایی گذشت؟ کودکی من، مثل بسیاری از کودکان با نعمت وجود والدینی پایبند به اخلاق و باورمند به عشق، گذشت. دختری از طبقه متوسط، از هر جهت معمولی و تنها! تا زمانی که برادر کوچکی، با ورودش به جهان انحصاری او، دنیایش را دگرگون و این حاکم بلامنازع خانه قلب والدین را وادار به صدور روادید به محدوده کوچک فرمانروایی اش کرد! دختر کوچکی که در سایه عشق بی نهایت سلطان قلبش پدر؛ شاد، جسور، کنجکاو، پرجنب و جوش و در پناه وجود اقتدار ایمان مدارانه مادر، به هوش و مراقب، کودکی اش را با سر زانوانی همیشه زخمی و شلوارهایی که تعدادشان از تک و توک لباس های دخترانه اش، بیشتر بود و علاقه مندی اش به دویدن و تاب بازی و ناخدای کشتی زمین بازی آن زمان پارک شدن، بیشتر از خاله بازی های آرام و بی سروصدایی که تقریبا همیشه خدا، بدون هیچ هیجان و اتفاق خاصی، شبیه هم بودند. دختر بچه ای که به واسطه بهره گیری از عشق و حوصله پدر، بیشتر زمان هایش را در دل دشت و طبیعت و بر فراز قله کوه می گذراند و زبان درخت و گل و گیاه و گربه و گنجشک را خوب می دانست! کودکی که بیشتر از آن که مرزهای جنسیتی را آموزش ببیند، محدوده های انسانی و باید و نبایدهایش را آموخت و با انسان ها، از پسر و دختر، تا زمانی که حریم های انسانی را درنمی وردیدند، به یکسان، رابطه ای احترام آمیز داشت. نوع رفتاری که تا همین امروز هم، در بزرگسالی، رویه تغییرناپذیر زندگی دخترک کوچک آن زمان های ماست. شما در برقراری ارتباط با چند نسل از بچه ها موفق بوده اید. راز این موفقیت چیست؟ از زمانی که کارم را آغاز کردم، چیزی نگذشته بود که سنگینی باری را که بر دوشم گذاشته شده بود احساس کردم. باری که با هر سلام، لبخند و کلام محبت آمیز از جانب مخاطبان برنامه هایم سنگین و سنگین تر می شود. از آن زمان از برکت وجود این خیر مستدام، نیکی ها و خوبی های فراوانی را جست وجو کرده ام، به این امید که ملکه وجودم شوند که آنها که مخاطب من هستند، معصوم ترین موجودات این کره خاکی اند و سخت تأثیرپذیر. خدا یاری ام کند که از همان ابتدا از آنچه پرسیده اید، سخت بیم داشته ام که مبادا این همه پاکی و خوبی به واسطه کاستی های من، ذره ای، خدشه دار شود و... . پشت گرمی ام به دعای دوستان کوچکی است که دعایشان، ضمانت کننده موفقیت من است که با همه قلبم برای چهار نسل از آنها کار کرده ام و می کنم، تا زمانی که خدا توانم بدهد. دغدغه شما برای کودکان چه وسعتی دارد؟ وسعت دغدغه من برای کودکان به پهنای دنیای زیبای کودکی است با همه رمز و راز و شکوهش، رنگ های نابش، احساسات غیرقابل تکرارش، باورهای تردیدناپذیرش، اصالت های لمس نشده اش، عظمت و پاکی و سادگی و رهایی و...، همه آنچه دورانی به عنوان دوران کودکی را می سازد. دغدغه ام، کمک کردن به بزرگ ترهاست برای به خاطر سپردن این نکته و شریک شدن آن با کودکانشان که کودک من! ا گر به سلامت از این دوران عبور کنی، آینده خوبی در انتظار تو و تمام کسانیست که با تو در ارتباط خواهند بود و اگر در این دوران دچار بحران هایی شوی که شیوه پرورشی غلط، موجب آن بوده، می توانی دنیایی را ویران کنی! اگر بخواهید یک حرف را به گوش تمام بچه های دنیا برسانید چگونه این کار را انجام می دهید؟ اگر درست متوجه سوالتان شده باشم، پیامم را، اگر حتی تنها امکانم این باشد، به گوش یک کودک، بله، تنها یک کودک خواهم رساند و اگر پیام ارزش اشاعه داشته باشد به گوش همه کودکان دنیا خواهد رسید! هنوز یکی از آرزوهای برآورده نشده ام، نوشتن است. برای کودکان و بزرگسالان. من هدیه کردن پیام از طریق به تحریر درآوردن کتاب را، عاشقانه، به عنوان اولین اولویت، انتخاب می کنم. پیام های جهانی، هنوز از طریق کتاب ها هم، امکان شراکت با دنیا را دارند، حتی در زمانه ای که کتاب به واسطه وجود رقبای پرزورش، سخت مهجور می نماید. کسی که با کودک سر و کار دارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ چه بگویم که ویژگی هایی را که در چنین آدمی باید سراغ گرفت در خودم به تمامه نمی یابم. پاسخ تان را می دهم، شاید از برکت نگاه محبت آمیز مخاطبان کوچکم و دعای بی شائبه بزرگ تر هایشان، این صفات در من کمترین هم رشد کند و قرین زندگی ام شود. کودکی را اگر به فراموشی سپرده باشی، کار دشوار می شود! اگر ندانی کودک چگونه به دنیا نگاه می کند، چه چیزهایی را خوش و چه چیزهایی را ناخوش می دارد، ...
نخستین جشنواره ادبی مثل ماه
گروه های سنی الف، ب، ج یعنی کودکان پیش دبستان تا پنجم دبستان نوشته و کاملا متناسب با موضوعات باشد و با قلم b نازنین و فونت 14 در ورد تایپ شده و ارسال شود. هر شرکت کننده مجاز به ارسال سه اثر خواهد بود. آثار ارسالی باید خلاق بوده و در هیچ جشنواره ای حائز رتبه نشده باشد. اشعار در قالب های کلاسیک سروده شده و داستان ها نیز حداقل به 300 و حداکثر به 700 کلمه محدود شوند. ذکر مشخصات ...
اضافات تشریفیه/ منسوبین به خدا چه کسانی هستند؟
تعبیر را زیاد از بنده شنیده باشید. خب حالا منظور چیست؟ منظور این است که فأحبّ الخلق الی الله من نفع عیال الله . محبوب ترین خلق نزد خدا کسی است که به مردم بیشتر خدمت کند. نگاه نکن طرف زبان تشکر ندارد یا اصلا آنقدر در خودش است که یک کلمه حواسش به شما نیست که یک کلمه بگوید دست شما درد نکند، آن کس که باید ببیند می بیند. خدای او شاهد است. خدای تو بهتر از او از تو تشکر می کند. شنیدن کی بود ...
حالا نوبت جوان هاست
به گزارش جام جم ، امیرکبیر ، وزیر مختار ، مرغ حق ، یکی از این روزها ، پاییز بلند ، شمارش معکوس ، محاکمه ، عبور از خط سرخ ، قضیه اوپنهایمر برخی از آثاری است که وی در آنها نقش آفرینی کرده است. رامز در جشن بازیگر سال قبل تئاتر مورد بزرگداشت قرار گرفت. با او که این روزها در تنهایی در خانه اش در حوالی یوسف آباد روزگار می گذراند گفت وگویی انجام داده ایم. این روزها بیشتر به چه کارهایی مشغول هستید؟ حدود یک سال و نیم است در بازیگری فعالیتی ندارم. زیرا به علت کهولت سن و وضعیت بد آب و هوا و شلوغی و ترافیک نمی توانم هر روز از خانه خارج شوم و بروم سر تمرینات. در منزل معمولا کتاب هایی را که به تازگی منتشر شده است می خوانم و در ضمن هر روز صبح بعد از کمی پیاده روی، مشتری پر و پا قرص دکه مطبوعاتی سر کوچه خانه ام هستم و برخی روزنامه های صبح را می خوانم تا از کم و کیف جریانات اجتماعی و هنری اطلاع پیدا کنم. بعد هم تا ظهر در منزل به کارهای شخصی ام می رسم. به هر حال ما دوران پرکاری را تجربه کرده ایم و در این سن و سال استراحت کردن برایم بهتر است و باید جوان ها در این حوزه کار و تلاش کنند و حالا نوبت کار و فعالیت جوانان است. سریال های تلویزیونی را دنبال می کنید؟ معمولا بعد از ظهر و قبل از خواب سریال هایی را که دوست دارم نگاه می کنم و خوشبختانه دو شبکه آی فیلم و تماشا مدتی است اقدام به پخش سریال های قدیمی کرده اند و فرصت مغتنمی است که خاطرات آن سال ها را مرور کنم. به دیدن تئاتر و سینما هم می روید؟ به تئاتر علاقه خاصی دارم و معمولا دوستان کارگردان لطف دارند و من را برای دیدن نمایش هایشان دعوت می کنند و خوشحالم می بینم تعداد زیادی جوان باانگیزه و مستعد جذب تئاتر شده اند و خوشبختانه با اضافه شدن سالن های خصوصی به ظرفیت نمایشی کشور این جوان ها مجال کار کردن را به دست آورده اند. در سریال معمای شاه هم این فرصت را پیدا کردید تا در یک کار تاریخی بازی کنید... . بله، سریال های تاریخی برای مخاطبان همیشه دارای جذابت بوده اند و محمدرضا ورزی هم در معمای شاه به واکاوی دوران حکومت پهلوی و نحوه سلطنت و رابطه اش با بیگانگان و سرکوب مردم می پردازد. من در معمای شاه نقش یک فراماسونر را بازی می کنم؛ آدمی سیاس و مکار که از اروپا به کشورهای جهان سومی می رود و خیلی موذیانه تبلیغ فرهنگ و مرام فراماسونرها را می کند. به نظر شما بازی در کارهای تاریخی نسبت به سایر ژانرها سخت تر نیست؟ برخلاف تصور خیلی ها بازیگری کار سهل و آسانی نیست، اما چون سال ها در این عرصه زحمت و ممارست تحمل کرده و شرایط سخت را در بازیگری تجربه کرده ام. بازیگری برایم خیلی لذتبخش و شیرین و ممکن است هر نقشی چالش های خاص خود را داشته باشد. مهم ترین نکته در مورد بازی در نقش های تاریخی این است که باید بازیگر در مورد نقشش تحقیق و پژوهش انجام بدهد. من معمولا هر نقش تاریخی را که بازی می کردم. مدت زمانی قبل از شروع فیلمبرداری می رفتم در باره کار و نقش تحقیق و پژوهش انجام می دادم و از این کار لذت می بردم. برای نقش های تاریخی که مابه ازای نداشت به چه نحوی عمل می کردید؟ به هر حال نشانه هایی از این شخصیت در کتاب های تاریخی وجود دارد و من به آنها مراجعه می کردم. در نهایت فیلمنامه منبع اصلی رجوع بازیگر است و آن را مطالعه می کردم. با توجه به سن و سالتان تجربه زندگی در عصر پهلوی را داشتید. این تجربیات چقدر به بازی در سریال معمای شاه به شما کمک کرد؟ نکته مهمی است و همان طور که اشاره کردید دوران جوانی و میانسالی ام در عصر پهلوی بود و استنباط هایم از آن دوران به من کمک کرد تا بهتر در جریان کار قرار بگیرم. البته محمدرضا ورزی کارگردانی است که حوزه تخصصیش در کارهای تاریخی بوده و بیش از دو دهه است که او را می شناسم و با ایشان رابطه و مراوده داشته ام. به نظر شما چقدر سریال معمای شاه توانسته تصویری درست از آن دوران ارائه کند؟ ببینید استنباط و برداشت هر شخصی از تاریخ و رخدادهایش متفاوت است و به نظر من ممکن است نگاه محمدرضا ورزی درست باشد و شاید شخص دیگری چالش هایی به این نوع نگاه داشته باشد. در کلیت ورزی چهار دهه عصر پهلوی را وقایع نگاری کرده است. توانایی گریمور سریال در شبیه سازی چهره بازیگران به شخصیت های واقعی تاریخی خیلی ارزشمند است و گریمور سریال (شهرام خلج) بخصوص در چهره پردازی بازیگر نقش شاه واقعا درخشان عمل کرده است. در سریال امیرکبیر در اواخر دهه 60 هم حضور موفقی داشتید... . بله، سریال جذابی بود و روایت سعید نیکپور بسیار متفاوت بود و بازیگران خوبی و درجه یکی مثل فخری خوروش، ایرج راد و شمسی فضل اللهی در این سریال بازی داشتند و جزو کارهای خوب تلویزیونی محسوب می شود. سریال های تاریخی برای مخاطبان همیشه دارای جذابیت بوده اند و محمدرضا ورزی هم در معمای شاه به واکاوی دوران حکومت پهلوی و نحوه ...
راه رفتن روی لبه تیغ
به گزارش جام جم ، رسانه ملی ما نیز از این زبان مشترک و نافذ در هر دوره ای با سطوح کیفی مختلف بهره برده است سیا ساکتی ، داوود خطر ، حسن خطر داره حسن ، بهمن خان ، سالم و ناسالم و دیرین دیرین همگی از نمونه های شاخص و موفق توجه تلویزیون به عنصر روایت کاریکاتوری و فانتزی و انیمیشنی در انتقال مفاهیم آموزشی، اخلاقی، بهداشتی، تربیتی و... هستند. دکتر سیدامیررضا معتمدی که با سریال محاکمه نخستین تجربه جلوه های بصری را برای رسانه ملی به ارمغان آورده است، در این باره به قاب کوچک می گوید: اساسا یکی از کارکردهای اصلی انیمیشن، انتقال همین مفاهیم آموزشی، اخلاقی، بهداشتی و... است، زیرا اگر برخی مفاهیم را در قالب رئال بیان کنیم بخوبی موفق به انتقال مفهوم نخواهیم شد و همچنین از منظری دیگر برای عبور کردن از واکنش منطقی و دفاعی مخاطب، انیمیشن دستاویز خوبی به شمار می آید که اجازه می دهد پیام اصلی به مخاطب انتقال پیدا کند. وی می افزاید: اگر دقت کرده باشیم برای انتقال مفاهیم آموزشی هیچ گاه از انیمیشین های نوآر یا سیاه استفاده نمی کنند، زیرا در مخاطب ایجاد وحشت می کند و در مقابل انیمشین های فانتزی، طنزگونه، پررنگ و لعاب و کاریکاتورگونه مناسب ترین گزینه برای انتقال مفاهیم آموزشی بخصوص انگیزه های انتقادی مثل اصلاح الگوی مصرف آب، نان، نریختن زباله در خیابان و... می باشد. وی تصریح می کند: دیرین دیرین یکی از نمونه های موفقی است که از فضای مجازی آغاز به کار کرد و کاراکترهایی ساده و روان به فراخور مضامین اجتماعی دارد و از انیمیشنی ساده در حد جابه جایی عناصر کاریکاتوری بهره برده است، البته این ساده بودن لزوما به معنی ضعیف بودن یا کم بهره بودن نیست بلکه به دلیل صداپیشگی خوب و سایر عناصر فانتزی باعث می شود مخاطب روی پیام اصلی مطلب متمرکز شود. معتمدی خاطرنشان می کند: از نمونه های قبلی انیمیشن های آموزشی تلویزیون نیز به عنوان مثال بابا برقی به عنوان یک ملودی با شعار هرگز نشه فراموش، لامپ اضافی خاموش تا حدودی در ذهن ها ماندگار مانده، اما چون انیمیشن قوی و خاصی نداشت و یک کاراکتر کارتونی در فضای رئال بود و به بیان انتقاد می پرداخت ارتباط ماندگاری را با مخاطب برقرار نکرد. از اشکالات این گونه روایت ها، بیان مطالب جدی با کاراکتر کارتونی است که کودکان به دلیل جنس کاراکتر از آن استقبال می کنند، اما در واقع مخاطب اصلی پیام نیستند، از سویی دیگر بزرگسالان شنیدن نصیحت از زبان کاراکتر کارتونی را برنمی تابند و در واقع خودشان را مخاطب آن قرار نمی دهند و در نهایت تاثیر مطلوب در جهت تغییر الگوی زندگی را بر جامعه نمی گذارد. برنده تندیس شایستگی پانزدهمین جشن خانه سینما به دلیل فیلم سی و سه روز می افزاید: به لحاظ پیشرفت رسانه ملی در بیان مفاهیم آموزشی و انتقادی در قالب انیمیشن و کاریکاتور و قالب هایی از این دست، اگر بخواهیم با سال های قبل خودش مقایسه کنیم، پیشرفت درخور توجهی داشته، اما به واقع اگر بخواهیم با رسانه های خارجی و سطح توقع مردم با توجه به استفاده عمومی از شبکه های اجتماعی مقایسه کنیم، هنوز جای کار بسیاری داریم. وی می گوید: باز هم به عنوان مثال دیرین دیرین در ادامه انیمیشن های سیا ساکتی با این که موفق ترین اثر و شروع مناسب و موجی نو به عنوان یک تبلیغ غیرتجاری در جهت تبلیغات شیوه صحیح زندگی کردن است، اما اگر بخواهیم تداوم پیدا کند و تاثیر اصلی خود را بگذارد باید به مراتب پخته تر شود و بهره بیشتری از چاشنی انیمیشن در ابعاد پیچیده تر و چندبعدی ببرد، امری که گرچه سخت و دیربازده و زمانبر است و مثلا امکان ساخت و پخش هر شبی را از این مجموعه می گیرد، اما دست فیلمساز را چند برابر باز می کند و مخاطب را با خود به دنیای عمیق تری می برد و به همین نسبت تاثیر بیشتری روی باورها و شیوه زندگی او می گذارد. وی تصریح می کند: در حالت کلی اگر ما بخواهیم با زبان طنز و کاریکاتور جامعه را نقد کنیم باید کمی از خط قرمز ها عبور کرده و به دور از جنبه های سیاسی روی تغییر فرهنگ زندگی مردم متمرکز شویم. گرچه مجموعه ای مانند دیرین دیرین اسباب شادمانی مخاطب را فراهم می کند، اما یادمان نرود که خوشحالی فقط بستر بیان مفهوم است و نباید تبدیل به هدف اصلی شود، به همین دلیل باید در گذر زمان نتایج پخش چنین مجموعه هایی پایش شده و تاثیر آن روی مردم ارزیابی شود که مثلا چقدر در اصلاح فرهنگ اشتباه مصرف بد آب موفق بوده ایم. در نهایت اگر سلیقه مخاطب پایین مانده، بخش عظیمی از آن تقصیر ماست، اگرچه خیلی خیلی سخت است، اما باید بیشتر تلاش کنیم که با پیشرفت صنعت انیمیشن رسالت یک هنرمند در انتقال پیام های آموزشی را به نحو احسنت انجام داده و با همه سختی هایش پیام های ساده و روزمره را در جهت تغییر فرهنگ های غلط مردم انتقال دهیم و موثر باشیم. انیمیشن هایی که تبلیغی نیستند علی درخشی کارگردان مجموعه دیرین دیرین به عنوان یکی از موفق ترین و مشهورترین مجموعه انیمیشنی یا کاریکاتوری برای بیان مفاهیم اخلاقی و اجتماعی در باب ا ...
درد سیستم فردمحوری در برنامه های فرهنگی/ مدیران انتظار دارند چندماهه فردوسی پور شویم
اصلاً به این گونه برنامه ها گوش نمی کند. شما اگر بتوانید از حیطه مخاطب عام به سمت حیطه مخاطب خاص سوق دهید و از مخاطب هوشیار به مخاطب فعال حرکت کنید، آن زمان برد کرده اید. الان در این برنامه فقط مخاطب فعال در حوزه شعر را توانستید جذب کنید و در جذب مخاطب هوشیار ناموفق بودید؛ چرا که جنس برنامه شما برنامه مخاطب خاص است. جنس برنامه شما سرگرمی، تفریح و مسابقه نیست که مخاطب عام را جذب کند. مقایسه این ...
از سرگیری مناظره مسئولان در شبکه یک سیما
از سریال شبکه یک و ساعت 15: 23 پخش شود، افزود: موضوعی که این هفته درباره آن بحث می شود موضوعی اقتصادی است که مرتضی حیدری اجرای آن را برعهده دارد. به گفته وی، طرح سوال نظر سنجی و اعلام نظر مردم براساس نتایج نظر سنجی از جمله بخش های برنامه مناظره است. این برنامه کاری از گروه اقتصاد شبکه یک سیماست که پخش آن به تهیه کنندگی سعید نبی از سال 93 آغاز شد و با دعوت از کارشناسان حوزه های مختلف توانست در بین مخاطبان سیما از جایگاه مناسب و مطلوبی برخوردار شود. پخش این برنامه به علت تغییرات ساختاری، از اواسط خرداد 94 متوقف شد و از این هفته 21 آبان 95 از سرگرفته می شود. ...
بازیگر باید عذرخواهی کردن هم بلد باشد
به گزارش جام جم ، جوهرچی انواع و اقسام نقش ها از قبیل جوان معتقد، عموی ثروتمند، شوهر سرگردان میان خانواده و شیطان، سردفتردار، رزمنده آرمان خواه، دانشجو و... را بازی کرده است. در حال حاضر مشغول بازی در چه کاری هستید؟ در سریالی جدید به کارگردانی روح الله سهرابی بازی دارم که سریال پرشخصیتی است و یک درام اجتماعی درباره شرایط خانواده هاست. در تلویزیون نسبت به سینما در نقش های متفاوت بیشتری به بازی پرداخته اید، درست است؟ بسیاری از بازیگران کارشان را از تئاتر شروع می کنند و بعد وارد عرصه بازی های تلویزیونی می شوند و مرحله آخر در سینما هم ورود پیدا می کنند. این پروسه در مورد من معکوس رخ داده است من بازیگر سینما بودم که وارد تلویزیون شدم. موقعی که اولین سریالم را بازی کردم بک گراند هفت فیلم سینمایی را در کارنامه کاری ام داشتم. از روند فعالیتم در تلویزیون راضی هستم، زیرا تلویزیون رسانه فراگیری است که همه مردم مخاطبش هستند. در هر صورت من و تلویزیون رابطه دوطرفه ای با یکدیگر داریم و نسبت به هم خدمات متقابلی ارائه کرده ایم و نباید دو طرف نگاه طلبکارانه نسبت به هم داشته باشیم. بعد از بازی در نقش یک جوان معتقد و پایبند به اصول در سریال در پناه تو نقش های زیادی با این خصوصیات بازی کردید، اما با بازی در نقش خاکستری مردی که تسلیم وسوسه می شود در سریال او یک فرشته بود مسیر جدیدی را پیگیری کردید. من این نقش را آگاهانه انتخاب کردم. بازیگری هستم که اگر اشتباهی در کارنامه کاری ام هم داشته باشم به راحتی از مردم عذرخواهی می کنم. چند بار پیش آمد انتخاب هایم درست نبود و نقش ها آن چیزی که قرار بود بشود نشد و من بابت این نقش ها و انتخابم عذرخواهی کردم. انتخاب نقش مرد خانواده که اسیر وسوسه می شود در سریال او یک فرشته بود انتخاب درستی بود. نترسیدید خدشه ای به تصویر مثبتی که مخاطبان از بازی های شما در ذهن داشتند وارد شود؟ اگر بخواهیم به بازیگری این گونه نگاه کنیم که هر کسی نقش آدم خوب و بسیجی را خوب بازی کرد آدم صرفا مثبت و عاری از گناه است نگاه آرمانگرایانه ای است. اگر رجوعی به دادگاه ها، کلانتری ها و هیات های حل اختلاف داشته باشید ممکن است یک طرف دعوا یک فرد بسیجی باشد و مثل هر آدمی خطا می کند و معصوم نیست. منتها من به عنوان بازیگر می خواهم پایم روی زمین باشد و خیلی آرمانی به قضیه فکر نمی کنم و کارنامه کاری ام متنوع است. بعد از اویک فرشته بود نقش یک بسیجی بریده از نظام را در سریال غریبانه بازی کردم. بسیجی ای که در دوران معاصر از رانت های دولتی استفاده می کند و مولتی میلیاردر شده است. بنابراین من نقش منفی هم بازی کرده ام. من به عنوان بازیگر دوست دارم جنبه های انسانی کاراکتر را در بازی ام ارائه کنم. سریال او یک فرشته بود در زمان پخش واکنش های زیادی را در پی داشت، از واکنش مردم نسبت به نقش تان در این سریال بگویید. برخورد مردم در جامعه همیشه با من خوب و مهربانانه بوده است و می گفتند نقشتان را خوب بازی می کنید، تو را خدا وسوسه نشوید و خانواده را ترک نکنید و این نشان می دهد سریال در زمان خودش چقدر تاثیرگذار بود. در سریال برابر اصل هم برای بار اول به صورت مستقیم به زندگی کاری یک سردفتردار اسناد رسمی کشور پرداخته می شود. این ویژگی سریال چقدر برایتان دارای اهمیت بود؟ کارگردان سریال برابر اصل (سیدجلال الدین دری) آدمی است که شغلش سردفترداری است و حقوق خوانده و زیر و بم های این شغل را می شناسد و من بازیگر با خیال آسوده بازی کردم. زیرا می دانستم یک کارگردان دارای تخصص در حوزه حقوق و مسائل دفترداری در راس ساخت این سریال قرار گرفته است و مباحثی واقعی و حقیقی در سریال مطرح می شود. رضا گوهری رئیس دفترخانه که شما نقش را بازی می کنید آیا آدم صرفا مثبتی است؟ رضا را آدم مثبت صرف ندیدم. او هم در جاهایی اشتباه می کند. نباید انتظار داشته باشیم که تمام سردفترها آدم های معصوم و منزه از هر گناه و لغزشی باشند. رضا هم بارها در کارش سهل انگاری یا کوتاهی کرده و این ویژگی و خصلت تمام آدم ها است که در زندگی شان اشتباه و خطا و لغزش می کنند و این امری طبیعی و عادی تلقی می شود و در سریال زن رضا به او گوشزد می کند دفعه قبل هم با اعتماد بی مورد تا پای زندان رفتن هم پیش رفتی و نباید الکی به دیگران اعتماد کنی و نشان می دهد رضا طی سال هایی که دفترخانه داشته است. جاهایی دچار اشتباه شده است و در زمان حال هم در قسمت های آینده می بینیم که چگونه درگیر دردسر تازه ای می شود و بتدریج آدم های جدیدی وارد قصه می شوند که تبعاتی را به وجود می آورد. رضا هم یک آدم معمولی در اجتماع است که دور و برمان نمونه اش را زیاد می بینیم و مثل همه ما در این شرایط اجتماعی زندگی می کند. آیا برای نزدیک شدن به خصوصیات رفتاری سردفترداری که نقشش را بازی می کنید. با سردفتردار خاصی هم مشورت کردید؟ همان طور که اشاره کردم کارگردان این سریال رشته وکالت خوانده بود و مهدی فرج برکه (مشاور و بازیگر) هم شغلش سر دفترداری است. در فیلم علاوه بر ارائه مشاوره قضایی و حقوقی به بازیگران در نقش کوچکی هم در سریال بازی کرد و هر روز که سر صحنه می آمد با ایشان در ارتباط بودم وکمک های خوبی ارائه م ...
لباس تازه برای قاب کوچک
قاب کوچک در طول این سال ها تلاش کرده تصویری واقعی و منصفانه از رویدادهای هنری ارائه کند. طبیعی است که در قاب کوچک محوریت با برنامه های صداوسیماست. گرچه معمولا یادداشت ها، گزارش ها و مطالب دیگری درباره هنرهای مختلف در صفحات گوناگون داریم. با این رویکرد، قاب کوچک سال هاست روزهای شنبه زینت بخش روزنامه جام جم است و باید اعتراف کنیم محرک اصلی ما همیشه نگاه مهربانانه شما بوده است. ...
نامه های طنز یک شاعر به دزد منتشر شد
سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی بی باک ؛ بخش مهمترین عناوین: نسیم عرب امیری از انتشار دفتر شعر طنز تازه ای از خود با عنوان نامه به دزد خبر داد. به گزارش خبرنگار بی باک، نامه به دزد عنوان جدیدترین مجموعه طنز نسیم عرب امیری است که از سوی انتشارات قدیانی به چاپ رسید. این مجموعه شامل نامه های این طنزپرداز به شخصیت های مختلف سینمایی، سیاسی، فرهنگی و حتی برخی از ...
جریان های عمده در ادبیات معاصر عرب
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: ونسان مونتی برگردان: جلال ستّاری حدود جهان عرب و قصه گویانش، در درازنای بحر متوسط (دریای مدیترانه)، از بندری به بندر دیگر، از طنجه تا بیروت، پیش از آنکه در آسیا از دریای سرخ تا خلیج فارس پیش رود، امتداد دارد.(1) هر جا که مردمانی زندگی می کنند که زبان عرب، آنان را به یکدیگر پیوند می دهد، اقوامی می زیند (در سرزمینهایی ...
اربعین بزنگاهی تاریخی و بی نظیر/پای پیاده در مسیر آسمان...
است . وی تصریح کرد: شعار سال گذشته این سوگواره هر زائر- یک رسانه بود و در سال جاری نیز همت بر روی تبدیل فرهنگ اربعین - به فرهنگ عمومی است . مسئول فرهنگی اربعین ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان و قافله عاشقی خاطرنشان کرد: محورهای سوگواره چهارم در بخش های ادبی (شعر، داستان کوتاه، سفرنامه، دلنوشته)، فیلم (داستانی، مستند، نماهنگ و فیلم غیر حرفه ای و موبایلی)، عکس (حرفه ...
اسیر فضای مجازی نمی شوم
وضعیت شبکه های اجتماعی را چگونه می بینید؟ این شبکه ها مانند مجله ای هستند که عکس بازیگران را چاپ می کنند. شبکه های اجتماعی در کنار معایب و مزایایی که دارند، حضور جدی در جامعه دارند و باید با آنها کنار بیاییم. نکته مهم چگونگی استفاده ما از این شبکه هاست. متاسفانه در ایران از شبکه های اجتماعی بخوبی استفاده نمی شود. اصولا در هرکاری افراط و تفریط داریم؛ تندروی بسیاری از همکاران در اینستاگرام باعث بدرفتاری طرفدارانشان می شود. این شبکه ها بد نیستند. من هم عضو آنها هستم ولی برایم چندان جدی نیستند. تعداد دنبال کننده ها، داستان و چالش خود را دارد. بین هنرمندان چشم و هم چشمی ایجاد شده است. متاسفانه برخی تهیه کننده ها بر اساس تعداد دنبال کننده ها، بازیگران را انتخاب و ارزشگذاری می کنند. یعنی تعداد دنبال کننده ها را به عنوان ارزش در نظر می گیرند و به مهارت فرد توجه نمی کنند؟ بله. نکته جالب توجه این است که اکثر تعداد دنبال کننده ها کاذب است؛ به عنوان مثال، این که کسی که دو میلیون نفر دنبال کننده دارد و 10 هزار نفر مطلبش را می پسندند، نشان می دهد تعداد دنبال کننده هایش کاذب است. استفاده از فضای مجازی در حدی که بخواهم عکسی یا خبری قرار دهم، خوب است ولی اسیر این فضا نمی شوم و زندگی ام را برایش نمی گذارم. این فضا برای من بیشتر برای اطلاع رسانی و معرفی کارهایم است. همان طور که گفتید عموما از فعالیت های خود مطالبی را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید؛ در صورتی که بسیاری از بازیگران در کنار این موضوعات، بخش هایی از زندگی خصوصی شان را نیز به نمایش می گذارند. دلیل شما برای جدا کردن این دو فضا چیست؟ زندگی خصوصی برایم مهم است. حریم خانواده ام، مربوط به خود آنهاست؛ می خواهند راحت زندگی کنند. به نظرم گرفتن عکس در آتلیه و انتشار آن درست نیست. فردی در شهرستانی دورافتاده من را فقط به عنوان شهرام عبدلی بازیگر می بیند و می خواهد بداند در حال حاضر مشغول چه کاری هستم. کسانی که وارد این حاشیه می شوند، دنبال کننده های زیادی دارند اما برای من این گونه نیست. از این 40 هزار مخاطب شاید کلا دو بار توهین شنیده باشم، زیرا دنبال کننده هایم مرا می شناسند و به نظرم خودشان نیز اهل حاشیه نیستند. افراد زیادی به صفحه من می آیند و بعد از مدتی می روند زیرا آنهایی که دنبال حاشیه هستند، می دانند از طرف من چیزی دستگیرشان نمی شود. با افراد توهین کننده چه برخوردی دارید؟ در طول مدت فعالیتم یک یا دو نفر توهین کردند که با آنها قطع ارتباط کردم. در هر حال ما برای مردم ساخته شده ایم و هویت کاریمان، فعالیت برای مخاطب است. برخی، بازیگران را الگو قرار می دهند؛ باید در رفتارهایمان به این نکات توجه کنیم، به همین دلیل گاهی در صفحه اجتماعی ام کتابی را معرفی می کنم. در تلگرام نیز از کتاب های صوتی استفاده می کنم و اهل چت و گروه بازی نیستم. اشاره کردید که مخاطب برای شما مهم است و مخاطب های تان واقعی هستند؛ چقدر تعامل دو طرفه دارید؟ خیلی ها در مورد برنامه ها، اجراهای تئاتر و پخش فیلم ها سوال می کنند. سعی می کنم جوابشان را بدهم و تا جایی که بتوانم این کار را انجام می دهم، زیرا برایم خیلی مهم است. همچنین صفحه آنها را می بینم و مطالب جالب مانند تصویر فرزند یا والدین مخاطبان را لایک می کنم که جنبه تشویقی داشته باشد. پیش آمده مخاطبان، شما را در شبکه های اجتماعی نقد کنند؟ بله؛ مثلا از معمای شاه عکس گذاشته بودم، نقد کرده بودند. من هم پاسخی منطقی دادم. بالاخره هر سریالی یک سری موافق و یک سری مخالف دارد و این امری منطقی است. سلیقه ها مختلف است. مردم با توجه به سن، میزان مطالعه، تجربه و محیطی که در آن بزرگ شده اند، سلیقه های مختلفی پیدا می کنند. بعضی از بازیگران دنبال کردن مخاطب ها را به نوعی کسر شأن می دانند، نظر شما چست؟ نکته جالب تر این است که بسیاری از بازیگران حتی همکاران خود را دنبال نمی کنند. دوستی از من خواهش کرد در اینستاگرام دنبالش کنم؛ زمانی که این کار را کردم، او مرا کنسل کرد و نپذیرفت. برخی می گویند ما هیچ کس را دنبال نمی کنیم و این تعداد برایشان خیلی مهم است. حضور در این شبکه ها چقدر باعث افزایش مخاطبان کارهایتان شده است؟ تاثیرش حدود 10 درصد است. شما فکر کنید مثلا از کسی با دو میلیون دنبال کننده، انتظار می رود تئاترش در یک سالن 200 نفری هر شب پر شود اما این طور نیست و شاید در این سالن 100 نفر هم حضور نداشته باشند. روند به این شکل نیست که اگر الان تعداد دنبال کننده فردی زیاد باشد و او اثری را اجرا کند، سالن مملو از تماشاچی شود. مخاطب باهوش است و اثری را می بیند که از آن لذت ببرد. در مورد تئاتر به طور ویژه، تبلیغات همچنان دهان به دهان است و تماشاچیان نمایش های خوب را به یکدیگر معرفی می کنند. به نظرتان فعالیت هایی مانند معرفی کتاب یا نمایش در فضای مجازی چقدر بر فرهنگ ما اثرگذار است؟ فرض می کنم یک روزنامه با تیراژ 10 هزار چاپ می شود. من اگر 50 هزار دنبال کننده داشته باشم، یک خبر از آن روزنامه را در صفحه ام می گذارم و 50 هزار نفر این خبر را می بینند حتی اگر آن را نپسندند. زمانی که کتابی را در اینستاگرام به اشتراک می گذارم نیز شاید 50 هزار نفر فقط آن را ببینند، برای من در این حد کافی است زیرا حداقل با آن آشنا می شوند. این که چشم مخاطب به موضوع خوبی برخورد می کند، امری مثبت است. در حال حاضر تیراژ کتاب برای جمعیت 80 میلیونی 500 نسخه است. اگر 500 نفر از این 50 هزار نفر آن را بخرند، برای کتاب و نویسنده اش مفید است. الهام برمکی ...
چهره بدون نقاب سیاستمداران آمریکا
سریال خانه پوشالی که شبکه نمایش مدتی است پخش آن را آغاز کرده است، یکی از معروف ترین و پربیننده ترین سریال های سیاسی چند سال اخیر است که به سیاست های پشت پرده در آمریکا می پردازد و سعی می کند تا نقاب از چهره کارگزاران و سیاستمداران این کشور برداشته و گوشه ای از دسیسه های پنهان آنها را به معرض نمایش بگذارد. سرد، بی رحم و تشنه قدرت خانه پوشالی House of Cards نامی آشنا برای بینندگان تلویزیونی است. این سریال بر اساس سریالی به همین نام -که پیش از این از شبکه دو سیما به نمایش درآمد - و با اقتباس از کتاب مایکل دابز ساخته شده است. داستان سریال خانه پوشالی در زمان حال و در واشنگتن می گذرد. فرانسیس یا فرانک آندروود (با بازی کوین اسپیسی) نماینده دموکرات کنگره و تشنه قدرت است که پس از این که رئیس جمهور بر خلاف قولش او را به عنوان وزیر امورخارجه انتخاب نمی کند نقشه می کشد تا به قدرت و مقامات بالاتری برسد و در این راه بیرحمانه از هر دسیسه ای استفاده می کند. یکی از این دسیسه ها استفاده از خبرنگار جوان و جویای نامی به نام زو بارنز است که فرانک از او برای ضربه زدن به رقبایش بهره می گیرد. همسر فرانسیس، کلر آندروود (رابین رایت) یک بنیاد غیردولتی را اداره می کند و تقریبا در تمام موارد در کنار اوست. فصل اول این مجموعه در حالی پایان می پذیرد که رئیس جمهور به فرانک پیشنهاد پست معاونت رئیس جمهور را کرده و او قبول می کند. اما این پایان قدرت طلبی فرانک نیست. دسیسه ها و جنایت های او از جمله قتل زو ادامه پیدا می کند و در پایان فصل دوم او به عنوان رئیس جمهور آمریکا قسم می خورد. دو فصل بعدی حوادث و اتفاقات کاخ سفید را در زمان ریاست جمهوری فرانک اندروود دنبال می کند. نخستین فصل سریال خانه پوشالی در فوریه 2013 در 13 قسمت از شبکه نفلیکس به نمایش درآمد. پس از آن هر سال یک فصل 13 قسمتی از سریال ساخته شده و هم اکنون نیز فصل پنجم برای پخش در سال 2017 آماده می شود. در هر چهار فصل این سریال، حزب دموکرات آمریکا به عنوان حزب حاکم در این کشور به عنوان سوژه سریال بشدت مورد انتقاد قرار می گیرد. سریال خانه پوشالی به نقد نظام سیاسی آمریکا و نمایش لابی گری ها و فساد سیاستمداران این کشور پرداخته و برخی از ابعاد این فساد را به نمایش می گذارد. تاکنون چهار فصل و در مجموع 52قسمت از سریال خانه پوشالی ساخته و پخش شده است و اکنون همه منتظر پخش فصل پنجم در سال 2017 هستند. در هر 4 فصل یکسری کاراکترهای اصلی و ثابت همیشه حضور دارند و کاراکترهای فرعی بسته به سرنوشتی که در انتظارشان است، نهایتا تا دو فصل ساکنان کاخ سفید را همراهی می کنند. اما در نهایت هرکدام به یک شکل از سر راه فرانسیس آندروود برداشته می شوند تا مزاحم او و جاه طلبی هایش نشوند. سریال خانه پوشالی که به واسطه ساختار مستحکم سناریو، کارگردانی و بازی های بسیار درخشان با استقبال خوب منتقدان همراه بوده، تاکنون 33 بار نامزد دریافت جایزه پرایم تایم امی و 8 بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلاب شده و کوین اسپیسی و رابین رایت نیز موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر سریال داستانی از مجموع جوایز گلدن گلاب شده اند. حضور پررنگ سینما دیوید فینچر کارگردان معروف سینما کارگردانی فصل نخست خانه پوشالی را بر عهده داشت. این نخستین باری بود که این کارگردان که دو بار نامزدی دریافت جایزه اسکار را در کارنامه خود دارد یک سریال تلویزیونی را کارگردانی می کرد. فینچر از مدت ها قبل به ساخت یک سریال تلویزیونی فکر می کرد چراکه اعتقاد داشت شخصیت پردازی در سریال ها به دلیل زمان طولانی تر به مراتب بهتر انجام می شود و می توان شخصیت های پیچیده ای را در این آثار خلق کرد. سرانجام در مارس 2011 خبر ساخت سریال با حضور کوین اسپیسی هم در مقام بازیگر و هم به عنوان مجری طرح رسما اعلام شد. فینچر از همان ابتدا اعلام کرد تمام بازیگران اصلی انتخاب های اولیه او بودند که دعوتش را برای بازی در سریال قبول کردند. کوین اسپیسی بازیگر شناخته شده سینما معتقد است که در حال حاضر جذاب ترین شخصیت ها و بهترین فیلمنامه ها در تلویزیون هستند و به همین دلیل از همان ابتدا دعوت به همکاری را پذیرفت. رابین رایت بازیگری که در فیلم دختری با تتوی اژدها با فینچر همکاری داشت نیز بازی در نقش کلر آندروود همسر فرانسیس را در همان ابتدا قبول کرد. پخش سریال با استقبال منتقدان و مخاطبان همراه بود. نقطه مشترک نظر منتقدان نیز ستایش بازی کوین اسپیسی و رابین رایت بود. تهیه کنندگان سریال خانه پوشالی در مورد محتوای فصل پنجم که مارس 2017 پخش خواهد شد، خبری منتشر نکردند ولی بسیاری احتمال می دهند که با مرگ آندروود در این فصل پرونده سریال بسته می شود. لادن بهبودی ...
میزگرد تخصصی ساده نویسی در شعر
...> یوسف بینا گفت: شاعرانی که شعر ساده می گویند از مرحله کارکرد عاطفی زبان نتوانسته اند عبور کنند. این شاعر مشهدی اظهار کرد: عاطفه در جذب مخاطب خیلی تاثیر دارد اما از نظر ادبی به تنهایی برای شعریت متن کافی نیست. بینا تصریح کرد: شعرهایی چون اشعار شمس لنگرودی یک متن عاطفی است که صرفا نقش عاطفی شعر را داشته و اصلا وارد بحث ادبیات نمی شود. من اثری را شعر یا ادبیات می دانم که مولف ...
برگزاری شب شعری به مناسبت 13 آبان در سنندج
توانمندی خاص هنرمندان کردستانی می باشد . وی با تأکید بر این موضوع که زبان کردی ثروتی ملی است افزود: این محفل ادبی به منظور تقویت ارتباط هنرمندان استان های همجوار و در راستای سیاست های محوری حوزه هنری در فراهم نمودن زمینه تفاهم وهمدلی هنرمندان متعهد و همچنین تبادل اندیشه ها صورت گرفته که قطعا با تداوم بخشی این گونه برنامه ها و مراودات زمینه های لازم کشف استعداد های ناشناخته نیز فراهم می ...
ماه و پلنگ روایت جدال با شیطان
به گزارش جام جم، در خلاصه داستان این سریال آمده است: دزد برای هر خانه راه ورودی می یابد و شیطان در هر دل بهانه حضوری. حاج صنعان نعیمی باور داشت که 60 سال در دل را روی شیطان بسته نگه داشته و باور داشت این بسته بودن دل تا زمان مرگ ادامه می یابد تا این که... یک قصه تازه و جذاب احمد امینی، کارگردان سریال ماه و پلنگ درباره تفاوت این کار در مقایسه با دیگر ساخته هایش در تلویزیون به جام جم گفت: مهم ترین تفاوت این سریال از دیدگاه من، زمان رساندن آن برای پخش است. طبق صحبت با مدیران قبلی ما زمان بیشتری برای تولید داشتیم، اما بعد از تغییر مدیران قرار شد سریال را زودتر از موعد به پخش برسانیم. به همین دلیل بعد از ضبط 80 درصد از سریال مجبور شدیم دو گروه کارگردانی تشکیل بدهیم تا سریال را برای پخش برسانیم. وی ادامه داد: من چند سال پیش تجربه دو گروه کارگردانی را در مینی سریال روز ایبریت داشتم. البته برای آن کار از ابتدا برای دو گروه کارگردانی برنامه ریزی شده بود که زیر نظر خودم فعالیت می کردند. چنین تجربه ای را برای بخش های باقیمانده سریال ماه و پلنگ هم تکرار کردم. حجت ذیجودی کارگردانی گروه دوم را به عهده دارد که خیلی به من محبت کرد و پذیرفت، زیرا کمتر کارگردانی حاضر است کار نصف نیمه انجام بدهد. این کارگردان درباره فیلمنامه این سریال گفت: طرح اولیه سریال دو تا سه سال قبل از سوی سعید مطلبی به من ارائه شد. قصه را دوست داشتم و به نظرم داستان تازه و جذابی بود. با توجه به این که مطلبی نگاه خاصی دارد و شخصیت های قصه را پخته خلق می کند، به همین دلیل خیلی راغب بودم یکی از قصه های او را کار کنم. با توجه به این که در آن زمان مطلبی درگیر ستایش2 بود، زمان نداشت فیلمنامه را بنویسد و به چند نویسنده جوان سپرد، اما کار هیچ یک از دوستان مورد رضایتش نبود، به همین دلیل خودش از یک سال و نیم پیش شروع به نگارش دوباره کرد. وی ادامه داد: من هم از ابتدا در جریان نگارش بودم، نظراتم را می دادم و درباره قصه حرف می زدیم. از دی ماه پارسال پیش تولید را شروع کردیم و نیمه فروردین سریال را کلید زدیم و تصویربرداری همزمان با پخش ادامه دارد. با وجود این که مجموعه ماه و پلنگ یک درام خانوادگی به روز است، اما سریال به لحاظ تولید بسیار دشوار به نظر می رسد، چراکه تعداد صحنه های شلوغ و پیچیده کم نیست و چندین تصادف با خودرو داریم که هرکدام در شرایط متفاوت اتفاق می افتد یا مراسم ختم، خاکسپاری، عروسی و... داریم. بنابراین تعریف درام در این سریال متفاوت از دیگر کارهای دراماتیک با چند لوکیشن محدود است. سریالی با 100 لوکیشن امینی با اشاره به تعدد لوکیشن های مجموعه ماه و پلنگ گفت: بیش از صد لوکیشن برای این سریال داریم. از جنوبی ترین نقطه شهر تا شمالی ترین و از شرق به غرب رفتیم. در کنار تعدد لوکیشن، تعدد شخصیت هم داریم. ضمن این که آقای مطلبی برای شخصیت های فرعی دیالوگ های بسیار خاصی نوشتند که دیگر نمی توانستم نقش های فرعی را به هنروران واگذار کنم و بازیگران حرفه ای انتخاب کردم. امیدوارم با فراز و نشیب هایی که داشتیم، کار قابل قبول باشد. این کارگردان در پاسخ به این سوال که چه مفاهیمی را در سریال ماه و پلنگ به مخاطب انتقال می دهید؟ عنوان کرد: سعید مطلبی نظریه ای دارد که به نظرم خیلی مهم است. او معتقد است ما به جز این که یک داستان به بیننده ارائه و او را سرگرم می کنیم، وظیفه داریم مواردی را در زمینه های اخلاقی، خانوادگی، روابط بین آدم ها و... به بینندگان یاد بدهیم. ضمن این که معتقدم وقتی داستانی خوب نوشته شود، پیام خاص خودش را دارد. بنابراین اگر در کارهای من جزییاتی به چشم می آید، به این دلیل است که از قصه الهام می گیرم. سریال ماه و پلنگ هم مستثنا از این مساله نیست. ضمن این که خوش شانس بودم و با کسانی کار کردم که قصه هایشان با سلیقه و نگاه من یکی بود. حالا باید سریال ماه و پلنگ پخش شود و مردم درباره آن قضاوت کنند. وی درباره انتخاب بازیگران سریال گفت: سعی کردم بازیگران با نقش ها همخوانی داشته باشند؛ حرفه ای بوده و کمتر در تلویزیون دیده شده باشند. نقش سه جوان قصه را شاهرخ استخری، بیتا سحرخیز و ویدا جوان بازی می کنند که به نظرم هر سه نفر آنها در ایفای نقش شان موفق هستند. علاوه بر آن به خاطر جنس دیالوگ های نقش های مکمل، بازیگران حرفه ای همچون آتنه فقیه نصیری، فرهاد جم، امیرمحمد زند و... را انتخاب کردم که البته این دوستان محبت کردند و پذیرفتند، چون همیشه نقش یک بازی می کردند. یک پیشنهاد خوب بیتا سحرخیز، بازیگر سریال ماه و پلنگ درباره نقشش گفت: در این مجموعه نقش ملکا را بازی می کنم که وکیل است. او یک دختر مستقل امروزی است که به واسطه پرونده ای درگیر ماجراهایی می شود. من چهار سال بود که در سریالی بازی نکرده بودم. تحمل کردم تا کار خوب به من پیشنهاد شود تا این که فیلمنامه سریال ماه و پلنگ به دستم رسید. وی ادامه داد: وقتی فیلمنامه را خواندم، خیلی فوق العاده بود و احمد امینی هم کارگردانی کار را برعهده داشت. ضمن این که آقای زرین کوب هم همیشه کارهای خوب تهیه می کند. همه این موارد باعث شد تا بازی در این سریال را بپذیرم. مادری مهربان و گوش به فرمان زهرا سعیدی در این مجموعه نقش مادر ملکا را بازی می کند. او درباره نقش گفت: نقش یک مادر را بازی می کنم که مثل دیگر مادرها مهربان، دلسوز و گوش به فرمان همسرش است. نقش همسر و دخترم را صدرالدین شجره و بیتا سحرخیز بازی می کنند. وی گفت: بازیگر نقش مقابل اهمیت زیادی دارد و در این سریال بیشتر با آقای شجره و خانم سحرخیز بازی دارم که باید بگویم تجربه خوبی است. آقای شجره انسان بسیار وارسته و باسوادی هستند و کار کردن با او دلنشین است. داریوش ارجمند و یک نقش کلیدی داریوش ارجمند در سریال تلویزیونی ماه و پلنگ ایفاگر نقش صنعان نعیمی است که جزو نقش های کلیدی و اصلی پروژه به شمار می رود و قصه سر ...
فریاد خاموش صندلی های خالی در انجمن های ادبی شیراز
و این همه شاعر و نویسنده را در دامان خویش پرورش نداده است. یادگیری فنون و تکنیک های سرایش شعر این شهر فرهنگی، همواره یکی از مدعیان ادبی در جشنواره های فرهنگی کشور بوده و حرف های زیادی را برای گفتن در حیطه های شعر و داستان از زبان قلمزنانش داشته است تا جایی که شاهدیم در برخی از جشنواره های کشوری، جوانانی موفق به ربودن جوایز می شوند که بسیار کم سن و سال هستند و با تکیه بر ...
نامه به دزد منتشر شد!
نسیم عرب امیری طنزنویس گفت: به اعتقاد من اگر قرار است کتاب طنز هویت مشخصی داشته و بتوان اسم کتاب را روی آن گذاشت، نباید صرفا یک سری متن یا شعر طنز نامرتبط را در کنار هم قرار داد و به نام کتاب منتشر کرد. وی افزود: همواره در کارهای خودم هم سعی کرده ام این موضوع را رعایت کرده و هر کتابی که منتشر می کنم از لحاظ قالب، مضمون یا هر دو شکل و صورت واحد و ثابتی در آن رعایت شده باشد. مثلا در کتاب ...
افلاطون دوران ؛ روایتی از زندگی علامه عمادالدین حکیم بافقی
بدون شک در عرصه فرهنگی و سیاسی و اجتماعی هم تغییرات شگرفی را بر جای گذاشت . در این اوضاع و احوال و تغییرات سیاسی که تمام گستره ایران را در خود فروبرده بود در نقطه ای دوردست از این کشور و در شهری به نام بافق که در دل کویر مرکزی ایران قرار داشت فرزندی چشم به جهان گشود که بعدها باعث افتخار شهر و دیار خود گردید و توانست با تلاش ها و مجاهدت های علمی خود در تاریخ فقاهت و دیانت آن زمان تاثیرگذار ...