سایر منابع:
سایر خبرها
طرح سلامتی جنسی بستری برای تنوع طلبی جنسیتی جامعه ایران/ همجنس بازی در بین متشرعین هم دیده می شود!
مردان حتی همسران خود را اجاره می دهند به صورت موردی یا در خانه های عفاف (آیا اصولاً خانه های عفاف وجود دارد؟ و آیا با این نام برای مراکز فحشاء توهین و تحقیر به عفت نیست) یا مطرح شده سختگیری غیر اصولی عوامل آمر به معروف و ناهی از منکر در عدم سلامت جنسی موثر است و مبارزه با فرهنگ نگو در مراودات جنسی جامعه باید متداول شود! خدمات درمانی و بهداشتی برای همه واجب است؛ حتی روسپی ها! ...
موی بلند، ریش عجیب، سیگار شدید واه واه واه
در این ایام که بازار جشنواره های فیلم و تئاتر و موسیقی و هنرهای تجسمی گرم است ، تب اش در جامعه بالا می گیرد. در این گزارش فارغ از این که این مسئله و نوع پوشش هنری تا چه اندازه با مبانی حجاب اسلامی در تناقض یا در تضاد است می خواهیم نخست ریشه های روان شناسانه و جامعه شناسانه آن را بررسی کنیم و در ادامه ببینیم در حوزه های مختلف ادبی و هنری شاخص ترین و قله های آن عرصه آیا لزوما چنین تیپ و ...
روز اعزام محسن به سوریه منتظر رسیدن موعد یارانه بودم.
بازنده خواهیم شد. پس از خدا بخواهیم ما هم به شناخت و بصیرت این شهدا برسیم تا فردا جزو سربازان مخلص حضرت مهدی(عج) قرار گیریم و برای فراهم ساختن شرایط ظهور آقا گام برداریم. امروز حفظ حجاب و غیرت علوی همچون سلاحی است که باید به دست بگیرم و با دشمنان بجنگیم و ثابت کنیم ما مدافع خون شهدا بودیم و هستیم.
سکولاریسم خواستار گسترش جریان تصوف در برابر فقاهت است
نقش سکولاریسم در معرفت دینی اشاره کرد. اومانیسم سومین موضوعی بود که مورد بحث قرار گرفت و در ادامه مباحث، رابطه لیبرالیسم، ناسیونالیسم، شریعت، تصوف وعرفان با سکولاریسم مورد اشاره و بررسی قرار گرفت. در ادامه گزارش مشروح این جبسه می آید؛ سکولاریسم و پلورالیسم در پلورالیسم هر کس دین خود را دارد. در اینجا دین صرفا موضوعی شخصی و اخلاقی است و در امور سیاسی وارد نمی شود ...
شاگردی کردن - کاستاندا - نزد - دون خوان -
بی معنا با رازی بدشگون می باشد که از دسترس او بیرون است. البته حق با اوست، نه به این دلیل که عملی مطلق است، بلکه بدین سبب که آدم معمولی فاقد انرژی لازم برای سروکار داشتن با ساحری است. اگر فقط از انرژی خود استفاده کند، در آن صورت نمی تواند دنیا هایی را که ساحران مشاهده و درک می کنند، دریابد. برای مشاهده و درک آن ها می یابد ساحران گروهی از میدان های انرژی را به کار گیرند که انسان معمولی از آن ...
عقل،سلطانی است که معزول شدنی نیست
نگه نمی دارد، به آنجایی که باید نگاه کرد، نگاه می کند. به عبارت دیگر از تفرقه کنار می رود و به جمع باز می آید. باید در تفرقه ماند یا به جمع آمد؟ در کثرت مستقر شد یا به وحدت آمد؟ این استاد دانشگاه ادامه داد: برای عارف هر لحظه نو است. در نظر اهل معرفت، کهنگی معنی ندارد. این عالم برای کسانی که یکنواخت نگاه می کنند، کهنه است. کسی که اهل اندیشه است، اندیشه را راکد نمی داند، هر اندیشه ای نو ...
شخصیّت معنوی حضرت عباس(علیه السلام)
...؛ چرا که او در میدان رزم با دشمن چون شیری نیرومند بود که به گلّه روباه حمله می کرد، دهها و صدها نفر را در حمله های حیدری خود به خاک مذلّت می افکند. از القاب دیگری که به حق به حضرت عباس علیه السلام نسبت داده اند، می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 13. ظهرالولایة (پشتیبان ولایت و امامت). 14. مُؤثِر (ایثارگر). 15. مُواسی (مواسات و برادری). 16. واقی (نگهبان). ...
امید و ایمان از نگاه اطلاعات حکمت و معرفت
عرفان اهدافی متعالی تر و بینشی ژرف تر را نیز در برابر انسان ترسیم می کند. نغمه پروان دبیر این شماره نوشته است: امید با همۀ اهمیتی که به نظر می رسد در زندگی انسان ها داشته باشد، از نگاه فیلسوفان تا حدودی امری حاشیه ای تلقی شده است و تعداد اندکی از آنان در آثار خود مستقیما به آن پرداخته اند و دیدگاه های موجود در باب آن نیز بسیار متفاوت و حتی برخی مواقع متقابل است. چه بسا بخشی از این مشکل به ...
زندگی در سپهر رسانه ای جدید
. اما فضای مجازی تقریبا این محدودیت ها را از بین برده است و ما می بینیم که در آنچه در کشورهای عربی تحت عنوان بهار عربی شناخته شد، عمدتا تحولات به مدد رسانه های جدید صورت گرفت. فرقانی با اشاره به تصویر ناقصی که انسان های امروز به واسطه رسانه ها از یکدیگر دریافت می کنند، گفت: دلیل این امر آن است که ما هیچگاه خارج از سپهر رسانه ای تصویری نمی توانیم داشته باشیم. رسانه ها آنچنان بر فضای ...
ماجرای تحلیل های اشتباه از قاطعیت امام زمان(عج)
به گزارش خبرگزاری شبستان ، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در کتاب انتظار عامیانه؛ عاشقانه و عارفانه ارتباط میان پذیرش مهدویت با پذیرش دین را تبیین کرده و چنین می نویسد: پیشتر گفتیم که اعتقاد به تحقق وضع مطلوب با دشواری هایی روبه رو است. جدا از عدم پذیرش کسانی که دچار ناباوری اعتقادی هستند و هرچه از پیام های غیبی حق به آنان برسد با استهزای آنها مواجه خواهد شد، بهانه جویان دیرباوری هم وجود ...
این کلاغ یک عشق فراموش شده را زنده می کند
مدرن اتفاق می افتد. در این نمایش ترس و آرزوهایی که کاراکترها دارند ملاک مدرن یا سنتی نیست، بلکه مدل برخورد کاراکترهای مدرن است. به نظرم جامعه به هر دو کاراکتر نمایش به یک اندازه فشار آورده و هر دو آنها مورد ظلم و تجاوز قرار گرفته اند. این ظلم آن قدر شدید است که مرد هویت خودش را تغییر می دهد و اسم خود را از ری به پیتر تغییر می دهد، نام خانوادگی اش را هم همین طور. او در نگاه کلی روان شناسانه دارد ...
هفتمین همایش تقریب مذاهب مرکز اسلامی هامبورگ
خصوص برای زنان در غرب 8.ایحاد رعب و وحشت در جامعه با پیش داوریهای نادرست نسبت به اسلام 9. ورود احزاب سیاسی به مسائل دینی و مخالفت با برخی از مسائل مسلمانان مانند حجاب، ساختن مناره برای مساجد و ... وی افزود: متاسفانه این عوامل به گونه ای تاثیرگذار شد که نگاه عده ای از مردم اروپا نسبت به اسلام منفی شده است و قطعا تفکرات افراطی پیامدهای منفی زیادی را بر جای خواهد گذاشت. حجت ...
رفتار کرامت آمیز با مردم لازمه زندگی طلبگی است/ حوزه سیستم تربیت ولی فقیه طراحی کند
رسمیت شناخت؛ در روایات مطرح شده افراد حق نگاه کردن به منزل دیگران را ندارند زیرا به معنای زیر پای گذاشتن حقوق خصوصی است؛ در مصادیق امروزی نیز کسی حق نگاه کردن به موبایل و ایمیل های افراد را ندارد زیرا به عنوان نقض حریم خصوصی مطرح است. این استاد حوزه علمیه افزود: البته عدم ورود به حریم خصوصی افراد لازم است اما برای نیروهای امنیتی و حکومتی که در راستای حفظ جان، مال و ناموس ملت وظیفه ...
تهران هر روز می میرد..
که الان می توان خسارت را در تهران خرید. جریمه می پردازیم، اضافه بنا می خریم. یعنی خسارتی که به هوای شهر می زنیم را یکی محاسبه کرده و از ما می گیرد. ولی این خسارت منظور من نیست من از چیزی حرف می زنم که می توان به آن گفت خسران. خسران همان چیزی است که شهر با تمام وجودش درگیر آن است. فارغ از اینها از نگاه این پژوهشگر، معمار مسئولیت بیشتری نسبت به شهر دارد، چون شهر را معماران می سازند و ...
نقش فیلسوفان حوزوی در برخورد با گفتمان جمهوری اسلامی (1)
های فلسفی در این حوزه ها. شهید مطهری در کتاب وحی و نبوت عناصر اصلی صورت بندی این گفتمان را در سه بخش معرفت شناسی, جهان بینی و ایدئولوژی در 59 اصل بیان نموده است. (18) به طور خلاصه این گفتمان بر واقع گرایی معرفتی و جاودانگی حقیقت استوار است و بر اصل توحید و اصول جاودانه و فطری انسانیت و اخلاق و وجود سنت های لایتغیّر الهی در نظام هستی و بر اختیار و سعادت گرایی انسان تأکید دارد. پایبندی این ...
نقش فیلسوفان حوزوی در برخورد با گفتمان جمهوری اسلامی (2)
بر این باور است که حکومت عقدِ وکالتی میان مردم و حاکم است که متعلق آن, همه مسائل مملکتی است و چون وکالت قراردادی جایز است, عزل حاکم از ناحیه مردم به راحتی میسور است و وکیل بدین وسیله در کنترل و نظارت دایم مردم قرار می گیرد و حق تجاوز از محدوده وکالت را نخواهد داشت. (31) از نظر حائری تعلق و وابستگی افراد انسان ها به سرزمینی که برای زیست طبیعی خود برگزیده اند, یک تعلق مالکانه طبیعی است و ...
بازسازی تمدن اسلامی باید با همکاری ایران و عرب پیگیری شود
گفتگو پاسخ هم می شنود، آن هم پاسخ مثبت: أنظرنی إلی یوم یبعثون اینجا به خداوند می گوید من را تا روز بعثت انسان ها و روز رستاخیز زنده نگه دار و منتظر قرار بده. خداوند هم می گوید إنک من المنظرین إلی یوم الوقت المعلوم . تو آزادی! و آنجا می توانی از منتظران باشی. پس معلوم است خداوند با خود شیطان هم گفتگو می کند. وقتی خداوند با خود شیطان گفتگو می کند طبیعتا ما خیلی راحت می توانیم با هم نوعان خودمان گفتگو ...
مردی که جهان را با قاره آسیا آشنا کرد
سیر و سلوک ابن بطوطه صحبت کرد. وی در ادامه به کتاب دیگری که محمد علی موحد مستقلا درباره ابن بطوطه نوشته، اشاره کرد و در ادامه بخش هایی از مقدمه چاپ فعلی سفرنامه را قرائت کرد. بعد از آن نیز روزبه زهرایی از مدیران نشر کارنامه توضیحاتی درباره چاپ سفرنامه در نشر کارنامه ارایه کرد و گفت: هر کتاب در نشر کارنامه به شخصیتی مستقل بدل می شود و از این رو هر کار خودش معرف خودش است. کتاب حاضر نیز از کارهای مهم ...
جدول | کلیدواژه های مهم پیام رهبر انقلاب به نشست انجمن های اسلامی دانشجویان اروپا
علمی و دینی و اخلاقی علیکم انفسکم ؛ آن نگاه اسلام به انسان در خطاب فردی را همیشه در نظر داشته باشید. خودتان را حفظ کنید؛ علیکم انفسکم . جاده ای که انسان را به خدا و نورانیت میرساند، جاده ی ترک محرمات و بجا آوردن واجبات است. واجبات را اهمیت بدهید، گناهان را پرهیز کنید؛ تهذیب یعنی این . چون دلهای شما جوان است، نورانی است، آلودگی بحمدالله در دلها و روحهای شما نیست، خدای متعال کمک خواهد کرد؛ تفضل ...
منازل بدون گاز در "لشکرآباد اهواز" مسئله ای غیرقابل قبول در مرکز انرژی کشور
مردم باید به شخصه رعایت کنند و زباله نریزند ولی باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که انجام امور شهروندیی که سلامت انسان را مورد تهدید قرار می دهد نباید در زمین دو نهاد یا دستگاه "پاسکاری" شود و لازم است هر چه زودتر این وضعیت نامطلوب ساماندهی شود. به گزارش تسنیم شهروندان از وضعیت خانه هایشان و خرابی هایی که بر اثر لرزش حرکت قطارها ایجاد شده بود گله مند بودند برخی از شهروندان معتقدند ...
نگاهی به آثار قرآنی آیت الله هاشمی رفسنجانی
. ثانیاً توضیح بیشتر اینکه تمام آیاتی که در قرآن راجع به مؤمنان، مجاهدان، صابران، انفاق کنندگان، ایثارگران، ووووموژ موحدان و خداپرستان آمده است، اگر کسی به این آیات عمل کند، از مصادیق آن آیات خواهد بود و اصلاً فلسفه نزول قرآن همین است که همه را قرآنی کند و در پرتو عمل به قرآن به مراتب والای انسانیت و معرفت حق تعالی برساند، در اینکه ائمه اطهار علیهم السلام قرآن مجسم هستند و قرآن نیز صورت ...
هفتمین همایش سالانه تقریب مذاهب آلمان برگزار شد
.... 9. اصل آشتی: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ 10. اصل پذیرش شرایط مختلف لکل جعلنا لکم شرعة و منهاجاً 11. اصل عدالت محوری ان الله یامر بالعدل والاحسان 12. اصل برابری در حفظ کرامت انسان یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ ...
عدم پاسخگویی به نیازهای مردم بزرگترین منکر است
همکاران را تحت تاثیر قرار دهیم و زمینه ترویج امر به معروف و نهی از منکر را در محیط اداری بیش از پیش فراهم سازیم. وی در پایان سخنان خود به لزوم برخورد درست با ارباب رجوع در ادارات اشاره و با بیان اینکه به ارباب رجوع باید به عنوان صاحبان حق نگاه شود، اظهار داشت: نباید به ارباب رجوع به عنوان افرادی که به ما نیاز دارند، نگاه کنیم. انتهای پیام/79002/ ...
به پیامدها بیندیش تا در بحران ها گرفتار نشوی؛آینده پژوهی و مهندسی هوشمندانه آینده
معادل future studies و بعد هم می بینیم که future یا آینده جمع بسته می شود. آینده پژوهی به صورت جمع است که البته پیش از این هم به آن futurology می گفتند که در واقعlogy پسوند شناسی است. اما بعدها به دلیل مباحث معرفت شناسانه با احتیاط بیشتری گفتند آینده پژوهی ، که به معنای پژوهیدن آینده است. در این جا ما روش، هنجار و رفتار داریم. یک روش و یک دانشِ کاملاً مشخصی که آنتولوژی دارد. یعنی در واقع جهان بینی ...
فضای حقیقی در تسخیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی/ سرگشتگی در شبکه های اجتماعی برای کسب لایک بیشتر!
قرار می گیرد و قاب تصویر چیزی جز ماده و عوامل مادی نیست. به ویژه اینکه در این فضا همه تلاش می کنند تا به اصطلاح لایک بیشتری بگیرند و رقابت ناسالمی شکل می گیرد. تبدیل لایک گرفتن به ارزش و هدف، یعنی سمت وسوی زندگی مادی گرا می شود. توسلی ادامه می دهد: اصل قرار گرفتن خودنمایی در شبکه های اجتماعی، حتی در حوزه خانواده نیز قابل تأمل است. چون اصل و اساس پایداری نهاد خانواده بر عفاف و حجاب ...
چپ و راست شمشیر می زنیم/آرایش رسانه های کشور باید انقلابی و جنگی باشد که نیست
. مدیران فقط بخشنامه می دهند. با بخشنامه دادن از بالا به پایین چیزی درست نمی شود. برنامه سازها بلدند چطور حرفشان را بزنند که ظاهر بخشنامه رعایت شود اما درواقع خدشه وارد شده باشد. مثلاً در برنامه ها مطابق بخشنامه ها حجاب هست، اما عفاف به آن صورت که باید، نیست یا کم است. در اقتصاد مقاومتی و موارد مختلف دیگر هم همین است. به ظاهر برنامه ها در جهت حمایت از تولید است ولی ظواهر و فضای سریالها را ...
لباسی که به انسان زینت می بخشد!
صفتی می ستاید و می فرماید: "یکی از آن ها (در برابر موسی) با شرم و حیا قدم بر می داشت" (قصص آیه 25) حیاء دختر شعیب، همان شرم از مواجهه با نامحرم بوده است. این حیا قطعاً به پاکدامنی کمک خواهد کرد. امام علی(علیه السلام) می فرماید: "عفت به اندازة شرم و حیای انسان است" (غررالحکم، ج 4، ص 312) البته باید حد و مرز این حیا را شناخت تا به صورت افراطی در نیاید که زیاده روی در این بخش نیز مذموم است ...
حجاب و عفاف در ادب فارسی
نموده و حیطه حجاب و عفاف را حفظ کند، لازم است بعد قلبی حجاب را جدی تلقی کند و در این زمینه تسامح و تساهل روا ندارد که دروازه دل، چشم است و دل کتاب چشم است و آنچه در دل خوانده می شود چشم آن را دیده است. یکی از آسان ترین و مهم ترین راه ها برای حفظ دل، حفظ نگاه از نامحرم است. به قول شاعر: ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هرچه دیده بیند دل کند یاد بسازم خنجری نیشش ز فولاد زنم بر دیده ...
نقد نظریه مونتگُمری وات درباره ی شیعه
به مسلمانان داده شده بود و برهمین اساس شیعیان واقعی قادر بودند امامان برحق را تشخیص دهند که إَن تَتَّقُواْ اللّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَاناً (8/29) اصولاً روش اسلام روش تحکمی و آمرانه نیست زیرا در سنت الهی، پیامبران به منظور برانگیختن عقول مردم، جهت شناخت و معرفت حقایق مبعوث شدند و روش امامان نیز چنین بود که کسی را مجبور به پذیرش حق نمی کردند زیرا مهم ترین ممیزه ی انسان از سایر مخلوقات اراده ی آزاد ...
اگر غافل از تاریخ علم باشیم، مسائل را درست نمی فهمیم
، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی به علم است و رویکرد دوم، رویکرد معرفت شناسانه به علم است. این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: از نقاط ضعف طلاب این است که کمتر نگاه تاریخی به تطورات و تنوعات معنای علم و عقل داشته اند، البته رویکرد معرفت شناسانه در تاریخ حوزه ها بسیار غنی و فعال بوده است و علت غفلت از رویکرد تاریخی و فرهنگی به علم این بوده که اصلاً این رویکرد، مسئله حوزه ها نبوده و ...