سایر منابع:
سایر خبرها
آیین افتتاحیه پنجمین همایش بین المللی فلسفه دین معاصر انسان، خدا و جهان
جهان برگزار می شود. سخنرانان بخش انگلیسی زبان پنجمین همایش بین المللی فلسفه دین معاصر: لنارت اسکوف؛ در باب جهان شناسی جدید مناسک مربوط به جهان اکبر حاج محمد لگنهاوسن؛ دین و اومانیسم آندرئا آگوتی؛ آیا معجزه نقض قوانین طبیعت است؟ محمد سعیدی مهر: دعا و مسئله تاثرناپذیری خدا عبدالله گله داری؛ هماهنگی ایمان و عقل با رویکرد قرانی سید نصرالله موسویان؛ سنت گرایی فاقد سنت دیمیتری بریوکف ...
ذکر حقیقی عمل است
خدا باشد و به واسطه نور ذکر مظاهر حق را در عالم مشاهده کند. ذاکر حقیقی با عمل نیک خود خدا را یاد می کند. سالک در مقام ذکر، قلب خود را به نور عمل نیک و یاد خداوند روشن کرده و در ادامه این نور عقل، نفس، روح و تمام جوارح و جوانح او را در بر می گیرد. کسب علم و تلاش برای کسب روزی حلال و چشم پوشی از مال و مقام و صرف نظر کردن از تحصیل آن از روش غیر مشروع خود صورتی از ذکر عملی است. ذکر عملی رسیدن به شرف ...
خواجو مقلد سعدی و حافظ وامدار اوست
زبانی خلاصه می شود. همه ی شاعران از این سه عنصر برخوردار هستند. سپس کاروان غزل حرکت کرده و به دست سعدی می رسد. سعدی در این سه عنصر ویژگی هایی را نشان می دهد و در جایگاهی می نشیند که ختم غزل عاشقانه برای او آسان است. زبان باید چه ویژگی داشته باشد که شاعر از آن بهره می گیرد. می توانیم به دو گونه اشاره کنیم. زبان عبارت که زبان تفیهم و تفاهیم است و زبان اشارت که زبان همدلی و هم داستانی است ...
زیارتی بلیغ از امام هادی(ع)/ شرح زیارت جامعه کبیره
نگهبان دین و پاسدار رسالت باشند. { هُوَ الَّذِی أرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدیََ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ } سوره ی برائت آیه ی 33؛ این آیه نشان می دهد، آن رسالتی که از جانب خدا به وسیله ی رسول خدا آمده و دین حقّ است، باید در عالَم بماند تا بر همه ی ادیان غالب شود؛ هم منطقاً و هم قاهراً و حاکماً و باید دست نخورده و سالم ...
فضیلت خواندن سوره انفال و تفسیر آیات 24 تا 26
...! پاسخ این سؤ ال این است که آری آنها فاقد حیات به معنی قرآنیش بودند، زیرا می دانیم حیات و زندگی مراحل مختلفی دارد که قرآن به همه آنها اشاره کرده است . گاهی به معنای حیات گیاهی آمده آن چنانکه می گوید: اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها ((بدانید خدا زمین را پس از مرگ زنده می کند.)) (حدید - آیه 17) و گاهی به معنای حیات حیوانی ذکر شده مانند ان الذی احیاها لمحیی الموتی خداوندی که آن ...
گفت وگوهای رئیس شیخیه با شاهزادگان و علمای تهران در سال 1275 ق
...، و احکام این موضوعات بر قلب ما الهام می شود، و اختلاف احکام با اختلاف موضوعات باعث اختلاف و تعارض و تضادّ و تناقض نیست. چنانکه قصر و اتمام و افطار و صیام در حق مسافر و حاضر با هم اختلاف ندارند، و جوهر و عرض بودن یک شئ به اعتبار خارج و ذهن ضرر ندارد و هکذا. پس بنابر قول ایشان [16] چه ایراد بر علما دارند، و ایضا لازمه این قول آن است که می شود واجبات شرعیّه، همه محرمّات شوند و بالعکس و هکذا ...
اسرافیلیان، احمدی نژاد و جریان علم و صنعت، آیت و جاسبی
کارهایی همچون بنایی، آهنگری، پارچه بافی و کار در قنادی را انجام دادند. استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره تحصیل مرحوم اسرافیلیان در دانش سرای مقدماتی اصفهان خاطرنشان کرد: در سال 1336 دیپلم ریاضی را از مدرسه ادب اصفهان که از مدارس مشهور اصفهان است دریافت کردند. بعد از آن در کنکور شرکت کرده و در دو رشته ریاضی و ادبیات فارسی و فلسفه پذیرفته شدند. وی افزود: اسرافیلیان در سال 1339 درس را ...
پوست اندازی سینمای ایران؛ اطلاعاتی درباره آثار جشنواره فیلم فجر
. این که فیلمساز کم کاری مثل نعمت الله-که در ده سال تنها سه فیلم ساخته-ناگهان در دو سال متوالی دو فیلم بسازد، رکورد قابل توجهی است فیلمنامه ی رگ خواب را معصومه بیات همسر نعمت الله نوشته و با نظرات کارگردان، تقریبا به طور کامل بازنویسی شده. از همان اول به لیلا حاتمی و کورش تهامی برای ایفای نقش های اصلی آن فکر شده بود. ظاهرا رگ خواب در هیئت انتخاب جشنواره همه را راضی کرده و با قاطعیت به فجر 95 ...
قرب حق تعالی به ما و تقرب ما به او/ قرب الهی، آغاز سوز و گداز است
...: آیت الله مصطفی محقق داماد در نشست حکمت در ادبیات ایران که به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد، سخنرانی خود را با موضوع قرب حق تعالی به ما و تقرب ما به او ارائه کرد و گفت: یکی از اصول مستفاد از ادبیات اسلامی، دور نبودن خداوند از انسان است. همانطور که می دانید بشر در تصور اولیه اش دو رویکرد در این زمینه دارد؛ یکی آنکه بشر در تصور اولیه مقید به این است که خدای مجسد یا شخصی را بپرستد ...
عقل ایرانی در برابر عقل یونانی/گفتاری از علی اصغر دادبه
علی اصغر دادبه در نشست حکمت در ادبیات ایران با تفکیک عقل یونانی از ایرانی گفت: شعرای ما در برابر عقل یونانی یک واکنش دینی نشان دادند و یک دانش ملی ایجاد کردند که بسیار مهم است. به گزارش پرس شیعه ، علی اصغر دادبه استاد فلسفه اسلامی و عرفان دانشگاه علامه طباطبایی در نشست حکمت در ادبیات ایران که به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد سخنان خود را با قرائت مطلع؛ مرا کز عشق به ناید ...
خرمشاهی: کتاب قرآن پژوهی در نیم قرن اخیر را می نویسم
که نگویند فقط آن را به انقلاب نسبت داده ام. بهاءالدین خرمشاهی، نویسنده، مترجم، پژوهشگر ادبی، قرآن پژوه و حافظ پژوه، در سال 1324 در قزوین متولد شد. وی ده ها عنوان کتاب در زمینه های تالیف، ترجمه و تصحیح دارد که از آن جمله می توان به ترجمه های علم و دین اثر ایان باربور، اندیشه سیاسی در اسلام معاصر اثر حمید عنایت، تاریخ فلسفه اثر فردریک کاپلستون، خدا در فلسفه و قرآن کریم و همچنین تالیف کتاب های فرهنگ موضوعی قرآن ، ذهن و زبان حافظ و دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی اشاره کرد. ...
غرب مجموعه ای از گزاره ها نیست بلکه تجربه بشری است
، برخی از واقعیت ها، خود و وجود خود را به ما تحمیل می کنند. یکی از مهم ترین این مفاهیم غرب است و کلیدی ترین مفهوم این مفهوم، علم(ساینس) است. علم، متولد قرن 16و17 است، علوم انسانی متولد قرن 19 است. لذا فاصله ی زیادی ندارد؛همه ی بحث های ما ناظر به این سه قرن است و قبل از آن علوم انسانی نبوده و بعد از آن تغییر دیگری رخ داده است.در منطق، بحث مهمی وجود دارد که ضوابط تعاریف را ارائه می کند (حد ...
آزادی در نظام جمهوری اسلامی ایران
ذاتی انسان است، ولی این حیثیت ذاتی از آن جهت مبنای لزوم احترام است که ناموس غایی خلقت؛ یعنی حقّ، ایجاب می کند و منشأ حق، نظام غایی وجود است. از نظر ما، فلسفۀ اروپایی از لحاظ بیان فلسفه و منشأ آزادی و همچنین از لحاظ بیان علتِ لزوم احترام آزادی، عقیم است؛ زیرا قادر نیست حیثیت ذاتی بشر را آن طور که سبب گردد، برای همه لازم الاحترام باشد، توجیه کند و نتیجۀ آن را ذکر کند . (مطهری، 1379، ج 1، ص 63 و 70 ...
اگر نتوان استقرا را توجیه کرد مبنای علوم فرو می ریزد
انسانی ومطالعات فرهنگی و عضو گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه در این جلسه به بررسی کتاب چیستی علم نوشته آلن چالمرز پرداخت. وی در ابتدا با یادآوری چگونگی آشنایی روم غربی با آثار مرجع و اصلی یونانیان پس از سقوط قسطنطنیه و مهاجرت دانشمندان روم شرقی به سیر تحول در علوم و بسط نگاه کمی به علم اشاره کرد. گزارشی از این جلسه را در ادامه می آید: چرا باید فلسفه ...
دیکته نویسی دکتر شجاعپوریان از روی نوشته های پُر از غلط محسن کدیور
خشونت و قساوت و شقاوت استحاله شده و هرگونه مظاهر خشونت اعم از حدود الهی، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و حجاب و دیات و قصاص و مانند آن نماد خشونت هستند و از احکام عصری و زمان مند هستند که در روزگار ما اعتباری ندارند و با جدیدترین دستاوردهای عقل بشری ناسازگارند، همانند ناسازگاری با بیانیه جهانی حقوق بشر. ماهیت روشنفکری و لیبرالِ اسلام رحمانی پژوهشگر فلسفه و کلام جدید گفت ...
حکمت را درآثار ادبای ایرانی جستجو کنیم/ گفتاری از ابراهیمی دینانی
به گزارش خبرنگار مهر ، غلامحسین ابراهیمی دینانی در نشست حکمت در ادبیات ایران که عصر دیروز در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، سخنان خود را با بیان این بین شعر از عطار نیشابوری آغاز کرد: ای روی درکشیده به بازار آمده. خلقی بدین طلسم گرفتار آمده و گفت: حکمت ایرانی در جامعه ما قرن ها جایش خالی بوده است و حکمت ها در ادبیات و زبان فارسی نهفته است که قرن ها مردم از آن غافل بوده اند و ای کاش ...
گیاهان اقتدار (روان گردان)
جسم و روان آنان وارد کرد؟ آیا این گونه توهمات و پنداشته ها را می توان خِرَد ناب و معرفت حقیقی نامید و دانست؟ پنجمین نکته مربوط به شخصیت کارلوس کاستاندا می باشد، آیا منطقی است شخصی عنان خویش را بی نقد عقلانی به کسی بسپارد که از او انجام اعمال خلاف عقل و آسیب زا را می خواهد؟ آیا حقه زدن استاد به شاگرد در طریقت معرفت توجیه پذیر است؟ در اینجاست که انسان به عظمت عرفان اسلامی پی می برد. در مکتب ...
تفاوت ریای حرام و ریای مستحب!
باطن و حقیقت آسمان ها از او به بزرگی یاد می شود. عده ای می پرسند: این طلبه، این مدرّس و این مدیر چه کرده است که این گونه از او به عظمت یاد می کنید؟ فقیل: تعلّم لله... پاسخ می دهند: هر چه درس می خواند قصد قربت داشت! عمل لله! همه ی عملش هم مخلصانه بود! و علّم لله... . اگر استاد به شاگرد خود چیزی می آموخت به خاطر خدا بود و با قصد قربت زبان به تعلیم می گشود. ان شاء الله خداوند متعال نام ما را در زمره کسانی قرار بدهد که نامشان در ملکوت آسمان ها به بزرگی برده می شود. منبع: ...
دیدن، انسان و جهان از نظر کاستاندا
همه قابل توجه است، تأثیر این اندیشه ها در حوزه ی دین است. کانت درباره ی خدا، نوعی لاادری گرای تمام عیار است. به زبان خود او ما نمی توانیم هیچ گونه علم نظری از خدا داشته باشیم. (23) تا اینجا مقدماتی درباره ی شکاکیت طرح شد. این طرز تفکر را به دوگونه می توان نقد کرد: نقد عام و نقد خاص. شیوه ی نخست تخریب مدعای شکاکیت است و شیوه ی دوم ارائه ی دلایلی است علیه شکاکیت یا تخریب تک تک ادله ی شکاکان. در ...
تقلید همزاد نامشروع هنر است که باید ذبح شود/جایگاه نخست مشهد در سینمای جوان
و هنر متعلق به عده ای خاص نشد. ارجمند با اشاره به استعدادهای جوان برتر حوزه سینما، ادامه داد: تلاش های صورت گرفته در سازمان های عهده دار امر سینما باعث شد ما ارزش جوانانمان را ببینیم؛ جوان هایی که جوایز جهانی گرفتند و ما خیلی هاشان را نمی بینیم؛ ابوالفضل عطار کجاست که گفت سوژه نیست! چی بسازیم؟ گفتم برو سعدی بخوان؛ گفت خواندم چیزی ندیدم؛ گفتم چرا، یک سوژه قشنگ هست، داستان مردی که کفشش را دم در ...
هدایت الله بهبودی به روایت مرتضی سرهنگی
فرهنگ سازی و انتقال حال و هوا و فرهنگ دفاع مقدس؟ مشخصاً آنجا سیاست گذاری و هدف گذاری چه بود؟ ببینید شاید ما اصلاً به هیچ کدام از این ها که شما می فرمایید فکر نمی کردیم، ما به یک وظیفه روزنامه نگاری خبری فکر می کردیم، درواقع از نظر ما جنگ دو دستور زبان دارد، یک دستور زبان عصر جنگ که یک دستور زبان تبلیغی است و درست هم هست، یک دستور زبان حماسی شورانگیز تهیج کننده است و در همه کشورها هم وجود ...
شمارۀ 130 نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
روانی می پردازد، در حوزه های فلسفه، دین و عرفان اهدافی متعالی تر و بینشی ژرف تر را نیز در برابر انسان ترسیم می کند. نغمه پروان دبیر این شماره نوشته است: امید با همۀ اهمیتی که به نظر می رسد در زندگی انسان ها داشته باشد، از نگاه فیلسوفان تاحدودی امری حاشیه ای تلقی شده است و تعداد اندکی از آنان در آثار خود مستقیما به آن پرداخته اند و دیدگاه های موجود در باب آن نیز بسیار متفاوت و حتی برخی ...
حکومت امانت الهی
میان آورده است. از جمله می فرماید: ان ادوا الی عبادالله انی لکم رسول امین؛ و ان لاتعلوا علی الله انی اتیکم بسلطان مبین؛ موسی به آنان گفت: بندگان خدا را به من بسپارید؛ زیرا که من برای شما فرستاده ای امین هستم؛ و بر خدا برتری مجویید که من برای شما حجتی آشکار آورده ام. (دخان، آیات 18 و 19) در این آیات به صراحت از اینکه مردم امانت الهی هستند و حکومت و حاکمیت بر آنها تنها از آن خداوند و مظاهر اوست ...
شاگردی کردن - کاستاندا - نزد - دون خوان -
مقام مشاهده باشد. هرآنچه غیر رب است از صحنه ی قلب خارج خواهد شد. در این حالت همه چیز جز عظمت حتی غایب است و در دل جز او باقی نمی ماند. مشاهده، مقام لقاء حق است. شهود آن است که وصل حاصل شود. اگر نزدیکی حاصل آید انسان به مقام حضور خواهد رسیده و شهود از جنس حضور است. شهود با کشف بعد از آن حاصل می شود که غطاء از قلب برداشته شود. اگر از روی قلب حجاب و سَتر کنار رود، قلب به مقام کشف نائل خواهد شد ...
سکولاریسم سیاسی به معنای جدایی دین از سیاست نیست
. حجت الاسلام محمد شجاعیان به معنای واژه سکولاریسم در زبان فارسی و عربی پرداخت و گفت: واژه سکولاریسم را در زبان فارسی به عرفی شدن یا دنیایی گرایی و یا جدایی دین از سیاست ترجمه می کنند. در زبان عربی هم در دو قرن اخیر واژه علمانیت را به کار می برند. وی با اشاره به پیشینه سکولار در غرب، بیان داشت: این واژه و معنای آن به لحاظ کاربرد در فضای تمدن غربی بعد از رنسانس عمدتا مطرح شد، به ...
بورخس خیلی دقیق دروغ می گوید
(دایره المعارف) و دیگری کتابخانه که همه چیز را درون خودشان جای داده اند. تشابه دیگر این دو این است که هر دو جمع آوری زبان به واسطه زبان هستند. بابل نیز در فرهنگ غرب به خاطر آنکه در سفر پیدایش به آن اشاره می شود واژه بسیار پر معنایی است. در انجیل عهد عتیق انسان بعد از هبوط بر زمین جایی را می سازد تا زبان همه انسان ها را درونش جمع کند. در همین حال این برج به عرش و آسمان می رود. بعد در ادامه می خوانیم ...
هدف از رشد انسان از دیدگاه قرآن
معراج دو بار خداوند را مشاهده قلبی نموده است. باری از نظر قرآن انسان می تواند تا مقام قرب ربوبی و دیدار خداوندی رشد و کمال پیدا کند. منظور از قرب ربوبی نیز این است که آدمی به مقامی برسد که ربط خود را به خدا دریابد. دریابد که همه موجودات عالم آفرینش عین ربط به او هستند. همه موجودات جهان نه وابسته، که عین وابستگی به او هستند. اینکه می گوییم منظور از کمال نهایی این است که انسان به مقامی ...
بنیاد در آینه مطبوعات
، باید شعرایی مثل عطار را از دایره شعر آیینی حذف کنیم. وی افزود: شعر آیینی در ذهن ما معادل شعر مذهبی است که درباره اخلاق و مذهب و عرفان و دین صحبت می کند. با تعریفی که گفتیم، تاریخچه شعر آیینی با تولد پیغمبر اکرم آغاز می شود. اما در ادبیات فارسی شعر مذهبی چگونه بوده است؟ ما تا قبل از رودکی چندان اشعار منسجمی نداریم. پس از آن شاعرانی مثل کسایی، ناصرخسرو و خاقانی اشعار مذهبی سرودند و به آن رسمیت ...
نقد دیدگاه های متفکران مسلمان درباره مدرنیته در یک کتاب منتشر شد
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب اخلاق اسلامی و شَبَح مدرنیته در هشت فصل به قلم دکتر فرزین وحدت به زبان انگلیسی تالیف و به همت عسگر قرمانپور به فارسی برگردانده شده و از سوی انتشارات چاپخش راهی بازار نشر شده است. فرزین وحدت در مقدمه کتابش نوشته است: جهان اکنون در آشوبی به سر می برد که از جنگ جهانی دوم تاکنون کم سابقه بوده است. خشونت های سبعانه توسط آنان که داعیه خلافت دارند ...