سایر منابع:
سایر خبرها
بلد نیستم فیلم بدون قهرمان بسازم
دهد هم تاریخ مصرف محدودی پیدا می کند. امروز باید از نقطه نظر جریان های سیاسی اینطور به قضیه بنگریم و بنابراین هنرمان هم تاریخ مصرف همین مقطع را پیدا می کند. تنها راه این است که شما به عنوان یک هنرمند از تمایلات سیاسی گروهی و نگاه های ایدئولوژیک دل بکنید و سعی کنید نگاه بازتری به شرایط جامعه داشته باشید. حتی وقتی بناست فیلم اجتماعی هم بسازید باید این نگاه بازتر را داشته باشید. اگر بنا ...
سرخط ...
، فردی به نام توماس پیکرینگ را مامور برگزاری جلسات استماع در سنا، نگارش یادداشت در رسانه ها و نامه نگاری با مقامات آمریکایی برای حمایت از برجام کرده است. بوئینگ چه نفعی در برجام داشته که حاضر شده است دست به چنین عملیاتی به سود آن بزند؟ جالب اینکه دونالد ترامپ با همه رویکرد ضدایرانی اش تاکنون هیچ مخالفتی با فروش هواپیما به ایران نداشته و بلکه معترض شده است چرا ایران به جای بوئینگ، از ایرباس هواپیما ...
روز دوم جشنواره فیلم فجر پر از حاشیه بود
قرار بگیرد و داستان های او روایت شود. او ادامه داد: چند وقت پیش، یک آگهی در روزنامه دیدم به نام صندلی سپید که چنین موقعیتی داشت. به آنجا رفتم و آدم هایی را در این جلسه دیدم که به نظرم جذاب آمد درباره شان فیلم بسازم. البته فیلم های کوتاه قبلی ام نیز درباره زنان بود و مسائل این چنینی باوجود سختی هایش برایم جالب است. زهرا داود نژاد بازیگر نقش سهیلا نیز گفت: ازآنجاکه موضوع فیلمنامه مربوط به زن و ...
هنوز راضی ام به خواندن و نوشتن
است چون پیش و پس از انقلاب کتاب هایم پرمخاطب ترین رمان های فارسی بوده، همیشه مورد تنگ نظری واقع شده ام. نام نمی برم اما برخی از مطبوعات برای تخریب من و کارهایم حتی گاهی مذهب مرا تغییر می دهند، درحالی که من در یک خانواده مسلمان شیعه متولد شده ام و البته دلم می سوزد وقتی این اتهامات را فقط به دلیل بهانه های نادرست و برآمده از تنگ نظری ها مطرح می کنند. از دیدگاه شما به عنوان یک مخاطب و البته به ...
هومن ظریف
محتوای اسنادی آن،شما را ترغیب کند،به بازنگری افکار گذشته در رابطه با آن سوژه با رجوع به کتاب. مستند انحصار ورثه ،از همان گام نخست،با برگی از روزنامه جمهوری اسلامی 21 فروردین 1372،با دست پیش جلو می آید و نریشن بر پایه سندی بصری از دو شماره از روزنامه،ابتدا آگهی شهادت سید مرتضی آوینی با امضای حجت الاسلام محمدعلی زم را نشان می دهد و در روز بعد،با طعنه اینکه این خبر،از بخش آگهی به تیتر صفحه اول ...
تابستان داغ است اما دعوتنامه بی دعوتنامه
وفادار است، همسری که از بی پولی گله مند است، یک پدر نقاش و یک داستان عاشقانه درباره یک رزمنده در زمان جنگ که به آن اشاره ای می شود و می گذرد و دیگر هیچ ... ارزش های بصری و تکنیکی فیلم در حوزه نور، تصویر، گریم، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس همگی محترم و حائز اهمیت اند اما همه این ارزش ها وقتی معنا پیدا می کند که فیلم داستانی برای تعریف کردن داشته باشد که متأسفانه در چراغ های ناتمام چنین قصه ای وجود ...
ژانر غالب، کمدی ناخواسته / حاشیه نگاری روز دوم جشنواره در برج میلاد
ماجرا ندارد و وقت تلف می کند. از این شاخه به آن شاخه می پرد و با نماهای دوربین روی دست و طولانی، حوصله سر بر می شود و متکی به بازیگران. میزانسنی نه در داستان اتفاق می افتد و نه در ساختار. همین نیز سبب می شود تا فیلم به کمدی ناخواسته بدل شود. در سینمای ایران، جای فیلم هایی که به امر جنسی و همسریابی، مساله ازدواج طبقه های متفاوت در جامعه و نه لزوما طبقه متوسط بپردازند خالی است. شماره 17 سهیلا مساله ...
تابستان داغ در شب سرد تهران
. مهرداد فرید کارگردان فیلم دعوتنامه اما در نشست رسانه ای این فیلم دلیل تمام این انتقادات را تعصب مخاطب دانست و گفت: دوستان صمیمی من قبل از آنکه این فیلم ساخته شود گفتند آن را نساز، شاید به شکل یک عملیات انتحاری باشد و دلیل آن را هم جامعه متعصب عنوان کردند . بهزاد فراهانی که به خاطر نقش آفرینی شقایق فراهانی در دعوتنامه به عنوان میهمان در نشست خبری این فیلم حضور داشت هم از منتقدان فیلم خواست که اگر نقدی ...
غربت فلسفه مدنیِ امام خمینی در حوزه های علمیه
آقای مطهری را به شما عرض می کنم؛ یعنی باید جهان بینی جامعه را درست کنید؛ از طریق درس، بحث، مدرسه، دانشگاه، منبر و مخصوصا هنر. نقش هنر خیلی بالاست. بوعلی سینا می گوید اقرب به حس مردم، هنر است. فلسفه نیست. فلسفه مال اقلیت است. اکثریت اهل فلسفه نیستند. عقل سخت است. سروکار هنر با حس است. می توانید حس مخاطب را به دست بیاورید. ببینید فیلم یوسف، مختار و مردان آنجلس چقدر اثر گذاشته است. فیلم یوسف را اگر ده ...
روزنامه های سه شنبه
وضع خدمات رسانی و واحدهای مسکونی که این جمعیت در این مناطق در آنها ساکن هستند مناسب نیست و وضع مطلوب ندارد باید راهکاری بیابیم تا ساکنان این مناطق از شرایط بهتری برخوردار شوند. البته در این مناطق انجام خدمات رسانی با کمک بخش خصوصی راحت تر از مناطق مرکزی فرسوده مرکز شهرهاست. روزنامه اطلاعات با انتخاب عنوان ترامپ فرمان آماده باش ارتش آمریکا را برای جنگ جهانی صادر کرد، آورد: پایگاه ...
ثریا قاسمی: ویلایی ها نماد مهرزنانه در زمانه جنگ است
رسانه سراغ وی رفتیم. زن؛ اول و آخر هر سوژهای در سینمای ایران اگر به درستی پرداخته شود میتواند در دل مخاطب بنشیند و البته سوژه هر فیلم ممکن است نقطه اتکا و قوت یک فیلم باشد. ثریا قاسمی بازیگر ویلاییها درباره سوژه و نگاهی که در این فیلم وجود دارد، میگوید: این اثر نگاه خوبی درباره جنگ، زنان در جنگ و پشت جنگ دارد و فیلمنامه قشنگی بود که در شرایط سخت و گرمای بد جنوب کار کردیم. در این ...
فراستی: دعوتنامه یک فیلم فارسی دهه 30 است/ انتقاد سعید راد از پرویز پرستویی!
اساسا قصه ندارد و دارد هیچ چی را می پیچاند. این حس به مخاطب دست می دهد که پایان فیلم از ابتدا معلوم است! قطبی زاده نیز خاطرنشان کرد: فیلم به شدت شعار می دهد. از آن شعارهایی که قرار است شعارهای سیاسی و اقتصادی باشد و اساسا فیلم خیلی بدی است. اما چون کارگردان، زبان قصه و سینما را بلد نیست و مرز اغراق در بازی ها و هدایت بازیگر را نمی داند، فیلم این چنین می شود. بنظرم اشکال از کارگردان است ...
بر بال سیمرغ
سهم نگارنده از روز دوم جشنواره هم تنها دو فیلم انتهایی بود. چراغ های ناتمام مصطفی سلطانی و شماره 17 سهیلا محمود غفاری را از کف دادم. به خصوص دومی که ظاهرا فیلم قابل تاملی است و تحسین برخی ها را هم به همراه داشته است. اما دو فیلمی که دیدم یکی دعوتنامه مهرداد فرید بود و دیگری تابستان داغ ابراهیم ایرج زاد. دومی هم جزو فیلم اولی ها محسوب می شود و هم در سودای سیمرغ حضور دارد، اما کار ...
آوینی در انحصار ورثه
خالق است که برگرفته از خود یا عموم صورت می گیرد. اما در مستند انحصار ورثه مشکل از جایی شروع می شود که کارگردان از بالا به پایین روایت می کند، یعنی او ابتدا سعی می کند بگوید آوینی قدیس نیست، مسئله ای که سال هاست دست به گریبان افرادی شده است که سوژه خود را شهید اهل قلم انتخاب می کنند، اما حقیقتاً چه کسی گفته آوینی امامزاده است. از چه زمانی چنین برچسبی به او چسبیده است. آوینی قدیس نیست، اما ...
دستورکاری مبتنی بر گفتمان حقوق شهروندی
...، اتخاذ شود. انتظار بیانیه از این تمهیدات و خروجی آن، تقویت و گسترش گفتمان حقوق شهروندی است. درواقع اصطلاح گفتمان واژگانی است که با فهم و رمزگشایی از متن بیانیه معطوف به عمل و خود منشور راهبرد اجرایی آن را به دست می دهد. در بخش سازوکارهای اجرا و نظارت بر حقوق شهروندی منشور باز هم به دو شرط پیش تر گفته در خصوص اجرا اشاره می کند: تعیین دستیار ویژه برای پیشنهاد برنامه و خط مشی مربوط به ...
بازهم یک فیلم اولی جشنواره را گرم کرد
...، شماره 17 سهیلا(محمود غفاری)، دعوتنامه(مهرداد فرید) و تابستان داغ( ابراهیم ایرج زاد). یک آش نپخته چراغ های ناتمام/ مصطفی سلطانی خلاصه داستان: نویسنده ای انقلابی به نام جلال بهبودی (مجید صالحی) به مشکلات مالی دچار است، دعوت می شود تا دربارۀ تاریخ جنگ تحمیلی تحقیق کند. چراغ های ناتمام، فیلم ضعیفی از یک کارگردان فیلم اولی است. اثری تلف شده که انتخاب یک بازیگر کمدی برای ...
تعریف و تمجید مسئولان سینمایی از یک فیلم جنسی/ ابراز ارادت مجید صالحی به شهدا
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ سومین روز از جشنواره فیلم فجر در برج میلاد با یاد و خاطر سید شهیان اهل قلم آغاز شد . مستند انحصار ورثه با پرداختی دقیق و منتقدانه به شهید آوینی و منتقدان ایشان که حالا پس از شهادت تبدیل شده اند به مدافعان آن شهید بزرگوار پرداخته است. محمد علی شعبان که پیش از این نیز در سی و سومین جشنواره فیلم فجر برنده جایزه شده بود امسال نیز در زمان اکران ...
نشست خبری فیلم دعوت نامه با حضئر شقایق فراهانی+فیلم و تصاویر
از شما بپرسیم که بهترین فیلم جشنواره کدام بوده، شاید اصلا به خاطر نیاورید، چون اتفاقات آن ته نشین نمی شود و این نشان می دهد که جشنواره آن قدر مهم نیست و می توان به افزایش کیفیت آن فکر کرد. این کارگردان با اشاره به اینکه تاریخ، ارزش فیلم ها را معین می کند افزود: اگر از شما درباره یکی از فیلم های قدیمی بپرسند قطعا در ذهنتان گنج قارون می آید، فیلمی که در زمان خودش مورد تمسخر قرار گرفت، اما ...
صندلی های خالی، تماشاگر فیلم های فجر/ فیلمی که توسط رسانه ها هو شد!
بازی های حسی، با خنده دست می زدند و سوت می کشیدند. نشست خبری دعوتنامه ، با انتقاد تندی از جانب خبرنگاران و منتقدان برگزار شد که در نهایت مهرداد فرید با توسل به علاقه مخاطب عام از فیلم خودش را از مهلکه نجات داد. فیلم آخری که در شب قبل در برج میلاد اکران شد، تابستان داغ به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد بود که با اکران این فیلم تازه استقبال هنرمندان و اصحاب رسانه از جشنواره شروع شد ...
ادامه تلخی فیلم ها در روز دوم جشنواره فیلم فجر
شهدای ایران : روز دوم جشنواره همچنان فیلم های تلخ همچنان ادامه دارند. فیلم هایی با دعواهای زن و شوهری و قهر کردن های سطحی که هیچ کدام حرف جدیدی را برای مخاطب ندارد. گاهی یک فیلم سوژه متوسطی دارد و دیگری ساختی قوی. اما همچنان فیلم ها تصویرشان از جامعه یک چرک زیستگاه است که در یک دور باطل ادامه خواهد یافت. چراغ های ناتمام / سرگردانی در دغدغه مندی صرف انتخاب یک سوژه متوسط به ...
سیفی آزاد: تفاوت های سینما و تلویزیون را لحاظ کردم
راضی هستم چراکه خوشبختانه اتفاقات مورد نظر در این خصوص به بار نشست و حال بایستی بازخورد مخاطب را به انتظار بنشینیم. به طور حتم انتظارات از فردی که با سابقه فیلمنامه نویسی به عرصه کارگردانی قدم گذاشته است، معطوف به فیلمنامه ای می شود که دست نویس شخص شما باشد. با این حال شما فیلمنامه لیلا لاریجانی را کار کردید. چرا در اولین تجربه حرفه ای با فیلمنامه خود شروع به کار نکردید؟ در باب ...
سالن سعدی در محاصره خانواده داوودنژاد/ چالش مسعود فراستی در برج میلاد به راه افتاد
به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان، روز دوم جشنواره فجر در روز دوشنبه 11 بهمن ماه با اکران مستند انحصار ورثه در برج میلاد آغاز شد. در این روز سه فیلم اولی به نمایش درآمد که تاکنون استقبال از فیلم اولی های جشنواره بیشتر و بهتر از کارگردانانی بود که چند کار در کارنامه خود دارند. در این میان، فیلم سینمایی شماره 17 سهیلا با استقبال پر شوری روبرو شد. این فیلم به موضوع جدید و حاشیه ای می پرداخت ...
نگاهی به سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی
دست زند. از دیگر سو، وقوع جنگ در سال 59 ساحت جدیدی در عرصه فیلمسازی ایران گشود و به خلق ژانری نو، سیاسی و انقلابی به نام سینمای دفاع مقدس انجامید؛ ژانری قدرتمند و مؤثر که به دلیل ماهیت ایدئولوژیکی، کانون مناقشات سیاسی_فرهنگی نیز قرار گرفت و تا حد مصداق و نماد سینمای ملی، دینی و خودی ارتقا یافت. پژوهش خبری صدا وسیما//مرتضی رکن آبادی [1] . سایت آفتاب آنلاین، 20/ 10/ 1395 ...
انتقاد از دعوت نامه در کاخ رسانه جشنواره فجر
...، بهزاد جعفری، سامان صفاری، غزل فرید و شهاب شادابی از دیگر عوامل فیلم دعوت نامه نیز در نشست رسانه ای حضور داشتند. دعوتنامه یک درام اجتماعی است که فیلمنامه آن را مهرداد فرید و حمید چمنی نوشته اند. این فیلم داستان زندگی یک جیب بر را روایت می کند که با جیب بری زائران حرم امام رضا (ع) امور خود را می گذراند اما بعد از گذشت زمان با اتفاقاتی از کار خود پشیمان می شود و مسیر زندگی اش به طور کامل تغییر می کند. این فیلم در زمان نمایش در برج میلاد با خنده، دست و سوت بسیاری همراه بود و بسیاری از مخاطبان در حین نمایش فیلم، سالن را ترک کردند. ...
هاشمی: برای ایفای نقشم در خانه دیگری لاغر شدم
به گزارش مرور نیوز ، دومین روز از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه در برج میلاد فیلم مستند انحصار ورثه محمدعلی شعبانی در ساعت 13:30 ، چراغ های ناتمام مصطفی سلطانی در ساعت 15:30، شماره 17 سهیلا محمود غفاری در ساعت 18، دعوتنامه مهرداد فرید در ساعت 20:30 و تابستان داغ ابراهیم ایرج زاد ساعت 22 آغاز به کار کرد. در ادامه ی روند برنامه جشنواره فیلم فجر هنرمندان درباره فیلم های به ...
انحصار ورثه و چهره ایی ناقص و مبهمی از مرتضی آوینی/ آوینی قدیس نیست
...: اثر چهره نگاری شهید مرتضی آوینی به نام انحصار ورثه چهره ایی ناقص و مبهمی از آوینی را به نمایش می گذارد،هنر در چهره سازی باعث می شود یک فرد بوسیله تصویری که به نمایش در امده است هدف را شناسائی کند . بطوری که اگر مدل ناشناس هم باشد ، بطور مؤثری ، هویت اش انتقال می یابد . مهدی خرامان/ اما در مستند انحصار ورثه مشکل از جایی شروع می شود که کارگردان از بالا به پایین روایت می کند ...
ایتالیا ایتالیا ؛ فرم بازی به جای قصه گویی!/ پیتزا، عشق و وسپا
ایتالیا اتالیا اولین ساخته ی کاوه صباغ زاده که توانسته بود به بخش مسابقه راه پیدا کند را باید مهم ترین فیلم روز اول جشنواره به لحاظ تبلیغات رسانه ای پیش از آغاز جشنواره دانست. فیلمی پر زرق و برق با ظاهری متفاوت که خیلی ها را مشتاق دیدن اولین ساخته ی سازنده اش کرده بود، اما فیلم درنهایت نتوانست توقعات ایجاد شده را به درستی پاسخ بگوید و در حد فیلمی معمولی با نشانه هایی گذرا از خلاقیات باقی ماند. ...
در پی افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر/ اولین روز از جشتواره فیلم فجر چطور رقم خورد؟
و کاملا با دوربین روی دست فیلمبرداری شده باشد! اعوجاج تصویر و فرمتی که مناسب تلویزیون نه سینماست موجب شده فیلم علیرغم پر کردن داستان با حجم معتنابهی دیالوگ هیچ جا نتواند قلاب دندان گیری برای جلب توجه مخاطب داشته باشد. اینکه کارگردان ترس فراوانی از خارج کردن دوربین از خانه دارد و مدام می کوشد با ایجاد درگیری میان آدمها بر سر چگونگی برخورد با یک جنازه ماجرا را پیش ببرد قطعا به کار مدیوم ...