سایر منابع:
سایر خبرها
اتفاق کم نظیر در جشنواره فیلم فجر با ماجرای نیمروز / اقبال مردمی به جبهه فرهنگی انقلاب در سینمای ایران
فرماندهی نظامی منافقین را در ایران را بر عهده داشت. ماجرای نیمروز روایتی تاریخی از تابستان پر آشوب و پر التهاب دهه شصت است. تاریخی که از چشم جادویی سینما مغفول مانده تا اینکه پس از سی و هفت سال درباره اش فیلمی داستانی ساخته شد. فیلم به ذات قصه گو و تقریبا تمام وقایع آن روزها را با جزئیات تشریح می کند و مخاطبی که با آن روزها آشنا نیست می تواند لذت کافی را از فیلم ببرد. اما فیلم کمی شیطنت هم می ...
خوب، بد، جلف خنده را به برج میلاد آورد/ ماجرای نیمروز ، روایتی موفق از نفوذ
از نیکی کریمی توسط دیگران بهتر گفته شده است. *ماجرای نیمروز سیدمحمود رضوی با دومین فیلم خود درباره سازمان مجاهدین خلق به سینما آورد و این بار با همکاری با محمدحسین مهدویان که فیلم تحسین شده ایستاده در غبار سال گذشته چشم ها را در جشنواره خیره کرده بود. برشی از ماجراهای ده شصت و خروج مسلحانه منافقین علیه نظام نوپای اسلامی دستمایه فیلم جدید قرار گرفته بود تا بعد از ...
واکاوی تاریخ معاصر ایران در "ماجرای نیمروز" / محمد حسین مهدویان در انتظار سیمرغی دیگر
مسعود کشمیری وادار به تحقیق و پژوهش می کند. در مورد کشمیری مستند خوبی با عنوان پرونده نا تمام به کارگردانی جواد موگویی ساخته شده است که دیدن این مستند قبل از فیلم به لذت کشف گره مسعود کشمیری کمک شایانی می کند. اینکه فیلمی مخاطب را وادار به مکاشفه در تاریخ کند ضعف نیست، بلکه عظمت فیلم بیشتر به چشم می آید . قطعا پرداختن به موضوع مجاهدین خلق و نشان دادن تصویر اصلی آنها، نیاز امروز جامعه است که ...
تصویر ارزش های انسانی در بدون تاریخ بدون امضاء
به نظرم همانند فیلم اول کارگردان ستودنی است. این فیلم به دنبال تصویر کردن قهرمانی است که این روزها نبودش به شدت در سینمای ما حس می شود؛ سینمایی که ستاره هایش عمدتا افرادی ناتوان و کتک خورده هستند؟! بحث دیگر این یادداشت به برداشت های ارزشی و دینی فیلم بر می گردد که به وفور در فیلم وجود دارد، اما به هیچ وجه آن مفاهیم در فیلم فریاد زده نمی شود، پس تماشاگر آن را باور کرده، به نوعی آن را می ...
تک تازی فراری و ایده های تلف شده
را از شکل دادن به یک مسئله مرکزی دورتر می کنند. فیلمی بسیار متوسط که کمترین نکته ای برای توصیه تماشایش به ذهن می رسد.فراری علیرضا داودنژاد اما تا به حال معقول ترین فیلمی بوده که در جشنواره به تماشایش نشستم. فیلم یکی از معدود آثار به نسبت قابل قبول جشنواره امسال است که علیرغم مشکلات بسیار در بسط مسئله مرکزی و پایان بندی، حداقل هایی از مولفه های یک فیلم سینمایی را رعایت می کند. در ادامه مسیر ...
رونمایی از نخستین آمار فیلم های محبوب
مرورفیلم های سینمایی به نمایش درآمده در کاخ جشنواره- روز چهارم و پنجم کوپال کوپال اولین فیلم بلند سینمایی کاظم ملایی است که پیش از آن آثار کوتاه متفاوتی همچون لطفا از خط قرمز فاصله بگیرید ، منها و دیلیت را ساخته و در جشنواره های داخلی و خارجی متعددی حضور موفق داشته است. فیلمنامه این فیلم را خود ملایی نوشته و مدت زمان آن 99 دقیقه است. این فیلم در بخش اصلی سودای سیمرغ قرار دارد. قصه فیلم: کوپال روایتگر قصه یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام دکتر احمد کوپال است که روز آخر سال با یک چالش جدی در زندگی اش مواجه می شود. بازیگران: لوون هفتوان، نازنین فراهانی، پوریا رحیمی سام، حسین شمس آبادی، وهان سلیم زاده، مجتبی علیزاده، حسین غایبی و... نقد فیلم: فیلم کوپال با توجه به سوابق کارگردانش در فیلم کوتاه، در مقایسه با سایر فیلم اولی های جشنواره فیلم متوسطی است. کارگردانی فیلم از نظر ریتم و قاب بندی مناسب است و ایراد جدی ندارد. اما در قصه همچون قریب به اتفاق فیلم های سینمای ایران، کوپال هم لنگ می زند. مخصوصا در شخصیت پردازی ها فیلم با ایراد جدی مواجه است. فیلم در نهایت شبیه به تیزر شده است. کارگردان کوپال را می توان تاکسیفیلمیست دانست که بدن فیلم را تهی از آنچه بوده، کرده است و به جای آن، پلاستیک فشرده و مصنوعی را به روی پرده سینما می دوزد به جای آنکه با ظرافت پوست فیلم را آراسته کند و نظم دهد. آباجان آباجان را هاتف علیمردانی ساخته و همزمان فیلمنامه ن ...
پرونده ای برای اسکار 89: بررسی اجمالی فیلم های نامزد شده – قسمت دوم
در قسمت قبلی توضیحی در مورد فیلم های حاضر در رقابت های اسکار سال 2017 منتشر کردیم و در ادامه به بررسی اجمالی چند فیلم مهم امسال پرداختیم. در هفته ای که گذشت اتفاقات جالب توجهی رخ دادند که این مراسم را به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می دهند. مهم ترین این اتفاق ها، مصوبه ی اخیر دولت آمریکا با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید این کشور دونالد ترامپ در منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران بود. اتفاقی که واکنش های زیادی را در سراسر دنیا در پی داشت اما در موضوع این مطلب، واکنش سینماگران از اهمیت برخوردار است. ترانه علیدوستی، بازیگر فیلم فروشنده که به عنوان نماینده ی ایران در اسکار هشتاد و نهم حاضر است، بعد از شنیدن این خبر با انتقاد از موضع ترامپ اعلام کرد که برای مراسم اسکار به این کشور سفر نخواهد کرد. اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان هم همچنین با انتشار نامه ای اعلام کرد که با این تصمیم نژادپرستانه ی ترامپ قصد ندارد “حتا اگر امکان داشته باشد” به امریکا سفر کند. این حواشی بازتاب گسترده ای در رسانه های جها ...
آذر کاریکاتوری از یک زن قهرمان
مشکلات زنی بپردازد که دلش می خواهد قهرمان قصه باشد و مدام تلاش می کند تا نسبت به اتفاق های پیرامونش منفعل نباشد اما به هیچ وجه موفق نیست و در انتها تصویری شعاری از زنی را باقی می گذارد که دلش می خواهد قهرمان باشد و نیست... آذر، صاحب یک فست فود است که به دلیل اتفاق هایی که رخ می دهد و شوهرش را روانه زندان می کند، خودش دست به کار می شود و با موتورسیکلت برای مشتری ها پیتزا و ساندویج می ...
نقد فیلم فراری؛ از عدالت خواهی تا نقض غرض
ایران آنلاین / فیلم سینمایی فراری در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به نمایش درآمد در ادامه دو نقد بر این فیلم را میخوانید: درستایش تنابنده و عدالت خواهی! محمد مهدی شیخ صراف تمام بار فیلم بر دوش محسن تنابنده است. و او این بار را تا پایان بر دوش می کشد. او یک روایت دهه نودی از حاج کاظم! بچه جبهه ای که با پیکانش در تهران مسافر کشی می کند و جانباز همرزمش ...
فراری دختر 18 ساله را به تهران کشاند
خبرماشین - فیلم فراری ساخته علیرضا داودنژاد و تهیه کنندگی جهانگیر کوثری و مجید مدرسی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرماشین ؛ فراری داستان دختر 18 ساله ای به نام گلنار با بازی ترلان پروانه را روایت می کند که از شهرستان به تهران می آید و تلاش می کند تا با ماشین فراری هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد. گلنار در این بین با یک راننده آژانس آشنا ...
شانزدهمین جشنواره فیلم فجر استان فارس آغاز به کار کرد
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از فارس، شانزدهمین جشنواره فیلم فجر استان فارس در شیراز با پهن شدن فرش قرمز مقابل تالار حافظ و نصب نمادین نشان جشنواره به سینه دست اندرکاران و نام گذاری سالنی به نام مهدی فقیه عصر دیروز، 14 بهمن ماه آغاز به کار کرد. در این دوره که از 14 تا 21 بهمن ماه جاری ادامه دارد، قرار است 24 فیلم از فیلم های بخش های مختلف جشنواره بین المللی فیلم فجر، در ...
پیکان نقی معمولی چگونه از یک فِراری پیشی گرفت!
. تاثیر زندگی رزاقی بر زیر دستانش از دیالوگ های آرام گلنار به نادر( محسن تنابنده) است که نشان می دهد که تماشای یواشکی سریال حریم سلطان در خانه رزاقی چگونه بر زیست و تربیت گلنار تاثیر گذاشته است. تراژدی اجتماعی در بزنگاهی ملموس تر می شود که درخواهیم یافت، سجاد فرزند یکی از سرمایه داران با فِراری نه و نیم میلیاردی اش بدل به آرزوی گلنار شده است. خودرویی که به تعداد انگشتان دست در ایران وجود ...
چه کسی مگی را خواهد کشت؟
ایران سومین فیلمی بود که در سانس سوم روز چهارم جشنواره سی و پنجم در کاخ رسانه به نمایش درآمد. فیلمی که ملغمه ای از خرده پیرنگ های تکراری مورد علاقه کارگردان را در ظرفی یکجا جمع آوری کرده است. قصه عشق میان خواهر و برادر رضاعی، همزیستی دو هوو زیر یک سقف، بروز اتفاقی ناگوار برای بچه کوچک خانواده حین مشاجره بزرگترها بر سر بحرانی که در خانواده پیش آمده همه و همه پیش تر با اندکی تفاوت در فیلم سینمایی ...
به وجود آمدن ژانر نکبت در سینما با ظهور ابد و یک روز !
چهارمین قسمت از ویژه برنامه سینمایی هفت به مناسبت فرارسیدن سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته چهارشنبه 13 بهمن ماه با اجرای بهروز افخمی روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت. کرم پور: سوفی و دیوانه یک عاشقانه شاد خیابانی است افخمی در ابتدای برنامه با مهدی کرم پور و امیر جعفری، کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی سوفی و دیوانه به گفتگو نشست. مهدی کرم پور درباره این فیلم گفت: سوفی و ...
فیلم هایی که در جشنواره فجر بهترین شدند
که از پدرش به ارث رسیده فروخته و پس از خرید کارگاه تراشکاری مورد نظرش با دختر محبوبش ازدواج کند؛ اما آپارتمان به دلیل وجود ساکنان مجتمع که آدم های بدقلقی هستند فروش نمی رود... در دوره سیزدهم یک فیلم تاریخی دیگر بهترین فیلم جشنواره می شود. این فیلم روز واقعه نام داشت و شهرام اسدی براساس فیلمنامه ای از بهرام بیضایی آن را جلوی دوربین برده بود. داستان روز واقعه درباره جوان نصرانی تازه ...
مادری ؛ فیلمی که تمشک زرین را از مخاطبان جشنواره خواهد گرفت! +عکس
سرویس فرهنگ و هنر مشرق – خبرنگاران، اصحاب رسانه و منتقدان امروز حین اکران فیلم مادری سالن برج میلاد را در ابعاد وسیعی ترک می کنند، بدون هیچ تردیدی. فیلم مادری ، ابتدایی، سرکاری و آماتوری ترین فیلم جشنواره است. قصه معین و مشخصی ندارد. مشخص نیست تهیه کننده، کارگردان و نویسنده فیلمنامه را چگونه کشف کرده است. در کنار فیلم اولی های بسیار خوبی که در جشنواره حضور دارند، مادری تنها فیلمی است که نباید ...
پای عشق های ممنوعه دوباره به جشنواره باز شد +تصاویر
به گزارش عصر دنا، آباجان هفتمین فیلم هاتف علیمردانی است. او در پنج سال اخیر، هر ساله فیلمی در جشنوارۀ فجر داشته است. مضمون مشترک فیلم های علیمردانی، حمایت از عشق های ممنوعه و انتقاد از ازدواج موقت است. به گزارش تسنیم، آباجان، مهم ترین فیلم روز چهارم جشنواره بود. فیلمی از هاتف علیمردانی که فاطمه معتمد آریا را در نقش یک مادر شهید (یا مفقود)، تصویر کرده است. در یکی از قصه های فرعی این ...
یک شکارچی گیرافتاده و دختری فَراری در پی فِراری
تیتر 20 - اولین فیلمی که در چهارمین روز جشنواره در سالن مرکز همایش های برج میلاد به نمایش درآمد، "کوپال" ساخته کاظم ملایی بود که تا حدی مورد توجه قرار گرفت. لوون هفتوان، نازنین فراهانی و پوریا رحیمی سام به ایفای نقش می پردازند. فیلم درباره دکتر کوپال یک شکارچی و تاکسیدرمیست با بازی لوون هفتوان است که درست قبل از تحویل سال نو در خانه خود زندانی می شود و.. محمد حیدری در سخنانی کوتاه بیان ...
نمایش سنت و مدرنیته در تقابل پیکان با فِراری
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، تعاریف متفاوتی از فیلم جاده ای وجود دارد. برخی معتقدند فیلم های جاده ای عموماً درباره آدم هایی بدون مسئولیت اخلاقی و پشت رل ماشین هایشان است که گویی با هنجارهای اجتماع مسابقه می دهند و درک قهرمان داستان را از تجربیات زندگی نمایش می دهند. با این تعریف، فیلم فِراری را باید یک شبه اثر جاده ای دانست، چرا که تنها وجه تشابه پشت رُل نشینی است اما راننده ...
نتیجه ضعیف یک فیلم اولی دیگر/خنده های تمسخرآمیز حضار به سوفی و دیوانه
چهارم همچنین مراسم تجلیل و گرامیداشت 2 خبرنگار سینمایی و 2 منتقد فقید با حضور دبیر جشنواره و مهتاب کرامتی برگزار شد. آباجان نیز فیلم بعدی در روز چهارم بود با بازی فاطمه معتمد آریا که داستان زندگی مردم در سال های جنگ و شهادت دانش آموزان یک مدرسه بر اثر بمباران عراق را روایت می کند. هاتف علیمردانی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: آباجان مادربزرگ خود من بود و من در همان مدرسه ...
آشوب بازیگر معروف خبرساز شد
؛ دو دهه پیش با فیلمی به نام سینما سینماست ساخته ضیاءالدین دری به سینما آمدید. حالا بعد از این همه سال، واقعا فکر می کنید سینمای ما سینماست؟! بله که سینماست. به هرحال ما با وجود امکانات نه چندان زیادی که در دست داریم، پا به پای سینمای جهان پیش می رویم. البته مدل و نوع سینمای ما ممکن است با سینمای کشورهای خیلی مترقی یک شکل نباشد، اما به جرأت می توانم بگویم که ما در سطح جهانی حرف هایی برای ...
آباجان ی که نیست
65 تقدیم شده متوجه می شویم دلیل وجود مدرسه در فیلم چیست! آباجانی که نیست محسن شهمیرزادی ادای دین هاتف علیمردانی به آباجان و همکلاسی هایش در سال شصت و پنج، اثری در ژانر سینمای اجتماعی دهه جنگ را رقم زده است، از آن جایی که تاریخ ایران در دهه شصت بیش از هرچیزی با جنگ پیونده خورده، سینمای جنگ نیز برجستگی بیشتری در این برهه دارد، این در حالی است که کمتر آثاری بازنمایی ...
داودنژاد با فِراری همه را غافلگیر کرد
قصه دختر است. قصه ای که اگر فیلمساز آقازاده را سریع تر وارد قصه می کرد و مخاطب را با او نیز آشنا می کرد می توانست تصویر کامل تری از این مسئله اجتماعی ارائه دهد. با این وجود فِراری غافلگیری دیروز جشنواره شد. در روزهایی که فیلمسازان پیشکسوت به کلی از آثار خوب خود فاصله گرفته اند داودنژاد با یک فیلم خوش ساخت و قصه گو پا به جشنواره گذاشته است. سوفی و دیوانه / یک نمایش نامه ضعیف ...
معتمدآریا: بازیگر باید کارگردان را خالق مطلق اثر بداند
...، دومین نشست نقد و بررسی فیلم در برج میلاد به تازه ترین ساخته هاتف علیمردانی به نام آباجان اختصاص داشت. در چهارمین روز از برگزاری جشنواره فجر، فیلم سینمایی آباجان در سومین سانس برج میلاد روی پرده رفت و بعد از نمایش، نشست نقد و بررسی آن با اجرای محمود گبرلو و حضور علیمردانی در مقام کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده، کامیاب امین عشایری طراح صحنه و لباس، محمود خرسند صدابردار و ...
از پرکاری بی فایده تا کم کاری دردسرساز/ از حضور کارتن خواب ها در برج میلاد تا صحبت از تصادف مشهور تهران ...
... دومین فیلمی که برای برای اهالی رسانه در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد، آباجان هاتف علیمردانی بود، آباجان ی که ذهنیات مخاطبان بسیار فراتر از آن چیزی بود که تماشا کردند تا کم کم به این نتیجه برسند که سطح آثار سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نسبت به سال گذشته، پایین است و جز یکی و دو تا از آثار تا این لحظه، مابقی حرفی برای گفتن ندارند. البته نشست نقد و بررسی آباجان با ...
علیمردانی: به خاطر بازی معتمدآریا آباجان را ساختم
زنجان فیلم برداری شده است پروسه منسجمی در زمان پیش تولید، تولید و پس از آن وجود نداشته و در واقع بیشتر زمان صرف پیش تولید و پیدا کردن لوکیشن های مناسب با دهه شصت صرف شده است. هاتف علیمردانی: معتمدآریا بازی نمی کرد آباجان را نمی ساختم از نظر معتمدآریا کارگردانانی مثل علیمردانی که بدون هیچ کمکی دست به ساخت چنین آثاری می زنند قابل تقدیر هستند. او درباره نقشش در این فیلم که با ...
آباجان جان نداشت/ فِراری مرگ و یک پند اجتماعی سطحی
به گزارش خبرنگار سینما و تئاتر خبرگزاری فارس ، در چهارمین روز اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر در برج میلاد چهار فیلم کوپال ، آباجان ، فِراری و سوفی و دیوانه اکران شد که در ذیل نکاتی درباره دو فیلم می آید. *آباجان آباجان دومین فیلمی بود که با جان شروع می شد ولی خب تنها چیزی که در خود نداشت همین جان بود و قوت و کیفیت. یک عقب گرد کامل برای هاتف علیمردانی. رجعت به دهه ...
حواشی روز چهارم جشنواره فجر در کاخ جشنواره- از حرف های معتمدآریا تا دفاع کرم پور از فیلمش
تاثیر خودش قرار داده بود و خیلی ها قصد مصاحبه گرفتن و عکس گرفتن از او را داشتند. # فیلم نوستالژی های دهه شصت رو به خوبی به تصویر کشیده و برای خیلی ها خاطره انگیز محسوب می شد. # نشست خبری فیلم باز هم با تاخیر عوامل فیلم شروع شد. محمود گبرلو در توجیه اینکه عوامل کجا هستند گفت که رفته اند هوا بخورند و با دست سیگار کشیدن را نشان داد! # معتمدآریا در نشست از اتفاقات چند وقت ...
یک هفته 7 چهره؛ از ترانه علیدوستی تا کولبران
مکان های فرهنگی آزرده خاطراند. آن ها با نگاهی کوتاه نگر صرفا آن چه مطلوب نظر نیست را با نگاهی حذفی از بین می برند. این نگاه را داشته باشید تا برسیم به به جشنواره فیلم فجر و پدیده ای به نام محمد حسین مهدویان که سال گذشته ایستاده در غبار را داشت و امسال هم مجرای نیمروز ، فیلم داستان آن مقطعی است که منافقین تصمیم به مسلح شدن می گیرند و آسیب های زیادی به کشور می زنند. فیلم در یک روایت به ...
واکنش معتمد آریا به گلایه ها درباره لهجه آذری اش در آباجان/ پیشنهاد آذرنگ برای افزودن کلمه هنر به نام ...
...> بازیگر آباجان درباره حضور پررنگ تئاتری ها در سینما، گفت: تئاتر در حال حقنه کردن خودش به سینما است. اگرچه در ایران دیر اتفاق افتاد، اما هر چه قدر جلوی تئاتر را بگیرند، تئاتر کار خودش را می کند. هاتف علیمردانی با تشکر از عواملی که در شکل گیری آباجان نقش داشتند، ادامه داد: این فیلم را با تمام وجود و در شهر زنجان تولید کردیم. زمان طولانی برای انتخاب لوکیشن ها گذاشتیم که بتوانیم دهه شصت را ...