سایر منابع:
سایر خبرها
بیم و امیدهای کردهای سوریه / عمبرین زمان
گرد و خاکی که دیده می شود، به خاطر ساختمان های جدیدی است که در سراسر شهر در حال ساخته شدن است که این بی گمان خود نشانه ای از اعتماد به آینده ی روژاواست . با این حال بسیاری از اهالی از این شکایت دارند که توانایی رهبران آنها در زمینه ی مدیریت به پای قابلیت های آنها در میدان جنگ نمی رسد. جمیل همان دبیر زیست شناسی می گفت:"ما در پنج سال گذشته شاهد اتفاقاتی بوده ایم که هرگز تصورشان را نمی ...
خاطره یک کولبر...
.... برای آنها فرقی نمی کند ما به ازای این ارزانی، قیمت جان چند نفر است. آنها فقط می آیند که ارزان بخرند. باقی داستان هم همین است. جان تک تک بازیگران قصه کولبری هم خیلی ارزان خرید و فروش می شود. می گویند اجناس بانه فاقد ضمانت است. می گویند اجناس بانه چون قاچاق می آید نمی شود برایش ضمانتی تعیین کرد. ضمانت کجاست؟مگر آن وقتی که راننده کولبرها، 20 کولبر را در تاریکی شب، با شیوه جیمی و آماده برای فرار ...
کی روش: از پرسپولیس کسی را دعوت نمی کنم
رفتنی است. خودش هم میدونه اینجوری نتیجه نمیگیره مجبور میشن اخراجش کنند، از خداشه. هم از این طرف پول میگیره میره هم از تیم جدیدش میگیره الحمدلله که سوژه برا حاشیه سازی شما هم جور شد. کیروش هم شکر زیادی خورده. این فقط قصدش اینه که قبل از بازی حساس، تمرکز پرسپولیس رو بهم بزنه. بدون پرسپولیسیا باید بری بوق بزنی منتظر یادداشت خانم اشک ریز که در مورد حرفه ای بودن ...
برج قحطی ادای دینی به مردم یزد است
فرهنگی ما نیستند، بلکه این زبان با همه ابزار و ادوات ریز و درشتش، حتی باورهای عامیانه مردم، قصه ها و مثل هایشان...همگی در زمره آثار فرهنگی رو به زوال این خاک اند.آثاری بس ارزشمند که در قالب داستان و رمان می توان آن ها را نگه داشت و اگر گاهی بخت یار باشد، شاید بتوان دوباره به زبان و ادبیات رایج زمانه برشان گرداند. برج قحطی هم در اصل ادای دینی است به گذشتگان، به آداب و رسوم، عقاید و باورها و نیز ...
وقتی رادیو از سینما پیشی می گیرد
شان در فضای پریشان فیلم روشن نیست. دهه 60، اتفاقات زمان جنگ تحمیلی و چالش های خانواده ای سنتی در زنجان دست کم روی کاغذ جذابیت ها و قابلیت های زیادی برای تبدیل شدن به فیلم دارد اما در آباجان گویی کاشی هایی با رنگ و طرحِ بی ربط، بی هیچ هنری کنار یکدیگر قرار گرفته اند که در انتها، نه ربط آنها به هم معلوم می شود و نه پیداست چرا اساساً باید این همه خرده روایت های بی سر و ته در قصه حضور داشته باشند ...
ادای دین کارگردان کشور به همکلاسی های شهیدش / عامل اصلی جذاب تر شدن فراری
که فاطمه معتمد آریا و سعید آقاخانی از خود ارئه دادند، تحسین برانگیز بود. در مورد گویش ها نیز لهجه به شکل خوبی در فیلم شنیده می شد و به هیچ وجه مصنوعی بودن آن مشخص نبود. کارگردان این فیلم (هاتف علی مردانی) در نشست خبری آباجان عنوان کرد: فیلم ادای دین به همکلاسی های شهیدش در زمان کودکی و بمباران دوران جنگ است، این توجه نشان می دهد این فیلمساز از قلبش قصه ای را تعریف کرده و به هیچ وجه برای ...
رونمایی از نخستین آمار فیلم های محبوب
است که به سیاق کارنامه او، نقش یک مادر را ایفا می کند و در این نقش گویا به نوعی اجتهاد رسیده است. البته ناگفته نماند که پس از سال ها بازی در این گونه نقش ها او در برخی از لحظات به تکرار نقش هایش رسیده است. به هر حال فیلم آباجان همچون سایر فیلم های علیمردانی همچنان یک فیلم متوسط است. با کارگردانی و سیر روایی یکنواخت و قصه ای که اگرچه ضعف های اساسی فیلمنامه ای ندارد اما چندان هم تازه و منحصربه فرد ...
رونق فیلم های گونه نکبت!
به گزارش همشهری، در هشتمین سالی که نبض جشنواره در مرکز همایش های برج میلاد می زند، می توان میزان موفقیت یا ناکامی هر فیلم را از واکنش های خبرنگاران و منتقدان سنجید؛ اتفاقی که هر سال پررنگ تر از گذشته می شود و انگار به یک قرارداد نانوشته میان رسانه ای ها تبدیل شده است. این واکنش ها چند مرحله دارد؛ از کف و سوت آغاز می شود، با تشویق های گاه و بیگاه ادامه می یابد و در پایان به خروج از سالن می انجامد ...
جنگ بر تمامی زوایای زندگی ما سایه انداخته است/ پایان بندی فیلم بادبادک تلخ است
و این بداهه ترین عکس العمل به این واقعه ی ضد انسانیست و خلاصه اینکه همه و همه بر ضد جنگ تلاش میکنند اما انگار به قول شاعر کرد (قباد جلی زاده ): "جنگ یک نقش ازلی روی سنگ است". فیلم بادبادک سعی کرده در این هیاهو به آثار مخرب جنگ بر کودکان بپردازد. باید در ابتدای مصاحبه هدف اصلی فیلم عنوان شود که در اینجا کودک است و یا ادامه داشتن جنگ حتی پس از اتمام آن. در نگارش فیلمنامه چه ...
چه کسی مگی را خواهد کشت؟
اما در نهایت اثری متعلق به سینمای هنر و تجربه است که با مختصات این سینما ساخته شده و برای کسانی که جشنواره را دنبال می کنند هنوز معمای حضور فیلم هایی از این جنس در بخش مسابقه و معیار مقایسه این آثار با آثار بخش موسوم به سودای سیمرغ بی جواب مانده است... امید که این مسابقه عجیب و ناموزون در داوری به ضرر هیچ کدام از فیلم ها تمام نشود. "آباجان" فیلم تازه هاتف علیمردانی کارگردان پرکار سینمای ...
به وجود آمدن ژانر نکبت در سینما با ظهور ابد و یک روز !
تفاوت دارد و تا حدودی فانتزی است. دوست دارم فیلم بعدی ام یک کمدی بسازم. کرم پور نهایتا گفت: سوفی و دیوانه نگاهی دقیق به جغرافیای شهری و شهر به مثابه یک کاراکتر دارد و فکر می کنم سال ها بعد بتوان برای شناخت تهران امروز، به آن رجوع کرد. این گرایش اخیرا در فیلمسازان زیاد شده است. شما اگر از میدان هفت تیر فیلم نگیرید، یک ماه بعد راکوردش تغییر می کند. چون شهر به سرعت در حال تغییر است. ...
پای عشق های ممنوعه دوباره به جشنواره باز شد +تصاویر
به گزارش عصر دنا، آباجان هفتمین فیلم هاتف علیمردانی است. او در پنج سال اخیر، هر ساله فیلمی در جشنوارۀ فجر داشته است. مضمون مشترک فیلم های علیمردانی، حمایت از عشق های ممنوعه و انتقاد از ازدواج موقت است. به گزارش تسنیم، آباجان، مهم ترین فیلم روز چهارم جشنواره بود. فیلمی از هاتف علیمردانی که فاطمه معتمد آریا را در نقش یک مادر شهید (یا مفقود)، تصویر کرده است. در یکی از قصه های فرعی این ...
نتیجه ضعیف یک فیلم اولی دیگر/خنده های تمسخرآمیز حضار به سوفی و دیوانه
چهارم همچنین مراسم تجلیل و گرامیداشت 2 خبرنگار سینمایی و 2 منتقد فقید با حضور دبیر جشنواره و مهتاب کرامتی برگزار شد. آباجان نیز فیلم بعدی در روز چهارم بود با بازی فاطمه معتمد آریا که داستان زندگی مردم در سال های جنگ و شهادت دانش آموزان یک مدرسه بر اثر بمباران عراق را روایت می کند. هاتف علیمردانی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: آباجان مادربزرگ خود من بود و من در همان مدرسه ...
مای بی جان!
! نظر با خودتان است اینکه در ماجان ، چقدر نقش پردازی فرهاد اصلانی و مهتاب کرامتی خوب از کار درآمده؟ به گمان من اصلانی ابدا خوبی همیشگی اش را ندارد و کرامتی نیز انگار بازی اش برای نقشش زیادی ست، چقدر حس درونی؟ بدبختی پشت بدبختی از سر و روی این کارکترها که نمی بارد فقط برای اینکه حس مخاطب را تحریک کند. سکانس فینالش نیز که اصلا حالی به آدم تزریق نمی کند، یخِ یخ است. پرت کردن کودک ...
آباجان ی که نیست
معتمدآریا هم خیلی زود ناامید می شود چون فیلمساز حتی خودش به درستی نمی داند غیر از لهجه ترکی از بازیگر چه می خواهد. حتی او که شخصیت اصلی فیلم است و فیلم به نام اوست هم به ناقصی بقیه کاراکترهای سردرگم فیلم است. در نتیجه شخصیت آباجان تلفیقی است از مریلازارعی شیار 143 و تکرار خود معتمد آریا گیلانه منتها با لهجه آذری! هاتف علیمردانی در مسیر پس رفت است. آباجان بدون هیچ داستان مشخص ساخته شده و ...
عاقبت پرگویی و آشفته گویی
را ندارد. شاید یکی از حکم ها درباره دهه 60 که همه به آن اذعان داشته باشند، استحکام خانوادگی و اجتماعی جاری در آن سال ها باشد. اما برخلاف این واقعیت، تمرکز فیلم بر خانواده ای است که به طور مفرط و اغراق شده، دچار تنش و از هم گسیختگی است. تا آنجا که تقریبا هیچ آدم سالم و به هنجاری در این خانواده حضور ندارد؛ همه در حال دروغ گرفتن و پنهان کاری از هم هستند. همه با هم درگیر و مشغول جنگ و ...
از پرکاری بی فایده تا کم کاری دردسرساز/ از حضور کارتن خواب ها در برج میلاد تا صحبت از تصادف مشهور تهران ...
رزمنده سابق را در قامت راننده ای که با دختر فراری داستان همراه می شود به تصویر می کشد و این سیر و سلوک خیلی زود به یک فرمانده قطع نخاعی دفاع می رسد. "فراری" یکی از بهترین تصاویر این سالها را از جانبازان جنگ ارائه می دهد؛ جانبازانی بی ادعا که فقط می شنوند و تا می توانند از ریا پرهیز می کنند و البته کمک رسان قهرمان داستان در جهت استحاله کامل هستند. "فراری" رگه های مفرحانه خود را هم دارد و از ...
علیمردانی: به خاطر بازی معتمدآریا آباجان را ساختم
دانم که بگویم از متولیان فرهنگی استدعا دارم واژه هنر را به لوگوی وزارتخانه برگردانند. ما هنرمندان مدام لایق ارشاد نیستیم. اجازه دهید این واژه کمی آن طرف تر برود و به فرهنگ و هنر و ارشاد تبدیل شود. ما را با ارشاد یکی نکنید و این نگاه ها به ما آسیب می زند. علیمردانی نیز در ابتدای صحبت هایش از تمام عوامل تشکر کرد و به پیش تولید چندماهه این فیلم اشاره کرد، به گفته او برای این فیلم که در شهر ...
روایت 70 سال زندگی مادام لهستانی در تهران
از این زمانه دور نیستند، چنان از خاطر مردم پاک شده اند که با دانستن این واقعه بیشتر دچار حیرت می شویم که چه شده که این تاریخ به این شکل فراموش شده است. یکی از این موارد، حضور لهستانی ها، هم زمان با جنگ جهانی دوم در ایران است. واقعه ای که نه تنها در تاریخ دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است بلکه در تاریخ جنگ جهانی دوم نیز نقطه عطفی به شمار می رود. داستان برای من از زمانی آغاز ...
معرفی انقلابیون به عنوان جنگ طلب در "کمدی انسانی"! + عکس
.... کمدی انسانی علی رغم همه ضعف ها و کاستی هایش تلخ است و این تلخی را به بیننده منتقل می کند و هیچ چیز خنده داری در این موضوع وجود ندارد. کریمی علیرغم شکستش در پرورش موضوع، همان قدر که در انتخاب تم اصلی داستانش موفق عمل کرده در حفظ وحدت و انسجام فیلم هم خوب عمل کرده است. مخصوصاً این که فیلم با فضایی رئالیستی شروع می شود و تا اواسط فیلم رنگ و بوی یک فیلم زندگی نامه ای را دارد اما کم کم به فضای ...
آباجان ؛ روایتی سانتی مانتال از دهه شصت
و بیننده اتفاقات دهه 60 مثل جنگ را فقط از زبان بازیگران و یا نهایتا توسط تصاویر تلویزیون دنبال و به اجبار باور می کند... علیمردانی معمولا بازی های خوبی از بازیگران می گیرد و فیلم هایش با بازی های قابل قبول و یک دستی همراه هستند، اتفاقی که در آباجان هم افتاده اما روایت قصه در شهرستان زنجان، بلای جان فیلم شده؛ تا جایی که بعضی از کاراکترها بدون لهجه صحبت می کنند؛ بعضی آذری حرف می زنند ...
معمای شاه نمیتواند شناسنامه انقلاب باشد
تعریف می کند؛ خشکِ خشک. اینطور بگویم که انگار دارد صفحات حوادث روزنامه را ورق می زند و ما نیز صرفا با مشتی تیتر مواجه می شویم. بیننده اش را در دل حوادث نمی اندازد که خب چه شد؟ این را توی پرانتز اشاره کنم و رد شوم؛ فیلمساز ابدا حق ندارد بگوید که وقت نداشتم و چه می دانم مثلا امکانات نبود و مجبورم کردند داستان را بیشتر از اینها کش ندهم و غیره . نخیر، وگرنه می شود سربریدن فیلمنامه. حالا ...
آباجان ؛ روایتی از روزهای جنگ در زنجان/ بازی متفاوت فاطمه معتمد آریا
...: هاتف علیمردانی امسال با هفتمین ساخته سینمایی اش منقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر است به گزارش سینماپرس، علیمردانی که در این چند سال اخیر همگی آثارش از جمله “کوچه بی نام”، “هفت ماهگی” و ... در بخش مسابقه جشنواره فجر حاضر بوده امسال هم به احتمال فراوان با “آباجان” در بخش مسابقه حضور خواهد داشت داستان “آباجان” در دهه شصت و در شهر زنجان روایت می شود و به گفته کارگردان ...
معتمدآریا: دوره شمشیر از رو بستن تمام شده/ علیمردانی: آباجان فیلم جناح بندی ها نیست
داخل آتش شود، لیاقتش بالاتر از قهرمانی است. این بازیگر تئاتر و سینما با بیان اینکه بغضی در گلویم مانده، یادآور شد: سال ها منتظر فرصتی برای گفتن این بودم که از مسئولان و متولیان فرهنگی استدعا کنم واژه هنر را به لوگوی وزارتخانه برگردانند. او ادامه داد: استدعا دارم اجازه ندهند ما آدم هایی باشیم که دائم باید حس کنیم نیازمند ارشاد هستیم. با ارشاد مشکلی نداریم اما کمی این واژه آن ...