سایر منابع:
سایر خبرها
داستان تکراری ازدواج موقت در جشنواره فجر
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از مشرق بهترین فیلم روز هشتم جشنواره، فیلم خفگی از جیرانی بود. فیلمی خوش ساخت و عجیب، که از جیرانی بعید به نظر می رسید. الناز شاکردوست با این نقش، چهره ای دیگر از خود را نشان داده است. در این روز، فیلم های یک روز بخصوص(همایون اسعدیان)، خفه گی(فریدون جیرانی)، رگ خواب(حمید نعمت ...
سارا و آیدا ؛ وقتی کارگردان مخاطب را رها کرد است و برای خود فیلمسازی می کند!
دابسمش بازیگران ببیند. البته اینها فاکتورهای مناسبی برای آنونس سازی و فریب مخاطب است، اما معیارهای خوبی برای خلق یک داستان نیست. میری بی جهت قصه را هر بار تغییر مسیر می دهد، تغییری که نه تنها کمکی به داستان نمی کند، بلکه در هر مسیر گره جدید ایجاد می کند که در نهایت نمی تواند از آنها گره گشایی کند، از میثاق به مادر، از مادر به سارا، از سارا به سعید که یک دور باطل را ایجاد می کند و در این چرخش ...
قهرمانان قصه ها بزرگترین الگوی کودکانند
توجه داشت که کودکان از قهرمانان قصه ها الگوبرداری می کنند و سعی در تقلید رفتار آن ها دارند. بهزادی معتقد است که نخل، دریا، مبارزه و حق طلبی؛ از شاخص ها و نمادهای بارز قصه های بوشهری است: قدرت و استقامت درخت نخل و بخشندگی و زیبایی دریا در کنار قهرمانان مبارزه با ظلم و جور، همگی به کمک قصه گو می آیند تا داستان های زیبایی خلق شود و مخاطب با شنیدن آن به وجد آید. این نمادها سالیان سال است که در ...
هوشنگ مرادی کرمانی: نوشته هایم نه خوب می کند، نه می کشد!
های دیگر ترجمه شده اند. پایان نامه های زیادی درباره آثار او نوشته شده اند. در کنار همه اینها فعالیت های زیادی در سینما دارد. سال هاست داوری جشنواره های سینمایی را برعهده دارد. عضو بنیاد سینمایی فارابی است و به جز اینها در فرهنگستان زبان و ادب پارسی هم مشغول به کار است. اهل کوه و ورزش است و خیلی دوست دارد در پارک مصاحبه کند، جایی که دار و درختی داشته باشد، جوی آبی گذر کند و... آنچه پیش ...
سینمای هند در تئاتر جان می گیرد/ شعله 2 بر اساس فیلمی نوستالژیک
...> وی ادامه داد: بعد از نگارش نسخه اولیه نمایشنامه، شروع به دیدن فیلم های هندی کردم و حتی به همراه نورالدین حیدری ماهر، سفری نیز به هند داشتم. بازیگر نمایش یرما درباره نوع نگاه و دراماتورژی نمایش شعله 2 ، بیان کرد: این نمایش دارای قصه ای است که خیلی به روز است و به موضوع دوستی و جوانمردی می پردازد. البته چیزی را در نمایش مدنظر دارم که پاسخگوی همه پرسش های مدنظر در خصوص ارتباط گرفتن مخاطب تئاتر ...
یکتا ناصر: پتانسیل ستاره شدن را در خودم نمی بینم
...، ولی در کار ما، خیلی نمی شود اینها را از یکدیگر جدا کرد. البته خیلی وقت ها جسارت این را داشته ام که اگر احساس کنم کاری خوب است آن را بازی کنم. بیشتر سعی می کنم که به شعور مخاطب خود احترام بگذارم و نخواهم دل همه مردم را به دست بیاورم. رویه کاری من هیچ وقت این گونه نبوده که فقط به مردم فکر کنم، به اینکه دوست دارند من را چگونه ببینند. چون بخشی از آن هم مربوط به سلیقه می شود و ما نمی توانیم نظر همه ...
خفه گی ؛ روایتی روان پریش از عشق
طراحی صحنه به گونه ای است که اکثر لوکیشن ها کثیف، مخروب و ساکت هستند. دیالوگ ها کاملاً بجا و بازی بازیگران که میمیک ساده دارند چهره هایی سنگی از لحاظ بصری به مخاطب ارائه داده اند و همه چیز در سکوت لوکیشن ها فضایی را خلق کرده که مورد علاقه فیلمساز است. کارگردان به خوبی توانسته از بازیگرانی که پیش از این در نقش هایی دیگر آنها را دیده ایم، بازی بگیرد و به غیر از پولاد کیمیایی همه از پس ...
فضای فیلم های فرهادی در فیلم من نیست
...> خدا را شکر بد نبوده و باتوجه به فصل بد اکران، خوب بوده است. در 10 روز اول، فروش 300 میلیون تومانی را رد کردیم و این به نظرم خوب است. به هر حال فصل، فصل جشنواره است و زمان خوبی برای اکران فیلم نیست. فیلم بعدی را کی کلید می زنید؟ حدودا سال دیگر. البته الان خودم را درگیر این کار نمی کنم. در واقع به خودم اجازه نمی دهم که وارد کار شوم تا همه بازخوردهای این فیلم را بگیرم و بررسی کنم و در کار ...
هیولای درون/ نگاهی به آثار به نمایش درآمده در کاخ جشنواره
نه تغییر تکان دهنده و ناگهانی. با این همه اما نباید از کنار شخصیت قاسم (حامد بهداد) به راحتی عبور کرد. در کنار بازی نسبتا کنترل شده و کمتر شلخته حامد بهداد دراین فیلم که جزو بازی های خوب او محسوب می شود، باید پذیرفت شمایل ترسناکی که به مرور از قاسم تصویر می شود باعث شده تا بتوان بعدتر از او به عنوان یکی از شخصیت های پرکشش جشنواره یاد کرد. سارا و آیدا؛ منجلاب اخلاق گرایی در جشنواره ای که ...
کریمی: برای من خوب قصه گفتن مهم است/ کمدی انسانی مانیفست ارائه نمی دهد
قبلی منجر شود. وی ادامه داد: مهم برای من این بود که صد دقیقه ی تمام قصه بگویم و قصه ام را هم خوب بگویم، حرف و پیام جایی خارج از این قصه نیست و فیلم مانیفست نمی دهد به نظرم تماشاگر عام فیلم را مسلما دوست خواهد داشت چرا که قصه می شنود و می بیند، من سعی کرده ام صد دقیقه قصه بگویم و خوب هم گفته شود، اما فیلم با تمام شدن در سالن تمام نمی شود و تازه در ذهن مخاطب شروع می شود، این دو مقوله را من ...
بهرام افشاری: کارگر ساده نیازمندیم فیلم شریفی است
که چگونه ارتباط برقرار کنم. در کنار تئاتر برای کسب درآمد باید سراغ تصویر بروم. ما برای بقا هزینه می دهیم. خدا را شکر که بهرام افشاری امروز در موقعیتی قرار گرفته است که می تواند به برخی از آثار، نه بگوید. بسیاری از افراد را می شناسم که در زمینه بازیگری بسیار استعداد دارند اما هنوز پیشنهادی به آن ها داده نمی شود. فضای کلی جشنواره را چگونه دیدید؟ چون به صورت کامل حضور نداشتم ...
جیرانی: خفه گی بازگشت به سینمایی است که دوستش دارم جیرانی خود را جزو معدود فیلمسازهایی می داند که تجربه ...
می کنید این نوع از شخصیت پردازی برای مخاطب ملموس باشد؟ فیلم های امروز فیلم هایی هستند که همه آدم هایش خاکستری اند، سینمای امروز سینمای آدم های قهرمان نیست، سینمای آدم های خاکستری است. در تمام آثار اجتماعی قهرمان نمی بینید، در واقع با یکسری آدم خاکستری مواجه می شوید که خصلت های خوب و بدشان در کنار هم هست. حالا دیگر مثل سینمای دهه 70 یا قبل تر از آن قهرمانی با خصلت های کاملا تمییز نمی ...
"چراغ های ناتمام"؛ فیلمی آغشته به شعارهایی گنگ و با زنانی در حاشیه
، چیزی که به مخاطب منتقل می شود تنها فریادهای بی سر و ته او بر سر ناشر است و از دلایل اصلی عصبانیت و ایجاد فضای تشنج در آن سکانس، بی خبر می مانیم. در روند قصه نیز در ابتدای فیلم، القای مسمومیت فضای فرهنگ و نشر کتاب بسیار برجسته است؛ گویی که تمامی نویسندگانی که در این فضا کار می کنند قلم فروش هستند و از گزاره هایی خارج از گزاره های فرهنگی کشور خط می گیرند و نویسنده متعهد در این شرایط باید ...
فیلمی که آبروی جشنواره را خرید
...> ساختن فیلم پس از موفقیت همه جانبه یک اثر سینمایی آن هم اثر اول برای هنرمندان سخت است. توقع ها بالا رفته و فیلمساز دست به عصا تر راه می رود تا مبادا اعتماد مخاطب را خدشه دار کرده یا از دست بدهد (اتفاقی که برای خیلی از فیلمسازان فیلم اولی که آثار خوبی ساخته اند، افتاده است). اما مهدویان نشان داد بسیار باهوش تر و سینما شناس تر از این حرف هاست و ایستاده در غبار و پیش تر از آن سریال مستند بسیار زیبای ...
قهرمان ها دیگر ایستاده نمی میرند
نشان داد او به کارگردانی و طراحی میزانسن های خوب و استفاده درست از بازیگران مسلط است، اما در مجموع فیلمش را بر اساس یک فرمول و الگوی تکراری ساخته است. قصه سد معبر پر از تنش و کشمکش است و شاخه های فرعی بسیاری هم دارد. قرایی تلاشش این بوده تا بیشتر از اینکه داستانش را بی دردسر برای مخاطب روایت کند، او را در زنجیره ای از حوادث پی در پی و نکبت و رنج طبقه فرودست جامعه گرفتار کند و حتی لحظه ای به او فرصت ...
تمجید جیرانی از نقش آفرینی محمدزاده در خفه گی
. مسعود سلامی به عنوان فیلمبردار، بسیار پر ایده ظاهر شد و کمک کرد که فرم بصری دلخواهم اجرا شود و دیگر عوامل فیلم که به خوبی با فضای کار ارتباط برقرار کردند. حضور شخصیتی با نام مشرقی به امضای شخصی شما بدل شده. آیا در خفه گی هم حضور دارد؟ این جا هم مشرقی داریم که قهرمان داستان است. در واقع قهرمان داستان ما یک زن است. اما با یک تفاوت با مشرقی های فیلم های قبلی ام؛ اغلب شخصیت های ...
برای من نقش منفی یا مثبت ملاک اصلی برای قبول یک نقش نیست
بازی در فیلم "ماجان" به کارگردانی آقای رحمان سیفی آزاد هستم. ماجان روایتگر قصه زوجی است که با چالش بزرگی در مواجهه با فرزند خود هستند که فعلا فرهاد اصلانی، سیما تیرانداز و بهنوش بختیاری هستند که به گروه بازیگران پروژه اضافه شدند. مهتاب کرامتی همچنین از حس و حالش به حرفه اش گفت: حس بسیار خوب و لذتبخشی دارم. من جزء کسانی هستم که زندگی را سخت نمی گیرم و از کارم هم خیلی راضی هستم. ...
سینما + جشنواره
داستان مربوط باشد یا پدر و دختری که رابطه ای رسمی دارند و یا زن و شوهری که مشخص نیست به چه دلیل تا آن میزان اختلاف نظر داشته و به ناگهان با انعطاف عجیبی مواجه می شوند. نکته عجیب داستان آن است که فیلم با تکیه بر همین روابط ناقص،داستان هایش را پیش می برد و طبیعی است که نطفه همان چند داستانک ضعیف به خوبی بسته نشود.البته پس از آن شروع سوال برانگیز، فیلم می توانست در پرده میانی که به مرگ پیرمرد منجر ...
رحمان سیفی آزاد از ماجان می گوید
از جشنواره فیلم فجر بود. آنچه برای من در ماجان موضوع اصلی به حساب می آمد، زندگی کردن به خاطر دیگران و احساس گناه که به تبع زندگی به خاطر دیگران در فرد ایجاد می شود، بود. قصه من درباره اختلاف دیدگاه یک پدر و مادر در برخورد با بچه معلولشان بود. آنها قبل از این فرزند دو بچه سالم داشته اند و حالا در مواجهه با این بچه معلول با چالش هایی مواجه می شوند. در این قصه تفاوت دیدگاه دو فرد نسبت به ...
نشست خفه گی در برج میلاد
جشنواره فیلم فجر | هفت روز خبر | نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی خفه گی ساخته فریدون جیرانی با حضور کارگردان، الناز شاکردوست، ماهایا پطروسیان و پردیس احمدیه بازیگران، مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری، کارن همایون فر آهنگساز، حسین نصراللهی طراح صحنه و ایمان امیدواری طراح گریم با اجرای محمود گبرلو در برج میلاد برگزار شد. فریدون جیرانی در ابتدای نشست با اشاره به اینکه کنار محمود گبرلو نشسته است ...
آشنایی با کشورهای صاحب سبک در سینما: بریتانیا
گذاشته و غول هایی مانند ریچارد هریس(1992-1930)؛ پیتر اوتول(2013-1932) و یا برندن گلیسون(-1955) از این سرزمین برخاسته اند. از این رو است که حضور مجموع سینماگران اهل ولز؛ اسکاتلند؛ ایرلند شمالی و انگلستان را در این یادداشت؛ در پیکره سینمای انگلستان معرفی کرده ام. سینمای بریتانیا تا قبل از 1915 یک مکتب ویژه داشت. خلق و خوی خاص مردمان این سرزمین باعث شده بود تا تاثیر پذیری اجتماع ...
روزنامه های یکشنبه
جشنواره فیلم فجر، محمد حسین مهدویان با ماجرای نیمروز خستگی از تن دوستداران سینما به در کرد و اهالی رسانه را با ورود به دنیای پر کشش فیلمش به وجد آورد. فیلم کمدی خوب، بد، جلف نخستین تجربه کارگردانی پیمان قاسم خانی در کنار آذر به کارگردانی محمد حمزه ای و پشت دیوار سکوت مسعود جعفری جوزانی از دیگر فیلم های به نمایش در آمده در این روز بود. همچنین سانس سینما حقیقت به مستند تحسین شده صفر تا سکو به کارگردانی ...
موقعیت چالشی زنان در شماره 17 سهیلا
اثر اجتماعی است و سینمای اجتماعی اگر دچار اشتباه شود، مخاطب به سرعت می فهمد که کارگردان واقعیت را نمی گوید. به همین دلیل باید همه چیز را به صورت واقعی مطرح می کردم، در عین آن که واقعیت را در فیلم مطرح می کردم باید به آن یک قصه هم اضافه می کردم، به عنوان مثال سهیلا در فیلم نقش همسر یک فرد دیگر را بازی می کند تا آن فرد بتواند برای خود خانه بگیرد. در نهایت تاکید می کنم که مواجهه سهیلا با اتفاقاتی که ...
ویلایی ها ؛ یک اتفاق جدید در سینمای جنگ!
تصویر می کشد که تا بحال هیچگاه درباره ش روی پرده سینما ندیده ایم. دوگانه هایی دقیق، درست و به جا که اوج هنرمندانه بودنش در این است که میان دو زن که ظاهراً به لحاظ اجتماعی به هم شبیهند، رخ می دهد. قصه ای که بشدت انسانی است و از این منظر پتانسیل بالایی برای دیده شدن در خارج از مرزها دارد. اگر کمی مقدمه قصه مفصل تر می بود و ورود به قصه کامل رخ می داد. خلق موقعیت ها در فیلم تحسین برانگیز است ...
ضایعات دنیای جداافتاده و پرسوءتفاهم
در جشنواره ای با تعداد زیادی فیلم متوسط و زیر متوسط و چند فیلم بالای متوسط و تک و توک خوب، چاره ای نداری که با غمض عین به قضاوت بپردازی. انگار در اینجا همه متکی به خود هستند و کسی عادت ندارد در جهت استحکام هرچه بیشتر فیلم نامه تلاش و با افراد اهل فن در این زمینه و حوزه های جامعه شناختی و زیبایی شناسیِ تصویر مشورت کند. براساس همین اصل، با اشکالات اساسی حقوقی و قضائی و روان شناسی فردی و اجتماعی و ...
در جست وجوی فضای خالی
قول بروک منبع درآمد برخی دیگر. بروک در اولین بخش این کتاب به شیرینی و با طنزی زیبا به این موضوع پرداخته است. البته خود تأتری ها کمتر به این موضوع پرداخته اند و حالا بروک که هم شکسپیر را خوب می شناسد و هم با چم وخم تآتر آشنایی دارد، به نظر می رسد جواب قانع کننده به این سؤال داده است. او می پرسد که آیا شکسپیر می توانسته این همه بازیگر و همکار دور و بر خود را که از نزدیک با او کار می کرده اند، و شاهد ...
تماشاگر نداشته باشم، نابودم!
فیلمم در چرخه اکران قرار بگیرد و بفروشد. اگر یک فیلمم نفروشد، فیلم بعدی ام را نمی توانم بسازم. این روال منطقی صنعت فیلمسازی در همه جای دنیاست. من بلدم با سلیقه جشنواره های خارجی فیلم بسازم یا در همین جشنواره خودمان بلدم جوری بسازم که همه به به و چه چه کنند ولی من مردم را باید داشته باشم. ممکن است بعضی از کاراکترهای فیلم هایم اصلا منتقدپسند نباشند اما من آنها در فیلمم برای جذب مخاطب قرار ...
فوران حاشیه در فستیوال فیلم فجر
این نشست در بیشتر اوقات با سکوت منصور لشکری قوچانی و سخنان متعدد کیمیایی در پاسخ به پرسش ها و همچنین تشویق های حاضران همراه بود، ادبیات عجیب کیمیایی در پاسخ به منتقدانش زمینه های بروز درگیری را فراهم می کرد. این در حالی بود که او همزمان با لحنی دوستانه و بسیار صمیمی با برخی از هوادارانش صحبت می کرد. در آخر هم ابراز تاسف فریدون جیرانی که در نشست حاضر بود، پایان بخش ماجرا شد. البته این بحث ها در بیرون از سالن هم ادامه پیدا کرد و گروهی دور کیمیایی جمع شده با او صحبت می کردند، گروهی هم با فریدون جیرانی درباره ماجراهای قاتل اهلی بحث می کردند و در گوشه ای هم بعد از آنکه لشکری قوچانی بحث خود را با خبرنگاران نیمه کاره رها کرد، به همراه دختر نوجوانش که به خاطر حرف های مطرح شده به پدرش در نشست اشک می ریخت و از سینما گله می کرد، از محل سالن دور شد. این نشست تا ساعت 2 بامداد ادامه داشت. در این روز مدیران و هنرمندان مختلفی در برج میلاد حضور داشتند که به علی جنتی (وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، وزیر دادگستری، سعید سهیلی، سعید راد، امیرع ...
ترنِ آذرنگ امشب به تئاتر شهر می رسد
داستان این نمایش اجتماعی آمده است : آیا این زمین است که آدم را فراموشکار می کند یا این آدم ها هستند که با گذر زمان همه چیز روی زمین را به فراموشی می سپارند؟ پیش فروش بلیت های این نمایش در سایت تیکیت آغاز شده و لازم به ذکر است سه روز اول برای دانشجویان،گروه های تئاتری استانی و کارکنان دولت تخفیف ویژه 25 درصد به صورت حضوری در گیشه تئاتر شهر در نظر گرفته شده است. ساناز بیان ...
ضرب شست نسل جوان
چطور از این پتانسیل ها، نظامی دلالتمند و متفکرانه خلق کند. آذر محمد حمزه ای یک درام شبه فمنیستی بسیار بلاتکلیف و گنگ است که درست لحظاتی پس از بحران اولیه، تمام دستش برای مخاطب رو می شود و ایده مرکزی نسبتا جدیدش را قربانی کم تجربگی می کند. قهرمان فیلم به قدری منفعل و بی انگیزه است که در حضور بی اثر او، شخصیت های فرعی هستند که یکی پس از دیگری نقاط عطف داستان را رقم می زنند و در چنین شرایطی، حرف زدن از یک درام سینمایی تا این حد ساده انگارانه، کار ساده ای نیست! ...