سایر منابع:
سایر خبرها
بزرگترین فاجعه انسانی در کمین تهرانی ها
هستند و یا اگر ضوابط رعایت شده باشند، شرایط لازم را ندارند. ناطق الهی با بیان اینکه این امر نشان دهندهآن است که هر سال 96 درصد از ساختمان های کشور می توانند دارای مشکل سازه ای باشند، ادامه داد: در حال حاضر تنها 4 درصد از سازه ها بازسازی و نوسازی می شوند و از سوی دیگر ما با حجم زیادی از سازه های فاقد استانداردهای لرزه ای مواجه هستیم که می تواند در زمان زلزله احتمالی تهران بحران ساز در
اعتبار پسماند بیشتر ازبودجه آتش نشانی است
/> 25 درصد ساختمان های بلندمرتبه در بافت فرسوده هستند این عضو هیأت علمی پژوهشگاه زلزله شناسی ادامه داد: بر اساس آنچه وزارت راه و شهرسازی در سال 1395 اعلام کرده است، در تهران 979 ساختمان بلندمرتبه وجود دارد که حدود 480 ساختمان بلند مرتبه در دهه اخیر احداث شده است. بر اساس اعلام وزارت مذکور 25 درصد از 979 ساختمان در مناطق با بافت عمدتا فرسوده مانند منطقه 12 هستند یعنی همان منطقه ای
نقاط کور مدیریت بحران
مهار حوادث غیرمترقبه به حساب می آید. دبیر کارگروه مخاطرات شهر تهران، خواستار 7 اقدام فوری برای تعیین تکلیف ساختمان های پرخطر شد. پس از انتشار دو گزارش نظارتی که از سوی شهرداری و وزارت کشور تهیه شده بود، اولین گزارش تحقیقی-کارشناسی از حادثه فروریزش ساختمان پلاسکو، با تاکید بر نقاط کور مدیریت بحران تهران و درس های فاجعه 30 دی خیابان جمهوری برای مدیران شهر و مالکان ساختمان ها ، منتشر شد
اعضای شورا استعفا دهند/ آقای قالیباف ما بحران مدیریت داریم نه مدیریت بحران
ایران آنلاین / محمد حقانی در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به تدبیر رهبری در حادثه پلاسکو گفت: در زمان زلزله رودبار شهردار تهران تا مدت ها در یک کیوسک در این شهر زندگی می کرد، زیرا وظیفه انسانی همه کمک در این شرایط است. وی ادامه داد: من 9 سال هیات مدیره آتش نشانی بودم، یک بار در یکی از جلسات به ما گفتند که 9 میلیون پول برای خرید لوله می خواهیم که ما چک 10 میلیونی دادیم. روز دیگر
نکته عجیب حقانی از 'فاجعه پلاسکو'
بسیار زیاد است و نباید به راحتی از آتش سوزی ساختمان پلاسکو بگذریم. با وجود وسعت 640 کیلومتر مربعی و جمعیت 12 میلیون نفری تهران، اگر تدبیر رهبری و پیام ایشان را نداشتیم قطعا در حادثه پلاسکو نمی توانستیم عملیات را به این خوبی پیش ببریم. وی افزود: در حادثه زلزله رودبار من هم می توانستم برای گرفتن سر لوله و یا عکس در محل حادثه حاضر شوم اما چنین کاری را انجام ندادم. در سال 68 که وارد شهرداری
مسئولیت شهرداری در پلاسکو
یعنی بنیاد مستضعفان به اخطارهای شهرداری ترتیب اثری نداده بود. در عرف اداری و حتی رویه قضائی معمولا بعد از دو یا سه نوبت اخطار اگر مخاطب اخطار، به آن عمل نکند، مقام مسئول اقدامات عملی لازم را هرچه باشد به انجام می رساند. سؤال این است که چرا بعد از 30 نوبت اخطار، شهرداری تهران هیچ اقدام عملی برای رفع خطر از ساختمان پلاسکو به عمل نیاورده است. روشن است که با ابعاد و حجم ساختمان پلاسکو حوادث آن تا چه حد
مدیریت بحران را در البرز جدی بگیریم/ حادثه پلاسکو تلنگری بر مسولین بود
حتی ماه ها باید زمان صرف تحلیل آفندها و پدافندهای تخصصی آن شود. بر اساس مطالعات لرزه ای موجود و آئین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله یا همان استاندارد 2800 ، پایتخت ایران یعنی تهران و نیز استان البرز در پهنه بندی لرزه خیزی کشور در منطقه دارای خطر لرزه خیزی بسیار زیاد قرار گرفته اند که علت آن هم وجود گسل های فراوان و دوره فراگذشت نزدیک زمین لرزه در این خطه میباشد ، حال آنکه این دو
آتش نشانی گفته بود امکانات ایمنی پلاسکو قابل قبول است/ پلاسکو درون یک فاجعه را نشان داد
ما هم نشده، تا زمانی که این مفاهیم وارد نشوند کاری نمی توانیم انجام دهیم. در ادبیات دنیا وقتی از ریسک، بحران، فاجعه و ... بحث می شود، از ماهیت های مختلف صحبت کردیم، حال اگر ما بخواهیم درست رفتار کنیم باید این مفاهیم را یاد بگیریم. مدیر گروه ارباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: قطعا زلزله را نمی توان پیش بینی کرد اما اگر زلزله 6.3 ریشتری در تهران بیاید 100 برابر بم آسیب وارد
مدیریت بحران در اماکن تجاری
اگر بخواهیم درسی بگیریم و ضرورت شروع اقداماتی را گوشزد کنیم، کافی است به سوال ساده ای جواب دهیم، چند ساختمان شبیه پلاسکو در تهران یا کلان شهرهای دیگر داریم؟ وجود تعداد قابل توجه از ساختمان هایی نظیر آن و با سطح خطرپذیری نظیر آن که می تواند زنگ خطری برای مسوولان شهری باشد، ضرورت پیدا می کند تا با هدف ارائه و اجرایی کردن اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از حوادث مشابه، موارد متنوع و محورهای عدیده مترتب بر این رخداد به طور کارشناسی مورد توجه قرار گیرد. ریزش ساختمان پلاسکو در اثر آتش سوزی و کلیه اقدامات مدیریت بحرانی پیرامون آن نشان می دهد که اگر درخصوص اجرای جدی روش ...
قالیباف: از مردم عذرخواهی می کنم که نتوانستم جانم را بدهم
سرویس اجتماعی فردا؛ شهرنوشت نوشت: شهردار تهران گفت: سازمان مدیریت بحران همگی در صحنه بودند و کار خودشان را از ابتدا در حادثه انجام دادند.می گویند اگر مدیریت بحران شود و قالیباف هم نباشد، ما می گوییم اینجا بیا اما در مقابل می گویند حالا که قالیباف اینجاست، می پرسیم چه بلد هستی؟ در زلزله بم و منجیل اولین گروهی بودم که به محل حادثه برای امدادرسانی رسیدم وی ادامه داد: من حداقل
قالی باف پس از 17 روز مقاومت، بالاخره عذرخواهی کرد!
افراد حضور داشتند وکارها به صورت مشخصی انجام می شده است. شهردار تهران در خصوص تخصص خود در حوزه مدیریت بحران نیز تصریح کرد: بنده دوره پدافند و دوره بحران را در سال های 71 و 72 در دانشگاه کشور و در مقطع دکترا تدریس می کردم. من در زلزله طبس که قبل از انقلاب رخ داد در سن 17 سالگی حضور پیدا کردم. وی افزود: در زلزله رودبار جزو اولین گروهی بودم که به همراه 300 نفر از رستم کلا تا
سایه آوار بر محیط زیست رودبار
این ساختمانها ارتباطی با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی که در آن بنا میشوند، ندارند. رودبار در سال 68 در پی حادثه ی زلزله دگرگون شد و سازه های نامحکمش فرو ریخت، که این مهم شروعی برای یک ساخت نمای جدید در رودبار شد. بناهای آباد شده ی فعلی را میتوان یک پلاسکو برای تاریخ و فضای محیطی رودبار دانست که در فعالیتهای ساخت و ساز و برداشت بی رویه، محیط رودبار را به آتش کشیده و روی تاریخ و محیط زیست
شهردار تهران در میان تنبل ها شاگرد اول است/ در مقابل حرف سیاسی و غیرکارشناسی باج نمی دهم
تهران با اشاره به حادثه انفجار قطار نیشابور در سال 82 گفت: آن زمان هیچ کس مدیریت بحران آن اتفاق را بر عهده نگرفت اما امروز عده ای می گویند که قالیباف همیشه ادعا دارد که مدیریت بحران ما بسیار خوب است. قالیباف با بیان اینکه عده ای می گویند شهردار تهران آدم مغروری است، تأکید کرد: هر کاری انجام می دهم اما بدون شک چنین ادعایی ندارم. وی ادامه داد: شاید در خصوص کارهایم اشکال وجود
معرفی شبه پلاسکوها، کمترین حق شهروندان پس از فاجعه 10 روزه
فهرست را بشناسند و بدانند تردد در این سازه ها می تواند به قیمت جان باختنشان منجر شود. حقی که بعد از فروریختن پلاسکو و رقم خوردن آن فاجعه بزرگ، نادیده گرفتنش قصوری بسیار بزرگ تر از قصور رخ داده در پلمب نشدن ساختمان پلاسکو خواهد بود و حتی می توان مقصرانش را از هم اکنون به دستگاه قضا معرفی نمود و خواستار محاکمه شان شد.
اولاد قباد:واحدهای درسی مدیریت بحران تعبیه شود
مانند سیل، زلزله و حوادث طبیعی و غیر مترقبه به کرات مواجه می شویم در نتیجه نیاز به سازمان مدیریت بحران داریم و سازمان مدیریت بحران هم نیازمند به تربیت کادر متخصص است و می طلبد نیروهایی تربیت شوند که متناسب با این سازمان و حوادثی که طی سال به وجود می آید آمادگی مقابله و مواجهه با بحران ها را داشته باشند. نماینده مردم تهران در مجلس همچنین اظهار کرد: پیشنهاد تشکیل چنین سازمانی می تواند در یک
آلودگی هوا بیش از پلاسکو تلفات دارد/مدیریت بحران اصلاح طلبان در یک حادثه 320 نفر تلفات داشت از جمله 24 ...
علمی در حال انجام این مستندسازی هستند و جمع بندی آنها نیز در حال انجام است. شهردار تهران با اشاره به اینکه در مدیریت بحران همه حضور داشتند، گفت: بنده دوره پدافند و بحران را در دانشگاه های کشور در مقطع دکترا تدریس کرده ام و در حال حاضر بحث این نیست که شهردار تهران باید این تخصص ها را داشته باشد. وی گفت: در سن 17 سالگی در زلزله طبس ورود پیدا کردم و در زلزله رودبار جزو اولین گروهی
مقررات ملی ساختمان در هیچ بنایی اجرا نمی شود/ ایمنی بخش باقی مانده پلاسکو ارزیابی می شود
ساختمان در اختیار مالکان قرار می گیرد و مبحث 22 مقررات ملی ساختمان هم بعد برای نگهداری از ساختمان و مرحله پس از ساخت کاربرد دارد. رییس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه در سه سال گذشته مبحث 22 مقررات ملی ساختمان روی زمین مانده است، گفت: سازمان نظام مهندسی هیچ مسئولیت اجرایی و عملیاتی درباره رعایت مقررات ملی ساختمان در بناهای ساخته شده، ندارد اما برای الزام اجرای آن با همکاری سایر نهادها اعلام
سخنان دوپهلوی قالیباف درباره عذرخواهی برای فاجعه پلاسکو/ اعتراف به مجهز نبودن آتش نشانی
محمدباقر قالیباف با بیان اینکه مستندسازی از حادثه پلاسکو در حال انجام است و این یکی از اقدامات مربوط به مدیریت بحران است؛ گفت: درباره تخصص من پرسیده شد و من ادعایی ندارم اما در دهه هفتاد دوره پدافند و بحران را در مقطع دکترا در دانشگاه تدریس می کردم. وی ادامه داد: در سن 17 سالگی از اولین افرادی بودم که در حادثه طبس حضور یافتم در زلزله رودبار نیز همراه با گروه 300 نفره 15 کیلومتر تا این
قالی باف پس از 17 روز مقاومت، بالاخره عذرخواهی کرد!
. شهردار تهران در ادامه صحبت های خود به لایحه 5 ساله دوم شهرداری تهران اشاره کرد و تاکید کرد که این لایحه توسط شهرداری تنظیم و حدود 90 درصد آن توسط شورای شهر تصویب شده است و اینگونه نبوده که مدیریت بحران دغدغه ما نبوده است. وی در خصوص ارائه اطلس آتش نشانی شهر تهران نیز گفت: حدود 2 ماه قبل این اطلس به شورای شهر ارائه شده است. قالیباف اقدامات انجام شده در تهران در
هشدار درباره احداث برج های ناایمن در پایتخت/ مدیریت بحران در بلندمرتبه ها نگران کننده است
توان به بلندمرتبه ها از بُعد مدیریت بحران و آسیب ها و مخاطرات متصور هم نگاه کرد. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی حادثه پلاسکو را یادآور شد و گفت: برج پلاسکو از سه ناحیه قابل دسترس بود، این ساختمان صبح پنجشنبه یک روز کم ترافیک با بار کم انسانی فرریخت با این حال کار مدیریت بحران دچار اشکال و نقیصه شد، حال صدها برج و بلندمرتبه هایی که در معابر ناایمن به لحاظ گسل زلزله و غیرقابل
فرافکنی درباره حادثه پلاسکو ادامه دارد
. انصاری: آتش نشانان در گفت وگو با من گفتند آقای نیکبخت اجازه خروج از ساختمان را نداد غلامرضا انصاری با بیان اینکه شهر تهران روی سه گسل فعال زلزله قرار گرفته گفت:با سه نردبان بلند 55 متری و 10نردبان 32 متری و امکانات حداقلی که در این حادثه استفاده شد، آیا می توانیم با بحران های بزرگ مقابله کنیم. وی با تاکید براینکه اعتبارات مصوب آتش نشانی را به این سازمان تحویل ندادیم، اظهار کرد
زلزله خیزترین ایالت آمریکا چه برنامه ای برای زلزله دارد؟
تری بتوانند برای وقوع زلزله در این مناطق آماده شوند و اقدامات لازم برای مدیریت بحران را انجام دهند. این نقشه ها که به کمک مراکز زلزله شناسی و دانشگاه های آمریکا تهیه شده این امکان را به مسئولان می دهد که برای ساخت وساز سازه های بزرگ و عظیم مانند پل های معلق و بزرگراه های طویل تمهیدات لازم را اتخاذ کنند. مقاوم سازی سازه ها و بزرگراه های کالیفرنیا با صرف بودجه شش میلیارد دلار
چرا آتش نشان ها را به زور داخل پلاسکو فرستادند؟/ جان 16آتش نشان ارزش یک عذرخواهی را ندارد؟
غلامرضا انصاری در نوبت عصر سیصد و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که به موضوع بررسی حادثه ساختمان پلاسکو اختصاص پیدا کرده بود گفت: در تهرانی که 30 سال است مکرر اعلام می شود که روی سه گسل فعال زلزله قرار گرفته است آیا با این امکانات آتش نشانی شامل 3 نردبان 55 متری و 10 نردبان 32 متری امکان مقابله با حوادث بزرگ وجود دارد؟ آیا امکان مقابله همزمان حادثه دیگری با حادثه ساختمان پلاسکو و بسیج
کمیته حقیقت یاب پلاسکو به سرعت حقایق را بیان کنند/ستاد بحران همواره فعال باشد
زمان بحران نکند. به گفته این نماینده مجلس، این ستاد باید با پیش فرض های لازم خود را آماده کند که در صورت بروز حوادثی نظیر زلزله بداند در ساعات اولیه بحران چه اقداماتی باید انجام شود. ذوالقدر همچنین بر همفکری و تعامل مسئولان، سازمان ها و نهادها برای اقدامات لازم و مناسب در زمان بروز چنین حوادثی تاکید کرد و گفت: تشکیل اتاق فکر و برگزاری جلسه درباره چگونگی رفتار و اقدام در لحظه های نخست
چرا آتش نشانان مجهز به جی پی اس نبودند؟/برخی از آتش نشانان دستگاه بی سیم هم نداشتند تا متوجه دستور خروج ...
به گزارش ایلنا؛ محمد مهدی تندگویان با اشاره به صحبت های قالیباف در صحن علنی شورا گفت: قانون برای رفع مسئولیت نیست، همه ما می توانیم کوله باری از قوانین را پیدا کنیم که بگوید در مورد مساله ای مسئول نیستیم یا مسئول هستیم. وی ادامه داد: در کنار قانون اخلاق و وجدان نیز وجود دارد و باید مسئولیت خود را بپذیریم. قالیباف مدیر بحران شهر تهران است اگرچه اگر شهردار هم نبود و بحرانی اتفاق می افتاد
گناه ما یا طبیعت؟
طبق اصول مهندسی ساخته می شوند و سازه هایی با هدف مقاومت در برابر این حوادث ساخته می شوند و شهر را به دست سوداگران و رشوه خواران نمی دهند و بازسازی شهر را به برنامه و زمان بندی می سپارند، نه به آینده و تصمیمات نامعلوم. با وجود اینکه یک زلزله 6.6 ریشتری در بم (پنجم دی ماه 82) یا زلزله 7.4 ریشتری در رودبار (31 خردادماه 69) به یک فاجعه ملی تبدیل می شوند و هرکدام هزاران کشته و مجروح و آواره
عضو شورای شهر: چرا آتش نشانان مجهز به جی پی اس نبودند؟/برخی از آتش نشانان دستگاه بی سیم هم نداشتند تا ...
عضو شورای شهر تهران گفت: آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران چه دوره تخصصی در رابطه با مدیریت بحران گذرانده است، لطفا ایشان در این رابطه گزارش دهد. به گزارش ایلنا؛ محمد مهدی تندگویان با اشاره به صحبت های قالیباف در صحن علنی شورا گفت: قانون برای رفع مسئولیت نیست، همه ما می توانیم کوله باری از قوانین را پیدا کنیم که بگوید در مورد مساله ای مسئول نیستیم یا مسئول هستیم. وی ادامه
قالیباف: از مردم عذرخواهی می کنم
دارد که آیا افراد لازم در بحث مدیریت بحران حادثه پلاسکو حضور دارند یا خیر. وی با بیان اینکه در سال های 71 و 72 به تدریس دو درس پدافند و بحران در دانشگاه می پرداخته است، گفت: من این دو درس را در مقطع دکتری تدریس می کردم و اسناد و جزوات آن موجود است. من جزو اولین کسانی بودم که در زلزله طبس در سن 17 سالگی پس از وقوع حادثه در محل حضور پیدا کردم. همچنین در زلزله رودبار، همراه با 300 نفر
خواهرشهر پلاسکو!
را جایگزین بی تفاوتی نمود و جامعه تماشاگر را به امدادگر بدل ساخت. فراموش نکنیم که شهروندان ایران و تهران به جهت استقرار بر گسل زلزله باید همواره و پی در پی آموزش های لازم را ببینند. علاوه بر وجوب و لزوم تسلیت و دلجویی تا کجا باید تجربه کرد و به عزای عمومی نشست، نشستن به عزای فاجعه ای چون پلاسکو و پلاسکوها التیام بخش و مشکل گشا نیست باید قبل از شیون، به شیوه مدیریت اندیشید و از ظرفیت های متعدد
قالیباف طبق قانون نمی تواند از خود رفع مسئولیت کند
/> او ادامه داد : حافظت و تأمین ایمنی ساختمان پلاسکو برابر تبصره 14 ماده 55 قانون شهرداری ها در حیطه شهرداری است و به خاطر همین شهردار توانسته 30 اخطار کتبی خطاب به مالک ساختمان صادر کند اگر چنین مسئولیتی وجود نداشت اصولاً به چه دلیل این اخطارها ابلاغ شده است؟ فیلمی هم که توسط خود شهردار تهران منتشر شد نشان می دهند که در سال 93 به صراحت اعلام کرده که ساختمان پلاسکو گرفتار است و اگر بسته شود هم با