سایر منابع:
سایر خبرها
مراقب باشید سیاست بازان شما را به سوی چپاولگران بین المللی نکشند/مجلس و دولت در خدمتگزاری به مستضعفان و ...
...، که به دست شاه فاسد و پدر بی فرهنگش و دولتها و مجالس فرمایشی که از طرف سفارتخانه های قدرتمندان بر ملت تحمیل می شد، و از همه بدتر وضع دانشگاهها و دبیرستانها و مراکز آموزشی که مقدرات کشور به دست آنان سپرده می شد، با به کار گرفتن معلمان و استادان غربزده یا شرقزده صد درصد مخالف اسلام و فرهنگ اسلامی بلکه ملی صحیح، با نام ملیت و ملی گرایی ، گرچه در بین آنان مردانی متعهد و دلسوز بودند، لکن با اقلیت ...
سند 2030 تسلط فرهنگی بیگانگان بر کشور را هموار می کند / یک عده در آستارا به نان شب محتاج هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، حجت الاسلام والمسلمین کاظم حافظ نیا ظهر امروز در جریان عزاداری به مناسبت گرامی داشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در مصلا نماز جمعه این شهر اظهار کرد: بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی مرجعی جامع الشرایط بودند که در مباحث فلسفی سرآمد فلاسفه زمان خود بودند. استاد حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان آستارا حضرت امام خمینی(ره) را در مباحث عرفانی در قامت یک استاد ...
امام جمعه اندیمشک:امام خمینی (ره) شخصیتی ماندگار در تاریخ است
) گفت:امام راحل (ره) از ویژگی های بسیار ارزشمندی برخوردار بود وباید تلاش کنیم شخصیت امام راحل (ره) به نسل های جدید به ویژه جوانان معرفی شود. وی ولایتمداری مردم را برگ برنده ملت در برابر دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی دانست. امام جمعه اندیمشک همچنین با گرامیداشت قیام 15 خرداد 1342 و یاد و خاطره شهیدان آن، گفت: این قیام نقطه عطف انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل در مسیر نهادینه کردن ارزش ...
پرونده انتخابات مختومه شد، تفرقه نیاندازید/ مسئولانی که به تنفیذ ولایت رسیده اند، مشروعند
به گزارش ایران خبر ، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی شنبه شب در آیین گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه (س) قم، عنوان کرد: هنر امام(ره) پایه گذاری مردم سالاری دینی و باور داشتن ملت بود و با تکیه بر اعتماد به مردم این نهضت را تشکیل داد. وی با اشاره به 7 محور از اصول نظام اسلامی تصریح کرد: خدا محوری، ولایت مطلقه فقیه، اعتماد به مردم و ...
جلسه سران قوا قبل از رحلت امام/ لحظه آخرین وداع با بنیانگذار انقلاب
این جمله تاب و توان را از همه گرفت در عین حال به خاطر برخی مسائل همه مأمور به حفظ سکوت و آرامش بودند. لحظه ها سنگین تر از همیشه به کندی و سختی پیش می رفت و ناگهان تلخ ترین و دردناک ترین لحظه رخ داد ساعت هنوز به 10:30 شب نرسیده بود که با سقوط فشار امام به صفر قلم تپنده جهان اسلام از حرکت بازایستاد. * قلم و زبان را یارای توصیف آن لحظه نیست. دقایقی صدای ضجه و شیون فضا را پر کرد ولی با توصیه ...
امام خمینی الگوی استکبار ستیزی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز فارس، حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در مراسم بزرگداشت 14 خرداد سالگرد ارتحال بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران در حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ (ع)، گفت: امام (ره) رهبر سیاسی، اجتماعی و دینی جامعه شد، اما حتی یک شب هم کاخ نشینی نکرد. این روش زندگی افتخار این ملت بوده و در جهان بی نظیر است که چنین فردی با اینکه قدرت های جهان را به زانو ...
ابعاد توسعه بر اساس مبانی فکری امام خمینی(ره)/ اهداف توسعه اقتصادی از منظر معمار کبیر انقلاب اسلامی چیست؟
و شاخص ها است. -در اسلام و قرآن بر مقوله پیشرفت توجه زیادی شده است و در طول این جریان پیامبر اعظم و ائمه(ع) به پیشرفت جامعه توجه فوق العاده ای داشتند و راهکارهایی را برای برون رفت جامعه مسلمین از انحطاط ذکر فرموده اند، توسعه ای که در نظام غربی مطرح است با توسعه ای که در مبانی فکری امام خمینی(ره) مطرح است متفاوت است. مبانی غرب در صدد است که با هر ابزاری که در دست دارد خودش را در مسیر ...
امام راحل(ره) اهل سازش نبود/ کسی که با دشمنان اسلام نشست و برخاست می کند مسلمان نیست
به گزارش صاحب نیوز ؛ خط امام(ره) همان اسلام ناب است. اگر کسی خوب اسلام ناب را بفهمد و قرآن را درک کند، خط امام(ره) را هم می فهمد. سردار حمید مختص آبادی، سرکنسول سابق ایران در بصره، در این گفتار به تبیین برخی شاخصه های خط امام(ره) پرداخته است. وی با اشاره ای به مردم گرایی واقعی امام(ره)، افرادی را که مدعی پیروی ایشان هستند ولی مرزبندی خود با دشمنان را مشخص نمی کنند، خارج از ...
عده ای می گویند ما با بهشت و جهنم مردم کاری نداریم؛ این تفکر خطرناک است
...> وی با بیان اینکه امام خمینی (ره)، آمریکا را شیطان بزرگ و ام الفساد قرن می دانست، گفت: امام(ره) رابطه با چنین دولتی را اشتباهی بزرگ عنوان کرد؛ از همین حیث همواره باید خط استکبارستیزی امام(ره) دنبال شود. امام جمعه موقت تهران از امام خمینی(ره) به عنوان عارفی اهل مناجات و شب زنده دار و در عین حال سیاست مداری بزرگ یاد کرد و ادامه داد: امام خمینی(ره) قهرمان عرصه سیاست بود و دشمنان ملت ...
فرماندار خاش: امام خمینی(ره) عقلانیت و اعتدال را در دنیا حاکم کرد
محمداکبر چاکرزهی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری آیین بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسیر امام راحل برای پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب اسلامی وحدت، تقویت اخوت و برادری در جامعه بود. وی افزود: سیرت و راه امام خمینی(ره) بر گرفته از سیرت پیامبر اسلام(ص) و بزرگان دین بوده است. وی بیان کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی در مسیر اعتدال گرایی، ترویج اخلاق، مکارم ...
گرامیداشت سالروز ارتحال امام(ره) و قیام تاریخی 15 خرداد از سوی پلیس کرمانشاه
سال 42 یادآور روزی است که یکی از حرکت های ماندگار مردمی در دفاع از اسلام در ایران شکل گرفت، روزی که به عنوان آغاز نهضت امام(ره) و تجلی پیوند ناگسستنی توده های عظیم این دیار با ارزش های دینی و انقلابی، تا همیشه تاریخ خواهد درخشید. این پیام ادامه می دهد: امروز انقلاب اسلامی ایران با رهبری مدبرانه مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) راه آن پیر فرزانه را با صلابت هر چه تمام تر ...
ماجرای ترور نافرجام احمد خمینی
شهدای ایران: 28 سال از عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) می گذرد اما هنوز این شخصیت بزرگ جهان اسلام ابعاد مختلفی دارد که باید شناخته شود و به گفته مقام معظم رهبری امام خمینی(ره) یک حقیقت همیشه زنده است، در این زمینه گفتگویی داشتیم با سید جواد موسوی که شش سال محافظ حضرت امام(ره) و خانواده ایشان بود. سید جواد موسوی اظهار داشت: سال آخر دبیرستان بودم که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید ...
امام (ره) چه افرادی را از ورود به سیاست منع کردند
. امام(ره) در جایی صریحا قسم یاد کرده و می فرمایند: و اللَّه اسلام تمامش سیاست است .(صحیفه امام ج 1 ص 270) امام خمینی(ره) چه گروه هایی را از ورود به عرصه ایشان شعار جدایی دین از سیاست را شعاری استعماری دانسته و ابراز می دارند: شعار سیاست از دین جداست، از تبلیغات استعماری است، که می خواهند ملت های مسلمان را از دخالت در سرنوشت خویش بازدارند. در احکام مقدس اسلام، بیش از ...
عزت طلبی را از طریقت امام راحل (ره) آموخته ایم
ترورهای کور و مزدورانه و جنگ 8 ساله و تحریم های متنوع سیاسی و اقتصادی ظالمانه را در مواجهه با ملت ایران امتحان کردند اما این ملت با اعتماد و ارادت خود به طریق اسلام و با رهبری های امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی توانسته با اقتدار به پیش رود و هرگز سر تعظیم در برابر دشمنان فرود نیاورد. 41 میلیون رای به نظام جمهوری اسلامی پایه های مردم سالاری دینی در ایران به رخ جهانیان کشاند ...
در بینش فقهی امام خمینی (ره) مردم داری و مردم داری یک اصل بود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز ؛ به نقل از جهانگیریه ؛ حجت الاسلام و المسلمین یونس قائدی امام جمعه شهرستان بستک در مراسم بزرگداشت ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهر بستک، به جایگاه مردم در مکتب سیاسی حضرت امام (ره) اشاره کرد و این جایگاه را به عنوان باطل السحر کننده تهدیدها و فتنه ها عنوان کرد. وی افزود: باور و اعتقاد حضرت امام (ره) نسبت ...
اپوزیسیون هیچ دولت اسلامی نبوده ایم و نخواهیم بود+گزارش تصویری
منحصربه فرد بود. امام جمعه موقت تهران با اشاره به مراسم تشییع باشکوه امام بیان کرد: امام خمینی (ره) تبلور آرمان های مردم بود و تا آخر عمر خویش در هیچ جلسه ای از خودش تعریف نکرد و به حدی در دل های مردم نفوذ کرده بودند که برای مراسم تشییع ایشان بیش از 11 میلیون شرکت کردند. وی بابیان اینکه امام در اوج فشارهای طاغوت مباحث ولایت فقیه را مطرح کردند گفت: حضرت امام، نظریه ولایت مطلقه ...
قوای مسلح، مطلقا خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند
علاوه بر آنکه شماها و کارمندان وزارتخانه ها بودجه ای که از آن ارتزاق می کنید مال ملت ، و باید همه خدمتگزار ملت و خصوصا مستضعفان باشید، و ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن حرام و خدای نخواسته گاهی موجب غضب الهی می شود، همه شما به پشتیبانی ملت احتیاج دارید. با پشتیبانی مردم خصوصا طبقات محروم بود که پیروزی حاصل شد ودست ستمشاهی از کشور و ذخائر آن کوتاه گردید. و اگر روزی از پشتیبانی آنان ...
شهروندان آستارایی در سوگ امام خوبی ها عزاداری خیابانی کردند
حدود چهار کیلومتر به مصلی نماز جمعه رسیده و در مراسم ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شرکت کردند. مردم انقلابی و ولایتمدار این خطه از کشورمان روزها قبل و در آستانه بیست و هشتمین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بر سر در مغازه ها و خانه های خود بیرق سیاه نصب کرده و ارادت قلبی خود را به امام مهربانی ها نشان دادند . پایان پیام/ 163 ...
ولی فقیه محور وحدت جامعه/ امام معمار نظریه ولایت فقیه است
در کشور ما فرمایشی بود و مردم به عنوان صاحبخانه هیچکاره و آمریکا و انگلیس در آن همه کاره بودند. وی ادامه داد: در تاریخ 38 ساله انقلاب، 35 انتخابات در کشور ما برگزار شده، اتفاق که حتی یک مورد آن در کشورهای عربی منطقه و هم پیمان با آمریکا وجود نداشته است. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نباید با بداخلاقی کام مردم از این جشن بزرگ تلخ شود، گفت: در قانون اساسی، شورای نگهبان فصل ...
امام راحل مایه عزت و افتخار ایران اسلامی بوده است
پایگاه خبری تحلیلی کیاپرس(Kiapress.ir): کیاپرس: نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری گفت : امام خمینی با به ثمر رساندن انقلاب اسلامی به ایران عزت و افتخار بخشیده است که همه ما باید دنباله رو امام راحل در سایه حمایت جانشین شایسته او مقام معظم رهبری باشیم . مراسم دسته روی بزرگداشت 14 خرداد ارتحال امام خمینی (ره ) و قیام 15 خرداد روز یک شنبه با حضور احاد مردم و مسئولین از ...
مروری بر آثار منتشر شده نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)
رگبار بسته می شوند. این کتاب، روزشمار حوادث و تظاهرات پس از آن است، به همراه عکس های مستند و گویا، که به کشتار وحشیانه رژیم در 17 شهریور (جمعه سیاه) 1357 و متعاقب آن، پیام امام خمینی به ملت شریف ایران می انجامد. این کتاب در سال 1378 با شمارگان دو هزار و 500 نسخه منتشر شده است. -کتاب نماز سبز بسیاری از تظاهرات های مردم در رمضان 1357 بعد از برگزاری نماز جماعت توسط مردم ...
نقش امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی و اتحاد امت
به گزارش نماینده حضرت امام خمینی(ره) معلم بزرگ بیداری اسلامی و اتحاد جهان اسلام بودند که در طول دوران مبارزه و رهبری خویش، با بیان سخنان و رهنمودهای خویش، آزادی و بیداری ملت های جهان را تبیین کرده و به ابعاد گوناگون آن پرداختند. در سالروز رحلت جانگداز پیرجماران گزارشی اجمالی از نقش امام خمینی(ره) در بیداری جهان اسلام را می خوانیم: *امام خمینی(ره) و احیای دینی در جهان احیای ...
امام جمعه میاندوآب در گفت و گو با باریش: ادامه راه انقلاب لازمه افزایش معنویت در بین مردم است
شیخ حمید حسن زاده، امام جمعه میاندواب در گفت و گو با سرویس سیاسی باریش نیوز در رابطه با با شخصیت امام(ره)گفت: امام خمینی(ره) خدامحور، حق محور و اسلام شناس بودند؛ شهید مطهری بعد برگشت از ملاقات امام در پاریس گفت در امام سه ایمان را دیدم، ایمان به خدا، ایمان به هدف و ایمان به راهشان؛ به همین دلیل کسی توان مقابله با امام خمینی(ره) را نداشت، درواقع امام خمینی(ره) در قرن اخیر دردانه زمان و مبارز نستوه ...
زنده تر از تو کسی نیست، چرا گریه کنیم؟
: فضای معنوی آن روزگار باعث دلتنگی الان امثال من شده است. در پایان صحبت های آقای جعفرزاده عبداله روا از حاضرین خواست تا به نشانه ادای احترام به ایستاده ترین فرد حاضر در این برنامه، دقیقه ای بایستند. در بخشی از برنامه حجت الاسلام صدیقی (امام جمعه موقت تهران) با ذکر خاطراتی از حضرت امام درباره اندیشه های ایشان هم سخن گفت. ایشان در این باره عنوان کرد: "امام باران رحمتی بود که از آسمان توجه ...
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
3 وصیت مهم امام خمینی (ره) به مدیران و مردم/ جناح های سیاسی از اتهام زنی بپرهیزند
نخست امام خمینی(ره) کلمه توحید بود، اینکه بگوییم همه کارها را به لطف و فضل خدا انجام بدهیم، در این صورت دیگر ثروتمندان به مال خود افتخار نمی کنند، چون ثروت از آن خدا است. ماندگاری با اشاره به وصیت های امام خمینی(ره) اظهار کرد: یکی از این وصیت ها این بود که به تکلیف خودمان عمل کنیم، تکلیف ما را خدا مشخص می کند، باید تکلیف هایی همچون نماز، ازدواج و شرکت در انتخابات به موقع خودش انجام شود ...
فرماندار کبودراهنگ : امام راحل با هنرمندی تمامی تفکرها را حول انقلاب گرد آورد
عالم فرهیخته جهان اسلام جهان همچنان از رهنمودهای ایشان تاثیرمی پذیرد. وی گفت: به مناسبت فرا رسیدن سالگرد رحلت جانگداز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ویژه برنامه هایی با حضور سخنرانان مطرح در شهرستان کبودراهنگ همراه با مداحی و قرائت قرآن برگزار می شود. روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان، حضرت امام خمینی(ره) در 14 خرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوست. 7526/6993 خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار: اکبر بهاروند انتهای پیام /* ...
امام خمینی (ره) یک حقیقت همیشه زنده برای ملت ایران و جهان اسلام است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت الاسلام علی اکبر میرزایی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در جوار امامزاده سیدمظفر بندرعباس اظهار کرد: امام خمینی (ره) در سال 1342 سرآغاز نهضتی بود که متکی بر خدا و اراده مردم قرار داشت و این نهضت در شرایطی به پیروزی رسید که هیچ تحلیل گر سیاسی و هیچ دستگاه اطلاعاتی ابرقدرت ها نتوانست پیروزی آن را پیش بینی کند و این نشانه ای از الهی ...
ولایت فقیه نص قانون و فصل الخطاب است/ امام خمینی(ره) فقه را از حجره ها به متن جامعه آوردند
امام راحل را مورد بررسی قرار می دهیم در می یابیم که ایشان یک انسان تمام عیار بودند. وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فقه را از حجره های مدارس علمیه به متن زندگی مردم آورد بیان کرد: ایشان نظریه ولایت فقیه را در بین فقهای اسلامی معرفی کرده و در عصر غیبت کبری نظریه ولایت مطلقه فقیه را معماری کرد. امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه امام راحل پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظامی ...
گرامیداشت یاد وخاطر ه امام راحل در شهرهای ایران
ایزد منان و تمسک جستن به قرآن کریم اجرایی می کردند. سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری هم که میهمان عزاداران گیلانی درمصلای رشت بود با بیان اینکه امام شخصیت جامع منحصر به فردی داشتند گفت: من در ابتدای طلبگی ام مشتری قلم آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان بودم و حضور این همه مسئول و مردم در کنار یکدیگر نشان دهنده وحدت ملی ما است. ...