سایر منابع:
سایر خبرها
هنر امام(ره) پایه گذاری مردم سالاری دینی بود
رهبر معظم انقلاب و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، تولیت آستان حضرت معصومه (س)، آیت الله محسن اراکی،برخی از علما و نمایندگان بیوت و مسئولان و نمایندگان مردم قم در مجلس و ...برگزار شد.
داستان انحلال یک حزب / چه عواملی موجب پایان کار حزب جمهوری اسلامی را فراهم کرد؟
سردبیری مجله اطلاعات هفتگی به حجت الاسلام دعایی معرفی کرد. پس از ملاقات با ایشان من و آقای فتح الله جوادی دوست بسیار عزیزم به عنوان شورای سردبیری مجله اطلاعات هفتگی مشغول شدیم. دعایی گفت: استاد اخلاق آقای مشکینی است نه عسگراولادی سه یا چهار ماه بعد مطلبی با عنوان سلسله درسهای اخلاق استاد عسگراولادی را در مجله چاپ کردم که آقای دعایی یک روز من را احضار کرد. گفت اینها چیست که ...
سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در دیگر کشورها
رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با حضور روحانیون، ایرانیان مقیم نیویورک، خانواده دیپلمات های کشورمان در سازمان ملل و جمعی از ارادتمندان به امام راحل از کشورهای افغانستان، پاکستان و سایر کشورها برگزار شد. در این مراسم اقای عیسی کاملی رایزن نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نیز بایاداوری مجاهدت های امام راحل و مسیری که دربرابر مسلمانان و عدالت خواهان قرار داد و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری ...
جلسه سران قوا قبل از رحلت امام/ لحظه آخرین وداع با بنیانگذار انقلاب
به گزارش ذاکرنیوز ، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان متولد 1327 تولیت فعلی مسجد مقدس جمکران و عضو ارشد بیت امام خمینی(ره) در جماران بود. وی در دفتر امام مدیریت امور مالی و وجوه شرعی و مسئولیت امور ارزی را بر عهده داشت. رحیمیان در سال 1345 به عراق مهاجرت کرد و درس خارج فقه و اصول را نزد امام خمینی و حضرات آیات خویی و سید محمدباقر صدر تحصیل کرد. حجت الاسلام رحیمیان نفر ...
آرمان گرایی و واقع بینی دو بعد مهم شخصیتی امام خمینی(ره) و امام خامنه ای محسوب می شود
) و مقام معظم رهبری تلاش می کنند تئوری را در عمل و همچنین در عینیت اجتماع جست وجو کنند. وی با اشاره به اینکه بعد دیگر رهبری امام(ره) و حضرت آقا آرمان گرایی و واقع بینی است، گفت: در عین حالی که طرح تمدنی امام راحل و رهبری از لحاظ نظری یک منظومه منسجمی را تشکیل می دهد و در عمل صحنه رویارویی با واقعیت ها، آسیب ها، موانع و چالش ها بر پایه عنصر پویای مصلحت و لحاظ اهم و مهم همچنین توجه به ...
فرماندار خاش: امام خمینی(ره) عقلانیت و اعتدال را در دنیا حاکم کرد
اسلامی و کرامت انسانی توانست عظمت اسلام را به دنیا نشان دهد. فرماندار خاش گفت: بزرگداشت یاد و خاطره امام راحل در واقع تجلیل از شخصیت این رهبر فقید، فقیه مجاهد، عالم با تدبیر و شجاع است که توانست تغییر و تحول در کشور و دنیا به وجود بیاورد و راه مبارزه با ظلم استکبار و استبداد را به همگان نشان دهد. چاکرزهی اظهار داشت: امام خمینی(ره) از رهبران برجسته جهان اسلام و حتی دنیا بودند که توانستند با ...
ماجرای ترور نافرجام احمد خمینی
، بعد از انقلاب که دیپلم گرفتم با توجه به ضرورت کشور برای دفاع از مرزها با دوستانم برای رفتن به کردستان وارد سپاه شدیم، بعد از شروع جنگ تحمیلی هم به جبهه اعزام شدیم. برای حفاظت از امام انتخاب شدم موسوی بیان داشت: اوایل انقلاب بود و منافقین به شدت فعالیت می کردند ، چند ماه دوره های مخصوصی را گذراندم و وارد یگان حفاظت از شخصیت ها شدم، محافظ شخصیت های مختلفی مانند آیت الله یزدی ...
چگونگی تعیین جانشین برای امام(ره)
امام درباره رهبری پرسیدم و ایشان از آیت اللّه خامنه ای نام بردند و پرسیدم که آیا شرط مرجعیت و اعلمیت، در رهبری لازم نیست؟ ایشان نفی کردند. از مراتب علمی ایشان پرسیدم. صریحاً فرمودند که ایشان اجتهادی را که برای ولی فقیه لازم است، دارد . اکنون 28 سال از زعامت مقام معظم رهبری و هدایت کشتی انقلاب توسط معظم له می گذرد؛ اگرچه نظام جمهوری اسلامی ایران در این مدت در گردنه های سختی قرار گرفته اما درایت، صلابت و اقتدار ایشان این کشتی را از تلاطم ها رهایی بخشیده است. ...
اپوزیسیون هیچ دولت اسلامی نبوده ایم و نخواهیم بود+گزارش تصویری
. وی بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی تمامی ویژگی های امام خمینی (ره) داراست گفت: مقام معظم رهبری در فتنه 88 از رأی مردم برخلاف نظر برخی خواص دفاع کردند و وقتی خاتمی در سال 76 رأی آورد رأی مردم را پذیرفتند. آیت الله خاتمی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درباره انتخاب کاندیدایی در زمان انتخابات برای رفتن سایه جنگ از کشور گفت: نخستین روز پس از انتخابات ایران ترامپ با حضور در ...
ولی فقیه محور وحدت جامعه/ امام معمار نظریه ولایت فقیه است
بیان اینکه این اعتقاد به مردم در رفتار رهبر معظم انقلاب هم دیده می شود، گفت: ایشان در فتنه 88 و برهه های مختلف انقلاب از رای و نظر مردم همواره دفاع کرده اند. استکبار با هویت نظام مسئله دارد خاتمی با اشاره به اینکه دفاع از وحدت جامعه از ویژگی های مهم امام( رحمه الله تعالی علیه) بود، اظهار داشت: برای استکبار و دولت های غربی مهم نیست در ایران چه کسی بر سر کار می آید، آنها با ...
نقش امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی و اتحاد امت
تفکر اسلامی، پیروزی اسلام گرایان در انتخابات مجالس و شهرداری های کشورهای اسلامی، تشکیل دولت هایی با اهداف و شعارهای اسلامی، و حضور انبوه مسلمانان در محافل مذهبی، تنها بخشی از آثار روح خودباوری مسلمانان است که حضرت امام خمینی(ره) با نفس مسیحایی خود در پیکر نیمه جان جوامع اسلامی دمیدند؛ [10] همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: امام (ره) با این انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشید و اسلام را زنده کرد و ...
اطاعات از خامنه ای، اطاعت از امام است/ ولایت امروز درست مثل زمان امام است
. در دیدار با گروهی از اعضای شورای مرکزی خانه کارگر – 5/2/1371 مواضع استوار و سازش ناپذیر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در برابر دسائس و حیله های دنیای استکباری یادآور مواضع حکیمانه امام خمینی است. امروز رسانه های غربی در قبال مواضع سازش ناپذیر رهبری معظم انقلاب سیاست سکوت و بایکوت را دنبال می کنند. آن ها به روشنی به این معنا رسیده اند که مواضع ایشان نقطه مقابل منافع ...
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
ولایت فقیه نص قانون و فصل الخطاب است/ امام خمینی(ره) فقه را از حجره ها به متن جامعه آوردند
به گزارش قم نیوز، آیت الله سید احمد خاتمی شنبه شب در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) که از سوی مقام معظم رهبری و نهاد های حوزوی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اینکه در مکتب اهل بیت(ع) انسان هایی تربیت شده اند که توانسته اند در تاریخ اثرگذار باشند، اظهار کرد: امام خمینی(ره) کسی است که جمع خوبی های علمای تاریخ اسلام را یکجا دارد و وقتی که ابعاد شخصیت ...
گرامیداشت یاد وخاطر ه امام راحل در شهرهای ایران
خمینی(ره) نه تنها رهبر انقلاب اسلامی ایران بلکه یکی از تاثیرگذارترین اشخاص قرن اخیر و الگوی خیلی از آزادیخواهان و انقلابیون سراسر دنیا بود گفت : ماه خرداد در تاریخ پرفراز و نشیب ملت شریف ایران همواره یادآور ایامی پرحادثه بوده است. حجت الاسلام محمدعلی سالاری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی هم امام خمینی (ره) را الگوی بی بدیلی از اسلام حقیقی و به عنوان یک شاخص تمام عیار در عصر ...
عقلانیت و اعتدال در اندیشه امام خمینی(ره)
. ایرانیان سرفراز با انسجام، وحدت، همدلی و همگرایی، در زمانه ای که تفکرات جزم اندیش و خشونت گرا، چهره اسلام عزیز را مخدوش و منطقه خاورمیانه را جولانگاه افراطی گری کرده اند، میراث دار اسلام نابی هستند که امام به ما آموخت و امروز رهبر معظم انقلاب پرچمداری عقلانیت، اعتدال و اخلاق را بر عهده دارند. پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : جایگاه عقل در دین مبین اسلام از مرتبه رفیعی ...
پروژه تعامل خطرناک ترین حرکت دشمن برای از بین بردن انقلاب/ دشمنان در پروژه تعامل می خواهند رهبرسومی ...
العاده وحشتناک زدند و یک جریانی را در زمان امام راه انداختند که بعد از امام نیز تا به امروز به حد اعلای وسعت خود رسیده و اگر انقلابیون در مقابل این جریان ایستادگی نکنند ممکن است دشمن به هدف شوم خود که براندازی مکتب امام است برسد. این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام را نمی شود از بین برد و از دل ها بیرون کرد اما به قول مقام معظم رهبری امام را می شود تحریف کرد، گفت: در راستای این ...
روایت رهبر انقلاب از دعای مورد علاقه امام (ره)
باشگاه خبرنگاران: مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه سال 75 از دعاهای مورد علاقه امام خمینی(ره) روایت کردند که در ادامه می خوانید. من یک وقت از امام راحل بزرگوارمان پرسیدم: در بین دعاهایی که هست، شما کدام دعا را بیشتر از همه می پسندید و بزرگ می شمارید؟ امام تأملی کردند و گفتند: دو دعا؛ یکی دعای کمیل، یکی هم مناجات شعبانیّه. احتمالاً مناجات شعبانیه هم از امیرالمؤمنین است ...
یادگار امام توی دهان چه کسانی زد؟
انحراف از مسیر هر انقلابی همیشه وجود دارد، تنها با حفظ وحدت و تبعیت از مقام معظم رهبری، آگاهی و همدلی و ایستادگی تا پای جان بر سر اصول انقلاب است که می توان راه را ادامه داد. در بخش دیگری از این جلد و در صفجه 368 آن از سوی سید احمد خمینی تأکید شده است: امروز هم ما رهبر داریم. ولایت فرقی نمی کند، ولایت امام با ولایت حضرت رسول (ص) [تفاوتی نمی کند]. ولایت امروز [حضرت آیت الله خامنه ای ...
امام خمینی، احیاگر اسلام ناب محمدی و افشا کننده اسلام آمریکایی بود
با ایشان مصاحبه می کردند و صدای اذان بلند شد، مصاحبه را رها کرده و به سمت نماز جماعت و نماز اول وقت رفته و گفتند اگر مایل باشید، مصاحبه بعد از نماز ادامه پیدا کند. وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های ایشان، انس با قرآن بود. امام در جوانی حداقل روزی 10جزء قرآن می خواندند و در ماه رمضان سعی می کردند روزانه یک ختم قرآن داشته باشند. در سال های پایانی نیز در ماه مبارک رمضان، طی سه روز قرآن را ...
سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در دیگر کشورها
همچنین تنی چند از شهروندان کشورهای اسلامی علاقمند به حضرت امام خمینی (ره) حضور داشتند. در این آیین ، حجت الاسلام و المسلمین صابر اکبر جدی رییس مرکز اسلامی مسکو با اشاره به وقایع منجر به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: حضرت امام خمینی (ره) با بینش تاریخی و اسلامی ارزشمند خود و توجه به ارزش های مردم، توانست رنجیره حکومت پهلوی را قطع کند. اکبری جدی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و حذف ...
مسئولین باید شفاف سازی کنند/ استکبارستیزی مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین است
گوشی و ذلت پذیری در برابر آمریکا، راه عزت و مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار را برگزیده تا با نابودی آن، صلح، امنیت و آرامش را به جهان اسلام برگرداند و با زعامت و تدابیر داهیانه رهبر فرزانه انقلاب و ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای مدظله العالی زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم حضرت مهدی (عج) گردد. سرهنگ عین علی با بیان اینکه ...
خودکفایی به معنای قطع تعامل با دنیا نیست/قادریم از تحریم ها و از فشارهای بین المللی عبور کنیم
باتمام وجود می توانیم آثار امام و اندیشه های ایشان و رهبر معظم انقلاب را ادامه دهیم، اگر خدایی نکرده رهبری نداشتیم ادامه نهضت امام سخت می شد ، نیروهای انقلابی بر نهضت امام وفادار هستند اگر نیروهای انقلاب وحدت کنند و آن ارزش ها را جدی بگیرند می توان از تحریم ها و فشارهای بین المللی عبور کنیم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه خودکفایی و استقلال از دیدگاه امام به معنای قطع ...
در حال حاضر وحدت مهمترین مقوله نظام است/فصل الخطاب انتخابات شورای نگهبان است ، هیچ تردیدی در سلامت اصل ...
شاه تاکید داشتند .امام اعتقاد داشتند که مردم باید به صحنه بیایند. وی با بیان بصیرت و دور اندیشی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد : در ادامه باور امام راحل (ره ) به مردم ، مقام معظم رهبری نیز به حضور ملت ایران اعتقاد دارند و در خصوص فتنه 88 نیز این امر مسجل شد. آیت الله خاتمی با بیان اینکه اعتقاد امام به وحدت بسیار حایز اهمیت است گفت : همه سوار یک کشتی هستیم و اگر این کشتی ...
امام خمینی(ره) افکار خفته جهان اسلام را بیدار کرد/همه باید زیر چتر ولایت فقیه باشیم
قرار گیرد، او افکار خفته جهان اسلام را بیدار کرد و اندیشه های اسلام ناب را در مساله حکومت و نظام اسلامی به جهان و جهانیان معرفی کرد. بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: اگرچه رحلت جانسوز حضرت امام خمینی(ره) داغی سنگین بر دوش این ملت بود اما انتخاب شایسته و پرامید رهبری آگاه و شجاع و بادرایت به فضل خدا مایه انسجام اجتماعی شد. عضو هیات مدیره صنایع چوب و کاغذ ایران اظهار کرد: به روح والای این رهبر و امام عزیز درود می فرستیم و بار دیگر عهد می بندیم که در جهت پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، تحت منویات مقام معظم رهبری از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم. ...
توجه به محرومان و فقرستیزی از آرمان ها و اهداف امام راحل بود
هوشمندی و تدبیری از ناحیه رهبر فرزانه انقلاب صورت می گیرد نتایج همراهی ایشان با امام راحل بوده است. امام جمعه رفسنجان گفت: نظام مقدس جمهوری و انقلاب اسلامی ایران در هیچ جای جهان بدون نام امام خمینی (ره) شناخته شده نیست و معمار کبیر انقلاب اسلامی حق بزرگی بر گردن ملت ایران و دیگر ممالک اسلامی و آزادیخواه دارد. وی ادامه داد: در رابطه با امام کسی نمی تواند شخصیت و مقام ایشان را توصیف کند، هر ...
معرفی برنامه سینما در 14 و 15 خرداد
الله صدیقی (امام جمعه موقت تهران)، محمد حسین رجبی دوانی (کارشناس مذهبی)، وحید قاسمی (شاعر)، شهروز حبیبی (ذاکر)، محمد علی گلریز (خواننده) و کاپیتان محمود امینی از مهمانان در سوگ آفتاب در روزهای 14 و 15 خرداد خواهند بود. سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) از ساعت 21 روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما خواهد رفت. ویژه برنامه شبانگاهی ...
پیام تسلیت سردار یاری فرمانده انتظامی ایلام به مناسبت رحلت جانسوزحضرت امام خمینی(ره)
الله تعالی علیه، سکان هدایت و رهبری ملت آزاده ایران و مسلمانان جهان اسلام را برعهده گرفته و در پرتو عنایات حضرت "ولی عصر ارواحنا له الفداه" به منزلگاه سعادت هدایت می نماید. پانزده خرداد" نیز از جنس همان حماسه هایی است که نقطه آغازی برای به بار نشستن خواست و اراده مردم ایران شد و از سوی معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران کلید خورد. خون فرزندان ایران در 15 خرداد سرآغازی برای سرودن ...
حفظ وحدت ضامن بقای نظام اسلامی/اجازه اجرای سند 2030 را نمی دهیم
رهبری خاطرنشان کرد: امام همواره باور داشتند که حضور مردم در صحنه لازم و کارساز است و این خصوصیت در نائب ایشان مقام معظم رهبری نیز متجلی شده است. آیت الله خاتمی یادآور شد: مقام معظم رهبری نیز در تمامی عرصه ها نشان داده اند که همواره نظر و رای مردم مورد احترام بوده و اساس نظام بر رأی و حضور مردم استوار است. وی گفت: دفاع رهبر از رای مردم در فتنه 88 و همچنین پذیرفتن نتیجه انتخابات ...
پخش سخنرانی رهبر معظم انقلاب از حرم مطهر امام خمینی(ره)
روز نو : در این برنامه علاوه بر پوشش برنامه های مرقد مطهر امام و نمایش حضور پر شور مردمی، سخنان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای به طور زنده از حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی پخش می شود. این ویژه برنامه با اجرای مهدی آقابیگی از ساعت 18:30 آغاز و تا ساعت 20:30 و حوالی اذان مغرب ادامه دارد. بازپخش این برنامه نیز ساعت21 از شبکه قرآن خواهد بود. ...