سایر منابع:
سایر خبرها
آمادگی حمل و نقل شهری برای خدمت رسانی در روز قدس/ سرویس دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی
توانند از انتهای خیابان امام رضا(ع) و یا بزرگراه کلانتری میدان انقلاب وارد پارکینگ پایانه شوند. همچنین همزمان با روز جهانی قدس و حضور گسترده شهروندان در راهپیمایی این روز شهرداری مشهد برنامه ریزی ویژه ای انجام داده است. در این راستا هماهنگی های لازم در خصوص فضاسازی متناسب با مراسم و نصب بنرهای تبلیغات محیطی مرتبط تا روز بعد از مراسم انجام شده است. از دیگر اقدامات مخصوص روز قدس می ...
بسته خبری چهارشنبه 31 خرداد ماه 1396
برنامه ماه عسل از مرز آزاد سازی یک هزار زندانی فاقد سابقه عبور خواهیم کرد تا امروز 10 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان کمک شده که تاکنون شرایط آزادی بیش از 500 زندانی از زندان های کشور فراهم شده است ✅ @Safir_Channel شبکه خبری سفیر, [19.06.17 09:48] ایران پایگاه پهپادی در نزدیکی نیروهای آمریکایی در سوریه احداث کرده است پایگاه خبری ان.بی.سی مدعی شد که ...
مرزهای خراسان رضوی از امن ترین مرزهای کشور محسوب می شوند
در مرزهای استان اشاره کرد و گفت:در سه ماهه گذشته افزون بر 800 کیلوگرم انواع مواد مخدر در مرزهای کشور از اشرار و قاچاقچیان کشف و ضبط شده که بیش از 90 درصد آن از نوع صنعتی می باشد. شهرستان تایباد 90 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد این شهرستان 117 هزار نفری در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. 6012/7494 خبرنگار: علی اصلاحی نصرآبادی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی انتهای پیام /* ...
تدبیر گمرک برای کامیون های ترانزیتی در مرز دوغارون جواب داد
تدبیر گمرک ایران برای تسهیل تردد کامیون های ترانزیتی در مرز دوغارون جواب داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ گمرک ایران اعلام کرد: با پذیرش قبض انبار گمرک دوغارون به عنوان سند توزین از سوی گمرک اسلام قلعه افغانستان بخش عمده ای از مشکلات برطرف شده است و تردد کامیون های ترانزیتی با سرعت بهتری انجام می شود. ناظر گمرکات استان خراسان رضوی در خصوص دلایل ایجاد صف کامیون ها در مرز ...
دستگیری 27 نفر به دلیل ورود غیرقانونی از افغانستان
به گزارش تابش کوثر، سرهنگ مجید پویان روز پنجشنبه افزود:نیروهای مرزبانی مستقر در مرز دوغارون روز گذشته با انجام عملیات در برخی از نقاط صعب العبور در نقطه صفر مرزی، این تعداد اتباع بیگانه را که قصد ورود غیرمجاز از افغانستان به داخل خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند دستگیر کردند که پس از انجام تحقیقات با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی داده خواهند شد. وی اظهار کرد: دوغارون با 90 کیلومتر ...
کشف بیش از 41 تن انواع مواد مخدر در 15 ماه اخیر در خراسان رضوی
با بیان اینکه در این مدت 239 مورد درگیری در مناطق هم مرز با افغانستان نیز انجام شده که 63 قبضه سلاح جنگی ضبط و بیش از 900 دستگاه انواع خودرو توقیف شده است افزود: 56باند تهیه و توزیع مواد مخدر و 10 مورد آزمایشگاه تهیه و توزیع مواد مخدر صنعتی متلاشی و 15 هزار نفر دستگیر شدند. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: طبق ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر، 720 مرکز مجاز از ...
از دستگیری شرط بند400 میلیارد ریالی تا کشف و خنثی سازی محموله انفجاری +فیلم
سیرخون در محدوده جنوب و جنوب شرقی شهرستان خواف با وسعت 55 هزار هکتار در جوار نوار مرزی یکی از بهترین زیستگاههای آهو در شرق خراسان محسوب می شود. این منطقه با تنوع زیستی قابل توجه مامن حیواناتی همچون آهو، زاغ بور، هوبره و گربه شنی است. شهرستان خواف 123 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. مهار حریق در یک گل فروشی حریق در گل فروشی بلوار معلم سمنان مهار شد ...
تردد روان در جاده ها/ اعمال محدودیت ترافیکی در محورهای منتهی به شمال تا 10 تیرماه
های پرتردد در تعطیلات عید فطر در ایام تعطیلات عید سعید فطر با افزایش تقاضای سفر، میزان تردد خودرو در جاده های کشور افزایش می یابد. با توجه به افزایش سفر ها و حجم فزاینده تردد خودرو در جاده ها در این ایام ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با همکاری پلیس راهور، به منظور افزایش ظرفیت تردد در محورهای مواصلاتی، تسهیل در عبور و مرور و ارتقای ضریب ایمنی، طرح ترافیکی جاده ها و ...
قطر فرصتی برای احیاء اقتصاد هرمزگان
استان گلایه کرده است.مسئولان استانی فرصت سوزی نکنندلزوم ارائه تسهیلات صادراتی به بازرگانانمحمد امین صباغی زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در ابتدای هفته جاری در نشست با نمایندگان ارگان های دولتی و بخش خصوصی اظهارداشت: آمارها نشان می دهد که ما در استفاده از فرصت ها موفق عمل نکرده ایم که گواه این مدعا را می توان در فرصتی که در بازار روسیه به وجود آمد جستجو کرد.وی افزود: تحریم ...
تسهیل در تردد کامیون ها در مرز دوغارون- اسلام قلعه
...> جهانخواه گفت: با توجه به تمهیداتی که در نظر گرفته شد هم اکنون حجم خروج و پذیرش کامیون ها از سوی گمرک اسلام قلعه افغانستان افزایش پیدا کرده که امیدواریم این روند با سرعت بهتری ادامه یابد. ناظر گمرکات خراسان رضوی تاکید کرد: مشکل پیش آمده از سوی گمرک اسلام قلعه افغانستان صرفا مربوط به محموله های ترانزیتی بوده و محمولات صادراتی به روز از این گمرک خارج می شود. وی همچنین از بهره گیری از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی دوغارون برای کاهش توقف ها، تخلیه و بارگیری کامیون ها و ترانشیپمنت کالاها خبر داد. ...
دعوت از دانشگاهیان و اقشار مردم برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس
.... روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در بیانیه ای بر شرکت گسترده اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه در راهپیمایی روز قدس تأکید کرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا در این بیانیه آمده است: ما دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با اعلام انزجار از رژیم غیرمشروع صهیونیستی با شرکت در راهپیمایی روز قدس بار دیگر با ملت مظلوم فلسطین اظهار همبستگی می کنیم. در ...
تسهیل در تردد کامیون ها در مرز دوغارون- اسلام قلعه
ناظر گمرکات خراسان رضوی از تمهیدات جدید گمرک ایران با هماهنگی گمرک افغانستان برای تسهیل در تردد کامیون ها در مرز دوغارون -اسلام قلعه خبر داد. = twenty seven
زمان کشف قاچاق در گمرکات خراسان رضوی به 30 ثانیه رسید
محتویات هر بسته قابل مشاهده است. وی با اشاره به آمار کشفیات مواد مخدر در گمرکات خراسان رضوی گفت: کل کشفیات سال گذشته در حوزه مواد مخدر 61 هزار و 793 کیلوگرم انواع مواد مخدر و مقادیر مواد پیش ساز آن است استان خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد. کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی ...
زخم رودبار هنوز درد دار
از همه جا می رسید. پیش می آمد که بعضی ارگان ها بدون هماهنگی کمک می رساندند و به خوبی به دست آسیب دیدگان نمی رسید. به این دلیل که حادثه خیلی سنگین بود و التهاب آن قدر زیاد بود که خودشان در توزیع مواد دخالت می کردند. کمک های خارجی هم رسیدند. به گفته صادق زاده بیشترین کمک ها از کشورهای شوروی سابق بود: کامیون کمک ها از مرز آستارا تا رشت صف می بستند. جمهوری نخجوان برای پذیرایی از 60 هزار زلزله ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
پاکستان میان ایران و عربستان طرف کسی را نمی گیرد
را دوست دارد و ایران را خانه دوم خود می داند و به همین دلیل تلاش دارد روابط دو کشور مستحکم تر شود. در دفتر کارش عکس هایی از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و حسن روحانی رییس جمهور ایران دیده می شود. با لبخند می نشید تا عکسی با این تصاویر از او بگیریم. گسترش فضای سبز و شبکه های راه و حمل و نقل تهران و افزایش جمعیت و ترافیک برایش جالب است. دورانی به تبریز، مشهد، قم، سیستان و بلوچستان و ...
از کشف هروئین فشرده تا انفجار گاز پیک نیک +فیلم
*قاتل فراری در دام پلیس *دستگیری قاتل درگیری خیابانی *آتش سوزی نخلستانهای طره بخاخ+فیلم *یک زخمی در تصادف محور آزادشهر- گنبدکاووس *کشف 16 کیلوگرم هرویین فشرده در مرز دوغارون *کشف 288 کیلو تریاک در جاده سرخس به مشهد *کشف طوطی های کوتوله و ماهی های قزل آلا در شاهرود *کشف 60 کیلوگرم ماهیان خاویاری و استخوانی قاچاق ...
دستگیری 18 متجاوز مرزی در دوغارون تایباد
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سرهنگ مجید پویان فرمانده هنگ مرزی و مرزبانی تایباد گفت: مرزداران مستقر در نقطه صفر مرزی ایران با افغانستان در 48 ساعت گذشته 18 نفر از اتباع بیگانه را که قصد ورود غیر مجاز به کشور داشتند دستگیر کردند و به مراجع قضایی تحویل دادند. وی افزود: ماموران پاسگاه های مستقر در مرز دوغارون و ایست و بازرسی 17 شهریور در این مرز در عملیات ...
کشف بیش از 100 کیلوگرم مواد افیونی در مرزهای خراسان رضوی
به گزارش قدس آنلاین ، سردار جان نثار گفت: قاچاقچیان در پی تحویل نشدن بار به رابطشان در این سوی مرز به خاطر حضور پررنگ نیروهای مرزبانی با به جا گذاشتن مواد همراه خود به آنسوی مرزها متواری شدند. وی افزود: مرزداران این فرماندهی موفق شدند 95 کیلوگرم مواد مخدر را شامل 50 کیلوگرم هروئین فشرده، 40 کیلوگرم حشیش و پنج کیلوگرم تریاک کشف کنند که توسط خودروهای ترانزیتی از گذرگاه زمینی مرز دوغارون از ...
نجات بره آهوی مصدوم توسط مرزبانان در خواف
طبیعی رهاسازی شود. شهرستان خواف 123 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. منطقه حفاظت شده سیرخون خواف در جوار نوار مرزی یکی از بهترین زیستگاههای آهو در شرق خراسان محسوب می شود. منطقه حفاظت شده سیرخون با وسعت 55 هزار هکتار در محدوده جنوب و جنوب شرقی شهرستان خواف با تنوع زیستی قابل توجه مامن حیواناتی همچون آهو، زاغ بور، هوبره و گربه شنی است. مرکز شهرستان 122 هزار نفری خواف در فاصله 267 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد. خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده 7496/1858 انتهای پیام /* ...
انتصاب یک فرد بدسابقه به سرپرستی اداره کل ارشاد/ مجوز دولت به سپاه و ارتش برای برخورد با شناورهای متخلف
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: روزنامه ها در لابه لای گزارش ها و سرمقاله ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می کند. ********* کیهان جای خالی یک عذرخواهی و برائت در بیانیه مجمع روحانیون مجمع روحانیون برخلاف رفتار منافقانه و فتنه انگیز در سال 88، به حضور در راهپیمایی روز قدس دعوت کرد. در ...
نگاه به قطر؛ فقط صادراتی نباشد
.... در روزهای پس از شروع تحریم، قطر نیازهای غذایی و ضروری خود را از کشورهای ایران، ترکیه و عمان تأمین کرده و شرکت هواپیمایی قطر به جای استفاده از مرز هوایی عربستان و امارات، به استفاده از مسیرهای جایگزین هوایی از جمله ایران روی آورده و افزایش تردد هواپیماهای مسافری شرکت معروف قطر، برای ایران نیز درآمدزا است. در روزهای گذشته از طرق حمل و نقل دریایی و هوایی، مواد غذایی و محصولات ...
رژه میلیشیای منافقین با مسلسل یوزی در خیابان های تهران/ حمله با تیغ موکت بری و اسید به مردم
نفره سازماندهی و به یکی از سلاحهای سرد مسلّح شده بودند. رده های بالاتر دارای سلاح گرم بودند. چاقو، چماق، تیغ موکت بری، قمه، پنجه بکس، و فلفل (برای پاشیدن به چشمان مخالفان) از وسایلی بود که اغلب هواداران به دستور تشکیلات با خود حمل می کردند. حمید داوودآبادی ، نویسنده وپژوهشگر تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، که خود به عنوان یک نوجوان انقلابی در آن روز در درگیری ها با منافقین حاضر بود در کتاب چادر وحدت ...
جزئیات ممنوعیت ها و محدودیت های ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور/ افزایش 0.9 درصدی تردد در محورهای برون ...
به روز قبل 0.9 درصد افزایش را نشان می دهد. همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین 17.3 درصد ، اوج تردد بین ساعات 19 الی 20 و کمترین تردد بین ساعات 3 الی 4 صبح صورت پذیرفته که هموطنان عزیز با آگاهی از این موضوع می توانند ساعات مناسب تری را برای سفر انتخاب نمایند . محورهای دارای بیشترین تردد طی 24 ساعت گذشته: ردیف نام محور استان تعداد وسیله نقلیه ...
شاخص کل بورس ثبات نسبی پیدا کرد
لیزینگ ایران با 1.1 میلیارد ریال بود، سیمان خزر با کسب رتبه دوم و صف فروش با حجم 1.6 میلیونی سود هر سهم را 416 ریال گزارش کرده است. بیشترین افزایش قیمت در بازار روز گذشته به ترتیب مربوط به سهام توریستی و رفاهی آبادگران با 4.98 درصد، تولید کاشی تکسرام، ماشین سازی نیرو محرکه، ذغال سنگ نگین طبس، کارت اعتباری ایران کیش و حمل و نقل توکا با 4.97 درصد بود، توریستی و رفاهی آبادگران با 4.98 درصد در ...
صف طولانی تریلی ها در مرز دوغارون؛ آیا گمرک "اسلام قلعه" تنها یک باسکول دارد؟
صف طولانی تریلی ها در گمرک دوغارون همچنان مشکلاتی را برای تردد در این منطقه ایجاد کرده و رانندگان در این زمینه گلایه مند هستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس مرز دوغارون مهم ترین مرز ترانزیتی ایران و افغانستان بوده و در موضوع تجارت خارجی استان خراسان رضوی اهمیت زیادی دارد زیرا بیش از 50 درصد صادرات خراسان رضوی به کشور افغانستان از این طریق است. این مرز هم اکنون دارای ...
ماجرای اعدام تروریستی که در آسمان شکار شد
– ارتباط با عناصر سرویس های اطلاعاتی بیگانه از جمله افسران اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در پوشش ناتو، برخی افسران اطلاعاتی بعضی کشور های عربی و گروهک های ضدانقلاب خارج از کشور مانند گروهک منافقین. 1 1 – ورود و خروج غیر مجاز از خاک جمهوری اسلامی ایران. ریگی از ابتدا برای برهم زدن امنیت ایران بار ها به مرز های شرقی حمله کرد و عملیاتی هایی، چون گروگان گیری مرزبانان ایران در ...
پیش بینی ایجاد 160 هزار فرصت شغلی در سال جاری در خراسان رضوی
محمود احمدی روز سه شنبه در سومین کارگروه تخصصی اشتغال شهرستان تایباد افزود: ایجاد بستر مناسب برای موقعیت های اشتغالزایی در مناطق مختلف یکی از مهمترین رویکردهای دولت تدبیر و امید است. وی اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم 20 میلیون و 600 هزار فرصت شغلی در سطح کشور وجود داشت که این رقم با اتمام به کار دولت، به 23 میلیون و 600 هزار شغل رسیده است. وی افزود: دولت تدبیر و امید سال گذشته ...
تعداد کامیون های متوقف شده در دوغارون کاهش می یابد
جایگزین برای ترخیص کامیون ها وجود دارد، اظهار کرد: تاجر افغان علاقه مند است که کالاها از مسیر دوغارون خارج شود. طبیعی است که ظرفیت دوغارون هم به ویژه در افغانستان محدود است و همین امر باعث مشکل می شود. معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی تصریح کرد: طی روزهای آینده تعداد کامیون های متوقف شده کمتر می شود. از سوی دیگر نیز برای کاهش ورودی ها با بندر عباس هماهنگ کریده ایم که بار را با تاخیر بفرستند. در حال حاضر با کنسول و مرزبانی افغانستان هماهنگی های لازم صورت گرفته و قرار شده دستگاه های داخلی نیز تا ساعت 18 فعال باشن د. انتهای پیام ...
6 شاخص بورسی مثبت شدند
مانع رشد بیشتر این متغیر شدند. در بازار امروز گروه های تامین آب،برق،گاز، فلزات اساسی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای آبادگران ایران، کاشی تکسرام، ماشین سازی نیرومحرکه، ذغال سنگ نگین طبس، کارت اعتباری ایران کیش، حمل و نقل توکا و دارویی لقمان بود. در مقابل نمادهای شهد ...