سایر منابع:
سایر خبرها
در نمایش یک دقیقه و سیزده ثانیه دیوارها به درستی فرو ریخته است
و در طول نمایش هر زمان و هر طرف را که نگاه می کنیم تماشاچی در آنجا حضور دارد. در واقع هیچ دیواری بین بازیگران، کارگردان و مخاطب وجود ندارد و این کار به بهترین شکل انجام شده است. ایلیا منفرد: در نمایش یک دقیقه و سیزده ثانیه مخاطب احساس نمی کند که تنها برای شنیدن یک داستان آمده است ایلیا منفرد که در میانه نمایش قطعه ای با عنوان گل ارکیده را اجرا کرد، این نمایش را یکی از ...
اجرای قصه رستم و سهراب براساس نیاز امروز جامعه
هم براساس آنچه نویسنده نوشته، انجام شده. متن برای یک برخوان نوشته شده، لذا کوشیدم با وام گرفتن از روش های کهن نمایش ایرانی، کار را کارگردانی کنم. از نویسنده اثر خواستم به عنوان مشاور، گروه را همراهی کند. پس از گفت وگو و هم فکری بسیار، به کم ترین و ساده ترین طراحی صحنه رسیدیم. درواقع کوشیدیم به فرم ها و نمادهای اسطوره ای که توسط بازیگر اجرا می شود، تکیه کنیم. مثلا چیزی شبیه به کاری که نقال در نقالی ...
مروری بر تصویر خبرنگاران در فیلم های سینمایی
کارگردانی دیوید فینچر شاهد تأثیر مستقیم رسانه ها را در تصمیم گیری شخصیت اصلی قصه هستیم. نمونه هایی از این دست بسیارند اما متأسفانه همان طور که بین حوزه های مختلف نظری و عملی ما شکاف و گسست وجود دارد و بسیاری از مسائل فرهنگی و سرنوشت ساز به صورت ناقص به مخاطب منتقل می شود؛ روزنامه نگاری و خبرنگاری نگاری هم از این شرایط مستثنی نیست. دیدگاه کشورهای توسعه یافته نسبت به رسانه ها، مطبوعات و خبرنگاران با آنچه در ...
بازیگوشیِ غول و بی اعتناییِ ما/ چرا جین آستین و خواهران برونته را باید خواند
درونمایه های عاشقانه و روایتِ ساده و سرراست داشتن لزوما نشانه سانتی مانتالیسم و سطحی نگری نیست. این طرزِ پرداختن به درونمایه است که سطحی یا عمیق بودن داستان را تعیین می کند و طرزِ نگاه آستین و برونته ها به گونه ای است که به درونمایه های ساده و عامه پسند عمق می دهد و آن ها را به وضعیت هایی پیچیده پیوند می زند و از خلال این درونمایه ها تصویری دقیق و ریزبینانه از یک دوران و تحولات آن به دست می دهد. ...
من تهرونمو نمی خوام!
شهر تهران، خیلی کوتاه مدت است. کارگر ساده نیازمندیم منوچهر هادی/ 1394 جوان ساده شهرستانی که قدم نام دارد در جست وجوی کار به تهران مهاجرت می کند. قدم در یک رقابت عشقی در مقابل پیرمردی مرفه و مکار به نام جهان (با بازی آتیلا پسیانی ) قرار می گیرد و در نهایت شکست می خورد. فیلم ساز خشونت و بی رحمی شهر تهران را در قالب این شخصیت به تصویر می کشد. منوچهر هادی در کارگر ...
17 مرداد فیلم هایی که بدون زنان پیش نمی رود
اشرف السادات موسوی مروری بر اوضاع و احوال اکران با تمرکز بر نقش زنان در فیلم ها این می تواند نماد نوعی کمال در سینمای ما باشد که از سینمایی که در آن زنان بیشتر ایفاگر کاراکترهای منفعل بودند به جایی رسیده که فیلم هایی روی پرده می روند که نه تن ها اگر زنان در آنها ایفای نقش نکنند درامشان می لنگد بلکه بخش عمده سینمای ما مبتنی بر داستان هایی است که زنان نقش های اصلی آن را ایفا می کنند. ...
شهرزاد ریسک بزرگی در سریال سازی بود
هستند اما در مورد شهرزاد شاهد هستیم که سلایق مختلف آن را پذیرفته اند و در مجموع می توان گفت اثر قابل قبولی است. سعید خانی درباره سریال های شبکه نمایش خانگی گفت: در ابتدای راه اندازی شبکه نمایش خانگی، سریالی به نام قلب یخی ساخته شد که فصل اول آن خوب بود و با استقبال مواجه شد اما فصل های بعدی به دلیل توزیع نامناسب به یکباره رها شد. در واقع به مخاطب احترام گذاشته نشد اما در سریال شهرزاد بار ...
پیمودن هزاران راه نرفته
لایف استایل قسمت عظیمی از طبقه متوسط شهرنشین با سبک زندگی مورد تأیید نهادهای رسمی حکومتی و نیز رسانه فراگیر ملی تفاوت از زمین تا آسمان است. درواقع تماشاگر کوچکترین شباهتی میان خود با سبک مورد تأیید رسانه ملی که در سریال های ایرانی به نمایش درمی آید، نمی بیند. همین تماشاگر، اما شخصیت ها، داستان، فضا، اتمسفر، مکان ها و زمان وقوع رخدادهای داستانی شهرزاد را باور کرده است. این ...
عینک بدبینی تلویزیون کار دستمان می دهد/ سریال خوب جلوی ماهواره قد علم می کند
هم هست. مگر جز این است؟ من می گویم چرا سریال های ما فقط از برخی عوامل متخصص استفاده می کنند نه همه. یک گوشه کار قوی می شود و یک بخش نه. خب شما پیشنهاد بدهید! نمی دانم شاید بودجه نباشد شاید ... تهیه کننده نباید مجبور شود که به حداقل ها بسنده کند. اما پول و سرمایه کافی برای سریال ساختن اگر باشد خیلی کارها درست می شود، خیلی راحت حرفه های را در بخش های مختلف دعوت می کند تا کار خوب بسازند. نکته دیگر نیز همانی بود که گفتم به سریالساز و فیلمساز اعتماد داشته باشند تا قصه های رنگارنگ بنویسند و مخاطب را راضی نگه دارند. ...
بازیگرانی که خبرنگاری را تجربه کردند
خبرنگار در این فیلم حضور داشتند. حامد بهداد در نقش عکاس خبری خوب ظاهر شد، البته مانند دیگر آثار چندان به خبرنگار بودن این شخصیت بها داده نشده. طناز طباطبایی همکاری حامد بهداد در روزنامه است که سعی می کند از تصمیم جدید همکارش را خبری کند و اوست که نارنجی پوش شدن حامد را عمومی می کند. بابک حمیدیان / سرزمین کهن اطلاع چندانی درباره جدیدترین نقش بابک حمیدیان نیست اما نقشی که ...
قهرمان کوچک
.... اتفاقی که سالیان سال است منتظر وقوع آن بوده ایم. رجانیوز: فیلم مدلی از قصه گویی و سینما را ارائه می دهد که سال هاست سینماگران ایرانی به دلایلی کم تر سراغ آن رفته اند. قصه ای نوجوانانه در جنوب شهر با انبوهی از نشانه گذاری های درست که این فیلم را به اثری هم برای نوجوان و هم درباره نوجوان تبدیل کرده است. فیلمنامه درست و طراحی داستان مناسب باعث می شود که مخاطب خیلی زود به جهان فیلم و ...
رمانی کوتاه و روزی طولانی که تمام نمی شود
را پیدا کنند. اشاره کردن به فرجام قصه یک روز بلند طولانی و ابعاد دیگر وجوه علمی- تخیلی این قصه ممکن است مخاطب احتمالی این رمان را از شور و تب و تاب به پایان رساندن رمان بیندازد، خصوصا که مهمترین نقطه داستانی یک روز بلند طولانی در صفحه آخر این رمان قرار گرفته است. یک روز بلند طولانی را می توان یک نفس خواند؛ هم داستان کوتاهی است و هم نویسنده به قول معروف برای تعریف کردن قصه نه چندان پیچیده ...
گمشدگان با شعارزدگی فاصله دارد/ نگاه واقع گرایانه به موضوع اعتیاد
آنچه در تصویر کردن این قصه برای من به عنوان کارگردان جذابیت داشت، نگاه واقع گرایانه به موضوع و پرداخت درست به شخصیت ها بود. کارگردان این سریال به اهمیت نگاه درست و سنجیده درباره موضوع اعتیاد اشاره کرد و افزود: ما در تولید این سریال محدودیتی از نظر سازمان صدا و سیما نداشتیم. اما معتقدم باید چارچوبی را در بیان قصه ها لحاظ کرد و تاثیرگذاری خاصی که به دنبالش هستیم به این معنی نیست که بخواهیم ...
سینمای کودک و معصومیت از دست رفته/ از تحول پرداختن به کودک در سینمای جهان تا دنباله روی سینمای ما با ...
مسئله که فیلم با کیفیت کودک داخلی داشته باشیم باید دغدغه شب و روز مسئولان شود؛ زیرا امروزه کشورهای قدرتمند جهان، نفوذ و استعمار خود را از طریق همین محصولات فرهنگی چون سینما بر جهان تثبیت می کنند و سپس در مطلبی با عنوان سینمای کودک و برزخ داستان گویی ، سعی شد تا ابتدا قصه، افسانه و اسطوره به طور جداگانه تعریف شود و در این راستا نخست تفاوت هر یک مشخص شده و سپس کاربردشان در فیلم های کودک مورد بررسی ...
بازیگرانی که خبرنگار شدند
بسیاری معتقدند جای خبرنگار در سینما و تلویزیون ایران خالی است. این در حالی است که شخصیت اصلی برخی از آثار مهم هالیوودی خبرنگار است و داستان حول محور این شخصیت می چرخد. شخصیت خبرنگار را می توان در قصه ها در موقعیت های متفاوت و پر چالشی قرار داد و بازیگر این نقش به دلیل پیچیدگی های چنین شخصیت جای بازی زیادی دارد. شاید در سینما و تلویزیون ما چندان توجهی به این شخصیت ها نشده باشد ولی بازهم می ...
حضور نشانه در غیاب درام
ادامه می دهد: نه، یک حیوان تنها (نقل به مضمون)؛ این یعنی در ادامه جُوان مثل آن گوزن خواهد دوید تا برای تنهایی مورد نظر جولیتا کاری بکند! پس در ادامه اگر مخاطب با فقدان یک رابطه عاطفی محکم در زندگی این زوج روبه رو شد، ایرادی به کار فیلم ساز وارد نیست؛ کوتاهی از مخاطب است که نتوانسته رابطه ای میان آن شاه پلان و این دیالوگ ها پیدا کند! فیلم جولیتا پر شده از این نشانه های بی جا و بی ربط که به دلیل ...
مهران مدیری رکورد ها را جابجا می کند یا فیلمش؟ نگاهی متفاوت به “ساعت پنج عصر”؛
سابقه ی زیادی در ایران ندارد و اولین بار است که کارگردانی به این سبک کمدی پرداخته است. در حال حاضر با شیوع فیلم های کمدی زیادی در ایران مواجه بوده ایم که کمتر به طنز واقعی و فاخر نزدیک بوده است. حال، علی رغم تمام نکاتی که گفته شد به بررسی فیلم “ساعت پنج عصر” می پردازیم. به نظر می رسد که فیلم “ساعت پنج عصر” بیشتر از آنکه خواسته اش خنداندن مخاطب باشد، به تفکر واداشتن مخاطب را هدف قرار ...
سیاره زندگی دو پسر شهیدش را با زبان عامیانه نوشت
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، زندگی نامه و خاطرات شهید جعفر نجاتی در کتابی با عنوان سیاره به قلم حسین بنی احمدی از سوی نشر امینان چاپ و منتشر شده است. داستان پیش رو، سعی در معرفی فضای فکری جوانان و همراهی خانواده ها داشته و اصراری بر بزرگ نمایی و درشت نویسی ندارد. نوع نگارش داستان با زبان عامیانه و روند بازگویی قصه هم براساس باورپذیری و برقراری ارتباط شکل گرفته است. ...
ماجرای غم انگیز جوانی که 23 سال در جایش میخکوب است!
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، داستان محسن جوان از زمانی شروع شد که در سال 1373 در طلب یک لقمه نان حلال به عنوان یک کارگر ساده ساختمانی مشغول به کار شد و هنوز سه روز از شروع کارش نگذشته بود که یک بلوک سیمانی از طبقه فوقانی ساختمان، ناخواسته رها شده و دست بر قضا در این خاک پهناور، درست بر فرق محسن جوان فرود می آید و قسمتی از مغزش را متلاشی می کند. محسن جوان ضربه مغزی شده و 23 سال زمین ...
روایتگر قهرمانی از طبقه فراموش شده
خوب واقعی بسازد و به مخاطب عرضه کند. فیلم حول محور نوجوانی داستان خود را روایت می کند که در کنار تلاش برای فیلم سازی و رسیدن به علاقه اش، نگران درمان مادر درگیر سرطان خود است. فیلمی که بر اهمیت خانواده و جایگاه والای مادر اشاره کرده و با روایت فرازوفرودها و اشتباهات شخصیت نوجوان فیلم در راه کمک به درمان مادرش پیام های آموزشی و تربیتی را بدون آنکه از اثر بیرون بزند و گل درشت خودنمایی ...
یادداشت اتابک اعظم برای شهرزاد
های ناب خودمان را کنار گذاشتیم و درگیر رونویسی از آنچه دیگران می سازند که موجی موقتی به راه می اندازند و خیلی زود از یاد می روند. درست است که این روزها سریال های ماهواره ای بیش از گذشته سلیقه مخاطبان ایرانی را به خودشان تنزل داده اند، اما این نکته را نمی توان فراموش کرد که قصه بکر و جذاب، حتی با وجود محدودیت در روایت، می تواند نظر هر تماشاگری را به خودش جلب کند . حسن فتحی از زمانی که ...
رسالت ذاتی تئاتر اخلاق است
تداعی می کند. بازیگر سریال قرعه در ادامه گفت: هدف نمایشنامه و داستان مورد نظر یکی دیگر از مولفه های ساختار درست نمایشنامه خوب است. شیوه طرح مسئله و اینکه به چه مسئله ای می پردازد حائز اهمیت است. چرا که مخاطب به داستان گره خورده و دنیای واقعی خود را بیش از پیش می پذیرد و درک می کند. نوع نگاه و سلیقه نویسنده برای شکل دادن به درام باید آنچنان خوب به سوی انتهای داستان پیشروی داشته باشد که مخاطب ...
قصه های مرتضی/ بیست و یک روز بعد و نمایش پیروزی اراده
.... تقریبا صادق و بدون محافظه کاری درباره فقر و محرومیت یک قشر است. داشته های سینمای کانونی را به شکلی کامل تر و پخته تر استفاده کرده و خامدستی های آن نوع سینما را ندارد. فیلمی است با بازیگر و ساختاری حرفه ای. جهانی قابل باور دارد و شخصیت هایش گرم و تاثیرگذار از کار درآمده اند. مرتضی (مهدی قربانی) همان نوجوان جستجوگر سینمای کانونی است، اما تک بعدی نیست. او برای رسیدن به هدفش، میانبرهایی را می ...
تجربه حل معما در تگنا / آنجا که وسوسه انتقام فاجعه می آفریند
اصلی همیشه یکی است اما شخصیت های فرعی که البته موجب شکل گیری داستان می شوند، تغییر می کند. به بیان خلاصه، دار و بوالو-نارسژاک، در هر کتاب، محور اصلی قصه را تغییر می دهند اما سیمنون این کار را نمی کند. افسون گری و نقش مخربی هم که زنان می توانند در مناسبات اجتماعی و شخصی افراد ایفا کنند، از دیگر نکات مشابه رمان های دار و بوالو-نارسژاک است که در رمان تنگنا هم وجود دارد. مطالعه رمان تنگنا برای علاقه مندان به ادبیات پلیسی و سینما، جذاب و لذت بخش خواهد بود و می تواند آن ها را با یکی از نمونه های موفق این گونه ادبی آشنا کند. ...
پساروایت ادبی- سینمایی با حداقل خودارجاعی
چندباره و پرسش از سوژه رهنمون می سازد. جابه جایی راوی اول شخص با سوم شخص مفرد هریک از دو دختر نیز همچنان که به مدد تکنیک های ژورنالیستی مارکز روایت را به پساروایت مبدل می ساخت، با چرخش زاویۀ دید و شات های حرفه ای اشکان اشکانی در ماشین و آسانسور، فیلم را به مثابه پساروایت برابر اندیشۀ مخاطب بسط می دهد. مادر قلب اتمی را باید جزء آثار موفق و قابل تقدیر در پیوند سینما و ادبیات دانست که می تواند حتی مخاطب با سطح سواد متوسط را به مطالعۀ جدی تر آثار ادبی معاصر علاقه مند سازد. ...
فیلم های نیمه دوم تابستان را در پردیس های سینمایی ببینید
... رضا ناجی، سحرقریشی، بهنوش بختیاری، یوسف تیموری، علی صادقی و سیروس گرجستانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. کارگر ساده نیازمندیم ششمین ساخته منوچهر هادی بعد از فیلم پرفروش من سالوادور نیستم از 14 تیرماه اکران شد. این فیلم با حضور بازیگرانی چون آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، سیامک صفری، سحر قریشی، مهران احمدی و بهرام افشاری روایت گر زندگی قدم یک جوان ساده است که برای کار از ...
راویِ وقت سکوت/ بررسی تکنیک های روایی در رمان وقتِ سکوت
موقعیت های اخلاقی و کشمکش های درونی و سرانجام نوآوری های پُرشمار اثری پیشرو و کنشگر خلق کرده است. در این جا امکان بررسی همه جنبه های این رمان نیست و کار را به بررسی شیوه های روایتش محدود می کنیم. شیوه های روایت را هر نویسنده با توجه به امکانات و محدودیت هایش انتخاب می کند، به گونه ای که اگر نویسنده درست عمل کرده باشد امکان روایت به شیوه ای دیگر بعید به نظر می رسد. از طرفی شکل روایت ارتباط تنگاتنگی با ...
بدنبال بازنمایی چهره واقعی نفاق بودم
ساخته شود باور پذیری کار بالاتر می رود. سریال های تاریخی باید دقیق و مطابق با واقع باشد عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: چون سریال های تاریخی جای دانش تاریخی را برای مخاطب می گیرد باید دقیق و مطابق با واقع باشد و در رابطه با سازمان مجاهیدن خلق باید جزئیات تاریخی خود سازمان هم رعایت شود و از این جهت در فیلم نفس ایراداتی است زیرا در سازمان وقتی کسی وارد کار مسلحانه می شد ...
فیلم حیات ؛ یک سوءتفاهم سینمایی
فیلمی متوسط با حضور ستاره های تراز اول سینمای جهان. برای نمونه می توان به اثری چون خانه امن اشاره کرد، اثری که با فیلمنامه ای بسیار ضعیف باعث رویارویی دنزل واشنگتن و رایان رینولدز بود، اثر بعدی اسپینوزا کودک 44 نام داشت، اقتباسی از رمانی با همین عنوان به قلم تام راب اسمیت که بازیگرانی چون تام هاردی، گری اولدمن، نومی راپاس، وینسنت کسل و جیسون کلارک در آن هنرنمایی می کردند. هر دو نمونه ذکر ...
بهزاد صدیقی: آرسن معضلات امروزی را در فضای غیررئال به تصویر می کشد
نمایش نداشتند. با حضور پیمان شریعتی به عنوان مدیر جدید مجموعه ی تئاتر شهر مجددا درخواست خود را اعلام کردم که با استقبال ایشان روبه رو شد. وی در ادامه تاکید کرد: این اثر قصه ای ساده و روان دارد و از آنجا که نمایشنامه موضوعی اجتماعی را در شیوه رئال بیان می کند، شکل اجرایی و بازی واقع گرایانه را برای اثر در نظر گرفتم اما در دکور، صحنه و نور از شیوه ی طراحی غیررئال بهره بردم. این شکل از طراحی ...