سایر منابع:
سایر خبرها
ابن سینا؛ جهانی ترین مرد ایران/ قانون در دست تصحیح است
نمط نهم اشارات و تنبیهات (مقامات العارفین) ابن سینا می گوید: اگر کسی در عرفان عملی مراحلی که ابن سینا ذکر کرده را طی نکرده باشد در عرفان نظری هم موفق نیست. در یک سمیناری در کشوری مثل بلاروس که سرجمع 100 هزار نفر جمعیت مسلمان دارد، 110 مقاله درباره ابن سنینا نوشته شده بود و این یعنی اینکه کشورهای دیگر در شناخت ابن سینا از ما جلو افتاده اند. غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه در ادامه این ...
خودشناسی و خدا شناسی نوشتاری از دکتر محمد تقی فرجی
هستی شناسی عرفانی، از نشانه های جاودانگی شناخت شناسی است. فلسفه و عرفان، بعنوان دو بال عقل متصل، متضمن فهم و ادراک سیال انسان است. سقراط یکی از دو شعار مهم فلسفه خود را خودشناسی قرار داد. او برای فلسفه دو شعار عمده قائل بود، اول اینکه خود را بشناس، و دوم، زندگی ناآزموده ارزش زیستن ندارد. ارسطو نیز می گفت، می توان از معرفت نفس در مطالعه تمام وجوه حقیقت، بویژه علم طبیعت مددی شایان گرفت. خودشناسی از ...
حکمت متعالیه ملاصدرا عمیقاً وامدار دستاوردهای فلسفی ابن سیناست
من الشفاء یا رساله های کوتاه اخلاقی نیست، بلکه رساله های عرفانی او نیز به این قلمرو تعلق دارد؛ زیرا در آنها به عرفان عملی پرداخته شده است که بخشی از حکمت عملی به شمار می آید. فارس: برخی از اساتید فلسفه اسلامی معاصر ابن سینا را به خاطر رویکردهای عرفانی و مباحثی که در مقدمه حکمت المشرقیین مطرح کرده، فیلسوفی مشائی نمی دانند بلکه او را مشرقی(اشراقی) می دانند. نظر شما در این ارتباط چیست؟ ...
باید میان فقه حکومتی و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت ارتباط منطقی برقرار کرد/ 3 نظریه شهید صدر در خصوص ...
دیات اهتمام به سیاست و حکومت داشته اند، ولی آنچه در حال حاضر ضرورت فقه حکومتی را دو چندان کرده مسئله هجمه همه جانبه عملی تمدن مدرن به کیان اسلام و حتی به تمامی ارزش های ادیان و کرامت انسانی است. وی ابراز کرد: یکی از ضروریات دفاع از اسلام، توجه به اهمیت موضوع فقه حکومتی برای جلوگیری از حملات عینی تمدن مدرن و شبهه ناکارآمدی عملی به کیان اسلام است. دبیر نشست هم اندیشی فقه ...
ابن سینا با ذهن و عین کار دارد/ نگاهی به آثار مهم شیخ الرئیس
درست نیست. اگر این گونه نگاه کنیم پس نمط نهم و دهم اشارات و رساله سر الصلاه و مقدمه حکمت المشرقیین چه می شود؟ در نتیجه برای شناخت کل آثار ابن سینا به گونه ای دیگر باید اندیشید. 2 توجیه رایج درباره ابن سینا وجود دارد. اول این که ابن سینا در طول زندگی اش متحول شده و به تدریج از حکمت مشایی به عرفان تمایل پیدا کرده است. این مسأله خیلی در میان متفکرین رایج است و تحول علما امری بدیهی است. ثانیاً این که ...
زنده ی بیدار
راهنما را دارد، او را از کیفیت دوستانش می آگاهاند و مشرق و مغرب را به سالک معرفی می کند تا پیشه ی سیاحت کردن را به او بیاموزد. سالک می تواند نفس انسانی، و پیر عقل فعال باشد. تمام عناصر بعدی داستان را هم به همین ترتیب می توان تأویل و معنا کرد: مانند مشرق و مغرب، آفتاب که میان دو شاخ دیوی برمی آید، زمین خشک و جانوران ترکیبی و تأکید نویسنده بر سمت های چپ و راست در داستان. رساله ی عربی بوعلی را ...
عقل داعشی
مکتب فقهی قیاس است؛ قیاس به وصف ، نه قیاس به علت ؛ یعنی قیاسی که به وسیله شباهت وصفی حکم را تسری می دهد. این ساختار موجب سرنگونی خلافت بنی عباس به وسیله مغول شد. در مقابل مکتب بغداد، مکتب مدینه قرار دارد که به اهل حدیث هم مشهور است و نماینده آن مالک ابن انس است. این دو مکتب با هم تضادهایی هم داشته اند. از تعامل مکتب مدینه و مکتب بغداد، مکتبی جدید به نام حنبلی پدید می آید. وقتی مغول حمله ...
تاکید خسروپناه بر نوآوری های ابن سینا در نظام فلسفی
شارحان و منتقدانش متفاوت است و اگر بخواهیم متفکری را بی واسطه بشناسیم بهتر است از طریق شناخت آثارش اقدام کنیم. وی با بیان اینکه ابن سینا فیلسوف جامعی بود و در زمینه های مختلف قلم می زد ادامه داد: وی در سن 58 سالگی صاحب آثار متعددی که نشان دهنده بلوغ اوست. وی همچنین نظام فلسفی ای داشت که گرچه در آن از ارسطو و نوافلاطونیان بهره برده بود اما صاحب نوآوری هایی هم بوده است. وی با ...
ویژگی های علم اسلامی و تفاوت اسلامی شدن علم و محصولات علمی
طلا را در کوره های بزرگ آماده می سازند و زرگران بر روی شمش، نقش خود را حک می کنند و بر همین قیاسی، کارخانه ذوب آهن، آهن های بزرگ را تولید می کند و صنایع جزئی آنچه را ذوب آهن تحویل می دهد به کار می گیرند؛ یکی از آن پیکر می تراشد و دیگری صندلی می سازد و سومی وسیله ای دیگر می پردازد. فلسفه نیز تبیین جهان بینی می کند و این دانشی است که هیچ یک از علوم جزئی عهده دار آن نیست و علوم دیگر در جهانی که فلسفه ...
زمان در اندیشه ملاصدرا و هایدگر بر پایه الگوی پولی لوگ
همه متفکران از این جهت افلاطونی می اندیشیده اند و رأی او در تیمائوس در باب زمان را به طور ویژه، با معرفی هستی شناسی و معرفت شناسی او در کتاب جمهوری، طرح شده است. پس از آن ارسطو به عنوان تأثیرگذارترین متفکر در تاریخ مفهوم زمان شرح داده شده است. اندیشه ارسطو در باب زمان و تعریف او تأثیری منحصربه فرد و قاطع در اندیشه ارسطو در باب زمان و تعریف او تأثیری منحصربه فرد و قاطع در اندشه به زمان دارد و ...
رازی شناسی در تحقیقات تاریخ پزشکی ایران، مدیون پژوهشگر البرزی است
پزشکی صدساله فرانسویان در ایران و راهنمای پزشکان است. وی گفت: مختصری از طب اسلامی بخصوص خدمات ایرانیان و اثر آن بر روی طب اروپا؛ فهرست کتاب های چاپی فارسی طبی و فنون وابسته به طب؛ برگردان کتاب آیین پزشکی (پندنامه اهوازی) نوشته علی بن عباس اهوازی؛ تصحیح و چاپ رساله جودیه نوشته ابن سینا (نسخه دست نویس این کتاب را به کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی هدیه کرده است)؛ مقدمه بر طب اسلامی؛ برگردان ...
ابن سینا، ابن سینا است/شیخ الرئیس تحت افکار هیچ فیلسوف دیگری تعریف نمی شود
بوده است. بنابراین، دقیقتر آن است که بگوییم: ابن سینا، ابن سینا است. او فلسفه خاص خویش را دارد و لذا یکسره در ذیل افکار هیچ شخص دیگری تعریف نمی شود، هرچند تأثیرپذیری او از ارسطو و به ویژه فارابی کاملاً مشهود باشد. اگرچه ابن سینا در آثارش عقل گراست، اما کتابی به نام حکمه المشرقیین نیز داشته که متاسفانه از بین رفته و فقط بخش منطق آن باقی مانده است با عنوان منطق المشرقیین. در آنجا قدری رویکرد ...
سهروردی بدون بوعلی قابل فهم نیست/ابن سینا درون تفکر دینی به تأملات فلسفی پرداخت
...، تأویل نور، اتصال به عقل، فرشته شناسی و بسیاری از مفاهیم بنیادین در حکمت اشراق را باید ابتدا در ابن سینا جستجو کرد. بدون تأمل در نفس شناسی ابن سینا نمی توان به اهمیت گسست معرفتی فلسفه اسلامی با یونان به خصوص رساله فایدون افلاطون و درباره نفس ارسطو پی برد. راهبرد اساسی در تمثیلهای فلسفی عرفانی ابن سینا و سهروردی نفس شناسی و استکمال نفس آدمی است. آغازگاه این راهبرد بی تردید ابن سیناست. پایان پیام/ 248 ...
فیلسوف عشق
به حکمت مشرقی او و آنچه می توان از آثار موجود و باقی مانده وی درباره آن فلسفه، که شرح و بیان کاملش از قلم استاد مشاییان هیچ گاه به دست ما نرسیده است، بازسازی کرد، توجه داشته باشد.(نصر، 430:1383) این رگه های سیر منطقی فلسفه متفاوت اسلامی که از ابن سینا آغاز و به صدرا می رسد خود دلیل دیگری بر تفاوت اساسی فلسفه اسلامی با فلسفه یونانی است. فیلسوف عشق اما چرا فیلسوف عشق؟ شیخ الرئیس ...
ابوعلی سینارا بهتر بشناسید / ابوعلی به حدی باهوش بود که گاهی در مطالب علمی وجوه تازه ای میافت به طوری که ...
میکرد . در چهارمین سال وزارت قانونی برای کم کردن جیره غلامان و سپاهیان تدوین کرد که سبب شد سپاهیان علیه وی شورش کنند . شمس الدوله برای راضی کردن سپاهیان ابوعلی را به خانه شخصی به نام شیخ سعید ابن دخدوک تبعید کرد و فرمان او را جلوی چشم سپاهیان سوزاند . در دوران تبعید بود که ابوعلی کتاب شفا در مورد فلسفه و نکات مثبت نظریات ارسطو نوشت بعد از مدتی بیماری امیر وخیم شد و ابوعلی را ...
دکتر یحیی یثربی: قرآن را با عنوان ترجمه، تفسیر نکنیم
می گویند فلسفه ملاصدرا را نقد می کنی، جای اش چه بگذاریم؟ می گویم من که مسئول آن نیستم، من می گویم این فلسفه این ایرادات را دارد اگر ما این نقدها را بگوییم راه باز می شود که فلسفۀ جایگزینش به وسیلۀ کسی در آینده به وجود آید که شاید هنوز پدرش از مادر متولد نشده باشد. ما می گوییم ابن سینا قدم آخر است؟ نه، ابن سینا قدم اول است و ما باید نقد کنیم. غربی ها ارسطو را برای 20 قرن، قدم آخر گرفتند و ماندند ...
زادروز طبیب بزرگ
ابن سینا، طبیب و متفکر بزرگ ایرانی یکم شهریور سال 359 ه.ش در بخارا به دنیا آمد. او در چند زمینه صاحب نظر و دارای تالیفات متعدد است چنان که به گفته مستشرقان غربی در طبابت و حکمت بدیلی در روزگار خود نداشته است. نظام فلسفی ابن سینا، به طور کلی و به ویژه از لحاظ برخی اصول آن، ژرف ترین و ماندنی ترین تاثیر را بر تفکر فلسفی اسلامی پس از وی و نیز بر فلسفه اروپایی سده های میانه داشته است. وی در ساختار ...
نیم نگاهی بر زندگانی شیخ الرئیس بوعلی سینا!
به گزارش نافع ، به نقل از فارس از همدان، با مروری در تاریخ زندگانی و بررسی آثار علمی ابن سینا بزرگترین فیلسوف و پزشک نامدار جهان اسلام در می یابیم با وجود کامل بودن زندگی نامه او که مرهون دست نوشته های خود ابن سینا و گزارشات و نوشته های شاگرد وفادارش ابوعبیده جوزجانی که مدت 25 سال همراه و در معیت ابن سینا بوده، اما با مطالعه زندگینامه او سؤالاتی بی پاسخ در ذهن خواننده پدید می آید که در قلیلی از ...
به مناسبت بزرگداشت ابن سینا در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی علم الجمال یا زیبایی شناسی سینوی
رساله مورد توجه است ابتنای کامل برمباحث پیش از خود دارد لاجرم شرح زیبایی از همان فصل اول رساله باید مورد توجه قرارگیرد. لیک پیش از شرح زیبایی در رساله عشق، ضروری است امهات نظریه زیبایی از منظر ابن سینا را با توجه به نظام فلسفی او در الهیات شفاء مورد توجه و بازخوانی قرار دهیم. شیخ در فصل هفتم از مقاله هشتم الهیات شفاء با عنوان: فصل فی نسبة المعقولات إلیه، و فی إیضاح أن صفاته الإیجابیة و ...