سایر منابع:
سایر خبرها
چرا مردم به طب سنتی رو آورده اند؟
شعار درمان جایگزین و گاه شعار درمان مکمل در حال رشد و فراگیری هستند. این را می توان از توجه عمومی به گیاهان دارویی و نیز افزایش چشمگیر عطاری ها فهمید. تشکیل دانشکده های طب سنتی، تأسیس شورای سیاستگذاری طب ایرانی-اسلامی و تلاش برای قانون مند کردن شیوه های درمانی سنتی هم از نشانه های رشد و فراگیری طب سنتی است. این وضعیت در بسیاری ازکشورها وجود دارد، به گونه ای که برابر اعلام رئیس گروه طب ...
1750 متر فوتبالی یا 2 متر فلسفی
اما پدیده فوتبال در جامعه ما را با فوتبالی که در دیگر کشور ها جریان دارد متفاوت می داند و در ادامه این مقایسه و در انتهای این فیلم به مقایسه زندگی یک فوتبالیست با یک معلم فلسفه می پردازد و می گوید: همواره زندگی خودم را با یک فوتبالیست مقایسه می کنم. چند روز پیش نوشته شده بود یکی از فوتبالیست های مشهور پنت هاوسی دارد، حدود هزار و 750 متر، حداقل متری 25 میلیون؛ ولی من معلم فلسفه هنوز ...
روایت ابراهیم یزدی از نامۀ محرمانه بازرگان و آخرین دیدار با امام
می توانستیم با این ارتش در مرز هایمان مانور دهیم، در حالی که دولت مرکزی هیچ قدرتی آنجا نداشت؟ دبیرکل نهضت آزادی ایران همچنین به انتقاداتی که به مواضع این تشکل در دوره جنگ تحمیلی می شود نیز پاسخ داد و گفت: نهضت آزادی 63 سند درباره جنگ دارد که در همه آن ها دو موضوع را از هم تفکیک کرده ایم؛ یکی مخالفتمان با ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر است و دیگری حمایت بی دریغ از رزمندگان که با تمام ...
شأن فرهنگی شخصیت رازی بر شأن پزشکی او غالب است
رازی بیان می کند. در مقاله ای که برای روزنامه اطلاعات نوشته ام 6 اصل از اصول نگاه فلسفی رازی را بیان کرده ام. در ادامه علی اکبر ولایتی گفت: بنده بیشتر به جنبه پزشکی شخصیت رازی می پردازم. این که کسی بدگویی کند از این سینا چیزی از جایگاه شیخ الرئیس کم نمی کند. حضرت امام ضمن انتقاداتی که از ابن سینا می کند می فرماید بعد از معصومین نظیری برای ابن سینا وجود ندارد. زکریای رازی شخصیتی بود که ...
نهضت بزرگ علمی امام باقر (ع)
بر سخن و رأی رسول خدا استوار خواهم بود! (عبد الله که خود را در میدان بحث به بن بست رسیده یافت، سعی کرد تا با فلسفه بافی و استحسانهای شخصی و تمسک به ذهنیتها و تعصبهای قومی راهی بجوید، از این رو) عبد الله گفت: آیا شما خشنود می شوی که ببینی شخصی با زنی از بستگان و خانواده شما چنین عملی را انجام دهد! امام فرمود: ای بی خرد! چرا سخن از زنان به میان می آوری (ما درباره حکم خدا سخن می ...
آیا ویلچری ها راحت سوار قطار می شوند؟!
...> . ادامه اصول ساخت یعنی اصول گشتالت انتخاب شده در تمام طرح. (فرضا اصول قرینه یا هندسی را در همه جا به کاربریم). وضوح کلیت عناصر گشتالت مانند تغییرات فرمی رنگ ها و نوشته ها (که این ها باید در معرض دید باشند). . تقسیم بندی استتیک منطقی در تطبیق باساخت، مونتاژ و سرویس قطعات مصون از مزاحمت های دید(جلوگیری از اغتشاش، انعکاسات نوری و خطای دید از کسب اطلاعات) . وجود منطق فرمی بر اساس جنس انتخاب ...
آغاز تدریس فقه تخصصی نظام ساز/ سبک سامرا در آموزش حوزوی احیا شود
... به این منظور و برای تبیین بیشتر موضوع با این استاد حوزه های علمیه به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛ *با توجه به راه اندازی رشته های فقه تخصصی در حوزه علمیه امام رضا(ع) لطفا توضیحی مقدماتی درباره وضعیت کنونی فقه در حوزهای علمیه و جامعه ارائه فرمایید؟ دانش فقه و علوم مرتبط با آن نظام زندگی مومنانه انسان ها را تأمین می کند و نظامِ تأمین زیست مومنانه است. به همین جهت هم ...
رازی شگفتی بسیاری در تاریخ پزشکی ایران ایجاد کرد
برخی از این کتاب ها از بین رفته است و فقط اسامی آن ها در فهرست ابوریحان و ابن ندیم باقی مانده است. رازی 6 رساله به زبان فارسی دارد که اگر فهرست ابوریحان نبود حتی نام این کتاب ها باقی نمی ماند. کار تحقیق و کار طب بر اساس مشاهده جزو اثرات بسیار ابداعی زکریای رازی بود که هیچ کس قبل و بعد از وی کتابی به این تفصیل نداشته است این اثر 23 جلدی که شرح حال بیماری ها و بیماران است از روی شرح حال بالینی ...
اگر ابن سینا متفکر بزرگی نبود، احتمالا پزشک حاذقی هم قلمداد نمی شد
باید یادآور شد که در متون تمهیدی همین کتاب توجه خاصی به فلسفه شده است. ابن سینا در مقدمه خود به وجود تفارق طب و فلسفه پرداخته و بیان کرده که فلسفه یک بحث نظری درباره کل عالم است و به همین سبب طب به ناچار برای مشخص کردن اصول خود باید به نحو مستمر به فلسفه رجوع کند، به ویژه در مورد شناخت و دقت در عناصری که مقوم وجود انسان هستند و بر مزاج او تأثیر می گذارند. وی با اشاره به اینکه پزشک فقط ...
انقلاب اخلاقی زرتشت و دامنۀ نفوذ آن در تفکر جهانی
روم اعلام کرد. بعد از اسلام خلافت عباسی نیز به تبعیت از او در جهت استقرار یک دین رسمی و حکومتی تلاش کرد. صفویان شیعه نیز به همین ترتیب؛ بنابراین سیاست اردشیر را بر مبنای انقلاب زرتشتی می توان یک سیاست جهانی قلمداد کرد. این رویه در ایران تا امروز نیز ادامه یافته است و اصولاً وجود چنین روندی، گوشزدی بسزا است برای آنان که فکر می کنند بازگشت به ایران باستان یا اندیشۀ ایرانشهری می تواند راه حل برون رفت ...
همه شهرداران تهران
تهران دوران پرافت وخیزی نبود. با آنکه او بزرگ شده تهران بود اما چون پزشک بود، از اداره شهر جز آنچه در فرنگ دیده بود، نمی دانست و اقدامات کوچکی درزمینه قانون جمع آوری زباله و تمیزکردن معابر عمومی را در کارنامه خود به جای گذاشت. او در سال 1331 ه. ق از بلدیه استعفا داد، سپس به اروپا سفر کرد و ژنرال کنسول (سرکنسول) ایران در سوئیس شد و به پاس کتاب هایی که در طب نوشت، نشان علمی از دولت فرانسه گرفت. ...
انحراف مسلمانان درغیاب حرکت فکری/وظیفه ما تکرار سخن پیشینیان نیست
تعلق دارد، تکرار کرده و با فلسفه افلاطون، ابن سینا و سهروردی خو گرفته ایم. گویی که وظیفه ما پاسداری از میراث گذشتگان است و بس! غافل از اینکه بسیاری از بحث های آنان، هم اکنون محل اشکال جدی قرار گرفته اند. ما نه تنها دانش تجربی، ستاره شناسی و علوم انسانی جدید را جدی نگرفته ایم، بلکه به تحقیر آنها نیز می پردازیم. هنوز هم از عقول آسمانی و از معقولات کلی خودمان که موجوداتی مجردند و در حافظه ...
دکتر صدیق اورعی:باید فرهنگ را از نو بسازیم/حتی درازدواج موقت هم هنجارها رعایت نمی شود
جواب مناسب است. در آن سالهایی که انگیزه داشتم، پنج سال در رادیو علیه آموزش اضافی برنامه داشتم و بحث می کردم.آموزش اضافی چیست ؟ می گفتم کنکور را به اول دبیرستان بیاورید و دوبرابر ظرفیت دانشگاه ها دانش آموز بپذیرید و بقیه را به مهارت آموزی بفرستید. وقتی افراد مهارت آموزی کنند، همه خرجی خانه می دهند ودرآمد خواهند داشت ومی توانند ازدواج کنند. حال این جوان بیکار همانی است که به شغل عادی ...
زندگی سیاسی ابراهیم یزدی
، پشه چو پر شد، بزند پیل را . گروه نهاوند را گرفتند، حداکثر 20 نفر بودند اگر همه آن ها را هم روی اجاق برشته می کردند، غیر از آن 20 نفر کسی را معرفی نمی کردند، چون غیر از این نبودند. در بعضی از شهر ها دو سازمان وجود داشت؛ اما از حال هم خبر نداشتند. علاوه بر این، اتفاقی دیگر هم افتاد. در سازماندهی متراکم و متمرکز، رهبری می تواند خیلی قاطع و صریح عمل کند. اما در سازماندهی پراکنده، گروه ها ممکن است کار ...
ساخت دولت اسلامی، نیاز امروز
تشکیل امت واحده ی اسلامی و تمدن نوین اسلامی را به عنوان یک آرمان و هدف عالی می توان از اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در کلام و سخنان رهبران انقلاب اسلامی مشاهده نمود؛ تا جایی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، درباره ی اهداف تشکیل حکومت اسلامی صراحتاً از تشکیل جامعه ی نمونه ی اسلامی و تشکیل امت واحده ی جهانی نام برده شده است: ملت ما در جریان تکامل انقلابی خود، از غبارها و زنگارهای طاغوتی ...
5 شهریور؛ بزرگداشت رازی بانی مکتب جدید در علم شیمی
تالیفات و نوشته های وی را در علوم مختلف از جمله طب، داروشناسی، فلسفه، کیمیا، نجوم، الهیات و ... حدود 273 اثر تخمین زده اند که بیشتر آنها در طب و فنون وابسته به آن است؛ اما با این حال کشف الکل با نام او گره خورده و بیشترین تاثیر را در شهرت این دانشمند داشته است. درواقع نقش او در علم کیمیا و تاثیراتی که توانست بر این علم بگذارد، به تنهایی برای معرفی این دانشمند بزرگ کافی است؛ چراکه رازی مکتب ...
راز قبر "رازی" چیست؟
ایران به نوشته سیدحسین نصر که در باب علوم زیستی است، محمد بن زکریا این طور معرفی شده: رازی در سال 250 هجری/ 864 میلادی در ری متولد شد و در سال 313 هجری/ 925 میلادی در همین شهر دیده از جهان فروبست. زندگی زکریای رازی در چند مرحله سپری شد. وی در آغاز به تحصیل ریاضیات، نجوم، فلسفه و کیمیا پرداخت و از میانسالی به بعد به دانش پزشکی علاقه مند و پس از کسب شهرت عازم بغداد شد و در بغداد به حاذق ترین پزشک ...
بالا بودن شان فرهنگی رازی نسبت به مقوله پزشکی
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ حسن بلخاری رئیس انجمن مفاخر فرهنگی عصر امروز در مراسم نقش و جایگاه رازی در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: شان فرهنگی رازی اشرف پزشکی اوست و دانش مرز را از علوم جسمانی بر می دارد و رازی عنوان طب را ادیب جسمانی می داند. وی بیان کرد: جایگاه فلسفی رازی برهمگان روشن است ...
ولایتی: رازی به لحاظ طب بالینی جامع ترین طبیب است
مشکلی با فهرست کردن کتب 100 سال پیش نداشت و به طور کلی کار تحقیق و طب بر اساس مشاهده یکی از ابداعات رازی است که رازی شرح حال بیماران را در 23 جلد نوشته که کسی در تاریخ طب اسلامی و ایرانی این کار را نکرده است . وی افزود: رازی کتاب من لایحضره الطبیب را نگاشته است و شیخ صدوق کتاب رازی را مبنایی برای کتاب خود قرار داده است. در ادامه مراسم دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر ...
ایفای نقش جدی داروسازان در تولید، اشتغال و اقتصاد میهن
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا ، محمدبن زکریای رازی طبیبی حاذق و پزشکی عالی قدر بود که در زمان خود شهرت به سزایی داشت. رازی از زمره پزشکانی است که بعضی از عقاید وی مخصوصا در درمان بیماران با مایعات و غذا در درمان طب امروزی نیز به کار می رود. همچنین ابن سینا، رازی را در طب بسیار عالی مقام می داند و می توان گفت برای تألیف قانون از الحاوی رازی استفاده فراوان کرده است. پنجم ...
نقد و پاسخ به آدرس های اشتباه جناب مطهری زاده
حال حقیر از چنارشیجان در این مقطع تاریخی نشانی نیافته ام ". به عبارتی و برابر نوشته ایشان (البته تاریخ نام دیگر مناطق شهرستان را هرگز فراموش نکرده و در اسناد به آن ها اشاراتی شده است)، با توجه به اینکه در تاریخ نام سایر بخش ها آمده است؛ پس مردم چنارشاهیجان در آن نهضت حضور نداشته اند!؟ به نظر می رسد جناب مطهری زاده همه منابع را در دسترس نداشته و طبیعتا از تاریخ سینه به سینه خارج از ...
داروسازی خط پایان درمان است/ تهیه و توزیع دارو از دغدغه های اصلی داروخانه ها می باشد
زکریای رازی از دانشمندان ایرانی است که در طول حیات 62 ساله خود در علوم مختلف متبحر شده بود، به گونه ای که تعداد تالیفات و نوشته های وی را در علوم مختلف از جمله طب، داروشناسی، فلسفه، کیمیا، نجوم، الهیات و ... حدود 273 اثر تخمین زده اند که بیشتر آنها در طب و فنون وابسته به آن است؛ اما با این حال کشف الکل با نام او گره خورده و بیشترین تاثیر را در شهرت این دانشمند داشته است. درواقع نقش او در ...
مبانی تئوریک مدارا / به قلم مرتضی ادیب
مرتضی ادیب/ میرملاس: سوال اصلی در این نوشته این است: چرا باید مدارا ورزید؟ در واقع می توان اینگونه پرسید : کسانی که از مدارا ورزیدن با دیگران سخن می گویند و از آن دفاع می کنند چه دلایل معرفتی در دفاع از باور خویش ارائه می دهند تا مخالفان مدارا را مجاب به [...] مرتضی ادیب/ میرملاس: سوال اصلی در این نوشته این است: چرا باید مدارا ورزید؟ در واقع می توان اینگونه پرسید : کسانی که از مدارا ورزیدن با دیگران سخن می گویند و از آن دفاع می کنند چه دلایل معرفتی در دفاع از باور خویش ارائه می دهند تا مخالفان مدارا را مجاب به پذیرفتن نظر خود کنند؟ ابتدا باید مفهوم مدارا را تعریف کرد تا بعد بتوان از آن دفاع نمود. مدارا یعنی؛ یک شخص در برابر ابراز عقاید/باورهای شخص دیگری؛ الف) که مخالف عقاید/باورهای خود باشد، ب) از موضع ضعف نباشد، ج) از موضع جهل نباشد، با گشودگی رفتار کند و به آنها احترام بگذارد و سبکِ متفاوتِ اندیشیدنِ طرف مقابل را به رسمیت بشناسد. دو راه استدلالی متفاوت برای ترجیح معرفتی مدارا بر عدم مدارا را به طور خلاصه شرح می دهیم. راه اول : تفاوت مبنایی تعریف و تصویر حقیقت در دنیای سنت و دنیای مدرن سنت و مدرنیسم، دو تلقی و رویکرد متفاوت نسبت به هستی و انسان می باشند. سنت مربوط به دنیای گذشته که قائلانی در دنیای کنونی هم دارد(بنیادگرایان) و مدرنیسم برآمده از معرفت و تجربه ی انسان غربی از رنسانس تا کنون. در دنیای سنت، حقیقت و دست یافتن به حقیقت دو پیش فرض اصلی داشت: الف) ساده و زلال و عریان بودن حقیقت؛ به این معنا که هر کسی که اراده جست و جوی حقیقت( هر حقیقتی، چه طبیعی چه مابعدطبیعی) را دارد، حقیقت ساده و عریان است، پس جست و جو کننده با اندک تلاشی به اصل حقیقت خواهد رسید. ب) قوای اِدراکی آدمی و ذهن انسان در روبه رو شدن با حقایق، بدون پیش داوری و صرفاً آیینه مانند و تماشاگر محض حقیقت است. در دنیای مدرن که تحولات معرفتی و فلسفی بسیاری در نحوه ی نگاه آدمی به هستی و انسان پدید آمده، ضمن نقد و رد دو پیش فرض معرفت شناسانه درباره حقیقت در دنیای سنت، دو پیش فرض دیگر مطرح شد. نقد اساسی را کانت عنوان کرد؛ او گفت در دنیای گذشته، ” بود و نمود ” حقیقت و اشیاء بر هم منطبق و عین هم بوده است( که در زبان او نومن و فنومن نام دارند)، اما در دنیای مدرن، بود حقیقت با نمود حقیقت، یکی نیست و بود حقیقت از دسترس آدمیان به دور است، ما فقط با نمودی از حقیقت که آن هم برآمده از پیش فرض های ذهنی ما است، روبه رو هستیم. و اما دو پیش فرض حقیقت در دنیای مدرن : الف) حقیقت ساده و عریان نیست؛ بلکه لایه لایه، تو بر تو و چند وجهی است؛ ب) ذهن آدمی آیینه مانند نیست که حقیقت موجود را فقط انعکاس دهد بی کم و بیش، بلکه بر اساس حب و بغض ها، باورها و عقاید و کلاً پیش فرض های روانشناختی و معرفت شناختی در آفریدن حقیقت و جرح و تعدیل آن، فعال است. تفاوت در پیش فرض ها، به دلیل تفاوت در منابع معرفت بخش است؛ در دنیای گذشته، دین تنها منبع موثق معرفت بخش بود اما در دنیای امروزی، دین رقیبان بسیاری یافته و معرفت آدمیان، تک منبعی نیست، منابعی مانند، علم، فلسفه و ... . با توجه به تفاوت نگاه آدمیان به حقیقت در سنت و مدرنیسم، نوع رفتار آدمیان هم تفاوت پیدا می کند. در دنیای سنت، آدمی خود را “واصل و مالک ” به حقیقت می دانست و مخالف خود را باطل محض می پنداشت، اما در دنیای کنونی، آدمی خود را “طالب حقیقت ” می شمارد و واصل به حق مطلق نمی داند، حقیقت دیریاب و چند وجهی است، ما همیشه با نمود و گوشه ای از حقیقت رو به رو می شویم، همگان به قدر وسع، از حق بهره ای دارند، نه حق پاک و مطلق در دنیای کنونی یافت می شود و نه باطل مطلق، این به معنای نسبی بودن حقیقت نیست، به معنای نسبی و خطاپذیر بودن فهم آدمی از حقیقت است. باور به تنوع تصاویر از حقیقت، تصاویری که بشری بودن، خطاپذیر بودن، امکان تکامل و تصحیح شدن، از مشخصه ی اصلی آن تصاویر و تفاسیر است، به انسان؛ الف) حقِ انتخاب تصویر حقیقت بر مبنای فهم و استدلال شخصی، بدون تکلیف و تحمیل بیرونی، و ب) تواضع عقلانی نسبت به تصویر مرجح خود در رابطه با تصاویر دیگر به سبب زمینی، بشری، خطاپذیر و نسبی بودن همه ی تصاویرِ حقیقت، را می بخشد. و در آخر اینکه : تواضعِ عقلانی و تفاوت تصاویر و حق بودن نسبی تصویرها و آگاهی یافتن نسبت به چگونگی کسب حقیقت در دنیای مدرن و توجه به پیش فرض های معرفت شناسانه، مبانی تئوریک ترجیح معرفتی مدارا بر عدم مدارا می باشند و نیز، این ترجیح معرفتی، به ترجیح اخلاقی مدارا بر بی مدارایی در جوامع کنونی راه می برد. و اما استدلال دوم در رابطه با مدارا ورزیدن، به صورت خلاصه چنین است: الف) باورها/ عقاید انسان ها را می توان به سه دسته ی اصلی تقسیم کرد؛ 1. باورهای بیرونی بالفعل : یعنی باورهایی( چه علمی، چه فلسفی، چه تجربی، ...) که همه ی انسان ها در همه ی جوامع با در نظر داشتن ترازویی بیرونی برای بررسی آن باور، به درست یا نادرست بودن آن باور پی برده اند. مثال: آب در 100 درجه ی سانتی گراد به جوش می آید. / هر 1 کیلوگرم، 1000 گرم است. / سرعت نور 300 هزار کیلومتر بر ثانیه است. / 2+2=4 / دریای خزر در شمال کشور ایران واقع شده است. تمامی مثال های بالا که گزاره هایی معرفتی هستند را هر انسان نرمالی در هر کجای کره زمین می پذیرد، چون می توان به صورت بیرونی در مورد آنها داوری، و صحت و سقم آنها را بررسی کرد. 2. باورهای بیرونی بالقوه: یعنی باورهایی که بیرونی هستند اما فعلا نمی توان در مورد صحت و سقم آنها داوری کرد. مثال: در کره ای که 100 میلیارد سال نوری از کره ی زمین فاصله دارد، اکسیژن یافت می شود. / ممکن است 100 سال دیگر درمان قطعی همه ی سرطان ها کشف شود. این باورها بیرونی هستند اما علم بشر اکنون توانایی رد یا تایید آنها را ندارد. باورهای بالقوه در طول زمان از تعدادشان کاسته شده و به باورهای بالفعل تبدیل می شوند. 3. باورهای درونی: باورهایی که مربوط به درون آدمیان هستند و هیچ داور و قاضی بیرونی در رابطه با آنها نه وجود دارد و نه حق اظهار نظر دارد و نسبت به تیپ مختلف انسان ها، ممکن است تفاوت داشته باشند. مثال: رنگ آبی زیباترین رنگ است.( از نظر کسی که این گزاره را عنوان کرده رنگ آبی زیبا است اما ممکن است دیگران آن را نپذیرند.) / سیب خوشمزه ترین میوه است. / شعر حافظ لذت بخش تر از شعر مولوی است. این باورها، درونی و ذوقی هستند و هر انسانی، چون منحصر به فرد است، باورهای ذوقی مختص به خویش را دارد. ب) باروهایی که بیرونی و بالفعل هستند، در هر جامعه ای و در هر زمانی، باید مورد پذیرش همگان قرار بگیرند، اقتضای حقیقت طلبی این است، زیرا داوری مشخص و قاطع راجع به آنها امکان پذیر است. اکثر گزاره های ریاضیات و منطق از اینگونه باورها هستند. ج) باورهای بیرونی بالقوه و باورهای درونی، هیچ رجحانی بر یکدیگر ندارند و برای اجرا و قانونی شدن در عرصه ی عمومی باید به رای گیری گذاشته شوند، زیرا مقتضای عدالت طلبی همه پرسی در مورد باورهایی است که هیچ داور مشخص و مطلق بیرونی در رابطه با آنها وجود ندارد. اکثریت باورهای اجتماعی، دینی، انسانی و ... انسان ها، باورهایی اینگونه هستند. د) مدارا ورزیدن با باورهای بیرونی بالفعل درست نیست، زیرا باورهایی هستند که همگان با هر دین و مذهب و زبان و جامعه و فرهنگ و ... اگر نرمال و واقع بین باشند آنها را می پذیرند. نسبت به باورهای بیرونی بالقوه و باورهای درونی، باید “مدارا ” ورزید، زیرا هیچ دلیل محکم و مستندی برای رجحان برخی از آن باورها نسبت به برخی دیگر وجود ندارد. در رابطه با این باور ها فقط باید به نظرخواهی عمومی و آزاد از مردم اقدام کرد. استدلال اول برگرفته از کتاب اخلاق دین شناسی از ابوالقاسم فنایی و استدلال دوم برگرفته از کتاب راهی به رهایی و مشتاقی و مهجوری از مصطفی ملکیان می باشند. درج شده توسط : دبیر سرویس خبر میرملاس ...
از طبعیت بشر چه می دانید؟
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دوازده نظریه درباره طبیعت بشر نوشته لزلی استیونسن، دیوید ل. هابرمن، پیتر مَتیوز رایت ترجمه میثم محمدامینی پس از دو سال در نشرز فرهنگ نشر نو تجدید چاپ شد. این کتاب به قیمت پنجاه هزارتومان عرضه شده است. کتاب دوازده نظریه درباره طبیعت بشر برای کسی نوشته شده است که بدنبال فلسفه زندگی است؛ یعنی درکی از طبیعت بشر که راهنمایی مان کند چه گونه باید زندگی ...
آغاز تدریس فقه تخصصی نظام ساز/ سبک سامرا در آموزش حوزوی احیا شود
توضیحی مقدماتی درباره وضعیت کنونی فقه در حوزهای علمیه و جامعه ارائه فرمایید؟ دانش فقه و علوم مرتبط با آن نظام زندگی مومنانه انسان ها را تأمین می کند و نظامِ تأمین زیست مومنانه است. به همین جهت هم هست که فقه، محور دروس حوزوی قلمداد می شود. هرچند فلسفه و کلام و منزلت حکمی و اخلاق جایگاه رفیع ارزشی خودش را دارد، اما مردم ضمن التزام و تعهد به ارزش های اخلاقی زندگی خود را در چارچوب آموزه های ...
سهروردی و غزالی
، طبیعیون و الهیون تقسیم می کند و معتقد است این سه گروه کافرند. او همچنین دانش هایی را که فلاسفه بدان پرداخته اند مانند ریاضیات، الهیات و طبیعیات تحریم کرده است. خواجه طوسی وجود امام را اثبات کرده، سهروردی هم در آثارش به وجود قطب یا امام قائل است. ویلیام جیمز کتابش را بر مبنای غزالی نوشته و در کتابش چندین بار به غزالی اشاره می کند. غزالی علم تصوف و علم ذوقی را وارد فلسفه کرده و باعث شد علوم بحثی دچار ...
مصدق، دنباله رو آرمان مشروطه
مرداد جریان داشته و همچنان ادامه دارد. اینها بحث هایی فراتر از یک دوره تاریخی سپری شده است و نشان می دهد که 28 مرداد و وقایع قبل و بعد از آن همچنان بخشی از تاریخ اکنون ما است. من قصد دارم به موضع مشخصی در تفسیر و ارزیابی 28 مرداد اشاره کنم. در حقیقت در کنار همه موضع گیری هایی که در این شصت و چهارسال شاهد بودیم، با شیوه ای از تفسیر و ارزیابی 28 مرداد در کنار شیوه های دیگر مواجهیم که به رغم شباهت هایی ...
زادروز طبیب فیلسوف
.... رازی صاحب اخلاق نیکو و رفتار پسندیده بود و با بیماران به مهربانی و عطوفت رفتار می کرد. ابن ندیم در کتاب الفهرست خود تعداد آثار رازی را 167 و ابوریحان بیرونی در کتاب فهرست کتب رازی آثار او را 184 جلد دانسته اند. کتاب های رازی برحسب فهرست ابوریحان بیرونی به این ترتیب تقسیم موضوعی می شوند: 56 کتاب در طب، 33 کتاب در طبیعیات، 7 کتاب در منطق، 10 کتاب در ریاضیات و نجوم، 7 کتاب در تفسیر و تلخیص و ...
چه چپی چه راستی!
دروس ریاضیات محض، ریاضیات کاربردی و ریاضیات ترکیبی سه نمره B مثبت و در درس ادبیات فارسی نیز نمره قبولی گرفتم و متعاقبا فرم ورود به دانشگاه را پر کردم. به هنگام تقاضای ادامه تحصیل، علاقه ام را به رشته های مهندسی و علوم پایه از دست داده و مایل به ادامه تحصیل در رشته های علوم انسانی به ترتیب فلسفه، جامعه شناسی و ترجیحا هر دو یا ترکیبی از این دو بودم. به یاد دارم دانشگاه هال با دیدن نمره های بنده پیشنهاد ...
به مناسبت روز رازی و بزرگداشتش در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اصول نامه سیرت فلسفی محمدبن زکریای رازی
حکم به حقانیت رای افلاطون می داد. اما نه این اختلاف نظر رازی را بزرگترین دشمن ارسطو می ساخت تا دشنام به ارسطوئیان مسلمان را مباح سازد نه از فلسفه رازی فلسفه ای ایرانی مقابل فلسفه یونانی می ساخت. بر این اعتدال، رازی تأکید بسیار دارد حتی با شرح مسئله در کتاب طب روحانی اش خواننده را به این معنا ارجاع می دهد که: پوشیده نیست که فضل مرد چنان که در کتاب طب روحانی گفته ایم در فرو شدن در ...