سایر منابع:
سایر خبرها
دومین پیش نشست همایش فلسفه عرفان برگزار شد
در این عرصه باشد؛ فلسفه عرفان به عنوان علمی نوپدید اذهان بسیاری پژوهشگران و اساتید را به خود متوجه کرده است . عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: فلسفه عرفان نگاه درجه دومی به یک علم است؛ این بحث را می توان از زوایای مختلفی مورد توجه قرار داد؛ یکی از این موارد حجیت آموزه های عرفانی است؛ عده ای بیان کرده اند که حدود ثمانیه عرفان را فلسفه عرفان گویند و برخی دیگر نیز نگاه فیلسوفانه به ...
تفاوت فلسفه عرفان غرب با اسلام بنیادین است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت الاسلام والمسلمین کیاشمشکی ظهر امروز در نشست علمی درآمدی بر فلسفه عرفان در مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: اصل چیستی فلسفه عرفان و اینکه معرفت و دریافت های عرفانی جنبه شناختی دارد یا خیر و یا با چه ابزاری می توان دریافت های معرفتی شناختی را تبیین کرد در این عرصه باید بحث شود. وی افزود: در عرصه چیستی فلسفه عرفان باید گفت فلسفه در غرب با ...
تفسیر عرفانی مبتنی بر تاویل است/ گاهی تخیل با شهود در هم می آمیزد
و بعد بحث عرفان نظری مطرح شود، اما خمیره عرفان با خمیر فلسفه متفاوت است. عضو هیئت علمی دانشگاه قم در پاسخ به این پرسش که ملاصدرا عرفان و کشف و شهود را معرفت زا می داند، در این صورت آیا می توان گفت تفسیر ملاصدرا نزدیک به تفسیر عرفانی است؟ گفت: ما دو شهود داریم؛ ملاصدرا گاهی از شهود عقلی سخن می گوید و اینکه باید وجود را شهود کرد و شهود ملاصدرا گاهی شهود عرفانی است و این شهود با شهود عقلی ...
علامه طباطبایی، فیلسوفی واقع گرا و پیش برنده حکمت متعالیه
به صورت مستقل مورد توجه قرار گیرد و مورد بحث واقع شود، چنین چیزی در عالم اسلامی اتفاق نیفتاده بود. علامه طباطبایی برای اولین بار بود که در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم، فلسفه را با معرفت شناسی آغاز کردند. جلد اول و دوم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم، مربوط به معرفت شناسی است، در بحث معرفت شناسی، علامه طباطبایی یک باب جدید در فلسفه گشودند و آن، بحث ادراکات اعتباری بود. مرحوم علامه بحث ...
دغدغه فارابی در الحروف ادامه دغدغه ارسطو نیست
اولین نشست فلسفی با عنوان زبان و معرفت از دیدگاه فارابی ، بیست و نهم مهر ماه سال جاری در خانه حکمت اصفهان برگزار شد. دکتر قاسم پورحسن استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، یکی از سخنرانان این نشست بود. این استاد فلسفه که پژوهش هایش در حوزه فلسفه اسلامی و فلسفه دین است، کتابی با عنوان فارابی و راه سعادت دارد که موضوع آن کاوشی در باب اخلاق فضیلت از نگاه ابونصر فارابی است. محور سخنان او در ...
علامه طباطبایی(ره) کتابخانه چندین هزار جلدی بود
بدنشان رعشه و لرز گرفته بود و در این حال ما به دیدار وی رفتیم و سؤالات و مباحثی مطرح شد و ایشان هم پاسخ آن را دادند؛ جلسه بسیار پرمغز و پر معنایی بود و وقتی خارج شدیم از دوستمان در مورد وزنه و جایگاه علمی علامه سؤال کردم و وی تعبیر جالبی داشت و ایشان گفت که علامه طباطبایی کتابخانه 50 هزار جلدی است که از کثرت علم و اخلاق و عرفان و فلسفه و کلام و تفسیر قرآن، وجودش به لرزه درآمده است و انسان می توانست ...
قائمشهر میزبان همایش علم از منظر دین
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، همایش تخصصی علم از منظر دین و ضیافت علم و اندیشه با موضوع بررسی جایگاه عرفان و حکمت اسلامی در جهان معاصر بمناسبت گرامیداشت هفته کتاب و دهه وقف 25آبان ماه جاری با حضور اساتید برجسته ملی در حوزه دین و فلسفه اسلامی در دونوبت صبح و عصر در قائمشهر برگزار خواهدشد. این همایش در نوبت ازساعت9صبح در سالن اجتماعات عمارت شهرداری قائمشهر و در نوبت عصر از ...
دانشگاه ما مروج علم دیگران است/ وزرای علوم، غالبا تخصصی درباره علم ندارند/ سبک فعلی کنکور یکی از آسیب ...
ضمیمه مرتبط درهمین مسیر. دربخش معرفت شناسی شما یک روی بحث محتواگرایی تاکید دارید و محوریت آن هم رئالیسم انتقادی است. این نحله مبدأش لندن است و از طرفی ما شما را جزء بومی گرایان می شناسیم. مشخصا از نظر شما نسبت دانشگاه اسلامی با رئالیسم انتقادی با این وصف چگونه است؟ سوال خوبی است. اولا نگاه من به رئالیسم انتقادی یک نگاه روش شناختی است. کمااینکه رئالیسم انتقادی یک نحله شناخت شناسی است و ...
سنت شکن حوزه
طباطبایی از عرفان به شکل عرفانی تفسیر می کند، برگرفته از منابع قرآن و نهج البلاغه است. در واقع هم فلسفه و هم عرفان علامه در تفسیرش دخیل بوده است اما نه فلسفه و عرفان وارداتی بلکه عین فلسفه و عرفان الهی که از زبان رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است. از دیگر نکات قابل تأمل در مورد رویکرد تفسیری علامه طباطبایی این است که به زعم او، قرآن کریم از چنان ظرفیتی برخوردار است که موضوعات آن ...
اصول فلسفه و روش رئالیسم عرضه فلسفه تطبیقی میان شرق و غرب بود
...، 225). از مباحث معرفت شناسی مقالات اصول فلسفه و روش رئالیسم قابل استنتاج است که: اول؛ در تحلیل علامه طباطبایی، انسان موجود علمی است و موجود علمی کار و فعالیت خود را براساس گونه ای علم که او را به سوی عمل برانگیزد انجام می دهد. این گونه علم، از علوم و ادراکات اعتباری است. بدین ترتیب عمل و رفتار انسان، تابع علوم و ادراکات اعتباری خواهد بود و هر عمل و رفتار انسان در واقع ...
علامه سیدمحمد حسین طباطبایی(ره)؛احیاگر فلسفه سیاسی اسلامی
، نوشته می شود. در درس های تفسیر، که بعدها با نام تفسیر المیزان نوشته و به چاپ رسید و از همان سال های 20 القا می شد؛ از همان جلد اول تا جلد آخر این نظریه مورد بحث و توجه قرار گرفته و از آن در تحلیل و تفسیر آیات قرآن کریم و سپس موضوعات گوناگون اجتماعی و فلسفی و ... استفاده شده است. نظریه ادراکات اعتباری نظریه ای مبنایی و مولد است و در علوم و عرصه های گوناگون می تواند کاربرد داشته باشد ...
ابداعات علامه طباطبایی(ره) در طرح مباحث مهدوی
مختلفی وارد بحث مهدویت شده اند. به عنوان مثال برخی محققان با فضای روایات سروکار داشته اند و با سبک روایی مباحث مهدویت را مورد بحث و بررسی قرار داده اند و دستمایه اولیه آنها بر اساس روایاتی بوده که به دست شان رسیده است. وی افزود: برخی با فضای تحلیل عقلانی به مباحث مهدوی روی آورده و بر اساس روش های فلسفی و عقلی با این موضوع مواجه شده اند. به عنوان مثال مرحوم شهید مطهری که یک قالب فکری درست می کند ...
درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ را بخوانید
به گزارش خبرگزاری شبستان ، مؤلف در این کتاب کوشیده است، به سهم خود، با طرح مقوله ی روش تحقیق در تاریخ از قلمرو علم تاریخ به وادی فلسفه ی علم تاریخ گام بردارد و حوزه های هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی تاریخی را به هم پیوند دهد؛ از مفاهیم و مبانی روش و پژوهش در تاریخ سخن بگوید؛ طرح تحقیق و مؤلفه های آن را به بحث بگذارد و با منبع شناسی تاریخی به عرصه ی روش های گردآوری داده های تاریخی گذر کند ...
آیت الله محمدی: ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی مغفول مانده است
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت الله غیاث الدین طه محمدی ظهر امروز در همایش ملی مرزبان وحی و خرد در دانشگاه بوعلی، اظهار کرد: هرکدام از شاگردان علامه طباطبایی این عالم بزرگ را در بعد یک انسان کامل درک کردند. وی با اشاره به اینکه جامعیت این انسان های بزرگ باید مورد بحث و توجه قرار گیرد، ادامه داد: علامه طباطبایی مصداق انسانی است که در مسیر الهی همه خوبی ها را کسب کرد. ...
خاک بازی با گنجینه های زیر خاکی
...> نقد و بررسی چند مورد در فلسفه اسلامی و یونان دکتر کلباسی در پایان این طور بیان داشت : نکته ای که به عنوان نکته آخر می گویم و من در واقع غرضم یک گشودگی و یک گشایشی بود که افق بحث باز شود. من اگر نظری هم دارم نمی خواهم این نظر را به عنوان محور این جلسه قرار دهم بلکه به عنوان افق هایی که پرسش بر انگیز هست بیان می کنم.بنده به سیاق بیش از دو دهه درس و بحث ارسطو عرض می کنم که فقط در این سه محور ...
علوم انسانی ریشه در فلسفه غرب دارد / مباحث علمی را به اغراض سیاسی آلوده نکنیم
...، ریاضی و انسانی دارای یک پشتوانه و ریشه فلسفی است. بعد از رنسانس در جوامع غربی در مورد ابعاد زمان و مکان بحث و گفتگوی فراوانی انجام شد و به همین دلیل توانستند به جزئیات این دو مولفه پی برده و علوم تجربی را بوجود بیاورند . این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: ما در فلسفه باید نظریات مختلف درباره زمان و مکان را مورد کند و کاو و گفتگو قرار دهیم و مبانی فلسفی علوم امروز را مورد ارزیابی قرار ...
سه خصلتی که در هر انسان وجود دارد/ انسان، نمونه عالم هستی است
معرفت ندارند. کلمه معرفت یا شناخت یا علم، تنها درک اشیا نیست. شما با معرفت آنچه که مورد معرفت است را دریافت می کنید. غیر از این که معرفت دانستن از آن چیز مورد نظر معرفت است استنباط روح هم هست. انسان با شناختن، آن چیزی که باید بشناسد را می شناسد و هم در اثر شناسایی امور بیرون از خود که جهان باشد استنباط روح پیدا می کند. این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: هر اندازه دایره معرفت شما ...
فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم و مفسر قرآن
شده است، و علاوه بر تفسیر آیات و بحث های لغوی در بخش هایی جداگانه با توجه به موضوع آیات مباحث روایی، تاریخی، کلامی، فلسفی و اجتماعی نیز دارد. این اثر به دو شکل منتشر شده است: نخست در چهل جلد، و سپس، در 20 جلد. این اثر توسط سیدمحمد باقر موسوی همدانی به زبان فارسی ترجمه شده است. اثر مهم دیگر او اصول فلسفه و روش رئالیسم است،این کتاب شامل 14 مقالهٔ فلسفی است، که طی دهه های 20 و 30 شمسی تألیف ...
گزارش فارابی از پارادوکس منون نزد افلاطون
...، نمونه ای از این مورد است. 3- گزارش فارابی از پارادوکس منون نزد افلاطون پیش از این گفته شد که فارابی در برخی از آثار خویش به پارادوکس منون پرداخته است. یکی از این آثار رساله ای است به نام فلسفه افلاطون، اجزائها و اجزاء اجزائها. فارابی در این رساله، ضمن اشاره به مباحث معرفت شناسی در محاوره هایپروتاگوراس و ثئای تتوس، بر آن است که محاورۀ منون نیز با همان بحث مرتبط ...
گزارش فارابی از پارادوکس منون نزد ارسطو
: این مسألۀ [منون] را که افلاطون با نظریۀ خویش مبنی بر معرفت، یادآوری است حلّ می کند ارسطو با اشاره بدین نکته حلّ و فصل می کند که آدمی ضمن علم به مقدمۀ کبری، پیشاپیش نتیجه را هم به نحو بالقوّه می شناسد. (Ross, 1957: 506, note 26). بدین ترتیب ارسطو، علم بالفعل و تفصیلی به کلّی را با علم بالقوّه و اجمالی به جزئی، ملازم شمرده است. و همین علم بالقوّه و اجمالی است که در جریان استنتاج نتیجه، به صورت علم ...
مفسر قرآن ، فیلسوف دوران
سید محمدحسین طباطبایی مشهور به علامه طباطبایی (1281- 1360ش) ، مفسر، فلیسوف، اصولی، فقیه، عارف و اسلام شناس قرن 14ق. وی از عالمان تاثیرگذار شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در قرن 14ش بود. وی نویسنده تفسیر المیزان و کتاب های فلسفی بدایه الحکمه و نهایه الحکمه و اصول فلسفه و روش رئالیسم است. علامه، در حوزه علمیه قم به جای اشتغال به فقه و اصول، درس تفسیر قرآن و فلسفه برقرار کرد. این کار او موجب رونق ...
کتاب المیزان مرحوم علامه به شیعه آبرویی تازه بخشید - امروز نیز نیاز جدی به عرصه تولید آثار فلسفی داریم
...؛ ایشان از هر مطلب تازه ای استقبال می کردند و از سخنان و نقدشاگردان استقبال می کردند. وی افزود: نقد پذیری خاص ایشان در مطالب نوشتاری ایشان نیز مشهود بود؛ ولی ایشان آزادی خاصی در تفکر داشتند و به راحتی مباحث خود را حتی در مباحث تفسیری بیان می کردند. آیت الله گرامی عنوان کرد: ایشان در قم، بحث فقه و اصول را مطرح کردند و در ادامه با مشاهده خلا در عرصه تفسیری و فلسفی به این دو ...
علامۀ ماندگار...
صفحه دل ها و کاغذها نقش بسته بود از صدها و هزارها زبان و با صدها و هزارها بیان در همه جا منتشر می گشت و به همه کس علم و معرفت می آموخت . این چشمه جوشان و فیاض دانش و عرفان و تقوای اسلامی علامه طباطبایی در راه تعلیم و تربیت شاگردانی که هر یک در عالم اسلام دانشمندی برجسته اند، توقیفی کم مانند داشته است... آیت الله علامه طباطبایی مجموعه ای از معارف و فرهنگ اسلام بود . شهید مرتضی ...
اندیشه های ناب علامه طباطبایی در آینه تفسیر
مباحث فلسفی بهره می برد اما به طور کامل در زمینه های مختلف مرزها را رعایت می کند. اگر گاهی در تفسیر المیزان بحث فلسفی یا عرفانی مطرح شود، وی موضوع بحث را به شکل جداگانه از تفسیر آیه بیان کرده و با این که خود متخصص درجه یک فلسفه و عرفان اسلامی به شمار می رود اما سعی دارد تا این مسایل را در تفسیر دخالت ندهد. این ویژگی ها از کتاب تفسیر المیزان اثری بسیار خواندنی و ارزشمند می سازد و اگر آن را ...
نفی خود، توصیه بزرگ علامه در سلوک معنوی است
...، گام های درستی نخواهد بود و اگر ورود خوبی صورت بگیرد، طبیعتاً خواننده ما و مخاطب ما در امنیت خاطر قرار خواهد گرفت. در این زمینه علامه طباطبایی موفق شدند یک نظام صحیحی برای مباحث معرفت شناختی ترسیم کنند، اینکه آغاز بحث های معرفت شناسی باید از دانش حضوری صورت بگیرد و دانش حضوری نقطه اتصال آن به علم حصولی ذهنی از مسیر گزاره های اولیات، تحلیلیات و وجدانیات است. در واقع نقطه اتصال علم حضوری به علم ...
صدرایی متکلم، صدرایی فیلسوف
شریعتی را توصیه می کند. او می گوید یک چیز برای ما در مورد شریعتی قطعی است که او درد دین داشته است و برای کسب معرفت کوشش می کرده است، همین حالت او را مدام به سمت شدن می برده است.حالا ما هستیم و در برابرمان جستجوگری در مسیر شدن قرار دارد. نمی توان او را طرد کرد. او به میزانی که از نور وجود بهره برده است از ماست و با هم می توانیم همراه شویم. باید حرف های او را شنید. نمی توان به یک باره کنارش گذاشت ...
خودانگیختگی در فلسفۀ نقادی کانت
که با کاربرد فهم سروکار دارد منطق است، علمی که با اشیای جسمانی سروکار دارد فیزیک است و علمی که با متعلّقات کلّی فهم سروکار دارد، متافیزیک است. احساس از نظر کانت، متعلّق علم زیباشناسی است؛ در حالی که عملی که باید در خصوص افعال و تمایلات ما سخن بگوید اخلاق یا فلسفۀ عملی است. در سال 1772 او فلسفۀ اخلاق را جدای از منطق و متافیزیک قرار می دهد. کانت اعتقاد دارد که متافیزیک، اصول جامع خود را از ...
چاپ دوم کتاب علم، اخلاق، جامعه اثر فاضل لاریجانی روانه بازار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کتاب علم، اخلاق و جامعه کتابی در حوزه مباحث پیچیده و دشوار در فلسفه و همچنین در حوزه معرفت شناختی در 278 صفحه و در قالب 10 فصل چاپ شده است. مولف در بخشی از پیشگفتار چاپ دوم این اثر نوشته است: از مشخصه بارز عصر حاضر، محوریت علم و تکنولوژی مدرن در شکل گیری جوامع امروزی است گستره تاثیرات به گونه ای است که همه ابعاد و شئونات زندگی بشری را دست خوش تغییر و تحول ...
اومانیسم فرزند عصر روشنگری است/ نشستن انسان به جای خدا
تهران افزود: یکی دیگر از اصول اومانیسم طبیعت گرایی و ناچورالیسم است. غیب، معجزه، شهود، قدرت های روحی و عرفانی انکار می شود. ان شا الله در آینده درباره طبیعت گرایی در الهیات سخنرانی خواهم کرد. مدارا و تسامح و تساهل بسیار وسیع و با آغوش باز نیز یکی دیگر از اصول اومانیسم است. مدارا در دین ما هم مطرح است اما بسیار متفاوت است. نسبی گرایی در عرصه ارزش ها و محور قرار دادن انسان موجب سردرگمی می شود. چون در ...
اما و اگرهای معرفت دینی در نسل جوان
نویسی و موسوعه نگاری داده است. عقلانیت دینی؛ مهم ترین ابزار در تحقق معرفت دینی اما به راستی چه باید کرد؟ نسل جوان در حصار عدم بازتولید معارف دینی در میان متولیان فرهنگی کشور و موج سهمگین القای خصومت دینی در میان روشنفکران غرب زده گرفتار شده است، حال آن که عقلانیت دینی حلقۀ مفقودۀ تحقق معرفت دینی در جامعۀ اسلامی است. سربسته می توان گفت عقلانیت دینی مقوله ای است مهم و راهبردی که عرفان گرایی افراطی فارغ از تفکر و تعقل را بر نمی تابد و ماهیت زشت روشن فکری نماهای وطنی را بر ملا می سازد؛ البته تبیین این مهم مجال دیگر می طلبد. انتهای پیام/ ...