سایر منابع:
سایر خبرها
پاسخی به سخنان شیخ عبدی پور ؛ چگونه می توان استاندار را برای کارهای نکرده محاکمه کرد؟
...؛ بعد از انتشار مطلبی با عنوان سخنان صریح و شفاف شیخ عبدی پور خطاب به استاندار [ کلیک کنید]، خسرو عباسی کارشناس استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد با ارسال متنی به آن پاسخ داد. مدیریت محترم سایت کبنانیوز استان کهگیلویه و بویراحمد برادر ارجمند جناب اقای کمایی سلام علیکم در تاریخ 15 /9/ 96 مطلبی از یکی از همکاران استانداری با تیتر سخنان صریح و شفاف با استاندار [کلیک کنید] جهت ...
چگونه می توان پدیده نوظهور خداناباوران دین دار را توضیح داد؟
گذشتگان ما در طی قرون، ساخته اند تا به ما کمک کنند آن حقیقت ها را تجربه کنیم. از طرف دیگر دلیلی هم برای ضدیت با دین وجود ندارد. چون از اساس دین، البته از دید این خداناباوران، چیزی جز آن سیستم های فکری و عملی نیست. در نهایت و در توضیح عنوان پساسکولاریسم در نام کتاب باید گفت که پساسکولاریسم درواقع همان آگاهی به گسست از روایت های سکولاریستی در تضعیف قطعیِ دین و دینداری است. درکِ درهم تنیدگیِ خداباوری و خداناباوری، علم و دین، عقل و ایمان یک درک و فهمِ پساسکولار است. خداناباوریِ دیندارانه در عصرِ پساسکولار پدیده متناقض نمایی نیست بلکه گزینه ای کاملاً مشروع است. ...
پاداش مؤمنان پرهیزگار چیست؟
بِهِ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ). کِفل (بر وزن طفل) به معنی بهره ای است که نیاز انسان را بر طرف کند، و ضامن را از این رو کفیل گویند که، مشکل طرف مقابل را کفایت کرده و بهره و نصیب او را به او می دهد. به هر حال، منظور از این دو بهره، همان است که در آیه 201 سوره بقره آمده: رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً: خداوندا در دنیا به ما نیکی ...
علامه طباطبایی را می توان عقل گرای معتدل نامید
تفحص و جستجوی عقل در آن مصالح و مفاسد جاری در افعال نمی شود و خود خداوند هم به همین دلیل ما را دعوت به تفکر و تعقل می نماید . وی با بیان اینکه این موضعی است که علامه در قبال اشاعره دارد، گفت: وی از سوی دیگر در برابر پاره ای معتزلیان که عقل را در همه عرصه ها کارآمد و توانا می دانند معتقد است که دست عقل از درک تمام خصوصیات و جزئیات معارف و همه مصالح و مفاسد افعال ناتوان است چون عقل بشری ...
وجهیت داستان یوسف علیه السلام در مقایسه با دیگر داستان ها
هَذَا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ (یوسف/15). به اعتقاد فخر رازی در این آیه، منظور از وحی، نبوت است هر چند در این زمینه دو نقل قول در مورد سن حضرت یوسف علیه السلام وجود دارد یکی اینکه بعضی ها معتقدند او در این زمان به سن بلوغ رسیده و چهارده سال داشته است و برخی دیگر معتقدند او کودک بود ولی خداوند متعال، عقل او را تکمیل نمود، همان طور که درخصوص حضرت عیسی علیه السلام این کار را برای قبول نبوت ...
مذهب، ذاتی بشر
برخاسته از حس، تنها روش شناخت جهان است و هر چیزی که از کانال علم تجربی به اثبات نرسد، غیرعلمی، غیر قابل قبول و مردود می باشد. بنابراین مباحثی از قبیل خدا، روح و بسیاری از معنویات، باید رنگی مادی و تجربی به خود بگیرند؛ وگرنه چون از طریق تجربه و حس قابل بررسی نیستند، نمی توان آنها را پذیرفت و داخل خرافات و اوهام می شوند (همان، ص46). بدین خاطر است که مشاهده می شود فلسفه و مذهب با شدت مورد حمله واقع می ...
سقوط دو مفسر در بررسی آیات مربوط به اهل بیت و موضوع ولایت
...، 1419: 1/23-248 در زیر آیه 102 بقره). اما با این همه، ابن کثیر گاهی در تور نامرئی این خرافات گرفتار شده و راه به مقصود صحیح نبرده است (همان: 1/143-145 در زیر آیه 36 بقره) که البته یکی از دلایل مهم دچارشدن او در گاهی موارد به این خرافات، دوری از اهل بیت و عدم ورود به دیار علم و دانش این خاندان است. با این همه دور از حق است که این تفسیر، یکی از سالم ترین تفسیرهای نقلی در موضع اسرائیلیات دانسته ...
سنت های الهی در نظام آفرینش
...: 12/244-243). 7. إِنَّکَ لَا تَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ و لَکِنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَن یَشَاءُ و هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ (قصص/56) نگاه تفسیری فخر: از نظر فخر رازی با توجه به این آیه، خداوند بعضی از انسان ها را در هنگام آفرینش به امر هدایت و معرفت مخصوص گردانید و بعضی دیگر را از آن منع نمود. وی برای اثبات دیدگاه خویش گفته است: خداوند در معرض پرسش قرار نمی گیرد و چون ...
مروری بر اخبار معارفی رسانه ها/ عدم تحقق کامل بودجه قرآنی کشور در سال جاری
) جهالت را بزرگ ترین مصیبت های بشر می داند و می فرماید: أَعظَمُ المَصائِبِ الجَهلُ؛ بزرگ ترین مصیبت ها، نادانی است. (غررالحکم و دررالکلم، ص73) آن حضرت خاستگاه همه بدی ها و شرور را جهالت می داند و می فرماید: اَلجَهلُ أَصلُ کُلِّ شَرٍّ؛نادانی ریشه همه بدیهاست. (غررالحکم و دررالکلم، ص73) در آیات قرآن برای جهالت بیش از پنجاه اثر بیان شده است که شامل اموری چون احساس امنیّت مشرکان در پناه بتها (انعام ...
باقیات الصالحات کسی که فرزندی نداشت!/ به چه سبب لازم هست به زیارت قبور صالحان رفت؟
احسن تقویم می رسد که بداند لله و جدّی متعلّق به خدا بوده هست و اکنون هم لازم هست به خدا مراجعه کند و الیه راجعون گردد. بنابراین بچّه به علت باقیات الصالحات، قابل توجّه هست، امّا نه از باب اینکه فرزندم را قرار دادم؛ چون نسلم می ماند. این تفکّر، همان جاهلیّت محض هست، امّا این که به فرزند بعنوان یکی از باقیات الصالحات بنگریم، صحیح هست. کما این که یکی از باقیات الصالحات، قلم زدن و علم جدّی برای خداست ...
حدیث خروج کاسر العین در صنعاء یمن، حدیث بشارت آمیز در عصر ظهور
و یمانی، تصریح شده است؛ در حالیکه، طبق احتمال دوم، کاسر العین که همان یمانی باشد، قبل از سفیانی، خروج خواهد کرد. بنابراین، احتمال دوم، نیز تضعیف می شود . احتمال سوم 3. و نیز احتمال سوم این است، کاسر عینیه، شخصی غیر از یمانی است که قبل از سفیانی، از یمن و صنعاء، قیام می کند؛ و به عنوان یکی از حوادث قبل از خروج سفیانی، می باشد؛ و ضمیر در "عینیه" نیز به سفیانی و یمانی برنمی گردد ...
دستیابی به ابعاد امنیت از نگاه قرآن/ ایمان و انتقال امنیت از فرد به اجتماع
انسان ها دانست و گفت: بود و نبود امنیت با میزان جرائم و اتفاقات ناگوار که آرامش را بر هم می زند و امید را مختل می کند در ارتباط است، اما احساس امنیت به درون افراد باز می گردد چه بسا در جامعه ای امنیت وجود داشته باشد اما مردم جامعه احساس امنیت نکنند. حجت الاسلام آکوچیان به استنادات قرآنی اشاره و در بیان منشأ امنیت گفت: خداوند در آیه 81 و 82 سوره مبارکه انعام می فرمایند: وَکَیْفَ أَخَافُ ...
معنویت از منظر مزلو
.... یکی از عباراتی که دائماً به ابزار مزلو تکرار شده، این هست که مطالعه مثال های چلاق، از رشد بازمانده، ناقص و ناسالم صرفاً توان دارد روان شناسی چلاقی[12] را به دست دهد (Maslow, 1970b, p.180). نباید از نظر دور داشت که تا قبل از مزلو، فرض بر این بود که می توان امیال عمیق تر بشر را در دیوانگان، اشخاص روان نژند، الکلیست ها، حیوانات، اشخاص کم عقل و کودکان با وضوح زیادتری ندید. این در حالی ...
نظریّۀ اثبات صفت ها خبری با قید بدون کیفیّت
...، با طرح آیاتی که حاوی صفت عرش هست، می گوید: همه این آیات گواهی می دهند.: 211209). که خداوند بدون کیفیّت و بدون تکیه بر موضوعی، بر عرش خود جای گرفته است (ر. ک؛ اشعری، 1427ق. : 211209). روش اشعری بهره گیری از نقل و عقل هست.، البتّه در مقام تعارض، نقل را بر عقل مقدّم می شمرد (ر. ک؛ محقّق اردبیلی، 1377: 150)، چنان که شواهد دین را در موضوع صفت ها ذات و صفت ها خبریّه و چندین ...
بررسی داستان یوسف علیه السلام براساس مدل سیمپسون
می توان آن را شرح و تفسیر نمود. دلیل وجود تعبیرات مختلف و گاه متضاد در مورد برخی حوادث و شخصیت های این قصه، آن است که ساختار قصه، ساختاری است بسیار متحرک و پویا و ابداً ساکن نیست، بلکه بسان موج دریا پیش می آید و بازپس می رود و در آن، دولت یا نکبت چون به غایت رسید، به ضد خود برمی گردد و در سراسر قصه، دو حرکت به هم پیوسته چون برخاستن و فرونشستن یا پیش آمدن و پس رفتن موج به چشم می خورد. (ستاری، 1372 ...
رابطه میان اراده و مشیت الهی
...، اراده یک مفهوم ماهوی و کیف نفسانی به حساب می آید. از این رو آن را نمی توان از صفات ذاتیه به شمار آورد، بلکه از صفات فعلیه و از مقام فعل انتزاع می شود. بدین صورت که عقل وقتی فعل خداوند را در نظر می گیرد، صدور آن را از روی علم و اختیار می داند و از آن، صفت اراده را انتزاع می کند. در یک تحلیلی نیز می توان گفت از آنجایی که که اراده، خود جزء علت برای تحقق فعل است و با وجود آن علت تامه تشکیل ...
توجه به مجرای تأثیر رابطه استناد
، روبه رو نخواهیم بود. 33. توجه به مجرای تأثیر رابطه استناد رابطه استناد، رابطه ای واقعی، مادی و منطقی است که از اجزا و ارکان عنصر مادی قلمداد می گردد و چون مبیّن پیوند علّی و سببی میان دو پدیده مادی یعنی رفتار و نتیجه است، به ناچار باید این رابطه نیز ماهیتی مادی داشته باشد و به صورت منطقی و مستدل احراز گردد (همان، ص128). به علاوه، عدم تأثیر قصد در ضمان، منتج به عدم تأثیر قصد ...
تصمیم ترامپ درباره قدس آخرین ضربه به حیات سیاسی آمریکا در غرب آسیاست
افزاری تمدن را نفی نمی کند، بلکه به آن جهت داده و آن را از آفاتی که بشر دچار آن شده است، مثل پوچ گرائی، عدم احساس امنیت، نابرابری و فقدان معنی در زندگی نجات خواهد داد. برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، در ابتدا باید بدانیم معنی و مفهوم تمدن نوین اسلامی چیست؟ می توان پیشرفت همه جانبه را به عنوان تمدن نوین اسلامی در نظر گرفته و هدف حرکت اسلامی را ایجاد یک تمدن نوین اسلامی دانست. ...
تمدن نوین اسلامی، تمدنی خدامحور، دین بنیاد و حق گراست/ جهان اسلام نیازمند انتفاضه فلسطینی جدید در قبال ...
اسلامی است، در این سو تمدن نوین اسلامی نیز بسترساز تحکیم و تقویت اتحاد و انسجام بین مسلمانان و کشورهای اسلامی است. ولایتی با اشاره به اینکه اکنون موج جدیدی از بیداری اسلامی آغاز شده است، افزود: عقل گرایی، علم، معنویت، اخلاق، ایمان به خدا، خردورزی، مجاهدت، پرهیز از تحجر، ایجاد رفاه عمومی، استقرار عدالت و تلاش و ابتکار، ارکان تمدن نوین اسلامی است، تمدن نوین اسلامی که از همه ویژگی های ...
تظاهرات گسترده مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان علیه تصمیم ترامپ/ امامان جمعه: خواب آمریکا برای قدس ...
انتقال بدهند در دولت های مختلف آمریکا مطرح بوده اما علت صدور فرمان ترامپ برای انتقال سفارت، بهره برداری از توان لابی های صهیونیستی در کنگره آمریکا برای اینکه شرایط رد استیضاح ترامپ فراهم شود و بعد از فرمان کنگره به استیضاح او رای منفی دادند. امام جمعه شهر علی اکبر ادامه داد: طرح آمریکا برای معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل بر خلاف تمام قوانین و قطعنامه های سازمان ملل و خلاف حقوق بشر است ، آیا ...
مفهوم شرّ و شُروُر از منظر جهان بینی اسلامی
مورد توجه همه انسان ها بوده و سؤالات و چراهای زیادی به همراه داشته است. انسان ها همواره بسته به سطح دانش و تعقل و با تکیه بر باورهای بنیادین خود نسبت به مبدأ و مدبر عالم، برای تبیین آن پاسخ های گوناگونی را مطرح می کرده اند.(2) برخی، شرور را دستاویزی برای کفر و الحاد قرار داده و عده ای قدرت و خیرخواهی خداوند را زیرسؤال برده اند. برخی خدا را از آفرینش و تدبیر بخشی از جهان برکنار دانسته و گاه با صراحت ...
دیدگاه های مختلف درباره صفات خبری
وارانه می فهمند و چون موجود را منحصر در محسوس می دانند، خدا را موجودی دارای جسم و اوصاف و ویژگی های جسمانی تصوّر می کنند. این نوع جسم انگاری صریح و غلیظ، پیش از همه در میان حنابله (پیروان، امام احمدبن حنبل) رواج یافته تا جایی که همیشه این گروه تداعی کننده اندیشه های جسم انگارانه هستند. فخر رازی، مفسّر بزرگ اشعری، به صراحت تمام حنبلیان را از مجسّمه می شمرد و می گوید: بیشتر حنبلی ها وجود ...
متن کامل قانون مدنی
مدت مزبور صاحب مال پیدا نشد، مشارالیه مختار است که آن را به طور امانت نگاه دارد یا تصرف دیگری در آن بکند، در صورتی که آن را به طور امانت نگاه دارد و بدون تقصیر او تلف شود، ضامن نخواهد بود. تبصره: در صورتی که پیداکننده ی مال از همان ابتدا یا پیش از پایان مدت یک سال، علم حاصل کند که تعریف، بی فایده است و یا از یافتن صاحب مال مأیوس گردد، تکلیف تعریف از او ساقط می شود. ماده 164 ...
تلاوت مجلسی آیات 50- 88 سوره آل عمران توسط محمد محمود طبلاوی
إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ای اهل کتاب چرا در باره ابراهیم محاجه می کنید با آنکه تورات و انجیل بعد از او نازل شده است آیا تعقل نمی کنید (65) هَا أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ حَاجَجْتُمْ فِیمَا لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَاجُّونَ فِیمَا لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ هان شما [اهل کتاب] همانان هستید که در باره آنچه نسبت به آن ...
اهمیت، جایگاه و کارکرد مکتب علمی امام جعفر صادق(علیه السلام)
فرد حقیقت جوئی وادار به تسلیم و پذیرش شود. 8- ساده گوئی: یعنی بیان مطالب بطور ساده که برای همه قابل فهم باشد. چون به کلام امام صادق (علیه السلام) در مناظراتش می نگریم، وحدت شیوه و روش را در ساده گوئی و کاربرد محسوسات و بهره جستن از سایر شیوه ها، در خلال بحث و گفتگوها برای هدایت انسانها در می یابیم. 9- بهره گیری از تجربه: آن حضرت در این زمینه می فرمایند ...