سایر خبرها
مدارس فرسوده کرمان؛ آبستن فاجعه
به گزارش جام جم، پس از وقوع زلزله 1/6 ریشتری در صبح روز جمعه دهم آذر در منطقه هجدک و وقوع پس لرزه های متعدد، با تصمیم ستاد مدیریت بحران استان کرمان به دلیل نامقاوم و فرسوده بودن بنا، برخی مدارس و خوابگاه های دانشجویی کرمان حدود یک هفته تعطیل شدند و پس از آن با وقوع زلزله 6.2 ریشتری ظهر روز سه شنبه 21 آذر دوباره ستاد مدیریت بحران استان مجبور شد به دلیل وقوع پس لرزه های متعدد، مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کند تا این امر دست کم آسودگی خاطر والدین دانش آموزان
ضرورت آموزش ساکنان بافت ناکارآمد شهری برای مقابله با اثرات زلزله
کارگروه تخصصی زلزله استان قم با اشاره به این که محلات و بافت ناکارآمد و فرسوده شهری به جهت ناپایداری بیشترین آسیب را در برابر زلزله متحمل می شوند، توضیح داد: در مواقع بروز حوادثی مانند زلزله به دلیل نفوذ ناپذیری امکان تسریع در عملیات امداد و نجات میسر نمی باشد. صبوری گفت: ارائه مباحث ترویجی و مقابله ای با اثرات ناگوار زلزله بعد از وقوع زلزله در نقاط دیگر به دلیل موضوعیت داشتن اثرگذار خواهد
پیرامون خطر زلزله در تهران
عاجلی بشود ولی با کمال تاسف نه تنها در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است که حتی برای بیمارستان ها و مدارس و دیگر مراکز حساس و حیاتی فرسوده هنگام وقوع بحران هم کار درخوری صورت نگرفته است! اگر خدای ناکرده زلزله بزرگی در تهران رخ دهد باز هم این خلأ برنامه است که خود نمایی می کند. نه تنها مردم که بسیاری از مراکز امدادی و آتش نشانی و خدماتی برنامه مشخصی ندارند که بلافاصله وارد عمل شوند و
این هشدار درباره زلزله تهران جدی بگیریم
جغرافیایی خاص خود، به طور بالقوه در معرض تهدید مخاطرات طبیعی متعددی قرار دارد. از طرفی، تراکم روز افزون جمعیت و وجود بافت فرسوده و ناپایدار در این شهر، میزان ریسک سوانح طبیعی را افزایش داده است. نگرانی مانند آنچه در هنگام زمین لرزه ای با بزرگای 5.2 در غرب استان تهران، در ساعت 23:27 چهارشنبه 29/9/96 که 2 کشته بر جای گذاشت و حدود 20 میلیون نفر ایرانی آن را در استان های تهران و البرز و استان
این هشدار را جدی بگیریم
جمعیت و وجود بافت فرسوده و ناپایدار در این شهر، میزان ریسک سوانح طبیعی را افزایش داده است . نگرانی مانند آنچه در هنگام زمین لرزه ای با بزرگای 5.2 در غرب استان تهران، در ساعت 23:27 چهارشنبه 29/9/96 که 2 کشته بر جای گذاشت و حدود 20 میلیون نفر ایرانی آن را در استان های تهران و البرز و استان های پیرامون آن حس کردند، ناشی از ذهنیت مردم به مخاطرات و پیامدهای زلزله است . کانون زلزله
این هشدار را جدی بگیریم- مهدی زارع*
نگرانی مانند آنچه در هنگام زمین لرزه ای با بزرگای 5.2 در غرب استان تهران، در ساعت 23:27 چهارشنبه 29/9/96 که 2 کشته بر جای گذاشت و حدود 20 میلیون نفر ایرانی آن را در استان های تهران و البرز و استان های پیرامون آن حس کردند، ناشی از ذهنیت مردم به مخاطرات و پیامدهای زلزله است. کانون زلزله در نزدیکی مهم ترین پهنه جمعیتی کشور قرار داشت. گسل مسبب این رخداد، گسل ماهدشت-جنوب کرج است و با
ساختمان های بی شناسنامه در معرض تخریب
زلزله تهران و تخریب ساختمان های پایتخت سال هاست که تبدیل به نگرانی و دغدغه مردم شده است. کافی است که اتفاقی مانند شب چهارشنبه بیفتد تا آتش زیر خاکستر دوباره فعال شده و مردم دوباره چشم به دهان رسانه ها و متخصصان و مسئولان بدوزند تا جواب پرسش همیشگی خود را پیدا کنند؛ آیا ساختمان های ما در برابر زلزله دوام می آورند؟ به گزارش بازتاب به نقل از شهروند، منوچهر بهرویان، معاون سابق وزیر مسکن و
رئیس شورای شهر تهران: سرمایه گذاری ها به جای باغ ها باید به سمت احیای بافت فرسوده هدایت شود
شهروندان و امادگی در برابر قطعی انشعابات برق، آب و گاز در شهر به هنگام بروز زلزله بسیار مهم است. به گفته هاشمی، در مورد نحوه امدادرسانی و مقابله با زلزله مصوبات خوبی در شورای شهر و مجلس به تصویب رسیده اما نکته حائز اهمیت، عمل به این مصوبه ها است. رئیس شورای شهر تهران با تاکید مجدد بر احیای بافت فرسوده تهران گفت: در این راستا ساختمان های دولتی، مدارس و بیمارستان ها قدیمی شهر تهران نیز باید
خسارتی به مدارس استان تهران در زلزله 29آذرماه وارد نشده است
ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان تهران؛براساس بررسی های کارشناسان، در پی وقوع زلزله شب گذشته در تهران و در کانون های اصلی آن، هیچگونه مشکل و خسارتی حتی ترک خوردگی مدارس هم گزارش نشده است. براساس این گزارش،با توجه به اینکه در کانون های اصلی زلزله مانند ملارد و بومهن حدود 2 مورد ترک خوردگی دیوار منازل مسکونی گزارش شده
ترافیک زلزله، یلدای آلودگی!
روستای استان کرمانشاه، زمین لرزه ای به بزرگی 5.2ریشتر شامگاه چهارشنبه 29 آذرماه، پایتخت را لرزاند و در استان های قزوین، البرز، قم، مرکزی و گیلان هم احساس شد. به دنبال این زلزله برخی از مردم تهران در بیشتر مناطق شهر به کوچه ها، خیابان ها و پارک ها پناه بردند و شب را در خودروهای خود به صبح رسانند. این اتفاق درحالی رخ داد که به فاصله چند دقیقه، بسیاری از معابر تهران دچار ترافیک شدید و صف هایی طولانی در
در مواقع زلزله از جاده چالوس تردد نکنید/تخریب بافت فرسوده تهران با زلزله 5 ریشتری
فرسوده تهران در برابر زلزله های 5 ریشتر مقاومت نیستند و شاهد تخریب در این منطقه خواهیم بود اما با وقوع زلزله 5.2 ریشتری شاهد تخریب در بافت فرسوده تهران نبودیم و آیا این می تواند نشانگر مقاومت خانه های فرسوده تهران در برابر زلزله هایی با بزرگی 5 ریشتر باشد گفت: باید تاکید کنم زمین لرزه ای که اخیراً در تهران احساس شد کانون آن ملارد بود که فاصله 30 کیلومتری با تهران داشت و این زلزله در تهران نبود
فردا وضعیت تهران از قرمز به زرد تبدیل می شود /گمانه زنی ها در مورد زلزله تهران علمی نیست
نقاط ضعف وجود داشت شهردار تهران با بیان اینکه در ارزیابی ما هم در عملیات دستگاه ها و هم در اقدامات مردم نقاط ضعفی وجود داشت، اظهار کرد: این موارد باید حل شود. ما در این جلسه روی آموزش به مردم خیلی تاکید کردیم و قرار شد از یک طرف از طریق صداوسیما، از یک طرف از طریق سراهای محله و از یک سو در مدارس، آموزش های مربوط به آمادگی در برابر زلزله را ارائه دهیم که در مدارس ظرف سه ماهه آینده با
محرومیت پایتخت ازامکانات درمانی برای مقابله با زلزله 7ریشتری
محمدحسین قربانی نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره کمبود جدی تخت های بیمارستانی در تهران، گفت: درزمان وقوع بحران درگام اول رسانه ها باید فضای کشور را آرام کنند، هرچند که در زمان وقوع بحران نه تنها در تهران بلکه در تمامی استان ها با بسیاری از کمبودها، مشکلات و موانعی مواجه خواهیم بود؛ البته با حجم 15 میلیون نفری جمعیت تهران به وی ژه در بافت فرسوده و قدمت بالای بیمارستان ها، حجم مشکلات این کلانشهر در زمان زلزله بیشتر خواهد شد.
زلزله دیشب، انباشت انرژی درونی زمین را تخلیه کرد
قم از نظر سیستم گسلی ایران به منطقه مرکزی و گسل تهران و کرج به گسل البرز متصل هستند و ارتباطی با یکدیگر ندارند؛ اینکه زلزله دیشب تهران در استان قم نیز احساس شد، به خاطر نزدیک بودن دو شهر است. بیت اللهی با انتقاد از بی توجهی مسئولان به موضوع کیفیت ساخت و ساز گفت: بر اساس آمار موجود و قابل اتکا، بیش از 50 درصد ساختمان های شهر تهران از نظر ایمنی در برابر زلزله قابل قبول نیستند.
مدارس فرسوده کرمان؛ آبستن فاجعه
وقوع زلزله و پس لرزه های متعدد طی دو هفته گذشته دراستان کرمان درحالی حکایت از فعال شدن دوباره گسل های خطرناک خفته در مناطق شمالی این استان دارد که لزوم مقاوم بودن بنای مراکز جمعیتی مهمی همچون مراکز آموزشی و مدارس از ضروریات است.
زلزله بالای 6 ریشتر در تهران تلفات ایجاد می کند/ مردم ذره ای آمادگی در برابر زلزله ندارند
این موارد لازم است اما کافی نیست. مردم هم باید همین آمادگی را مانند مسئولان داشته باشند؛ ولی هنوز به این باور نرسیدند و باید آمادگی های ابتدایی و اضطراری را داشته باشند. وی با بیان اینکه زلزله بالای 6 ریشتر در تهران تلفات ایجاد می کند، گفت: از طرفی دیگر بیشتر تلفات در مناطقی است که خانه های غیرمهندسی ساز و فرسوده دارند و اگر خدای نکرده تبعاتی مانند نشت آب و گاز داشته باشیم، میزان تلفات
12 مدرسه کوهبنان دچار خسارت شده است/ تعطیلی مدارس در برخی مناطق زلزله زده
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محسن بیگی مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت : مدارس به مدت دو روز در شنبه و یکشنبه در کل شهرستان کوهبنان تعطیل اعلام شده است . وی افزود :امکان لغو امتحانات نهایی دانش آموزان به دلیل سراسری بودن وجود ندارد. مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت : با توجه به اینکه مدارس روستاهای طرز و فیض آباد راور نیز به کانون زلزله کوهبنان نزدیک می باشند روزهای شنبه و یکشنبه مدارس این مناطق هم مانند مدارس کوهبنان تعطیل است. انتهای پیام/ی وجود 9مدرسه سالم در زلزله کوهبنان ...
زلزله پایتخت شتاب بالایی داشت
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه زلزله اخیر، شتاب بالایی داشت و از لحاظ بزرگی، بزرگی بالایی نداشت، گفت: تهران آمادگی مبارزه و امداد و نجات برای زلزله سنگین را ندارد. محسن هاشمی رئیس شورای شهر گفت: بیش از دومیلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند. وی ادامه داد: علاوه بر بافت فرسوده، بافت ناپایدار هم داریم. ساختمان های دولتی، بیمارستان ها، مدارس و... جز این دسته هستند که در
شب زنده داری تهرانی ها در سرمای چله
استان مشهود بود، به طوری که معاون استاندار ابتدا اعلام کرد، ادارات تعطیل نیستند، اما هنوز 20 دقیقه از این اظهار نظر وی نگذشته بود، که استاندار تهران ادارات و مراکز دولتی این استان را تعطیل کرد، تا تعطیلی ادارات نیز به تعطیلی های چهار روزه مدارس استان افزوده شود. نه مصدوم و یک فوتی در ملارد تهران هفت گسل اصلی دارد و به گفته محققان پژوهشگاه بین المللی زلزله از آخرین زمان زلزله
لزوم مقاوم سازی بافت های فرسوده تهران/ پایتخت نشینان عکس العمل منطقی و مناسبی در برابر زلزله داشتند
سهیلا جلودارزاده در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به زلزله شب گذشته استان های تهران و البرز گفت: با توجه به گسل هایی که در تهران و البرز وجود دارد، پایتخت نشنیان همواره باید آمادگی خود را در برابر حوادث غیرطبیعی از جمله زلزله حفظ کنند. وی با بیان اینکه مردم تهران در برابر زلزله شب گذشته پایتخت، عکس العمل منطقی و مناسبی از خود نشان دادند، عنوان کرد: علی رغم
ساخت و ساز روی گسل زلزله
آرمان - ایران یک کشور زلزله خیز است. برخی از کشورهای زلزله خیز مساله وقوع این بحران را جدی گرفته و راهکارهایی اساسی برای مقابله با آن به کار گرفته اند. برای مثال کشور ژاپن با آموزش مناسب به شهروندان و ایمن سازی سازها راهکارهای مقابله با زلزله را رعایت کرده و دیگر مسئولان و مردم در برابر وقوع زلزله هراس ندارند، بلکه زلزله برای آنها همچون شب و روز به یک امر بدیهی تبدیل شده است. در کشور ما به ویژه
کاهش سرمایه گذاری در بافت های فرسوده
مهدی روانشادنیا عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، با بیان اینکه دولت باید در بافت های فرسوده تسهیل گری را ایجاد کند، اظهار کرد: قیمت یک واحد آپارتمان در بافت فرسوده از سال 70 تا 96 حدود70 برابر شده ، این میزان رشد قیمتی در مناطق شمال شهر تهران به ویژه در یک و 2، 140 برابر شده است. وی افزود: از لحاظ ارزش
پیش بینی نکنید، پیشگیری کنید!
زلزله 5/2 ریشتری ملارد کرج تاکنون 20 پس لرزه با بزرگی 2 ریشتر و بیشتر را به دنبال داشته است و بنا به گفته دبیر کارگروه ملی زلزله، تنش های لرزه ای تا دو هفته دیگر ادامه دارد. هر چند این زلزله را حدود 20 میلیون نفر در استان های همجوار مرکز زلزله احساس کردند، خوشبختانه این زمین لرزه خسارت جانی و مالی در پی نداشت و فقط حدود یکصد نفر آن هم به واسطه خارج شدن از محل های مسقف دچار حادثه شدند و یک نفر فوت
زلزله شدید در تهران 2 میلیون کشته و مصدوم برجا می گذارد | ناگفته های محسن هاشمی از زلزله
هایی که سوله ندارند از این امکان برخوردار شوند، قطعات قبل از تامین سوله های موردنیاز ورزشگاه ها می توانند به سرعت حادثه دیدگان را بپذیرند. هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه ما آمادگی لازم برای یک زلزله بزرگ با خسارات بالا را نداریم بیان کرد: از این جهت قرار است هر استان به بخشی از نیازهای تهران پاسخ دهد و در جلسه ای که در ستاد بحران داشتیم دستگاه ها برنامه های خود را به این منظور ارائه
نگرانی از زلزله بزرگ تر در تهران برطرف شد/ در وضعیت قرمز قرار نداریم/ شش ماهه کیش نرفتم
هم یک زلزله واقعی بود و هم فرصتی برای اجرای یک مانور واقعی زلزله تا عملکرد مردم در مواجه با چنین پدیده ای سنجیده شود و هم میزان آمادگی دستگاه های مسئول را در چنین مواردی بررسی کنیم. وضعیت قرمز از صبح فردا برداشته می شود وی با بیان اینکه ستاد پیشگیری و مدیریت بحران و شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران بلاوقفه تشکیل جلسه داد، اظهار داشت: در این جلسات تصمیمات مختلفی گرفته شد
◄ اصفهان، استان پشتیبان تهران در زمان زلزله
شهر تهران، بابیان اینکه در بخش هماهنگی های بین بخشی و نهادها باهم دچار مشکل هستیم، گفت: خوشبختانه مصدومی در زلزله نداشتیم در غیر این صورت با توجه به شلوغی و ترافیک شدید شهر مشکل امداد رسانی بسیار جدی بود. به گزارش ایرنا مقیمی پنج شنبه شب در نشست ستاد بحران استانداری تهران بابیان اینکه در صورت بروز حادثه امدادرسانی، کمک به مصدومان و انتقال آنان به بیمارستان با چالش جدی مواجه خواهد شد
28 درصد واحدهای مسکونی روی گسل زنجان مقاوم سازی شده است/ مسئولان از میزان آمادگی در برابر زلزله طفره می ...
شهرستان ها در یک روز و درساعت خاصی برگزار می شود و همچنین در سطح مدارس علاوه بر برگزاری مانور،انشاء نویسی با موضوع زلزله و ایمنی در برابر حوادث بین دانش آموزان برگزار می شود . "سجاد صنعتی منفرد" مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان از ارائه آموزش های لازم به مردم در قالب نمایشگاه زلزله در زنجان خبر داد و گفت: آمادگی و مقابله با بروز بحران، از اهداف اصلی نمایشگاه ایمنی در برابر
آماده باش تمام دستگاههای عضو ستاد مدیریت بحران
دانشگاهها ومدارس مقاوم در برابر زلزله و سالن ورزشی و مساجد و اماکن مذهبی و ادارات خدمات رسان شناسایی شوند تا در هنگام وقوع حادثه مردم دچار سردرگمی نشوند. محمدی گفت: تنها مرکز انبار و پشتیبانی هلال احمر جنوب استان تهران درروستای قلعه سین است که بهره بردای از آن برای ورامین و از لحاظ تقسیمات کشوری جزء پیشوا محسوب میشود واین ظرفیت متعلق به کل استان است که برای اسکان و یا درمانگاه میتوانیم از ان
30 درصد مدارس کشور استاندارد و ایمنی لازم را ندارند
، توسعه و تجهیز مدارس کشور این 12 استان را شامل البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، تهران، قم، گلستان، گیلان، خوزستان، کرمان، لرستان و خراسان شمالی دانست . نظرپور با تاکید بر اینکه حدود 30 درصد از مدارس کشور نیازمند مقاوم سازی یا تخریب و بازسازی است ادامه داد: برای بازسازی مدارس فرسوده در کشور 11 هزار میلیارد تومان، برای مقاوم سازی پنج هزار میلیارد تومان و برای استاندارد
اشترینان با کمبود فضاهای ورزشی روبرو است/سایه مدارس فرسوده بر سر دانش آموزان
اشترینان می آیند. صارمی عنوان کرد: در روستاهایی که تعداد دانش آموزان در این مقطع تحصیلی به حد نصاب رسیده است، فضای آموزشی مورد نیاز برای تحصیل آنان وجود دارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره ای به فرسودگی مدارس اشترینان داشت و بیان کرد: بسیاری از مدارس فرسوده بوده و برخی از آنها تخریبی هستند. رئیس اداره آموزش و پرورش اشترینان ادامه داد: در جریان زلزله های اخیر آسیب