سایر خبرها
جاده قدیم به ناکجا آباد می رود
به گزارش مشرق، در روز اول جشنواره فیلم فجر فیلم جاده قدیم منیژه حکمت به نمایش در آمد فیلمی که با نمایش خانواده خوشبخت و خوشحال داستان خود را شروع می کند ولی در ادامه شاهد داستانی چند پاره با موضوع تجاوز به عنف و تقلید از فیلم های اصغر فرهادی بودیم. منیژه حکمت قبل از جاده قدیم، فیلم های زندان زنان و سه زن را نیز ساخته است. او در بخش های مختلف سینما تجربه کار دارد و به جز عرصه هنر، در کنش های سیاسی ...
جاده قدیم راهی به سمت سینمای مبتذل
رفتن به خانه از ماشین دربست استفاده می کند. اما آن ماشین به خانه مینو نمی رود و مینو را به جاده قدیم می برد و او مورد حمله فرد ناشناس قرار می گیرد. در ادامه داستان و بعد اتفاقاتی که در فیلم رخ می دهد، مینو دچار افسردگی شدید می شود و داستان در اینجا شکل می گیرد. او برای آرامش دست به دامان سیگار می برد و با همه افراد اطراف خود سر دعوا دارد. یکی از موضوعات مهم این فیلم بد حجابی ...
جاده قدیم شکست کارگردان در سومین اثر
به گزارش مقیم به نقل از برنا ، فیلم سینمایی جاده قدیم ساخته منیژه حکمت دومین فیلم به نمایش در آمده در روز نخست جشنواره فیلم فجر سی و ششم بود. این فیلم سومین فیلم از کارهای منیژه حکمت در جایگاه کارگردانی است. معمولا کارگردانان گزیده کار می کوشند تا با وسواس و تحقیق فراوان و نگارش دقیق و بازی های خوب بر این نکته تاکید کنند که اگر چه کم و گزیده کار می کنند اما هر زمان که احساس کنند حرف ناگفته ای از ...
مینو چطور به بهشت زندگی بازگشت؟ / نجات دهنده در خواب است!
شخصی مورد تعرض جنسی قرار می گیرد. نقد فیلم: فیلم با نشان دادن تابلو جاده قدیم و ایجاد حس تعلیق خیلی خوب آغاز می شود؛ اما در ادامه، این تلنگری که به ذهن مخاطب زده شده، به راحتی رها می گردد و در معرفی شخصیت اصلی فیلم(مینو با بازی مهتاب کرامتی) و نیز سایر شخصیت های فیلم راه اطناب در پیش گرفته می شود. این که تا چه حد معرفی شخصیت ها آن هم به گونه مستقیم و در ابتدای فیلم ضروری بوده ...
اعدام، فرار یا تجاوز... انتخاب با شماست!
زورگیر مورد تعرض قرار می گیرد. از اینجا به بعد مینو دچار بحرانهای روحی فراوان می شود و حاضر نیست به پلیس اعتراف کند که تعرضی به او صورت گرفته. بخش اعظمی از یک ساعتِ باقیمانده فیلم هم سایر گره های نه چندان مهم داستان را تقریبا رها می کند و تمام تمرکزش را بر همین گره ی محوری می گذارد. گره ای که پاسخش از همان ابتدا برای مخاطب مشخص است و تنها مشکلش این است که مینو خودش به این مشکل اقرار نمی کند. بگذریم ...
مهدی فخیم زاده: برای ساخت تشریفات پول قرض کردم
از دو، سه سال تلویزیون حق رایت آن را خرید و بارها از شبکه های مختلف پخش کرد.یادم هست آقای ضرغامی به آقای فرجی گفته بود به فخیم زاده بگویید یک بار دیگر تشریفات را بسازد اما من قبول نکردم درباره فیلم مسافران مهتاب هم پیشنهادهایی شد که دوباره بسازمش اما قبول نکردم چون به این روش اعتقادی ندارم. دیروز پستی در اینستاگرام منتشر کردید که شامل چهار تا عکس از دوره های مختلف زندگی تان بود و نوشتید ...
ادای دین لاتاری به آژانس شیشه ای
به گزارش گام نیوز در روز سوم، یک مستند دربارۀ بانو خدیجه ثقفی همسر حضرت امام(ره) نمایش داده شد و دو فیلمی که تنور جشنواره را گرم کردند؛ فیلم هایی از دو فیلمساز جوان به نام های مصطفی کیایی و محمدحسین مهدویان که دربارۀ وقایع سیاسی اجتماعی کشورمان، فیلم می سازند. خلاصه داستان: ماجرای چند جوان که به دنبال مشکلات اقتصادی خود هستند با آتش سوزی ساختمان پلاسکو گره می خورد. چه کسی ...
چهار راه استانبول؛ تلاش برای دست یابی به سینمایی بهتر
رویداد24 ، مازیار وکیلی: کیایی کارگردان کاربلدی است. ریتم می شناسد و بلد است فیلمنامه های جذاب و خوش ریتم بنویسد. بدون تعارف برای گیشه فیلم می سازد منتها فیلمی که مخاطب بعد از تماشای آن شرمنده نمی شود. کیایی به دنبال یک سینمای میانه است. دوست دارد فیلم هایی بسازد که در عین حفظ مخاطب و فروش خوب از کار دربیاید و خوش ساخت باشد. مثل فیلم های جریان اصلی سینمای آمریکا. فیلم هایی که محصول ...
فیلمی متوسط که مخاطب را به تفکر وا نمی دارد!
نویسنده مانند گله آهو ها پر از اشکال مختلف است، اما خالق داستان زمانی پیروز می شود که تمام نیرو خود را برای پیشبرد گره اصلی و در اختیار یک موضوع قرار دهد، حالا می توان با این مقدمه به یادداشت فیلم جاده قدیم، آخرین اثر منیژه حکمت رفت. در نگاه اول شاید بتوان گفت درون مایه دو فیلم جاده قدیم و فروشنده شباهت عجیبی با یکدیگر دارند، و هر دو قدرت خود را تقسیم به داستان های فرعی می کنند تا مخاطب با یک ...
یادداشتی بر فیلم کامیون ؛ در امتداد جاده ها
تصادف و آشنایی شخصیت های اصلی با نیکی کریمی (در نقش خودش) و کار آنجا خراب تر می شود که سر و کله همسر گم شده زن جوان در عکس های نیکی کریمی در پشت صحنه فیلمها نیز پیدا می شود بی آن که آشنایی آنها با کریمی گره ای از بحران اصلی کار باز کند و نقش موثری در روند پیشرفت داستان ایفا کند، بنابراین پیشنهاد من حذف بخش های مربوط به نیکی کریمی است که حقیقتاً هم لطمه ای به کار نمی زند. فیلم مضامینی چون اوارگی ...
جاده قدیم و طرح یک موضوع حاد اجتماعی
مسائل سیاسی از قبیل مذاکرات هسته ای و یا اتفاقات دهه شصت کشور، داستان زنی را تعریف می کند که زیبارو اما بسیار مدیر و وظیفه شناس و متخلق به اخلاق خوب اجتماعی، کاری و خانوادگی است که قربانی خودخواهی ها و سیرت سیاه متجاوزین می شود. این زن (با با بازی مهتاب کرامتی) دچار بحران روحی سختی می شود و اطرافیانش هم که در طیف وسیعی از اقشار سنی و اجتماعی قرار دارند، هر کدام به فراخور نسبتی که با ...
مخاطبان روی زمین فیلم حاتمی کیا را دیدند
. این فیلمساز با ساخت به وقت شام بعد از مدت ها فیلمش در دل جنگ رخ می دهد . جنگی که او خود بارها و بارها برای درست به تصویر کشیدن آن به منطقه سوریه و عراق رفت. درست مانند دفاع مقدس که آن را تجربه کرد و آثار در خور توجهی در این موضوع ساخت. داستان فیلم با فراز و فرود درست روایت شده و مخاطب را تا لحظه آخر با خود همراه می کند. در این فیلم به مانند آثار قبلی فیلمساز، شاهد قهرمان هستیم که به ...
دیدن جنگ از زاویه دید زمینی ها!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو ، به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اکثر روایت ها از جنگ هشت ساله ی ایران با عراق، اطّلاعات کلانی درباره ی آن به مخاطب نمی دهند. از دا که یک روایت شخصی است، تا دختر شینا که روایت خانمی است از آمدن ورفتن ها و خلقیات همسرِ شهیدش و نیز فیلم های مشهور و مؤثّری چون آژانس شیشه ای و از کرخه تا راین. نگاه همه ی این روایت ها، از شخصیت فراتر نمی رود. داستانِ یک ...
فیلم اجتماعی باید مسئولانه و با تعهد باشد/ خودم را به چالش کشیدم
کامبیز حضرتی: منیژه حکمت پس از گذشت 11 سال از ساخته شدن سه زن در مقام کارگردان، دست به تولید جاده قدیم زده. فیلمی که یک درام اجتماعی انسانی را با موضوع مسائل زنان دستمایه قرار داده و حکمت 7سال غیرمتناوب پیگیر تحقیق و نوشتن فیلمنامه و ساخت آن بوده است. مهتاب کرامتی در این فیلم نقش پیچیده ای ایفا کرده است. بازی ای که بدون شک می تواند مورد توجه و تأکید قرار گیرد و درباره آن بحث و گفت ...
فیلم هایی که نسخه های بد برای مخاطب می پیچند/ به وقت شام لذتی که حاتمی کیا به ما چشاند
کادرهای عجبیش خواسته تا تنهایی انسان معاصر را به مخاطب منتقل کند و امیر را به عنوان مرد خوب قصه با رفتار و تصمیماتش به عنوان کمک حال دیگران معرفی کند و از او با سکوت شخصیتی چند لایه ای بسازد. شخصیت های فیلم مدام در جامعه ای در آستانه فروپاشی از همه چیز و همه کس می نالند و فیلم ساز تمام هدفش را در مسیر انتقال این حس فروپاشی قرار داده، حسی که در نهایت شما را محبور به مهاجرت می کند، اما ...
منیژه حکمت: دیگر فیلمی به جشنواره نمی دهم
منیژه حکمت بعد از سال های طولانی با فیلم جاده قدیم در سی وششمین جشنواره فجر حضور دارد و همچنان با بیش از یک دهه دوری از سینما، فیلمی با موضوع اجتماعی و به طور خاص بحران های زنان در جامعه را ارائه می دهد. حکمت در این فیلم به بحران های پیش روی زنان در جامعه اشاره دارد و به گفته خودش برای ساخت این اثر هفت سال تحقیق انجام داده است. او با تأکید بر سوژه اصلی که معضل زنان است، داستان های ...
تحقیقات میدانی برای ساخت فیلم جاده قدیم
بازی مهتاب کرامتی به عنوان نقش اصلی داستان زنی است که مورد تعرض راننده ای ناشناس قرار می گیرد و با چالش های در زندگی شخصی و خانوادگی خود روبرو می شود که ناگزیر است به یک روان شناس برای حل دغدغه های جدید زندگی خود مراجعه کند. در نشست رسانه ای جاده قدیم که با حضور منیژه حکمت؛ کارگردان فیلم، مهتاب کرامتی، پوریا رحیمی، محمدرضا غفاری و ترلان پروانه بازیگران فیلم و با اجرای محمود گبرلو برگزار شد. منیژه ...
بی مقصدی چرخ های کامیون روی اعصاب مخاطب!
پیش نمی رود. کامیون به تهران می رسد و تهران به عنوان شهری بی در و پیکر و بسان نمادی وحشتناک نشان داده می شود که می خواهد به هر طریقی شده این خانواده را در در فضای پول پرستی خود ببلعد. همه این موارد در فیلم وجود دارد اما به شکل منطقی و درست و به جا به آن پرداخته نمی شود و همین باعث می شود این بی مقصدی کامیون در تهران به اتفاق کسل کننده در فیلم تبدیل شود که در بسیاری از جهات برای مخاطب ...
فقط حرف می زند
محمد هاشمی حکمت دوست دارد فیلم بسازد، حرف بزند و با تصویر معناسازی کند. اما برای فیلم فقط دوربین به همراه دارد، نمادهایش شسته رُفته نیستند و نشانه هایش سخت در تناقض گرفتار؛ با این حساب حکمت فقط حرف می زند... جاده قدیم از آن دسته فیلم هاست که می خواهد پیامش را با لگد در سینه مخاطب بنشاند؛ از این حیث کارگردان پیام رسانی با مستقیم ترین شیوه ممکن را برگزیده است! از همان فیلم های ...
شانه های سعید آقاخانی بوی خوش سیمرغ می دهد/ جاده قدیم و روابط الکن آدم ها
فیلم باشد. او تقریبا در نقش بهروز 20 سال پیرتر شده است. به قول خودش گریم بسیار به او کمک کرده، اما بازی ساده و روان او مانند خون تازه در این فیلم جریان دارد. رسانه ها و منتقدانی چون محمد رضا مقدسیان اعتقاد داشتند که سعید آقاخانی در بازی کیفتی را ارائه کرد که بوی سیمرغ می دهد. در بخش های دیگر هم فیلم توانست موفق باشد به طور مثال فیلمبرداری تورج اصلانی در فضای زمستانی فیلم گرما بخش این ...
رنجِ گنج و جنگ
نوع روایت، فصل اول و دوم از استحکام بیشتری برخوردارند و شاید علتش این باشد که در این دو فصل خواننده با نوعی حس تعلیق و کشمکش ذهنی روبروست و فصل سوم، به گونه ای زمان حل معماهاست و جایی است که مخاطب می داند در اتفاق های تکان دهنده داستان مقصر چه کسی بوده و حقیقت های پشت پرده چیست. چرا که فصل تسویه حساب هاست و همه واقعیت ها بر ملأ می شود. نکته دیگری که در ساختار داستان نقش مهمی دارد، نامه ...
پلاسکو نماد بخش مهمی از تولید بود که فروریخت/چهارراه استانبول ادای دین به آتش نشان ها بود
سینما ثبت شد. به دلیل حواشی ای که برای ساختمان پلاسکو به وجود آمده بود نمی شد درمورد خودِ پلاسکو فیلم مستقلی ساخت. من در تحقیقی که درباره فیلم هایی مانند تایتانیک، 11 سپتامبر و حوادثی از این دست کردم، به این نتیجه رسیدم که در هیچکدام از آنها موضوع اصلی حادثه ای پیش آمده نیست بلکه درامی را شکل می دهند که در نقطه ای به آن حادثه گره می خورد و به همین دلیل سازندگان این فیلم ها سعی می کنند آن حادثه را از ...
چهارراه استانبول یک بفروش عامه پسند
تا چهارراه استانبول را نتوان با وجود استارهای متعدد و جذابیت های تبلیغاتی و غیرواقعی اش فیلمی درجه یک در کارنامه کیایی به حساب آورد. البته با تمام این کاستی ها چهارراه استانبول از همین حالا یکی از مهمترین فیلم های سال آینده از نظر جذب مخاطب و فروش در سینماها پیش بینی می شود. منبع: ...
علت سیاه پوشیدن عوامل فیلم جاده قدیم لو رفت!
اولین روز شروع اکران ها در سینمای رسانه به نام کامیون کامبوزیا پرتوی افتاد؛ فیلمی که پس از سال ها از ساخت کافه ترانزیت با قلم پرتوی مقابل دوربین رفت و در همه این سال ها او در مقام نویسنده با بسیاری از اهالی سینما همکاری داشت. کامیون آغاز خوب و غافلگیرانه ای دارد، هرچند که موسیقی زیبای فیلم همراه با قاب های زیبای تورج اصلانی فیلم را دیدنی تر می کند. پرتوی قصه اش را از مرزهای عراق آغاز می ...
بازگشت کامبوزیا پرتوی پس از 13 سال به عرصه کارگردانی
خوب و کارگردانی متوسط را داشتم ولی بعد از تماشای فیلم در جشنواره به این نتیجه رسیدم که با فیلمی با کارگردانی ضعیف و فیلمنامه ضعیف تر مواجه هستم که بزرگترین ضربه فیلم از بخش فیلمنامه است .فیلمنامه کامیون که به گفته پرتوی در سال 2000 نوشته شده است دارای تمام کلیشه های رایج در گونه سینمای جاده ای چند سال اخیر سینمای ایران است از پیدا کردن فردی گمشده در تهران تا تبدیل کردن کامیون به محل زندگی که همگی ...
نگاهی به کتاب داستان های دیدنی با محوریت قصه های قرآنی
باورپذیری بیشتری داشته باشد، مخاطب احساس دلهره و تعلیق بیشتری می کند و ارتباط عاطفی دقیق تری با قهرمان قصه برقرار می کند؛ وقتی یوسف(ع) در چاه است، وقتی ابراهیم(ع) به میان آتش افکنده می شود، وقتی موسی (ع) در رود نیل افکنده می شود و... تعلیق آغاز می شود و تا مشخص شدن سرنوشت قهرمان این قصه ها ادامه دارد. در قصه های قرآنی، شخصیت پردازی، گفت وگو و فضای نمایشی وجود دارد، شخصیت ها معرفی و توصیف ...
چه کسانی در "جاده قدیم" بودند؟
حدودی داستان فیلم را لو دهد نگاهی به شخصیت های فیلم خواهیم داشت. مهتاب کرامتی نقش اصلی و مهم فیلم را مهتاب کرامتی بازیگر خوش چهره سینمای این روز ها بازی می کند. او به واقع برای این نقش مناسب است. قد بلند و چهره بسیار کلاسیک و زیبایی که دارد می تواند به درستی اقتدار و موفق بودن "مینو" را در فیلم نشان دهد. مهتاب کرامتی یا همان مینو در فیلم "جاده قدیم" زنی است موفق و با مردی ازدواج ...
چهار راه استانبول در هزار توی کارگردان/ تعلیق و کشش خوب وقتی دوربین به سمت پلاسکو می رود!
خوب بازی کند، شعار هایی که مخاطب هر روز در رسانه ملی و از زبان تمام مسئولین می شنود، اما انگار کارگردان فیلم بارکد تمام عناصر سینمایی را فراموش کرده است، زیرا به جز چند نما خوب که آن هم تبلیغاتی است، دیگر چیزی به جز اوورشولدر در فیلم نمی بینیم، والبته کیایی تا توانسته است فیلم های آرشیوی شبکه خبر را دیده است تا بهترین هایش را به فیلمش وصله کند، اما انگار نمی داند، مخاطب تمام این نماها را بار ها و بارها به طور مستفیم و زنده از رسانه ملی دیده است و دوست ندارد باز پخش آن ها را اینبار در پرده ای بزرگتر نگاه کند. ...
لاتاری؛ قیصر پنجاه سال بعد
موسی تنها و عاصی فیلم را درک خواهند کرد و از فیلم دفاع خواهند کرد. برای کسی که قیصر را دوست دارد و می شناسد موسی خود جنس است. مردی که می خواهد یک طوری درست و حسابی کلکش کنده شود. مردی که احساس می کند ماجرای نوشین آخرین فرصت او برای خوب تمام کردن است. پایان فیلم شاید راضی کننده نباشد و شعاری به نظر برسد اما هنوز کارکرد خودش را دارد. پایانی که خون مخاطب را به جوش می آورد و این یعنی ...
جاده قدیم یا جاده فرعی ؟ + عکس
گروه فرهنگ و هنر مشرق - مینو رسولی (با بازی مهتاب کرامتی ) رییس شعبه یک بانک است که شبِ تحویل سال، در راه بازگشت به خانه، سوار بر اتومبیلی می شود که او را به بیراهه برده و سر از خروجی آزادراه تهران – قم به سمت جاده قدیم در می آورد. پلیس، با کمک خانواده ای حاشیه نشین، او را در حالی که به شدت مضروب شده، پیدا می کند. پس از بهبود نسبیِ مینو، همه اصرار دارند با توجه به اقرارِ متهم، تجاوز به او را ...