سایر منابع:
سایر خبرها
جذابیت های جلد برای ترویج کتاب خوانی
به المان های تصویری سیاه، در دریای صورتی معلق و شناور به نظر می رسند. سایه اندکی زیر پای کلاغ است که این تصور را تشدید می کند. 14- سیب های خیس، خون سفید نوشته نوآمی گاتمن - طراح دیوید دروموند (David Drummond) سیب های خیس، خون سفید عنوان یک مجموعه شعر است. در این اثر پرستاری به عنوان عملی خلاق و ثابت وابسته به خواست نوزدان، استعاره ای بر فرایند خلاق و سوالات زیست شناسانه ...
مداح نیویرک نشینِ دهه هفتادی
خوانده بود و خواندن نسخه انگلیسی اش به او واگذار شده. مداحی سیاسی ای که برای تکفیری ها و داعشی ها خط و نشان می کشد و همین می شود سوال بعدیمان. از او می پرسیم که مخاطب شما در آمریکا رابطه اش با این اشعار سیاسی چگونه است و او ابتدا برایمان مقدمه ای می گوید: اولا مومن عاقل و زیرک است. اصلا فلسفه شعر این است که ما حرفمان را به صورت شعر بگوییم نه به زبان عادی. لازم نیست مفاهیم عالی خود را به صورت ...
خارجی هایی که فارسی یاد می گیرند
مشغول به زندگی هستند. طهرانچی در ادامه خطاب به فارسی آموزان خارجی شرکت کننده در این دوره دانش افزایی گفت: شمایی که همت کرده و تصمیم گرفته اید زبان فارسی را نیک بیاموزید، انسان هایی شریف هستید که در شناخت تمدن بزرگ این کشور قدم گذاشته اید. وی افزد: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 37 سال قبل پیشرفت هایی داشته است و دانشمندان آن زبان فارسی را به عنوان زبان تفکر علمی انتخاب کرده ...
دیار شاعران
گل صدبرگ (مانیوء شو) گزیده ای از شعر کهن ژاپن ترجمه: یوکو فوجیموتو و هاشم رجب زاده ناشر: جهان کتاب، چاپ اول 1394 120 صفجه، 8000 تومان این کتاب را فروشگاه اینترنتی شهر کتاب تا یک هفته پس از معرفی، با 10% تخفیف ویژه عرضه می کند، در صورت تمایل اینجا کلیک کنید. **** کتاب گل صدبرگ اثری ست در نوع خود منحصر به فرد؛ کتابی که تصویری متفاوت و آمیخته ...
روایت زندگی امام رضادرکتاب امام مهربانی ها
که گفت و آنگونه که زیست و برای قشر جوان تالیف شده است. انتشارات بین المللی الهدی با همکاری بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، این کتاب را در قطع خشتی کوچک و در تیراژ 3000 نسخه و با کیفیتی ویژه به چاپ می رساند. کتاب امام مهربانی ها برای کلیه مخاطبان قابل استفاده است اما سبک و سیاق و قلم اثر بیشتر مناسب جوانان امروزاست. با توجه به اینکه انتشارات الهدی گستره بین المللی دارد و برای مخاطبان ...
درنگی در رنگ و نیرنگ توده زدگی
قطعاً می توانیم نباید هایش را تعریف کنیم؛ و آنچه مبرّا از این نبایدها باشد، شعر است. همین تجویز را می توان به کلیت هنر هم گسترش داد. به عنوان مثال اگر در هنر، شعار جایگزین اندیشه شده باشد، ما با یک نباید مواجهیم چراکه رقم زننده اثر، برای جلب توجه مخاطب (به هر منظور)، به جای ِنهادن شبکه ای تحلیلی پیش روی او، مجموعه ای از دغدغه های ذهنی خود یا وی را در لفافه ای تقلبی پیچیده است؛ در حالی که برای ...
یوسف قوجق: اعتیاد به مطالعه و نوشتن، بهترین اعتیاد دنیا
...، برای فهم و درک ملل دیگر، باید ترجمه ادبی بشود. متاسفانه در کشور ما سازمانی همچون سازمان گسترش زبان فارسی داریم، اما سازمان گسترش ادبیات فارسی نداریم. بیش ترین تلاش متولیان فرهنگی مرتبط با خارج از کشور (همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) بیشترین تلاش شان در مقوله فرهنگ در خارج از کشور، توسعه و گسترش زبان فارسی است تا ادبیات فارسی. این موضوع البته که لازم است، اما فراموش نکنیم که زبان، وسیله ...
گفتگویی خواندنی با مداحی که مقیم کانادا می باشد
نشان می کشد و همین می شود سوال بعدیمان. از این می پرسیم که مخاطب شما در آمریکا رابطه اش با این اشعار سیاسی چگونه است و او ابتدا برایمان مقدمه ای می گوید: اولا مومن عاقل و زیرک است. اصلا فلسفه شعر این است که ما حرفمان را به صورت شعر بگوییم نه به زبان عادی. لازم نیست مفاهیم عالی خود را به صورت مستقیم بیان کنیم. ما چند دسته مخاطب داریم. کسانی که میزانی از نگرش و بینش سیاسی دارند. برای این ها یک مطلبی ...
واکنش هنرمندان به توهین روزنامه اصلاح طلب
مردم و هنرمندان را در برخورد با نشریه هتاک گو به دنبال داشت. موسسه فرهنگی و هنری شهید آوینی و سایت آوینی فیلم هم با توجه به نقشی که برای خود در خصوص اخلاق رسانه ای و آگاهی بخشی عمومی و مهم تر این که جایگاه اخلاق در زندگی قائل است، در گزارشی که تقدیم می گردد ضمن بررسی همه جانبه ماجرا به واکاوی، تحلیل و بررسی این قضیه در قالب گفت و گوهایی اختصاصی با افراد مطرح عالم سینما می پردازد که هر کدام در ...
هیولاهای عجیب و غریب میهمانان آخر هفته+تصاویر
حامل جام جهانی، در آستانه مسابقات فوتبال برخی از اشیا به ساحل می رسند. در این میان تعدادی از بچه های اطراف ساحل به جام دست پیدا می کنند. آن ها تصور درستی از جام ندارند و همراه آن نوشته ای به زبان انگلیسی را برای ترجمه نزد کاپیتان سلمان می برند تا نوشته را برای آن ها ترجمه کند کاپیتان به آن ها می گوید که این جام جهانی فوتبال است، بچه ها سعی می کنند که آن را در جای امنی قرار دهند، پس از اطلاع فیفا ...
مولانا عتیقی زنجانی، شاعر و عارف بزرگ
بزرگ زنگانی است که در قصبه ی سجاس از توابع زنگان به دنیا آمده و آثار بسیاری که اکثراً به زبان عربی است نگاشته است. دیگر تذکره ها از نسبت عتیقی با شیخ شهاب الدین سهروردی سخن می رانند. می دانیم سهرورد در نزدیکی زنجان از قصباتی است که عالمان بسیاری را در دامن خود پرورش داده و در عالم علم و عرفان صاحب مسلک و مکتب بوده اند. ابن کربلائی در اثر معروف خود روضه الجنان و جنات الجنان مولانا عتیقی ...
پشت پرده چهره پیرمرد مهربون والت دیزنی چه می گذرد؟/ وقتی والت دیزنی می خواهد نوزادان ایرانی نابغه شوند!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس به نقل از خبرگزاری فارس، والت دیزنی شرکتی آمریکایی است که با انیمیشن های تولیدی خود برای رده های سنی مختلف تلاش کرده است با هدف قراردادن خردسالان و کودکان از سنین پایین، فرهنگ کشورهای هدف خود را تحت تأثیر قرار دهد تا در آینده سربازانی را برای گسترش فرهنگ منحوس غرب از جمله همجنس گرایی تربیت کند. این شرکت با شناسایی نقاط ضعف فرهنگ های مختلف محصولات را ...
حسین پناهی که بود؟
های خاصی بود. اما حسین پناهی بیشتر شاعر بود. و این شاعرانگی در ذره ذره جانش نفوذ داشت. نخستین مجموعه شعر او با نام من و نازی در 1376 منتشرشد، این مجموعهٔ شعر تاکنون بیش از شانزده بار تجدید چاپ شد و به شش زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است. مرگ وی در 14 مرداد 1383 و در سن 49 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت و در قبرستان شهر سوق به وصیت خود ایشان فقط به خاطر اینکه مادرش در آنجا دفن شده ...
کتاب خاطرات آیت الله ناصری در یزد منتشر می شود
انقلاب اسلامی و تبیین اهداف نظام در بین اقشار مختلف جامعه با زبان هنر از مهمترین ملاک های اجرایی وظایف محوله حوزه هنری یزد است. کوچک زاده تدوین، چاپ و انتشار 15 عنوان کتاب در زمینه های شعر، داستان، رمان، انقلاب اسلامی، تاریخ شفاهی و کاریکلماتور، برگزاری کارگاه تخصصی داستان نویسی، درخشش طنز پردازان یزدی مرتبط با این نهاد در هشتمین جشنواره طنز سوره، درخشش داستان نویسان حوزه هنری در هشتمین ...
فیلم های تلویزیون در روزهای پایانی هفته
.... وقتی به لندن می رسد خود را تنها و بی خانمان احساس می کند تا اینکه به طور تصادفی با خانواده بران که بسیار مهربان هستند اشنا می شود. او برای مدتی پیش انها زندگی می کند ولی به خاطر مشکلاتی که برایشان به وجود می اورد مجبور می شود که.. ************************************* روز جمعه 16مرداد ماه ساعت 11:30 فیلم سینمایی باز جویی در کافه تهران به کارگردانی شاهد احمدلو، از شبکه ...
عرفانیان: تاریخ نگاران جمهوری آذربایجان نگاه وارونه ای به ستارخان دارند/ از بررسی کتاب مسالک المحسنین تا ...
صورت گرفته در طول تاریخ ایران اظهار کرد: البته این موضوع تنها شامل رویدادهای سیاسی-اجتماعی نشده و دامان بسیاری از شخصیت های ادبی، هنر، فرهنگی، دانشمندان و سیاستمداران و حتی آثار هنری را هم گرفته است. بدون استثناء از زمان لشکرکشی اسکندر مقدونی به ایران و فروپاشی امپراطوری هخامنشی در جنگ گوگمل در سال 331پ.م تا سده بیستم، تمام جنبش های سیاسی- اجتماعی رخ داده در محدوده جغرافیایی سرزمین هایی که به آن ها ...
دعا؛ عامل نزول برکات الهی
حسن خداشاهی دعا یک فرصت و دریچه ای برای توجه و ارتباط با منبع فیض عالم هستی، و بیان خواسته ها و نیازهای حقیقی و واقعی انسان است. این مفهوم والا و درخشان از جایگاه برجسته ای در تعالیم اسلامی برخوردار است. بطوریکه پیامبر رحمت و مهربانی ها درباره آن فرمودند: دعا روح و جان عبادت است . اما مفهوم حقیقی دعا چیست؟ آیا با سعی و تلاش انسان منافات دارد! خدای متعال مصالح ما را بهتر از ما می داند ...
فردگرایی حقیقی نزد هایک
سرانجام کتاب فردگرایی و نظم اقتصادی هم به فارسی ترجمه شد و می تواند به عنوان پیش درآمدی برای خواندن آثار دیگر هایک مورد استفاده قرار گیرد. کلاً هایک همه کتاب های خود را از دهه 1930 به بعد به زبان انگلیسی نوشته است. تاریخ نشر اول این کتاب سال 1949 میلادی است. هایک کتاب معروفش راه بردگی را بعد از این کتاب نوشته است. راه بردگی کتابی است که برای عموم نوشته شده اما این کتاب در واقع اثر تخصصی تری ...
فلسفه اختیار رابرت کین کتابی برای علاقه مندان به فلسفه
2005 میلادی و بعد از آثار مشهور خود اهمیت اراده آزاد ، در میان مارپیچ اخلاقی ، اراده آزاد و ارزش ها ، ویراستاری راهنمای آکسفورد بر اراده آزاد و اراده آزاد انتشار داد؛جامعیت این اثر در معرفی، تحلیل و ارزیابی مفید و مختصر این راهبرد های مختلف این مسئله و نیز نگارش روان و رسای آن، صاحبنظران را بر آن داشته تا این مدخل را جایگزینی مطمئن و باکفایت برای همه مدخل های موجود در این حوزه بدانند. انتشارات حکمت کتاب فلسفه اختیار را روانه بازار نشر کرده است. پایان پیام/ پایان پیام/ 37 ...
سمفونی استیضاح ؛ بازخوانی شهید دیالمه بعد از فتنۀ 88
که به نمایش عمومی درآید. ****** ***شهید دیالمه نیز مانند بسیاری از شهدای هفتم تیر که در سایۀ شهید بهشتی قرار گرفته اند، به آنها پرداخته نمی شود. چه شد که شما به زندگی این شهید توجه کردید؟ آیا کسی این موضوع را به شما سفارش داد؟ مستندساز می تواند سفارش بگیرد ولی نباید کارِ سفارشی بسازد. مانند یک گرافیست که سفارش می گیرد ولی هنر و خلاقیت خود را بروز می دهد. تعهد یک ...
ترمه و ترنج فارس، برگزیدگان خود را شناخت
منظور خود را می رساند که این همان شناور شدن زبان است. در مقام عشق هم این اتفاق در زبان می افتد حتی در زبان نثر. بنا بر این گزارش، در پایان این مراسم هیئت داوران نتایج بررسی آثار دریافتی به دبیرخانه جشنواره رازستان و داوری در دو مرحله مقدماتی و نهایی را اعلام کرد. بخش عارفانه: مقام اول، هیئت داوران در این بخش هیچ کدام از آثار دریافتی را حائز مقام برتر ندانست. مقام دوم ...
واکنش هنرمندان به توهین روزنامه اصلاح طلب به خانم بازیگر
برخوردها در عالم رسانه ای هستم و این نوع برخورد در شان هیچ کدام از آحاد جامعه نیست. اگر اخلاق نباشد، سنگ روی سنگ قرار نمی گیرد. اخلاقیات در زمینه های مختلف باید وجود داشته باشد و چه هنرمندان و چه رسانه ها و دیگر آحاد جامعه آن را در نظر بگیرند. این که بخواهیم در فضای رسانه هر جمله و کلمه ای را منتقل کنیم، غیر قابل پذیرش است و اصلا نمی توان آن را تائید کرد. رسانه ای را که باید آگاهی بخش باشد و فرهنگ ...
با نظر لیلی گلستان مخالفم! /نفی ایدئولوژی نیز خود نوعی از ایدئولوژی است
چهارشنبه - 1394/05/14 - 15:21:11 ابراهیم زاهدی مطلق گفت: لیلی گلستان در گفت وگوی خود بیان کرده بود که هنر و ادبیات به هیچ عنوان چارچوب بردار نیستند. من مخالف این عقیده هستم. به نظر من هر نویسنده و یا شاعری می تواند هم با ایدئولوژی و هم بدون آن، داستان و یا رمان خود را نوشته و شعر خود را بسراید. به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از ایبنا ، زاهدی مطلق گفت: نویسنده باید دست کم به ...
سخنان مداح ایرانی نیویورک نشین/ از مداحی انگلیسی در منهتن تا اشک های ظریف در نیویورک
به من گفت که اگر مداحی انگلیسی هم خوانده بشود، خیلی خوب است و من هم چون از سایه پدر به عنوان مربی اخلاقی و فکری خیلی استفاده می کردم، با همکاری ایشان از مجموعه شعرهایی که در زبان انگلیسی قبلا سروده شده بود، یک شعر واحد درست کردیم که شعر با شور و سوزی از آب درآمد و من فردای آن روز مثل بازار تهران، روی یک چهارپایه رفتم و این روضه را خواندم! که با استقبال و واکنش های شیرینی مواجه شد؛ چون تازه این ...
محبوبه نجف خانی با مجموعه های جدید به سراغ کودکان می آید
داستان درباره افسانه های معروف دنیاست که به صورت تک جلدی برای بچه ها منتشر خواهد شد. همچنین بزودی رمان آبشار یخ نوشته متیوجی کایبری را برای نوجوانان در نشر افق ترجمه می کنم. محبوبه نجف خانی سال 1335 در تهران زاده شد. وی دانش آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه (دانشگاه علامه طباطبائی کنونی) و از اعضای شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. از آثاری که وی برای ...
ای مردم ! یکی از نامهای خدا غفار است !
بیرون آید داخل قلب می شود و اگر مجرد زبان شد از گوش تجاوز نمی کند. مواعظ ایشان طاب ثراه چنان بود که گویی آتش در دل جُلساء مشتعل می نمود، چنان بود که گویا انسان را از این نشئه خارج و به عالم دیگری داخل می کند، ولی چون از مجلس ایشان خارج می شدیم با هر یک از مجلسیان آن مرحوم تماس می گرفتم باز همان حال غفلت در او بازگشت کرده بود؛ از بعد ایشان پیوسته آرزوی یک چنین مجلسی را دارم و به دست نمی آورم ...
شناسایی 24774 محصول در حوزه عفاف و حجاب
گونه های محصولات قرار دارد و تمام آثاری که به زبان فارسی بوده و در داخل کشور منتشر شده باشد را ارزیابی کردیم و هرکدام را که تشخیص دادیم اثر فاخری است به جامعه معرفی کردیم. دبیر رصدنمای عین با بیان اینکه هدف دوم این رصدنما کشف خلاءها در حوزه عفاف و حجاب است، گفت: هدف سوم ما کشف نقاط ضعف آثار خوبی که در زمینه عفاف و حجاب قرار دارد، است و این نقطه ضعف ها را به تولیدکننده و یا نویسنده اطلاع ...
بی پولی، بنیاد فرهنگی احمد عزیزی را تعطیل کرد
احمد داشت، خبر تأسیس قریب الوقوع این بنیاد را به بنده داد. وی ادامه داد: اما این بنیاد پس از این سال ها هنوز راه اندازی نشده است و احتمالاً به دلیل مشکلات مالی راه اندازی و تأسیس آن منتفی است. عزیزی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر روند چاپ آثار شاعر به چه صورت انجام می شود، گفت: من اطلاعی از چاپ آثار او و یا تجدید چاپ آنها ندارم و اگر هم کتابی بوده که در این مدت بازچاپ شده ...
علی (ع) تنهاست
محمد منصوری/سرویس منتظران بسم الله الرحمن الرحیم ” به کلک بی زبان قرطاس سپید پناه می آورم ” تا در این هول عظیم ابتذال روزمرگی لحظه ای تجربه کنم اینجا ” نبودن ” را . باور این نکته مشکل است که سالهای سال همچنان به زنده ماندنم به طول انجامید ، کاری خواهد شد [...] محمد منصوری/سرویس منتظران بسم الله الرحمن الرحیم ” به کلک بی زبان قرطاس سپید پناه می آورم ” تا در این هول عظیم ابتذال روزمرگی لحظه ای تجربه کنم اینجا ” نبودن ” را . باور این نکته مشکل است که سالهای سال همچنان به زنده ماندنم به طول انجامید ، کاری خواهد شد زیستن مشکل شده است و لحظات چنان به سختی و سنگینی بر من گام می نهد که احساس می کنم خفه می شوم ، اما می دانم کَسی درون من پا گذاشته و اوست که مرا بی طاقت کرده است ، نمی توانم در خود بگنجم و در خود بیارامم از ” بودن ِ” خویش بزرگتر شده ام و این جامه بر من تنگی می کنم . آه چه می کشم چه جان بخش است اینجا ” نبودن ” ، چه دامنی می کشد خیال ! و چه گسترشی می گیرد روح ! . از خواننده گان محترم عذر می خواهم که من به نقطه ای رسیده ام که باید از ” علی ” بنویسم و این مسئله برای من نهایت عجز است و شرمندگی . . . . وارد کردن علم و صنعت در یک اجتماع بی ایمان همچون فرو کردن درخت های بزرگ و میوه دار است در زمین نا مساعد و در فصل نا مناسب ؛ اما در عین حال آنچه که ما فاقد آن هستیم قدرت ایمان نیست بلکه عدم معرفت درست و منطقی و علمی به مسائلی است که بدان ایمان داریم . چرا اگر یک دانشجو بخواهد درباره ” بتهوون” که یک موسیقی دان آلمانی است و در خود اروپا هم سبک موزیک او را نمی نویسند می توان حد اقل سه کتاب مستقل بسیار عمیق ، درست و زیبا و بیش از صد ها مقاله و کنفرانس و مصاحبه های علمی و خواندنی پیدا کند . اما درباره ” علی ” یک کتاب که بتوان ادعا کرد که این بزرگمرد لااقل برای دانش پژوهان و دانش آموزان و طبقه کتاب خوان و روشنفکر به خوبی بشناساند ، یافت نمی شود !؟ همه اش ستایش و مدح و شعر . . . ! ملت ها سالهای فراوان محبت او را به قیمت زندان ها و شکنجه ها در دل خود مشتعل نگه داشته ، اما مردی که اینهمه تجلیل می شود و این همه دلها برایش می تپد ، کیست ؟ نمی دانیم و این درد است ! . قبل از هر شعر ، هر ستایش و هر تجلیل از ” علی ” و حتی محبت به او ، معرفت به ” علی ” ست که نیاز زمانه ی ما و جامعه ی ماست ، محبت بی معرفت ارزشی ندارد ، بت پرستی است . موضوع بی نهایت مهم است . سخن گفتن درباره ” علی ” بی نهایت دشوار است . ” علی ” تنها یک قهرمان و یک شخصیت تاریخی نیست . هرکس درباره “علی ” از ابعاد و جهات مختلف بررسی می کند ، خود را نه در برابر یک فرد برجسته انسانی در تاریخ می بیند بلکه خود را در برابر معجزه ای حتی در برابر مسئله ای علمی این خلقت احساس می کند . بنابراین درباره ” علی ” نوشتن و سخن گفتن برخلاف آنچه در وهله ی اول به ذهن می آید ، درباره یک شخصیت بزرگ سخن گفتن نیست بلکه درباره یک معجزه ای که به نام انسان و به صورت انسان و در تاریخ متجلی شده است ، هست . ” علی ” را باید از جهات مختلف دید و در ابعاد مختلف باید شناخت . یک بار به عنوان شیعه از نظر اعتقادی ما و گاه به عنوان مورخ ” علی ” را می خواهیم بشناسیم یعنی نقشی که “علی”در دوره های مهم و حساس بشر یعنی تاریخ اسلام داشته است . رُلی که “علی ” داشته ، پیروزی ها و شکست هایش ، موقعیتش در جامعه ای که در آن جامعه بوده و رهبری سیاسی و اجتماعی اش ، رابطه اش با مردم ، آزادی خواهی اش ، شخصیت سیاسی و اجتماعی اش در مقایسه با رقبایش و همچنین مقام و موقعیتی که حضور او و وجودش در تاریخ اسلام در زمان حیاتش و همچنین حیاتی که پس از تاریخ مماتش شروع شد در تاریخ اسلام . . . اینها مسائلی هست که در برابر محقق مطرح می شود و باید به صورت خاص رسیدگی شود . مسئله سوم که از آن دیدگاه ” علی ” را باید رسیدگی کرد تا شناختش ، به عنوان یک دید و نگاه انسان شناسی است . ما نه شخصیت اورا در تاریخ و تاریخ اسلام و نه حق و مقام و حقیتش را در تاریخ اسلام به عنوان یک شیعه بلکه از یک دیدگاه دیگر یک موجود شگفتی به نام ” علی ” در بشریت می بینیم و می خواهیم و می کوشیم تا او را بشناسیم . در اینجا مسائلی که دربرابر ما مطرح است با مسائلی که در برابر یک مورخ یا یک مسلمان در برابر محقق مطرح است شبیه نیست ، یک سلسله مسائلی است که باید از نظر روانشناسی ، فلسفه و بالاخص از نظر انسان شناسی مورد رسیدگی واقع بشود از این جهت است که متاسفانه تاکنون این بُعد کار نشده است . این شخصیت بزرگ و معجزه آُسا به نام “علی” موقعیت ویژه خودش را دارد . از این جهت پاسخ گفتن به این مسئله مهم و اینکه ” علی ” در انسانیت چه مقام خاصی دارد بسیار مشکل است زیرا مقدمتا هم باید “علی” را شناخت به عنوان یک معمای علمی و معضل فلسفی نه فقظ صرف شرح حال نویسی و بیوگرافی از یک شخصیت بزرگ و دوم موکول به شناختن یک موجود پیچیده و مجهول دیگر به نام ” انسان ” است که مجهول ترین موجود در علم ” انسان ” است . در حدیث آمد که یزدان مجید / جمله خلق را سه گونه آفرید . . . وان سوم هست آدمیزاد و بشر / از فرشته نیمی و نیمی ز خر نیم خر خود مایه ی سفلی بود / نیم دگر مایه ی علوی بود آن دو قوم آسوده از جنگ و حراب / وین بشر با دو مخالف در عذاب به قول الکسیس کارل ؛ انسان همواره به بیرون پرداخته و همواره در جستجوی سر در آوردن از عالم از اشیاء و از پدیده های مادی بوده و هرگز متوجه این نشده که قبل از شناختن بیرون ، درون را باید شناخت . مقصود از درون معنای صوفیانه آن نیست ، منظور اصالت وجودی انسان است . ما درون را بنگریم و حال را / نی برون را بنگریم و قال را قبل از اینکه هر تمدنی را بسازیم یا فرهنگ یا مکتبی را وضع کنیم باید “انسان ” را بشناسیم . هدف فلسفه ها و علوم سابق معرفت انسان بود به عالم اما هدف علم امروز منجر شدن آن به کوشش های علمی به ” صنعت ” است . انحصار علم در چنین رسالتی ، خیانتی به علم و خیانتی به انسان است ، چنانکه امروز عواقب چنین حصری برای علم و برای اندیشه ی انسانی کاملا پدیدار شده ؛ زیرا : رسالت مقدس تر از مقتدر شدن انسان در زندگی ، خوبتر شدن انسان در زندگی است و علم چنانکه _ بیکن می گوید : _ به قدرتمند کردن انسان در زندگی و طبیعت کمک می کند و هرگز برای اینکه انسان چگونه خوبتر شود هیچ چاره ای نیاندیشیده است . از همه ی دوره های تاریخ ، انسان آشنا تر است نسبت به طبیعت و همچنین مقتدر تر و از همه دوره های تاریخ نا آگاه تر و نادان تر است نسبت به خودش !!؟ اگر قبل از اینکه انسان را اصلاح کنیم ، به او خدمت کنیم با این خدمت به انحراف بیشتری کمک کرده ایم . احساس و اعتقاد انسان به اینکه “انسان” آنچه هست ، کمش است و احساس به اینکه در این چهارچوب عالم مادی که او می بیند زندانی است ، غریب است ، این احساس غریب در اینجا ، ناله و درد و اندوه را در او به وجود آورده است ! . یک غم مبهم در آن حالاتی که دچار احساس عمیق تر و انسانی تر و خودآگاهی تر است ، بیشتر است . و ” علی ” یکی از آن شخصیت های بزرگی است که پیغمبر را باید از او سوا کرد که از همه وقت ناشناخته تر است و کاش ناشناخته تر بود ؛ بد شناخته تر است . هرگز نمی توان این نکته را قبول کرد که رنج های مدینه و رنج های عرب و جامعه ی عرب و حتی جامعه ی اسلامی و حتی یارانش ، این روحی را که این همه از آفرینش بزرگتر است ، آن درد خیلی باید درد نیرومندی باشد که این روح را به این اندازه بیتاب بکند مسلما این همان دردی است که انسان خود را در این عالم زندانی می بیند . هر کسی انسان تر است از ” آنچه هست ” بیشتر در خود احساس نیاز می کند زیرا به میزانی که برخوردار است انسان نیست بلکه به میزانی که خود را نیازمند تر احساس کند انسان است . چه بگویم ! زبان قاصر من عاجزتر از آنست که بتواند این شخصیت عظیم را بشناساند و بسط دهد و همه ی ویژگی ها و صفات ایشان را بر شمارم . لیکن آن شاعر عارف واصل و جامعه شناس ؛ مولانا جلال الدین رومی به روشنی شخصیت آن بزرگوار را بر روی این لوح سپید به وضوح هر چه تمام تر نگاره گر بوده است که می فرماید : ای علی که جمله عقل و دیده ای / شمه ای وا گو از آنچه دیده ای بازگو دانم که این اسرار هوست / زانکه بی شمشیر کشتن کار اوست چشم تو ادراک غیب آموخته / چشم های حاظران بر دوخته سحر عین است این عجب لطف خفی ست / بر تو نقش گرگ و بر من یوسفی ست یا تو واگو آنچه عقلت یافته ست / یا بگویم آنچه بر من تافته ست در محل قهر این رحمت ز چیست ؟ / اژدها را دست دادن کار کیست ؟ گفت : من تیغ از پی حق می زنم / بنده ی حقم نه مامور تنم شیر حقم نیستم شیر هوا / فعل من بر دین من باشد گواه من چو تیغم پر گهر های وصال / زنده گردانم نه کشته در قتال کَه نیم ، کوهم ز صبر و حلم و داد / کوه را کی در رباید تند باد ؟ خشم بر شاهان شَه و ما را غلام / خشم را هم بسته ام زیر لگام تیغ حلمم گردن خشمم زدست / خشم حق بر من چو رحمت آمده ست تو منی و من توام ای محتشم / تو علی بودی علی را چون کشم معصیت کردی به از هر طاعتی / آسمان پیموده ای در ساعتی مر جفاگر را چنین ها می دهم / پیش پای چپ چه سان سر می نهم پس وفاگر را چه بخشم تو بدان / گنج ها و ملک های جاودان الگوی ما بهتر از ” دموستنس ” سخن می گوید اما نه برای احقاق حق خویش ، او بهتر از” بوسئه ِ”ی خطیب سخن می گوید اما نه در باره ی لوئی بلکه پیشاپیش قدرتمندان است که فریاد می کشد ، او بهتر از “سقراط “می اندیشد اما نه برای اثبات فضایل اخلاقی اشرافیتی که بردگان از آن محروم اند بلکه برای اثبات ارزش های انسانی که در ما بیشتر است . برخلاف حکیمان دیگر و برخلاف نوابغ و اندیشمندان دیگر که اگر نابغه اند مرد کار نیستند و اگر مرد کارند مرد اندیشه و فهم نیستند و اگر هر دو هستند مرد شمشیر و جهاد نیستند و اگر هر سه هستند مرد پارسایی و پاکدامنی نیستند و اگر هر چهار هستند مرد عشق و احساس و روح نیستند و اگر همه هستند خدا را خوب نمی شناسند . اما ” علی ” قربانیِ خویشاندِ پیغمبر بودن است چرا که در جامعه قبایلی عرب روابط قبیله ای نیرومند تر از اسلام است . ” علی ” کسی بود که با جامعه یثرت هیچ گونه پیوندی نداشت مگر شمشیر هایی که به خاطر حق زده و خطر هایی که به خاطر حقیقت کشیده ...... و رنج ها و همین شمشیر ها او را تنها گذاشته است . بنابراین او در ” مدینه ” تنهاست از این دردناکتر اینکه ” علی ” در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست . به همین خاطر بزرگترین عاملی که ما را از دست یافتن به سر چشمه ی نخستین حقیقت باز می دارد جنگ بی سر انجام دو گروه ؛ متقدمِ منجمدِ کهنه پرست سنت گرا از یک طرف و نسلِ جوانِ متجدد مآّب از طرفی دیگر . و ما باز دوباره شاهدیم که مارهای زخمی اشرافیت جاهلی به تدبیر پیغمبر کوفته و افسرده شده بودند در گرمای خودخواهی اصحاب پیامبر دوباره جان گرفته و بیدار شده اند و به همین دلیل است که بارها گفته اند : امروز به شناخت ” علی ” نیازمندیم نه به محبت او زیرا که عشق و محبت بدون شناخت نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه هیچ جهلی سنگین تر از این نیست که یک نوع معرفت کاذب پیدا کند . که عمر ” علی ” به سه دسته تقسیم می شود : 23 سال مبارزه برای مکتب 25 سال سکوت برای وحدت 5 سال حکومت برای عدالت و در آخِر ؛ ای خدای کعبه این مردمی را که هر صبح و شام رو به خانه ی تو دارند و رو به خانه ی تو میزی اند و رو به خانه ی تو می میرند ، این مردمی را که بر گرد خانه ی ابراهیم تو طواف می کنند قربانی جهل شرک و در بند جور نمرود مپسند . و السلام علی حقیقتی بر گونه های اساطیر ؛ دکتر علی شریعتی علی تنهاست ؛ دکتر علی شریعتی آری این چنین بود برادر ؛ دکتر علی شریعتی انسان در قرآن – انسان و ایمان ؛ استاد مرتضی مطهری مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم درج شده توسط : بهزاد باقری / دبیر سرویس شهدا و منتظران " میرملاس نیوز "bagheri1348@yahoo. ...
انتشار 32 عنوان کتاب تاریخ مشروطه در یک سال گذشته/ دغدغه ناشران و پژوهشگران تاریخ پس از گذشت یک قرن
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ، بر اساس داده های آماری موسسه خانه کتاب در بازه زمانی 14 مردادماه 1393 تا 14 مردادماه 1394 درباره انقلاب مشروطه 32 عنوان کتاب منتشر شده است. در این فهرست 26 عنوان کتاب چاپ نخست و 6 اثر چاپ مجدد دیده می شود. از طرفی 30 اثر تالیفی و دو عنوان ترجمه است. ضمن این که ناشران تهرانی در این بازه یک ساله 19 عنوان کتاب و شهرستانی ها 13 اثر دارند که باید گفت ...