سایر منابع:
سایر خبرها
جوان باید عطش دانایی را دائم در خود تقویت کند تا مغلوب نفس خویش نشود
خودشناسی فطری و عرفانی است. نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور عنوان کرد: پنجره ملکوت در وجود شما باز شده است و کافیست که آن را پیدا کنید و بخش نخست آن شناخت علم، معرفت و دانایی بوده که اندازه ندارد و بیکران و متصل به علم الهی است و بخش دوم نیز طرفیت عاطفی و محبت بوده که آن هم محدودیت ندارد و در دانایی و محبت می توانیم بسیار بزرگ شویم. حاج علی اکبری ...
جوان ایتالیایی در حضور امام جمعه موقت اهواز، مسلمان شد
...: هنگام توضیح دین اسلام و جهاد برای اینکه ذهن این جوان به اشتباه به گروه های تکفیری و داعش کشیده نشود، روح جهاد در اسلام را شرح و به او گفته شد که جهاد در اسلام برای دفاع از حق و حقیقت و دفاع از انسان های مظلوم در برابر ظالمان است و ارتباطی با خشونت گرایی و اعمال تکفیری ها ندارد. آیت الله حیدری اضافه کرد: گروه های تکفیری به هیچ وجه ترجمان اسلام نیستند و اینها عده ای جاهل و وابسته به کفر هستند که ...
پیام استاندار قم به مناسبت روز خبرنگار؛ خبرنگار بیرق بیداری و آگاهی را به دست گرفته است
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، متن کامل پیام استاندار قم به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم ن والقلم ما یسطرون ... نامگذاری هفدهم مرداد بنام روز خبرنگار، فرصت ارزشمندی برای تبیین ارزش و منزلت والای خبرنگاری و ارج نهادن به مقام شامخ تلاش گران سختکوش عرصه آگاهی و امید است. روزی است که به بهانه آن باید فراتر از روزمرگی ها و بیش از پیش، به مرارت ها، سختی ها و حقانیت و ...
مسلمان شدن چندتازه مسلمان اززبان خودشان
عقیق : حدود 4 سال است درباره اسلام تحقیق می کنم. از زمانی که این دین را شناختم، از عمق جان به خدا ایمان آوردم و فهمیدم تنها راه پیش روی انسان، دین جامع و آسمانی اسلام است. الینا امیلی بانوی آمریکایی با اشاره به تفاوت اسلام و دیگر ادیان عنوان می کند: وقتی اسلام را پیدا می کنی، می فهمی راهی غیر از اسلام نیست. در اسلام ما فقط خدا را می پرستیم و به خدا اتصال داریم، اما در دیگر ادیان خدا گم شده ...
برتری طلبی بیماری عمومی جنایت کاران است/ عربستان برای راضی نگه داشتن اربابان خود دست به جنایت می زند
دیگر مربوط به عوامل روحی است؛ در میان حرفه های گوناگون بین بشر پزشکی از جایگاه خاصی برخوردار بوده و از دوران قدیم تا کنون در زندگی اجتماعی انسان ها قرار داشته است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که همه مردم بر اساس فطرت خود برای پزشکان احترام خاصی قائل هستند، اظهار داشت: پزشکان انسان ها را در بهره وری زندگی و عمر یاری می کنند و اگر پزشکان نباشند سلامتی مردم در خطر افتاده و به ...
دو شرط برای بهشت و یک شرط برای جهنم!
معرفت داشته باشد.(پل تیلیخ، پویایی ایمان، ترجمه، حسین نوروزی، ص 16، 17) آنچه که انسان را در مسیر قرب الی الله به پیش می برد و روح او را به خدا نزدیک می گرداند عمل صالح است. عمل صالح عملی است که رضایت خداوند در آن است. عمل صالح در اصطلاح قرآن به عملی گفته می شود که هم نفسِ عملْ خوب و شایسته است و هم این که فرد آن را به قصد تقرب به خدا و جلب رضایت الهی انجام می دهد. این عمل در ...
آیت الله مصباح یزدی: قاتلان مردم یمن برای ماندن در قدرت جنایت می کنند
می دهند. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: آیا برای روح انسان که فسادهای زیادی از آن ناشی می شود، نباید همانند جسم انسان کاری کرد؟ همه مردم، همان ظور که اصول سلامتی را باید بدانند تا بدن خود را صالح نگه دارند، در زمینه روحی نیز باید راه حفظ صحت روح را فرا بگیرند. وی تصریح کرد: روح را باید باید با قانون الهی سنجید است و طیب روحی نیز علما هستند و ما نیز باید برای سنجش صحت روحی ...
ماجرای مرگ پسر میرزا جواد آقا تبریزی(ره)
. آیت الله مظاهری در ادامه با ذکر مثالی از یکی از علمای اخلاق افزود: یکی از علمای علم اخلاق، مرحوم آقا میرزا جواد تبریزی است و از اساتید حضرت امام هم بوده است و در زمان تاسیس حوزۀ علمیۀ قم معلم اخلاق طلبه ها بوده و انصافاً بالا بوده است. از ایشان قضیه ای نقل می کنند و انسان به این دنیا آمده که به این حالات برسد. می گویند آقا میرزا جواد در عید غدیر نشستی داشتند و مردم به دیدن ...
کریستف کلمب کاشف آمریکا نیست بلکه یک اشغالگر است
به گزارش خبرگزاری رسا، امروزه، کودکان ما یاد گرفته اند در جواب این سوال که کاشف آمریکا کیست؟ بی درنگ پاسخ دهند کریستف کلمب . اگر اکتشاف را داری بار معنایی مثبت بدانیم، کلمب را فردی نمونه و کشف بزرگ وی را خدمت به بشریت بدانیم و خطر پذیری وی در پیمودن راه نرفته را نوعی فداکاری قلمداد کنیم، اما با در نظر گرفتن برخی اسناد معتبر به جای مانده از حاضران در صحنه اکتشاف آمریکا! انسان جویای حقیقت نیز متوجه ...
فیل مشروطه در تاریکخانه ذهن ایرانیان
( liberty ) نیست. آن چیزی که آخوندزاده می گوید یعنی انسان در تخیلات خودش آزاد باشد و هیچ چیز ذهن انسان را مقید نکند، متفاوت از آن چیزی است که آقای محلاتی و مرحوم نایینی و آخوند خراسانی از آزادی می فهمیدند. در نظر این علما انسان در تخیلاتش آزاد نیست. از نظر یک مجتهد خط قرمز وجود دارد و تا جایی می توان تخیل کرد و نوشت. تا جایی می شود حرف را آزادانه گفت. از نظر علما اصلا و ابدا چنین نیست، مثل اروپا. درستش ...
شجاعت و لیاقت ردانی پور زبانزد بود/ اسلام منهای روحانیت اسلام نیست
، فعالیت های همه جانبه ی خود را آغاز کرد. وی با بهره گیری از ارتباط با حوزه علمیه قم در جهت ارایه خدمات فرهنگی به آن منطقه محروم، حداکثر تلاش خود را به کار بست و در مدت مسئولیت یک ساله اش در سمت فرماندهی سپاه یاسوج، به سهم خود، اقدامات مؤثری را به انجام رساند. درگیری با خوانین منطقه و مبارزه با افرادی که به کشت تریاک مبادرت می ورزیدند از جمله کارهای اساسی بود که نقش تعیین کننده ای در سرنوشت آینده این ...
عرصه مهدویت جای دکان باز کردن نیست
، تکبر در برابر خدا، بزرگ ترین گناه و سرکشی است، ابراز داشت: تواضع در برابرخدا، جزء ایمان عمیق، اعتقاد صحیح و معرفت و راهیابی به مقام قرب الهی است، نشانه آن هم تسلیم بودن در برابر فرمان های الهی و کمال خشوع و خضوع در برابر عظمت خدای متعال می باشد، به گونه ای که انسان خود را همچون افتادن قطره ای در اقیانوس، فنای در ذات مطلق الهی بنگرد و خود را هیچ و صفر بداند و تنها در مسیر رضای الهی گام بردارد. ...
روایتی متفاوت از “گل بی منت بارون” کهگیلویه و بویراحمد (+تصاویر)
و گفت چرا هنرمند فقید حسین پناهی در تنهایی و غربت و...زیست تا در کنج غزلت و در نهایت مظلومیت بدان گونه که شنیدیم دنیای فانی را وداع گوید .حرف امروز و دیروز نیست ؛ او از سالها پیش اسب سفید خود را برای سفر ابدی و جاودانه کتل کرده بود، و همه اعمال ، رفتار ، گفتار و آثارش به تمام و کمال پیرامون این سفر بی بازگشت دور می زد! تا آخر خط با نازی ناز کرد ،و با عشق مجازی اش زندگی . کم توقع و آزاده ، چونان گل ...
تهمت و پیامدهای منفی آن در روابط اجتماعی
آورد که می توان آن ها را در دو عنوان ذیل جای داد : * پیامد تهمت بر بعد معنوی انسان در روایتی از امام جعفر صادق (علیه السلام ) در این باره آمده است : اذا اتهم المؤ من اخاه انماث الایمان من قلبه کما ینماث الملح فی الماء آن گاه که مؤ من به برادر مؤ منش تهمت زند، ایمان در دل او ذوب می شود؛ همان گونه که نمک در آب ذوب می شود . همان طور که از این روایت ...
نفر سوم کنکور سراسری که روحانی رزمی تبلیغی جبهه ها شد
های نبرد حق علیه باطل گردید و یک بار در سال 1362 از ناحیه پا مجروح شد. پس از اخذ دیپلم در کنکور سال 64 دانشگاه شرکت کرد و در رشته مهندسی راه و ساختمان نفر سوم کنکور سراسری شد؛ اما عطش وصف ناشدنی و عشق و علاقه بی کرانی که به تحصیل معارف دینی و فقه و پویای جعفری داشت، باعث شد حوزه علمیه را انتخاب کند. او روانه افق فقاهت و اجتهاد و فضیلت یعنی خطه ی خورشیدی قم گردید و در حوزه ...
کسب معرفت یک واجب الهی است
تمامی گرفتاری های نجات یابند؛ اما برای سجده به خدا، یوسف را قبله قرار دادند. استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که خدای متعال در اعلان واجبات، خیر بندگانش را می خواهد و واجب شدن نماز نیز برای پاک زندگی کردن و دور شدن انسان ها از فساد و فحشاء است، افزود: کسی که می گوید عبادت الله و نماز را نمی خواهد بدین معناست که من علاقه ای به خیرات الهی در دنیا و توجه پروردگار و بهشت جاویدان ندارم. ...
حاج آقایی که قلبها راتسخیرمیکند+تصاویر
قم پرداخته است، افزود: از اولین روزی که لباس روحانیت را برتن کرده ام امر تبلیغ را بر همه امور مقدم دانسته ام و در شهرهای مختلف از قبیل کرج، بناب، بستان آباد و زنوز فعالیت کرده ام و همواره از خداوند خواسته ام عشق و انگیزه به تبلیغ را تا آخرین لحظه عمر در وجودم باقی نگه دارد. برگزاری جشن ریشه کن شدن بی سوادی این مبلغ برتر آذربایجان شرقی که نزدیک 2 سال است، در شهر زنوز از توابع ...
گزارشی از همایش علامه وحید بهبهانی در کربلا
تدریس در مسجد بالاسر عزیمت می کرد ، ابتدا در کفشداری حرم حضور می یافت و نسبت به خدمت زایران نیز اهتمام ویژه ای داشت که این امر نشاندهنده اوج تواضع ایشان بود. رئیس موسسه علامه وحید بهبهانی در قم ، تصریح کرد: ما نباید تنها مسلک علمی ، فقهی و طهارت نفس عالمان بزرگ دین را ترویج داد ؛ بلکه باید روش و منش و باورهای نسبت به ائمه معصومین(ع) و بخصوص نسبت به ساحت اباعبدالله الحسین (ع) را نیز به ...
بمناسبت 14 مرداد روز حقوق بشر اسلامی
. هر انسان به طور اعم و هر مسلمان به طور اخص باید با تمسک و توسل به تکریم شخصیت خود و دیگران بکوشد تا از وجود خود و دیگران ، شخصیت هایی بزرگوار ، ایثارگر و کریم نسازد. امام علی (ع) در رهنمود تربیتی ارزنده خود می فرمایند : "و اکرم نفسک عن کل دنیه و ان ساقتک الی الرغایب فانک لن تعتاض بما تبدل من نفسک عوضا" (نهج البلاغه) نفس خود را گرامی بدار از این که مبادا ...
فلسفه حقوق بشر از دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی
آن آفریده است، آفرینش خدا تغییر نمی کند. بدین سان روشن است که آنچه می تواند به عنوان اصل مشترک میان همهٴ انسان ها پذیرفته گردد، فطرت الهی است. از این رو در تعیین و شناخت منابع حقوق جز به همین اصل مشترک نمی توان اعتماد کرد و هرگز نباید بر مایه های از وجود انسان که به طبیعت او باز می گردند تکیه ورزید. وقتی که این اصل پذیرفته شود روشن می گردد که وضع کننده حقوق بشر موجودی است که این فطرت را ...
دعا؛ عامل نزول برکات الهی
فریادرسی نیست. (محمد باقر مجلسی، بحار الانوار: ج 3 ص 37) خداوندی که بی قَرن و عَدیل است وجود او نه محتاج دلیل است اگر اُفتی به دام ابتلائی به جز او از که می جوئی رهائی در کلّ وقتی انسان در بن بست واقع می شود، دیگر همه چیز فراموش می شود، علم و غرور علمی، قدرت و تمکّن مالی، دیگر نمی تواند کارگشا باشد. ناگهان فطرت بیدار می شود. می بیند یک چیز برایش می تواند کار بکند و آن ...
با وجدان و بی وجدان
. وجدان یک حالت نفسانی از حالات نفس است. نفس انسانی حالات مختلف و گوناگونی دارد. وقتی انسان چیزی را در خود یافت و یقین پیدا کرد اگر خوب و حق بود بدان گرایش پیدا می کند و اگر بد و باطل بود از آن گریزان می شود. البته وجدان در اصطلاح اخلاقی و روان شناسی رفتاری همان حالت نفسانی است که وقتی انسان عمل خوبی انجام داد مسرور می شود و هر گاه عمل بدی بود از خودش ناراحت و خشمگین شده و ندامت پیدا کرده و ...
اهداف و دستاوردهای سفر نماینده آیت الله العظمی سیستانی به افغانستان
واکتساب معیشة و علم و آداب و صحبة ماجد ؛ اما اکثر سفرها کاری است. من چند سفری همراه وی بوده ام؛ برنامه سفرها معمولاً به گونه ای فشرده است که گاهی همراهان کم می آوردند. ارتباط گسترده ای که آقای شهرستانی با مجامع شیعی دارد، ارتباطی جالب و در عین حال مهمی است. به نظر بنده باید از وجود و تجربیات وی استفاده بیش تری شود. اما درخصوص این سفر؛ ماه رمضان بود که آقای نجف (از اعضای دفتر) تماس ...
شرافت و کرامت انسانی دستاورد حقوق بشر اسلامی
برای آنها قایل است... از دیدگاه اسلام، افراد در زندگی اجتماعی و فردی خود به دنبال رسیدن به قرب الهی و بهره مندی از وجود مطلق حق و دریای بیکران رحمت پروردگار هستند که این امر در واقع همان هدف غایی و نهایی در وضع قوانین و مقررات مختلف محسوب می شود و کمال انسانی را به دنبال دارد. نخستین حقوقی که اسلام از آن سخن به میان می آورد، حق زندگی است که شامل حق حیات مادی و معنوی می شود. حق حیات تنها از طرف ...
ای مردم ! یکی از نامهای خدا غفار است !
به اصرار مرحوم مجاهد شیخ محمد تقی بافقی که از دوستان مرحوم ملکی بوده و پس از استخاره و آمدن آیة شریفه ( وأتونی بأهلکم أجمعین) [ سورة یوسف (12)، آیه 93؛ یعنی همه نزدیکان خود را نزد من بیاورید]، تصمیم به ماندن در قم و تأسیس حوزه علمی فعلی را می گیرد و دوستان و شاگردان آیة الله حایری نیز که در اراک بودند به قم مهاجرت می کنند. مرحوم حاج شیخ عباس تهرانی نیز که جزء مهاجرین بودند در قم به جمع مرحوم ...
علی (ع) تنهاست
محمد منصوری/سرویس منتظران بسم الله الرحمن الرحیم ” به کلک بی زبان قرطاس سپید پناه می آورم ” تا در این هول عظیم ابتذال روزمرگی لحظه ای تجربه کنم اینجا ” نبودن ” را . باور این نکته مشکل است که سالهای سال همچنان به زنده ماندنم به طول انجامید ، کاری خواهد شد [...] محمد منصوری/سرویس منتظران بسم الله الرحمن الرحیم ” به کلک بی زبان قرطاس سپید پناه می آورم ” تا در این هول عظیم ابتذال روزمرگی لحظه ای تجربه کنم اینجا ” نبودن ” را . باور این نکته مشکل است که سالهای سال همچنان به زنده ماندنم به طول انجامید ، کاری خواهد شد زیستن مشکل شده است و لحظات چنان به سختی و سنگینی بر من گام می نهد که احساس می کنم خفه می شوم ، اما می دانم کَسی درون من پا گذاشته و اوست که مرا بی طاقت کرده است ، نمی توانم در خود بگنجم و در خود بیارامم از ” بودن ِ” خویش بزرگتر شده ام و این جامه بر من تنگی می کنم . آه چه می کشم چه جان بخش است اینجا ” نبودن ” ، چه دامنی می کشد خیال ! و چه گسترشی می گیرد روح ! . از خواننده گان محترم عذر می خواهم که من به نقطه ای رسیده ام که باید از ” علی ” بنویسم و این مسئله برای من نهایت عجز است و شرمندگی . . . . وارد کردن علم و صنعت در یک اجتماع بی ایمان همچون فرو کردن درخت های بزرگ و میوه دار است در زمین نا مساعد و در فصل نا مناسب ؛ اما در عین حال آنچه که ما فاقد آن هستیم قدرت ایمان نیست بلکه عدم معرفت درست و منطقی و علمی به مسائلی است که بدان ایمان داریم . چرا اگر یک دانشجو بخواهد درباره ” بتهوون” که یک موسیقی دان آلمانی است و در خود اروپا هم سبک موزیک او را نمی نویسند می توان حد اقل سه کتاب مستقل بسیار عمیق ، درست و زیبا و بیش از صد ها مقاله و کنفرانس و مصاحبه های علمی و خواندنی پیدا کند . اما درباره ” علی ” یک کتاب که بتوان ادعا کرد که این بزرگمرد لااقل برای دانش پژوهان و دانش آموزان و طبقه کتاب خوان و روشنفکر به خوبی بشناساند ، یافت نمی شود !؟ همه اش ستایش و مدح و شعر . . . ! ملت ها سالهای فراوان محبت او را به قیمت زندان ها و شکنجه ها در دل خود مشتعل نگه داشته ، اما مردی که اینهمه تجلیل می شود و این همه دلها برایش می تپد ، کیست ؟ نمی دانیم و این درد است ! . قبل از هر شعر ، هر ستایش و هر تجلیل از ” علی ” و حتی محبت به او ، معرفت به ” علی ” ست که نیاز زمانه ی ما و جامعه ی ماست ، محبت بی معرفت ارزشی ندارد ، بت پرستی است . موضوع بی نهایت مهم است . سخن گفتن درباره ” علی ” بی نهایت دشوار است . ” علی ” تنها یک قهرمان و یک شخصیت تاریخی نیست . هرکس درباره “علی ” از ابعاد و جهات مختلف بررسی می کند ، خود را نه در برابر یک فرد برجسته انسانی در تاریخ می بیند بلکه خود را در برابر معجزه ای حتی در برابر مسئله ای علمی این خلقت احساس می کند . بنابراین درباره ” علی ” نوشتن و سخن گفتن برخلاف آنچه در وهله ی اول به ذهن می آید ، درباره یک شخصیت بزرگ سخن گفتن نیست بلکه درباره یک معجزه ای که به نام انسان و به صورت انسان و در تاریخ متجلی شده است ، هست . ” علی ” را باید از جهات مختلف دید و در ابعاد مختلف باید شناخت . یک بار به عنوان شیعه از نظر اعتقادی ما و گاه به عنوان مورخ ” علی ” را می خواهیم بشناسیم یعنی نقشی که “علی”در دوره های مهم و حساس بشر یعنی تاریخ اسلام داشته است . رُلی که “علی ” داشته ، پیروزی ها و شکست هایش ، موقعیتش در جامعه ای که در آن جامعه بوده و رهبری سیاسی و اجتماعی اش ، رابطه اش با مردم ، آزادی خواهی اش ، شخصیت سیاسی و اجتماعی اش در مقایسه با رقبایش و همچنین مقام و موقعیتی که حضور او و وجودش در تاریخ اسلام در زمان حیاتش و همچنین حیاتی که پس از تاریخ مماتش شروع شد در تاریخ اسلام . . . اینها مسائلی هست که در برابر محقق مطرح می شود و باید به صورت خاص رسیدگی شود . مسئله سوم که از آن دیدگاه ” علی ” را باید رسیدگی کرد تا شناختش ، به عنوان یک دید و نگاه انسان شناسی است . ما نه شخصیت اورا در تاریخ و تاریخ اسلام و نه حق و مقام و حقیتش را در تاریخ اسلام به عنوان یک شیعه بلکه از یک دیدگاه دیگر یک موجود شگفتی به نام ” علی ” در بشریت می بینیم و می خواهیم و می کوشیم تا او را بشناسیم . در اینجا مسائلی که دربرابر ما مطرح است با مسائلی که در برابر یک مورخ یا یک مسلمان در برابر محقق مطرح است شبیه نیست ، یک سلسله مسائلی است که باید از نظر روانشناسی ، فلسفه و بالاخص از نظر انسان شناسی مورد رسیدگی واقع بشود از این جهت است که متاسفانه تاکنون این بُعد کار نشده است . این شخصیت بزرگ و معجزه آُسا به نام “علی” موقعیت ویژه خودش را دارد . از این جهت پاسخ گفتن به این مسئله مهم و اینکه ” علی ” در انسانیت چه مقام خاصی دارد بسیار مشکل است زیرا مقدمتا هم باید “علی” را شناخت به عنوان یک معمای علمی و معضل فلسفی نه فقظ صرف شرح حال نویسی و بیوگرافی از یک شخصیت بزرگ و دوم موکول به شناختن یک موجود پیچیده و مجهول دیگر به نام ” انسان ” است که مجهول ترین موجود در علم ” انسان ” است . در حدیث آمد که یزدان مجید / جمله خلق را سه گونه آفرید . . . وان سوم هست آدمیزاد و بشر / از فرشته نیمی و نیمی ز خر نیم خر خود مایه ی سفلی بود / نیم دگر مایه ی علوی بود آن دو قوم آسوده از جنگ و حراب / وین بشر با دو مخالف در عذاب به قول الکسیس کارل ؛ انسان همواره به بیرون پرداخته و همواره در جستجوی سر در آوردن از عالم از اشیاء و از پدیده های مادی بوده و هرگز متوجه این نشده که قبل از شناختن بیرون ، درون را باید شناخت . مقصود از درون معنای صوفیانه آن نیست ، منظور اصالت وجودی انسان است . ما درون را بنگریم و حال را / نی برون را بنگریم و قال را قبل از اینکه هر تمدنی را بسازیم یا فرهنگ یا مکتبی را وضع کنیم باید “انسان ” را بشناسیم . هدف فلسفه ها و علوم سابق معرفت انسان بود به عالم اما هدف علم امروز منجر شدن آن به کوشش های علمی به ” صنعت ” است . انحصار علم در چنین رسالتی ، خیانتی به علم و خیانتی به انسان است ، چنانکه امروز عواقب چنین حصری برای علم و برای اندیشه ی انسانی کاملا پدیدار شده ؛ زیرا : رسالت مقدس تر از مقتدر شدن انسان در زندگی ، خوبتر شدن انسان در زندگی است و علم چنانکه _ بیکن می گوید : _ به قدرتمند کردن انسان در زندگی و طبیعت کمک می کند و هرگز برای اینکه انسان چگونه خوبتر شود هیچ چاره ای نیاندیشیده است . از همه ی دوره های تاریخ ، انسان آشنا تر است نسبت به طبیعت و همچنین مقتدر تر و از همه دوره های تاریخ نا آگاه تر و نادان تر است نسبت به خودش !!؟ اگر قبل از اینکه انسان را اصلاح کنیم ، به او خدمت کنیم با این خدمت به انحراف بیشتری کمک کرده ایم . احساس و اعتقاد انسان به اینکه “انسان” آنچه هست ، کمش است و احساس به اینکه در این چهارچوب عالم مادی که او می بیند زندانی است ، غریب است ، این احساس غریب در اینجا ، ناله و درد و اندوه را در او به وجود آورده است ! . یک غم مبهم در آن حالاتی که دچار احساس عمیق تر و انسانی تر و خودآگاهی تر است ، بیشتر است . و ” علی ” یکی از آن شخصیت های بزرگی است که پیغمبر را باید از او سوا کرد که از همه وقت ناشناخته تر است و کاش ناشناخته تر بود ؛ بد شناخته تر است . هرگز نمی توان این نکته را قبول کرد که رنج های مدینه و رنج های عرب و جامعه ی عرب و حتی جامعه ی اسلامی و حتی یارانش ، این روحی را که این همه از آفرینش بزرگتر است ، آن درد خیلی باید درد نیرومندی باشد که این روح را به این اندازه بیتاب بکند مسلما این همان دردی است که انسان خود را در این عالم زندانی می بیند . هر کسی انسان تر است از ” آنچه هست ” بیشتر در خود احساس نیاز می کند زیرا به میزانی که برخوردار است انسان نیست بلکه به میزانی که خود را نیازمند تر احساس کند انسان است . چه بگویم ! زبان قاصر من عاجزتر از آنست که بتواند این شخصیت عظیم را بشناساند و بسط دهد و همه ی ویژگی ها و صفات ایشان را بر شمارم . لیکن آن شاعر عارف واصل و جامعه شناس ؛ مولانا جلال الدین رومی به روشنی شخصیت آن بزرگوار را بر روی این لوح سپید به وضوح هر چه تمام تر نگاره گر بوده است که می فرماید : ای علی که جمله عقل و دیده ای / شمه ای وا گو از آنچه دیده ای بازگو دانم که این اسرار هوست / زانکه بی شمشیر کشتن کار اوست چشم تو ادراک غیب آموخته / چشم های حاظران بر دوخته سحر عین است این عجب لطف خفی ست / بر تو نقش گرگ و بر من یوسفی ست یا تو واگو آنچه عقلت یافته ست / یا بگویم آنچه بر من تافته ست در محل قهر این رحمت ز چیست ؟ / اژدها را دست دادن کار کیست ؟ گفت : من تیغ از پی حق می زنم / بنده ی حقم نه مامور تنم شیر حقم نیستم شیر هوا / فعل من بر دین من باشد گواه من چو تیغم پر گهر های وصال / زنده گردانم نه کشته در قتال کَه نیم ، کوهم ز صبر و حلم و داد / کوه را کی در رباید تند باد ؟ خشم بر شاهان شَه و ما را غلام / خشم را هم بسته ام زیر لگام تیغ حلمم گردن خشمم زدست / خشم حق بر من چو رحمت آمده ست تو منی و من توام ای محتشم / تو علی بودی علی را چون کشم معصیت کردی به از هر طاعتی / آسمان پیموده ای در ساعتی مر جفاگر را چنین ها می دهم / پیش پای چپ چه سان سر می نهم پس وفاگر را چه بخشم تو بدان / گنج ها و ملک های جاودان الگوی ما بهتر از ” دموستنس ” سخن می گوید اما نه برای احقاق حق خویش ، او بهتر از” بوسئه ِ”ی خطیب سخن می گوید اما نه در باره ی لوئی بلکه پیشاپیش قدرتمندان است که فریاد می کشد ، او بهتر از “سقراط “می اندیشد اما نه برای اثبات فضایل اخلاقی اشرافیتی که بردگان از آن محروم اند بلکه برای اثبات ارزش های انسانی که در ما بیشتر است . برخلاف حکیمان دیگر و برخلاف نوابغ و اندیشمندان دیگر که اگر نابغه اند مرد کار نیستند و اگر مرد کارند مرد اندیشه و فهم نیستند و اگر هر دو هستند مرد شمشیر و جهاد نیستند و اگر هر سه هستند مرد پارسایی و پاکدامنی نیستند و اگر هر چهار هستند مرد عشق و احساس و روح نیستند و اگر همه هستند خدا را خوب نمی شناسند . اما ” علی ” قربانیِ خویشاندِ پیغمبر بودن است چرا که در جامعه قبایلی عرب روابط قبیله ای نیرومند تر از اسلام است . ” علی ” کسی بود که با جامعه یثرت هیچ گونه پیوندی نداشت مگر شمشیر هایی که به خاطر حق زده و خطر هایی که به خاطر حقیقت کشیده ...... و رنج ها و همین شمشیر ها او را تنها گذاشته است . بنابراین او در ” مدینه ” تنهاست از این دردناکتر اینکه ” علی ” در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست . به همین خاطر بزرگترین عاملی که ما را از دست یافتن به سر چشمه ی نخستین حقیقت باز می دارد جنگ بی سر انجام دو گروه ؛ متقدمِ منجمدِ کهنه پرست سنت گرا از یک طرف و نسلِ جوانِ متجدد مآّب از طرفی دیگر . و ما باز دوباره شاهدیم که مارهای زخمی اشرافیت جاهلی به تدبیر پیغمبر کوفته و افسرده شده بودند در گرمای خودخواهی اصحاب پیامبر دوباره جان گرفته و بیدار شده اند و به همین دلیل است که بارها گفته اند : امروز به شناخت ” علی ” نیازمندیم نه به محبت او زیرا که عشق و محبت بدون شناخت نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه هیچ جهلی سنگین تر از این نیست که یک نوع معرفت کاذب پیدا کند . که عمر ” علی ” به سه دسته تقسیم می شود : 23 سال مبارزه برای مکتب 25 سال سکوت برای وحدت 5 سال حکومت برای عدالت و در آخِر ؛ ای خدای کعبه این مردمی را که هر صبح و شام رو به خانه ی تو دارند و رو به خانه ی تو میزی اند و رو به خانه ی تو می میرند ، این مردمی را که بر گرد خانه ی ابراهیم تو طواف می کنند قربانی جهل شرک و در بند جور نمرود مپسند . و السلام علی حقیقتی بر گونه های اساطیر ؛ دکتر علی شریعتی علی تنهاست ؛ دکتر علی شریعتی آری این چنین بود برادر ؛ دکتر علی شریعتی انسان در قرآن – انسان و ایمان ؛ استاد مرتضی مطهری مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم درج شده توسط : بهزاد باقری / دبیر سرویس شهدا و منتظران " میرملاس نیوز "bagheri1348@yahoo. ...
چرایی تعارض حقوق بشر با آموزه های اسلام
، که به نحو اختصار تعریف خواهیم کرد. الف) خردباوری علمی: منظور از خردباوری علمی، باور کردن توانایی انسان بر شناخت علمی هستی و انسان است؛ و این که تنها شناخت قابل اعتماد، معرفت علمی است. نیز شناخت علمی نیز شناختی اثبات پذیر یا ابطال پذیر است و نظریه های علمی، از یافته های تجربی، که از راه آزمایش به دست آمده اند، اخذ می شود.[1] بر اساس این رویکرد، اولاً: ماورای ماده از حوزه شناخت ...
جوامع سکولار به دنبال ایجاد هیجانات دروغین هستند
انسانی به صورت ناقص به ابعاد عقلی، شهودی، تجربی انسان پرداخته شده است که این پرداختن ناقص به ابعادانسانی ناشی از سکولاریزم است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در فرهنگ دینی معنویت، مادیت، عقلانیت، فردیت، صالح و مصلح بودن، دنیا و آخرت در یک جا بیان شده است. وی با اشاره به اینکه امام حسن (ع) هرگز معاویه را به رسمیت نشناخت و امام(ع) فرمودند معاویه هرگز حق ندارد حکومت را بین ...
حقوق بشر غربی عاری از کرامت انسانی است
متفاوت است. اما در کل، وجود انسان آنقدر ارزشمند است که می تواند به جایگاه جانشینی الهی در زمین دست یابد و تا آنجا پیشرفت کند که به اندازه دو سر کمان با ذات وجودی خداوند فاصله داشته باشد. *مراتبِ والایِ کمال انسانی وی افزود: خداوند در حدیث قدسی می فرماید ای انسان همه چیز را برای تو خلق نموده و آنچه در آسمان ها و زمین است مسخر تو کردم . این حدیث اشاره به مراتبِ والایِ کمال انسانی ...