سایر منابع:
سایر خبرها
پازل میرک در حال تکمیل
ایالتی آریزونا، عضو انجمن انسان شناسان جسمانی آمریکا، عضو وابسته ملی بنیاد اسمیتسونیان واشنگتن و عضو جامعه ملی جغرافیاست. وی تا کنون سرپرستی هیات های باستان شناسی مختلف از جمله طرح حفاظت، مرمت و ساماندهی نقوش صخره ای کوهدشت، بررسی و تحلیل سیستماتیک محوطه های پارینه سنگی محدوده جغرافیایی جنوب دامغان در استان سمنان، بررسی و تحلیل سیستماتیک محوطه های پارینه سنگی محدوده جغرافیایی جنوب سرخه در ...
نگاهی اجمالی به دوران زندگی و شهادت حضرت امام صادق(ع)
میان امامان، عصر امام صادق(ع)، عصری ممتاز بوده و شرایط اجتماعی و فرهنگی آن دوران، در زمان هیچ یک از امامان دیگر وجود نداشته است. این دوره از نظر سیاسی، دوره ضعف و تزلزل حکومت بنی امیه و فزونی قدرت بنی عباس بوده و امام صادق(ع) نیز با استفاده از این شرایط اقدام به ترویج افکار ناب اسلامی نمودند. درسال های آخر عمر بر میزان محدودیت و احضار و تهدید امام اضافه می شد که این خود بر خستگی و رنج ایشان می ...
دل نوشته مدیران و نخبگان فرهنگی، ورزشی، هنری و ... اصفهانی برای شهدای غواص
کنند تا راه مقدسشان را با پیروی از منویات حضرت آیت العظمی امام خامنه ای مدظله العالی ادامه دهیم سلام و صلوات خدا بر ارواح مطهرشان حسینعلی حاجی نماینده مردم شریف شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی سرهنگ حسین زاده-جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان: پروردگار من به من دیده ای ده تا ببینم شجاعت این مردان را. تا بشنوم فریاد بلندشان رادرهزار توی این ...
پیکرهای مطهر 30 شهید غواص مازندران تشییع شد
سمت میدان امام خمینی (ره) مرکز استان برگزار و این پیکرها قرار است در زادگاهشان شهرهای ساری، بهشهر، آمل، فریدونکنار، نوشهر و چالوس به خاک سپرده می شود. پیکرهای مطهر شهدای گمنام نیز عصر امروز قرار است با حضور جانبازان قطع نخاعی در مرکز توانبخشی امام علی (ع) ساری تشییع شود. پیکرهای مطهر شهدای گمنام قرار است با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران در شهرهای مختلف استان به خاک سپرده شود. مازندران در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بیش از 10400 شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری ایران کرده است. انتهای پیام/ ب ...
ولاشان، دیار فراموش شده کبوترخانه ها
... " این وصف کوچکی بود از زیبایی های دیروز روستایی در نزدیکی شهر بزرگ اصفهان که با خشکی زنده رود سرسبزی و نشاط مردمانش رنگ بسیار باخته، هر چند هنوز به مدد چند چاه عمیق در بخشی از آن مزارع خاطره انگیز کشت و کاری می شود. به گزارش ایسنا؛ ولاشان، یکی از محله های شهر دُرچه در حومه غربی اصفهان است و به دلیل وجود بیشترین و متمرکزترین مجموعه کبوترخانه ها در دل زمین های کشاورزی در استان، ثروتی ...
گوش جانم ناشنواست به گلبانگ حق!/ نرم افزار پرنده های خشمگین و یک توطئه
دین و مذهبمان را با این رنگ میشناسیم.(مفهوم: آن را از نظر یهود این است که سبز رنگ نجسی است چرا که خوک حیوانی کثیف و متعفنی است) کودکان و حتی بزرگ ها و کلا انسان تنوع طلب است وجود نسخه های بروز و جدید جزابیت برنامه را هزاران برابر کرده و خود راهی برای ترویج آن بین نسل های جدید می شود . در نسخه های انگیری برد تصاویری از مناره و مسجد و اماکن مذهبی وجود دارد و مشخص است که جنگ بین ...
تفصیل توحید در توحید مفضّل!
گروه مذهبی: در یادداشتی که تحت عنوان تفصیل توحید در توحید مفضل و به قلم محسن قائمی نسب نگاشته شده است، نگارنده نگاهی مختصر دارد به زندگی پرآوازه و پر برکت امام جعفر صادق علیه السلام و اقدامات ارزشمند ایشان در گسترانیدن علم و دانش بر کره خاکی. به گزارش بولتن نیوز، متن این یادداشت که به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگار فرهنگی بولتن نیوز قرار گرفته است، به شرح زیر است: نهج ...
مردم مشهد مقدس با 13 شهدای غواص وداع کردند
به گزارش قدس آنلاین، در آستانه شهادت امام جعفر صادق(ع) امت شهید پرور ایران با 76 شهید والامقام وداع کردند. مردم ولایتمدار و شهید پرور مشهد مقدس با حضوری پر شور و با اشک شوق به استقبال 13 نفر شهدای گمنام وخط شکن غواص رفته و با این راست قامتان همیشه جاوید طی مراسمی در مسجد موسی ابن جعفر(ع) وداع کردند. در این مراسم که با حضور جمع کثیری از اقشار مختلف مردم، استاندار خراسان رضوی ...
احیای تفکر حسینی و یادآوری قیام عاشورا در دوران امام صادق(ع)
به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا ، حجت الاسلام حبیب الله رمضانی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سیمرغ در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی این شهرستان گفت: تبیین گسترش فرهنگ جعفری، شخصیت و زندگانی حضرت امام جعفر صادق(ع) یک وظیفه دینی و ملی است که باید با درایت و دقت انجام شود و در دستور کار همه دست اندرکاران امور فرهنگی دینی قرار گیرد. وی افزود: حضرت امام جعفر صادق (ع ...
دلیل نامگذاری مکتب تشیع به مذهب جعفری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ، حجت الاسلام والمسلمین میرزا احمد اسدی مدرس سطح عالی فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم، عظمت و جایگاه منحصر به فرد امام صادق (ع) در بین معصومین(ع) و چرایی نامگذاری مکتب امامیه به مکتب جعفریه را در گفتگویی موردبررسی قرار داد. چرا به مکتب امامیه، مکتب جعفریه گفته می شود؟ درباره حضرت صادق (ع) علی الخصوص و ائمه اطهار (ع) علی العموم، مطالب و محورهای بسیاری وجود دارد که در طول تاریخ نویسندگان و گویندگان ما به آن ...
آیت الله مصباح یزدی: ما در روستا مخفی بودیم، هاشمی بالای منبر بود
به گزارش خزرآنلاین ، آیت الله مصباح یزدی در خاطرات خود به نکات جالبی درباره شجاعت آیت الله هاشمی در دوران مبارزات پیش از انقلاب اشاره کرده است.گزیده این خاطرات به نقل از کتاب “گفتمان مصباح” بدین شرح است:در اواخرسال 1345 بود که روزی در مسجد آقای مهدوی آقایی که نمی دانم کی بود آرام به من پیغام داد که آقای منتظری از زندان پیغام داده اند که شما متواری شوید.صلاح نیست در تهران بمانید . به دنبال این ...
ترجیح می دهم، دیگر تئاتر سفارشی بر صحنه نبرم!
اصفهان امروز: اجرای نمایش های کمدی و یا نمایش هایی با داشتن وجه پر رنگ سرگرمی، نکته ای بوده که متولیان تئاتر اصفهان سعی کرده اند در سال های اخیر با معیار قرار دادن آن در حمایت و بر صحنه بردن نمایش های مختلف گامی برای جذب دوباره مخاطبان به سالن های تئاتر و همچنین تکرار و زنده کردن دوران فراموش نشدنی تئاتر کمدی اصفهان بردارند. عاملی که حتی به برگزاری چند سال متوالی جشنواره نمایش های کمدی اصفهان منجر شد؛ جشنواره ای که متاسفانه مانند بسیاری از جشنواره های استانی پس از چند دوره ، به کلی از یاد رفت و دی ...
شهدا معنویت محیط کار ما را افزایش می دهند
...> با شهدا انگیزه می گیریم مومنی شریف همچنین گفت: با شهیدان عزیزی که به حوزه هنری تشریف می آورند و خدمتشان خواهیم بود، دوباره انگیزه خواهیم گرفت و دل هایمان پر از امید برای انجام فعالیت های بزرگ خواهد بود و به ماموریت و اهداف بزرگی که داریم ان شاءالله با کمک این شهیدان می رسیم. شهدا زنده هستند و قطعا دست ما را می گیرند. فرمایش امام (ره) تحقق پیدا کرده است وی با اشاره ...
گرایش های غالیانه؛ پدیده ای نکوهش آمیز در جهان اسلام
غالیان به مقابله پرداختند. شاید یکی از مهم ترین علل رشد غالیان در آن دوره، شرایط سیاسی پدید آمده ای بود که سبب درگیری امویان با عباسیان شد. همین امر سبب گردید این گروه ها با خیالی آسوده به تبلیغ گمانه های خود همت گمارند و خود را به گروه هایی با کادر رهبری مشخص تبدیل کنند. نوشتار حاضر به بررسی جریان غلو از دوره مذکور تا عصر امام صادق(علیه السلام) یعنی دوره ای که غالیان به بالندگی خویش ...
سیره سردار شهید "علی اصغر انتظاری" در کلام همسر شهید
به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، متن زیر خاطراتی از زندگی سردار شهید "علی اصغر انتظاری" از زبان همسرش است. در یک محله زندگی می کردیم. با دختر خواهرش، طیبه هم کلاسی بودیم؛ حتی در کلاس ها کنار هم می نشستیم. در دوران انقلاب سال دوم متوسطه بودم و در رشته فرهنگ و ادب دبیرستان فاطمیه درس می خواندم. بعد از پیروزی انقلاب، با تشکیل جهاد سازندگی، در کنار تحصیل به صورت افتخاری در روستا ها ...
شاه و انرژی هسته ای –چگونگی آغاز فعالیت های هسته ای ایران
چه گزارش هایی پیرامون اقدام شاه برای دستیابی به تسلیحات هسته ای و انجام تحقیقات در این زمینه، در اواخر دهه 70 میلادی ارائه شد، اما با توجه به بازرسی های مکررآژانس بین المللی انرژی اتمی، اسناد معتبری در این رابطه هنوز ارائه نشده اند و بهر صورت با وقوع انقلاب و سرنگونی شاه، تحقیقات و فعالیت های هسته ای ایران با تغییرات بسیاری مواجه شد و رویه ای صلح مدار و غیر تسحیلاتی را در پیش گرفت . در صورتی ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
کشف اسکلت یک جوان در خله کوه تاکستان
کنش های فرهنگی جوامع انسانی ساکن در این محوطه با محوطه های همزمان دیگر در منطقه و مناطق همجوار اجرا شد. این باستان شناس، شناخت تمامی ادوار فرهنگی موجود در خله کوه با انجام لایه نگاری دقیق و ارائه گاهنگاری نسبی و مطلق، حفاظت و صیانت از محوطه با آغاز و تداوم فعالیت های پژوهشی باستان شناسی و مرمت وایجاد سایت موزه با توجه به آثار قابل نمایش کشف شده را از دیگر اهداف کاوش اعلام کرد. ...
مرمت ترک ششم گنبد مسجد امام اصفهان آغاز شد
کوچک صورت می گیرد، افزود: ساخت ترکهای گنبد مسجد امام همانند ساخت پازل با قطعات کوچکی است که بر اساس اندازه و رنگ کنار یکدیگر قرار می گیرد و با ملات گچ بر روی گنبد محکم می شود . اله یاری با اعلام اینکه برای مرمت هر ترک بالغ بر دو میلیارد ریال هزینه می شود، اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار پیش بینی می شود کار ساخت و نصب ترکها بر روی گنبد در حدود دو سال دیگر به اتمام برسد و تا 20 سال دیگر گنبد ...
چرتکه اندازی برای آزادی یا اسارت بنای تاریخی 300 ساله گلپایگان
زاده هفده تن را جز با دریافت تاییدیه از میراث فرهنگی غیر قانونی می داند و می گوید: بقعه این امام زاده میراثی است و باید هرگونه عملیات عمرانی در آن با تاییدیه میراث فرهنگی انجام شود. وی در ادامه با اشاره به اینکه به اداره اوقاف شهرستان گلپایگان در خصوص فعالیت های عمرانی در امام زاده هفده تن تذکر داده ایم، اضافه می کند: از این رو این اداره هنوز طرحی را برای بررسی به میراث فرهنگی ارسال نکرده است و نباید بدون داشتن مصوبه فعالیتی انجام دهد. خبرنگار: مریم یاوری + 3 - 3 ...
داستان بغض 29 ساله مادر یک غواص 17 ساله/مادری که هرگز لب به شکوه نگشود
...> البته همیشه پیش خودم می گویم که همه به عشق امام حسین(ع) و به شوق حرم ایشان راهی جبهه شدند و به هدف خود هم رسیدند. یادم می آید حمید در دفترچه ای که قبل از رفتنش برایمان به یادگار گذاشته و مطالبی نوشته، گفت که در راه کربلا می روم و یا موفق می شوم و یا به شهادت می رسم. واقعا به عشق امام حسین(ع) بود چون چیزی به جز عشق ایشان نمی تواند در مردم تحرک و انگیزه ایجاد کند و امیدوار ...
انتظار 32 ساله خانواده شهید منتجبی پایان یافت
ظهر امروز جمعی از مسئولان سپاه انصارالمهدی(ع) و بنیاد شهید استان و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان زنجان با حضور در منزل شهید محمدجعفر منتجبی، خبر تفحص پیکر این شهید و تحویل آن را به خانواده اش اعلام کردند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، شهید محمد جعفرمنتجبی بعد از 32 سال بی خبری به آغوش خانواده خود بازگشت. محمدجعفر متولد فروردین1340 ...
شهدای غواص آمدند تا ما را از خواب غفلت بیدارکنند
به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان به مناسبت ورود پیکرهای مطهر شهدای غواص، طی بیانیه ای تصریح کرد: شهدا آمدند تا بگویند ما رافراموش نکرده اند و برای کمک به ما ونظام مقدس جمهوری اسلامی هنوز آماده اند. شهدا آمدند تا ثابت کنند حقانیت کلام قرآن را که خداوند فرمود "شهیدان زنده اند و نزد خداوند روزی می خورند" را ثابت کنند. شهدا آمدند تا رنگ وبوی زندگی ...
پاشایی؛نماد گسست جامعه شناسی از جامعه
.... مثلاً آدم ها از داخل حرم امام رضا، مسجد جمکران، اسکله دریایی و ... در تمام سنین پیرزن، پیرمرد، جوان، بچه، دختر، معلول و ... همخوانی کردند و فرستادند. چیز بسیار عجیبی است و در صداوسیما یک چنین چیزی را نداشتیم. همان موقع تشییع جنازه ، همه ما فرصت نکردیم به عنوان یک مورد تحقیقاتی خوب، کار پژوهشی انجام دهیم، اما دوستان و گروه هایی که ادعای نگاه علمی و آکادمیک دارند، به جای تحلیل های ...
هنر بافت قالی جوشقان قالی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت ملی شد
به گزارش دولت بهار به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان اصفهان ، محسن جاوری با بیان ثبت ملی هنر بافت قالی جوشقان قالی در فهرست میراث معنوی کشور اظهار داشت: ثبت مهارت بافت قالی جوشقان قالی در شورای سیاست گذاری ثبت آثار معنوی کشور که در تهران برگزار شد، به ثبت ملی رسید. وی شهر جوشقان قالی را از دیرباز یکی از مراکز مهم قالی بافی در ایران دانست و افزود: قالی های جوشقان با طرح جوشقانی ...
ماجرای واردات تریاک هندی و راه اندازی جزیره معتادان
...> من از آبان سال 67، در کمیته انقلاب اسلامی، به سمت مدیرکل اداره مبارزه با مواد مخدر منصوب شدم. آن زمان اولین کاری که به ذهنم رسید آن بود که گزارش جامع و کاملی از وضعیت موجود در شرق کشور و اعتیاد در شهرها را تهیه کنم؛ بلافاصله پس از تهیه گزارش که در زمان فرماندهی سید سراج الدین موسوی در کمیته انقلاب اسلامی انجام شد، این گزارش به صورت محرمانه به خدمت حضرت امام برده شد که حضرت امام بعد از مطالعه ...
هجدهمین یادواره شهدای منطقه بهار تبریز برگزار می شود
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، به همت انجمن اسلامی و هئیت امنای مسجد جناب قاسم(ع) و با همکاری فرماندهی حوزه 6 حضرت سمیه و حوزه 6 حضرت امام جعفر صادق(ع) هجدهمین یادواره شهدای منطقه بهار تبریز روز سه شنبه بیستم مردادماه برگزار می شود. برگزاری هجدهمین یادواره شهدای منطقه بهار تبریز با سخنرانی حجت الاسلام حسین حسینی و استاد فتاحی و همچنین با مداحی مداحان اهل ...
عقب افتادگی های جهاد دانشگاهی مرهون دولت های سازندگی و اصلاحات است
فاتح در جهاد دانشگاهی هم صورت گرفت، فعالیت های از این دست تا چه اندازه در جهاد دانشگاهی مشهود بود؟ آقای فاتح در جهاد کاره ای نبودند، فقط مسئولیت خبرگزاری ایسنا را داشتند و همان جریان انتخابات و جریان پیگری تفکرات اصلاح طلبی در آن دوران در خبرگزازی ایسنا به مدیریت ایشان مشهود بود و نقش خوبی هم اجرا کرد حتی در انتخابات سال 88 هم یکسری فعالیت هایی را داشت و ایشان در ستاد میرحسین موسوی بود یکسری ...
روند تکاملی از جامع عباسی تا رساله عملیه علامه کرباسچیان / به زبان و نیازهای روز کم توجهی می شود
.../5/18 - 10:10 474256 حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی مقدم قوچانی، استاد حوزه و امام جماعت مسجد علوی تهران در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه اولین رساله فارسی در زمان آیت الله بروجردی (ره) نوشته شد، اظهار داشت: زبان نوشتاری رساله های امروز مطابق با مشخصه ها و مقتضیات زمان آیت الله بروجردی است درحالی که باید واژگان و تعابیر به روز شده تا برای نسل های ...
بی تدبیری در اقتصاد ایران
نابسامانی های اقتصادی مختلف است. رئیس جمهور قبلی یعنی آقای احمدی نژاد معتقد بود، تحریم ها کاغذپاره ای پیش نیستند، و چندان اهمیتی ندارند، اما بعد اذعان کردند مشکلات اقتصادی ایران ناشی از تحریم بوده است. مجدداً این اتفاق در دوران آقای روحانی نیز رخ داد. ایشان قبل از انتخابات ریاست جمهوری معتقد بودند که سوءمدیریت نقش بیشتری بر اقتصاد داشته است، اما درحال حاضر مشکل را نه از سوءمدیریت که از تحریم ها می ...