سایر منابع:
سایر خبرها
دین تکنولوژیزه به سکولاریسم می انجامد
دانشگاه تهران با بیان اینکه بازبودگی ایدئولوژی فناوری های جدید است، گفت: مراد از جهان مجازی، جهان متکثر، عددی شده، به هم پیوسته دارای ماهیت متفاوت از جهان فیزیکی است. اینترنت فضای واحدی نیست. جهان مجازی ادامه جهان ذهن است که امر خیالی را به امر واقعی تبدیل کرده است و به کد های ریاضی ذهن دست یافته است. وی ادامه داد: انسان خالق فناوری است و می تواند فضای جبرآمیز آن را تغییر دهد. نوعی سطحی نگری ...
شیخ بهایی؛ الگویی تمام عیار برای دانشمندان و عالمان معاصر
(شیخ بهایی) به همراه پدرش از جبل عامل به ایران آمد و ابتدا در اصفهان و سپس در پایتخت وقت ایران یعنی شهر قزوین که مرکز علمیِ دانشمندان شیعه بود ساکن گردید و به کسب علوم مختلف و یادگیری زبان فارسی پرداخت و به مدت سی سال دراین شهر پرورش یافت. شیخ هنگام سفر پدرش به هرات، به علت اشتغال به کسب علم، همراه وی نبوده است؛ شیخ بهایی چندی نیز در مشهد به تحصیلات خود ادامه داده و پس از وفات پدرش در بحرین (در ...
خداناباوری به چه معناست؟/ معرفی کتاب آتئیسم نوشته کری والترز
منطقی باشد، ولی بعضی هاشان می گویند که خدا می تواند کارهایی را انجام دهد که منطق را هم زیر سوال ببرد. مثلا خدا می تواند کاری کند که مثلا 4=2+2 نقض بشود. خداباوری و خداناباوری هر دو می توانند دربرگیرنده تعاریف دیگری از خدا باشند. در دادارباوری باور بر این است که خدایی وجود دارد ولی رابطه شخصی با انسان ها ندارد. دادار صرفا جهان را آفریده و آن را به حال خودش واگذار کرده است. دادارباوری نوعی ...
اهمیت اخلاقی و معنوی ساده زیستی اختیاری
کند که فرضیه ها، نگرش ها و اعمال مرتبط با مصرف خود را مجدداً ارزیابی کنیم و این امر ممکن است مستلزم بازسازی سنجیدۀ خود توسط خود به منظور ساختن فرد جدیدی باشد. اگرچه این پرسش که چگونه فرد باید زندگی کند؟ بی پایان است، پاسخ به این پرسش ناگزیر متناسب با زمان، اوضاع و احوال و جایگاه فرد در تاریخ است. حالا به موضوع پایانی این مقاله اشاره می کنیم. انسان ها هم مخلوق و هم خالق زمان خود هستند ...
نظریّه علاّمه درباره خاستگاه دین
نهایهالحکمه دو یا سه اصل فلسفی را ادّعا و اثبات می کند. یکی وحدت عالم و اینکه نظام گسترده جاری بر اجزاء آن یک نظام واحد است و دیگری وجود عالم نوری برای عالم مادّی و اینکه بالای نظام جهان مشهود، یک نظام عقلی و نوری هم سنخ با آن وجود دارد که مبدأ و علّت این نظام ناسوتی است و این سلسله سرانجام به نظام ربّانی در علم حق تعالی می رسد که مبدأ و علّت همه نظام های مادون است. از سوی دیگر، از بدیهیّات فلسفی است ...
معیار دینی بودن علم، دلیل عقلی یا نقلی نیست
به گزارش جهان نیوز ، پرفسور مولر از دانشگاه مونستر آلمان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله عبدالله جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار پرفسور مولر سوالاتی در خصوص علت شهرت و مقبولیت برخی از فلاسفه غرب مانند کانت در میان اندیشمندان اسلامی، تحولات فلسفه اسلامی بعد از ملاصدرا و دیدگاه متفکران اسلامی در خصوص مفهوم همه خدایی، مطرح کرد که معظم له به این سوالات ...
لزوم تمرکز علوم انسانی بر حکمت عملی
وجود دارد، از این رو با ترکیب این دو بسته می توان زیرساخت فکری برای تولید علم از دین که در علم فلسفه آن را با عنوان پارادایم می شناسند تولید کرد که خوشبختانه طی همین 4 دهه این بسته ترکیبی به تولید رسیده است. وی با بیان اینکه اکنون این بسته ترکیبی تحت عنوان بسته هستی شناس شکل گرفته است، اظهار کرد: مبانی انسان شناسانه، ارزش شناسانه، روش شناسانه و معرفت شناسانه تشکیل دهنده این بسته ترکیبی هستند ...
یک بام و دو هوای پدرخوانده ها با عارف و هاشمی/ خبر خوش یک کشاورز برای بدهکاران خرد بانکی!/ حق با سخنگوی ...
های اصلی فکر اسلامی کردن دانشگاه و همچنین اسلامی کردن علوم هستند. او همچنین از منتقدان عرفان های مبتنی بر معرفت نفس است. وکیل سیدامامی: گزارش پزشکی قانونی را ندیده ایم وکیل مدافع سیدامامی در رابطه با انتشار مطلبی درخصوص پرونده موکلش در فضای مجازی توضیحاتی را ارائه کرد. پیام درفشان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در رابطه با معاینه جسد آقای سیدامامی درخصوص وجود جای سوزن و تزریق پوستی به ...
بیوگرافی آلبرت اینشتین، پایه گذار فیزیک مدرن و خالق نظریه نسبیت
آلبرت اینشتین ، فیزیک دان نظری آلمانی و خالق نظریه ی نسبیت بود. او یکی از ستون های فیزیک مدرن و مکانیک کوانتوم به حساب می آید و با توسعه ی فرمول مشهور رابطه ی جرم و انرژی ( E=mc 2 ) نام خود را در تاریخ علم ثبت کرد. اینشتین در سال 1921 به خاطر فعالیت های گسترده در فیزیک نظری و خصوصا کشف قانون اثر فتوالکتریک، جایزه ی نوبل فیزیک دریافت کرد. قانون اثر فتوالکتریک یکی از پایه های نظریه ی کوانتوم شد ...
الگوواره علم دینی به اندازه کافی تبیین شده است/ لزوم بررسی روش های تبدیل گزاره دینی به راهکار عملی
سایر اجزا در جهان را تنظیم کند، افزود: این مطلب مربوط به انسان خداباور نیست بلکه یک قانون کلی برای همه انسان هاست و حتی انسانی که به جای خدا، بخواهد به سمت دیگری حرکت کند، باید سایر روابطش با اجزای هستی را تنظیم کند. این پژوهشگر دینی درباره علت استفاده از حکمت متعالیه ملاصدرا در طراحی هرم هستی اضافه کرد: ملاصدرا برهان، نقل و شهود را در کنار یکدیگر جمع کرد و تلاش کرد از برهان در خدمت تبیین ...
یک بام و دو هوای پدرخوانده ها با عارف و هاشمی/ خبر خوش یک کشاورز برای بدهکاران خرد بانکی!/ حق با سخنگوی ...
قانونی را ندیده ایم وکیل مدافع سیدامامی در رابطه با انتشار مطلبی درخصوص پرونده موکلش در فضای مجازی توضیحاتی را ارائه کرد. پیام درفشان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در رابطه با معاینه جسد آقای سیدامامی درخصوص وجود جای سوزن و تزریق پوستی به صورت کلی مطالبی به یکی از اهالی رسانه دادم که ظاهراً نه از روی قصد و غرض بلکه وی متوجه کلی بودن توضیح بنده در مورد گزارشات معاینه جسد نشده و بر همین ...
مدیریت کارآمد، جهادی، خدمتگزار و صادق
شان جوری باشد که مردم ببینند نزدیک به زندگی آن هاست، مردم قانع می شوند، مردم راضی می شوند، عصیان تمام می شود. [5] لذا در نقطه ی مقابل کارآمدی، از نگاه بنیان گذار انقلاب اسلامی، عدم کارآمدی نظام نیز سبب عصیان و شورش مردم علیه نظام اسلامی می شود. بعد از امام راحل و در ادامه ی انجام وظیفه ی خطیر تبیین گفتمان انقلاب اسلامی توسط حضرت آیت الله خامنه ای، ایشان برای کارآمدی کارکردی بالاتر از ...
بازگشت صدا به دنیای خاموش 374 ناشنوا
؟ ما در این ارتباط سن طلایی داریم که یک تا دو سالگی است. هر چقدر سن بالاتر برود، امکان برگشت توانایی گفتاری افراد هم کم می شود. مثلا یک ناشنوای مادرزاد که در 30سالگی جراحی می شود، امید زیادی به بهبود وضع گفتاری او وجود ندارد. اما حدود 95 درصد کودکان یک ساله، توانایی گفتاری و شنیداری طبیعی به دست می آورند. چند درصد از این افراد در سنین پایین شناسایی و جراحی می شوند؟ بالای 70 درصد، زیر ...
عشق و محبت، مقدمه توحید است/ اهل بیت(ع)؛ کامل ترین جلوه حق
بالاتر است. این چهره ماندگار فلسفه کشورمان، باز هم به مقوله عشق و محبت اشاره کرد و گفت: ظاهر این جمله کفرآمیز است اما باطنش تماماً فلسفی است و آن اینکه هیچ موجودی در این عالم هستی جز خودش را دوست ندارد. دائم نگویید خدا را دوست داریم زیرا خودتان را دوست دارید و نمی توانید غیر از خودتان را دوست داشته باشید. همان قدر که از خود گذشتگی و ایثار می کنید و برخی ها خود را فدای معشوق می کنند؛ مجنون ...
از لبنان تا اصفهان؛ شیخ بهایی چگونه تهاجم علمی فرهنگی غرب را در هم شکست؟
حکم رسانه ای چون صدا و سیما را داشت و حافظه مردم ایران با شعر مانوس تر بود لذا در علوم از زبان نظم و شعر استفاده می کرد حتی در مباحث ریاضی و هندسی و در آثار به جا مانده از او این ابیات وجود دارند. عصر شیخ بهایی عصر اقتدار سیف تاکید کرد: شیخ بهایی توانست این باور را در حکومت صفوی به وجود بیاورد که اگر حکومت دینی باشد پیشرفت می کنیم و همان طور که می بینید دوره صفویه دوره اقتدار ...
نظریّه علاّمه طباطبائی درباره رجعت
پیدایش آنها. 3 ذیل آیه 3 سوره بقره به بحث تجرّد مطلق سُوَر علمیّه و مباحث مربوط به علم به غیب پرداخته است. همچنین برخی دیگر از مسائل کلامی، از قبیل قضا و قدر، علم تفصیلی خداوند به اشیاء، توحید صفاتی، فاعل بالجبر یا فاعل بالقصد و ... را در قسمت های مختلف تفسیر المیزان مطرح کرده است و ارتباط آن با مباحث تفسیری را بیان می کند که در واقع، یک نوع ابتکار علمی علاّمه در حوزه تفسیر، کلام و فلسفه ...
بررسی و نقد نظریه انتخابِ غیرمحور
با راز وجود ارتباط برقرار کرده اند و هر دو نیز یکدیگر را نفی کنند. آیا به نظر نمی رسد که باید شناختی هرچند اجمالی از راز وجود در اختیار باشد تا بتوانیم بین مدعیان داوری کنیم؟ و این خود، راز را به مسئله [8] تبدیل می کند که مارسل از آن فرار می کرد. تحلیل تیلیش از مسئله باخودبیگانگی قوت ها و ضعف هایی دارد. مهم ترین قوت این تفکر آن است که رابطه انسان را با مبدأ و خالق خود به خوبی تحلیل ...
بازگشت علوم حصولی به علم حضوری
نسبتی با تصوّر جزئی و محسوسات دارد. علاّمه طباطبائی در این باره مسائل نو و تأثیرگذاری را ارایه کرده است و می گوید: علم کلّی پس از تحقّق علم به جزئیّات می تواند تحقّق پیدا کند؛ یعنی ما نمی توانیم مثلاً انسان کلّی را تصوّر نماییم، مگر اینکه قبلاً افراد و جزئیّاتی چند از انسان را تصوّر کرده باشیم (همان). علّت آن است که اگر می توانستیم کلّی را بدون هیچ گونه یگانگی، رابطه و نسبتی با جزئیّات آن ...
مخترع اتاق تاریک و مدل اولیه دوربین عکاسی
لئوناردو داوینچی نیز آن را به کار برد. جرج سارتن (پدر تاریخ علم) درباره ابن هیثم می نویسد: ... ابن هیثم که در لاتینی به نام Alhozen شناخته شده است، صاحب کتاب المناظر در مبحث نور، نه تنها در نویسندگان قرون وسطی مانند ویتلو از لهستان، راجر بیکن و جان پکم از انگلیس بلکه در دانشمندان متاخرتر تا مرگ کپلر و خود کپلر (1635 میلادی) تاثیر داشته است. ابن هیثم نخستین کسی است که درباره رنگین کمان ...
عقل و وحی؛ متعارض یا همراه؟/ نفی وحی؛ ویژگی فلسفه مدرن پس از دکارت
: عارفان در ادامه این مباحث می گویند که نبی نه تنها عقل کل می شود و این شأنی از شؤون رسول الله و اهل بیت می شود، بلکه یک مرحله بالاتر هم می رسد که آن مرحله، رسیدن به علم ربوبی است؛ یعنی به منبع بی انتهای علم موجود در هستی که تمام عالم از آن به وجود آمده، وصل شده است. فلسفه دکارتی و تقابل میان عقل و وحی حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا در بخش دوم سخنان خود به موضوع نسبت میان عقل و وحی ...
مقاله پسر 16 ساله روزنامه را توقیف کرد/ دختر لُر نخستین فیلم ناطق ایرانی
نداشت و پس از 15 شماره متوقف شد؛ پس از آن روزنامه جنگل را منتشر کرد که آن نیز خیلی زود پس از 2 شماره توقیف شد و علت توقیف آن مقاله ای تند و مستدل بود که سپنتا به طرفداری، ایران درباره بحرین و انگلیسی ها نوشته بود. * آثار سپنتا وی پس از آن در ادامه اقامتش در هند با فراهم شدن امکانات پژوهشی و راهنمایی ها و نظرات دین شاه، به تألیف و ترجمه و انتشار کتاب های متعددی روی آورد از جمله ...
واتیکانیزه کردن قم؟!
از کره زمین و در کشوری مستقل به نام واتیکان به حیات فردی و دور از عالم اجتماع و سیاست در انزوا ادامه مسیر دهند. این در حالیست که اسلام، ایمان و جهاد و کشورداری و سیاست و علم و فقه و فلسفه را در متن جامعه و برای مردم جهت نیل به سعادت دنیا و آخرت مورد تأکید قرار می دهد. در حقیقت تفکری که دنبال واتیکانیزه کردن قم می باشد، هیچ اطلاعی از مبانی نظری و آموزه های دین اسلام ندارد. هدف اسلام تعلیم و تربیت ...
اولین همایش بین المللی نکوداشت قاضی شوشتری برگزار می شود+ زندگینامه
شناس نامدار شیعی ساکن هند است. وی درشوشتر در خانواده ای اهل علم زاده شد. پدر قاضی نورالله به نام سید شریف یکی از مجتهدان برجسته شوشتر بود. قاضی نورالله علوم نقلی و عقلی را نزد پدرش و طب را نزد حکیم مولانا عمادالدین فراگرفت. میرصفی الدین محمد و میر جلال الدین محمد صدر، نیز از معلمان او بودند. او در ربیع الثانی 979 ق شوشتر را به قصد زیارت حضرت امام رضا (ع) و نیز ادامه تحصیلات ترک گفت و در مشهد تحصیل ...
افروغ: امروز علم با جامعه بیگانه است
دیدگاه ها فراهم شود و در نهایت شاهد رفع دغدغه ها در مورد نهاد علم باشیم. در ادامه این نشست نوبت به افروغ ، نویسنده کتاب رسید تا پیرامون آن توضیحاتی را ارائه کند، وی در ابتدای صحبت های خود بیان کرد: اگر گزاره رئالیستی انتقادی که رابطه بین ایده و واقعیت است را بپذیریم، بخشی از واقعیت های خوب یا تلخ جامعه ما معلول ایده های آن است و خوب است که ایده ها چاپ شود، این که بگوییم علوم انسانی خنثی ...
بازسازی ماتریالیسم تاریخی حول مفهوم مرکزی مبادله
درباره ملت- دولت، آرای گرامشی درباره دولت و جامعه مدنی، بحث های راسل و ویتگنشتاین و کریپکی درباره زبان، بحث های سوسور و لوی ستروس درباره ساختارگرایی، بحث های پوپر و فایرابند درباره فلسفه علم، بحث های رالز درباره عدالت، بحث های مربوط به ریاضیات و قس علی هذا. در واقع برای خواننده فارسی زبان که خارج از جهان اروپایی با دنیای گفتاری، فلسفه اروپایی و علوم اجتماعی غربی سر و کله می زند، فضای خوانایی است ...
بررسی و نقد اندیشه انتخابِ خودمحور
؛ بلکه این انسان است که وقتی خداوند را واجب الوجودی با علم و قدرت نامتناهی بداند و حاکمیت و تدبیر بالذات عالَم را در اختیار او بشمارد، به حکم عقل، اراده خداوند را بر خویش لازم الاتباع فرض می گیرد و بدون تردید چنین تبعیتی مستند به اراده و انتخاب خودمحور انسان است. از این رو انسانِ عاقلِ موحد معتقد است بر اساس انتخاب و اراده آزاد خود و با علم به اینکه در پرتو احاطه کامل بر ویژگی های روحی و ...
تفاوت های علم حصولی و حضوری
ابزارهایی که به وسیله آنها کارهای خود را انجام می دهد، علم به آنچه در قوای احساسی ما منطبع می شود، علم علّت ایجادی به معلول خودش، علم معلول به علّت ایجادی، علم یکی از دو معلول علّت واحد به هم (ر.ک؛ طباطبائی، 1432ق.، ج 2: 192191). علاّمه طباطبائی در این باره در اصول فلسفه و روش رئالیسم می نویسد: اگر با یک نگاه ساده بی آلایش نگاه کنیم، خواهیم دید که خودمان (من) از خودمان پوشیده نیستیم و این ...
رمزگشایی استادان دانشگاه از سخنان شیخ اجل سِر سعدی در کلام دیگران
سعدی بود که معتقد است شیخ اجل در کلام خود روشی را برای شناسایی ارتباط بین عشق و زیبایی عرضه کرده و آن دیدن روی زیبا است که با عنوان نظربازی نیز شناخته می شود. وی با بیان این که از سخنان سعدی می توان دریافت او به تجارب افلاطونی و ارسطویی در زمینه زیبایی نظر دارد، گفت: در اندیشه او زیبایی، علت و عشق، معلول است. به گفته این استاد برجسته، تجربه سعدی از عشق و زیبایی، تجربه ای است که انسان ساز و ...
استنتاج نتیجۀ ارزشی از مقدمات غیرارزشی
هایی تحویل ناپذیر باشند که در جهان مقولۀ خاصی از کیفیت ها را تشکیل می دهند، ظاهراً تنها راه ما برای آگاهی از آنها شهود [8] خواهد بود؛ اما بسیاری از اندیشمندان فلسفۀ اخلاق از پذیرفتن شهود به عنوان قوۀ آگاهی اخلاقی ابا داشته اند. در مقابل، قول به اینکه کیفیت های ارزشی همان کیفیت های طبیعی هستند این نوید را می دهد که باورهای اخلاقی یا (1) از طریق تحلیل مفهومی موجه می شوند (شناخت تحلیلی ...
انگیزۀ فلوطین دراعتقاد به عینیت عقل و صور
ترین زمینۀ فکری ملاصدراست، در کنار تأثیرپذیری او از آرای فلوطین، آن گونه و با آن محدودیتی که در اثولوجیا مطرح شده است، نشان می دهیم. 2- رابطۀ عقل با عقول جزئی در فلوطین بر اساس فلسفه فلوطین، نظامی وحدت محور وجود دارد که قله آن وحدت محض احد است و به تدریج طی دو مرحله کثرت پیدا می شود: مرحله اول: واحدِ کثیر، مرحله دوم: واحد و کثیر2 (Armstrong, 1984, vol. 5 : 43). واحدِ کثیر همان ...