سایر منابع:
سایر خبرها
عوامل بازدارنده انسان از یاد خدا
. مفهوم ذکر که در اسلام، تأکید فراوانی بر آن شده به این معناست؛ یعنی ذکر قلبی و ذکر لفظی. احادیث فراوانی است که ذکر را در دو معنا استعمال کرده اند اما غالباً در توجه قلبی و حضور باطنی استعمال شده است و ذکر کامل و حقیقی همین است. یاد خدا عبارت است از حالتی خدا بینی روحانی و توجه باطنی به خدای جهان که خدا را حاضر و ناظر و خودش را در محضر پروردگار جهان بداند.کسی که این چنین خدا را یاد کند به ...
گنجینه واژگان ایرانی
... را بشناسد بنابراین دار ا ی گونه ای هوش است و هوشگر برای سنسور برابر شایسته ای است. واژه بیگانه: پارکینگ ( parking ) برابر پارسی : پایمان (پا + ماندن ، پا را از رفتن نگه داشتن مانند پایگاه به آرِشِ جایی برای برپای ایستادن) این واژه حتی برای پارک به آرش (معنای) بوستان شهری هم درست است.) واژه بیگانه: پارک سوار، برایر پارسی: پایمانرو (پایمان + رو). آهنگ آن مانند پیاده رو بوده و به گوش بیشتر ما ...
حدود جغرافیایی عرفات و دلیل وقوف در آن
...: اعمال و مناسک حج پر است از رمز و رازهای بی شمار که بسیاری از آنها همچنان سر به مهر باقیمانده است و شاید روزی که آن یگانه دوران از پس پرده غیبت به در آید رمز و زارهای شگفت این آیین ابراهیمی نیز بیش از پیش آشکار شود. اگر حاجی اعمال حج را به معنای واقعی کلمه بجا آورد، بدون شک پس از بازگشت انسان تازه ای می شود. پیامبر اکرم(ص) در حدیث پر مفهومی در همین رابطه فرمود : مَنْ حَجَّ الْبَیْتَ ...
چیستی و ماهیت جن از نگاه قرآن
ساتر و مانعی که بین ما و آن ها حجاب می شود چیست؟ پس معلوم است که در این جا حکمتی وجود دارد. همین طور منظور از حجاب های نورانی و ظلمانی که خداوند فرموده است که بین او و ما قرار دارند چیست؟ آن حجاب ها در حق عارفین برداشته شده اند، پس آن ها خدا را مشاهده می کنند و محجوبون از علمای رسوم (رسم ها) او را انکار می کنند. به آن حجاب ها، حجاب ظاهری و باطنی گفته می شود، اولی برای عارفین و دومی برای محجوبون، در ...
نقش علمای حوزه در مقابله با تجزیه طلبی در تاریخ معاصر (6)
مراجع تقلید، فرمان جهاد علیه آنان داده اند. این فرمان خداوند بزرگ است و جانشینان پیغمبراکرم )ص( شما مردم شرافت مند مسلمان را بدان امر می دهند که وطن خود را از بی دینی وکفر نجات دهید. 125 شواهد نشان می دهد مردم آذربایجان با همه علاقه مندی به زبان مادری، در برابر اصرار دموکراتها بررسمیت دادن به زبان ترکی به جای زبان فارسی، مقاومت کرده و تن به آن ندادند126 و به دفاع از زبان فارسی برخاستند. با ...
تفاوت قرائت، تلاوت و ترتیل
کتاب تشریع موسوم شده است. نکته دیگر آن که تِلاوت، از ریشه تلو ، به معنای خواندن است.[1] به نوشته برخی از علمای لغت،[2] این ریشه یک معنا بیش ندارد و آن اتّباع ؛ یعنی در پی آمدن است و چون در خواندن قرآن، آیات در پی یکدیگر می آیند، به آن تِلاوة القرآن گفته شده است. مفسران قرآن نیز تلاوت را به معنای خواندن و برگرفته از معنای اصلی آن (اتّباع؛ در پی آمدن) دانسته اند.[3] و چون در مورد قرائت قرآن ...
نجات از گرداب بی هویتی با تکیه بر فرهنگ شهادت
تحمیلی وقایع فراموش ناشدنی گذر زمان شاید بتواند بر بسیاری از خاطرات غبار فراموشی بیافشاند اما وقایع جنگ تحمیلی به ویژه پایمردی دلاورانه رزمندگان اسلام در مقابل هجمه عظیم ماشین جنگی عراق به همراه پشتیبانی سردمداران استکبارجهانی همیشه در افکار مردم ایران جاوید و پایدار خواهد ماند. روزنامه ایران در گزارشی با عنوان نقشه پیروزی از میدان نبرد تا صحن مذاکره نوشت: با پذیرش قطعنامه 598 از ...
مدیریت دبا و پرسش های بی پاسخ/ دایره المعارف بزرگ اسلامی؛ طلایه دار یا مدعی؟
... این مرکز خصوصی است، اما همواره از حمایت دولتی برخوردار بوده، به طوری که هزینه زمین پهناور این مرکز که در یکی از گران قیمت ترین نقاط تهران واقع شده و مبلغ ساخت وساز آن ، یکی از پربهاترین بناهای عمومی است، توسط دولت جمهوری اسلامی تأمین شده است. گفته می شود ساختمان این مرکز از آغاز تا اواخر دهه هفتاد در یک ساختمان مصادرهای در محدوده خیابان آقایی بود. در اوایل سال جاری (1397)، این ...
منازل و مراحل آخرت
انسان در سفر آخرت منازل و مراحل متعددی را طی می کند که در اینجا به اختصار درباره آن منازل توضیحاتی ارائه می شود: 1. نخستین منزل، جریان سکرات مرگ و سختی جان دادن است، امیرالمؤمنین (ع) در تبیین سکرات مرگ می فرماید: مرگ را ورطه ها و دشواری هایی است سخت تر از آنکه بتوان وصفش کرد، یا عقل های مردم بتواند آن را بفهمد. [1] طبق این کلام حضرت، سکرات مرگ به گونه ای سخت است که اساساً هرگز قابل ...
ناکام موفق/ احمد فردید و فلسفه در گفت وگو با منوچهر آشتیانی
گریخته به خاطرات تان از او اشاره کرده اید، اما بحث مستقل مفصلی در مورد او صورت نگرفته است، این در حالی است که شما از جوانی با او آشنایی و رفت و آمد داشتید. از نخستین آشنایی های تان با مرحوم فردید بگویید. سال 1331 خورشیدی یعنی 67 سال پیش، من شاگرد دانشگاه فلسفه و علوم تربیتی یعنی جامعه شناسی دانشگاه تهران بودم و در برخی جلسات صادق هدایت شرکت می کردم. در بسیاری از این جلسات احمد فردید نیز ...
استفاده از ظرفیت های ورزشی و هنری برای ایجاد نشاط اجتماعی
محلات حاشیه نشین داریم که برخی از آنها در قالب حمایت از تشکل هایی است که در این زمینه فعالیت دارند. وی با بیان اینکه شهرداری تهران طی 10 سال گذشته 46 دفتر تسهیل گری در تهران تاسیس و راه اندازی کرده و وزارت کشور در یک سال و نیم گذشته حدود 65 دفتر در 105 محله حاشیه نشین تاسیس کرد،گفت:وزارت کشور پولی را میان سازمان های مردم نهاد توزیع نمی کند زیرا ردیف بودجه ای برای اینکه به تشکل ها پولی مستقیم یا بلاعوض داده شود، وجود ندارد. در حقیقت پروژه ای تعریف می شود و سازمان های مردم نهاد و تشکل ها در آن مشارکت می کنند. ...
برنامه سازمان سمت در دوره جدید/ نخواستیم تدریس کتب ما اجباری شود
به کیفیت آثار به جای کمیت، آثار ترجمه ای سازمان سمت، تعامل سازمان سمت با حوزه و دانشگاه، مشکلات سازمان و برنامه های آتی سازمان از جمله محورهایی بود که در این گفتگو به آنها اشاره شده است؛ *به عنوان سوال ابتدایی توضیح بفرمایید که اساساً سازمان سمت به چه منظور تأسیس شده و به نظر شما چقدر فعالیت های سمت در راستای مطالبات و نیازهای انقلاب اسلامی بوده است؟ در ابتدا یاد و خاطر ...
خواندن عمار حلب از نان شب هم واجب تر است
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، اینکه اهل یزد باشی به کنار اما جالب تر از آن این است که در آن سرزمین خشک و تفتیده، گلستان ذهنت تا این حد شکوفا و سرسبز باشد. محمدعلی جعفری 626 کیلومتر دورتر از پایتخت در گوشه دنجی نشسته و کتاب هایی می نویسد که مخاطبانش را در سراسر ایران تکان می دهد. وقتی مطلع شدیم راهیِ تهران است، او را به صرف ناهار دعوت کردیم و در حاشیه اش 2 ساعت و 14 دقیقه بی هیچ حرف ...
پدر و مرگ: آفرینندگان هستی آدمی
(پدر) و مدلول (مرگ) هر دو در جایگاه دال برای مدلول اختگی قرار گرفته اند. در نتیجه همانند سازی نیز با هر دوی آنها صورت گرفته است. به عبارت دیگر، او همان گونه که پدر خود را الگو قرار داده و تلاش هایی نموده که در ظاهر در خدمت رانه زندگی است (همچون انتخاب پزشکی) با مرگ نیز همانند سازی کرده و رفتارهایی که در خدمت رانه مرگ است انجام می دهد (همچون، تخریب شخصیت خود، رفتارهای خطرناک و...). از ...
خشنودی پروردگار؛ شرط شفاعت/ رضایت خداوند، از سنخ تأثیر پذیری نیست
به گزارش ایکنا از استان مرکزی، رضایت و خشنودی خدا امری نسبی است، به این معنا که خداوند مجموعه قوانینی را برای تکامل و پیشرفت بشریت و سعادت و خوشبختی آنان فرستاده است، آن قوانین تشریعی که به صورت وحی و کتاب آسمانی و تفسیر و تفصیل آن توسط اولیای الهی و معصوم در اختیار انسان قرار گرفته، مجموعه ای از بایدها و نبایدها را تشکیل می دهد، انسان کامل کسی است که با اطاعت از کلیه قوانین الهی، رضایت و خشنودی خدا را کسب کرده باشد. از سویی ...
مبدأ تشریع قسامه و حکمت آن
؟ فرمود: "پس من دیه دوستتان را می پردازم" . ابابصیر پرسید: حکم آن چگونه است؟ فرمود: خداوند عزّ و جلّ در جان شما فرمانی دارد که آن را در هیچ حقّی از حقوق مردم نداد، برای بزرگ دانستن خون مردم، چنانچه مردی ادّعا کند که از او ده هزار درهم یا کمتر یا بیشتر بر عهده دیگری است، سوگندی بر ادّعاکننده نیست تا قسم یاد کند بلکه سوگند بر آن کس باشد که بر علیه او ادّعا شده است، ولی اگر شخصی بر گروهی ...
ماهیت غیر از هویت است
هویت سؤال نیست تا به "کیستی" ترجمه کنیم. خب ترجمه شایع آن کیستی است که به نظر من ترجمه دقیق آن او بودگی است. در لغت کلمه هویت را به معنی ماهیت، حقیقت، تشخّص، شخصیت، ذات و به معنای وجود خارجی در فلسفه، در فلسفه هویت را در مقابل ماهیت قرار می دهند، آنچه که در خارج محقق می شود. در ادبیات اداری امروز آنچه که به موجب شناسایی شخص باشد به این معنا بکار می برند. نام، نام خانوادگی، نام پدر، محل تولد و امثال ...
رائفی پور در گفت وگو با تسنیم: متأسفانه اندیشمندان اسلامی ضرورتی برای پرداختن به وعده های آخرالزمانی نمی ...
مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ؛ بگو: ای جماعت یهود، اگر پندارید که شما به حقیقت دوستداران خدایید نه مردم دیگر، پس تمنّای مرگ کنید اگر راست می گویید. دیگر اینکه در مقابل کفار سخت برخورد کنی، در مقابل مؤمنین نرم باشی. می فرماید بدان که اگر تو را استهزاء نمی کنند، تو حق نیستی. تو باید سرزنش بشنوی، اما وَ لَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ؛ از نکوهش و ملامت احدی باک ...
نگاهی به خاطرات مسافر واشنگتن
به گزارش ایکنا به نقل از ایثار قصه اصلی این جانباز شیمیایی به بعد از جنگ بر می گردد که با انجام یک جراحی با ریسک بالا و اهدای بخشی از ریه خود، راه را برای باز شدن بیش از 70 هزار پرونده پزشکی جانبازان باز می کند. ماحصل گفت و گوی دو ساعته ایثار تهران را با بهروز بیات در ادامه می خوانید. جنگ که تمام شد تازه شما 17 سال داشتید، کی جبهه رفتید؟ من فرزند چهارم خانواده هستم که در سال ...