سایر منابع:
سایر خبرها
اگر توافق در دوره احمدی نژاد بود گوش فلک را پاره می کردند/مخالفان مذاکرات حتی یکبار هم برجام را ...
تهران و استانهای سه تشکل موتلفه، پایداری و ایثارگران برگزار شد، طی سخنانی به بیان تفاوت های انسان و حیوان و نقش عقل و غرایز در انسان پرداخت. وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان آیت الله مصباح خاطر نشان کرد: آیت الله مصباح تاکید کردند که اگر انسان نفس خود را تربیت کند و خواهش های نفسانی را کنار بگذارد همه اختلافات کنار گذاشته می شود و اختلاف و تلقی های مختلف بین انسان ها به وجود نمی آید.به گفته آیت ...
کیمیاگری از کهن دیار ری
، عقل و فلسفه است و روان ها از تیرگی این عالم پاک نمی شود و نفس ها از این رنج رها نمی شوند مگر از طریق فلسفه. در فلسفه اخلاق رازی مساله لذت و رنج اهمیت زیادی دارد؛ از دید وی لذت امری وجودی نیست، یعنی راحتی از رنج است و رنج یعنی خروج از حالت طبیعی به وسیله امری اثرگذار و اگر امری ضد آن تأثیر کند و سبب خلاص شدن از رنج و بازگشت به حالت طبیعی شود، ایجاد لذت می کند. اما این اعجوبه علم پزشکی ...
داستان پیرمرد 94 ساله ای که دنبال علم بود
زیارت نامه حضرت عباس دقت کردید؟ تقدیم به بهترین عموی دنیا. وقتی یک چیزی را امام معصوم فرمودند، روی تک تک عبارتش می شود تامل کرد؛ مثلاً تأملاتی در زیارت حضرت عباس با صدا و نفس امام صادق علیه السلام.این جا روضه عباس است. همه هیئتی هستید و توجه دارید که جایی که روضه عمو باشد، چه کسی حاضر است؟ خوش آمدید، آقاجان! راز دیدار علم داستان پیرمرد 94 ساله را که بعد از عمری دانش اندوزی به ...
آیات آفاقی با معرفت حضوری قابل شناخت هستند/ روش شناسی خودشناسی
به خداوند نسبت می دهد، در حقیقت به روح نباتی در انسان ها نیز اشاره کرده است. ثم خلقنا النطفه علقة فخلقنا العلقة مضغة فخلقنا المضغة عظاماً فکسونا العظام لحماً... سپس از نطفه، خون خشکیده آفریدیم و از آن قطعه ای گوشت و از گوشت استخوانی و استخوان را با گوشتی نرم پوشاندیم...(مؤمنون/14) این مراحل اگرچه آشکارا عالم خلق و ملک بیان می کند، اما نسبتی که در هر مرحله خداوند به خود داده، اشاره لطیفی به وجود ...
زیرساخت های فرهنگی تمدن غربِ معاصر از منظر علامه جعفری
باید آن را لازمه و نتیجه تفکرات شمرد. وی اضافه می کند که در پاره ای از موارد، از چماق کوبنده علم - که از چماق کفر قرون وسطی، کوبنده تر و ضد انسانی تر است- برای اثبات اینکه زندگی انسان منحصر به دنیای مادی است و پس از مرگ، حیات دیگری در میان نیست، استفاده می شود. حال آنکه وجدان و عقل انسان، حکم می کند که زندگی دنیوی نمی تواند آخرین منزلگه انسان باشد. مبنای فرهنگی دوم: آزادی مطلق ؛ در غرب ...
عوامل عداوت چیست؟/ تسلّط حضرت ثامن الحجج بر همه زبان ها
می کنید امّا می شود دشمنی هم نکنید. – خوب در این بحث تأمّل کنید، یک مقدار ظریف و دقیق است – و این دشمنی کردن به واسطه جواب ندادن، به تقواست امّا اگر متّقی شوید، دشمنی نیست. کما این که در زمان وجود آقاجانمان، حضرت حجّت، در آن دولت کریمه مهدوی طبعاً دیگر دشمنی نیست؛ چون به تقوا جواب داده می شود و انسان ها متخلّق به اخلاق الهی می شوند. لذا دشمنی نیست. امّا فرمودند: بَعْضُکُمْ ...
رییس جمهور آینده بایدعاقل باشد
رفتار می کردیم. اینها آمدند اسم یک نظریه را گذاشتند علم، و هر کسی می گفت علم نیست می گفتند ضد علم است. مگر اگر کسی با علوم دانشگاهی مشکلی داشته باشد همان اتهام حرامزادگی را به او باید زد؟ اگر بگویند که شما با علم مخالف هستی کمتر از حرامزادگی نیست. ذلتی که به انسان می دهند که بگویند این ضد علم است در اعداد بد نامی حرامزادگی است. خب چه کسی آمد و گفت علوم انسانی غربی علم نیست. من سئوال دارم. در علوم ...
قائلان به اتحاد معنوی محاربه و افساد فی الارض
که محاربه با خدا تلقی گردد و انجام دهنده آن مفسد شناخته شود؛ زیرا این جرم در ذات خود نشان دهنده این است که عاملان آن سعی در ایجاد فساد داشته اند. البته به نظر می رسد که عرف نیز این گونه حکم می کند؛ چرا که اساساً زمانی نظام صالح الهی مورد حرمت شکنی قرار می گیرد که سعی در انجام فساد وجود داشته باشد. (صادقی تهرانی، 1408: 6 / 306؛ حسینی شیرازی، 1400: 6 / 82) نه اینکه فسادی به جهت غلبه هوای نفس انجام ...
اخلاق و منش امام رضا
نهاد زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین از او خشنود بوده اند و ایشان را برای امامت پسندیده اند و همینطور (به خاطر خلق و خوی نیکوی امام) هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بود ند. یکی از القاب مشهور حضرت “عالم آل محمد” است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان می باشد. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش، بویژه علمای ادیان مختلف ...
تحلیل عرفانی اشراقی ملاصدرا بر امکان اطلاع از غیب
بیان می کند و بر آن تأکید و اصرار می ورزد. به ویژه در بحث تجرد نفس که مباحث به سمت وسوی مطالب عرفانی می رود و سرانجام بر برتری راه وجدان (کشف و شهود) در کشف حقایق بیشتر تمرکز می یابد. طبق دیدگاه ملاصدرا، برای کسب علم و یقین فقط راه کشف و شهود مؤثر است، و برهان به عنوان زمینه و معّد خواهد بود (همو، 1360: 221) البته مراد وی از بیان این مطالب، کم ارزش کردن برهان و جایگاه عقل نیست، بلکه می کوشد با این ...
انحصار طلبی غرب را در تجارت جهانی خواهیم شکست
) پیش روی مردم ایران گذاشت، دانست و افزود: شهدا با پرچم هیهات منا الذلة پیشگام راه امام راحل شدند و از موانع عظیم، ملت ایران را عبور دادند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رژیم استبدادی شاه را نخستین مانع عنوان کرد و گفت: وجود نا امنی در ایران، کودتا و جنگ دیگر موانع بر سر راه ملت ایران بودند که شهدا با پیشگامی این موانع را از میان برداشتند. این مقام مسؤول با بیان این که راه امام نه ...
کنکاش درباره سیّدجمال و فراماسونری
دستخط های سید متفاوت و به جای امضا، مهری چارگوش بر پایین آن نقش بسته که سخت تردیدبرانگیز است ولی افزون بر آن نامه ای با امضای منشی ویژه لژ یسر فقول سروج در همان مجموعه اسناد وجود دارد که طی آن به جمال الدین اطلاع داده شده است که وی با اکثریت آرا به عنوان رئیس لژ انتخاب گردیده است، چه در همین سند نیز آمده است که میان سید و یکی از اعضای در یکی از گردهمایی ها اختلاف پیش آمده است و یکی از اعضا به سید ...
از عکس نیوشا ضیغمی در صحن امام رضا تا موج پیام های تسلیت برای بیتو
؛ سلام سوی حرم رسید تا فلکه آب و روبروی حرم لب زمین دو چشمش دوباره باران خورد در آستانه دریا گرفت بوی حرم گذاشت صورت خود را به صورت یک در نفس کشید و نفس شد به رنگ و روی حرم تمام حس عطش را به کاسه ها نوشید و پر شد از تب و تاب لب سبوی حرم در آن طرف پدری که خمیده با گریه گره زده پسرش را به آبروی حرم چقدر قطره به دریا رسیدنش زیباست چقدر ...
چرا امام رضا (ع) ولایتعهدی را پذیرفت؟
ناپیدا آمده است. [3] و در تعریف آن گفته اند: غیبت عبارت است از علم به حوادث و آن چه که واقع می شود، به عبارت دیگر مشاهده نظام هستی و رویتِ حقیقت و واقع جهان وجود، بنابراین کسی که به یک حادثه غیبی عالم می شود، ملکوت جهان هستی و مجموع علل و اسبابی را که بدان حادثه منتهی می شود مشاهده می کند، و از راه علم به اجزای علّت تامّه، بدان حادثه که معلول ضروری آن است عالم می شود. [4] نکته دوم ...
تحلیل هوشمندانه امام رضا (ع) درباره چگونگی مذاکره و توافق با دشمن
اشاره ی همگان را در سکوت قرار داد و با نام الهی آغاز به سخن نمود و خطوط مهمی را درباره قبول و توافق با مأمون متذکر شد که اهم آن خطوط از این قرار است: 1)توجه به اراده ی الهی و آگاهی او از هر علن و خفائی اولین نکته مهم معرفتی که امام رضا(ع) در طلیعه سخنرانی خویش به آن اشاره فرمود توجه به پوشش کامل اراده الهی بر سراسر هستی و آگاهی کامل او بر همه ی جزئیات عالم وجود. قال ...
نیم نگاهی به تألیفات و مقالات آیت الله العظمی جوادی آملی
، تعامل مردم و نظام اسلامی، تعامل انسان با حیوان و تعامل انسان با محیط زیست است. *آشنایی با مقالات حضرت آیت الله جوادی آملی *مقالات کلامی آینده جهان از نظر اسلام ، نبوت، معجزه، امامت ، فلسفه حقوق بشر ، خطوط کلی امامت ، بررسی براهین معاد و شبهات منکران ، فلسفه و اهداف حکومت اسلامی ، نظر ابن سینا درباره نبوت ، تبیین مبانی ولایت فقیه ، علوم انسانی و هماهنگی وحی و عقل ...
خورشید یقین و کبوتران کاغذین/ کتابشناسی نشر رضوی در فاصله دو سالروز میلاد آن حضرت
عنوان از این آثار نیز مربوط به حوزه کودک و نوجوان بوده است. اطلاعات کتابشناسی این آثار را به ترتیب تاریخ از جدید تا قدیم برای شما آورده ایم. برای آگاهی بیشتر درباره این کتاب ها می توانید بر عنوان آنها کلیک کنید. هشتمین سپیده (برگزیده شعرهای رضوی شاعران معاصر) به اهتمام: مهدی تقی نژاد، روزگار، 520 صفحه، رقعی (شومیز)، چاپ 1 سال 1394، 3300 نسخه، 285000 ریال. زیستن زیر سایه ...
فلسفه هنر با نگاه به اندیشه های آیت الله جوادی آملی
این کار یا دینی است یا غیر دینی یا حلال است یا حرام است. همچنین علم دینیِ محض است، اصلاً علم غیر دینی نداریم. ما علم سکولار و علم غیر دینی نداریم. علوم، دینی بودن یا غیر دینی بودن خودشان را خودشان تأمین نمی کنند مثل اینکه وجود موضوع را هم خودشان تأمین نمی کنند. یک زمین شناس وقتی درباره زمین بحث می کند این دینی و غیر دینی ندارد. یک منجّم، یک ستاره شناس، یک دریاشناس، یک گیاه شناس، یک ...
شبیخون فرهنگی مأمون به اسلام ناب/ شرح حدیث کمال عقل از امام رضا علیه اسلام
بحث می کردند اما هرگز بحث نمی کردند که خدا چیست و چگونه است؟! یعنی علم متوجه شده بود به مسائل غیرضروری و مسائل اصلی فراموش شده بود. ناگفته نماند که مسیحیان و یهودیان نیز از خلأ بوجود آمده نهایت استفاده را می بردند و در جامعه ی اسلامی نفوذ فراوان داشتند. ورود عالمانه عالِم آل محمد علیهم السلام به مباحث ضروری جامعه: 1- مبارزه با جهل: مامون که علما را به ...
محاربه از دیدگاه فقها
محاربه و افساد فی الارض در کنار هم در آیه 33 سوره مبارکه مائده، باعث به وجود آمدن این مناقشه شده که، آیا افساد فی الارض همان محاربه به مفهوم اصطلاحی آن می باشد. بنابراین ضرورت دارد تا بررسی شود که آیا دو اصطلاح افساد فی الارض و محاربه دارای مفهوم و مصداق واحدند، یا اینکه هر کدام دارای مفهوم جداگانه ای است؟ در صورت پذیرفتن نظریه اخیر، این بحث نیز قابل طرح است که کدام یک از این دو نوع، موضوع عقوبات ...
عامل دشمنی با اهل بیت و اسلام
اورمزد (اهورامزدا) شاهدی بر این مطلب است. در منابع آمده است: اورمزد در جواب زرتشت که این عالم، از چه چیز آفریده شده، می گوید: همه این عالم را از نفس خویش آفریدم. نفوس نیکان را از موی سر خویش، آسمان را از سر خویش، ... آفتاب را از چشم خویش و ماه را از بینی خویش، ستارگان را از دندان های خویش ... آفریدم. (38) این احتمال وجود دارد که برخی از غالیان نیز تحت تأثیر برخی از فرقه های ایرانی قبل ...
تطبیق مبانی نظرات فخر رازی و امام خمینی(ره)
که چون با فعل واسطه ای ندارد، اختیار انسان را حفظ می کند؛ اما ازآنجاکه همان اراده به علل دیگری وابسته است، انسان را مجبور می داند. این انفکاک در مبادی و علل در نظریه صحیح امر بین الأمرین جایگاهی ندارد و دیدگاه درست، ارتباط علل قریب و بعید با هم به صورت امکان فقری ای است که در بیان دیدگاه امام خمینی به آن اشاره خواهیم کرد. علم تفصیلی علّت به معلول با توجه به اینکه اصل ضرورت و ...
تفسیر امام رضا (ع) از قرآن کریم .... (تا سوره ی مریم)
اَنشأکم مِن نَفس واحِدة فمُستَقرّ و مُستودَع محمّد بن فُضیل در باره ی این آیه که می فرماید: .. و او همان کسی است که شما را از یک تن پدید آورد، پس قرارگاه(مستقرّ) و محل امانتی (مستودع) مقرّر کرد، از امام رضا(ع) چنین نقل می کند: .. آن ایمانی که مستقرّ باشد تا روز رستاخیز می ماند، و آن چه امانی است، خداوند آن را پیش فرا رسیدن مرگ می ستاند. (تفسیرعیاشی1 ...
پیامبروامام رضااز نگاه شعرای اهل سنت
بیتی ما اِن تمسّکتم بهما بعدی لن تضلّوا ابدا . ابراز مودت به خاندان رسالت مایه تکامل دوستداران و سبب تربیت و پرورش صحیح می گردد؛ زیرا علاقه به این خاندان پاک سبب می شود که انسان از گفتار و رفتار آنان پیروی کرده و برنامه زندگی خود را با دستورهای آنان تنظیم کند. علت این امر آن است که محبت دو روح متغایر را به صورت یک روح متشاکل در می آورد و عاشق را بر غم تمام عوامل درونی، به پیروی از ...
ولادت امام رضا(ع)، ولادت ایمان و یقین
:عالم ترازحضرت رضا علیه السلام هیچ ندیدم.مأمون لعنة الله علیهچندین مجلس مناظره برای حضرت رضاعلیه السلام تشکیل داد؛آن حضرت همه را مجاب ومحکوم کرد. علمای یهود و نصارا را در چندین جلسه با دلیل واضح ازتورات وانجیل محکوم نمود،وبدون تأمل هرسؤالی راازکتاب خودشان جواب میفرمودند. آنچنان که همۀ آنها در مقابل آن حضرت اظهار عجز نموده به علم ایشان اعتراف کردند. در اثر حسن رفتار و اخلاق،مردم چنان ...
نسخه اولیاء در مورد تربیت فرزندان
مطلب یک حسّ درونی بود، بعد از آن، وقتی از ذهن می گذرد، این خطور ذهنی آن را تقویت می کند. مرحله سوم، وقتی از ذهن گذشت، همان طور که مثال زدیم، بلافاصله حسّی می خواهد که آن را مجدّداً تقویت کند. بعد از این، مرحله نفس شروع می شود و آن را پرورش می دهد. بعد از آن، فکر کردن راجع به آن، به وجود می اید و مدام فکر می کند. عالم، عالم اثر و مؤثّر است، طبعاً بعد از این تفکّر، یک واکنش نسبت به فکر به وجود می آید ...
پرسشی از محضر عالم آل محمّد
، پیشگام عمل است و عمل پیرو آن، سعادتمندان از علم بهره می گیرند و شقاوتمندان از آن محرومند، خوشا به حال کسی که خداوند بهره علم را بر او حرام نکرده است. این حکیم متأله در ادامۀ این بحث به بیان محاسن علم و شاخصه های فرا روی آن پرداخته و نوشته است: این امور در بیان محاسن علم، بدان دلیل است که اصل وجود هر انسانی خرد اوست و علم سبب می شود انسان خردمندتر شود. بنابراین اصل انسان همان ...
تفاوت وحی و الهام چیست؟
...> عبارات فلاسفه را اگر نگوییم دائم بلکه در قالب موارد می توان گفت، وحی به انبیاء به واسطه موجودات مجرد، عقول یا غیر عقول، به آنها الهام و القاء شده است. یکی از این عقول، عقل فعال است که نقش بسیار محوری و تعیین کننده دارد و از نظر پیامبران (ص) عقل فعال همان جبرئیل و روح الامین است. شواهدی هم وجود دارد به طور مثال مرحوم صدرالمتألهین درباره نقش عقل فعال و ملائکه می گوید که برای انسان علم و ...
شریعت، ضمانت اجرای اخلاق
دهند که نفس و روحشان قاهر است و آنها قادر به مقابله نیستند؛ اما وقتی نوبت به سایر انسان ها می رسد انسان می بیند نمی تواند در امور آنها تصرف نماید؛ چرا که آنها نیز قدرت دفاع و مقابله به مثل دارند و لذا مجبور می شود که پای میز مذاکره بیاید و تعهد متقابل امضا کند. بحث این جاست که اگر انسانی قدرتش اوج بگیرد و بتواند در شئون سایر انسان ها نیز دخل و تصرف نماید، آیا از اعمال هرگونه دخل و تصرفی خودداری ...
وضعیت علم و دانش در زمانه عالم آل محمد (ع)
.../6/3 - 12:56 481666 به گزارش خبرگزاری شبستان ، متن ذیل پاسخ مرکز پاسخگویی به سوالات دینی است که به چگونگی وضعیت علم و دانش در دوران زندگانی بابرکت امام رضا (ع) می پردازد: حضرت امام رضا علیه السّلام در سال 148 ه ق، عالم امکان را به نور وجود خویش منور ساختند. آن حضرت در سن 35 سالگی، پس از شهادت پدر بزرگوراشان امام موسی بن جعفر، در سال 183 ه ق عهده دار امامت مسلمین شدند. ...